Amk vs Tty.n opetuksen laatu

Nihkeetäonmeno

Onko tarkoitus tehdä opiskelusta mahdollisimman vaikeata vai miksi aiheita käydään niin suppeasti menetelmällä selvitä kaikki itse? Amkissa käytiin kunnolla aihe läpi niin nyt katellaan powerpointteja ja luetellaan lähteitä sen sijaan, että laskettaisiin kunnolla porukassa. Tehtävien osalta lopputulos on, että lasketaan nyt jotakin, en tiedä mitä tästä tulee. Myöskin porukka on jotenkin antisosiaalista luennoilla vai väittääkö porukka tajuavansa kaiken mitä siellä edessä kerrotaan kun kukaan kysy mitään? Voihan se tuoda jollekkin painetta kysyä kun salissa on 40 sijaan se 120 tyyppiä, mutta silti...

18

375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seero

      Se on sillä tavalla, että yliopistossa vaaditaan enemmän omaa panostusta, kykyä ottaa selvää, kykyä ymmärtää puolesta sanasta ja kykyä oppia nopeasti. Yliopistossahan on tavoitteena, että opitaan tuottamaan itse uutta tietoa, ei vain opettelemaan vanhaa.

      AMK on niille, joille pitää vääntää rautalangasta konkreettinen malli, että menee asia yhtään perille. Opetus on sen mukaan.

      Ammattikorkeakoululla ja yliopistolla on eroa, vaikka ovat korkeakouluja molemmat.

    • KarmeaaLuettavaa

      Kuulostaa vähän samalta kun aikanaan AMK:ssa opiskellessa 2000-luvun alkupuolella. Opettaja piti luennot, heitteli siinä aikansa kalvoa toisensa perään ja poistui paikalta. Tenttiä varten piti lukea pari-kolme opusta ja näillä eväin tenttiin. Onko yliopisto edelleen tuolla tasolla opetuksessa?
      Jos on, niin miten hemmetissä tämä on mahdollista? Kirjaston keksimisestä on jo vierähtänyt muutamia vuosisatoja, ja senkin jälkeen on keksitty uusia, parempia tapoja jakaa tietoa. Onko siellä ylipistomaailmassa kukaan edes koskaan harkinnut digitaalisten aineistojen käyttöä opetuksessa, niinkuin 2010-luvulla yleensä on tapana?

      • tilannenyttämä

        Kirjasto ei ole vain muutamia vuosisatoja vanha vaan muutamia vuosituhansia vanha keksintö. Silti se on yhä tarpeellinen ja kirja kyllä päihittää monta digiaineistoa.

        Yliopistossa käytetään myös digitaalisia aineistoja, jokainen opiskelija hallitsee niiden hyödyntämisen ja jopa tuottamisenkin. Mutta myös kirjaa osataan käyttää ja niitä osataan myös tehdä. Luentoja osataan kuunnella, tehdä muistiinpanoja ja oppia niistä.

        Ammattikorkeakouluissa on ollut pakko siirtyi kädestä pitäen opettamiseen. AMK:n opiskelijat eivät opi vähästä, siksi opetusta on kehitetty konkreettisemmaksi ja viihteellisemmäksi. Välissä on harjoittelujaksoja eli taukoa ja lepoa oppimisesta. Silti tulokset ovat huonoja. Miksiköhän? Yksi syy on varmaan se, että oppilasaines on niitä, joiden oppimiskyky ei riittänyt yliopistoon. Onko muita syitä?


      • Koettu_on

        Kun aikoinani opiskelin, minua ei näkynyt luennoilla toisen vuoden kevään jälkeen. Siitä huolimatta arvosanani olivat jatkuvassa noususuunnassa. Yllättäen sain kiitettävät arvosanat kaikkein vaikeimpina pidetyistä kursseista.

        Ei korkeakouluopiskelu ole kiinni luentojen tai edes luentomateriaalin laadusta, vaan halusta ja kyvystä sisäistää uutta tietoa.


      • MielenKiintoist4
        tilannenyttämä kirjoitti:

        Kirjasto ei ole vain muutamia vuosisatoja vanha vaan muutamia vuosituhansia vanha keksintö. Silti se on yhä tarpeellinen ja kirja kyllä päihittää monta digiaineistoa.

        Yliopistossa käytetään myös digitaalisia aineistoja, jokainen opiskelija hallitsee niiden hyödyntämisen ja jopa tuottamisenkin. Mutta myös kirjaa osataan käyttää ja niitä osataan myös tehdä. Luentoja osataan kuunnella, tehdä muistiinpanoja ja oppia niistä.

        Ammattikorkeakouluissa on ollut pakko siirtyi kädestä pitäen opettamiseen. AMK:n opiskelijat eivät opi vähästä, siksi opetusta on kehitetty konkreettisemmaksi ja viihteellisemmäksi. Välissä on harjoittelujaksoja eli taukoa ja lepoa oppimisesta. Silti tulokset ovat huonoja. Miksiköhän? Yksi syy on varmaan se, että oppilasaines on niitä, joiden oppimiskyky ei riittänyt yliopistoon. Onko muita syitä?

        En nyt aivan täysin menisi allekirjoittamaan tuota sinun mielipidettäsi oppilas-aineksen erilaisuudesta, tai edes opetuksen erilaisuudesta. Aika moni jatkaa opintojaan yliopistoon AMK:n jälkeen, eikä siinä ole mitään ihmeellistä, eli siis aines on samaa kuin siellä yliopistossa (ainakin menestyvien osalta). Opettajista suuri osa taas tulee arvaappa mistä? No yliopistosta tottakai. Niinpä opetustaidot ja kurssien sisällön luominen on opittu siellä yliopiston penkillä.

        Olen itse lukenut molemmissa laitoksissa, ja en nyt oikein voi sanoa, että yliopiston paperisiin kirjoihin tukeutuminen olisi jollakin tavalla rationaalinen teko. Sehän tekee elämästä vaan hankalampaa. Opintojen hankaloittaminen laitoksen taholta ei lisää, eikä sen pitäisi lisätä tutkinnon arvostusta, eikä se ainakaan paranna valmistuvien ihmisten ammattitaitoa. Pikemminkin se tuottaa ongelmia opintojen päätökseensaattamisen kanssa (oho, kirjastossa ei olekaan loputtomasti samoja kirjoja, noh yritä ensivuonna uudelleen!). Onko se teillä jotenkin erikoinen näky, että joku opiskelee 7-8 vuotta, vaikka piti olla valmis 4-5 vuodessa, koska opinnot eivät ole edenneet suunniteltuun tahtiin?

        Yliopistossa käytetään myös digitaalisia aineistoja, jokainen opiskelija hallitsee niiden hyödyntämisen ja jopa tuottamisenkin. Mutta myös kirjaa osataan käyttää ja niitä osataan myös tehdä. Luentoja osataan kuunnella, tehdä muistiinpanoja ja oppia niistä. <- Täsmälleen samaa kauraa kuin AMK:ssa.

        Lisäksi AMK:ssa ei pidetä "taukoa", vaan opinnot jatkuvat kesälläkin, harjoitteluissa, joita vaaditaan yleensä suoritettavaksi niin paljon, että 4v opintokokonaisuudessa pitää huom PITÄÄ olla töissä joka kesä 4kk, jos mieli valmistua ajoissa. Jos ei valmistu ajoissa, niin aika hanakasti on kaikenlaiset tahot niskassa suunnilleen heti. Kysellään että MIKSI et ole jo valmistunut ja uhkaillaan kaikenlaisilla mukavuuksilla, kuten opintotuen lakkattaminen ja koulusta irtisanominen.

        AMK ei ole ihan niin ruusuillatanssimista, ja helppoa ynnä nopeaa kuin moni luulee. Tietysti on näitä satakunnan AMK:ita ynnä muita mitättömyyksiä, mutta kovemman luokan amk:sta on leikki kaukana. Yliopistossa voi hengähtää välillä ja ottaa akateemista vapautta ilman sen kummempia seuraamuksia, AMK:ssa tulee kenkää jos alkaa sluibailla. Se on rehtiä meininkiä, tulos tai ulos.

        On tavallaan ihan mielenkiintoista vertailla näitä laitoksia oman kokemuksenkin pohjalta. Kirjoittakaa lisää omia havaintoja, ja olkaa objektiivisia! Ei ole tuottoisaa alkaa heti puollustaa ladaa tai toyotaa, siksi kun itse ajaa sellaisella.


      • Lucifersam

        Kummasti AMKista vaan kaikenlaiset huumekokeilijat selvisivät.


      • etoletosissasi
        MielenKiintoist4 kirjoitti:

        En nyt aivan täysin menisi allekirjoittamaan tuota sinun mielipidettäsi oppilas-aineksen erilaisuudesta, tai edes opetuksen erilaisuudesta. Aika moni jatkaa opintojaan yliopistoon AMK:n jälkeen, eikä siinä ole mitään ihmeellistä, eli siis aines on samaa kuin siellä yliopistossa (ainakin menestyvien osalta). Opettajista suuri osa taas tulee arvaappa mistä? No yliopistosta tottakai. Niinpä opetustaidot ja kurssien sisällön luominen on opittu siellä yliopiston penkillä.

        Olen itse lukenut molemmissa laitoksissa, ja en nyt oikein voi sanoa, että yliopiston paperisiin kirjoihin tukeutuminen olisi jollakin tavalla rationaalinen teko. Sehän tekee elämästä vaan hankalampaa. Opintojen hankaloittaminen laitoksen taholta ei lisää, eikä sen pitäisi lisätä tutkinnon arvostusta, eikä se ainakaan paranna valmistuvien ihmisten ammattitaitoa. Pikemminkin se tuottaa ongelmia opintojen päätökseensaattamisen kanssa (oho, kirjastossa ei olekaan loputtomasti samoja kirjoja, noh yritä ensivuonna uudelleen!). Onko se teillä jotenkin erikoinen näky, että joku opiskelee 7-8 vuotta, vaikka piti olla valmis 4-5 vuodessa, koska opinnot eivät ole edenneet suunniteltuun tahtiin?

        Yliopistossa käytetään myös digitaalisia aineistoja, jokainen opiskelija hallitsee niiden hyödyntämisen ja jopa tuottamisenkin. Mutta myös kirjaa osataan käyttää ja niitä osataan myös tehdä. Luentoja osataan kuunnella, tehdä muistiinpanoja ja oppia niistä. <- Täsmälleen samaa kauraa kuin AMK:ssa.

        Lisäksi AMK:ssa ei pidetä "taukoa", vaan opinnot jatkuvat kesälläkin, harjoitteluissa, joita vaaditaan yleensä suoritettavaksi niin paljon, että 4v opintokokonaisuudessa pitää huom PITÄÄ olla töissä joka kesä 4kk, jos mieli valmistua ajoissa. Jos ei valmistu ajoissa, niin aika hanakasti on kaikenlaiset tahot niskassa suunnilleen heti. Kysellään että MIKSI et ole jo valmistunut ja uhkaillaan kaikenlaisilla mukavuuksilla, kuten opintotuen lakkattaminen ja koulusta irtisanominen.

        AMK ei ole ihan niin ruusuillatanssimista, ja helppoa ynnä nopeaa kuin moni luulee. Tietysti on näitä satakunnan AMK:ita ynnä muita mitättömyyksiä, mutta kovemman luokan amk:sta on leikki kaukana. Yliopistossa voi hengähtää välillä ja ottaa akateemista vapautta ilman sen kummempia seuraamuksia, AMK:ssa tulee kenkää jos alkaa sluibailla. Se on rehtiä meininkiä, tulos tai ulos.

        On tavallaan ihan mielenkiintoista vertailla näitä laitoksia oman kokemuksenkin pohjalta. Kirjoittakaa lisää omia havaintoja, ja olkaa objektiivisia! Ei ole tuottoisaa alkaa heti puollustaa ladaa tai toyotaa, siksi kun itse ajaa sellaisella.

        "Olen itse lukenut molemmissa laitoksissa, ja en nyt oikein voi sanoa, että yliopiston paperisiin kirjoihin tukeutuminen olisi jollakin tavalla rationaalinen teko. Sehän tekee elämästä vaan hankalampaa. "

        Miten kirja voi tehdä elämästä hankalampaa? Minulla nimittäin ei ole ollut hankaluuksia kirjojen kanssa koskaan. Kirja voittaa kätevyydessään minkä tahansa digiaineiston.


      • Fossiil1
        etoletosissasi kirjoitti:

        "Olen itse lukenut molemmissa laitoksissa, ja en nyt oikein voi sanoa, että yliopiston paperisiin kirjoihin tukeutuminen olisi jollakin tavalla rationaalinen teko. Sehän tekee elämästä vaan hankalampaa. "

        Miten kirja voi tehdä elämästä hankalampaa? Minulla nimittäin ei ole ollut hankaluuksia kirjojen kanssa koskaan. Kirja voittaa kätevyydessään minkä tahansa digiaineiston.

        Onneksi olkoon, olet analoginen ihminen digitaalisessa maailmassa. Eli siis dinosaurus. Mites niille kävi lopulta? Kipitäppä kirjastoon etsimään kirja aiheesta. Ehkä jo ensiviikolla saadaan jotain vastausta?


      • Riiiiiiii
        MielenKiintoist4 kirjoitti:

        En nyt aivan täysin menisi allekirjoittamaan tuota sinun mielipidettäsi oppilas-aineksen erilaisuudesta, tai edes opetuksen erilaisuudesta. Aika moni jatkaa opintojaan yliopistoon AMK:n jälkeen, eikä siinä ole mitään ihmeellistä, eli siis aines on samaa kuin siellä yliopistossa (ainakin menestyvien osalta). Opettajista suuri osa taas tulee arvaappa mistä? No yliopistosta tottakai. Niinpä opetustaidot ja kurssien sisällön luominen on opittu siellä yliopiston penkillä.

        Olen itse lukenut molemmissa laitoksissa, ja en nyt oikein voi sanoa, että yliopiston paperisiin kirjoihin tukeutuminen olisi jollakin tavalla rationaalinen teko. Sehän tekee elämästä vaan hankalampaa. Opintojen hankaloittaminen laitoksen taholta ei lisää, eikä sen pitäisi lisätä tutkinnon arvostusta, eikä se ainakaan paranna valmistuvien ihmisten ammattitaitoa. Pikemminkin se tuottaa ongelmia opintojen päätökseensaattamisen kanssa (oho, kirjastossa ei olekaan loputtomasti samoja kirjoja, noh yritä ensivuonna uudelleen!). Onko se teillä jotenkin erikoinen näky, että joku opiskelee 7-8 vuotta, vaikka piti olla valmis 4-5 vuodessa, koska opinnot eivät ole edenneet suunniteltuun tahtiin?

        Yliopistossa käytetään myös digitaalisia aineistoja, jokainen opiskelija hallitsee niiden hyödyntämisen ja jopa tuottamisenkin. Mutta myös kirjaa osataan käyttää ja niitä osataan myös tehdä. Luentoja osataan kuunnella, tehdä muistiinpanoja ja oppia niistä. <- Täsmälleen samaa kauraa kuin AMK:ssa.

        Lisäksi AMK:ssa ei pidetä "taukoa", vaan opinnot jatkuvat kesälläkin, harjoitteluissa, joita vaaditaan yleensä suoritettavaksi niin paljon, että 4v opintokokonaisuudessa pitää huom PITÄÄ olla töissä joka kesä 4kk, jos mieli valmistua ajoissa. Jos ei valmistu ajoissa, niin aika hanakasti on kaikenlaiset tahot niskassa suunnilleen heti. Kysellään että MIKSI et ole jo valmistunut ja uhkaillaan kaikenlaisilla mukavuuksilla, kuten opintotuen lakkattaminen ja koulusta irtisanominen.

        AMK ei ole ihan niin ruusuillatanssimista, ja helppoa ynnä nopeaa kuin moni luulee. Tietysti on näitä satakunnan AMK:ita ynnä muita mitättömyyksiä, mutta kovemman luokan amk:sta on leikki kaukana. Yliopistossa voi hengähtää välillä ja ottaa akateemista vapautta ilman sen kummempia seuraamuksia, AMK:ssa tulee kenkää jos alkaa sluibailla. Se on rehtiä meininkiä, tulos tai ulos.

        On tavallaan ihan mielenkiintoista vertailla näitä laitoksia oman kokemuksenkin pohjalta. Kirjoittakaa lisää omia havaintoja, ja olkaa objektiivisia! Ei ole tuottoisaa alkaa heti puollustaa ladaa tai toyotaa, siksi kun itse ajaa sellaisella.

        Mistä on peräisin käsityksesi, että yliopisto-opiskelija voi nykyisen pituisella opintotuella ottaa jotenkin ylettömän rennosti opintonsa? Omituista.... Kyllä ylipiostossa höngittiin niskaan aivan samalla tavoin kun laitos halusi rahat valmistuneesta opiskelijasta. AMK:ssa voi myös venyttää opiskelujaan vaikka töiden vuoksi,
        En tiedä millä alalla opiskelet, mutta AMK:ssa opiskeltavien asioiden vaatimustaso on selvästi vaatimattomalla tasolla kuin yliopistossa opiskeltavien. Eihän opetusmenetelmien samankaltaisuus kerro mitään kahden oppilaitoksen opetuksen sisällöstä, vai mitä? Vertaa vaikka lääkäri-sh. opistoinssi-tippainssi, tradenomi-ekonomi osaamisvaatimuksia. Toisaalta, vertailu on vaikeaa koska koulutukset ovat erityyppisiä ja valmentavat erilaisiin ammatteihin. Kokemusta kummastakin. En kerro miltä alalta, mutta korkeakoululta odotettu asioiden perusteleminen tieteellisesti oli amkissa kaukana kuin maa kuusta. Riitti, että lätkäisi (kahden sivun, fonttikoko 14) esseen perään jonkun väitöskirjan lähteeksi nimen vuoksi. Kolmannes opiskelijoista väänsi itkua, jos tentissä kysyttiin vähänkin vaikeampaa ajatustoimintaa vaativampaa asiaa. Vika ei ole keskiast... amk-järjestemässä sinänsä. Keskityttäisiin vaan asioiden opiskeluun monipuolisesti ja perustellen, ei jatkuvaan raportointiin, jossa sisältö on sivuseikka.


      • nohn0h
        Riiiiiiii kirjoitti:

        Mistä on peräisin käsityksesi, että yliopisto-opiskelija voi nykyisen pituisella opintotuella ottaa jotenkin ylettömän rennosti opintonsa? Omituista.... Kyllä ylipiostossa höngittiin niskaan aivan samalla tavoin kun laitos halusi rahat valmistuneesta opiskelijasta. AMK:ssa voi myös venyttää opiskelujaan vaikka töiden vuoksi,
        En tiedä millä alalla opiskelet, mutta AMK:ssa opiskeltavien asioiden vaatimustaso on selvästi vaatimattomalla tasolla kuin yliopistossa opiskeltavien. Eihän opetusmenetelmien samankaltaisuus kerro mitään kahden oppilaitoksen opetuksen sisällöstä, vai mitä? Vertaa vaikka lääkäri-sh. opistoinssi-tippainssi, tradenomi-ekonomi osaamisvaatimuksia. Toisaalta, vertailu on vaikeaa koska koulutukset ovat erityyppisiä ja valmentavat erilaisiin ammatteihin. Kokemusta kummastakin. En kerro miltä alalta, mutta korkeakoululta odotettu asioiden perusteleminen tieteellisesti oli amkissa kaukana kuin maa kuusta. Riitti, että lätkäisi (kahden sivun, fonttikoko 14) esseen perään jonkun väitöskirjan lähteeksi nimen vuoksi. Kolmannes opiskelijoista väänsi itkua, jos tentissä kysyttiin vähänkin vaikeampaa ajatustoimintaa vaativampaa asiaa. Vika ei ole keskiast... amk-järjestemässä sinänsä. Keskityttäisiin vaan asioiden opiskeluun monipuolisesti ja perustellen, ei jatkuvaan raportointiin, jossa sisältö on sivuseikka.

        Ei pidä opiskella huonossa AMK:ssa ja sitten tulla lyttäämään kaikkia kuulumaan samaan kastiin! Joukossa on myös sellaisia kouluja, joissa tulee automaattinen 0, jos osaaminen riittää 2 sivuiseen raporttiin väärällä fonttikoolla. Eikä lähteeksi todellakaan käy mikään wikipedia, eikä edes se lukematta jäänyt väitöskirja.
        Lopulta opiskelijasta se on kiinni, miten leiviskänsä hoitaa, sen voi ehdä huonosti ihan samoin AMK:ssa kuin yliopistossakin. Huono opiskelija osaa sössiä asiansa ihan koulusta riippumatta.


    • sormikeskelläkämmentä

      Tässähän sen sitten huomaa, kaikki käydään teoriassa läpi ja käytäntö jää toissijaiseen arvoon.. En paljoa ihmettele miksi insinöörejä palkataan mieluummin kuin dippa inssejä. Noh kait joidenkin täytyy se korkealentoinen teoriakin osata, eikä käytännöllä ole mitään väliä

      • Ehdotin_vain

        Menepä varsin tekemään diplomi-insinööriopintojen harjoitustöitä sen käytännön osaamisesi perusteella. Takaan, että tekemättä jää tai ainakin harjoitustyöraportti hyväksymättä.


    • meemuua

      Tosiasia on, että yliopisto vaatii opiskelijalta enemmän, erityisesti kognitiivisia kykyjä. AMK on sopivampi hieman hitaasti tajuaville ja laiskoille. Yliopisto ei sovi kaikille; aloittaja kuulunee juuri tähän joukkoon, joka on tullut itselleen väärään paikkaan.

      • Naurettava4

        Ei vaadi mitään kognitiivisia kykyjä istua 10v yliopistossa tekemässä 4v tutkintoa. Täysin absurdi väite! Yliopisto sopii laiskajaakoille ja ikuisille unelmoijille.


      • Riiiiiiiiiiiii

        Koita nyt amitsu ymmärtää, että opintotuen määrä on rajattu myös yliopisto-opiskelijoilta! Ei siellä istuta kymmentä vuotta kuten 70-luvulla.


      • eivalmistukoskaan
        Riiiiiiiiiiiii kirjoitti:

        Koita nyt amitsu ymmärtää, että opintotuen määrä on rajattu myös yliopisto-opiskelijoilta! Ei siellä istuta kymmentä vuotta kuten 70-luvulla.

        Kylläpäs saa! Ei tartte kun mennä siwan kassalle päivystämään, ja muistaa kirjautua syksyllä "läsnä" olevaksi yliopistolla, niin siellähän sitä sitten ollaan yliopiston kirjoilla, ja kukaan ei voi mitään. Näitä 10v opiskelijoita on jo ihan tarpeeksi. Toimii kuin junan vessa.


      • viisver
        eivalmistukoskaan kirjoitti:

        Kylläpäs saa! Ei tartte kun mennä siwan kassalle päivystämään, ja muistaa kirjautua syksyllä "läsnä" olevaksi yliopistolla, niin siellähän sitä sitten ollaan yliopiston kirjoilla, ja kukaan ei voi mitään. Näitä 10v opiskelijoita on jo ihan tarpeeksi. Toimii kuin junan vessa.

        Et taida tietää yliopistosta mitään.


    • 0908k

      Monilla luennoilla yliopistossa kysyminen ei vaikuta kuuluvan etikettiin. Mutta yliopistossa materiaalit itsenäiseen opiskeluun ovat huomattavasti paremmat ja luentojen muistiinpanot hyödyllisemmät. Yksilökohtaista opetusta ei voi antaa yhtä hyvin, kun opiskelijoita on satoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      323
      7678
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1866
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1402
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1297
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      58
      1196
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe