Huonosti tyhjenevä yliaktiivinen rakko,vertaistuke

Pissavaivainen_nainen

Olen kärsinyt yliaktiivisesta rakosta kohta jo neljä vuotta. Kärsin myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja endometrioosista. Oireet alkoivat ihan yhtäkkiä tosi pahoina, alussa vessassa piti käydä jopa 15 minuutin välein. Nykyään tilanne on onneksi jo helpompi, vaikka ei vielä lähelläkään normaalia. Yksi päivä havahduin siihen ajatukseen, että en muista millaista oli kun oli "normaali" pissahätä ja miltä tuntui kun rakko tyhjentyi normaalisti!

Lääkkeenä olen kokeillut Vesicarea, Toviazta ja nyt tällä hetkellä Betmigaa. Toviazin jouduin lopettamaan vuosi sitten sen vuoksi, että pissa ei meinannut kunnolla tulla vessassa käydessä. Urologi vaihtoi tällöin lääkkeen Betmigaan, mutta nyt on vuoden lääkkeen syönnin jälkeen tullut taas vähitellen sitä vaikeutta, että rakko ei tyhjene ja tuntuu että on vielä pissahätä vaikka juuri olisi istunut pöntöllä viisi minuuttia. Aluksi pissa tulee hitaasti ulos ihan rentouttamalla lihakset, mutta tuntuu että rakko ei tyhjene kunnolla ja joudun joka kerta vessassa käydessäni puristamaan lopun pissan ulos vatsalihaksilla ja rakkoa lihaksilla puristamalla, koska rakon paine ei enää tyhjennä rakkoa. Tämä ilmeisesti on haitallista? Urologilta olen kysynyt, että pahennanko tilannettani tuolla puristuksella, mutta en ole oikein saanut kunnon vastausta, joten en tiedä. Itse luulen että rakko on oppinut siihen, että se tyhjennetään lihaksia puristamalla ja yhdessä tuon lääkkeen kanssa rakko on nyt vähemmän "puristava" pissatessa. Urologi pelotteli että jos rakon tyhjennysvoima on heikentynyt, voi edessä olla katetroinnin opettelu.

Nyt vain huolestuttaa että olen kehittämässä vähitellen virtsaumpea ja pelottaa että joudun loppuelämäni ajan katetroimaan rakon tyhjäksi. Olen saanut lähetteen virtsarakon tähystykseen ja erilaisiin rakon toiminnan mittauksiin, mutta en ole vielä saanut aikaa, milloin nämä toimenpiteet tehdään. Edellinen rakon tähystys tehtiin kaksi vuotta sitten, silloin ei löytynyt mitään näkyvää vikaa.
Olen nyt niin pelästynyt tilanteestani, että oli pakko varata aika gynelle, jotta katsoisi ultralla rakon tilanteen ja jääkö sinne miten paljon jäännösvirtsaa, jos käy juuri ennen lääkäriä vessassa. Olen työtön, eikä työskentely näillä minun oireilla kyllä onnistuisikaan, kun joutuu noin tunnin välein juoksemaan vessassa ja jos jännittää niin vielä useammin. Työttömänä ollessa vain on aikaa murehtia näitä pissavaikeuksia ja olenkin kehittänyt tästä itselleni tosi ison stressin ja pelon aiheen. Elämä on tosi rajoittunutta, kun pitää olla vessa joka paikassa saatavilla hädän yllättäessä. Matkustus on pitänyt jättää kokonaan, kun ei tiedä missä on lähin vessa.

En myöskään saa öisin nukuttua vessassa juoksemisen takia, olen tällä hetkellä niin väsynyt että se vaikuttaa jo muistiinkin. Viimeviikkoiset asiatkin ovat minulta jo unohtuneet, en muista oikein mitään nykyisin. Olen sairastunut masennukseen näiden ongelmien takia, mutta en ole saanut aikaiseksi käydä asian suhteen lääkärillä, tuntuu ylivoimaiselta asialta lähteä kotoa. Ilo on näiden pissavaivojen takia kadonnut elämästä kokonaan, vaikka juuri positiivisesti ajattelemalla elämästä voisi saada siedettävämmän elää. On vain vaikea keksiä mitään positiivista. Liikunta varmaan auttaisi jonkin verran ja auttaisi pitämään kuntoa yllä, mutta pissahätä iskee kävelylenkillä noin viiden minuutin jälkeen ja mitään hyppimistä tai juoksemista en pysty harrastamaan. Yritin stepperillä liikkua, mutta sekin aiheuttaa pissahädän. Liikunta auttaisi myös pitämään yllä parempaa lihaskuntoa, koska joudun istumaan päivän aikana paljon, sillä se on ainoa asento, jossa pissahädän tunne tuntuu helpommalta kestää. Tämä vain aiheuttaa selkään ongelmia, joita taas ei pysty esim. hieronnalla hoitamaan, koska hieroessa rakkoa painaa ja se aiheuttaa pissahädän. Varsinainen noidankehä!

Olen lukenut erilaisilta keskustelupalstoilta, että meitä yliaktiivisen rakon omaavia on paljonkin, mutta kaikkien lukemieni tarinoiden takana on pitkät, vuosien vaivat ja ongelmat, joille ei ole löytynyt parannusta. Onko siellä ruutujen toisella puolella ihmisiä, joille olisi käynyt hyvin tämmöisessä samankaltaisessa tilanteessa ja kaikkein tärkein, minkä haluaisin tietää on tuliko rakko kuntoon jos on ollut huonosti tyhjenevä rakko?

Minulla on ikää vasta päälle kolmenkympin, joten loppuelämän kärsimykset tämän vaivan takia ovat aika ylivoimaisia kestää ja aiheuttavat jo itsetuhoisia ajatuksia. Lisäksi tämä vaikuttaa jo avioelämäänkin negatiivisesti, kun pissahädän takia en halua kosketusta, eikä hädän takia useinkaan tee mieli seksiä. Lisänä vielä masennus ja huono olo yleisestikin, onneksi on ihana mies, joka on jaksanut pysyä rinnalla!

Mutta kertokaa jos teillä on edes hiemankin positiivisia kokemuksia yliaktiivisen rakon hoidosta! Myös kokeilemanne hoidot ja lääkkeet kiinnostaisivat, voi aina löytyä jotakin mitä voisi vielä kokeilla. Oletteko miten saaneet positiivisia asioita elämäänne ja ovatko ne auttaneet vaivan hoidossa?

4

1600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leena57

      Itselläni yliaktiivinen rakko ja karkailua. Osaan kyllä samaistua tilanteeseesi kun kärsinyt jo vuosia. Viimeaikoina tullut sitäkin että tiputtaa vessakäynnin jälkeen eli rakko ei tyhjene kunnolla. Neuvoksi haluan tarjota että kaikesta huolimatta pyri olemaan ajattelematta asiaa liiaksi. nykyisin saatavilla todella hyviä suojia joiden avulla liikkuminen ainakin siedettävämpää. Älä rajoita elämääsi enempää kun pakko

    • baroosi

      Miten sujuu nyt? Halusin vastata sinulle kun todellakin pystyn samaistumaan tarinaasi..voimia!! Itsellä tilanne samankaltainen vaikkeikaan ihan noin paha juuri tällä hetkellä, kirjotin toiseen ketjuun (hermostunut rakko) äskettäin. Itsekin kaipaan vertaistukea ja kokemuksia, ja juurikin muista hoitokeinoista kuin lääkkeistä, koska niistä tuntuu tulevan ennemmin tai myöhemmin haittavaikutuksia--mitä kenellekin. Kallistakin lääkkeiden jatkuva käyttö tietysti on, mutta itse pelkään eniten sivuvaikutuksia, mulla on niin herkkä autonominen hermosto että kehoni rupeaa jotain "vastustusta" kehittämään jatkuvalle lääkkeiden syönnille:(
      Toivon että sinulla on rakon tyhjenemisongelma normalisoitunut kun lääkkeen lopettamisesta on kulunut aikaa. Laita ihmeessä kuulumisiasi?
      Minäkin joudun kyllä "pumppaamaan" vatsaa rutistamalla loppupissat, sitä olen joutunut tekemään niin kauan kuin muistan enkä ole aatellu etteikö niin vois ja kuuluis tehdä..asentokin vaikuttaa, puskassa kun joudun käymään lenkillä pissillä (joo-o, ihan normia:)) kyykyssä niin siinä asennossahan pissa tulee paremmin ja isolla paineella, olis varmaan luonnollinen asento ihan kelle hyvänsä. Näin olen asiaa funtsinut:)
      Kannustaisin sinua kuitenkin lähtemään sinne lenkille, jos mahdollista niin valitset sellaisen reitin että voit sitten käydä siellä pissalla. Liikunta auttaa henkisesti ja fyysisesti, minulle on henkireikä liikunta ja en sitä jätä vaikka sitten joutusin vaipoissa menemään.
      Tsemppiä!!

      • Marmep

        Kommentoin vaikka vaivani lievempiä sillä huomannut myös tuon kyykyssä rakko tyhjenee kokonaan. Mulle helpoin asento pissata ja pissa tulee paineella loppuun asti. Pöntöllä istuessa välillä en meinaa saada pissaa alulle ja saattaa tulla vähän vaikka hätä painaa rakossa. Illoista olen alkanut stressata kun ennen nukkamaan menoa nyt jonkun aikaa on koko ajan hätä. Vessaan tulee pieni liraus ja viiden minuutin päästä sängyssä pissattaa niin että on pakko nousta. Sitten tulee taas liraus. Olen myös ihmetellyt kun julkisissa vessoissa välillä ei tule kun pikku tippa ja välillä tulee iso pissa ja hädän tunne on sama. Pidättely on vaikeampaa kun ennen ja kotiin tullessa en yleensä pysty riisua ulkovaatteita kun on niin kiire vessaan missä ehdin juuri ja juuri laskea housut alas. Usein tuon jälkeen tulee helpompi vaihe ennen iltaa. Kun vessa on lähellä ei hätä yllätä kunnes illalla alkaa ramppaaminen. Psyykkistä? Olen myös käynyt ulkoillessa puskassa usein koska hätä yltyy niin kovaksi.


    • Marmer

      Ja mulla myös tuo ensimmäisen viestin selkä kipua ja hierojalla käynnin vaikeus tämän takia. En ole kehdannut edes kertoa. Alaselkää kun hierottiin niin rakkoa tietysti painoi ja pelkäsin kastelevani. Niin ei käynyt mutta en uskalla enää. Niska hartia hieronnassa käyn välillä ja 45min ajan jälkeen on kova kiire vessaan ja pieni paikka kun on missä käyn niin nolottaa istua pitkään vessassa kun ei se pissa sitten meinaa tulla millään. Kerran lähdin käymättä ja kotimatka oli niin hirveä kun pissahätä oli valtava. Olen myös alle 40 ja en kehtaa puhua tästä. Vaikuttaa moneen tekemiseen kun ei edes helpota vaikka on vessa kun niin monta kertaa käynyt että vessassa ei pissa tule. Olen varma että jos saisi olla kyykyssä tulisi. Koskaan siinä asennossa ei ole ollut ongelmaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe