Isäni kotona oli inkeriläisiä sotavankeja maatöissä; talon pojat, isäni mukaan lukien, olivat rintamalla. Kun sota oli loppumassa, inkeriläiset kertoivat isoisälleni, että he lähtevät Ruotsiin. He lähtivät yöllä, isoisäni luvalla. Matkan toteuttajasta en tiedä. Yksi heistä oli petroskoilainen yliopiston opettaja; hän päätyi autonasentajaksi Tukholman seudulle.
Ruotsalainen auto pysähtyi kohdalleni kesällä 1970-luvun alussa, kun olin pyöräilemässä. Kuljettaja tiedusteli tunsinko K:ta sieltä päin. Kerroin, että hän oli ollut isoisäni, mutta että hän oli kuollut. Ruotsalaiset kertoivat, että heidän isänsä oli ollut yksi niistä sotavangeista, jotka olivat paenneet. Hän ei edelleenkään uskaltanut tulla Suomeen, mutta oli pyytänyt lapsiaan tuomaan kiitokset ja terveiset.
Sotavankien ja suomalaisten suhteet
1
<50
Vastaukset
- NeukutVaativat
Ruotsiin paennut inkeriläinen voi jo huoleti pistäytyä Suomessa! Vaino on jo loppunut!
Sodan jälkeen sodan voittanut Nevostoliitto vaati ihmeen sitkeästi kikkien Venäjän kansalaisten palauttamista. Vaatimus oli vaikeasti ymmärrettävä eism. virolaisille sotilaille, koska he eivät maansa miehityksen perusteella kokeneet olevansa Venäjän kansalaisia!
Joka tapauksessa Suomi ja silloinen Punainen Valpo toimitti tuhansia vanäläisä Neukkulandiaan, jossa he monessakin tapauksessa "katosivat" kansanpettureina pohjoisille vankileireille!
Viimeisiä piilossa olleita venäläissukuisia palautettiin vielä pitkälle 50-luvun puoleen väliin!
Tänä päivänä kaikki säilyneet ja Ruotsissa olevat ovat jo turvassa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712983
- 462604
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322245- 792158
- 951966
- 321732
- 121546
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171497Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291319Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil271308