Aikuisten oikeasti rupesi vähän jurppimaan kun tulin kyläilemään muistisairaan äitini luona ja näin iltapalan mitä ystävällinen kh:n hoitaja oli iltakäynnillään väsännyt.
Yhden ruisleivän ja sen lisukkeeksi yksi viipale metwurstia, siis mitä hiivattia(jääkaapissa oli kurkkua ja ikkunalaudalla kypsiä tomaatteja. Kaikista absurdeinta tässä oli että tämä ihanuus kysyi äidiltäni onko hyvää leipää. Ihan kuin kuiva yhdellä wursti viipaleella kasattu leipä olisi jotain maailman parasta mannaa.
Elääkö nuo kh:n tyypit niin omissa maailmoissaan, korkeuksissaan ettei ne voi tehdä parempaa evästä/palvelua?
Laitoin sen naikkosen tekemän leivän päälle kurkkua ja tomaattia, toivottavasti vähän kolahti kun näki mitä teen, epäilen kyllä, sillä se oli sellainen entisen Neuvostoliiton naispainijan näköinen tuhti yli 180 cm. Tämä tapaus oli Helsingissä, toivottavasti tyyppi sattuisi lukemaan tämän, vielä parempi kuin vaihtaisi alaa. Kuka tuollaisia hoitajia tarvitsee? Ehkä mielisairaala, sen olemus sopisi sinne. Lakonisesti istui sen hetken mitä viipyi, joo siis, ei kiitos.
Kh:n normipalveluako?
14
64
Vastaukset
- voielämää
No se on niin että kun hoitajat käy kaupassa kerran viikossa,tuovat ison paketin leipää yhden ihmisen syötäväksi,sehän maistuu vanhalle jo ostaessa,ja paketti syödään loppuun.Itse jaan ostamani leipäpussin osiin,pakastan ne pikkupusseissa,ja yhden pussin annos riittää kahden päivän tarpeisiin.Monesti huomaan etteä hoitajan omat ruokailutottumukset toteutuu myös hoidettavan ruuassa,jos ei itse syö kasviksia,ei tarjoa niitä toisellekkaan!Itse ostan kaupasta aurinko tai suvi-salaattirasia,siinä on raasteena mukavasti porkkanaa ja kaalta,vanhuksenkin on helppo syödä ruuan kans.Sitten keitän miniporkkanoita,nekin maistuu lisäkkeenä,ja auttaa vatsan toiminnassa.
- Kaikkeekanssa
No niin aikuinen, oikeesti! Ilmoitat käyntisi työntekijöille, etteivät mene käynnille, jos kerran itse olet paikalla. Saat syöttää omaisellesi mitä haluat ja sen näköisenä ja kokoisena, kun olet. Turhaa valitat jonninjoutavasta!
Kauppapalvelu tai omainen huolehtii asiakkaan kaupassakäynnin, ettei työntekijöiden aikaa enää käytetä kauppakäynteihin. Jos jossain vielä niin tehdään, niin pitää huomauttaa yhtenäisten käytäntöjen toteuttamisesta.
Jokainen toteuttaa ruokkimisen oman makunsa mukaan. - Sari0
Eihän kotihoidon apuun voi enää kukaan luottaa ja toihan oli vielä pientä! Odotas kun äitis on ilman ruokaa, lääkkeitä ja makaa pedissä täydet vaipat päällä ja kotihoito sanoo: mutta kun meillä on kiire!
- dägädägä
Toteutuuko tässä se ravitsemuksellinen lähtökohta mikä on kirjoitettu kh:n suosituksiin, eipä siltä vaikuta vaan on menty mistä silmä välttää. Pitäisi olla hieman arvostavampi asenne, joillakin olen sitä huomannut ja joillakin en.
Tekin arvon hoitajat vanhenette, millainen mahtaa silloin olla tilanne, ehkä tekin toivotte että paremmin. Hyvin menee jos ei muuta valittamista kuin leivänpäällysteet. Pääsääntöhän on, että asiakasta kuunnellaan. Jokaiselta ei vastausta saa ja tuskin se aina niin tärkeääkään on. Eihän sitä joka paikassa muutenkaan ihmiset saa kaikkea mitä haluavat. Useinkaan vanhukset eivät tahdo vihanneksia, koska "tarttuvat kurkkuun" tai on vaikea pureskella.
Hyvä olisi asiakkaankin totutella erilaiseen hoitajaan, koska hoitokerrat jää aika vähiin jos vain tietyn hoitajan tyyli käy. On lomapäiviä ja viikkovapaita. Toinen ei laita kurkkua ja toinen tuplamäärän. Toinen pesee selän oikealta ja toinen vasemmalta ym.- näinsevaanmenee
Jatkan tuota sun rataa. Joku vie roskat, joku jättää ne haisemaan. Joku tiskaa astiat, toinen ei. Joku odottaa että puolet annoksesta tulee syötyä, joku ei. Joku räplää kännykkää koko käynnin ajan, joku ei. Eli aika huonon yleisvaikutelman saa, vaikka ohjeet ja toimintasäännöt on kaikille samat.
- Kaikkeekanssa
näinsevaanmenee kirjoitti:
Jatkan tuota sun rataa. Joku vie roskat, joku jättää ne haisemaan. Joku tiskaa astiat, toinen ei. Joku odottaa että puolet annoksesta tulee syötyä, joku ei. Joku räplää kännykkää koko käynnin ajan, joku ei. Eli aika huonon yleisvaikutelman saa, vaikka ohjeet ja toimintasäännöt on kaikille samat.
Ei niitä ohjeita ja toimintasääntöjä ole kodinhoidollisista tehtävistä, eikä niitä missään sen kummemmin noteerata.
Nykyinen kotihoito on asiakkaan hoitamista! Ei tiskien, eikä roskien! Ruokailuseuranakin ollaan, mikäli se mahtuu tietokoneohjelmoituun aikaan.
Työntekijät räpläävät kännyköillä toimimattomia toiminnanohjausjärjestelmiä kirjatakseen asiakaskäynnin tietojärjestelmään.
Eikä sillä huonolla yleisvaikutelmalla ole mitään väliä, kun ei vaikuta mihinkään. - höpöpuhettajoillakin
Kaikkeekanssa kirjoitti:
Ei niitä ohjeita ja toimintasääntöjä ole kodinhoidollisista tehtävistä, eikä niitä missään sen kummemmin noteerata.
Nykyinen kotihoito on asiakkaan hoitamista! Ei tiskien, eikä roskien! Ruokailuseuranakin ollaan, mikäli se mahtuu tietokoneohjelmoituun aikaan.
Työntekijät räpläävät kännyköillä toimimattomia toiminnanohjausjärjestelmiä kirjatakseen asiakaskäynnin tietojärjestelmään.
Eikä sillä huonolla yleisvaikutelmalla ole mitään väliä, kun ei vaikuta mihinkään.Kyllä hoitajat räpläävät kännyköillä muutakin kun työhön kuuluvaa. Nähty ja kuultu on! Tietysti huonolla yleisvaikutelmalla on merkitystä. Kyllähän se myös vaikuttaa moneenkin asiaan.
- Kaikkeekanssa
Sori! Totta! Täytyy sillä kännykällä jokunen selfiekin ottaa, että voi sitten kotihoidon instaan laittaa.
Mitä merkitystä on huonolla yleisvaikutelmalla ja mihin asiaan vaikuttaa?
- we34frw4er3wwww
Leivän saisi muutenkin jättää pois, ei pitäisi olla mikään arkinen syötävä se leipä.
Leipä lisää painoa, aiheuttaa turvotusta, ummetusta jne. Iltapalaksi käy se ruoka mitä oli päivälläkin, sen verran pitäisi olla ruokaa että riittää illaksikin, edellyttäen ruoka olisi ns järkevää ja terveellistä.
Itse jätin leivät käytännössä kokonaan pois omasta ruokavaliosta ja nuo edellä mainutut vaivat on ollu hyvin harvinaisia sen jälkeen, niin ihanaa kun sitä leipää onkin mutustaa mutta ei sitä pitäisi syödä päivittäin.
Se terveellinen iäkkään ruokavalio kuin meidän kaikkien?- Omaishoitajanaoleva
Vanhukset sattuvat pitämään leivästä, miks pitäis kieltää sen syöminen, kun se kerran maittaa. Ja tummassa leivässä on kuitua, joka tärkeää vatsan toiminnan kannalta. Leipä saattaa olla ainoa asia, joka muistisairaalle vanhukselle maittaa ja on helppo syödä. Muistisairauden edetessä vanhus ei kykene enää käyttämään haarukkaa ja veitsiä syödessä ja lusikalla syöminenkin tekee tiukkaa. Itse olen huolehtinut molemmista muistisairautta sairastavasta läheisestäni ja molemmille leipä maistui, ei olis tullut mieleenkään kieltää sen syöntiä sillä perusteella ett se lisää painoa jne... Muistisairaalla paino muutenkin laskee sairaudesta johtuen, mulle yks sairaanhoitaja antoikin ohjeeksi, ett laittaa kermaakin muistisairaan ruokaan lisukkeeksi ettei paino laske liikaa.
Se on eri asia, kun kyseessä on perusterve henkilö, joka pystyy omatoimisesti huolehtimaan omasta ruokavaliostaan, hän voi kikkailla syömisten kanssa ja voi jättää leivän pois jos haluaa ja värkätä sellasta ruokaa mistä pitää. - tähänontultu
Omaishoitajanaoleva kirjoitti:
Vanhukset sattuvat pitämään leivästä, miks pitäis kieltää sen syöminen, kun se kerran maittaa. Ja tummassa leivässä on kuitua, joka tärkeää vatsan toiminnan kannalta. Leipä saattaa olla ainoa asia, joka muistisairaalle vanhukselle maittaa ja on helppo syödä. Muistisairauden edetessä vanhus ei kykene enää käyttämään haarukkaa ja veitsiä syödessä ja lusikalla syöminenkin tekee tiukkaa. Itse olen huolehtinut molemmista muistisairautta sairastavasta läheisestäni ja molemmille leipä maistui, ei olis tullut mieleenkään kieltää sen syöntiä sillä perusteella ett se lisää painoa jne... Muistisairaalla paino muutenkin laskee sairaudesta johtuen, mulle yks sairaanhoitaja antoikin ohjeeksi, ett laittaa kermaakin muistisairaan ruokaan lisukkeeksi ettei paino laske liikaa.
Se on eri asia, kun kyseessä on perusterve henkilö, joka pystyy omatoimisesti huolehtimaan omasta ruokavaliostaan, hän voi kikkailla syömisten kanssa ja voi jättää leivän pois jos haluaa ja värkätä sellasta ruokaa mistä pitää.Kyllä vanhukset pitävät leivästä, ja sitä on helppo syödäkin, ellei hoivakodissa kieltäydytä laittamasta hampaita suuhun. Onhan se tämäkin yksi keino yrittää näännyttää suoraan sanottuna vanhus nälkään, kun hän on jo ollut hoivakodin ylläpitäjän mielestä liian kauan hoivakodissa (tämä käy ilmi "rivien välistä"). Vaikea on kyllä syödä leipää ilman hampaita!
Sitten ihmetellään omaiselle, että hänkö syö leipää, kun omainen sitä pyytää tultuaan vanhusta syöttämään Tosin leipää ei aina ole. Siinäkin säästetään. Tilalla on iltapalana pullapala ja jotain pientä lisuketta. Ei auta, vaikka kuinka "maallikkona" sanoisi, että kyllä leipää pitää saada jo kuidun saamisen vuoksikin. Kuitenkin vanhus maksaa yli 400 €/kk pelkästään ruuasta. Tällä summalla syö jo 2-henkinen perhe terveellisesti kuukaudessa. Hoivakodit ovat bisnesstä parhaimmillaan! Hoitaminen ja syöminen on sivuseikka ja yleensäkin se, että vanhusta kohdeltaisiin hyvin. - Yksomainen
tähänontultu kirjoitti:
Kyllä vanhukset pitävät leivästä, ja sitä on helppo syödäkin, ellei hoivakodissa kieltäydytä laittamasta hampaita suuhun. Onhan se tämäkin yksi keino yrittää näännyttää suoraan sanottuna vanhus nälkään, kun hän on jo ollut hoivakodin ylläpitäjän mielestä liian kauan hoivakodissa (tämä käy ilmi "rivien välistä"). Vaikea on kyllä syödä leipää ilman hampaita!
Sitten ihmetellään omaiselle, että hänkö syö leipää, kun omainen sitä pyytää tultuaan vanhusta syöttämään Tosin leipää ei aina ole. Siinäkin säästetään. Tilalla on iltapalana pullapala ja jotain pientä lisuketta. Ei auta, vaikka kuinka "maallikkona" sanoisi, että kyllä leipää pitää saada jo kuidun saamisen vuoksikin. Kuitenkin vanhus maksaa yli 400 €/kk pelkästään ruuasta. Tällä summalla syö jo 2-henkinen perhe terveellisesti kuukaudessa. Hoivakodit ovat bisnesstä parhaimmillaan! Hoitaminen ja syöminen on sivuseikka ja yleensäkin se, että vanhusta kohdeltaisiin hyvin.Mun läheinen on hoivaosastolla ja hän ei pysty leipää enää pureksimaan, kun muistisairaus on edennyt pitkälle. Kun ruuan nieleminen on muutenkin muuttunut heikommaksi, niin leivästä,on luovuttu ja siirrytty soseutettuun ruokaan. Leivänmuruset menevät herkästi nk.väärään henkeen ja se ärsyttää nielua ja saattaa aiheuttaa tulehduksia nieluun ja altistaa keuhkokuumeelle. Pullaa hänkin on syönyt kahviin sekoitettuna mössönä että on helpompi niellä.
Mun läheinen itse ei halunnut ottaa proteeseja suuhun ja hoitajat eivät sitten väkisten laittaneet niitä suuhun. Kyllä hän kotioloissakin välillä tykkäs huonoa kun otin proteeseja suusta pois yön ajaksi ja aamullakin saattoi joskus hermostua, kun niitä laitettiin takaisin suuhun. Hän itse ei enää pystynyt proteeseja ottamaan suusta ja pesemään niitä, joten mun piti ruveta tekemään sekin asia hänen puolestaan.
Ainakin itse olen ollut tyytyväinen siihen hoivakotiin missä omaiseni on hoidossa. Ei ole moitteen sanaa sanottavana. Ainoa huono pointti on se että hoitajia on liian vähän hoidettavien määrään verrattuna. Tuntuu pahalta, ett hoitajien määrää aiotaan supistaa entisestään. Mä olen tosi pettynyt hallituksen tapaa kohdistaa säästöleikkauksia vanhustenhoitoon. Laitoshoitopaikkojen hintojakin nostetaan entisestään ja vanhusten eläkkeet pienenevät ja lääkkeiden hinnat nousevat. Miks vanhukset ja pienituloiset pistetään maksumiehiksi ja rikkailta otetaan vähempi. Kyllä huomaa, ett pääministeri on yrittäjien ja rikkaitten puolella, on niin oma lehmä hänellä ojassa kaikissa päätöksissä. Ennen äänestin vaaleissa, mutt enää en aio äänestää yhdissäkään vaaleissa, niin perseestä on tämä touhu mitä nyky hallitus harrastaa.
- ohoitaja
Tekisit sinäkin jotain äitisi luona, etkä vain kyläilisi. Tiedät varsin hyvin, että hoitajilla on 'tuli p'''seen alla', ei ehdi kaikkea tehdä, seuraava 'potilas' jo odottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174386
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842499Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731637Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella261324Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641187Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42932- 113928
- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75894Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon18831