Varoitus 1,6 HDI dieselistä!

RamiParola

Normaalin huolto-ohjelman mukaan huollettuna moottori tuhoutuu keskimäärin 195.000km ajosuoritteella. Tätä moottoria käytetään paitsi Peugeotin ja Citroenin tuotteissa, niin myös Fordeissa, Mazdoissa ja Mineissä.

1,6 HDI moottorin turbon rikkoutuminen on yleensä seurauksena siitä, että moottori on jo täynnä likaa ja todennäköisesti ehtinyt vaurioitumaan sisäosiltaan puutteellisen voitelun seurauksena.

178

32819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PaasilaJappe

      1,6HDI- moottorin öljypohja on muotoiltu niin, että korkealle suunniteltu poistoproppu ei tyhjennä öljypohjaa kokonaan. Tästä seuraa että moottori kerää öljynvaihto öljynvaihdolta likaa sisäänsä ja tukkii vähitellen voitelukanavia.

      1,6 HDI on jo suunnittelupöydältä lähtien pommi.

      • folioVWseatskodaokto

        VW pommit on olemassa.Ei kait muut pysty samaan?


      • Anonyymi

        Pian 300000 ajettu ja hyvin pelittää,.Pitää oljynvaihdon yhteydessä nykästjä jämä öljyt imurilla tulee noin puoli limppari pullollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pian 300000 ajettu ja hyvin pelittää,.Pitää oljynvaihdon yhteydessä nykästjä jämä öljyt imurilla tulee noin puoli limppari pullollista.

        Sama juttu,pian 300000 ajettu ja hyvin pelittää,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu,pian 300000 ajettu ja hyvin pelittää,

        nii, mikä pelittää?

        2006 mallinen 407 tai 2013 mallinen 308 on ihan eri moottoreita, näennäisestä samankaltaisuudestaan huolimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu,pian 300000 ajettu ja hyvin pelittää,

        PSA 1.6td ajettu 400000 km eikä minkään laista ongelmaa ,heti kun huomasin että vanhaa öljyä jää poistumatta propun kautta irroitin öljypohja ja pokkasin propunkohdan tasaiseksi ja sain öljyt poistumaan propunkautta kaikki pois , öljyn vaihtoväi on ollut 10000km paikkeilla.Luotettava moottori !


      • Anonyymi

        Eikö volvossa käytetä jossain 50 60 mallissa pödö 2,6 kaveri ajanut850000
        Mun pösössä virtaavai ei lähde millään pois lukostb mitä tehdään nyt30720031,6 bensa midtäkäy lukko käykö se 407 2005 dieselidtstä??? Jossainoli se et Citroen Renault mitä oliko käy sama lukko


    • Kestääkestääkestää

      Höpöhöpö, vanha. ne hajoilee vaan tohjotrollien mielessä. Tosiasiassa tuo on hyvä ja luotettava kone joka kestää pitempään kuin tohjon kori.

      Tietysti mikä tahansa moottori nykyaikana haluaa hyvän huollon ja oikeat öljyt. Tee-se-itse inssi jos saa käsiinsä auton, se säästää öljyssä ja ostaa huonoa ja vääröö öljyä ja halvimpia tarvikeöljynsuodattimia - niissä on hyviä ja huonoja. Jos kohdalle osuu huono niin moderni ja tehokas moottori ei sitä kestä.

      Siis: hyvät suodattimet, oikeat öljyt. Kedtää

      • KaveriKk

        No kun ei kestä!
        Huoltoliikkeen omistaja kertoi hyvän vinkin. Normaalisti ehjän moottorin öljyt ovat öljynvaihdon jälkeen jonkin aikaa kirkkaita. Pösön 1,6 HDI-moottoriin kaadetut öljyt ovat heti ensikäynnistyksestä lähtien PIKIMUSTAA.

        Pösön 1,6HDI-moottoreista pitää öljypohja irroittaa ja pestä jokaisessa öljynvaihdossa. Sitten moottori voi kestää.

        Kannattaa pysyä erossa noista romuista.


      • Eduskuntaan
        KaveriKk kirjoitti:

        No kun ei kestä!
        Huoltoliikkeen omistaja kertoi hyvän vinkin. Normaalisti ehjän moottorin öljyt ovat öljynvaihdon jälkeen jonkin aikaa kirkkaita. Pösön 1,6 HDI-moottoriin kaadetut öljyt ovat heti ensikäynnistyksestä lähtien PIKIMUSTAA.

        Pösön 1,6HDI-moottoreista pitää öljypohja irroittaa ja pestä jokaisessa öljynvaihdossa. Sitten moottori voi kestää.

        Kannattaa pysyä erossa noista romuista.

        -öljynvaihto 1000 km välein
        -parasta öljyä mitä löytyy 80 euroa / 4 litraa
        -lämmitä kone huolella ennen liikkeellelähtöä
        -irrota ja pese öljypohja sihti jokaisella öljynvaihdolla
        -älä kierrätä konetta yli 2500 rpm, älä myöskään käytä kierroksia alle 1500 rpm

        Näillä keinoin tuo moottori kestää jopa 200 tkm.


      • Martsa44

        Just joo ,kyseistä konetta pitää kierrättää välillä ja öljynvaihtovälinä 10000 km on ok.


      • Anonyymi
        Eduskuntaan kirjoitti:

        -öljynvaihto 1000 km välein
        -parasta öljyä mitä löytyy 80 euroa / 4 litraa
        -lämmitä kone huolella ennen liikkeellelähtöä
        -irrota ja pese öljypohja sihti jokaisella öljynvaihdolla
        -älä kierrätä konetta yli 2500 rpm, älä myöskään käytä kierroksia alle 1500 rpm

        Näillä keinoin tuo moottori kestää jopa 200 tkm.

        Nytkytä itseäs.


      • Anonyymi
        Eduskuntaan kirjoitti:

        -öljynvaihto 1000 km välein
        -parasta öljyä mitä löytyy 80 euroa / 4 litraa
        -lämmitä kone huolella ennen liikkeellelähtöä
        -irrota ja pese öljypohja sihti jokaisella öljynvaihdolla
        -älä kierrätä konetta yli 2500 rpm, älä myöskään käytä kierroksia alle 1500 rpm

        Näillä keinoin tuo moottori kestää jopa 200 tkm.

        380tkm.. ajettu... Ahtoputki... turbo.... pari hehkua uusittu.... Että niin saatanan huono se on... Öljyt vaijdettu 20tkm.n välein...


      • Anonyymi
        Eduskuntaan kirjoitti:

        -öljynvaihto 1000 km välein
        -parasta öljyä mitä löytyy 80 euroa / 4 litraa
        -lämmitä kone huolella ennen liikkeellelähtöä
        -irrota ja pese öljypohja sihti jokaisella öljynvaihdolla
        -älä kierrätä konetta yli 2500 rpm, älä myöskään käytä kierroksia alle 1500 rpm

        Näillä keinoin tuo moottori kestää jopa 200 tkm.

        Pösölläni 1.6 hdi vm. -08 on nyt ajettu 400 000 km ilman moottoriremonttia. Milloin se rikkoontuminen tulee, että osaan varautua?


      • Anonyymi
        KaveriKk kirjoitti:

        No kun ei kestä!
        Huoltoliikkeen omistaja kertoi hyvän vinkin. Normaalisti ehjän moottorin öljyt ovat öljynvaihdon jälkeen jonkin aikaa kirkkaita. Pösön 1,6 HDI-moottoriin kaadetut öljyt ovat heti ensikäynnistyksestä lähtien PIKIMUSTAA.

        Pösön 1,6HDI-moottoreista pitää öljypohja irroittaa ja pestä jokaisessa öljynvaihdossa. Sitten moottori voi kestää.

        Kannattaa pysyä erossa noista romuista.

        Dieselissä yleensäkin,öljyt muuttuvat hyvinkin nopeasti mustiksi.Merkistä riippumatta.


      • Anonyymi
        KaveriKk kirjoitti:

        No kun ei kestä!
        Huoltoliikkeen omistaja kertoi hyvän vinkin. Normaalisti ehjän moottorin öljyt ovat öljynvaihdon jälkeen jonkin aikaa kirkkaita. Pösön 1,6 HDI-moottoriin kaadetut öljyt ovat heti ensikäynnistyksestä lähtien PIKIMUSTAA.

        Pösön 1,6HDI-moottoreista pitää öljypohja irroittaa ja pestä jokaisessa öljynvaihdossa. Sitten moottori voi kestää.

        Kannattaa pysyä erossa noista romuista.

        Pian 400tkm mittarissa hdi, 1.6 ja meno vain jatkuu........ että semmonen pommi.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytkytä itseäs.

        Niin teen, Tojossani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pian 400tkm mittarissa hdi, 1.6 ja meno vain jatkuu........ että semmonen pommi.....

        Ranskalaisia en hae muualta ku rilliltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pian 400tkm mittarissa hdi, 1.6 ja meno vain jatkuu........ että semmonen pommi.....

        Öljypohjan pesu oikeasti pitää öljyn kirkkaana. Joskus on tr vaihdettu pumppu oli vuosi kuin uuden pelin öljyt piki tarttuu kaikkiin öljypohjiin Dieselissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        380tkm.. ajettu... Ahtoputki... turbo.... pari hehkua uusittu.... Että niin saatanan huono se on... Öljyt vaijdettu 20tkm.n välein...

        Minullakin 1.6d ja 250tkm perus huollolla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljypohjan pesu oikeasti pitää öljyn kirkkaana. Joskus on tr vaihdettu pumppu oli vuosi kuin uuden pelin öljyt piki tarttuu kaikkiin öljypohjiin Dieselissä.

        No ei se pidä sitä kauaa missään diiselissä kirkkaana.


      • Anonyymi
        KaveriKk kirjoitti:

        No kun ei kestä!
        Huoltoliikkeen omistaja kertoi hyvän vinkin. Normaalisti ehjän moottorin öljyt ovat öljynvaihdon jälkeen jonkin aikaa kirkkaita. Pösön 1,6 HDI-moottoriin kaadetut öljyt ovat heti ensikäynnistyksestä lähtien PIKIMUSTAA.

        Pösön 1,6HDI-moottoreista pitää öljypohja irroittaa ja pestä jokaisessa öljynvaihdossa. Sitten moottori voi kestää.

        Kannattaa pysyä erossa noista romuista.

        250000 mennyt ja hyvin pelaa ,Luulen et huolimaton käyttäjä saa rikki moottorin kuin moottorin jo ennen ensimmäistä öljyn vaihtova .


      • Anonyymi
        Martsa44 kirjoitti:

        Just joo ,kyseistä konetta pitää kierrättää välillä ja öljynvaihtovälinä 10000 km on ok.

        Juuri näin on OK👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pösölläni 1.6 hdi vm. -08 on nyt ajettu 400 000 km ilman moottoriremonttia. Milloin se rikkoontuminen tulee, että osaan varautua?

        438000 täälläkin kilometrit ei ole hajonnut moottori


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljypohjan pesu oikeasti pitää öljyn kirkkaana. Joskus on tr vaihdettu pumppu oli vuosi kuin uuden pelin öljyt piki tarttuu kaikkiin öljypohjiin Dieselissä.

        Näin on ei ole pelkästään Peugeotin ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        438000 täälläkin kilometrit ei ole hajonnut moottori

        Sama täällä Ford 1.6hdi 395000km käytin öljypohja irti siinä 200000km kohdalla prässäsin poistopropun syvennyksen tasaiseksi jotta kaikki öljy pääsee tyhjenemään vaihdan öljyt 8000km ajun jälkeen eipä kerkeä paljoa tummua Vaihdon välillä.Moottorissa on kaikki "hepat"virkeässä kunnossa vääntöä on kuin uudessa autossa.Nyt on kaiken edullisinta ajoa kun ei tarvii pääoma kuluja laskea vaihto arvo kun on pohjalukemissa mutta on luotettava ja varmatoiminen kulkupeli.Osia on mennyt ainoastaan laturi akun lisäksi .


    • pösölä

      Voihan piru kun tuli ostetta 250000 ajettu..

    • jhjhhj

      Pösön diesel on valitettavasti kaukana loistonpäivistä (90-luvun loppu 2000 alku). Egr-venttiilit jumissa, fap tukossa, ahtoputki jäässä, lämmöt ei nouse, vauhtipyörät ravistaa, suutimet paskana, jne. jne. Uusi nykyaikainen diesel pösö on käytännössä pommi jo 100tkm jälkeen. Itse en tuollaista hankkisi kuin pakon edestä, niin kovasti kuin noista hetki sitten vielä tykkäsin.

      • on.sulla.ankeaa

        ja kuitenkin noita samoja dieseleitä käytetään hyvällä menestyksellä kymmenissä eri automalleissa.


      • KerroRohkeasti
        on.sulla.ankeaa kirjoitti:

        ja kuitenkin noita samoja dieseleitä käytetään hyvällä menestyksellä kymmenissä eri automalleissa.

        Kymmenissä?

        No mainitse nyt vaikka ne ensimmäiset 20 mallia niin pääsemme jyvälle.


      • justiinsas

        Kerro itse ne mallit joissa ei ole?


      • kyllä.löytyy
        KerroRohkeasti kirjoitti:

        Kymmenissä?

        No mainitse nyt vaikka ne ensimmäiset 20 mallia niin pääsemme jyvälle.

        Peugeot, Citroen, Ford, Volvo, Mazda pakettiautot ja matkailuautot jne.


      • Hohhoijakkaa
        kyllä.löytyy kirjoitti:

        Peugeot, Citroen, Ford, Volvo, Mazda pakettiautot ja matkailuautot jne.

        Erikoisia malleja.... eikä tuossa nyt ollut kymmeniä, ei edes kymmentä.Ho


      • olet.tosi.tyhmä
        Hohhoijakkaa kirjoitti:

        Erikoisia malleja.... eikä tuossa nyt ollut kymmeniä, ei edes kymmentä.Ho

        No eipä sinusta voi muuta olettaakaan. Mietis persläpi miten 7 (myös Mini) eri automerkkiä voi käyttää eri malleissan samaa moottoria? Kysy mummosta jos on vaikeaa?


      • PaljonKäytetty
        KerroRohkeasti kirjoitti:

        Kymmenissä?

        No mainitse nyt vaikka ne ensimmäiset 20 mallia niin pääsemme jyvälle.

        Esimerjjejä automalleista joissa käytetään HDi moottoria.

        1.4/HDi
        Ford Fiesta 1.4 TDCi
        Ford Fusion 1.4 TDCi
        Mazda 2/Demio 1.4D
        Suzuki Liana 1.4 DDiS

        1.6l/HDi
        Suzuki SX4 1.6 DDiS
        MINI Cooper D 1.6
        Ford C-Max/Grand C-Max 1.6 TDCi
        Ford Fiesta 1.6 TDCi
        Ford Fusion 1.6 TDCi
        Ford Focus 1.6 TDCi
        Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi
        Mazda2 MZ-CD 1.6
        Mazda3 MZ-CD 1.6
        Volvo C30 D2 and DRIVe
        Volvo S40 1.6D
        Volvo V50 1.6D
        Volvo S60/V60 1.6D
        Volvo V70 1.6D
        Volvo S80 1.6D DRIVe

        2.0/HDi
        Ford Focus
        Ford Mondeo
        Ford Galaxy
        Ford C-Max
        Ford S-Max
        Volvo C30
        Volvo S40
        Volvo V50

        2.7D/TDV6/HDi
        Land Rover Discovery 3
        Range Rover Sport
        Ford Territory
        Jaguar S-Type
        Jaguar XF
        Jaguar XJ


      • ettei.unohdu

        sekä ne Peugeot ja Citroen.


      • 2.7HDi-aut
        PaljonKäytetty kirjoitti:

        Esimerjjejä automalleista joissa käytetään HDi moottoria.

        1.4/HDi
        Ford Fiesta 1.4 TDCi
        Ford Fusion 1.4 TDCi
        Mazda 2/Demio 1.4D
        Suzuki Liana 1.4 DDiS

        1.6l/HDi
        Suzuki SX4 1.6 DDiS
        MINI Cooper D 1.6
        Ford C-Max/Grand C-Max 1.6 TDCi
        Ford Fiesta 1.6 TDCi
        Ford Fusion 1.6 TDCi
        Ford Focus 1.6 TDCi
        Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi
        Mazda2 MZ-CD 1.6
        Mazda3 MZ-CD 1.6
        Volvo C30 D2 and DRIVe
        Volvo S40 1.6D
        Volvo V50 1.6D
        Volvo S60/V60 1.6D
        Volvo V70 1.6D
        Volvo S80 1.6D DRIVe

        2.0/HDi
        Ford Focus
        Ford Mondeo
        Ford Galaxy
        Ford C-Max
        Ford S-Max
        Volvo C30
        Volvo S40
        Volvo V50

        2.7D/TDV6/HDi
        Land Rover Discovery 3
        Range Rover Sport
        Ford Territory
        Jaguar S-Type
        Jaguar XF
        Jaguar XJ

        Unohdit vielä tuosta 2.7 HDi:stä 407:n itsellä on 407 SW 2.7 HDi aut. Ajettu nyt 276000km. Ei ole tarvinnut FAP suodattimia uusia, kun välillä ajelee pitkää matkaa, eikä pelkästään nurkissa pyörittele. Toinen egeri uusittiin viime keväänä. Ainoa uusittu osa koneeseen, normaali huoltojen lisäksi.


      • IsäMarkku

        Huvittaa nuo 1900 - luvulle kuuluvat kommentit Peugeoteista ja niiden moottoreista. Minun HDi Pösöllä ajettu 260.000km ja matka jatkuu. 30 vuotta Peugeotin ratin takan, ja jos Herra sen suo seuraavakin auto on Peugeot.


      • MoskwitchElite
        IsäMarkku kirjoitti:

        Huvittaa nuo 1900 - luvulle kuuluvat kommentit Peugeoteista ja niiden moottoreista. Minun HDi Pösöllä ajettu 260.000km ja matka jatkuu. 30 vuotta Peugeotin ratin takan, ja jos Herra sen suo seuraavakin auto on Peugeot.

        Niin se naapurin mieskin oli sitä mieltä että mosse on paras auto, kun ei ollut koskaan muulla ajanut.


      • Anonyymi
        KerroRohkeasti kirjoitti:

        Kymmenissä?

        No mainitse nyt vaikka ne ensimmäiset 20 mallia niin pääsemme jyvälle.

        Mersu käyttää Ranskalaista diesel konetta. Ettekö tienneet asiasta?


      • Anonyymi

        Samat ongelmat on VW ja MB ym..
        vm2000 ja uudempien ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mersu käyttää Ranskalaista diesel konetta. Ettekö tienneet asiasta?

        Reilun kone


    • pelle-autoja

      Tyypillisiä euro paskoja. Kuuluu samaan sarjaan Volsun susien kanssa , tosin volsuissa ei kestä vaihdelaatikot eikä mikään muukaan. Helpompi kysyä mikä niissä kestää. Tulipa paha kysymys mietitäänpäs ?????????? olkoon, ei tuu mieleen. Jaa nyt tuli PYÖRÄNMUTTERIT varauksella.

      • Toyota_Corolla

        Mikäli haluaa hyvän dieselin silloin paras vaihtoehto on TOYOTAn D4D dieseli. Niissä ei ole mitään tyyppivikoja. Ovat varsin taloudellisiakin. Kestävyys on niissä vakiona, sillä ne eivät hajoa yleensä alle miljoonan kilometrin.


      • d4dvoiei
        Toyota_Corolla kirjoitti:

        Mikäli haluaa hyvän dieselin silloin paras vaihtoehto on TOYOTAn D4D dieseli. Niissä ei ole mitään tyyppivikoja. Ovat varsin taloudellisiakin. Kestävyys on niissä vakiona, sillä ne eivät hajoa yleensä alle miljoonan kilometrin.

        Mites ne kansiviat 100tkm. ajetuissa ? Ovat yleensä johtaneet koko moottorin vaihtoon.


      • Toyota_Corolla
        d4dvoiei kirjoitti:

        Mites ne kansiviat 100tkm. ajetuissa ? Ovat yleensä johtaneet koko moottorin vaihtoon.

        Niitä kannentiivisteen vuotoja on ollut vain muutamia tapauksia Suomessa. Nekin lähes poikkeuksetta käyttäjän virheiden seurauksena. Kannentiivisteen takia ei Toytissa joudu moottoria vaihtamaan. Voihan tietysti olla muutakin vikaa, jonka vuoksi moottorin vaihto on perusteltua. Välinpitämättömyydellä voi aiheuttaa isonkin tuhon moottoriin.


      • EiKannataKiukutella

        Kirjoitan nyt sinulle viestin, koska huomiotahan olit hakemassa, pahaan oloosi.

        Tietysti vaikea arvailla, mistä noinkin paha olo ihmiselle tulee, mutta kannattaa miettiä, onko tämä palsta ja tapa jolla toimit, sittenkään se tehokkain hoitomuoto.

        Hyvää kevään alkua ja kannattaa hakeutua ihan ammattilaiselle hoidattamaan noita oloja.


      • Hoijjaahhh
        EiKannataKiukutella kirjoitti:

        Kirjoitan nyt sinulle viestin, koska huomiotahan olit hakemassa, pahaan oloosi.

        Tietysti vaikea arvailla, mistä noinkin paha olo ihmiselle tulee, mutta kannattaa miettiä, onko tämä palsta ja tapa jolla toimit, sittenkään se tehokkain hoitomuoto.

        Hyvää kevään alkua ja kannattaa hakeutua ihan ammattilaiselle hoidattamaan noita oloja.

        Palstalaisten ikävät mietteet ovat kyllä autopaikalta lähtöisin. Se on nyt varsin turhaa mennä valittamaan mentaalipuolen spesialistille, jos ranskalainen auto ei suostu yhteistyöhön, ymärräthän?


      • ei.me.ymäretä
        Hoijjaahhh kirjoitti:

        Palstalaisten ikävät mietteet ovat kyllä autopaikalta lähtöisin. Se on nyt varsin turhaa mennä valittamaan mentaalipuolen spesialistille, jos ranskalainen auto ei suostu yhteistyöhön, ymärräthän?

        Hajosiko Tojo D4D taas?


      • expögötin
        ei.me.ymäretä kirjoitti:

        Hajosiko Tojo D4D taas?

        Tojota ei hajoo, kässääks?


      • että_semmoista_sekundaa
        Toyota_Corolla kirjoitti:

        Niitä kannentiivisteen vuotoja on ollut vain muutamia tapauksia Suomessa. Nekin lähes poikkeuksetta käyttäjän virheiden seurauksena. Kannentiivisteen takia ei Toytissa joudu moottoria vaihtamaan. Voihan tietysti olla muutakin vikaa, jonka vuoksi moottorin vaihto on perusteltua. Välinpitämättömyydellä voi aiheuttaa isonkin tuhon moottoriin.

        Kannentiivisteen takia ei moottoria vaihdeta, vaan siksi, että uutta kantta ei saa kiristettyä momenttiin, kun kierteet lohkossa pettää. Kun ainevahvuus lohkossa ei mahdollista isompaa kierrettä, on vaihtoehdot vähissä.


      • voi_voi_
        Toyota_Corolla kirjoitti:

        Niitä kannentiivisteen vuotoja on ollut vain muutamia tapauksia Suomessa. Nekin lähes poikkeuksetta käyttäjän virheiden seurauksena. Kannentiivisteen takia ei Toytissa joudu moottoria vaihtamaan. Voihan tietysti olla muutakin vikaa, jonka vuoksi moottorin vaihto on perusteltua. Välinpitämättömyydellä voi aiheuttaa isonkin tuhon moottoriin.

        Oot hauska höpöttäjä. Muutama vuosi sitten teron reppanat haukkuivat nämä urealiuosta käyttävät dieselistit. Niin se vain toyotatkin siirtyivät, kun oppivat, ettei parempaa ratkaisua ole. Mutta ainahan toyota on ollut perässähiihtäjä tekniikan kehityksessä. AINA.


      • Anonyymi
        Toyota_Corolla kirjoitti:

        Mikäli haluaa hyvän dieselin silloin paras vaihtoehto on TOYOTAn D4D dieseli. Niissä ei ole mitään tyyppivikoja. Ovat varsin taloudellisiakin. Kestävyys on niissä vakiona, sillä ne eivät hajoa yleensä alle miljoonan kilometrin.

        Lukemattomia kannen löystymisiä D4D-moottoreissa. Tyyppivika, joka juontaa alumiiniblokista. Kannenpulttien kierteet eivät kestä. Eikoisen paljon 2006 - 2007 malleissa. Vuoto alkaa hiljaa ja huomaamatta kaasuttaessa. Kasvaa muutaman vuoden kuluessa jatkuvaksi. Tuntomerkkejä jäähdyttimen paisuntasäiliön nestehukka, valkoiset nesteraidan paisuntasäilön korkin luona, nokeentunut neste. Takuu 100 tkm tai 3 v. Ilmenee yleisimmin 150 tkm ... 250 tkm välillä. Ei korjattavissa. Moottorinvaihto. Todella yleinen. Jopa satakunta tapausta yhdellä keskikokoisella merkkiliikkeellä.


      • Anonyymi

        Sinä nyt päästelet taas täyttä paskaa ilman minkäänlaista kokemusta mainitsemadtasi merkistä. Onnistuisit edes hankkimaan sen mopon. Köröttele sillä. Onhan tänne ihan kiva kirjoitella perätöntä puppua kirjoittamisen ilosta. Kun on onneton lapsuus niin.....


      • Anonyymi
        Toyota_Corolla kirjoitti:

        Mikäli haluaa hyvän dieselin silloin paras vaihtoehto on TOYOTAn D4D dieseli. Niissä ei ole mitään tyyppivikoja. Ovat varsin taloudellisiakin. Kestävyys on niissä vakiona, sillä ne eivät hajoa yleensä alle miljoonan kilometrin.

        Minulla hajosi D4D koneesta kaksi kertaa kansi.
        Toisella kerralla vaihdettiin sitten koko kone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä nyt päästelet taas täyttä paskaa ilman minkäänlaista kokemusta mainitsemadtasi merkistä. Onnistuisit edes hankkimaan sen mopon. Köröttele sillä. Onhan tänne ihan kiva kirjoitella perätöntä puppua kirjoittamisen ilosta. Kun on onneton lapsuus niin.....

        Kyiiä tojohotasta ku kannen tiiviste menee niin menee konekkin uusiksi, näissä isommissa ei tietääkseni ole sitä onkelmaa,oliskohan niissä Psan koneet


      • Anonyymi
        d4dvoiei kirjoitti:

        Mites ne kansiviat 100tkm. ajetuissa ? Ovat yleensä johtaneet koko moottorin vaihtoon.

        Taitaa olla BMW kone seki


      • Anonyymi
        expögötin kirjoitti:

        Tojota ei hajoo, kässääks?

        Mb w211 vm03 200cdi ajettu 850000 eikä oo hajonnu vieläkää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä nyt päästelet taas täyttä paskaa ilman minkäänlaista kokemusta mainitsemadtasi merkistä. Onnistuisit edes hankkimaan sen mopon. Köröttele sillä. Onhan tänne ihan kiva kirjoitella perätöntä puppua kirjoittamisen ilosta. Kun on onneton lapsuus niin.....

        Toyota on paska auto ainut merkki Mikä on jättänyt tien päälle ku kone räjähtänyt ei tuu Toyotaa mulle ikinä se on varma enne vaik ranu ne on vienyt kotiin aina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla BMW kone seki

        Hahaa


    • Janakkalanurheiluautot

      Ilmeisesti öljypohja on muotoiltu niin, että lika jää moottoriin öljynvaihdossa. Tässä mielessä öljynvaihto Peugeotiin on pikkuisen turha toimenpide.

      • Lasolit

        Tuttu linja-autoasentaja huuhteli oman pököttinsä moottorin ylimääräisellä voiteluöljytäytöllä öljynvaihdossa. Hän tiesi tuon korkealla olevan poistopropun ongelman.


    • Ongelmaton

      Tojon Diesel on ollut lähes VW-konsernin tuotteiden tasolla. Toyotakuskit odottavat kauhusta jäykkänä hajoaako ensin kansi vai turbo. Molempia ongelmia on ollut ihan kohtuullisesti.

      PSA:n moottoriongelmista ei koskaan kuule muualla kuin täällä, jossa jokaisen kaverin tuttu on korjaamopäällikkö ja kertoo ties mitä.

      • Vanhapaska

        Sinulla on vielä kovin vähän kilometrejä ranskalaisen ratissa... mutta kyllä se sinullekin vielä valkenee.


    • Kertakäyttökamaa

      Onko HDI-moottorin "kilkattava" käyntiääni oire moottorin lähestyvästä lopusta. Omassa 508 1,6HDI-moottorissa on käyntiääneen tullut terävää kilkatusta. Ajokilometrit 135.000km.
      FAP on juuri vaihdettu tukkeutumisen takia.

      • Phsjhkhksj

        FAP tukossa... Siitä alkaa lähtölaskenta!


    • Jallisvaara

      Pösön huoltoneuvoja antoi ohjeen: "Älä hanki enää Peugeotia!"
      Tuntuu siltä, että Peugeot ei ole saanut uusia tuotteitaan oikein kuntoon.
      Sääli sikäli, että olin jonkin aikaa katsellut uutta 508 bensa-Peugeotia.

    • pösömies76

      Mulla on 407 1.6 hdi -04 ajettu 380tkm eikä ole hajonnut eikä tielle jättänyt turbokin on alkuperäinen egr on putsattu 2 kertaa samoin myös hiukkas suodatin. Ostin just 308 sw 1.6 hdi -09 200tkm ajetun ja luotan merkkiin edelleen.

      • JasseKormu

        Minulla on ollut kaksi 407 1,6 HDI autoa ja molemmat ovat käyneet kuolemanlaaksossa likaantumisen vuoksi. Molempiin uusittiin turbo/FAP/EGR/öljypumppu ja sen imusuodatin.
        Myin molemmat pois jo 150.000km kohdilla.


      • TepponenT
        JasseKormu kirjoitti:

        Minulla on ollut kaksi 407 1,6 HDI autoa ja molemmat ovat käyneet kuolemanlaaksossa likaantumisen vuoksi. Molempiin uusittiin turbo/FAP/EGR/öljypumppu ja sen imusuodatin.
        Myin molemmat pois jo 150.000km kohdilla.

        Nuo 1,6HDI-moottorit ovat tunnettuja lyhytikäisyydestään. On oma vika jos tuollaiseen sortuu.


      • Hyvin_menee_mulla
        JasseKormu kirjoitti:

        Minulla on ollut kaksi 407 1,6 HDI autoa ja molemmat ovat käyneet kuolemanlaaksossa likaantumisen vuoksi. Molempiin uusittiin turbo/FAP/EGR/öljypumppu ja sen imusuodatin.
        Myin molemmat pois jo 150.000km kohdilla.

        Minulla on 407 1,6 Hdi ajettu 175tkm. Egr_venttiili vaihdettu. Öljypohjan irroitin viime öljynvaihdossa, imusihti uudenveroinen. Olen vaihtanut öljyt 10tkm välein.


      • kivahylsyjäi

        Minun ranskatar kosahti 180.000km kohdalle. Korjaamon mukaan kone oli täysin jumissa, ei kannattanut korjata.


    • hei_paappa_ripa

      Folkkarin TSI:t tuntuu houkuttelevilta "meidän tiimin" eli Pökötin HDI:hin verrattuna

    • Tsikansanauto

      1,6HDI paljastuu leluksi jo käyntiäänestä. Helskettä, kilkettä ja kalinaa on vaikka toisille jakaa.

      • KJG

        Tuttavan diesel-pösö hajosi ainakin kovin varhaisessa vaiheessa. Auto oli vielä päältäpäin kuin uusi. Myivät pois rikkinäisenä.


      • niinvarmaan

        Hullu taas ehti lomiltaan kirjoitella.


      • SelkeeTapaus
        KJG kirjoitti:

        Tuttavan diesel-pösö hajosi ainakin kovin varhaisessa vaiheessa. Auto oli vielä päältäpäin kuin uusi. Myivät pois rikkinäisenä.

        Ongelma voi olla siinä, että pösöissä on sen verran hyvä lakkaus maalipinnalla, että ne näyttävät uusilta kovin pitkään.

        10 - 12 vuoden ikäisiä voi helposti asiaan perhtymätön luulemaan uudeksi.

        Tuossa vaiheessa dieselissä voi olla jo yli 400tkm mittarissa.


      • RistoKalima

        Tuossa on kyllä itua! Pösö maalipinta on nykyisin varsin kestävää laatua. Ei häpeä muille länsiautoille yhtään. Konehuone ja tekniikka sen sijaan ovat silkkoa täynnään. Oma 407 2,0 HDi menee taas huomenna korjaamolle. Tällä kertaa EGR-sopeutukseen.

        Tuosta 1,6HDi-moottorista minullakin sattuu olemaan omakohtaista kokemusta. Runsas satku ajettuna emäntä rysäytti moottorin niin paskaksi, ettei sitä kannattanut enää korjata. Öljynkierto ongelma.


      • jahvelle

        EGR-sopeutukseen? Mitä jos vaan ampuisit itsesi?


      • gdsfsdfgs

        Niin näyttää ohjeistus tosiaankin vaativan sopeutuksen. Liian usein Peugeot-juuserit menevät ampumaan itsensä tai korjausmiehen. Ei Suomi sillä keinoin lähde nousuun!


    • Ei muut osaa tehdä kunnollisia diesel moottoreita, kun vaan MB.
      Öljyn vaihdoissa ei suomessa kannata säästellä, vaan vaihtaa ne paljon tiheemmin kuin on huoltovälit.

    • FordF-350

      Kyllähän se on niin että alle 3 litran moottoreista pitää pysyä kaukana jos pitkää taivalta taittaa ja oikeastaan niihinkään ei kannata seota jos vain rahkeita riittää, eli se oikea moottorikoko on siitä 4,6 litrasta ylöspäin. Tuota Cadillacin Northstar-moottoria voisin pitää sellaisena aloitusmallina, ylärajaahan ei oikeastaan ole, 8 sylinteriä kuitenkin pitää olla jotta käynti on tasaista ja kierrokset ja sitä myöten kulutus eivät hävyttömän korkeiksi nouse :-)

      • gsfgsdfgsf

        Varoo vaan näitä PSA:n sätöksiä, niin avot!


      • Ei_kestä_Northstar

        Todella heikko avaus FordF-350

        Northstar -alumiinimoottori lienee eräs kauimpaa kierrettävistä moottoreista, jonka suunnitteluspeksit eivät kohtaa todellisuutta.


    • StetsonPete

      Juu kyllä se näin on, en mitenkään ymmärrä näitä kuskinkuvatuksia jotka hyväksyvät autoihinsa jopa 3-sylinterisiä moottorintekeleitä, noo Wartburgissa ja etuvetoisessa BMW:ssa ne ajavat asiansa kun ei auton tarvitse kulkea (eikä sillä uskaltaisi ajaakaan) yli 100km/h ja Triumph-moottoripyörässä myös kun sitä kuljetettavaa massaa on vähemmän. Muuten jättäisin ne kireästi kiekuvat alle 2 litraiset moottorit niihin lasten lokariautoihin ja ruohonleikkureihin ja nauttisin itse semmoisesta rauhoittavasta hörpötyksestä jonka vähintään 350cid V8 tuottaa.

      • Anonyymi

        no siinä 350 onkin melkein yhtä paljon tehoa kun 1,2 euro moottorissa ja käykin melkein yhtä tasaisesti kuin vanha swift:n 3 syl ompelukone


    • kunnon_huolto

      Mikäli se öljypohjan roppu on liian ylhäällä, niin eikö siihen olisi mahdollista jossakin teettää toinen roppu oikeaan paikkaan? Ei tuon luulisi maltaita maksavan (?).

      Tai yläkautta vaihto. Mihin kohtaan ja kuinka alas tuossa moottorimallissa osuu oljyimurin letkun pää? Joissakin mm. MB:n moottorimalleissa saa imemällä enempi pois kuin alakautta ja merkkihuollossakin tekevät sen yläkautta.

      Eiköhän tuokin 1.6 HDi moottori kestä hyvin jos tekee (laadukkaiden) öljyn- ja suodattimen vaihdot perinteisillä lyhyillä väleillä.

      Turbot taasen saa leikkaamaan kiinni sammuttamalla konene suoraan raskaasta ajosta sen sijaan, että ajelisi rauhallisesti ja tuboa jäähdytellen loppupätkän. Pitkää matkaa moottoritiellä ja sitten lennosta stoppiin kahville tai vastaava muutoin raskaasta tahdista jne.

      Mitä sitten taasen tulee EGR:iin ja hiukkassuodattimiin, niin ne ovat kaikkien nykyautojen riesana ja vielä enempi jos auto on runsaassa pätkäajossa. EGR ja imupuoli tulisi puhdistaa aika ajoin.

      Ps. Ympäristövaatimukset ajavat kaikkia autovalmistajia tuottamaan yhä enempi pieniä moottoreita joista nykyisin otetaan aivan liikaa tehoja ulos, joka ei voi luvata pitkäikäisyyttä. Osa tuplaturboillakin varustettuina.

      Vaikkapa Mersun 1.6 L bensakone jossa teho 115 kW (156 hv) ja vääntö 250 Nm edustaa selkeästi suuremman koneen tehoja. En tiedä onko se lisäksi toteutettu kaksinkertaisen nokkaketjun sijaan yksinkertaisella, kuten ainakin joissakin ko. merkin moottoreissa.

      Olen hyvin skeptinen tuollaisen hyötysuhteen mekaanisen pitkäikäisyyden suhteen ja vielä vähemmän jos noudattaa nykyisiä aivan järjettömiä moottorit enneaikaisesti tappavia pitkiä "huolto"- välejä.

      Itselläni josoliis tuollainne pieni tehomoottori autossa, niin öljyn- ja suodattimenvaihdot joka 10 tkm tai kerran vuodessa, joka ei oliis vahingoksi muillekaan moottoreille.

      Long Lifet (= lyhyet kuolemat) ovat pelkkää autonvalmistajien ja ympäristötahojen propagandaa, joka käy todellisuudessa mekaniikan hyvinvointia vastaan.

    • parsa

      Tojottajat huom. Toyotan diiselit niin paskoja ettei kannata kehittää enää . Lukekaa
      uutisia Japanista !!!

      • kunnon_huolto

        "Tojottajat huom. Toyotan diiselit niin paskoja ettei kannata kehittää enää . Lukekaa
        uutisia Japanista !!!"

        Eikös Toyota PROACEssa on juurikin tuo sama PSA:n 1.6 HDi diesel ;-)

        Alla lista Peugeot Expertin koneista, eli sama auto kuin Citroen Jympy ja Toyota Proace.

        - http://www.largus.fr/actualite-automobile/prix-peugeot-expert-a-partir-de-22-160-e-ht-7774384.html

        (12)"Toyota Hiacen seuraajaksi Euroopassa tullut pakettiauto Toyota Proace on itse asiassa Citroen."

        "Euroopassa myynnissä oleva Toyota Proace -pakettiauto on itse asiassa Peugeot-Citroenin tuotantolinjoilta tuleva, Peugeotin ja Citroenin kanssa identtinen auto. Vain pyörännavat ja logo tulevat Toyotalta."

        - http://www.iltalehti.fi/autot/2016082522221238_au.shtml

        Sitten seuraava havainto. Eiköhän nyt uusin PSA:n 1.6 HDi ole kehittyneempi versio edellisistä. Tosin tuo kone vaikuttaa kovin vaatimattomalta tuossa pakettiauto-kolmikossa käytettynä.


    • Saabisti

      Koneinsinöörinä olen onnistunut rikkomaan kaksi 1,6 HDI moottoria ennenaikaisesti. Ensimmäinen moottori leikkasi täydellisesti kiinni. Syytä siihen ei alettu selvittämään.

      Toisen moottorin öljykanavistot olivat täynnä kummallisia ryynejä ja laakeroinnithan ei sellaisesta tykkää. Turbo ja nokka-akselit menivät uusiksi. Samoin kampiakselin liuskat vaihdettiin. Männät ja sylinterit olivat myös saaneet siipeensä, mutta kone pantiin pakettiin ja auto myyntiin korjauskustannusten noustua yli auton arvon.

      Periaatteessa 1,6HDI on hyvä kone, mutta käytännössä kovin lyhytikäinen.

      • Anonyymi

        niinpä twincam 1,6 ei kannata viedä kaikille hessuhopoille huoltoon on niin paljon juttuja jotka mnee vikaan 60-90l autoharrastajilla, että sontaa siitä tulee.
        Sen sijaan merkkihuollon suurpiirteisellä huollolla tutun 308 :ssa ~500tkm ilman ongelmia


    • tamo_aakkiel

      Satu vain jatkuu jatkuu jatkuu maailman tappiin saakka

      • Saabisti

        No mikä sinusta nyt oli niin vaikea ymmärtää tai satua?


      • Chyklaus

        Se pitää omaa vasta ostamaansa viiden tonnin neljänollaseiskaa jonkin sortin Premiumina. No ensimmäinen talvi varmaan avaa silmiä, heh!


    • nimimerkkikertoo

      Taitaa Chyklaus olla ruskeanreiän ritareita?

      • palatyhky

        Minä luulen, että tuo ruskean reiän ritarikunta kokoontuu juuri tälle Peugeot-palstalle fiilistelemään omista Premium-kokemuksistaan.


    • Kotikorjaaja

      Kuinka kallis remontti on 1,6 HDi-moottorin vaihto toiseen Saksasta tuotuun? Vaihtuuko työpäivän aikana?

    • eikestä

      Mitehän on sitte mahdollista että meidän Papan focus 1.6 HDI moottorilla on ajettu jo 360tkm eikä oo mitään ylimääräistä tehty?

      • Papanvocus

        Tuo moottorin vaihto maksaa 1500 euron kahta puolta. Kannattaa vaihtaa samalla hihnat ja kytkin, joista tulee 500 euroa lisää. Tarkistaisin ja puhdistaisin myös öljypohjan sekä vaihtaisin suuttimiin tiivisteet. Riskiä näihin moottorin vaihtoihin aina liittyy. Vain 80.000 km ajettu 1,6HDi voi olla jo täysin loppuun ajettu.


      • Kallis-tuntihinta
        Papanvocus kirjoitti:

        Tuo moottorin vaihto maksaa 1500 euron kahta puolta. Kannattaa vaihtaa samalla hihnat ja kytkin, joista tulee 500 euroa lisää. Tarkistaisin ja puhdistaisin myös öljypohjan sekä vaihtaisin suuttimiin tiivisteet. Riskiä näihin moottorin vaihtoihin aina liittyy. Vain 80.000 km ajettu 1,6HDi voi olla jo täysin loppuun ajettu.

        Moottorin vaihto tuskin maksaa 1500. Jos vaihtaa myös kytkimen ja jakopään, niiden osat maksaa n. 700.


    • Papanvocus

      Täytyy myöntää että runkkaan samalla kun kirjoittelen näitä tekstejä....

      • gfgsfgsfdg

        Mene helvettiin runkkari!


    • 1.5TDCi_120hv

      Entä PSA:n uudempi (?) 1.5 HDi 120hv josta ei tahdo haullakaan löytäyä tietoa PSA-konsernin autoissa, vai millä nimikkeellä tuo kone tunnetaan.

      Kyseinen kone tai sen osin muuneltu (?) versio löytyy monien Fordien nokalta ja niistä tulee enempikin sivuja vastaan.

      "Ford Focus Mk3 2015 estate FL 1.5 TDCi 120 hp (ENG) - Test Drive and Review"

      - https://www.youtube.com/watch?v=a2KELRBQGJQ

      "Ford Focus 1.5 Tdci Powershift Test 120 Ps (2015) İnceleme"

      - https://www.youtube.com/watch?v=gUSi30O6j_w

      Myös tuo avauksen kone vaikuttaa toimivan yleisesti otaten hyvin Foodien ja monien muidenkin merkkien eri mallien keulalla ja niistä ei suuresti ole saanut murheuutisia lukea.

    • ketju_vai_hihna

      Onko tuon koneen jakopää ketjulla vai hihnalla?

      Ps. Eilen juttelin marketin parkissa eläkeiässä olevan naisen kanssa jolla oli reilut kaksi vuotta sitten ostettu 3008, automaatilla oleva diesel ja nyt mittarissa noin 60 tkm (tuossa automaatissa on keskikonnsolin lisäksi 'liipasimet' ohjauspyörässä). Ajelevat syksyisin Espanjaan ja kaartelevat sinne kaikessa rauhassa Ranskan kautta aina eri reittejä valiten ja nauttien eri paikoista useilla yöpymisillä.

      Kertoi ettei ole ollut murheita 3008:n kanssa, joskaan ei osannut kertoa mikä kone tarkalleen ottaen oli kyseessä tai oliko automaatti perinteinen vai robotti. Kertoi prheessään olleen liki aina Peugeoteja, isällään, itsellään ja nyt aikuisilla lapsillaankin ja tämä ilman sen erityisempiä tai suurempia murheita. Ilmeisesti autot ovat olleet myös hyvin huollettuja, sillä tuo 3008:kin oli sisältä päältä supersiisti.

    • Junasukat

      Hei, olisko kelleen tietoa miten junasukat kudotaan? Kokeilin katsoa Suuri Käsityö -lehdestä, mutta nurinpäin kude ei onnistu..

      • fasdfasddfasdf

        1,6HDi ja Peugeot huolto. Siinä on hyvät eväät hullujen huoneelle! Aina jotain uutta rikkoutuu, kun edellistä vikaa yritetään korjata.


    • Matkainssi

      Olen yrittänyt pitää omaa pököttiä liikenteessä matkamittarin näyttäessä nyt 230tkm. Vaikealta ja kalliilta tuntuu. Rikkoutuvaa osaa pulpahtelee viikoittain ja korjaamossa saa viettää aikaa sen mukaisesti.

      1,6HDi-moottorilla varustettu auto kannattaa hävittää, ennen kuin matkamittariin kertyy 200.000km.

      • KerroRohkeasti

        Mitä nämä rikkoutuvat osat ovat olleet autossasi?

        Kun nyt olemme viikolla 40, vuodessa 2016, niin oletettavasti autossasi on ollut vähintään 40 isoa tai pienempää vikaa tänä vuonna. Kerro nyt vaikka 20 viimeisintä.


      • Anonyymi

        Hyvänen aika! 1.6 hdi Pösölläni on ajettu reilut 350 tuhatta. Kyllä nyt on sitten jo kiire viedä auto vaihtoon. Onneksi moottori on tänne saakka toiminut hienosti ja toimii edelleen. Ilmeisesti hyvää tuuria mulla ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvänen aika! 1.6 hdi Pösölläni on ajettu reilut 350 tuhatta. Kyllä nyt on sitten jo kiire viedä auto vaihtoon. Onneksi moottori on tänne saakka toiminut hienosti ja toimii edelleen. Ilmeisesti hyvää tuuria mulla ollut.

        No jos et ole suuttimien tiukkuutta tarkastanut kertaakaan niin hyvällä tuurilla olet selvinnyt.


    • fsfasdfadsfa

      Kyllä noissa ranskan keksinnöissä osaa olla sellaisiakin vikoja, joita ei vaan tahdota saada kuntoon, vaikka juokset korjaamoilla 10 kertaa samasta asiasta. Käyntihäiriöt, nestevuodot, sähköviat jne.

    • Vaivoja_riittää

      Nokka-akseli kului kumman nopeasti piloille. Koneessa oli jonkinlainen öljynkierto-ongelma, josta seurasi nokka-akselin puutteellinen voitelu. Auton huoltoja ei ainakaan voi syyttää, sillä 15tkm välein löytyy merkinnät. Yhteensä jo 180tkm taivalta takanaan on jo kohtuullisen hyvä saavutus ranskalaismerkille. Toki turbokin menee uusiksi katkenneen akselin vuoksi samalla kertaa.

    • hshss

      Peugeot on suunniteltu ja valmistettu punaviinikännissä. Näyttää hienolta ja laadukkaalta, mutta on silti surkea halpahintainen pommi.

    • Hyvä_on_ollut

      1,6 HDI moottorilla ajettu nyt 311600 km pitäisikö olla huolissaan kun olisi pitänyt laueta 195000 kohdalla, eikä näin ole tapahtunut. Koneeseen tehty normihuollot, alle 300000 km kohdalla oli käynnissä pientä kierrosluvun heijausta tyhjäkäynnillä, mutta sekin katosi itsestään. Auto on 3008 vm 2009. Tarkoitukseni on ajaa auto loppuun asti kun siitä ei paljoa saa hyvityksenä. Autolla ajan ympäri Suomea ja kilometrikorvaukset ovat jo maksaneet auton hinnan takaisin.

      • Hyvä_on_ollut

        Nyt ajettu 315.156 km, eikä tietoakaan hajoamisesta. Juuri huollettu.


      • Hyvä_on_ollut

        Nyt kilometrejä takana 334.400 km, ja mennä porskuttaa vaan. Kyllä se niin on, että kun tää hajoaa alta niin uusi auto on myös Pösö. Tavoite on sinne 400.000 ja 500.000 kilometriin päästä. PS olihan siinä joulun tietämissä taas se kierrosluvun heijaus pari päivää, mutta kuinka ollakkaan se taas korjautui itsestään.


      • Hyvä_on_ollut

        Nyt on kilometrejä takana 342.000 km. Eilen vaihdettu öljyt. Nyt on pelittänyt täydellisesti.
        Auto alkaa vaikuttamaan ikiliikkujalta.


      • Hyvä_on_ollut

        Nyt on kilometrejä takana 381, 500 km. Edelleenkään ei mitään ongelmaa, tai no olihan siinä jarrupalojen vaihto elokuussa, ja katsastusta varten ostettu uudet suvikumit. Nyt on tähtäimessä on rikkoa 400000km tämän vuoden puolelle.


      • Anonyymi
        Hyvä_on_ollut kirjoitti:

        Nyt on kilometrejä takana 381, 500 km. Edelleenkään ei mitään ongelmaa, tai no olihan siinä jarrupalojen vaihto elokuussa, ja katsastusta varten ostettu uudet suvikumit. Nyt on tähtäimessä on rikkoa 400000km tämän vuoden puolelle.

        No vieläkö sulla on toi auto? Kauanko kesti?


    • Danski

      Voi olla, että tuo moottori kestää paremmin juuri tuollaista pitkää jatkuvaa siivua. Oma kokemus on kuitenkin kaupunkiajosta ja sitä tuo moottori ei kestä. Samoin sorateiden tärinä ja pöly tuhoaa alustan täydellisesti muutamassa vuodessa.
      Halpa hinta korreloi hyvin heikkoja rakenteita.

    • MonteurPasteur

      Hakusessa ehjä 110hp 1,6HDi moottori apulaitteineen. Mieluiten alle 150000km ajettuna. Tietoa?

      • eihelppoa

        Jos laitat sen VW:n rikkinäisen konen tilalle niin pitää hankkia tyyppihyväksyntä.


    • susijosyntyessä

      Sitä autoa ei kannata ostaa jos ei saa miltei ilmaiseksi.

    • yvj

      Minulla on 308 hdi vm-08. Ajettu nyt 189000 km. Tuo erg venttiili on kyllä jonkinlainen ongelma kyseisessä autossa/moottorissa. Uusittu kaksi kertaa näillä kilometreillä. Alkuperäinen valeon erg maksaa noin 390 eur vaihto reilu pari sataa. Tosin osalle saa kahden vuoden takuun. Moottori tuntunut vielä olevan voimissaan. Harmittaa, jos autolla/moottorilla on jäljellä enää muutama tuhat kilometri, kuten tällä palstalla monet ovat tietävinään.

      • OliskoNäin

        Kyseisen moottorisarjan moottoreita hajosi erityisesti 407 mallissa, ja alkupään vuosimalleissa.
        Sen jälkeen onkin ollut hiljaisempaa noiden hajoamisten osalta. Liekö rakenteessa muutettu jotakin oleellista, vai mistäköhän tuo johtuu.

        Epäilen että moottorisi jatkaa matkantekoa vielä vuosia.


    • Vikalista

      Olen varma, että koneen hajoaminen on käyttäjän vika, eikä moottorin. Omallakin 1.6 Hdi llä ajettu jo ongelmitta lähes 300 tkm.

      • lajfdlaskndadasd

        Minä en usko että tuo on käyttäjän vika.

        Moottorista on aika montaa eri versiota, jotakin on muutettu vuosien varrella ratkaisevasti, että moottori on saatu kestämään.

        Maine on kuitenkin menetetty = hyvän auton voi saada edullisesti kun maine on huono.


    • mara44

      218000 km ajettuna -08 hdi:llä. Hyvin toiminut ainakin vielä. Tosin erg venttiili jouduttu vaihtamaan 177 tkm kohdalla. Maksoi osineen ja töineen hieman yli 700 eur.

    • 1234222

      Näissä sopiva öljynvaihtoväli max 10tkm esp öljyillä.
      30tkm öljynvaihtovälillä motti kestää just ja just takuun.

      • Anonyymi

        Köröttelin Fordin 2l nokivasaralla 400 000 taisi olla tuo PSA kone. Kesälaatu Diesel sai sen oiriin jo tankilliseta TUKKINTUU. Tankkasin sitten sitä -10 -20 kesät talvet ja EGR hiukkasuodin lakkas oikuttelemasta.


    • HAUHUAUHUAUHUAHU

      Jos huippuöljyvalmistaja redline lupaa ester/pao sen 20-30tkm niin ei nää pösöt millään mobililla ja ylikorkealla öljypohjan poistopropulla kelaa 30tkm muutakuin lähemmäs paalia, :;D

    • Anonyymi

      Vanha keskustelu vaan kommentti silti. 307 vm. 2007 turbo 225 tkm muuten ei juuri murheita. Noin 250 tkm vaihtui c4.een vm. 2009. C4 nyt 310tkm kytkin ja egr uusiksi n. 300 tkm.n kohdalla. Turbo on alkuperäinen! Öljyt 20 tkm välein. Forte joka kolmas kerta. Olisko tuolla fortella osuutta turbon kestoon vaiko ajotavalla. Kaasupoljinta ei ole säästelty, mutta lämmitelty ja jäähdytelty on huolella. Kone pelaa erinomaisesti, mutta alustan osia menee minkä vaihtamaan ehtii. Kaikki muoviosat lokasuojia myöten pyrkii tippumaan tielle. Ruostuvan ei tunnu millään. Pitkää matkaa mutta huonoja teitä paljon. Traileriakin nyhdetty jonkinverran. Epäilen että yli 400 tkm päästään. Tavoitteena on löytää vielä yksi katisko samalla koneella! Kun ei nuo sen kummempia tunnu olevan muutkaan merkit.

      • Anonyymi

        Kiinnostaneeko enää ketään. Kommentoin omia juttujani kuitenkin. Nyt n.390000 km. Moottori turboineen hyvässä iskussa muuten mutta jatkuvasti korvakkonsa irti täristävä turbon palosuojapelti hakannut irti reuhottaessaan öljynlauhduttimeen nestevuodon. Alustanosia menee kuin liukuhihnalla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostaneeko enää ketään. Kommentoin omia juttujani kuitenkin. Nyt n.390000 km. Moottori turboineen hyvässä iskussa muuten mutta jatkuvasti korvakkonsa irti täristävä turbon palosuojapelti hakannut irti reuhottaessaan öljynlauhduttimeen nestevuodon. Alustanosia menee kuin liukuhihnalla...

        "Alustanosia menee kuin liukuhihnalla..."

        Älä hae niitä motonetin halvimpia. Sillähän tuokin ongelma poistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostaneeko enää ketään. Kommentoin omia juttujani kuitenkin. Nyt n.390000 km. Moottori turboineen hyvässä iskussa muuten mutta jatkuvasti korvakkonsa irti täristävä turbon palosuojapelti hakannut irti reuhottaessaan öljynlauhduttimeen nestevuodon. Alustanosia menee kuin liukuhihnalla...

        Ei ole öljynlauhdutinta Pösössä, missään mallissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole öljynlauhdutinta Pösössä, missään mallissa.

        Jos meinaat saivartelua siitä että lauhdutin on kaasun nesteeksi muuttava laite, niin sellaista ei taida olla missään automerkissä.


    • Anonyymi

      Turbo hajosi 105.000km ajetusta -12 1,6 HDi Pögötistä. Onkohan tämä nyt lopun alkua tälle moottorille? Miksi nämä pösön turbot eivät kestä tavallista työmatkakäyttöä? (Työmatka noin 22 km suuntaansa.)

      • Anonyymi

        Sun pitää vaihtaa polttoainesuuttimiin uudet tiivisteet, ettei pakokaasu pääse öljyn sekaan. Joskus pelkkä tiukkauskin riittää, tuskin kuitenkaan tuollaisessa tapauksessa jossa vuotoa on niin paljon että turbo hajoaa.


    • Anonyymi

      Turbon laukeaminen tarkoittaa yleensä sitä, että kanavat ovat tukossa ja moottori ns. finaalissa.
      Omat kokemukset kahden 1,6 HDi:n kanssa olivat sen suuntaiset.

    • Anonyymi

      Paska, paskempi, peugeot....

      • Anonyymi

        Pöljä, pöljempi, anonyymi...


    • Anonyymi

      508 kärsii aivan samoista ongelmista. Lisäksi siinä tuntuu olevan entisiä malleja heikompi kytkin sekä vauhtipyörä. Remppaaminen alkaa jo 100.000 jälkeen. Riippuen kuinka paljon pätkäajoa, josta kone ei tykkää.

      • Anonyymi

        Mistä tuo tieto heikommasta kytkimen kestosta on peräisin?

        Luen meinaan aika hanakasti näistä juttuja enkä ole nähnyt ensimmästäkään kommenttia tuosta ongelmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tuo tieto heikommasta kytkimen kestosta on peräisin?

        Luen meinaan aika hanakasti näistä juttuja enkä ole nähnyt ensimmästäkään kommenttia tuosta ongelmasta.

        Se on peräisin esson baarista, mittarissa 430 000km.


    • Anonyymi

      Peugeot 308 SW 1,6HDI vm-08 alla ja 440000 km pyörähti eilen. Ja hyvin pyörii. Huollettu säännöllisesti merkkihuollossa. Turbon säädin vaihdettu 300t jälkeen. Virtalukko vaihdettu 360t ajettuna. Kulutus 3,6-4,8 l/100km. Ei ole ollut muita murheita. Todella mukava auto ajaa kokoluokassaan,

    • Anonyymi

      Mulla on nyt mittarissa 306.000km mun autossa jossa on hdi kone,eikä vielä ole ilmennyt ongelmia

      • Anonyymi

        307 1.6hdi 365 000 ajettu laadukkaat long life öljyt sisässä, öljytilavuus on pieni joten aktiivinen huolto säästää moottorin. Ennenaikaiset vauriot itseaiheutettuja. Pakosarjan suojat helisee, lisää ja kiristä kadonnert pultit. Suuttimissa vuotoja joita vaikea saada kuriin.


    • Anonyymi

      Minulle toi oli uutta tietoa 1,6 diesel on noin monen merkin nokalla, ihmetyttää vaan, miten ne saanu sössittyä kulutuslukemat melkein litraa isommaksi, kun ne citikalla ja pösöllä on olleet ennätys alhaiset. Minillä on käsittääkseni samaa tasoa oleva kulutus (4.0 l/100 km).

      • Anonyymi

        Auton kulutus riippuu muustakin kuin moottorista.

        Ilmanvastus, välitykset, auton paino, vaihdelaatikon laatu ym.


    • Anonyymi

      EGR Pilaa moottorit diesel autoissa myöskin wv Opel ja yleensä kaikki moottorit.

    • Anonyymi

      läski pösökuski äkkiä viinakauppaan!

      • Anonyymi

        Mitä sie pikkupervo täältä olet hakemassa?


    • Anonyymi

      Oma xsara Picasso kyseisellä koneella varustettuna kesti 489000 km ja odelleen koneena kunnossa. Nyt luovuin siitä, kun olisi pitänyt uusia tuulilasi ym kuluvia osia sekä helmat olisi kaivannut hitsausta.
      Öljynvaihdot tein 20000km mukaan ja aina vähän ennen öljyn vaihtoa laitoin 0.5l dieseliä koneeseen, jotta pesee koneen puhtaammaksi. Sitten lasin hiukan puhdasta öljyä läpi ja niin toimien uudet öljyt oli kirkkaita vielä 2000km jälkeen. Eikä muuten vienyt öljyä tuolla vaihtovälillä. Egr tulppasin ja ohjelmallisesti poistin sekä laturi piti uusia 420000 paikkeilla, kun kontaktori oli kulunut niin ettei hiilet enää yltäneet. Kerran jätti tien päälle kun railin paineanturi hajosi, mutta heti elpyi kun sen vaihdoin.
      Harvinaisen vähä vikainen yksilö tuo ainakin oli ja toivottavasti seuraava pösökin toimii samalla lailla.
      Nyt kulkineena pösön407 2 litran hdi, ajettu 220000km, ekana tulppasin egr venttiilin ja nyt uusin ilmastoinnin säätöläpän. Muuten tuntuu toimivan ihan hyvin, mutta hiukan laiskan oloinen, kulutus kuitenkin suurinpiirtein samoissa kuin sitikalla, mutta ajettavuus paljon parempi.

      • Anonyymi

        2,0HDi kestää, mutta 1,6HDi ei kestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2,0HDi kestää, mutta 1,6HDi ei kestä.

        Kestää se 1.6 HDi:kin. Siitähän on jo kuudes versio menossa ja jokaisesta versiosta on ollut pari-kolme eri tehoista versiota että ei niissä kaikissa vikaa ole, mutta hyvin maine pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestää se 1.6 HDi:kin. Siitähän on jo kuudes versio menossa ja jokaisesta versiosta on ollut pari-kolme eri tehoista versiota että ei niissä kaikissa vikaa ole, mutta hyvin maine pitää.

        Ensi viikolla tulee 1,6 HDI 90:lla 400 tkm täyteen. Normaalit huollot ja jakohihnan vaihdot ja laturi vaihdettu.


    • Anonyymi

      Niissä on suutinvika. Päästää öljyä suuttimen juuresta palotilaan ja noettaa moottorin. Pystyy huoltamaan edullisesti. Jos ei tiedä vikaa, voi moottorin kyllä hajottaa.

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan onko peugeotin 2L dieseleissä tätä ongelmaa?

      • Anonyymi

        Kyllä tietää. Missään peugeotin 2L dieselissä ei ole tätä ongelmaa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Toyotateinin aivopieruja

    • Anonyymi

      Jättää noi Pösön romujen ostot luusereille, ni ei oo pelkoa hajoamisesta. Jos ei fyrkka tai aivokapasiteetti riitä kuin Pösöön, niin kannatta tappaa itsensä. Maailma on sen jälkeen parempi paikka.

      • Anonyymi

        Älä pura pahaa oloasi täällä, lähde vaikka lenkille. Jätä joka tapauksessa asiattomat kommentoinnit väliin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä pura pahaa oloasi täällä, lähde vaikka lenkille. Jätä joka tapauksessa asiattomat kommentoinnit väliin

        Ei tossa mitään asiatonta ollut. Faktaa vain, luusereiden auto valinta Pösö ja yhteiskunnalle halvemmaksi tulee, jos ei persaukiset jatku huonoja geenejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tossa mitään asiatonta ollut. Faktaa vain, luusereiden auto valinta Pösö ja yhteiskunnalle halvemmaksi tulee, jos ei persaukiset jatku huonoja geenejä.

        Unohdit kertoa mikä se voittajan automerkki on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tossa mitään asiatonta ollut. Faktaa vain, luusereiden auto valinta Pösö ja yhteiskunnalle halvemmaksi tulee, jos ei persaukiset jatku huonoja geenejä.

        Auton hinta ei korreloi mitenkään varallisuutta. Varakas voi kulkea vaikka Nobinan volvo bussin kyydissä ja köyhä ajaa santanterin omistamalla autolla johon ei rahat riitä muuta kuin vipillä. Lisäksi autoon sijoitetu raha on hölmöintä ellei satu olemaan keräilyauto.
        Itse ajan pösöllä ja rahat pistän ihan muualle kuin kalliiseen autoon vaikka varaa ois ostaa vaikka mitä mutta pidän pösöllä ajamisesta ja eipähän cittarin parkkipaikalla ole kymmentä samanlaista kuten skodia on, ihan kuin entisessä neuvostoliitossa mosseja parkkipaikka täynnä vain väristä erotti oman kulkupelin.
        Tuo sinun kommentti on tyypillisen amiksen käyneen raksayrittäjän tai kuorma auto yrittäjän kommentti, nousukasmainen jossa materiaalilla pädetään kun yleissivistys rajoittuu lähinnä lätkän katsomiseen ja kalja kippailuun, älylliseen keskusteluun ei osaaminen ja taidot riitä ja piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdit kertoa mikä se voittajan automerkki on.

        Se on varmaan se saksalainen mulkun jatke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on varmaan se saksalainen mulkun jatke.

        Voittaja on se joka käyttää eniten rahaa autoiluun?

        Tavallaan ymmärrän, tavallaan en.


    • Anonyymi

      Yhden mersun, kahden audin ja kahden volvon jälkeen päädyin Peugeottiin 1.6 HDI ja 1.6. E-HDI. Nyt kaksikin ajettuu liki 300.000 ilman konevaurioita. ja alle 5 litran keskikulutuksella. Myös seuraaava tulee oleen Peugeot. 1.6 HDI on erinomainen moottori, mutta öljyt tuele vaihtaa 15th välein. Muuten turbo hajoo.

    • Anonyymi

      Peugeot e-hdi 1.6 dieseleitä ollut kaksi. Toisella ajettu ennen vaihtoa 320th ja toisella nyt 274 th. Kummallaan ei tekniikkavikoja. Öljyt vaihdatan 15th välein. Hyviä moottoreita ja erittäin pienikulutuksellisia (alle 4-6 l/100) ovat oman kokemuksen mukaan.

    • Anonyymi

      Mulla on Peugeot 308 1.6 hdi vm. 2008. Mittarissa on 505 000 km. Ei ole vielä tehty moottoriremonttia. Turbo on vaihdettu ja kaksi dieselsuutinta. Kaikin puolin on ollut ihan ok-auto. Sähkövikojakin vain vähän, vaikka niitä pelkäsin Pösön maineen takia. Laturi on uusittu.

      • Anonyymi

        "Sähkövikojakin vain vähän, vaikka niitä pelkäsin Pösön maineen takia."

        Olen ajanut pääasiassa pösöllä vuodesta 1993 lähtien ja olen aina jaksanut ihmetellä että missä ne sähköviat oikein luuraa.

        Kaikkea muuta pientä on ollut rempallaan mutta sähköviat on rajoittuneet palaneisiin polttimoihin ja loppuun ajettuihin latureihin. Taisi yhdessä autossa olla jopa startissa vikaa.


    • Anonyymi

      Läski ei tuota usko?

    • Anonyymi

      400 000 km täynnä ja matka jatkuu. Vaihdettu laturi, kaksoimassa vauhtipyörä, startti, egr ja pari hammashihnaa. Vm -05 407 käytetty totalin öljyjä.

      • Anonyymi

        Toi on tunnetusti hyvä moottori. Niin on myös 2,0 litrainen. Pidetään diesel-Pösöt ja -Citikat liikenteessä ja verrataan, millä tahdilla saman ikäisiä Audeja ja Skodia poistuu liikenteestä.


      • Anonyymi

        1997 406, 1.8 bensakoneella ja 400 000 km mittarissa. Alkuperäinen laturi, alkuperäinen vauhtipyörä, alkuperäinen startti, jakohihnoja on kyllä mennyt useampia.


    • Anonyymi

      Höpö höpö... Mulla 360 ajettu 1.6 hdi, ja öljyt vaihtuu kun jaksaa, ehkä kerran vuodessa.

    • Anonyymi

      420 000 km mittarissa, ei mitään ongelmia😯

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2194
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2148
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1407
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1346
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1237
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1188
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      896
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      879
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      874
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      854
    Aihe