Varoitus 1,6 HDI dieselistä!

Normaalin huolto-ohjelman mukaan huollettuna moottori tuhoutuu keskimäärin 195.000km ajosuoritteella. Tätä moottoria käytetään paitsi Peugeotin ja Citroenin tuotteissa, niin myös Fordeissa, Mazdoissa ja Mineissä.

1,6 HDI moottorin turbon rikkoutuminen on yleensä seurauksena siitä, että moottori on jo täynnä likaa ja todennäköisesti ehtinyt vaurioitumaan sisäosiltaan puutteellisen voitelun seurauksena.
Ilmoita


1,6HDI- moottorin öljypohja on muotoiltu niin, että korkealle suunniteltu poistoproppu ei tyhjennä öljypohjaa kokonaan. Tästä seuraa että moottori kerää öljynvaihto öljynvaihdolta likaa sisäänsä ja tukkii vähitellen voitelukanavia.

1,6 HDI on jo suunnittelupöydältä lähtien pommi.
1 VASTAUS:
VW pommit on olemassa.Ei kait muut pysty samaan?
+Lisää kommentti
Höpöhöpö, vanha. ne hajoilee vaan tohjotrollien mielessä. Tosiasiassa tuo on hyvä ja luotettava kone joka kestää pitempään kuin tohjon kori.

Tietysti mikä tahansa moottori nykyaikana haluaa hyvän huollon ja oikeat öljyt. Tee-se-itse inssi jos saa käsiinsä auton, se säästää öljyssä ja ostaa huonoa ja vääröö öljyä ja halvimpia tarvikeöljynsuodattimia - niissä on hyviä ja huonoja. Jos kohdalle osuu huono niin moderni ja tehokas moottori ei sitä kestä.

Siis: hyvät suodattimet, oikeat öljyt. Kedtää
3 VASTAUSTA:
No kun ei kestä!
Huoltoliikkeen omistaja kertoi hyvän vinkin. Normaalisti ehjän moottorin öljyt ovat öljynvaihdon jälkeen jonkin aikaa kirkkaita. Pösön 1,6 HDI-moottoriin kaadetut öljyt ovat heti ensikäynnistyksestä lähtien PIKIMUSTAA.

Pösön 1,6HDI-moottoreista pitää öljypohja irroittaa ja pestä jokaisessa öljynvaihdossa. Sitten moottori voi kestää.

Kannattaa pysyä erossa noista romuista.
KaveriKk kirjoitti:
No kun ei kestä!
Huoltoliikkeen omistaja kertoi hyvän vinkin. Normaalisti ehjän moottorin öljyt ovat öljynvaihdon jälkeen jonkin aikaa kirkkaita. Pösön 1,6 HDI-moottoriin kaadetut öljyt ovat heti ensikäynnistyksestä lähtien PIKIMUSTAA.

Pösön 1,6HDI-moottoreista pitää öljypohja irroittaa ja pestä jokaisessa öljynvaihdossa. Sitten moottori voi kestää.

Kannattaa pysyä erossa noista romuista.
-öljynvaihto 1000 km välein
-parasta öljyä mitä löytyy 80 euroa / 4 litraa
-lämmitä kone huolella ennen liikkeellelähtöä
-irrota ja pese öljypohja sihti jokaisella öljynvaihdolla
-älä kierrätä konetta yli 2500 rpm, älä myöskään käytä kierroksia alle 1500 rpm

Näillä keinoin tuo moottori kestää jopa 200 tkm.
Just joo ,kyseistä konetta pitää kierrättää välillä ja öljynvaihtovälinä 10000 km on ok.
+Lisää kommentti
Voihan piru kun tuli ostetta 250000 ajettu..
Ilmoita
Pösön diesel on valitettavasti kaukana loistonpäivistä (90-luvun loppu 2000 alku). Egr-venttiilit jumissa, fap tukossa, ahtoputki jäässä, lämmöt ei nouse, vauhtipyörät ravistaa, suutimet paskana, jne. jne. Uusi nykyaikainen diesel pösö on käytännössä pommi jo 100tkm jälkeen. Itse en tuollaista hankkisi kuin pakon edestä, niin kovasti kuin noista hetki sitten vielä tykkäsin.
11 VASTAUSTA:
ja kuitenkin noita samoja dieseleitä käytetään hyvällä menestyksellä kymmenissä eri automalleissa.
on.sulla.ankeaa kirjoitti:
ja kuitenkin noita samoja dieseleitä käytetään hyvällä menestyksellä kymmenissä eri automalleissa.
Kymmenissä?

No mainitse nyt vaikka ne ensimmäiset 20 mallia niin pääsemme jyvälle.
Kerro itse ne mallit joissa ei ole?
KerroRohkeasti kirjoitti:
Kymmenissä?

No mainitse nyt vaikka ne ensimmäiset 20 mallia niin pääsemme jyvälle.
Peugeot, Citroen, Ford, Volvo, Mazda pakettiautot ja matkailuautot jne.
kyllä.löytyy kirjoitti:
Peugeot, Citroen, Ford, Volvo, Mazda pakettiautot ja matkailuautot jne.
Erikoisia malleja.... eikä tuossa nyt ollut kymmeniä, ei edes kymmentä.Ho
Hohhoijakkaa kirjoitti:
Erikoisia malleja.... eikä tuossa nyt ollut kymmeniä, ei edes kymmentä.Ho
No eipä sinusta voi muuta olettaakaan. Mietis persläpi miten 7 (myös Mini) eri automerkkiä voi käyttää eri malleissan samaa moottoria? Kysy mummosta jos on vaikeaa?
KerroRohkeasti kirjoitti:
Kymmenissä?

No mainitse nyt vaikka ne ensimmäiset 20 mallia niin pääsemme jyvälle.
Esimerjjejä automalleista joissa käytetään HDi moottoria.

1.4/HDi
Ford Fiesta 1.4 TDCi
Ford Fusion 1.4 TDCi
Mazda 2/Demio 1.4D
Suzuki Liana 1.4 DDiS

1.6l/HDi
Suzuki SX4 1.6 DDiS
MINI Cooper D 1.6
Ford C-Max/Grand C-Max 1.6 TDCi
Ford Fiesta 1.6 TDCi
Ford Fusion 1.6 TDCi
Ford Focus 1.6 TDCi
Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi
Mazda2 MZ-CD 1.6
Mazda3 MZ-CD 1.6
Volvo C30 D2 and DRIVe
Volvo S40 1.6D
Volvo V50 1.6D
Volvo S60/V60 1.6D
Volvo V70 1.6D
Volvo S80 1.6D DRIVe

2.0/HDi
Ford Focus
Ford Mondeo
Ford Galaxy
Ford C-Max
Ford S-Max
Volvo C30
Volvo S40
Volvo V50

2.7D/TDV6/HDi
Land Rover Discovery 3
Range Rover Sport
Ford Territory
Jaguar S-Type
Jaguar XF
Jaguar XJ
sekä ne Peugeot ja Citroen.
PaljonKäytetty kirjoitti:
Esimerjjejä automalleista joissa käytetään HDi moottoria.

1.4/HDi
Ford Fiesta 1.4 TDCi
Ford Fusion 1.4 TDCi
Mazda 2/Demio 1.4D
Suzuki Liana 1.4 DDiS

1.6l/HDi
Suzuki SX4 1.6 DDiS
MINI Cooper D 1.6
Ford C-Max/Grand C-Max 1.6 TDCi
Ford Fiesta 1.6 TDCi
Ford Fusion 1.6 TDCi
Ford Focus 1.6 TDCi
Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi
Mazda2 MZ-CD 1.6
Mazda3 MZ-CD 1.6
Volvo C30 D2 and DRIVe
Volvo S40 1.6D
Volvo V50 1.6D
Volvo S60/V60 1.6D
Volvo V70 1.6D
Volvo S80 1.6D DRIVe

2.0/HDi
Ford Focus
Ford Mondeo
Ford Galaxy
Ford C-Max
Ford S-Max
Volvo C30
Volvo S40
Volvo V50

2.7D/TDV6/HDi
Land Rover Discovery 3
Range Rover Sport
Ford Territory
Jaguar S-Type
Jaguar XF
Jaguar XJ
Unohdit vielä tuosta 2.7 HDi:stä 407:n itsellä on 407 SW 2.7 HDi aut. Ajettu nyt 276000km. Ei ole tarvinnut FAP suodattimia uusia, kun välillä ajelee pitkää matkaa, eikä pelkästään nurkissa pyörittele. Toinen egeri uusittiin viime keväänä. Ainoa uusittu osa koneeseen, normaali huoltojen lisäksi.
Huvittaa nuo 1900 - luvulle kuuluvat kommentit Peugeoteista ja niiden moottoreista. Minun HDi Pösöllä ajettu 260.000km ja matka jatkuu. 30 vuotta Peugeotin ratin takan, ja jos Herra sen suo seuraavakin auto on Peugeot.
IsäMarkku kirjoitti:
Huvittaa nuo 1900 - luvulle kuuluvat kommentit Peugeoteista ja niiden moottoreista. Minun HDi Pösöllä ajettu 260.000km ja matka jatkuu. 30 vuotta Peugeotin ratin takan, ja jos Herra sen suo seuraavakin auto on Peugeot.
Niin se naapurin mieskin oli sitä mieltä että mosse on paras auto, kun ei ollut koskaan muulla ajanut.
+Lisää kommentti
Tyypillisiä euro paskoja. Kuuluu samaan sarjaan Volsun susien kanssa , tosin volsuissa ei kestä vaihdelaatikot eikä mikään muukaan. Helpompi kysyä mikä niissä kestää. Tulipa paha kysymys mietitäänpäs ?????????? olkoon, ei tuu mieleen. Jaa nyt tuli PYÖRÄNMUTTERIT varauksella.
10 VASTAUSTA:
Mikäli haluaa hyvän dieselin silloin paras vaihtoehto on TOYOTAn D4D dieseli. Niissä ei ole mitään tyyppivikoja. Ovat varsin taloudellisiakin. Kestävyys on niissä vakiona, sillä ne eivät hajoa yleensä alle miljoonan kilometrin.
Toyota_Corolla kirjoitti:
Mikäli haluaa hyvän dieselin silloin paras vaihtoehto on TOYOTAn D4D dieseli. Niissä ei ole mitään tyyppivikoja. Ovat varsin taloudellisiakin. Kestävyys on niissä vakiona, sillä ne eivät hajoa yleensä alle miljoonan kilometrin.
Voi vittu, kuka kehtaa ajaa Tojopaskalla. Olet homo!
Toyota_Corolla kirjoitti:
Mikäli haluaa hyvän dieselin silloin paras vaihtoehto on TOYOTAn D4D dieseli. Niissä ei ole mitään tyyppivikoja. Ovat varsin taloudellisiakin. Kestävyys on niissä vakiona, sillä ne eivät hajoa yleensä alle miljoonan kilometrin.
Mites ne kansiviat 100tkm. ajetuissa ? Ovat yleensä johtaneet koko moottorin vaihtoon.
d4dvoiei kirjoitti:
Mites ne kansiviat 100tkm. ajetuissa ? Ovat yleensä johtaneet koko moottorin vaihtoon.
Niitä kannentiivisteen vuotoja on ollut vain muutamia tapauksia Suomessa. Nekin lähes poikkeuksetta käyttäjän virheiden seurauksena. Kannentiivisteen takia ei Toytissa joudu moottoria vaihtamaan. Voihan tietysti olla muutakin vikaa, jonka vuoksi moottorin vaihto on perusteltua. Välinpitämättömyydellä voi aiheuttaa isonkin tuhon moottoriin.
Tojopaskaa kirjoitti:
Voi vittu, kuka kehtaa ajaa Tojopaskalla. Olet homo!
Kirjoitan nyt sinulle viestin, koska huomiotahan olit hakemassa, pahaan oloosi.

Tietysti vaikea arvailla, mistä noinkin paha olo ihmiselle tulee, mutta kannattaa miettiä, onko tämä palsta ja tapa jolla toimit, sittenkään se tehokkain hoitomuoto.

Hyvää kevään alkua ja kannattaa hakeutua ihan ammattilaiselle hoidattamaan noita oloja.
EiKannataKiukutella kirjoitti:
Kirjoitan nyt sinulle viestin, koska huomiotahan olit hakemassa, pahaan oloosi.

Tietysti vaikea arvailla, mistä noinkin paha olo ihmiselle tulee, mutta kannattaa miettiä, onko tämä palsta ja tapa jolla toimit, sittenkään se tehokkain hoitomuoto.

Hyvää kevään alkua ja kannattaa hakeutua ihan ammattilaiselle hoidattamaan noita oloja.
Palstalaisten ikävät mietteet ovat kyllä autopaikalta lähtöisin. Se on nyt varsin turhaa mennä valittamaan mentaalipuolen spesialistille, jos ranskalainen auto ei suostu yhteistyöhön, ymärräthän?
Hoijjaahhh kirjoitti:
Palstalaisten ikävät mietteet ovat kyllä autopaikalta lähtöisin. Se on nyt varsin turhaa mennä valittamaan mentaalipuolen spesialistille, jos ranskalainen auto ei suostu yhteistyöhön, ymärräthän?
Hajosiko Tojo D4D taas?
ei.me.ymäretä kirjoitti:
Hajosiko Tojo D4D taas?
Tojota ei hajoo, kässääks?
Toyota_Corolla kirjoitti:
Niitä kannentiivisteen vuotoja on ollut vain muutamia tapauksia Suomessa. Nekin lähes poikkeuksetta käyttäjän virheiden seurauksena. Kannentiivisteen takia ei Toytissa joudu moottoria vaihtamaan. Voihan tietysti olla muutakin vikaa, jonka vuoksi moottorin vaihto on perusteltua. Välinpitämättömyydellä voi aiheuttaa isonkin tuhon moottoriin.
Kannentiivisteen takia ei moottoria vaihdeta, vaan siksi, että uutta kantta ei saa kiristettyä momenttiin, kun kierteet lohkossa pettää. Kun ainevahvuus lohkossa ei mahdollista isompaa kierrettä, on vaihtoehdot vähissä.
Toyota_Corolla kirjoitti:
Niitä kannentiivisteen vuotoja on ollut vain muutamia tapauksia Suomessa. Nekin lähes poikkeuksetta käyttäjän virheiden seurauksena. Kannentiivisteen takia ei Toytissa joudu moottoria vaihtamaan. Voihan tietysti olla muutakin vikaa, jonka vuoksi moottorin vaihto on perusteltua. Välinpitämättömyydellä voi aiheuttaa isonkin tuhon moottoriin.
Oot hauska höpöttäjä. Muutama vuosi sitten teron reppanat haukkuivat nämä urealiuosta käyttävät dieselistit. Niin se vain toyotatkin siirtyivät, kun oppivat, ettei parempaa ratkaisua ole. Mutta ainahan toyota on ollut perässähiihtäjä tekniikan kehityksessä. AINA.
+Lisää kommentti
Ilmeisesti öljypohja on muotoiltu niin, että lika jää moottoriin öljynvaihdossa. Tässä mielessä öljynvaihto Peugeotiin on pikkuisen turha toimenpide.
1 VASTAUS:
Tuttu linja-autoasentaja huuhteli oman pököttinsä moottorin ylimääräisellä voiteluöljytäytöllä öljynvaihdossa. Hän tiesi tuon korkealla olevan poistopropun ongelman.
+Lisää kommentti
Tojon Diesel on ollut lähes VW-konsernin tuotteiden tasolla. Toyotakuskit odottavat kauhusta jäykkänä hajoaako ensin kansi vai turbo. Molempia ongelmia on ollut ihan kohtuullisesti.

PSA:n moottoriongelmista ei koskaan kuule muualla kuin täällä, jossa jokaisen kaverin tuttu on korjaamopäällikkö ja kertoo ties mitä.
1 VASTAUS:
Sinulla on vielä kovin vähän kilometrejä ranskalaisen ratissa... mutta kyllä se sinullekin vielä valkenee.
+Lisää kommentti
Onko HDI-moottorin "kilkattava" käyntiääni oire moottorin lähestyvästä lopusta. Omassa 508 1,6HDI-moottorissa on käyntiääneen tullut terävää kilkatusta. Ajokilometrit 135.000km.
FAP on juuri vaihdettu tukkeutumisen takia.
1 VASTAUS:
FAP tukossa... Siitä alkaa lähtölaskenta!
+Lisää kommentti
Pösön huoltoneuvoja antoi ohjeen: "Älä hanki enää Peugeotia!"
Tuntuu siltä, että Peugeot ei ole saanut uusia tuotteitaan oikein kuntoon.
Sääli sikäli, että olin jonkin aikaa katsellut uutta 508 bensa-Peugeotia.
1
Ilmoita
Mulla on 407 1.6 hdi -04 ajettu 380tkm eikä ole hajonnut eikä tielle jättänyt turbokin on alkuperäinen egr on putsattu 2 kertaa samoin myös hiukkas suodatin. Ostin just 308 sw 1.6 hdi -09 200tkm ajetun ja luotan merkkiin edelleen.
4 VASTAUSTA:
Minulla on ollut kaksi 407 1,6 HDI autoa ja molemmat ovat käyneet kuolemanlaaksossa likaantumisen vuoksi. Molempiin uusittiin turbo/FAP/EGR/öljypumppu ja sen imusuodatin.
Myin molemmat pois jo 150.000km kohdilla.
JasseKormu kirjoitti:
Minulla on ollut kaksi 407 1,6 HDI autoa ja molemmat ovat käyneet kuolemanlaaksossa likaantumisen vuoksi. Molempiin uusittiin turbo/FAP/EGR/öljypumppu ja sen imusuodatin.
Myin molemmat pois jo 150.000km kohdilla.
Nuo 1,6HDI-moottorit ovat tunnettuja lyhytikäisyydestään. On oma vika jos tuollaiseen sortuu.
JasseKormu kirjoitti:
Minulla on ollut kaksi 407 1,6 HDI autoa ja molemmat ovat käyneet kuolemanlaaksossa likaantumisen vuoksi. Molempiin uusittiin turbo/FAP/EGR/öljypumppu ja sen imusuodatin.
Myin molemmat pois jo 150.000km kohdilla.
Minulla on 407 1,6 Hdi ajettu 175tkm. Egr_venttiili vaihdettu. Öljypohjan irroitin viime öljynvaihdossa, imusihti uudenveroinen. Olen vaihtanut öljyt 10tkm välein.
Minun ranskatar kosahti 180.000km kohdalle. Korjaamon mukaan kone oli täysin jumissa, ei kannattanut korjata.
+Lisää kommentti
Folkkarin TSI:t tuntuu houkuttelevilta "meidän tiimin" eli Pökötin HDI:hin verrattuna
Ilmoita
1,6HDI paljastuu leluksi jo käyntiäänestä. Helskettä, kilkettä ja kalinaa on vaikka toisille jakaa.
6 VASTAUSTA:
Tuttavan diesel-pösö hajosi ainakin kovin varhaisessa vaiheessa. Auto oli vielä päältäpäin kuin uusi. Myivät pois rikkinäisenä.
Hullu taas ehti lomiltaan kirjoitella.
KJG kirjoitti:
Tuttavan diesel-pösö hajosi ainakin kovin varhaisessa vaiheessa. Auto oli vielä päältäpäin kuin uusi. Myivät pois rikkinäisenä.
Ongelma voi olla siinä, että pösöissä on sen verran hyvä lakkaus maalipinnalla, että ne näyttävät uusilta kovin pitkään.

10 - 12 vuoden ikäisiä voi helposti asiaan perhtymätön luulemaan uudeksi.

Tuossa vaiheessa dieselissä voi olla jo yli 400tkm mittarissa.
Tuossa on kyllä itua! Pösö maalipinta on nykyisin varsin kestävää laatua. Ei häpeä muille länsiautoille yhtään. Konehuone ja tekniikka sen sijaan ovat silkkoa täynnään. Oma 407 2,0 HDi menee taas huomenna korjaamolle. Tällä kertaa EGR-sopeutukseen.

Tuosta 1,6HDi-moottorista minullakin sattuu olemaan omakohtaista kokemusta. Runsas satku ajettuna emäntä rysäytti moottorin niin paskaksi, ettei sitä kannattanut enää korjata. Öljynkierto ongelma.
EGR-sopeutukseen? Mitä jos vaan ampuisit itsesi?
Niin näyttää ohjeistus tosiaankin vaativan sopeutuksen. Liian usein Peugeot-juuserit menevät ampumaan itsensä tai korjausmiehen. Ei Suomi sillä keinoin lähde nousuun!
+Lisää kommentti
Ei muut osaa tehdä kunnollisia diesel moottoreita, kun vaan MB.
Öljyn vaihdoissa ei suomessa kannata säästellä, vaan vaihtaa ne paljon tiheemmin kuin on huoltovälit.
Ilmoita
Kyllähän se on niin että alle 3 litran moottoreista pitää pysyä kaukana jos pitkää taivalta taittaa ja oikeastaan niihinkään ei kannata seota jos vain rahkeita riittää, eli se oikea moottorikoko on siitä 4,6 litrasta ylöspäin. Tuota Cadillacin Northstar-moottoria voisin pitää sellaisena aloitusmallina, ylärajaahan ei oikeastaan ole, 8 sylinteriä kuitenkin pitää olla jotta käynti on tasaista ja kierrokset ja sitä myöten kulutus eivät hävyttömän korkeiksi nouse :-)
2 VASTAUSTA:
Varoo vaan näitä PSA:n sätöksiä, niin avot!
Todella heikko avaus FordF-350

Northstar -alumiinimoottori lienee eräs kauimpaa kierrettävistä moottoreista, jonka suunnitteluspeksit eivät kohtaa todellisuutta.
+Lisää kommentti
Juu kyllä se näin on, en mitenkään ymmärrä näitä kuskinkuvatuksia jotka hyväksyvät autoihinsa jopa 3-sylinterisiä moottorintekeleitä, noo Wartburgissa ja etuvetoisessa BMW:ssa ne ajavat asiansa kun ei auton tarvitse kulkea (eikä sillä uskaltaisi ajaakaan) yli 100km/h ja Triumph-moottoripyörässä myös kun sitä kuljetettavaa massaa on vähemmän. Muuten jättäisin ne kireästi kiekuvat alle 2 litraiset moottorit niihin lasten lokariautoihin ja ruohonleikkureihin ja nauttisin itse semmoisesta rauhoittavasta hörpötyksestä jonka vähintään 350cid V8 tuottaa.
Ilmoita
Mikäli se öljypohjan roppu on liian ylhäällä, niin eikö siihen olisi mahdollista jossakin teettää toinen roppu oikeaan paikkaan? Ei tuon luulisi maltaita maksavan (?).

Tai yläkautta vaihto. Mihin kohtaan ja kuinka alas tuossa moottorimallissa osuu oljyimurin letkun pää? Joissakin mm. MB:n moottorimalleissa saa imemällä enempi pois kuin alakautta ja merkkihuollossakin tekevät sen yläkautta.

Eiköhän tuokin 1.6 HDi moottori kestä hyvin jos tekee (laadukkaiden) öljyn- ja suodattimen vaihdot perinteisillä lyhyillä väleillä.

Turbot taasen saa leikkaamaan kiinni sammuttamalla konene suoraan raskaasta ajosta sen sijaan, että ajelisi rauhallisesti ja tuboa jäähdytellen loppupätkän. Pitkää matkaa moottoritiellä ja sitten lennosta stoppiin kahville tai vastaava muutoin raskaasta tahdista jne.

Mitä sitten taasen tulee EGR:iin ja hiukkassuodattimiin, niin ne ovat kaikkien nykyautojen riesana ja vielä enempi jos auto on runsaassa pätkäajossa. EGR ja imupuoli tulisi puhdistaa aika ajoin.

Ps. Ympäristövaatimukset ajavat kaikkia autovalmistajia tuottamaan yhä enempi pieniä moottoreita joista nykyisin otetaan aivan liikaa tehoja ulos, joka ei voi luvata pitkäikäisyyttä. Osa tuplaturboillakin varustettuina.

Vaikkapa Mersun 1.6 L bensakone jossa teho 115 kW (156 hv) ja vääntö 250 Nm edustaa selkeästi suuremman koneen tehoja. En tiedä onko se lisäksi toteutettu kaksinkertaisen nokkaketjun sijaan yksinkertaisella, kuten ainakin joissakin ko. merkin moottoreissa.

Olen hyvin skeptinen tuollaisen hyötysuhteen mekaanisen pitkäikäisyyden suhteen ja vielä vähemmän jos noudattaa nykyisiä aivan järjettömiä moottorit enneaikaisesti tappavia pitkiä "huolto"- välejä.

Itselläni josoliis tuollainne pieni tehomoottori autossa, niin öljyn- ja suodattimenvaihdot joka 10 tkm tai kerran vuodessa, joka ei oliis vahingoksi muillekaan moottoreille.

Long Lifet (= lyhyet kuolemat) ovat pelkkää autonvalmistajien ja ympäristötahojen propagandaa, joka käy todellisuudessa mekaniikan hyvinvointia vastaan.
Ilmoita
Tojottajat huom. Toyotan diiselit niin paskoja ettei kannata kehittää enää . Lukekaa
uutisia Japanista !!!
1 VASTAUS:
"Tojottajat huom. Toyotan diiselit niin paskoja ettei kannata kehittää enää . Lukekaa
uutisia Japanista !!!"

Eikös Toyota PROACEssa on juurikin tuo sama PSA:n 1.6 HDi diesel ;-)

Alla lista Peugeot Expertin koneista, eli sama auto kuin Citroen Jympy ja Toyota Proace.

- http://www.largus.fr/actualite-automobile/prix-peugeot-expert-a-partir-de-22-160-e-ht-7774384.html

(12)"Toyota Hiacen seuraajaksi Euroopassa tullut pakettiauto Toyota Proace on itse asiassa Citroen."

"Euroopassa myynnissä oleva Toyota Proace -pakettiauto on itse asiassa Peugeot-Citroenin tuotantolinjoilta tuleva, Peugeotin ja Citroenin kanssa identtinen auto. Vain pyörännavat ja logo tulevat Toyotalta."

- http://www.iltalehti.fi/autot/2016082522221238_au.shtml

Sitten seuraava havainto. Eiköhän nyt uusin PSA:n 1.6 HDi ole kehittyneempi versio edellisistä. Tosin tuo kone vaikuttaa kovin vaatimattomalta tuossa pakettiauto-kolmikossa käytettynä.
+Lisää kommentti
Koneinsinöörinä olen onnistunut rikkomaan kaksi 1,6 HDI moottoria ennenaikaisesti. Ensimmäinen moottori leikkasi täydellisesti kiinni. Syytä siihen ei alettu selvittämään.

Toisen moottorin öljykanavistot olivat täynnä kummallisia ryynejä ja laakeroinnithan ei sellaisesta tykkää. Turbo ja nokka-akselit menivät uusiksi. Samoin kampiakselin liuskat vaihdettiin. Männät ja sylinterit olivat myös saaneet siipeensä, mutta kone pantiin pakettiin ja auto myyntiin korjauskustannusten noustua yli auton arvon.

Periaatteessa 1,6HDI on hyvä kone, mutta käytännössä kovin lyhytikäinen.
Ilmoita
Satu vain jatkuu jatkuu jatkuu maailman tappiin saakka
2 VASTAUSTA:
No mikä sinusta nyt oli niin vaikea ymmärtää tai satua?
Se pitää omaa vasta ostamaansa viiden tonnin neljänollaseiskaa jonkin sortin Premiumina. No ensimmäinen talvi varmaan avaa silmiä, heh!
+Lisää kommentti
Taitaa Chyklaus olla ruskeanreiän ritareita?
1 VASTAUS:
Minä luulen, että tuo ruskean reiän ritarikunta kokoontuu juuri tälle Peugeot-palstalle fiilistelemään omista Premium-kokemuksistaan.
+Lisää kommentti
Kuinka kallis remontti on 1,6 HDi-moottorin vaihto toiseen Saksasta tuotuun? Vaihtuuko työpäivän aikana?
Ilmoita
Mitehän on sitte mahdollista että meidän Papan focus 1.6 HDI moottorilla on ajettu jo 360tkm eikä oo mitään ylimääräistä tehty?
2 VASTAUSTA:
Tuo moottorin vaihto maksaa 1500 euron kahta puolta. Kannattaa vaihtaa samalla hihnat ja kytkin, joista tulee 500 euroa lisää. Tarkistaisin ja puhdistaisin myös öljypohjan sekä vaihtaisin suuttimiin tiivisteet. Riskiä näihin moottorin vaihtoihin aina liittyy. Vain 80.000 km ajettu 1,6HDi voi olla jo täysin loppuun ajettu.
Papanvocus kirjoitti:
Tuo moottorin vaihto maksaa 1500 euron kahta puolta. Kannattaa vaihtaa samalla hihnat ja kytkin, joista tulee 500 euroa lisää. Tarkistaisin ja puhdistaisin myös öljypohjan sekä vaihtaisin suuttimiin tiivisteet. Riskiä näihin moottorin vaihtoihin aina liittyy. Vain 80.000 km ajettu 1,6HDi voi olla jo täysin loppuun ajettu.
Moottorin vaihto tuskin maksaa 1500. Jos vaihtaa myös kytkimen ja jakopään, niiden osat maksaa n. 700.
+Lisää kommentti
Täytyy myöntää että runkkaan samalla kun kirjoittelen näitä tekstejä....
1 VASTAUS:
Mene helvettiin runkkari!
+Lisää kommentti
Entä PSA:n uudempi (?) 1.5 HDi 120hv josta ei tahdo haullakaan löytäyä tietoa PSA-konsernin autoissa, vai millä nimikkeellä tuo kone tunnetaan.

Kyseinen kone tai sen osin muuneltu (?) versio löytyy monien Fordien nokalta ja niistä tulee enempikin sivuja vastaan.

"Ford Focus Mk3 2015 estate FL 1.5 TDCi 120 hp (ENG) - Test Drive and Review"

- https://www.youtube.com/watch?v=a2KELRBQGJQ

"Ford Focus 1.5 Tdci Powershift Test 120 Ps (2015) İnceleme"

- https://www.youtube.com/watch?v=gUSi30O6j_w

Myös tuo avauksen kone vaikuttaa toimivan yleisesti otaten hyvin Foodien ja monien muidenkin merkkien eri mallien keulalla ja niistä ei suuresti ole saanut murheuutisia lukea.
Ilmoita
Onko tuon koneen jakopää ketjulla vai hihnalla?

Ps. Eilen juttelin marketin parkissa eläkeiässä olevan naisen kanssa jolla oli reilut kaksi vuotta sitten ostettu 3008, automaatilla oleva diesel ja nyt mittarissa noin 60 tkm (tuossa automaatissa on keskikonnsolin lisäksi 'liipasimet' ohjauspyörässä). Ajelevat syksyisin Espanjaan ja kaartelevat sinne kaikessa rauhassa Ranskan kautta aina eri reittejä valiten ja nauttien eri paikoista useilla yöpymisillä.

Kertoi ettei ole ollut murheita 3008:n kanssa, joskaan ei osannut kertoa mikä kone tarkalleen ottaen oli kyseessä tai oliko automaatti perinteinen vai robotti. Kertoi prheessään olleen liki aina Peugeoteja, isällään, itsellään ja nyt aikuisilla lapsillaankin ja tämä ilman sen erityisempiä tai suurempia murheita. Ilmeisesti autot ovat olleet myös hyvin huollettuja, sillä tuo 3008:kin oli sisältä päältä supersiisti.
Ilmoita
Hei, olisko kelleen tietoa miten junasukat kudotaan? Kokeilin katsoa Suuri Käsityö -lehdestä, mutta nurinpäin kude ei onnistu..
1 VASTAUS:
1,6HDi ja Peugeot huolto. Siinä on hyvät eväät hullujen huoneelle! Aina jotain uutta rikkoutuu, kun edellistä vikaa yritetään korjata.
+Lisää kommentti
Olen yrittänyt pitää omaa pököttiä liikenteessä matkamittarin näyttäessä nyt 230tkm. Vaikealta ja kalliilta tuntuu. Rikkoutuvaa osaa pulpahtelee viikoittain ja korjaamossa saa viettää aikaa sen mukaisesti.

1,6HDi-moottorilla varustettu auto kannattaa hävittää, ennen kuin matkamittariin kertyy 200.000km.
1 VASTAUS:
Mitä nämä rikkoutuvat osat ovat olleet autossasi?

Kun nyt olemme viikolla 40, vuodessa 2016, niin oletettavasti autossasi on ollut vähintään 40 isoa tai pienempää vikaa tänä vuonna. Kerro nyt vaikka 20 viimeisintä.
+Lisää kommentti
Kyllä noissa ranskan keksinnöissä osaa olla sellaisiakin vikoja, joita ei vaan tahdota saada kuntoon, vaikka juokset korjaamoilla 10 kertaa samasta asiasta. Käyntihäiriöt, nestevuodot, sähköviat jne.
Ilmoita
Nokka-akseli kului kumman nopeasti piloille. Koneessa oli jonkinlainen öljynkierto-ongelma, josta seurasi nokka-akselin puutteellinen voitelu. Auton huoltoja ei ainakaan voi syyttää, sillä 15tkm välein löytyy merkinnät. Yhteensä jo 180tkm taivalta takanaan on jo kohtuullisen hyvä saavutus ranskalaismerkille. Toki turbokin menee uusiksi katkenneen akselin vuoksi samalla kertaa.
Ilmoita
Peugeot on suunniteltu ja valmistettu punaviinikännissä. Näyttää hienolta ja laadukkaalta, mutta on silti surkea halpahintainen pommi.
Ilmoita
1,6 HDI moottorilla ajettu nyt 311600 km pitäisikö olla huolissaan kun olisi pitänyt laueta 195000 kohdalla, eikä näin ole tapahtunut. Koneeseen tehty normihuollot, alle 300000 km kohdalla oli käynnissä pientä kierrosluvun heijausta tyhjäkäynnillä, mutta sekin katosi itsestään. Auto on 3008 vm 2009. Tarkoitukseni on ajaa auto loppuun asti kun siitä ei paljoa saa hyvityksenä. Autolla ajan ympäri Suomea ja kilometrikorvaukset ovat jo maksaneet auton hinnan takaisin.
4 VASTAUSTA:
Nyt ajettu 315.156 km, eikä tietoakaan hajoamisesta. Juuri huollettu.
Nyt kilometrejä takana 334.400 km, ja mennä porskuttaa vaan. Kyllä se niin on, että kun tää hajoaa alta niin uusi auto on myös Pösö. Tavoite on sinne 400.000 ja 500.000 kilometriin päästä. PS olihan siinä joulun tietämissä taas se kierrosluvun heijaus pari päivää, mutta kuinka ollakkaan se taas korjautui itsestään.
Nyt on kilometrejä takana 342.000 km. Eilen vaihdettu öljyt. Nyt on pelittänyt täydellisesti.
Auto alkaa vaikuttamaan ikiliikkujalta.
Nyt on kilometrejä takana 381, 500 km. Edelleenkään ei mitään ongelmaa, tai no olihan siinä jarrupalojen vaihto elokuussa, ja katsastusta varten ostettu uudet suvikumit. Nyt on tähtäimessä on rikkoa 400000km tämän vuoden puolelle.
+Lisää kommentti
Voi olla, että tuo moottori kestää paremmin juuri tuollaista pitkää jatkuvaa siivua. Oma kokemus on kuitenkin kaupunkiajosta ja sitä tuo moottori ei kestä. Samoin sorateiden tärinä ja pöly tuhoaa alustan täydellisesti muutamassa vuodessa.
Halpa hinta korreloi hyvin heikkoja rakenteita.
Ilmoita
Hakusessa ehjä 110hp 1,6HDi moottori apulaitteineen. Mieluiten alle 150000km ajettuna. Tietoa?
1 VASTAUS:
Jos laitat sen VW:n rikkinäisen konen tilalle niin pitää hankkia tyyppihyväksyntä.
+Lisää kommentti
Sitä autoa ei kannata ostaa jos ei saa miltei ilmaiseksi.
Ilmoita
Minulla on 308 hdi vm-08. Ajettu nyt 189000 km. Tuo erg venttiili on kyllä jonkinlainen ongelma kyseisessä autossa/moottorissa. Uusittu kaksi kertaa näillä kilometreillä. Alkuperäinen valeon erg maksaa noin 390 eur +vaihto reilu pari sataa. Tosin osalle saa kahden vuoden takuun. Moottori tuntunut vielä olevan voimissaan. Harmittaa, jos autolla/moottorilla on jäljellä enää muutama tuhat kilometri, kuten tällä palstalla monet ovat tietävinään.
1 VASTAUS:
Kyseisen moottorisarjan moottoreita hajosi erityisesti 407 mallissa, ja alkupään vuosimalleissa.
Sen jälkeen onkin ollut hiljaisempaa noiden hajoamisten osalta. Liekö rakenteessa muutettu jotakin oleellista, vai mistäköhän tuo johtuu.

Epäilen että moottorisi jatkaa matkantekoa vielä vuosia.
+Lisää kommentti
Olen varma, että koneen hajoaminen on käyttäjän vika, eikä moottorin. Omallakin 1.6 Hdi llä ajettu jo ongelmitta lähes 300 tkm.
1 VASTAUS:
Minä en usko että tuo on käyttäjän vika.

Moottorista on aika montaa eri versiota, jotakin on muutettu vuosien varrella ratkaisevasti, että moottori on saatu kestämään.

Maine on kuitenkin menetetty = hyvän auton voi saada edullisesti kun maine on huono.
+Lisää kommentti
218000 km ajettuna -08 hdi:llä. Hyvin toiminut ainakin vielä. Tosin erg venttiili jouduttu vaihtamaan 177 tkm kohdalla. Maksoi osineen ja töineen hieman yli 700 eur.
Ilmoita
Näissä sopiva öljynvaihtoväli max 10tkm esp öljyillä.
30tkm öljynvaihtovälillä motti kestää just ja just takuun.
Ilmoita
Jos huippuöljyvalmistaja redline lupaa ester/pao sen 20-30tkm niin ei nää pösöt millään mobililla ja ylikorkealla öljypohjan poistopropulla kelaa 30tkm muutakuin lähemmäs paalia, :;D
Ilmoita
Vanha keskustelu vaan kommentti silti. 307 vm. 2007 turbo 225 tkm muuten ei juuri murheita. Noin 250 tkm vaihtui c4.een vm. 2009. C4 nyt 310tkm kytkin ja egr uusiksi n. 300 tkm.n kohdalla. Turbo on alkuperäinen! Öljyt 20 tkm välein. Forte joka kolmas kerta. Olisko tuolla fortella osuutta turbon kestoon vaiko ajotavalla. Kaasupoljinta ei ole säästelty, mutta lämmitelty ja jäähdytelty on huolella. Kone pelaa erinomaisesti, mutta alustan osia menee minkä vaihtamaan ehtii. Kaikki muoviosat lokasuojia myöten pyrkii tippumaan tielle. Ruostuvan ei tunnu millään. Pitkää matkaa mutta huonoja teitä paljon. Traileriakin nyhdetty jonkinverran. Epäilen että yli 400 tkm päästään. Tavoitteena on löytää vielä yksi katisko samalla koneella! Kun ei nuo sen kummempia tunnu olevan muutkaan merkit.
Ilmoita
Turbo hajosi 105.000km ajetusta -12 1,6 HDi Pögötistä. Onkohan tämä nyt lopun alkua tälle moottorille? Miksi nämä pösön turbot eivät kestä tavallista työmatkakäyttöä? (Työmatka noin 22 km suuntaansa.)
1 VASTAUS:
Sun pitää vaihtaa polttoainesuuttimiin uudet tiivisteet, ettei pakokaasu pääse öljyn sekaan. Joskus pelkkä tiukkauskin riittää, tuskin kuitenkaan tuollaisessa tapauksessa jossa vuotoa on niin paljon että turbo hajoaa.
+Lisää kommentti
Turbon laukeaminen tarkoittaa yleensä sitä, että kanavat ovat tukossa ja moottori ns. finaalissa.
Omat kokemukset kahden 1,6 HDi:n kanssa olivat sen suuntaiset.
Ilmoita
Paska, paskempi, peugeot....
1 VASTAUS:
Pöljä, pöljempi, anonyymi...
+Lisää kommentti
508 kärsii aivan samoista ongelmista. Lisäksi siinä tuntuu olevan entisiä malleja heikompi kytkin sekä vauhtipyörä. Remppaaminen alkaa jo 100.000 jälkeen. Riippuen kuinka paljon pätkäajoa, josta kone ei tykkää.
1 VASTAUS:
Mistä tuo tieto heikommasta kytkimen kestosta on peräisin?

Luen meinaan aika hanakasti näistä juttuja enkä ole nähnyt ensimmästäkään kommenttia tuosta ongelmasta.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Varoitus 1,6 HDI dieselistä!

Normaalin huolto-ohjelman mukaan huollettuna moottori tuhoutuu keskimäärin 195.000km ajosuoritteella. Tätä moottoria käytetään paitsi Peugeotin ja Citroenin tuotteissa, niin myös Fordeissa, Mazdoissa ja Mineissä.

1,6 HDI moottorin turbon rikkoutuminen on yleensä seurauksena siitä, että moottori on jo täynnä likaa ja todennäköisesti ehtinyt vaurioitumaan sisäosiltaan puutteellisen voitelun seurauksena.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta