Luin juuri urheilusivulta, että joku kellotti kilpailussa hyvän ajan. Samalla tavalla voimme muodostaa verbejä kameroida, suksia (suksi suolle!), pannuttaa (kahvia) jne.
Kellottaa -verbistä saamme muitakin mielikuvia: ”siinä se ruoja tuas joutavana muata kellottaa!” Savolaismurteissa tapahtumia ilmaistaan hyvin kuvaavin sanoin kuten ”huastoo retostaa”, ”olla möllöttää”, ”kahtoo toljottaa”, ”kahtoo pällöttää”, ”muata horottaa”, muata rellottaa”, ”männä tohottaa”, seista tolohottaa” jne.
Kaksoisverbien käyttö on hyvin tavallista. Murteiden taitajaa on mukava kuunnella. Länteen päin siirryttäessä ilmaisut yksinkertaistuvat ja ne saavat paikallisen murteen muodon, "ollahan" jne.
Wanha lieksalainen, kielellistä vatulointia
10
133
Vastaukset
- makunsakullakin
Vaan mainostarkoitukseen ne kekkasi uuden halpuuttaa verbin. Se on hyvin keksitty. Adjektiivipohjainen tosin taitaa olla toisin kuin tuo kellottaa tai jaloitella.
Urheilusanasto ei minua aina viehätä: hyvä kapula ja iso käsi eivät lakkaa ärsyttämästä. Pussittaa ja ylämummo ovat miun maun mukkaan!- lukijankyssäri
Mikä siitä tekee hirviön? En siis väitä vastaan, jokaisella on oma mielipiteensä, olen vain utelias.
lukijankyssäri kirjoitti:
Mikä siitä tekee hirviön? En siis väitä vastaan, jokaisella on oma mielipiteensä, olen vain utelias.
Jotenkin se ei oikein kerro mitään.
Kun ensi kerran näin sen paikallisessa Prismassa, niin luulin sitä henkilökunnan keksimäksi.
Se ei oikein kuvaa mielestäni sitä ajatusta.
Minä olisin laittanut vaikka "Alensimme hintoja". tai "Laskimme hintoja".
Halpuuttaminen tuo vähän sellaisen oudon kielteisen sävyn, noin niin kuin minun psyykelle.
Uusien sanojen keksijöitä ei aina liika äly vaivaa, esim. urheilussa, ainakaan minun mielestä.
Nuo imaisut joita mainitsit savolaisiksi, ovat aivan juuri niitä, joita Pielisjärvellä käytettiin minunkin lapsuudessani.
Tuo Sipilän markkinoima vatulointi on sellainen, ettei se maistu minun suussani.
En nykyään seuraa paljonkaan urheilua, joten se sanasto ei ole oikein hallinnassa.- kuka.imaisi
Mitkä ihmeen imaisut
Siäpovvaus uamuksi:
ei ou tarvinna tännään hölseessä kualoo kun se on pitännä tuas nilippukellii. On suanna päeväsyömmellähi tuntitolokulla jouten uuninpankolla muata rojottoo kun eukko on liämäveillä lattijjoo lätrännä. Kissan on kansa ollu lämmin vieressä kehrätä kutjottoo. Uamuksi povvaellaan uutta lunta hangellen ja luistavvoo kellii. Suattaa hyvinnii olla jotta tulloo sittä ulukonahhii pistäävyttyy. Koettooten kuitennii työhii olla lankiimata.- muistelua
Tarkkana suapi ollahii, sen lakiilemisen kansa.Yöpakkanen, kun riitää rapakot, niin siellä on kelii kengänpohjan alla uamulla.
muistelua kirjoitti:
Tarkkana suapi ollahii, sen lakiilemisen kansa.Yöpakkanen, kun riitää rapakot, niin siellä on kelii kengänpohjan alla uamulla.
Sinun ja wanhan_lieksalaisen juttuja lukkiissa ihan hehhaatti hyvästä mielestä, kun tuli oekkeen kunnon kieltä teiltä kummaltahhii.
Näkyy olevan tuo vanaha murre teillä oekkeen hyvin käpälissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175610
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus03841Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2252819- 412515
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella432211Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332146Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731727Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme141548- 381410
- 1681327