Wanha lieksalainen, kielellistä vatulointia

Luin juuri urheilusivulta, että joku kellotti kilpailussa hyvän ajan. Samalla tavalla voimme muodostaa verbejä kameroida, suksia (suksi suolle!), pannuttaa (kahvia) jne.

Kellottaa -verbistä saamme muitakin mielikuvia: ”siinä se ruoja tuas joutavana muata kellottaa!” Savolaismurteissa tapahtumia ilmaistaan hyvin kuvaavin sanoin kuten ”huastoo retostaa”, ”olla möllöttää”, ”kahtoo toljottaa”, ”kahtoo pällöttää”, ”muata horottaa”, muata rellottaa”, ”männä tohottaa”, seista tolohottaa” jne.

Kaksoisverbien käyttö on hyvin tavallista. Murteiden taitajaa on mukava kuunnella. Länteen päin siirryttäessä ilmaisut yksinkertaistuvat ja ne saavat paikallisen murteen muodon, "ollahan" jne.

10

276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makunsakullakin

Vaan mainostarkoitukseen ne kekkasi uuden halpuuttaa verbin. Se on hyvin keksitty. Adjektiivipohjainen tosin taitaa olla toisin kuin tuo kellottaa tai jaloitella.
      Urheilusanasto ei minua aina viehätä: hyvä kapula ja iso käsi eivät lakkaa ärsyttämästä. Pussittaa ja ylämummo ovat miun maun mukkaan!

• Tuo "halpuuttaa" on mielestäni kielellinen hirviö.

• lukijankyssäri

Mikä siitä tekee hirviön? En siis väitä vastaan, jokaisella on oma mielipiteensä, olen vain utelias.

• lukijankyssäri kirjoitti:

Mikä siitä tekee hirviön? En siis väitä vastaan, jokaisella on oma mielipiteensä, olen vain utelias.

Jotenkin se ei oikein kerro mitään.
        Kun ensi kerran näin sen paikallisessa Prismassa, niin luulin sitä henkilökunnan keksimäksi.
        Se ei oikein kuvaa mielestäni sitä ajatusta.
        Minä olisin laittanut vaikka "Alensimme hintoja". tai "Laskimme hintoja".

Halpuuttaminen tuo vähän sellaisen oudon kielteisen sävyn, noin niin kuin minun psyykelle.

• Uusien sanojen keksijöitä ei aina liika äly vaivaa, esim. urheilussa, ainakaan minun mielestä.

Nuo imaisut joita mainitsit savolaisiksi, ovat aivan juuri niitä, joita Pielisjärvellä käytettiin minunkin lapsuudessani.

Tuo Sipilän markkinoima vatulointi on sellainen, ettei se maistu minun suussani.

En nykyään seuraa paljonkaan urheilua, joten se sanasto ei ole oikein hallinnassa.

• kuka.imaisi

Mitkä ihmeen imaisut

• kuka.imaisi kirjoitti:

Mitkä ihmeen imaisut

Oli painovirhe, piti olla Ilmaisut.

• Siäpovvaus uamuksi:
      ei ou tarvinna tännään hölseessä kualoo kun se on pitännä tuas nilippukellii. On suanna päeväsyömmellähi tuntitolokulla jouten uuninpankolla muata rojottoo kun eukko on liämäveillä lattijjoo lätrännä. Kissan on kansa ollu lämmin vieressä kehrätä kutjottoo. Uamuksi povvaellaan uutta lunta hangellen ja luistavvoo kellii. Suattaa hyvinnii olla jotta tulloo sittä ulukonahhii pistäävyttyy. Koettooten kuitennii työhii olla lankiimata.

• muistelua

Tarkkana suapi ollahii, sen lakiilemisen kansa.Yöpakkanen, kun riitää rapakot, niin siellä on kelii kengänpohjan alla uamulla.

• muistelua kirjoitti:

Tarkkana suapi ollahii, sen lakiilemisen kansa.Yöpakkanen, kun riitää rapakot, niin siellä on kelii kengänpohjan alla uamulla.

Sinun ja wanhan_lieksalaisen juttuja lukkiissa ihan hehhaatti hyvästä mielestä, kun tuli oekkeen kunnon kieltä teiltä kummaltahhii.
        Näkyy olevan tuo vanaha murre teillä oekkeen hyvin käpälissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      34
      2156
    2. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      49
      1757
    3. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      115
      1571
    4. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      104
      1296
    5. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      76
      1008
    6. Teit yllättävän siirron

Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,
      Ikävä
      47
      980
    7. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      59
      905
    8. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      54
      817
    9. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      101
      783
    10. Nähdäänkö me ensi

Viikolla jossain?
      Ikävä
      60
      768
    Aihe