Wanha lieksalainen, kielellistä vatulointia

Luin juuri urheilusivulta, että joku kellotti kilpailussa hyvän ajan. Samalla tavalla voimme muodostaa verbejä kameroida, suksia (suksi suolle!), pannuttaa (kahvia) jne.

Kellottaa -verbistä saamme muitakin mielikuvia: ”siinä se ruoja tuas joutavana muata kellottaa!” Savolaismurteissa tapahtumia ilmaistaan hyvin kuvaavin sanoin kuten ”huastoo retostaa”, ”olla möllöttää”, ”kahtoo toljottaa”, ”kahtoo pällöttää”, ”muata horottaa”, muata rellottaa”, ”männä tohottaa”, seista tolohottaa” jne.

Kaksoisverbien käyttö on hyvin tavallista. Murteiden taitajaa on mukava kuunnella. Länteen päin siirryttäessä ilmaisut yksinkertaistuvat ja ne saavat paikallisen murteen muodon, "ollahan" jne.

10

292

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makunsakullakin

Vaan mainostarkoitukseen ne kekkasi uuden halpuuttaa verbin. Se on hyvin keksitty. Adjektiivipohjainen tosin taitaa olla toisin kuin tuo kellottaa tai jaloitella.
      Urheilusanasto ei minua aina viehätä: hyvä kapula ja iso käsi eivät lakkaa ärsyttämästä. Pussittaa ja ylämummo ovat miun maun mukkaan!

• Tuo "halpuuttaa" on mielestäni kielellinen hirviö.

• lukijankyssäri

Mikä siitä tekee hirviön? En siis väitä vastaan, jokaisella on oma mielipiteensä, olen vain utelias.

• lukijankyssäri kirjoitti:

Mikä siitä tekee hirviön? En siis väitä vastaan, jokaisella on oma mielipiteensä, olen vain utelias.

Jotenkin se ei oikein kerro mitään.
        Kun ensi kerran näin sen paikallisessa Prismassa, niin luulin sitä henkilökunnan keksimäksi.
        Se ei oikein kuvaa mielestäni sitä ajatusta.
        Minä olisin laittanut vaikka "Alensimme hintoja". tai "Laskimme hintoja".

Halpuuttaminen tuo vähän sellaisen oudon kielteisen sävyn, noin niin kuin minun psyykelle.

• Uusien sanojen keksijöitä ei aina liika äly vaivaa, esim. urheilussa, ainakaan minun mielestä.

Nuo imaisut joita mainitsit savolaisiksi, ovat aivan juuri niitä, joita Pielisjärvellä käytettiin minunkin lapsuudessani.

Tuo Sipilän markkinoima vatulointi on sellainen, ettei se maistu minun suussani.

En nykyään seuraa paljonkaan urheilua, joten se sanasto ei ole oikein hallinnassa.

• kuka.imaisi

Mitkä ihmeen imaisut

• kuka.imaisi kirjoitti:

Mitkä ihmeen imaisut

Oli painovirhe, piti olla Ilmaisut.

• Siäpovvaus uamuksi:
      ei ou tarvinna tännään hölseessä kualoo kun se on pitännä tuas nilippukellii. On suanna päeväsyömmellähi tuntitolokulla jouten uuninpankolla muata rojottoo kun eukko on liämäveillä lattijjoo lätrännä. Kissan on kansa ollu lämmin vieressä kehrätä kutjottoo. Uamuksi povvaellaan uutta lunta hangellen ja luistavvoo kellii. Suattaa hyvinnii olla jotta tulloo sittä ulukonahhii pistäävyttyy. Koettooten kuitennii työhii olla lankiimata.

• muistelua

Tarkkana suapi ollahii, sen lakiilemisen kansa.Yöpakkanen, kun riitää rapakot, niin siellä on kelii kengänpohjan alla uamulla.

• muistelua kirjoitti:

Tarkkana suapi ollahii, sen lakiilemisen kansa.Yöpakkanen, kun riitää rapakot, niin siellä on kelii kengänpohjan alla uamulla.

Sinun ja wanhan_lieksalaisen juttuja lukkiissa ihan hehhaatti hyvästä mielestä, kun tuli oekkeen kunnon kieltä teiltä kummaltahhii.
        Näkyy olevan tuo vanaha murre teillä oekkeen hyvin käpälissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      73
      1203
    2. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      80
      1094
    3. Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta

https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen
      Kuhmo
      24
      1065
    4. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      126
      930
    5. Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!

Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m
      Tv-sarjat
      6
      888
    6. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      60
      834
    7. Mihin Asiakirjat ovat voineet kunnasta kadota???

LUE kuinka verorahoja haaskattiin Yle: Ähtärin pandalaskelmat salattiin ja hukattiin - Satakunnan Kansa https://share.
      Ähtäri
      72
      711
    8. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      132
      672
    9. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      50
      652
    10. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      80
      622
    11. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      48
      537
    12. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      90
      520
    13. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      25
      512
    14. Minulla on ikävä Sinua kulta, rakas

Olisitpa lähelläni, tarvitsen sinua ❤️
      Ikävä
      36
      485
    15. Suomen 4. seksikkäin mies Miika Nousiaisen tilalle - Pitääkö olla huolissaan palaa tv:seen

Suosittu keskusteluohjelma tekee paluun. Tällä kertaa panelistina ei jatka enää Miika Nousiainen, vaan hänen tilalleen t
      Suomalaiset julkkikset
      11
      480
    16. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      109
      460
    17. 43
      457
    18. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      38
      425
    19. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      18
      413
    20. On kyllä tosi surullista

jos kaivattuni (nainen) luulee palstan tyhmien viestien olevan multa. 😔Ei ole mitään syytä, miksi kirjoittaisin sellais
      Ikävä
      68
      397
    Aihe