David Pawson opetti väärin Jeesuksen kuolinpäivästä. Hän väitti Jeesuksen kuolleen keskiviikkona.
Raamattu opettaa yksiselitteisesti, että Jeesus kuoli perjantaina. Luukas (1:1-4), joka oli tutkinut asiat alusta alkaen järjestään, opetti asian näin:
"Hän (Josef arimatialainen) meni Pilatuksen luo ja pyysi Jeesuksen ruumista. Ja otettuaan sen alas hän kääri sen liinavaatteeseen. Ja hän pani Hänet hautaan, joka oli hakattu kallioon ja johon ei oltu vielä ketään pantu. Ja silloin oli VALMISTUSPÄIVÄ (perjantai), ja sapatti (lauantai) oli alkamaisillaan. Ja naiset, jotka olivat tulleet Hänen kanssaan Galileasta, seurasivat jäljessä ja katselivat hautaa ja kuinka Hänen ruumiinsa sinne pantiin. Ja palattuaan kotiinsa he valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin (lauantain) he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan. .... Mutta VIIKON ENSIMMÄISENÄ PÄIVÄNÄ (SUNNUNTAINA) ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit. Ja he havaitsivat kiven vieritetyksi pois haudalta." 23:52-24:2.
Siinä on selvä maininta kolmesta eri viikon päivästä, jotka seuraavat toisiaan: perjantai, lauantai ja sunnuntai. En usko Luukkaan olleen väärässä. (Jos Jeesus ei kuollut perjantaina, on Luukkaan opetus hylättävä)
Ko. Luukkaan tekstiin ei mitenkään voida lisätä välipäiviä tai opetusta jostain "suuresta sapatista", joka olisi ollut eri kuin viikkosapatti. Luukas kertoo, että sapattia seuraava päivä oli Jeesuksen ylösnousemuspäivä, viikon ensimmäinen päivä, jota ei missään tapauksessa voida väittää muuksi.
Jos Jeesus olisi kuollut keskiviikkona, olisi Hän noussut ylös kuolleista viidentenä päivänä. smilehymiö
Perjantai oli ensimmäinen päivä, jolloin Jeesus oli kuolleena, lauantai toinen, ja sunnuntaina eli kolmantena päivänä Hän nousi ylös kuolleista. Siinä toteutuu myös se juutalaisuuden ajatus, että osa yhdestä vuorokaudesta voidaan laskea koko vuorokaudeksi, joka pitää sisällään päivän ja yön. Näin toteutui Joonaan merkki. Matt. 12:40.
Jos Jeesus kuoli keskiviikkona, pitää Luukkaan evankeliumi sanoa vääräksi opetukseksi.
Jeesuksen kuolinpäiväoppi
70
283
Vastaukset
- Raamattu.opettaa.näin
Ensimmäisen vuosisadan juutalaisten mukaan päivän osakin tulkittiin kokonaiseksi päiväksi. Koska Jeesus oli haudassa osan perjantaita, koko lauantain ja osan sunnuntaita, Hänen tulkittiin olleen haudassa kolmen päivän ajan. Perjantaita tukevan mielipiteen pääargumentti löytyy Mark. 15:24, jossa Jeesuksen sanotaan ristiinnaulitun "sapatin aattona". Kyseessä oli viikoittainen sapatti eli lauantai. Tämän mukaan ristiinnaulitseminen tapahtui perjantaina. Vahva peruste perjantaipäivän ristiinnaulitsemiselle löytyy jakeista Matteus 16:21 ja Luukas 9:22, joissa opetetaan, että Jeesus nousisi kuolleista kolmantena päivänä. Näin ollen hänen ei tarvinnut olla haudassa kolmea täyttä päivää ja yötä.
- kiRKKosi.harhoiSSa
"Keskiviikkopäivän kannattajien mielestä kyseisellä viikolla oli kaksi sapattipäivää. Ensimmäisen sapatin iltana Jeesus ristiinnaulittiin, Mark. 15:42; Luuk. 23:52-54. Sen jälkeisenä päivänä naiset ostivat tuoksuvia öljyjä ja voiteita, Mark. 16:1.
http://www.gotquestions.org/Suomi/Jeesus-perjantai-sunnuntai.html
Keskiviikkopäivän kannattajien mukaan tämä ensimmäinen sapatti oli pääsiäinen. Lue 3. Moos. 16:29-31, 23:24-32, 39, joiden mukaan suuret pyhäpäivät eivät välttämättä ole viikon seitsemäntenä päivänä ja kuitenkin niistä käytetään sapatti-sanaa. Tuon viikon toinen sapatti oli normaali viikoittainen sapatti.
Huomaa Luuk. 23:56 kuinka naiset ostettuaan tuoksuvia öljyjä ja voiteita ensimmäisen sapatin jälkeen palasivat ja valmistivat ne. Sen jälkeen he viettivät sapatin levossa lain käskyn mukaan. Tämän argumentin mukaan he eivät olisi voineet ostaa öljyjä ja voiteita sapatin jälkeen ja kuitenkin valmistaa ne ennen sapattia, paitsi jos kyseisellä viikolla oli kaksi sapattia.
Kahden sapatin näkemyksen mukaan, jos Kristus ristiinnaulittiin torstaina, olisi suuri pääsiäissapatti alkanut torstaina auringonlaskun aikaan ja päättynyt perjantaina auringonlaskuun, josta alkoi viikoittainen sapatti eli lauantai. Öljyjen ja voiteiden ostaminen ensimmäisen sapatin, pääsiäisen, jälkeen olisi merkinnyt niiden ostamista lauantaina ja sapatin rikkomista.
Niinpä keskiviikkoteorian mielestä ainoa mahdollinen selitys, joka ei ole vastoin raamatullista kertomusta naisista ja heidän ostoksistaan ja joka samalla tulkitsee Matt. 12:40 kirjaimellisesti on se, että Kristus ristiinnaulittiin keskiviikkona. Erikoinen pyhäpäivä, pääsiäinen, jota pidettiin sapattina oli torstaina.
Naiset ostivat öljyt ja voiteet sen jälkeen perjantaina ja palasivat ja valmistivat ne samana päivänä. He lepäsivät lauantain, joka oli viikoittainen sapatti. Sitten he toivat öljyt ja voiteet haudalle aikaisin sunnuntaina.
Jeesus haudattiin auringonlaskun aikaan keskiviikkona, josta alkoi juutalaisten kalenterin mukaan torstaipäivä. Juutalaisten kalenterin mukaan laskien saamme: torstaiyö (ensimmäinen yö), torstaipäivä (ensimmäinen päivä), perjantaiyö (toinen yö), perjantaipäivä (toinen päivä), lauantaiyö (kolmas yö), lauantaipäivä (kolmas päivä).
Emme tiedä tarkalleen, milloin hän nousi kuolleista. Tiedämme kuitenkin, että se tapahtui ennen auringonnousua sunnuntaina, sillä Joh. 20:1 mukaan Madgalan Maria tuli jo "aamuhämärissä" haudalle.
Yksi mahdollinen ongelma keskiviikkopäivän näkemyksessä on, että Emmauksen tiellä Jeesuksen kanssa kulkeneet opetuslapset tekivät niin "samana päivänä" ylösnousemuksen kanssa, Luuk. 24:13. He kertoivat hänelle Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta (Luuk. 24:21) sanoen, että "tänään on jo kolmas päivä siitä kun se tapahtui" (24:22).
Keskiviikosta sunnuntaihin on neljä päivää. Yksi mahdollinen selitys on, että he saattoivat laskea keskiviikkoillasta, jolloin Jeesus haudattiin ja joka aloittaa juutalaisten torstain. Torstaista sunnuntaihin on kolme päivää.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13858809/4-0-sapattikuuluuyhauudenliitonkinseurakunnalle()
JA TÄÄLTÄ LÖYTYY LISÄTIETOA NOIDEN HARHAOPPIEN KUMOAMISEEN:
#KATUV 21.3.2016 14:03: "King James Bible: "And He( Israelin Lunastaja, Jeshua HaMashiach )shall confirm( VAHVISTAA ) the covenant( Herran JHWH Liitto Avrahamin, Jitschakin ja Jakovin kanssa vai HaBerith HaChadasha? )with many for one week( YHDEN VUOSIVIIKON KULUESSA 27 - 33 jKr; SULLA OLI TOSSA FIBA ! ).
And in the midst of the week He shall cause the sacrifice, and the oblation to cease.
COPY: KESKELLÄ VIIKKOA HÄN AIHEUTTAA (The)UHRIN, JA RUOKAUHRI TAUKOAA.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/11930128/missa-on-syntiemme-sovitus-ja-lunastus
#JESHUAonHerraJHWH 21.3.2016 13:13: "And for the overspreading of abominations( INHOTTAVUUDET ) He shall make it desolate( AUTIOITUMAAN ASUMATTOMAKSI ), even until the consummation( TÄYTTYMYS, TÄYDELLISTÄMINEN ). And that determined( MÄÄRÄTTY, PÄÄTETTY ) shall be poured( TULVII, VIRTAA ) upon the desolate( HYLÄTTY, LOHDUTON )."
Minusta vaikuttaa että tuo Daniel 9:27 profetia koskee Herraa JHVH, Israelin Lunastajaa, ja Hänen omaa pyhää kansaansa Israelia, eikä Antiokus Epifanesta."
http://youtu.be/K-1OE7IYddw?t=4 Pekka Simojoki&Exit - Sateen kohinaa .. %
- mitavalia
Onko sillä päivällä niin väliä? Kuoli, kuopattiin ja maatui.
Nykyinen kalenterikaan ei ollut silloin vielä käytössä.Ei maatunut... Jeesus herätettiin kuolleista ja Hän elää! Sen seuraus on se, että jokainen ihminen tulee kokemaan ylösnousemuksen, joko vanhurskaiden tai tuomion ylösnousemuksen. Lopullinen määränpää on uusi maa tai helvetti.
- pois.taikauskot
George_L kirjoitti:
Ei maatunut... Jeesus herätettiin kuolleista ja Hän elää! Sen seuraus on se, että jokainen ihminen tulee kokemaan ylösnousemuksen, joko vanhurskaiden tai tuomion ylösnousemuksen. Lopullinen määränpää on uusi maa tai helvetti.
Jos Jeesus vielä elää, niin missä hän nykyisin asuu? Oletko tavannut hänet, kun olet noin varma hänen elossa olostaan?
Olet lapsi aivan hukassa tuon syvän taikauskoisuutesi vuoksi. Eikö sinulla ole ketään, joka voisi auttaa sinua? - Almuakolehtiin
Ja kun toinen samanlainen alkaa auttamaan niin lopputulos on nähtävissä rahojensa menettämisenä
- kysykääsiltä
pois.taikauskot kirjoitti:
Jos Jeesus vielä elää, niin missä hän nykyisin asuu? Oletko tavannut hänet, kun olet noin varma hänen elossa olostaan?
Olet lapsi aivan hukassa tuon syvän taikauskoisuutesi vuoksi. Eikö sinulla ole ketään, joka voisi auttaa sinua?Yksi vanha alkoholisti kerto kaverinsa puhuneen että on Jessen hyvä tuttu ja joskus kovassa kankkusessa muisteli nähneensä sen
- m..o.t
Tämä aloittaja ei tiedeä, mitä hän puhuu. Tämä on sitä keskustelupalstojen soopaa, mitä täällä saa lukea.
Raamattu kertoo pääsiäisen tapahtumat siten, että siitä saa selvän. Jeesus kuoli keskiviikkona.
Raamatun teksteistä on laadittu hyvä tutkielma, jossa on kattavasti tarkasteltu Raamatun jakeita. Jeesus kuoli todellakin keskiviikkona. Pitkäperjantai on kirkkojen opettama harhaoppi. Asiasta lisää: http://arvioikaa.com/pipe.html - Matteus-12.40
Perjantaista sunnuntaihin saadaan vain kaksi yötä, vaikka miten aikoja laskisi. Jeesus oli haudassa kolme yötä ja kolme päivää Joonaan merkin mukaan. Matt. 12:40 Perjantai ei sovi siten mitenkään Jeesuksen kuolinpäiväksi.
Naiset ostivat yrttejä Jeesuksen voitelemista varten sapatin jälkeen, kun sapatti oli ohitse. Mark. 16:1 Tuohon aikaan torit ja myyntikojut olivat suljettuna koko lauantain, vielä hämärän laskeutumisen jälkeen, joten heidän on täytynyt ostaa yrtit perjantaina torstain suuren sapatin jälkeen.
"Suuri sapatti" on vuotuinen happamattoman leivän juhlaan liittyvä sapatti. 2.Moos. 12:1-11 Jeesuksen kuolinvuotena se sijoittui torstaihin, joten Jeesus kuoli keskiviikkona.
En ole nähnyt Pawsonin esitelmää tästä aiheesta, mutta hän on varmasti tuonut esiin tarvittavat seikat, joilla on perustellut Jeesuksen kuolleen keskiviikkona. Ensimmäisen viestin kirjoittajan pitäisi olla tietoinen näistä perusteluista, jos on katsonut ohjelman.Pawsonin opetuksen voi katsoa tästä:
Ylösnousemus - kristinuskon sydän:
https://www.youtube.com/watch?v=pXQbXmhY1f8
Tuo kyllä tarvittavat seikat esiin.
Ei opettanut väärin, itse vääntelet asiat väärin. Et saa mitenkään mahtumaan aikatauluusi kolmea päivää ja kolmea yötä.
Selvennyksesi sulkeissasi olivat osaksi väärin:
"Hän (Josef arimatialainen) meni Pilatuksen luo ja pyysi Jeesuksen ruumista. Ja otettuaan sen alas hän kääri sen liinavaatteeseen. Ja hän pani Hänet hautaan, joka oli hakattu kallioon ja johon ei oltu vielä ketään pantu. Ja silloin oli VALMISTUSPÄIVÄ (keskiviikko), ja sapatti (suuri sapatti; happamattoman leivän juhla - torstai) oli alkamaisillaan. Ja naiset, jotka olivat tulleet Hänen kanssaan Galileasta, seurasivat jäljessä ja katselivat hautaa ja kuinka Hänen ruumiinsa sinne pantiin. Ja palattuaan kotiinsa he valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin (lauantain) he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan. .... Mutta VIIKON ENSIMMÄISENÄ PÄIVÄNÄ (SUNNUNTAINA) ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit. Ja he havaitsivat kiven vieritetyksi pois haudalta." 23:52-24:2.- motpiste
Tässä on aika selvä ohje laskea päivä - Jeesus kuoli keskiviikkona ja kirkkojen papit eivät tiedä kuusta eikä taivaasta mitään:
Mt 12:40 Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. - pitkäänuskossa
Tuo Pawson on muutenkin monella tapaa oman oppinsa viitoittama. Nytkö Jumala olisi antanut yhdelle baptistipastorille "sen vihoviimeisen ilmoituksen" esim. lopunajan tapahtumista, vaikka on antanut opettamisen armolahjan jo häntä ennen tuhansille palvelijoille. Pitää kulkea silmät auki ja olla menemättä lopunajan villityksiin. Jumala antaa ilmoitusta yleisemmin koko seurakunnan, heille joille antaa opettamisen armolahjan : ei tule takertua yksittäisten opettajien tulkintoihin. Monille tämä Pawson juuri sellainen.
- m..o.t
Itse tarkistan asiat suoraan Raamatusta. Tämä kuolinpäiväasia on siellä Raamatussa ja tässä on hyvä yhteenveto, mitä Raamatussa lukee: http://arvioikaa.com/pipe.html
- woewoe
No voi hyvänen aika pitkäänuskossa sun aivoituksiasi. Ei kai kukaan ihminen tukeudu yhteen opettajaan. Oli tämä miten hyvä tahansa. Ja joka ikisen opettajan puheissa on aina jotakin hänen omasta taustastaan nousevaa. Jokaiselta opettajalta löytyy myös sokeita pisteitä.
Ja hyvä niin. Ihmisiä opettajatkin ovat. Ja Paavalin sanoin me näemme hengelliset asiat kuin kuvastimesta arvoituksen tavoin. Ja vasta iäisyydessä ymmärrämme lopullisesti kaiken niin kuin Jumala on tarkoittanut. Tässä valossa oppikiistat ovat aina vähän säälittäviä. Etenkin silloin kun keskustelu yltyy tappeluksi ja vihanpidoksi.
Nöyryyttä tarvittaisiin enemmän. Niin opettajille kuin kuuntelijoille. Jos suhtautuu Jumalan totuuksiin nöyrästi, niin on vähemmän tarvetta lyödä kanssakulkijoita omalla totuudellaan. Silloin kun luulee olevansa eniten oikeassa, onkin jo oikeastaan väärässä. Koska syyllistyy ylpeyden syntiin. "Nytkö Jumala olisi antanut yhdelle baptistipastorille "sen vihoviimeisen ilmoituksen" esim. lopunajan tapahtumista,"
- Katkeran hellarin jupinaa... Kuka on sanonut että hänelle olisi annettu vihoviimeinen ilmoitus? Ei ainakaan Pawson itse kun käskee aina kuulijoitaan tarkastamaan asiat itse Raamatusta, toisin kuin monet seurakunnan ylösottoa opettavat saarnaajat, jotka käskevät heittämään Raamatun roskiin jos ei usko pre-trib tempaukseen. Ja tiedän, että katkeruutesi johtuu nimenomaisesti siitä, että Pawson opettaa seurakunnan ylöstempaus oppia vastaan. Baptistit eivät yleensäkään usko koko oppiin koska tuntevat Raamatun paljon paremmin kuin monet muut tunnustuskunnat. Ja yleisesti ne jotka lukevat Raamattua itse, eivätkä muiden tulkinnan mukaan, osaavat ja tuntevat Raamattunsa paremmin - eivätkä usko kyseiseen oppiin seurakunnan ylösotosta ennen Suurta ahdistusta.
Myös helluntaiseurakunnan pastori Esa Hyvönen tuntee Raamattunsa tempauksen suhteen:
https://esahyvonen.wordpress.com/2012/07/10/mita-en-usko-lopunajoista-salaisen-ylostempauksen-humpuuki-osa-1/
"ei tule takertua yksittäisten opettajien tulkintoihin. "
- Eikä tule takertua moniin opettajiin, jotka opettavat kaikki aivan samaa asiaa, ja silloin kyseessä on yleensä se ettei halua kuulla toisin opettavia opettajia ja saarnaajia. Kuten sinun kohdallasi selkeästi on, paadutat itsesi kuuntelemalla vain sitä mistä itse tykkäät ja hylkäät sen mikä ei ole sinulle mieluista.- pitkäänuskossa
woewoe kirjoitti:
No voi hyvänen aika pitkäänuskossa sun aivoituksiasi. Ei kai kukaan ihminen tukeudu yhteen opettajaan. Oli tämä miten hyvä tahansa. Ja joka ikisen opettajan puheissa on aina jotakin hänen omasta taustastaan nousevaa. Jokaiselta opettajalta löytyy myös sokeita pisteitä.
Ja hyvä niin. Ihmisiä opettajatkin ovat. Ja Paavalin sanoin me näemme hengelliset asiat kuin kuvastimesta arvoituksen tavoin. Ja vasta iäisyydessä ymmärrämme lopullisesti kaiken niin kuin Jumala on tarkoittanut. Tässä valossa oppikiistat ovat aina vähän säälittäviä. Etenkin silloin kun keskustelu yltyy tappeluksi ja vihanpidoksi.
Nöyryyttä tarvittaisiin enemmän. Niin opettajille kuin kuuntelijoille. Jos suhtautuu Jumalan totuuksiin nöyrästi, niin on vähemmän tarvetta lyödä kanssakulkijoita omalla totuudellaan. Silloin kun luulee olevansa eniten oikeassa, onkin jo oikeastaan väärässä. Koska syyllistyy ylpeyden syntiin.Ei tässä ole passannut tukeutua yhteen opettajaan. Olen ollut ukossa yli 50 vuotta ja kuullut varmaan satoja saarnaajia, lukenut eri tulkintoja lopunajoista ja olen kyllä kuunnellut tätä Pawsoniakin. Juuri hänen opetusten perusteella osaankin vertailla teidän väittelyjänne palstalla ja pelkään, että te juuri tukeudutte muutamiin julistajiin.
Valitettavasti joskus käy niinkin, että jonkun puheessa on paljonkin hylättävää, on uuskarismaatikkoja, ym. Melko vihjaava, George, on tuo hallareiden yleistävä rajaus (siis suhtaudut meikäläisiin jo selvinä tapauksina harhaoppisuudesta). Minä kyllä olen kuunnellut monia hyviä julistajia myös luterilaisesta piiristä ja onhan Pawsonin opetuksessakin paljon hyvää. Kyllä hän evankeliumin esille tuo.
Omassa hellaripiirissä on tämän uuden suuntauksen on innokas opettaja (ei ole baptisti). En ole hänen kanssaan tässä asiassa samaa mieltä, mutta muuten teemme yhteistyötä. Saatat olla baptisti. Heitä ei ole paljoa Suomessa. Venäjällä olen tavannut, mutta ei heidän oppinsa Jeesuksen tulosta olen saanut hämmennystä aikaan, vaikka olemme tehneet yhteistyötä.
Ja en kyllä ole katkera, en sitten mitenkään. Sinähän tässä itse otat nyt nokkiisi ja närkästyt ja alat nimitellä vaikka miten.
Onko sitten raamatullista mainostaa jotain suuntausta oikeana. Tämä kääntyykin sitten sen puoleen, että alat mainostaa baptismia. No se on asia taas erikseen ja antaa oman makunsa keskustelulle.
Miksi muuten baptisteilla ei ole omaa keskustelupalstaa. Sin voisit kyllä perustaa sellaisen.
- filade
Jeesuksen sanat ovat todet ja kirjoitukset olen käsittänyt näin:
Matt.12:40...niin myös Ihmisen Poika (ruumis) on oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.
Tämä aika toteutuu torstaina klo 18 alkavan erityisen suuren sapatin valmistuspäivästä;
Keskiviikkoiltana ennakko pääsiäisaterian yhteydessä Jeesus asetti uuden liiton ehtoollisen ja tortaita vasten yöllä hän rukoili Getsemanessa ja päivän valjetessa, pääsiäisen valmistuspäivänä (Joh.19:14) Jeesus oli jo neuvoston edessä (Luuk.22:66) ja illalla sapatin valmistuspäivän alettua hänet laskettiin jo maan poveen (Luuk.23:52-54).
Perjantaivastainen yö oli 1:n laiantai yö 2:n ja osittainen sunnuntaiyö 3:as , päivät ovat; perjantai, juutalaisten sapatti lauantai ja osa uuden liiton lepopäivästä sunnuntaista.
Emmaustien kulkijat viikon ensimmäisenä päivänä varmistavat päivän ; "tänään on jo KOLMAS päivä siitä kun se tapahtui" (kun ristiinnaulitsivat). Kolmantena päivänä Jeesus sanoi myös nousevansa kuolleista. - MielestänihyväPawson
Pawson nimenomaan painottaa Raamatun auktoriteettia.
Hän kertoo useasti vallalla olevista "tulkinnoista", mutta painottaa että
omasta tulkinnastaan kulloinkin saa tehdä kukin oman arvionsa.
Pawson on erinomainen ja Raamatun uskollisesti opettaja.- ettäsilleen
Pawsonin ansiot Raamatun opettajana ovat kyllä maailmanlaajuisesti tunnustettuja. On se vaan kummaa miten huolettomasti ihmiset usein tulkitsevat kuulemaansa.
- eihetkauta
"Pawson on erinomainen ja Raamatun uskollisesti opettaja." Hourupäillehän kelpaa mikä tahansa, kun oikein uskottavasti vakuutetaan....
"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen poikansa, niin että jokainen, joka häneen uskoo, uskoo todennäköisesti ihan mihin tahansa." - piktäänuskossa
Ei se vielä takaa sitä että opetus on Raamatun kanssa yhtäpitävä, jos julistaja viittaa opetustaan pitäytymällä Raamatun auktoriteettiin. Niin kai useimmat harhaopit julistajat tekevät. Olen tavannut jehovantodistajankin, joka naputtaa Raamatun kanteen ja väittää, että minä pitäydyn lujasti tähän kirjaan. Vihollinen osasi lukea Jeesukselle erämaassa, että kirjoitettu on ...
Raamattu avautuu vain Pyhän Hengen ymmärryksen kautta ja tuskin kukaan ymmärtää täysin Pyhät Kirjoitukset.
Pawsonista on tullut nykyään monelle liian suuri selittäjä. Arvostan häntä yhtenä Herran palvelijana, mutta ei hänkään ymmärrä kaikkea. - uudenmaailman
piktäänuskossa kirjoitti:
Ei se vielä takaa sitä että opetus on Raamatun kanssa yhtäpitävä, jos julistaja viittaa opetustaan pitäytymällä Raamatun auktoriteettiin. Niin kai useimmat harhaopit julistajat tekevät. Olen tavannut jehovantodistajankin, joka naputtaa Raamatun kanteen ja väittää, että minä pitäydyn lujasti tähän kirjaan. Vihollinen osasi lukea Jeesukselle erämaassa, että kirjoitettu on ...
Raamattu avautuu vain Pyhän Hengen ymmärryksen kautta ja tuskin kukaan ymmärtää täysin Pyhät Kirjoitukset.
Pawsonista on tullut nykyään monelle liian suuri selittäjä. Arvostan häntä yhtenä Herran palvelijana, mutta ei hänkään ymmärrä kaikkea.Jehovilla on oma raamattunsa niin kai ne siihen uskoo :D
- epäolennaista
Ihan sama, täysin epäolennaista. Viikonpäivien laskeminen ei ketään pelasta. Pääasia on, että Jeesus kuoli ja ennenkaikkea nouse ylös kuolleista. Jeesus ei myöskään syntynyt jouluna, jolloin syntymää juhlitaan.
Suurin osa meistä tietää, että juhlapyhät ovat yhteiskunnassa sovittuja asioita. Eikä meidän aikamme kalenteri ole yhtenevä Lähi-idässä noina aikoina käytetyn ajanlaskun kanssa.- JESHUA.onHerraJHWH
ROOMAN KIRKKO VALHEELLA PERUSTELEE LEPOPÄIVÄMUUTOSTAAN KRISTUKSEN YLÖSNOUSEMUKSELLA, JOKA EI TAPAHTUNUT SUNNUNTAIAAMUNA, VAAN SAPATIN LOPULLA, KOLMEN VUOROKAUDEN KULUTTUA JESHUAN KUOLEMASTA.
Matteuksen evankeliumi 7:21 Ei jokainen, joka sanoo Minulle: 'Herra JHVH, pääse Taivasten Valtakuntaan, vaan se, joka TEKEE Taivaallisen Isäni tahdon.
12:50 Sillä jokainen joka TEKEE Taivaallisen Isäni tahdon, on veljeni ja sisareni ja äitini."
1.Johanneksen kirje 2:6 Joka sanoo Hänessä( JUMALAN SANA, KRISTUS, VT ) pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin Hän( JESHUA )Vaelsi( TEOT ). - tämä.se.pihvi.on
Johtopäätös päiväongelmista on se, ettei seurakunnan pappeihin voi luottaa. Jos he tällaisessa asiassa harjoittavat vääriä päiviä ja oppeja, niin he ovat ihan samalla tavalla epäluotettavia muissakin asioissa.
- eihetkauta
Eikö tuo liene yks hailee minä päivänä tuo mielikuvitushenkilö tai Jeesus on kuollut? Voihan näille Pääsiäispyhille keksiä minkä tahansa merkityksen ja syödä mämmiä ja lammasta yms....
- Mustäolikaankyse
Juha Mieto syö kymmeniäkiloja mämmiä pääsiäisenä. On sekin jonkunlainen ihme
- kotikokki-
Sehän käy hellareille alaspainumisen ihmeenä.
- yhtämieltä
Löytyykö raamatusta yhtään mitään pienintäkään asiaa josta uskovaiset olisivat samaa mieltä, eivätkä sanoisi että oma versio on oikea ja raamattua ja muitten versio väärin ja tulkintaa.
- Voisiko.olla
Eipä taida löytyä yhtä mieltä yhdestäkään asiasta Raamatussa... ei edes siitä, että Jeesus on kuollut ristillä ja Jumala on herättänyt hänet ylös kuolleista... nimittäin, suurin osa uskoo siten, että vain Jeesuksen ruumis kävi elottomaksi, mutta hän lähti Jumalana (Henkenä) pois ruumistaan ja palasi siihen takaisin myöhemmin, niin että Jeesus ei todellisuudessa kuollut lainkaan... pieni osa kristittyjä Jumalan lapsia uskoo sen sijaan niin, että kuollut ihminen nukkuu tiedotonta unta ruumiin ylösnousemukseen asti... niin myös Jeesus nukkui tiedotonta unta siihen asti, että Jumala herätti hänet ylös kuolleista... ja osa niistä, jotka näin uskovat, sanoo, että näiden toisten opetuksen perusteella Jeesus ei todellisuudessa kuollut niin kuin ihmiset kuolevat ja he kieltävät siten myös syntien sovituksen, jne... ja ovat hyvin pitkälle oikeassa, mutta ei isä erehtyneitä lapsiaan hylkää vaan pelastaa heidät vilpittömästä erehdyksestä huolimatta poikansa valtakuntaan...
- Voisiko.olla
Jostakin pienestä asiasta voidaan ehkä olla yhtä mieltä... jostakin sellaisesta, mikä ei vaikuta millään tavalla omaan pelastukseen... ei nyt vain tule sellaista asiaa heti mieleen... no, ehkä tämä:
Jeesuksella oli/on äiti.
Tulihan tuohonkin jo erimielisyyttä, kun piti laittaa kaksi eri aikamuotoa... yhtä mieltä ollaan kuitenkin siitä, että Jeesuksella on äiti, jonka nimi on jotakin, mutta emme ole yhtä mieltä siitä, mikä hänen äitinsä nimi on... ja sitä, mitä sanalla "äiti" tässä tapauksessa tarkoitetaan, olemme varmasti eriä mieltä keskenämme...
Yhtä mieltä lienemme myös siitä, että Jeesuksella oli opetuslapsia, joita hän opetti.
Olemme yhtä mieltä siitä, että Jumala on.
Olemme yhtä mieltä siitä, että Jumala on olemassa.
Löytyihän se sieltä. Tuon varassa ei kyllä kovin syvällistä yhteyttä voida vielä rakentaa, mutta onhan se alku kuitenkin. Mutta ei tarvitse montaa sanaa muiden "uskovien" kanssa vaihtaa, kun ollaan jo eriä mieltä Jumalastakin... yhteistä on vain usko siihen, että Jumala on olemassa ja siihen se jää... - pitkäänuskossa
No tämä meille uudestisyntyneille on se yhteinen ja ratkaiseva, että olemme syntisiä ja ilman Jeesuksen Kristuksen sovitustyötä iankaikkisesti erossa Jumalasta.
Juuri se että ihminen on langennut, vajavainen ja maan päällä alennustilassa tekee meistä rajoittuneita. Emme ole ja emme tule koskaan täysin yksimielisiä teologiassa. Sama koskee kaikkia ihmisiä, myös ateisteja , tieteen tutkijoita. Tietomme on eriasteista, aivojen rakenne, persoonallisuuskin vaikuttaa siihen mitä vaikutteita otamme vastaan ja mitä unohtuu.
Jos joukko, vaikka sata henkilöä kuuntelee luennon, ja puolen tunnin päästä pyydetään porukkaa kirjoittamaan kuulusta preferaatti, niin kirjoitukset poikkeavat huomattavasti verrattaessa sisältöön . Toisilla muisti sitoo kuulemaa aikaisempaan tietoon, joillain tunneihmisillä saattaa puheen pääjuju liittyä tunnemaailmasta kumpuaviin vaikutteisiin ja muistikuva tallentuu sen mukaan...
Se että tunnustaa Jumalan olemassaolon ei riitä pelastuksen perustaksi. Tarvitaan uudestisyntyminen. Jeesuksen Kristuksen henkilökohtainen kohtaaminen ja tuleminen elämän Herraksi ja sielun lunastajaksi ja siinä pysyminen.
Pelastukseen tarvitaan siis melko vähäinen vaatimus ja jos perusasiat ovat kunnossa, niin teologisista katsantokannoista hyvinkin etäällä olevat kohtaavat kerran Jumalan valtakunnassa.
- pysyväimmuniteetti
Ainakin näitten uskovaisiksi tunnustautuneiden kirjoitukset antavat pysyvän immuniteetin uskonnollisuutta kohtaan ja ei vaikuta millään muotoa täyspäisten sanomisilta. Pitäkää tunkkinne!En todellakaan halua tulla kaltaisiksenne.
- filade
Pawsonin opetukseen kannattaa pitäytyä varauksella, sillä hän puhuu väärin evankeliumeissa mainitun Herran päivän koskevan myös seurakuntaa, joista seurakunnan ylöstempaus löytynee vain Joh. 14:1-3. "Älköön teidän sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan, uskokaa myös minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta. Ellei niin olisi, sanoisinko teille, että menen valmistamaan teille sijaa? Vaikka minä menenkin valmistamaan teille sijaa, tulen takaisin ja otan teidät luokseni, että tekin olisitte siellä missä minä olen."
Uuden liiton seurakunta nauttii Kristuksen kuoleman ja ylönousemuksen muistojuhlaa hänen tulemukseen asti Herran päivänä pyhänä ehtoollisessa; Ap.t.20:7. Viikon ensimmäisenä päivänä kokoonnuimme murtamaan leipää...Jos joku on yhdessäkin kohdassa väärässä niin sinä suosittelet hylkäämään kaiken muun? Ja ilmeisti olisi valmis heittämään kaikki vääräuskoiset helvettiin, siis sellaiset jotka ovat sinun kanssasi eri mieltä. Ja Pawson on kyllä oikeassa siinä että seurakunta ei lähde täältä mihinkään.
"sillä hän puhuu väärin evankeliumeissa mainitun Herran päivän koskevan myös seurakuntaa,"
- Siis vain sinun mukaasi väärin. Sinun tulkintasi ei tee asiasta täysin dogmaattista ja täysin varmaa asiaa. Sinäkö päätät mikä on oikein? Seurakunta tulee olemaan maan päällä Suuressa ahdistuksessa - ja siinä eivät selittelyt auta kun Raamatusta ei löydy oppia Jeesuksen monivaiheisesta tulemuksesta.
"joista seurakunnan ylöstempaus löytynee vain Joh. 14:1-3. "Älköön teidän sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan, uskokaa myös minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta. Ellei niin olisi, sanoisinko teille, että menen valmistamaan teille sijaa? "
- Mitä sinä tuossakin näet? Jeesushan vain sanoo menevänsä valmistelemaan uutta Jerusalemia. Ja uusi Jerusalem tulee vasta uuteen maahan.
Tuohon dispensationalistiseen tempausoppiin kannattaa suhtautua enemmän kuin vain pelkällä varauksella. Ihmiset vain kuuntelevat saarnaajia jotka sitä opettavat ja sitten lukevat Raamatusta jakeita sen opin lävitse ja ovat innoissaan lähdössä täältä, vaikka Jeesus itse on palaamassa maan päälle.
- Raamattu.on.oikein
Aloitus on vastaansanomaton. Tallennetaan.
"Raamattu opettaa yksiselitteisesti, että Jeesus kuoli perjantaina. Luukas (1:1-4), joka oli tutkinut asiat alusta alkaen järjestään, opetti asian näin:
"Hän (Josef arimatialainen) meni Pilatuksen luo ja pyysi Jeesuksen ruumista. Ja otettuaan sen alas hän kääri sen liinavaatteeseen. Ja hän pani Hänet hautaan, joka oli hakattu kallioon ja johon ei oltu vielä ketään pantu. Ja silloin oli VALMISTUSPÄIVÄ (perjantai), ja sapatti (lauantai) oli alkamaisillaan. Ja naiset, jotka olivat tulleet Hänen kanssaan Galileasta, seurasivat jäljessä ja katselivat hautaa ja kuinka Hänen ruumiinsa sinne pantiin. Ja palattuaan kotiinsa he valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin (lauantain) he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan. .... Mutta VIIKON ENSIMMÄISENÄ PÄIVÄNÄ (SUNNUNTAINA) ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit. Ja he havaitsivat kiven vieritetyksi pois haudalta." 23:52-24:2.
Siinä on selvä maininta kolmesta eri viikon päivästä, jotka seuraavat toisiaan: perjantai, lauantai ja sunnuntai. En usko Luukkaan olleen väärässä. (Jos Jeesus ei kuollut perjantaina, on Luukkaan opetus hylättävä)
Ko. Luukkaan tekstiin ei mitenkään voida lisätä välipäiviä tai opetusta jostain "suuresta sapatista", joka olisi ollut eri kuin viikkosapatti. Luukas kertoo, että sapattia seuraava päivä oli Jeesuksen ylösnousemuspäivä, viikon ensimmäinen päivä, jota ei missään tapauksessa voida väittää muuksi.
Jos Jeesus olisi kuollut keskiviikkona, olisi Hän noussut ylös kuolleista viidentenä päivänä. smilehymiö
Perjantai oli ensimmäinen päivä, jolloin Jeesus oli kuolleena, lauantai toinen, ja sunnuntaina eli kolmantena päivänä Hän nousi ylös kuolleista. Siinä toteutuu myös se juutalaisuuden ajatus, että osa yhdestä vuorokaudesta voidaan laskea koko vuorokaudeksi, joka pitää sisällään päivän ja yön. Näin toteutui Joonaan merkki. Matt. 12:40.
Jos Jeesus kuoli keskiviikkona, pitää Luukkaan evankeliumi sanoa vääräksi opetukseksi.""Jos Jeesus olisi kuollut keskiviikkona, olisi Hän noussut ylös kuolleista viidentenä päivänä. smilehymiö"
- Taisit juuri todistaa ettet osaa laskea?
Luukasta ei tarvitse väännellä. Ja jos väittää Jeesuksen kuolleen perjantaina niin silloin tulee väittäneeksi Jeesusta valehtelijaksi, sillä jos Jeesus kuoli perjantaina niin silloin Jeesus ei ollut haudassa kolmea päivää ja kolmea yötä! Jeesus kuitenkin itse sanoi olevansa!- m..o.t
Tämä Luukkaan vääristely menee jo häirikoinnin puolelle, koska Raamattu sanoo yksiselitteisesti, että Jeesus oli haudassa kolme päivää ja kolme yötä.
- DoctorT
Ei edes helluntaissa osattu tätä opettaa. Yli 40 vuotta ihmettelin mielessäni, että miten kolmas päivä oli jo sunnuntaina, vaikka perjantaina Jeesus kuoli!!! Katolisen kirkon touhut on otettu sellaisenaan.
Oli juhlasapatti ja siis keskiviikkona, kuten oikein onkin. UT vahvistaa tämän.
Hän on Ylösnoussut!- m..o.t
Hellaripapit ovat palkkapappeja, jotka tuottavat rituaaleja perinteiden mukaan. He eivät osaa uudistautua, jos Raamatussa lukee toisin.
- Totuuden.nähnyt
Luukkaan evankeliumin 24 luvussa mainitaan, miten opetuslapset kulkivat sunnuntaina (Luuk. 24:1,13) Emmauksen tiellä. Jeesus ilmestyi heille. Keskustelussa opetuslapset ttesivat: " nyt on jo kolmas päivä siitä kun nämä tapahtuivat." Jae 21. Ajatelkaa sitä.
Tässä apua ajatteluun: Jos Jeesus olisi kuollut lauantaina, olisivat he todenneet, että nyt on jo toinen päivä siitä kun Jeesus kuoli. Jos taas Jeesus kuoli perjantaina, on sunnuntaina "kolmas päivä" Hänen kuolemastaan. Mikäli Jeesus olisi kuollut torstaina, olisi sunnuntaina ollut neljäs päivä siitä . jne. Pääsiäinen
Tämä selvitys on niille, jotka eivät halua hyväksyä kirkolliskokouksissa joskus päätettyjä myyttejä, vaan pysyä Raamatun sanan tarkkuudessa.
Meidän viettämä pääsiäinen trulleineen, tipuineen ja pupuineen on kaukana alkuperäisestä sekä ajan että sisällön suhteen. Pääsiäissunnuntai meillä on kevätpäiväntasausta seuraavan täydenkuun jälkeisenä sunnuntaina ja vaihtelee lähes kuukaudella. Sen nimeksi voisi vaihtaa vaikkapa Kevätpäivän tasauksen juhla.
Alkuperäinen pääsiäisen ajankohta on kiinteä, joka alkaa nisan-kuun 14. päivänä seder-aterialla ja jatkuu 15.-21. päivinä. Tänä vuonna se on meidän kalenterissamme 22.4.-29.4. Vielä ehtii viettää sitä aidostikin.
Kaikki kirkkokuntamme opettavat väärin pääsiäisviikon kulun.
Jeesus ei kuollut pitkäperjantaina, vaan keskiviikkona. Olin vähällä hymähtäen ohittaa koko asian, mutta suostuin kuitenkin tarkistamaan eräät kohdat Raamatusta, jotka todistavat asian puolesta ja vakuutuin, että se on totta.
Juutalaisten vuodessa on muitakin sapatteja kuin viikkosapatit pe-illasta la-iltaan, samoin kuin meilläkin on kirkollisia pyhiä sunnuntaiden lisäksi. Yksi sellainen sapatti oli happamattoman leivän juhlan ensimmäisen päivän ja pääsiäisen sapatti (2.Moos. 12). Uhrilammas oli syötävä nisan-kuun 14. päivänä ja sen auringonlaskusta 15. päivän auringonlaskuun oli ns. suuri sapatti (ke-ilta - to-ilta), joka ei ollut viikkosapatti.
Jeesus kuoli ja haudattiin keskiviikkona nisankuun 14. päivänä, koska hänet piti ottaa ristiltä ennen suurta sapattia, joka alkoi saman päivän iltana (ks. alinna oleva Raamatun viite). Sapatti jatkui torstain auringonlaskuun, joka aika vietettiin hiljaisuudessa.
Perjantaina naiset ostivat ja valmistivat yrtit viimeistelläkseen Jeesuksen ruumiin voitelemisen. Minään muuna ajankohtana he eivät olisi ehtineet ostaa ja valmistaa yrttejä. Sen jälkeen he viettivät hiljaisuudessa tavanomaisen viikkosapatin perjantain auringonlaskusta lauantain auringonlaskuun.
Sapatteja oli siis kaksi melkein peräkkäin; niiden välissä oli perjantain valoisa arkiaika.
Naiset tulivat haudalle viikon ensimmäisenä päivänä, varhain sunnuntaiaamuna, ja havaitsivat haudan tyhjäksi.
Näin toteutui kirjaimellisesti sana sanalta esimerkiksi Matt 12 luvussa: ”Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.” Ei siis niin, että olisi toteutunut vain osia näistä vuorokausista.
Viikko eteni näin:
Ti-ke yö Getsemanessa
ke iltapäivä Jeesus kuoli
ke-to Jeesuksen 1. yö haudassa
to sapatti, Jeesuksen 1. päivä haudassa
to-pe Jeesuksen 2. yö haudassa
pe Jeesuksen 2. päivä haudassa
pe-la Jeesuksen 3. yö haudassa
la sapatti, Jeesuksen 3. päivä haudassa
su arkiviikon alku, hauta oli tyhjä.
Näin toteutui sana sanalta, että kaikki hautavuorokaudet olivat täysiä. Ellei ota laskuun suurta vuosisapattia, ei saa millään noita kolmea päivää ja yötä täsmäämään.
Todisteita Raamatusta:
Matt.28:1 vuoden 1776 käännös: Mutta ”sabbatin päivän lopulla, JOKA RUPESI VALAISEMAAN TOISTA SABBATIA, tuli Maria Magdalena ja toinen Maria katsomaan hautaa.” (1938 käännöstä on jostain syystä muutettu: ”Ja kun sapatti oli päättynyt ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa.”)
Joh.19:1 Koska silloin oli VALMISTUSPÄIVÄ, niin - etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi, sillä SE SAPATINPÄIVÄ OLI SUURI - juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas.- ristiriidat
Raamatun kertomukset eivät ole valitettavasti ristiriidattomat tässä asiassa. Keskiviikko sopii muuten Jeesuksen kuolinpäiväksi, mutta Emmauksen tiellä sunnuntaina kävelleet kaksi miestä sanoivat silloin olleen "kolmas päivä" siitä kun kaikki tapahtui. (Luuk. 24:21) Jos Jeesus olisi kuollut keskiviikkona, niin sunnuntai olisi ollut neljäs päivä.
Toinen kohta, joka ei sovi keskiviikkoteoriaan, on ensilyhteen heilutus, jota monet pitävät esikuvana Kristuksen kuolleista heräämiselle. (3. Moos. 23:4-23; 5. Moos. 16:1-12) Se tehtiin luultavasti aina nisan-kuun 16. päivänä vuotuisen sapatin jälkeen ja silloin heti alkuillasta, kun se sapatti päättyi.
Jos vuotuinen sapatti eli nisankuun 15. päivä olisi alkanut torstai-iltana, jolloin Jeesus oli juuri pantu hautaan, niin se olisi kestänyt koko perjantain ja siitä olisi alkanut viikoittainen sapatti eli lauantai. Tässä tapauksssa olisi ollut kaksi peräkkäistä sapatinpäivää ja siitä syystä ensilyhteen heilutus olisi pitänyt suorittaa vasta toisen sapatin jälkeen varhain lauantai-iltana pimeän laskeuduttua ja vuorokauden vaihduttua viikon ensimmäiseen päivään.
Jeesus olisi herännyt kuolleista tämän teorian mukaan vasta lyhteen heilutusta seuraavana aamuna (sunnuntai), mutta silti lyhteen heilutus esikuvana olisi sijoittunut samaan vuorokauteen kuolleista heräämisen kanssa.
Sanat "kolmantena päivänä" sopivat paremmin torstaihin kuin keskiviikkoon Jeesuksen kuolinpäivän, ellei Jeesus sitten noussut kuolleista jo sapattina ennen vuorokauden vaihtumista ja niin hän olisi voinut kuolla jo keskiviikkona. Torstaista laskettuna kolmas päivä on sunnuntai, ei lauantai (sapatti).
Torstai-teoriaa vastaan on kuitenkin se asia, että naiset ostivat yrttejä, "kun sapatti oli ohi" ja valmistivat niistä voidetta. (Mark. 16:1) Luukkaan mukaan näyttää siltä, että naiset viettivät voiteiden valmistamisen jälkeen sapatin kotonaan. (Luuk. 23:49-24:1)
Kun nämä kertomukset yhdistetään toisiinsa, niin naisten olisi täytynyt ostaa yrtit ensimmäisen sapatin jälkeen ja valmistaa ne arkipäivänä, minkä jälkeen he viettivät taas toisen sapatin kotonaan, ja menivät sitä seuraavana aamuna eli sunntaina haudalle voiteet mukanaan. Jotta tämä olisi mahdollista, olisi Jeesuksen täytynyt kuolla keskiviikkona, niin että kahden sapatin väliin mahtuu yksi arkipäivä eli perjantai, jolloin yrtit voitiin ostaa.
Niin kuin näemme, eivät kertomukset ole ristiriidattomat ja joudumme jättämään sen vuoksi viimeisen sanan sanomatta. Molemmille tulkinnoille löytyy tukea Raamatusta, mutta pelkästään Raamatun kertomusten perusteella emme voi olla täysin varmoja siitä, kuoliko Jeesus keskiviikkona vai torstaina. Se on kuitenkin varmaa, että hän ei kuollut perjantaina, koska perjantaista sunnuntai-aamuun tulee vain kaksi yötä, vaikka Jeesus sanoi viipyvänsä haudassa kolme yötä. (Matt. 14:20) Tärkeintä on siis havaita katolisen kirkon ja sen tyttärien opetus vääräksi tässä asiassa ja hylätä se selvästi virheellisenä tulkintana. ristiriidat kirjoitti:
Raamatun kertomukset eivät ole valitettavasti ristiriidattomat tässä asiassa. Keskiviikko sopii muuten Jeesuksen kuolinpäiväksi, mutta Emmauksen tiellä sunnuntaina kävelleet kaksi miestä sanoivat silloin olleen "kolmas päivä" siitä kun kaikki tapahtui. (Luuk. 24:21) Jos Jeesus olisi kuollut keskiviikkona, niin sunnuntai olisi ollut neljäs päivä.
Toinen kohta, joka ei sovi keskiviikkoteoriaan, on ensilyhteen heilutus, jota monet pitävät esikuvana Kristuksen kuolleista heräämiselle. (3. Moos. 23:4-23; 5. Moos. 16:1-12) Se tehtiin luultavasti aina nisan-kuun 16. päivänä vuotuisen sapatin jälkeen ja silloin heti alkuillasta, kun se sapatti päättyi.
Jos vuotuinen sapatti eli nisankuun 15. päivä olisi alkanut torstai-iltana, jolloin Jeesus oli juuri pantu hautaan, niin se olisi kestänyt koko perjantain ja siitä olisi alkanut viikoittainen sapatti eli lauantai. Tässä tapauksssa olisi ollut kaksi peräkkäistä sapatinpäivää ja siitä syystä ensilyhteen heilutus olisi pitänyt suorittaa vasta toisen sapatin jälkeen varhain lauantai-iltana pimeän laskeuduttua ja vuorokauden vaihduttua viikon ensimmäiseen päivään.
Jeesus olisi herännyt kuolleista tämän teorian mukaan vasta lyhteen heilutusta seuraavana aamuna (sunnuntai), mutta silti lyhteen heilutus esikuvana olisi sijoittunut samaan vuorokauteen kuolleista heräämisen kanssa.
Sanat "kolmantena päivänä" sopivat paremmin torstaihin kuin keskiviikkoon Jeesuksen kuolinpäivän, ellei Jeesus sitten noussut kuolleista jo sapattina ennen vuorokauden vaihtumista ja niin hän olisi voinut kuolla jo keskiviikkona. Torstaista laskettuna kolmas päivä on sunnuntai, ei lauantai (sapatti).
Torstai-teoriaa vastaan on kuitenkin se asia, että naiset ostivat yrttejä, "kun sapatti oli ohi" ja valmistivat niistä voidetta. (Mark. 16:1) Luukkaan mukaan näyttää siltä, että naiset viettivät voiteiden valmistamisen jälkeen sapatin kotonaan. (Luuk. 23:49-24:1)
Kun nämä kertomukset yhdistetään toisiinsa, niin naisten olisi täytynyt ostaa yrtit ensimmäisen sapatin jälkeen ja valmistaa ne arkipäivänä, minkä jälkeen he viettivät taas toisen sapatin kotonaan, ja menivät sitä seuraavana aamuna eli sunntaina haudalle voiteet mukanaan. Jotta tämä olisi mahdollista, olisi Jeesuksen täytynyt kuolla keskiviikkona, niin että kahden sapatin väliin mahtuu yksi arkipäivä eli perjantai, jolloin yrtit voitiin ostaa.
Niin kuin näemme, eivät kertomukset ole ristiriidattomat ja joudumme jättämään sen vuoksi viimeisen sanan sanomatta. Molemmille tulkinnoille löytyy tukea Raamatusta, mutta pelkästään Raamatun kertomusten perusteella emme voi olla täysin varmoja siitä, kuoliko Jeesus keskiviikkona vai torstaina. Se on kuitenkin varmaa, että hän ei kuollut perjantaina, koska perjantaista sunnuntai-aamuun tulee vain kaksi yötä, vaikka Jeesus sanoi viipyvänsä haudassa kolme yötä. (Matt. 14:20) Tärkeintä on siis havaita katolisen kirkon ja sen tyttärien opetus vääräksi tässä asiassa ja hylätä se selvästi virheellisenä tulkintana.Kiitos kommentistasi.
Luuk.24:14 Ja he puhelivat keskenään kaikesta tästä, mikä oli tapahtunut. - - - 21 Mutta me toivoimme hänen olevan sen, joka oli lunastava Israelin. Ja onhan kaiken tämän lisäksi nyt jo kolmas päivä siitä, kuin nämä tapahtuivat.
Minun mielestäni Emmauksen tien kulkijat keskustelivat kaikesta mitä oli tapahtunut, koko murhenäytelmästä, eivät pelkästään kuolinpäivästä.
Toiseksi, yksikään juutalainen ei olisi rohjennut antaa ristiinnaulittavaksi ketään "suurena sapattina" eli vuotuisena pääsiäissapattina, joka oli torstai.
Nämä sapatit menivät illasta iltaan eli ke-ilta - to-ilta ja pe-ilta - la-ilta. Väliin jäi perjantain valoisa arkipäivä, jona naiset ostivat ja valmistivat yrtit.
Tällä tavalla monet kaikista kirkkokunnista enemmän tai vähemmän hiljaisesti uskovat, koska muuta vaihtoehtoa ei näkyisi olevan. Kukaan meistä tosin ei ollut paikalla.
Kaikki saavat pyhittää minkä päivän parhaaksi katsovat, siihen on sanassa lupa. Kalenterimme ei muutoinkaan mene 1/1:een, joten olkaamme jokainen varmoja omassa vakaumuksessamme. Se että meillä on keskinäinen rakkaus, josta meidät tunnistetaan, on tärkeämpää kaikista mielipide-eroista.Vielä niistä yrttinaisista, he valmistivat voiteen ruumiin voitelemiseen, Jeesus oli siis silloin perjantaina jo kuollut, eikä kuolema sopinut torstaisapattiinkaan, niin vaihtoehdoksi jää vain keskiviikko.
- On.vapaus.nyt
Nyt sen ymmärrän. Menin mukaan Pawsonin selityksiin, kun en tuntenut Raamattua. Eksyin hänen oppeihinsa.
Tämä avasi koko asian:
"Luukkaan evankeliumin 24 luvussa mainitaan, miten opetuslapset kulkivat sunnuntaina (Luuk. 24:1,13) Emmauksen tiellä. Jeesus ilmestyi heille. Keskustelussa opetuslapset ttesivat: " nyt on jo kolmas päivä siitä kun nämä tapahtuivat." Jae 21. Ajatelkaa sitä.
Tässä apua ajatteluun: Jos Jeesus olisi kuollut lauantaina, olisivat he todenneet, että nyt on jo toinen päivä siitä kun Jeesus kuoli. Jos taas Jeesus kuoli perjantaina, on sunnuntaina "kolmas päivä" Hänen kuolemastaan. Mikäli Jeesus olisi kuollut torstaina, olisi sunnuntaina ollut neljäs päivä siitä . jne."- Totuus.esiin.nyt
Kyllä asia niin on.
- touts
""Luukkaan evankeliumin 24 luvussa mainitaan, miten opetuslapset kulkivat sunnuntaina (Luuk. 24:1,13) Emmauksen tiellä. Jeesus ilmestyi heille. Keskustelussa opetuslapset ttesivat: " nyt on jo kolmas päivä siitä kun nämä tapahtuivat." Jae 21. Ajatelkaa sitä."
Eli Jeesus oli jo lähes kolme päivää ollut ylösnousseena. Nimimerkki "On.vapaus.nyt" on tulkinnut asiat aivan väärin yhdellä jakeen perusteella. Jos Jeesus kuoli perjantaina niin silloin Hän ei ollut kolmea päivää ja kolmea yötä haudassa - eikä olisi noussut kuolleista kolmantena päivänä, kuitenkin Hän itse sanoi nämä asiat, näin ollen väität Jeesusta valehtelijaksi.
"kun en tuntenut Raamattua."
- Etkä tunne vieläkään!
Kyseinen kohta:
"Ja katso, kaksi heistä kulki sinä päivänä Emmaus nimiseen kylään, joka on kuudenkymmenen vakomitan päässä Jerusalemista. Ja he puhelivat keskenään kaikesta tästä, mikä oli tapahtunut. Ja heidän keskustellessaan ja tutkistellessaan tapahtui, että Jeesus itse lähestyi heitä ja kulki heidän kanssansa. Mutta heidän silmänsä olivat pimitetyt, niin etteivät he tunteneet Häntä. Ja Hän sanoi heille: "Mistä te siinä kävellessänne puhutte keskenänne?" Niin he seisahtuivat murheellisina muodoltansa. Ja toinen heistä, nimeltä Kleopas, vastasi ja sanoi hänelle: "Oletko sinä ainoa muukalainen Jerusalemissa, joka et tiedä, mitä siellä näinä päivinä on tapahtunut?" Hän sanoi heille: "Mitä?" Niin he sanoivat Hänelle: "Sitä, mikä tapahtui Jeesukselle, Nasaretilaiselle, joka oli profeetta, voimallinen teossa ja sanassa Jumalan ja kaiken kansan edessä, kuinka meidän ylipappimme ja hallitusmiehemme antoivat Hänet tuomittavaksi KUOLEMAAN ja RISTIINNAULITSIVAT Hänet. Mutta me toivoimme Hänen olevan sen, joka oli lunastava Israelin. Ja onhan kaiken tämän lisäksi NYT JO kolmas päivä SIITÄ, KUN NÄMÄ TAPAHTUIVAT. [Luuk. 24:13-21]
Kolmas päivä mistä? Mitä oli tapahtunut kolme päivää sitten?
VASTAUS: Siitä oli kulunut kolme päivää kun Jeesus oli tuomittu kuolemaan ja ristiinnaulittu, eli kolme päivää oli kulunut siitä kun Jeesus oli kuollut! Ja Jeesus itse sanoi olevansa kolmantena päivänä elossa. Eli väärin on oma tulkintasi asiasta. Tyypillistä että yhden jakeen väärin ymmärtämisellä halutaan kumota koko muu Raamattu!
Ja sitten tohkeissaan selitellään:
"Eksyin hänen oppeihinsa." Se mihin olet eksynyt on kirkon perinteinen oppi.- On.orjuus.nyt
Sanooko 'On.vapaus.nyt' sitä ettei Joonan merkkiä annettukaan?
- En.enää
Hyvä, että sinulla on nyt vapaus. Vaikuttaa että käännyn samaan. Olen kiivaillut torstaiopin puolesta.
- filade
Koska täällä on otettu vielä kantaa Jeesuksen kuolinpäivästä, eikä Raamatun kaikki kirjoitukset näytä osoittavan yhteen varmaan viikonpäivään, on siten vain uskottava mitä muut Raamatun kohdat ilmoittavat juutalaisten sapatista, sehän muodostui juutalaisille viikon seitsemäksi, lauantailepopäiväksi ja nivoutui tiukasti lakiin.
Pakanakansoja se ei koskaan koskenut lainaikakaudella eikä se koske uuden liiton seurakuntaa.
Sunnuntai lepopäivä on Herran ylösnousemuksen muistoksi ja on viikon ensimmäinen päivä.- teinhuomion
Et selvästikään tunne Raamattua kovin hyvin.
- Sapatti.vai.sunnuntai
Onko Raamatussa joku kohta, jossa opetetaan sunnuntaipäivän viettämistä lepopäivänä?
- jeesusonarmojatotuus
Oikeesti . Tee palvelus itsellesi mene kammioosi ja rukoile Jeesusta ilmestymään sinulle niinkuin Paavalille tiellä ... Lue ihan rauhallisesti Evankeliumit yksi kerrallaan . Siirry sitten roomalaiskirjeisiin jne. Lue tarkkaan apostolien teot . Sitten aloitat taas alusta evankeliumista Jeesuksen syntymästä Jeesuksen sukuluettelosta alkaen Jumalasta aatamista Iisakista aina Jeesukseen . Jeesus on enemmän kuin Joona . Enemmän kuin Mooses enemmän kuin salomo enemmän kuin David enemmän kuin apostolit enemmän kuin kukaan muu. Davidin luut on haudassa Jeesuksen taivaassa. Jeesus oli maan povessa 3 päivää . Tässä on enemmän kuin Joona. Nousi kolmantena päivänä kuolleista . Ylösnousemus ja elämä. Tappeletko Lunastajaa vastaan turha on taistella tutkainta vastaan . Sunnuntai ei olekaan mikään lepopäivä vaan JUMALANPALVELUSPÄIVÄ PYHÄ. Koska Jumala on PYHÄ. Vastustat Jeesusta niin mutta missä sinäkin olit kun Jumala tämän kaiken loi tai Jeesus ristiinnaulittiin. On sinua suurempi . Pääsiäinen on Jeesuksen muistojuhla kiirastorstaista sunnuntaista maanantaihin . Otti koville sovittaa syntisi. Kiitä siitä Jeesusta. Mitä siinä tappelet ilmaan huitoen . Kerron sulle salaisuuden ; kristityillä on shapatin lepo sydämessä ikuisesti ihan joka päivä ja yö . Se Jeesukselta saatu ja siitä on merkkinä tämä pääsisäisristi ristiinnaulitusta muistona että se on täytetty .
- pitkäänuskossa
No onhan tuo merkillistä, että Jumala olisi pantannut kristikunnalta tiedon ja antanut kristikunnan juhlia ja viettää pitkääperjantaita vuosisatoja väärässä uskossa ja antanut putkahtaa totuuden lähettämällä parrakkaan iäkkään herran, nimeltä David Pawson, ilmoittamaan tämä harha. Niin että se olikin keksiviikko, kun mestarimme kuoli ja sen mukana muukin kärsimysviikon kronologia heitti kuperkeikkaa. Aika hämmentävä ja koominen tieto pääsiäistä viettäville.
Ja onko tämä nyt niin tärkeää. Kirkkovuoden ympäri seurattava Raamatun tapahtumain tarkastelu ei ole kai uskovaiselle kovin tärkeää. Ei kai siinä pahaa ole, jos pelastuksemme kannalta tärkeitä ydinkysymyksiä seurataan teemoittain vuoden aikana ja antaahan se kouluissakin jäsennystä opettaa nuorisolle Raamattua, mutta eikö se ydinsanoma ole tärkein. En osaa elää uskoani näin: että nyt enkeli ilmoittaa Marialle, että Jeesus on syntyvä, sitten Vapahtaja on pieni vauva ja syntyy seimeen, sitten kuolee nousee ylös kuolleista, odotetaan muutama viikko ja hän asuu taivaaseen...
Minulle joulu, pääsiäinen, helluntai ovat vuoden jokaisena päivänä. On myös täysin yhdentekevää, syntyikö Jeesus lokakuussa, vuoden vaiheessa vai keväällä ja minä viikonpäivänä hän kuoli ja nousi ylös.
Juuri nämä perinteet ja kirkkopyhät antavat siementä tavoille, rituaaleille, uskonnollisuudelle. Ja missä kohtaa Uusi testamentti selvästi kehottaa meitä viettämään pelastushistoriallisia merkkipäiviä, jotka saattavat yllä pitää jopa muodollista uskonnollisuutta. Ei se siellä kielletä viettämästä juhlapäiviä, mutta ei kai kannusteta siihen.- OletkoUskonnollinen
On keskiviikko kuolinpäivänä ollut tiedossa kauan ennen Pawsonin syntymistä. Ei tämä mitenkään uusi asia kristityille ole. Raamattu ei voi pitää luotettavana jos Jeesuksen väittää kuolleen perjantaina. Pitkänperjantait, joulut ja sun muut ovat tätä uskonnollisuutta ja tapoja joita Raamatusta ei löydy.
http://www.arvioikaa.com/pipe.html
http://www.arvioikaa.com/pipe2.html
http://www.gotquestions.org/Suomi/Jeesus-perjantai-sunnuntai.html
- Veteranfan
Jeesus ei kuollut ristillä vaan menetti tajuntansa ja heräsi tajuttomudesta pari päivää myöhemmin,eli Jeesus selvisi hengissä ristiin naulitsemisesta.
Eihän kukaan ole selvinnyt hengissä ristlitä koskaan mutta Jeesus olikin poikkeuksellinen selviytyjä "jumalan poika" jota ei mitkään kidutukset hetkauta.
Jeesus kuoli vasta 80 vuotiaana Intiassa Kashmirissa maanpaossa,ja hauta paikka sijaitsee siellä edelleen kiistanalaisessa paikassa muslimiprofeetan hautakammion alapuolella.
Taavi Kassilan teos "Nasaretin Miehen Salaisuus" paljastaa tämän Vatikaanin salatun tiedon.
Uskokaa tai älkää mutta kyllä jumala tietää totuuden.- Se.siitä
Kolme päivää ja kolme yötä luolassa ilman vettä ja ruokaa vie hengen. Kun ihminen on menettänyt paljon verta ristillä, niin hänellä ei ole mitään mahdolilsuutta selvitä elävän haudassa. Jeesuksen kuolema varmistettiin miekanpistolla kylkeen. Miekka lävisti sydämen, koska haavasti valui sydänpussin nesteet pois.
- filade
Joh. 19:14 ilmoittaa että torstaina pääsiäisen valmistuspäivänä Jeesus oli antanut henkensä jo kolme tuntia aiemmin ennen jakeita 31-42, jossa jo klo18 jälkeen on sapatin valmistuspäivän tapahtumia jolloin Jeesuksen kylki lävistettiin ja ruumis laskettiin alas maan poveen, josta tulee kolme yötä Kristuksen ylösnousemukseen;
Mark.16:9 Kun Jeesus oli varhain viikon ensimmäisenä päivänä (sunnuntaina) noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle. - pitkäänuskossa
Onko tämä nyt sitten pelastuksemme kannalta niin tärkeä, minä päivänä Jeesus kuoli? Eikä se, että hän kuoli ja nousi kuolleista ole se pääasia.
Voi pyhä yksinkertaisuus.Tuolla ylhäällä lukee että Keskustelu. Täällä saa siis keskustella aiheeseen liittyvästä aiheesta. Ellei aihe kiinnosta, sen voi ohittaa ja liittyä johonkin toiseen ketjuun. Eikö itseäsikin rasita vetää täällä herneitä?
- filade
Vastasin vain kysymykseen nim. Sapatti.vai.sunnuntai Raamatun tekstillä että sunnuntai on uudenliiton lepopäivä, johon voi tutustua vaikka myös Ap.t., Ilm.
- väkisineipääse
Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen niin sinä pelastut niin myös sinun perhekuntasi . Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu. Herra Jeesus anna anteeksi syntini. Uskon että kuolit puolestani ristillä syntieni tähden . Pelasta sieluni anna rauhasi kiitos Jeesuksen nimessä amen . Voit rukoilla omin sanoin. Uskomalla Jeesukseen saa synnit anteeksi ja pelastuu muita teitä taivaaseen ei ole vaikka kovasti yrittävät .Jeesus Kristus on tie totuus ja elämä.
- siunasiheitä
Jeesus otettiin ylös taivaaseen 40 päivää ylösnousemisensa jälkeen 500 ihmistä näki sen.
- ettetenääsyntiätekisi
Joilla on varastettuja tavaroita niin palauta äkkiä tai heitä roskiin ja maksa velat heti mitä olet varastanut rahaa toisilta ja vaatteita . Totista parannusta konkreettisesti . Heitä pois muiden jumalien kuvat asunnostasi ja patsaat . Nää on hengellisiä asioita mutta vapauttaa kyllä oikein tosissaan pimeydestä . Kahleet aukeaa Jeesuksella. Polta noitakirjat oikeesti . Älä luovuta. Raamatun mukaan apostolien teoissakin kääntymykseen tulleet poltti noitakirjansa. Jopa noitamusa levyt dvd cd voi polttaa. Jogarelaxmusan meediomusan gurujen okkullttiset mantrat. Samalla voi viskata roskiin varastetut viinatuopitkin ja pikarit tai palauttaa ne. Tää on Jeesuksen luokse tulemista että syntinen mies nainen polttaa pornovideonsa seksikuteet jne. Elävä Jumala living god. JEESUS ON HERROJEN HERRA KUNINGASTEN KUNINGAS JUMALIEN JUMALA YLI KAIKEN JA KAIKKIEN . Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu. Jos oot kastettu riittää kun käännyt . Jos et oo kastettu aloita lukemaan uutta testamenttia käy ripari tai alfakurssi etsi netistä raamattuopetusta katso kristittyjen kertomuksia . Osta risti pidä sitä asunnossasi. Anna vanhat viinakapakkakuteet kirppikselle osta alesta puhdasta esim.alusvaatteet. Hae apteekista satiais shampoota hävitä piposi. Vaihda tyynyt ja tyynyliinat. Jos on tullut huorattua käy sukupuolitautien klinikalla. Elämää voi hiukan puhdistaa aloita uusi harrastus.
- kääntymyksentekoja
Niin pitää tunnustaa syntejä kanssa jos tehnyt jotain kauheeta ...
- pyhäpäiväylösnousemus
Vanhan testamentin Mooseksen laissa oli shapatin levon pitäminen eläinuhrit ja muuta. Mutta kun jeesus tuli niin jeesus on shapatinkin herra ja sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia . Lepo herrassa joka päivä . Nykyään on kaksiviikkolepoa jo ihan lastenkin takia ja perheitten . Myös työntekijöitten terveyttä pitää ajatella .
- huoraavatmiehet
Juutalaisilla ja muslimeilla sekä hinduilla on lapsia yksinhuoltaja naiset hoitaa joista eivät maksa elatusmaksuja . Tässäkin on syytä katsoa peiliin omia syntejään ja tehdä parannus . Olisiko aika huolehtia lapsistaan ja monista naisistaan ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235953- 602067
- 271529
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2411314Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691168- 741155
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531127- 511092
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1451087Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601045