Halpistontti korvesta. Sopimus vanhempien kanssa. Sopimus timpurikaverin kanssa halpisylijäämäkierrätysrakennuskamasta ja möksän pystyttämisestä. Ajan kanssa lisää tönöö varastoo. halpa elämä. korvessa,puolierakkona. 5päivä ens kuuta selviää..sit mä jään taas velkaa..ja elämä on kituuttamista entisestään mutta kenties onnellista kituuttamista?? Aika näyttää.
elämänplääni
24
382
Vastaukset
- halvallarakentanut
Olen elämäni aikana rakentanut useammankin halpistalon kierrätystavaroista ym. halpiaisista. Omille vanhemmillenikin tein reilunkokoisen matalaenergiatalon halpistavaroista ilmaiselle tontille. Ovat asuneet tyytyväisinä pienillä eläkkeillään siinä möksässä monta vuotta.
Muista tehdä heti siitä möksästä riittävän lämmin ts. matalaenergiatalo tai peräti passiivi-, niin ei asuminen maksa mahdottomia. Aurinkopaneleilla sähköt ja lämpimät käyttövedet, sekä mahdollisimman paljon lämmitystä auringolla, niin on halpaa asumista.Hienoa. Tämä tsemppaa ja antaa uskoa omaan projektiini. Silloin kun ei ollut tätäkään vähää rahaa niin oli alle 10000e tontteja mukavan kokosia ja ihan hyvillä paikoilla. Nyt kun löytys.Kyllä se ois hienoa itse rakentaa,timpurin ja asiantuntijan avulla tietty.Sitten alkaa onnellinen köyhäily velkoineen. Sitä onnellista kituuttamista.
- halvallarakentanut
uunounelmaerakko kirjoitti:
Hienoa. Tämä tsemppaa ja antaa uskoa omaan projektiini. Silloin kun ei ollut tätäkään vähää rahaa niin oli alle 10000e tontteja mukavan kokosia ja ihan hyvillä paikoilla. Nyt kun löytys.Kyllä se ois hienoa itse rakentaa,timpurin ja asiantuntijan avulla tietty.Sitten alkaa onnellinen köyhäily velkoineen. Sitä onnellista kituuttamista.
Sen verran annan myös ohjeeksi useamman halpiasen rakentaneena, että rakenna kuitenkin kunnolla. Kierrätys ym. halpistavaroista saa tosi laadukkaan talon halvalla, kun tekee kunnolla.
Perustuksissa ei kannata yhtään luistaa ja kierrätys harkoilla ja jäännös erillä saa hyvät perustukset halvalla, routaeristeissä ei kannata säästellä, kun suojauksissa käytettyjä eps-levyjä saa käytännössä ilmaiseksi.
Talo kannattaa tehdä ikkunoihin, eli kannattaa hankkia hyvät ikkunat halvalla ensin, niitä on netti väärällään. Jos teette talon ensin ja sitten lähdette etsimään ikkunoita siihen, niitä ei välttämättä löydä halvalla sopivan kokoisia. Ikkunoihin kannattaa panostaa, mahdollisimman hyvät ikkunat kerralla.
Jos sähköistät talosi, kannattaa hankkia tarvikkeita nettikaupoista ja CE-hyväksyttyjä tarvikkeita löytyy sopivasti mm. Puolasta ja Sloveniasta, toimivat ihan yhtä hyvin, kuin kalliimmatkin. Itse olen käyttänyt mm. slovenialaisia keskuksia ja puolalaisia kiertovesipumppuja aurinkopaneleissa.
Aurinkopaneleita voi rakennella kierrätystavaroista, netistä löytyy ohjeita vaikka kuinka.
Käytännössä kaikkea löytyy hyvin kierrätystavaroina. Onnea projektillesi! Kiitos. Täytyy alkaa etsii ja hamstrailee. Kysyä kaverilta säilytyspaikkaa tavaroille.
- Mb_123
Suunnittelemalla ja piirtämällähän se tietenkin ensiksi talonrakennus alkaa. Tähän kannattaa käyttää runsaasti aikaa ja kuitenkin nyt on ilmeisesti kyse jostain todella pienestä mökistä tai talosta? Kannattaa alkaa tutkia pientuotantoa esimerkiksi mökeistä. Nyt on muutenkin trendinä joka valmistajalla nämä 50-70m2 Ok-talot. Tulevat muoti-ilmiöksi, kun on niin paljon sinkkuja ja lapsettomia pariskuntia. Hyviä sivuja mihin kannattaa tutustua on Kuusamon hirsitalot, Kontiohirsi, Honkarakenne, lamellihirsi, Herrala talot. Näitä kun seuraa, niin näkee mikä pohjapiirustus miellyttää silmää. Pitkästä tavarasta saa kuitenkin ehkä halvimmalla itse tekemällä, mutta piirrustukset pitää tietenkin olla. Niillähän ne luvatkin haetaan. Myöskin valmiina saa mummonmökkejä muuttotappioalueilta ja nämä ei maksa oikeastaan mitään. Runko on jo valmiina ja alkaa vain korjaamaan/restauroimaan. Samalla voi itse asua siellä ja ei tarvitse maksaa vuokraa.
Itse jos tekisin asunnon, niin saattaisin kallistua jopa konttiasuntoon jonnekin metsän laitaan. Näitä valmistaa myös ruotsalainen Enkelrum. Kannattaa tutustua nettisivuihin jo ennakolta. Näillä on mallisto 10m2-30m2. Suomalaisiakin valmistajia on, mutta ei niin hyvin vielä näytillä ja näitäkin saa itse tehtyä jos osaa. Minulle ehkä tärkeintä olisi harrastetilat, ei niinkään asunto.
Tässä myös yksi linkki konttiasunnosta, jos vielä toimii?
http://yle.fi/ylex/uutiset/jussi_muutti_konttiin__tassako_ratkaisu_opiskelijoiden_asuntopulaan/3-7595481 - pysyykaukanavanhoista
Mb_123 kirjoitti:
Suunnittelemalla ja piirtämällähän se tietenkin ensiksi talonrakennus alkaa. Tähän kannattaa käyttää runsaasti aikaa ja kuitenkin nyt on ilmeisesti kyse jostain todella pienestä mökistä tai talosta? Kannattaa alkaa tutkia pientuotantoa esimerkiksi mökeistä. Nyt on muutenkin trendinä joka valmistajalla nämä 50-70m2 Ok-talot. Tulevat muoti-ilmiöksi, kun on niin paljon sinkkuja ja lapsettomia pariskuntia. Hyviä sivuja mihin kannattaa tutustua on Kuusamon hirsitalot, Kontiohirsi, Honkarakenne, lamellihirsi, Herrala talot. Näitä kun seuraa, niin näkee mikä pohjapiirustus miellyttää silmää. Pitkästä tavarasta saa kuitenkin ehkä halvimmalla itse tekemällä, mutta piirrustukset pitää tietenkin olla. Niillähän ne luvatkin haetaan. Myöskin valmiina saa mummonmökkejä muuttotappioalueilta ja nämä ei maksa oikeastaan mitään. Runko on jo valmiina ja alkaa vain korjaamaan/restauroimaan. Samalla voi itse asua siellä ja ei tarvitse maksaa vuokraa.
Itse jos tekisin asunnon, niin saattaisin kallistua jopa konttiasuntoon jonnekin metsän laitaan. Näitä valmistaa myös ruotsalainen Enkelrum. Kannattaa tutustua nettisivuihin jo ennakolta. Näillä on mallisto 10m2-30m2. Suomalaisiakin valmistajia on, mutta ei niin hyvin vielä näytillä ja näitäkin saa itse tehtyä jos osaa. Minulle ehkä tärkeintä olisi harrastetilat, ei niinkään asunto.
http://yle.fi/ylex/uutiset/jussi_muutti_konttiin__tassako_ratkaisu_opiskelijoiden_asuntopulaan/3-7595481Uutta rakentaa paljon helpomalla ja halvemmalla, ei kannata ostaa töitä rahalla. Pienen talon rakentaa niin nopeasti asuttavan kuntoon, ettei kannata alkaa korjailemaan jotain ikuisuusprojekteja.
Mb_123 kirjoitti:
http://yle.fi/ylex/uutiset/jussi_muutti_konttiin__tassako_ratkaisu_opiskelijoiden_asuntopulaan/3-7595481Mummonmökkejä on etsitty tuskastumiseen asti. Nyt on alkanut näkyy olevan myynnissä. Ovat vaan liian kalliita tai halvat liian kaukana. Tuleva talo/mökki tulisi tosiaan olemaan noin 50neliön käyttöullakollinen torppa. Selluvillaeristeinen lautamökki ja tukevien pilarien päälle. Porstua,tupakeittiö ja kamari.
- Mb_200
Tässä vanha honkarakenteen malli, jota ei enää suomalaisilta sivuilta löydy.
http://www.honka.sk/stranka/vikendove-domy/produkt/kerimaa/
Tähän isompi kylpyhuone talon pituussuunnassa, niin saa wc-pöntön ja pesukoneen. vaatekaapit makkarin puolelle saunan seinää vasten. Saunanhan ei tarvitse olla yhtään isompi. Tuonkun saisi ostettua, voi olla hinnoissaan ja tontti pitäisi olla hyvä. Hyvä timpuri tekee pitkästätavarasta lähes yhtä hyvän ja rakenteesta tulee yksinkertaisempi. Hirsihän vaatii lisäeristeen ja hirressä on muutenkin erikoisrakenteet, kun niiden pitää liikkua vapaasti. Niitä ei saa lukita (painumavara) Lasitettu terassi vielä, niin käy vaikka kasvihuoneesta. Kyllä kelpaisi!- halvallarakentanut
Hirrestä kannata alkaa timprailemaan, ellei saa kehikkoa ilmaiseksi joltai itse purkaen. Hirsimöksiin joutuu kuitenkin tekemään toisen talon vielä sisälle, että saa riittävästi eristettä.
Onhan noita piirustuksia saatavilla möksiin ja tontilta löytyy aina sen verran puuta, että saa runkoon tarvittavat puutavarat sahattua, ellei jostain löydä purkuun hyvää puutavaraa ilmaiseksi.
Olen tehnyt tuollaisilla piirustuksilla monta halpistaloa hieman aina kierrätystavaroiden mukaan sovitellen http://aijaa.com/gfp53o ei tule kalliiksi itse tehden pitkästä tavarasta. - Jotkutkalliilla
Selkeän näköisiä piirrustuksia. Kodinhoito- ja pesuhuonetilat oli hyvät. Tilaa riittävästi. Ehkä jonkinlainen terassi vielä tuohon 90m2 taloon, niin on hyvä. Tai sitten ulkoseinään jotain koristeita ja erikoisuuksia? Monesti itseä hämmentää nämä monimutkaiset ja sokkeloiset pohjapiirrustukset. Karmealta näyttää ainakin paperilla, en tiedä sitten käytettävyydestä, kun ei ole kokemuksia. Myöskin talotehtaat luulee että kaikki on rikkaita ja mallistoa piisaa välillä 150-300m2. Kuitenkin se alta 100m2 on järkevin ja näitä vain muutama. Mistähän tämäkin johtuu?
- halvallarakentanut
Jotkutkalliilla kirjoitti:
Selkeän näköisiä piirrustuksia. Kodinhoito- ja pesuhuonetilat oli hyvät. Tilaa riittävästi. Ehkä jonkinlainen terassi vielä tuohon 90m2 taloon, niin on hyvä. Tai sitten ulkoseinään jotain koristeita ja erikoisuuksia? Monesti itseä hämmentää nämä monimutkaiset ja sokkeloiset pohjapiirrustukset. Karmealta näyttää ainakin paperilla, en tiedä sitten käytettävyydestä, kun ei ole kokemuksia. Myöskin talotehtaat luulee että kaikki on rikkaita ja mallistoa piisaa välillä 150-300m2. Kuitenkin se alta 100m2 on järkevin ja näitä vain muutama. Mistähän tämäkin johtuu?
Tässä ulkopuolelta kuva yhdestä rakentamastani talosta, joka on tehty em. piirustuksilla. http://aijaa.com/VRt15y
Tähän taloon tehtiin kapeasta (70mm) leca-harkoista (konkurssipesältä ostetut) julkisivut ja ne rapattiin valkosementti/kalkki/kvartsihiekkaseoksella valkoiseksi, yläosaan laitettiin laudanpätkistä verhousta ja maalattiin valkoiseksi. Autokatos/varasto porrastettiin.
Muutamaan taloon tehtiin julkisivut muuraamalla poltetuista tiilistä, joihin muurasin erilaisia koristeita. Tiilet oli kierrätystiilliä, jotka saatiin käytännössä rahdin hinnalla. Tuossa kuva em. piirustuksilla rakennetusta punatiilillä verhotusta talosta, jossa muuraukset vielä kesken http://aijaa.com/zg2EF9
Tämä sama pohja toimii myös jyrkemmällä katolla, jolloin yläkertaan saadaan pari huonetta lisää, portaikko tulee olohuoneen wc:n puoleisen seinän nurkasta ylös, toimii hyvin sisustuksen kannalta, portaikon alle voi sijoittaa telkkarin.
Jos tämän tekee jyrkemmällä katolla, ei yläkertaa tarvitse rakentaa heti, vaan sen voi rakentaa myöhemmin. Hienoa.Nuo ovat jo paljon enemmän mitä olin itse ajatellut. Unelmana tietty olis myös talousrakennus, joka on osittain tehty harkoista. Olisi sitten verstaskin. Mikä on yksi suuri syy miksi haluan päästä maalle ja saada tilaa.No ensi tiistaina asiat selkenee taas eteenpäin.
- rwtt4t
Mopo helpottaa liikkumista erittäin paljon ja jos tavaraa haluaa kuskata niin Piaggio Ape mopoversiona on kätevä. Sitä saa wanhempi väki ajaa ilman korttia.
Pari oikeeta korpipaikkaa on löytynyt. Niin se kulkeminen..mopo ja pyörä sekä apostolinkyyti.
- Mb76_
Itse tykkään juuri noista punatiilitaloista. Harvat enää niitä tekee. Kasilla teki kaikki, isänikin. Sittenhän on näitä täystiilitaloja, mutta eikö se vaadi jo paljon perustuksilta, ettei ala painumaan ja halkeilemaan? Kallista ainakin jotain holvia on rakentaa. Punainen tiilihän on tosi siistiä sisälläkin takoissa, seinissä jne. Vielä jos on paljon koivuisia yksityiskohtia esim. lattiaparketit, tai väliovet, niin näyttävää tulee!
- halvallarakentanut
Minä en ole tehnyt yhtään täystiilitaloa, vaan olen käyttänyt kierrätystiiliä tiiliverhoukseen. Kuten tuolla aiemmin jo kerroin, pitää halvalla tehtyyn taloonkin tehdä perustukset huolella, huolehtia routasuojauksista, raudoituksista ym. täysin 100%, vaikka käyttääkin esim. kierrätysharkkoja.
Tuossa kuva punatiiliverhouksella tehdystä talosta valmiina (vesirännit ja räystäiden aluslaudoitus tosin puuttuu..) http://aijaa.com/MSGh8u
Sisätiloissa käytin samoja kierrätystiiliä väliseiniin ja takan muurasin myös itse. Huomatkaa arkkitehtikaverini mainio keksintö säästää kustannuksia, talon keskelle sijoitettiin kantavaksi rakenteeksi liimapalkki. http://aijaa.com/exnGDa
Tein näitä samoja taloja myös kantavilla kattoristikoilla, jolloin tuota liimapalkkia ei tarvinnut käyttää. Yhteen taloon käytin kantavana rakenteena romukaupasta ostamaani I-palkkia
- rojuanurkattäynnä
Noi pikkutalot ovat kyllä söpöjä, mutt mihin talvipalttoo laitetaan kesäksi? Polkupyörä menee kuistilla, samoin kai sukset. Mutt mihin auton renkaat? Tvn alle olkkariin? Eli se vaja pitää kai olla säilytykseen? Onhan ihmisillä jotain tilaa vievää harrastetta kuitenkin. Jos asuu pitkään samassa paikassa, jotain kertyy kuitenkin.
- halvallarakentanut
Noissa rakentamissani pikkutaloissa oli/on käyttöullakko, jonne sopii talvipalttoot ym. kausi kamppeet. Autokatoksen jatkeena oli/on lisäksi pieni 10m2 varasto, jonne sopivat autonrenkaat ja sijoitettiin mm. keskuspölynimuri. Lisäksi sisällä oli erillinen pieni vaatehuone makuuhuoneiden välissä.
Kieltämättä jokaiselle kertyy tavaraa ja monet minulta talon ostaneet rakensivatkin pienen erillisen varaston vielä mm. polttopuiden säilyttämistä varten.
Johonkin taloon tehtiin tuohon varastoon lämpöeristys ja siitä tuli harrastustilaa.
Ohessa kuva tuosta autokatoksen puoleisesta päädystä, jossa oli se varasto noilla kolmella pienellä ikkunalla varustettuna http://aijaa.com/kTSkiW
Tässä kuvassa on autokatos ja varasto porrastettuna samaan pohjaratkaisuun sovitettuna, varaston seinien levytys vielä hieman kesken. http://aijaa.com/vrJ7Xe
- IkäNainen
Oli tässä eläkeikää lähestyvänä yksinäisenä naisena myöskin muutaman vuoden ajan haave tuollaisesta pienemmästä omakotitalosta, jossa pihalla itse voisi sitten kasvattaa omat vihannekset ym. ja olla lähellä luontoa.
Nyt olen luopunut. Niin paljon on tietoa ulkomaisista ryöstelijöistä ja turvattomista mummuista omakotitaloissaan, että taidan pitäytyä visusti kerrostalossa ovisummerin takana. Se lähellä luontoa tarkoittaa Suomessa nykyään myös: poliisi kaukana.- vanheneekaikki
Asuin josks rivitalossa jossa oli maaläntti jokaisella ihan siinä tontin sivussa. Ne, jotka eivät halunneet viljellä, antoi sen naapurille ym. Taloyhtiössä oli vielä kylmiö, jossa joka asunnolla oli komero. Oliko rakennettu -72? Farmari kävi sitten kyntämässä ja äestämässä taloyhtiön piikkiin.
Jos et halua muuttaa kerrostalosta, hommaa joku läntti t. siirtolapuutarha. Voihan tuttavapiirissä olla joku mökillinen, joka tarvii jo kaveria mökkeilyyn ja viljelyyn. Tai voit muuttaa jonkun luo maalle kesäksi kokeilemaan. - IkäNainen
vanheneekaikki kirjoitti:
Asuin josks rivitalossa jossa oli maaläntti jokaisella ihan siinä tontin sivussa. Ne, jotka eivät halunneet viljellä, antoi sen naapurille ym. Taloyhtiössä oli vielä kylmiö, jossa joka asunnolla oli komero. Oliko rakennettu -72? Farmari kävi sitten kyntämässä ja äestämässä taloyhtiön piikkiin.
Jos et halua muuttaa kerrostalosta, hommaa joku läntti t. siirtolapuutarha. Voihan tuttavapiirissä olla joku mökillinen, joka tarvii jo kaveria mökkeilyyn ja viljelyyn. Tai voit muuttaa jonkun luo maalle kesäksi kokeilemaan.Kiitos vastauksesta! En haluaisi olla mikään "inttäjä", mutta huomaan kuitenkin, että juurikin nyt inttämään joudun, sorry...
Ajat ovat muuttuneet. Olen itsekin asunut jopa taajamassa, 70-luvun kerrostalossa, jossa oli jopa joka asunnolle kylmiö alakerrassa, muiden varastotilojen lisäksi. Kylmiötiloissa ahkerat marjassa ja sienessä kävijät saivat säilöttyä satoaan, ja muut hunsvotit oluitaan... Lisäksi olivat jokaisen omat kuivat säilytystilat, ja yhteinen pannuhuone, jossa saattoivat kaikki asukkaat säilyttää esim. autonrenkaitaan.
Kaupungin palstalla saattoi kerrostaloasukas viljellä monenlaista keväästä syksyyn, ja oli hauska harrastus koko perheelle.
Ja nyt: polkupyörät ovat väestönsuojatilassa. Huoneistoa kohti on lämmin kuiva parin neliön kanakoppi. Renkaat ovat rengashotellissa. Palstaa ei viitsi enää edes vuokrata, kun sadon vievät nuo ihanat kulttuurimme rikastajat... - maalla-asuva_köyhä
IkäNainen kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! En haluaisi olla mikään "inttäjä", mutta huomaan kuitenkin, että juurikin nyt inttämään joudun, sorry...
Ajat ovat muuttuneet. Olen itsekin asunut jopa taajamassa, 70-luvun kerrostalossa, jossa oli jopa joka asunnolle kylmiö alakerrassa, muiden varastotilojen lisäksi. Kylmiötiloissa ahkerat marjassa ja sienessä kävijät saivat säilöttyä satoaan, ja muut hunsvotit oluitaan... Lisäksi olivat jokaisen omat kuivat säilytystilat, ja yhteinen pannuhuone, jossa saattoivat kaikki asukkaat säilyttää esim. autonrenkaitaan.
Kaupungin palstalla saattoi kerrostaloasukas viljellä monenlaista keväästä syksyyn, ja oli hauska harrastus koko perheelle.
Ja nyt: polkupyörät ovat väestönsuojatilassa. Huoneistoa kohti on lämmin kuiva parin neliön kanakoppi. Renkaat ovat rengashotellissa. Palstaa ei viitsi enää edes vuokrata, kun sadon vievät nuo ihanat kulttuurimme rikastajat...Ei täällä maalla kukaan käy kasvimaata terrorisoimassa, ellei fasaanit käy kaivamassa herneitä maasta. Halpaa on asuminen muutenkin. Renkaat sopii liiteriin ja polkupyörät talveksi roikkumaan kiinnikkeisiin katonrajaan. Perunat ja porkkanat säilyy kunnolla kellarissa, samoin Virosta tuodut juomat.
- IkäNainen
Niinpä... Käyn tässä oman pääni sisällä juurikin samanlaista "kaksintaistelua" kuin laulussa "Mä lähden maalle" boheemi Juice ja 'senaattori' Mikko:
http://www.youtube.com/watch?v=Q0O5YTr4ZXc - vanheneekaikki
Tuo rivitaloyhteisö on edelleen olemassa eikä siinä asuva tarvi autoa ruokakauppojen vuoksi, ne on lähellä. Ovia lukitaan nyt enemmän, kun oman kylän renttu kävi hakemassa jotain varastosta omin luvin. Poliisit ovat nyt 40km päässä.
Ei tullut mieleen, ett palstaviljelijän tuotteilla on jossain tuollaista vientiä. Tässäkin puput ja Fasaanit ovat suurin uhka. Tuontinappisilmiä löytyy pitserioista, ei juuri muita. Voihan sen mökin vuokrata yhdeksi kesäksi ja muuttaa sitt lokakuussa perunapussin kanssa kerrostaloon takaisin ja antaa huoltofirman tehdä lumityöt kuten varmaan olet tottunut. Voi olla ett yksi kesä riittää!
Jossain vaiheessa kunto sanoo, ett muuta ratkaisua kaipaa kuin omakotitupaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä431805Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2391333Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2071238- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321137- 781086
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057