Yksiraideratikalla mukavuutta matkantekoon

gyroskoskelainen

Seisomapaikoilla matkustaminen on tavallisessa ratikassa epämiellyttävää, koska mutkissa pitää ponnistella pysyäkseen pystyssä.

Ongelmaan on rakaisu; yksiraideratikka, joka kallistelee mutkissa kuten moottoripyörä.

Ideana on siis se, että kaarteiden aiheuttamia sivuttaisvoimia ei kallistumisesta johtuen esiinny.

Kulkuneuvotyypin kehittäminen on ilmeisesti toistaiseksi kesken. https://en.wikipedia.org/wiki/Gyro_monorail

Tampere voisi olla jälleen kerran kehityksen keulakuva ja olla ensimmäinen kaupunki, joka ottaa käyttöön modernin monoraideliikenteen. Teknillisestä yliopistosta löytynee osaamista, jolla monoratikan tekniikka saadaan tuotantokelpoiseksi.

Tämä voisi olla jatkossa myös uusi vientivaltti Tampereelle.

Yksiraideratikan muiksi eduiksi voidaan katsoa edullisemmat investointikulut infrastruktuuriin. Ratakiskoja tarvitaan puolet vähemmän ja samalla myös väylän vaatima leveys kadulta pienenee. Tilaa jää vaikka ylimääräiselle pyöräilykaistalle.

41

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vahvin.rotu

      Pysäkeillä se kallistuu ja kippaa ihmiset ulos. Sitkeimmät kiipeävät takaisin kyytiin. Heikot ja vanhat jäävät kyydistä. Tampereelle kehittyy ylivoimainen ihmisrotu, joka valtaa maailman

      • mopokeulimaan

      • laski.luki

      • Anonyymi

        "Tampereelle kehittyy ylivoimainen ihmisrotu, joka valtaa maailman" Näin Sirola-opistolla ja Treen Yliopistolla vuosia hoettiin mutta satujahan ne vain olivat ! !


      • Anonyymi

        Ja jos kaatuu kokonaan, niin matkustajat voivat porukassa nostaa takaisin pystyyn.

        Ehkä siihen olisi syytä laittaa samanlainen seisontatuki kuin polkupyöräänkin?


    • höläyksen_pöläys

      Idea on hyvä, mutta ratikastahan on päätetty kabineteissa jo aikoja sitten. Uutisissa oli, että asuntotuotanto keskittyy ratikkaradan varteen. Taloja on jo rakenteillakin, vaikka valtuusto vasta näennäisesti syssymmällä päättää ratikkahankinnasta.

      • kriih-krääh-kriih

        Eikä paina mitään, vaikka valtion osuutta ei tule. Jätetään vaikka vastaava pätkä rataa rakentamatta, mutta ratikka tulee.


    • teknyo

      Tavallinenkin ratikka saadaan kallistelemaan mutkissa. Pendoliinojen kallistusjärjestelmiähän ollaan parhaillaan uudistamassa tamperelaiseen tekniikkaan pohjautuvaksi: http://www.tut.fi/fi/tietoa-yliopistosta/laitokset/hydrauliikka-ja-automatiikka/ajankohtaista/pendolinoihin-lisaa-luotettavuutta-digitaalihydrauliikalla-p089222c2

      Yksinkertaisimmillaanhan kallistaminen saadaan aikaiseksi pelkkien painojen ja heilahduksenvaimentimien avulla. Eli matkustamo "akseloidaan" alustaan sopivalta korkeudelta pitkittäissuuntaisesti ja painot asetetaan mahdollisimman alas akselilinjan alapuolelle. Kun ajetaan mutkaan, niin painot kääntävät yläpuolella olevaa matkustamoa päinvastaiseen suuntaan. Vaimentimet tarvitaan ettei matkustamo ala keinumaan.

    • pallopyörät

      Yksi vaihtoehto olisi tehdä raitiotiestä talviolümpialaisten kelkkailuradan mallinen. Silloinhan ei tarvitsisi kiskoja lainkaan, vaan ratikka voisi käyttää pallon muotoisia pyöriä, kuten esim Goodyearin Eagle-360 -konseptin renkaat http://www.lighthousenewsdaily.com/wp-content/uploads/2016/03/goodyear-autonomous-tires-4.png

      Hyvänä puolena tulisi kaupan päälle turvallinen liikennöinti, koska korkealaitaiselle radalle ei pääsisi muut liikkujat vahingossa toikkaroimaan.

    • oppi.ojaan-kaataja

      Halvinta on satsata ratikkakuskien koulutukseen. Mutkiin voi ajaa hitaammin ja ottaa sitten suorilla menetetyn ajan takaisin.

      Hervannan valtaväylälläkin voi päästellä pitkälti toista sataa. Ei kai se pysähdy Hervannan jälkeen kuin Hallilan risteyksen ja Turtolan ostoshelvetin kohdalla, sitten varmaan Prisman kohdalla seuraavaksi? Melkein suoraa rataahan siinä mennään monta kilometriä.

      • ei.kulje

        Jos on seisomapaikkoja eikä penkeissä turvavöitä, ei voi ajaa kuin max 20km/h.


      • vauhtia.lissää
        ei.kulje kirjoitti:

        Jos on seisomapaikkoja eikä penkeissä turvavöitä, ei voi ajaa kuin max 20km/h.

        Ratkaistaan nopeusongelma laittamalla penkkeihin turvavyöt. Tai kilautetaan Bernerille, joka poistaa kyseisen sääntelyn purkutalkoissaan.


      • sähköä.kuluu
        vauhtia.lissää kirjoitti:

        Ratkaistaan nopeusongelma laittamalla penkkeihin turvavyöt. Tai kilautetaan Bernerille, joka poistaa kyseisen sääntelyn purkutalkoissaan.

        Jos seisomapaikat poistetaan, ratikan kuljetuskyky putoaa yhteen kolmasosaan suunnitellusta. Sinne meni sekin peruste. Vain rautaa kuljetetaan, ihmiset ei sovi samaan kyytiin.


      • Anonyymi

        Maksiminopeus Tampereen ratikalla tiputetaan 50:in mainostetusta 70:stä, koska hytkyy liikaa. Matka-aika 10-15 minuuttia pidempi kuin busseilla Hervannasta keskustaan. Eli ei mennyt niin kuin Strömsössä. Kallista pelleilyä verorahoilla, kun tekniikan museoon kuuluvaa tekniikkaa yritetään ottaa käyttöön.

        Ja mainostus, että ratikka vastaa 3 bussia ei pidä paikkaansa, ei kahtakaan kun istumapaikkoja verrataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksiminopeus Tampereen ratikalla tiputetaan 50:in mainostetusta 70:stä, koska hytkyy liikaa. Matka-aika 10-15 minuuttia pidempi kuin busseilla Hervannasta keskustaan. Eli ei mennyt niin kuin Strömsössä. Kallista pelleilyä verorahoilla, kun tekniikan museoon kuuluvaa tekniikkaa yritetään ottaa käyttöön.

        Ja mainostus, että ratikka vastaa 3 bussia ei pidä paikkaansa, ei kahtakaan kun istumapaikkoja verrataan.

        Miten nämä hytkyt nyt jo tiedetään? Nyt käytössä oleva on jokin ikivanha vaunu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksiminopeus Tampereen ratikalla tiputetaan 50:in mainostetusta 70:stä, koska hytkyy liikaa. Matka-aika 10-15 minuuttia pidempi kuin busseilla Hervannasta keskustaan. Eli ei mennyt niin kuin Strömsössä. Kallista pelleilyä verorahoilla, kun tekniikan museoon kuuluvaa tekniikkaa yritetään ottaa käyttöön.

        Ja mainostus, että ratikka vastaa 3 bussia ei pidä paikkaansa, ei kahtakaan kun istumapaikkoja verrataan.

        Ratikassa on 104 istumapaikkaa. Eikä maksiminopeutta tarvitse pudottaa mihinkään 50:iin. Jos seisovat matkustajat pysyvät bussissa seisovillaan, niin kyllä he pysyvät myös ratikassa. Vähemmän se ratikka heiluu kuin bussi.


      • Anonyymi
        ei.kulje kirjoitti:

        Jos on seisomapaikkoja eikä penkeissä turvavöitä, ei voi ajaa kuin max 20km/h.

        Pari harjoitusajoa seinään tekee mestarin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksiminopeus Tampereen ratikalla tiputetaan 50:in mainostetusta 70:stä, koska hytkyy liikaa. Matka-aika 10-15 minuuttia pidempi kuin busseilla Hervannasta keskustaan. Eli ei mennyt niin kuin Strömsössä. Kallista pelleilyä verorahoilla, kun tekniikan museoon kuuluvaa tekniikkaa yritetään ottaa käyttöön.

        Ja mainostus, että ratikka vastaa 3 bussia ei pidä paikkaansa, ei kahtakaan kun istumapaikkoja verrataan.

        Yhden kiskon vaunu ei hytky. Kiskojen välisen etäisyyden vaihtelusta johtuva sivusuuntainen liike puuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari harjoitusajoa seinään tekee mestarin

        Paras mentori on kipu ja häpeä !


    • kehitteliä

      Jos raitsikan oikeanpuoleiset teräspyörät vaihdetaan kumisiin, niin pärjättäisiin yhdellä kiskoparilla. Raitsikan vasemmanpuoleiset pyörät kulkisivat normaalisti radan oikeanpuoleisella kiskolla ja kumipyörät taas kadulla kuten autoissakin.

      Vastakkaiseen suuntaan kulkevien raitsikoiden kohtaamistilanteissa virroittimet siirrettäisiin hetkeksi syrjään. Toinen vaihtoehto on ripustaa kaksi ajojohdinta, mutta se taas sotii hieman kustannussäästöjä vastaan, jota tällä ratkaisulla muuten haetaan.

    • Anonyymi

      Joukkoliikennevälineet lakkautetaan koronapandemian vuoksi. Ei kannata enää niihin investoida. Yksityisautoilu tulee olemaan ainoa tapa liikkua konevoimalla.

      • Anonyymi

        Ihan vapaasti.


      • Anonyymi

        Yksityisautoilijat yrittävät tuhota joukkoliikennevälineet törmäilemällä niihin jatkuvalla syötöllä.


    • Anonyymi

      Mummonpotkimiskoppi ,niin Homaani pallaahhin seuraajat tulisivat intoa puhkuen ,nahkatukka kiiltäen.

    • Anonyymi

      Lupaan pierrä mustamakkarapieruja ratikassa joka päivä!! Tulette k ärsimään!

      • Anonyymi

        Sadis ti! Saat matkustaa kyllä yksinäsi siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sadis ti! Saat matkustaa kyllä yksinäsi siellä.

        Kallisteleva ratikka olisi Hämeenpuiston mutkissa hauskan näköinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sadis ti! Saat matkustaa kyllä yksinäsi siellä.

        Tässä it sekseeni keskustel en.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kallisteleva ratikka olisi Hämeenpuiston mutkissa hauskan näköinen

        Se katkeaa, kun etu- ja takapää kallistavat eri suuntiin. Niks-naks


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se katkeaa, kun etu- ja takapää kallistavat eri suuntiin. Niks-naks

        Siinä päiden välissä on nivel.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sadis ti! Saat matkustaa kyllä yksinäsi siellä.

        Pakottaako muut matkustajat vielä syömään mustaa makkaraa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakottaako muut matkustajat vielä syömään mustaa makkaraa

        Ei pakota. Tiketin hintaan kuuluu pätkä mustaa.


      • Anonyymi

        Tuskinpa olet käynyt pieremässä joka päivä ratikoissa. Uhoat vaan.


    • Anonyymi

      Ei tommonen pysy pystyssä, jos joutuu vartoomaan kiskon päälle hyytyneen auton poistamista.

      • Anonyymi

        Jos auto pystyy hyppäämään kymmenkunta metriä maasta kiskolle


    • Anonyymi

      Tuollainen g-vaunu ei voi suistua kiskoilta.

    • Anonyymi

      Raskaat gyroskooppihyrrät pitävät yksikisko-raitsikan pystyssa paikallaankin !

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Sehän oli vain kännissä ja meinasi kaatua.


    • Anonyymi

      Lukonmäkeä ei pääse ylös. Kippaa nurin. Muuten saattaisi toimia.

    • Anonyymi

      Ei pysy pystyssä ainakaan Tampereella.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe