Tilasin ulkomaan kaupasta VHF puhelimen veneeseen asennettavaksi, siinä ei tietenkään ole L kanavia mutta pystyisikö ne siihen jotenkin jäljestä käsin itse ohjelmoimaan. Tiedän että maakrapujen VHF puhelimiin voi kanavia ohjelmoida.
Niin ja niille tiedoksi jotka kitisevät että olisit hankkinut kotimaasta, olisin kyllä hankkinut, mutta ei ollut yhtään alle 150e hintaluokassa tarjolla.
Tuli postissa VHF miten on L kanavien laita
11
1309
Vastaukset
- tarvitaanko.L-kanavia
Onko L-kanaville mitään todellista tarvetta? Liikun joka vuosi Itämerta kauempana ja VHF on aina kuuntelulla. Vielä kertaakaan yli 30 v. aikana ei ole tullut tarvetta käyttää noita L-kanavia. Omasta mielestäni ne ovat turhia.
Myöskään nykyisessä DSC-VHF-AIS puhelimessani ei ole L-kanavia. Itsekin olen ostanut vene-elektroniikkkani pääasiassa ulkomailta aivan samasta syystä kuin sinäkin teit. Toinen syy tässä tapauksessa oli se, että VHF:n ja AIS :n yhdistelmälaitteita ei vielä ollut kotimaisissa venetarvikekaupoissa. Yhdistelmälaitteissa ei valitettavasti ole AISb -lähetintä, koska sellainen yhdistelmä ei liene säädösten sallima. Silti VHF-AIS on osoittautunut erittäin hyödylliseksi.- SRCon
Kiitokset nopeasta ja asiallisesta vastauksesta, ehkä se L kanavat on itse keksitty ongelma joten en taida miettiä sitä sen enempä. Vastaanottava AIS oli tosiaan myös mietinnässä mutta täällä päin ei niin paljon laivoja näy ja matkatkin rajoittuu muutaman päivämatkan säteelle.
SRCon kirjoitti:
Kiitokset nopeasta ja asiallisesta vastauksesta, ehkä se L kanavat on itse keksitty ongelma joten en taida miettiä sitä sen enempä. Vastaanottava AIS oli tosiaan myös mietinnässä mutta täällä päin ei niin paljon laivoja näy ja matkatkin rajoittuu muutaman päivämatkan säteelle.
Joihinkin laitteisiin pystyy viimeistään huollossa, jos sellainen ko. merkille Suomesta löytyy. Itselleni ei ole tullut vastaan laitetta, johon kotikonstein pystyisi nuo virittämään. Mutta en ole alan ammattilainen, joten älä ota tätä ehdottomana totuutena.
Toisaalta olen aivan samaa mieltä siitä, että L-kanavat ovat käytännössä tarpeettomia. Käytännön havainto n. 20 vuoden ajalta on, että VTS-kanavan kuuntelu ja AIS-vastaanotto ovat ainoat tarpeet VHF-laitteelle. Lisäksi huviveneidenkin kesken saa käyttää muitakin kuin L-kanavia (en nyt taas muista ulkoa, oliko se 68 vai mikä, joka oli sallittu/suositeltu huvialusten käyttöön).
Minulla on Suomesta ostettu kiinteä VHF-veneessä ja netistä aiemmin ostettu käsikapula. Jälkimmäinen ei tiedä L-kanavista mitään, mutta siitä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa.
- 36ft
Mitkä on muuten L kanavien taajuudet?
- Sisävesiviikinki
L1 -> 155,500
L2 -> 155,525
L3 -> 155,650
- Laiska_radisti
L-kanavat on keksitty aikana, jolloin pelättiin että huviveneilijöiden pälätys tukkii ammattiliikenteen taajuudet. Nykyään taajuudet riittävät hyvin, rahtialukset siellä hissukseen sopivat väistämisistään.
- Joakim1
Eikö myyjä osannut laittaa kanavia? Eikö manuaalissa kerrota voiko tavallinen käyttäjä muuttaa kanavia? Helpottaisi varmasti vastausten saamista, jos kertoisit laitteen merkin ja mallin. Minulla on ollut VHF:ä, jossa kaikki asetusmuutokset pitää käyttää maahantuojalla, sekä toinen, jossa tuollaiset muutokset pystyi helposti itse tekemään.
Joihinkin laitteisiin varmaan löytyy netistä joku mystinen asetuskoodi, toiset tarvitsevat oikeasti jonkun ohjelmointilaitteen. - KooVeeGee
Ilmeisesti et ole hirveesti aikaa käyttänyt kun noita alle 150eeron käsikapuloita löytyy hetkessä useampikin, ihan täältä Hrämän maalta.
- Bavariaristi
Opettelisit sinäkin lukemaan. Aloittaja oli ostanut "veneeseen asennettavaksi", ei siis käsikapulaa.
- VHFL
Ostin joku vuosi sitten Raymarinen VHF:n ulkomailta. Siinä ainakin pääsi jollain näppäinkombinaatiolla asetusvalikkoon, josta L-kanavat sai asetettua näkyviin.
- mihinenääL-kanavia
Itsekin ostin verkkokaupasta ulkomailta muutama vuosi sitten (koska halusin Standard-Horizon DSC-VHF:n, jossa on sisäänrakennettu AIS. Sitä ei vielä silloin ollut myynnissä Suomessa).
Vaikka L-kanavat saisi asennusvalikosta, mitä käyttöä niillä olisi? Viimeksi tarvitsin L-kanavia 1980-luvun alussa, jolloin kännyköitä ei ollut olemassa. Silloin ei ollut muutakaan keinoa soitella tutuille samoilla vesille liikkuville purjehtijakavereilleen kuin nuo L-kanavat. Onko nyt tullut joku syy palata ajassa taaksepäin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj502932Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet922810Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä392366KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.1222086Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m381718- 1021556
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r821556En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista
Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si31454Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?
Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.2871430- 1171294