Tuli postissa VHF miten on L kanavien laita

SRCon

Tilasin ulkomaan kaupasta VHF puhelimen veneeseen asennettavaksi, siinä ei tietenkään ole L kanavia mutta pystyisikö ne siihen jotenkin jäljestä käsin itse ohjelmoimaan. Tiedän että maakrapujen VHF puhelimiin voi kanavia ohjelmoida.
Niin ja niille tiedoksi jotka kitisevät että olisit hankkinut kotimaasta, olisin kyllä hankkinut, mutta ei ollut yhtään alle 150e hintaluokassa tarjolla.

11

1215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarvitaanko.L-kanavia

      Onko L-kanaville mitään todellista tarvetta? Liikun joka vuosi Itämerta kauempana ja VHF on aina kuuntelulla. Vielä kertaakaan yli 30 v. aikana ei ole tullut tarvetta käyttää noita L-kanavia. Omasta mielestäni ne ovat turhia.
      Myöskään nykyisessä DSC-VHF-AIS puhelimessani ei ole L-kanavia. Itsekin olen ostanut vene-elektroniikkkani pääasiassa ulkomailta aivan samasta syystä kuin sinäkin teit. Toinen syy tässä tapauksessa oli se, että VHF:n ja AIS :n yhdistelmälaitteita ei vielä ollut kotimaisissa venetarvikekaupoissa. Yhdistelmälaitteissa ei valitettavasti ole AISb -lähetintä, koska sellainen yhdistelmä ei liene säädösten sallima. Silti VHF-AIS on osoittautunut erittäin hyödylliseksi.

      • SRCon

        Kiitokset nopeasta ja asiallisesta vastauksesta, ehkä se L kanavat on itse keksitty ongelma joten en taida miettiä sitä sen enempä. Vastaanottava AIS oli tosiaan myös mietinnässä mutta täällä päin ei niin paljon laivoja näy ja matkatkin rajoittuu muutaman päivämatkan säteelle.


      • SRCon kirjoitti:

        Kiitokset nopeasta ja asiallisesta vastauksesta, ehkä se L kanavat on itse keksitty ongelma joten en taida miettiä sitä sen enempä. Vastaanottava AIS oli tosiaan myös mietinnässä mutta täällä päin ei niin paljon laivoja näy ja matkatkin rajoittuu muutaman päivämatkan säteelle.

        Joihinkin laitteisiin pystyy viimeistään huollossa, jos sellainen ko. merkille Suomesta löytyy. Itselleni ei ole tullut vastaan laitetta, johon kotikonstein pystyisi nuo virittämään. Mutta en ole alan ammattilainen, joten älä ota tätä ehdottomana totuutena.

        Toisaalta olen aivan samaa mieltä siitä, että L-kanavat ovat käytännössä tarpeettomia. Käytännön havainto n. 20 vuoden ajalta on, että VTS-kanavan kuuntelu ja AIS-vastaanotto ovat ainoat tarpeet VHF-laitteelle. Lisäksi huviveneidenkin kesken saa käyttää muitakin kuin L-kanavia (en nyt taas muista ulkoa, oliko se 68 vai mikä, joka oli sallittu/suositeltu huvialusten käyttöön).

        Minulla on Suomesta ostettu kiinteä VHF-veneessä ja netistä aiemmin ostettu käsikapula. Jälkimmäinen ei tiedä L-kanavista mitään, mutta siitä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa.


    • 36ft

      Mitkä on muuten L kanavien taajuudet?

      • Sisävesiviikinki

        L1 -> 155,500
        L2 -> 155,525
        L3 -> 155,650


    • Laiska_radisti

      L-kanavat on keksitty aikana, jolloin pelättiin että huviveneilijöiden pälätys tukkii ammattiliikenteen taajuudet. Nykyään taajuudet riittävät hyvin, rahtialukset siellä hissukseen sopivat väistämisistään.

    • Joakim1

      Eikö myyjä osannut laittaa kanavia? Eikö manuaalissa kerrota voiko tavallinen käyttäjä muuttaa kanavia? Helpottaisi varmasti vastausten saamista, jos kertoisit laitteen merkin ja mallin. Minulla on ollut VHF:ä, jossa kaikki asetusmuutokset pitää käyttää maahantuojalla, sekä toinen, jossa tuollaiset muutokset pystyi helposti itse tekemään.

      Joihinkin laitteisiin varmaan löytyy netistä joku mystinen asetuskoodi, toiset tarvitsevat oikeasti jonkun ohjelmointilaitteen.

    • KooVeeGee

      Ilmeisesti et ole hirveesti aikaa käyttänyt kun noita alle 150eeron käsikapuloita löytyy hetkessä useampikin, ihan täältä Hrämän maalta.

      • Bavariaristi

        Opettelisit sinäkin lukemaan. Aloittaja oli ostanut "veneeseen asennettavaksi", ei siis käsikapulaa.


    • VHFL

      Ostin joku vuosi sitten Raymarinen VHF:n ulkomailta. Siinä ainakin pääsi jollain näppäinkombinaatiolla asetusvalikkoon, josta L-kanavat sai asetettua näkyviin.

      • mihinenääL-kanavia

        Itsekin ostin verkkokaupasta ulkomailta muutama vuosi sitten (koska halusin Standard-Horizon DSC-VHF:n, jossa on sisäänrakennettu AIS. Sitä ei vielä silloin ollut myynnissä Suomessa).
        Vaikka L-kanavat saisi asennusvalikosta, mitä käyttöä niillä olisi? Viimeksi tarvitsin L-kanavia 1980-luvun alussa, jolloin kännyköitä ei ollut olemassa. Silloin ei ollut muutakaan keinoa soitella tutuille samoilla vesille liikkuville purjehtijakavereilleen kuin nuo L-kanavat. Onko nyt tullut joku syy palata ajassa taaksepäin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      295
      9606
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      67
      2173
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      41
      1970
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      31
      1817
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1808
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1746
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1308
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1262
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      48
      1175
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      48
      1164
    Aihe