Olen ymmärtänyt, että ensi tarkoittaisi seuraavaa. Esimerkiksi ensi vuonna tarkoittaisi vuonna 2017. Mutta osoitteessa http://www.radiokuopio.fi/uutiset/paikallinen/kuopion-keskustassa-keskitetty-hiekanpoisto-ensi-sunnuntaina sanotaan, että ensi sunnuntai ei olekaan seuraavana vuorossa oleva sunnuntai vaan 8 päivän päästä oleva.
Eli miten tuota sanaa ensi tulee ajatella, että minun ei tarvitsisi aina tarkentaa kysyjältä, mitä päivämäärää hän tarkoittaa? Kysymys saattaa vaikuttaa typerältä, mutta luulen, että minulla on hahmotushäiriö ja siksi tarvitsisin apua tässä.
Mitä tarkoittaa ensi?
16
6331
Vastaukset
- Aivan_varmaa
Jos ollaan alle kahden viikon päässä tarkoitetusta ajankohdasta, niin päivä on ensi viikon sunnuntai.
- Näinikkään
"Ensi" tarkoittaa "ensimmäinen kerta". Esim. "Hän kokeili peräaukkoseksiä ensi kerran".
- Sanailija
Näinikkään kirjoitti:
"Ensi" tarkoittaa "ensimmäinen kerta". Esim. "Hän kokeili peräaukkoseksiä ensi kerran".
Katso toinen merkitys sanakirjasta: " Nykyhetkestä lukien lähinnä seuraava, tuleva, lähin. Ensi viikolla, vuonna. Ole ensi kerralla varovaisempi."
http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/ - Ei_ihme_eikä_kumma
Näinikkään kirjoitti:
Kielessä on monimerkityksellisiä ilmauksia. Ensi-sana voi täten merkitä seuraavaa tai lyhentynyttä muotoa ensimmäinen-sananasta.
- kansakoulunkäynyt
Mikäli oikein ymmärsin, niin haluaisit selkeän vastauksen savolaisilta.
Sitä saat hieman odotella.- Savolainen_lukija
Tässä tulee: uutinen on tehty sunnuntain paperilehteen, minkä näkee myöhäisestä kellonajasta. Siinä otsikko siis päteekin.
- Oikeakielinen
Minullekin ensi tarkoittaa seuraavaa, mutta olen kuullut sanaa käytettävän väärin yllättävän usein.
Toinen vastaavanlainen typeryys on, että esimerkiksi perjantaina, kuun 5. päivänä, sanotaan "tällä viikolla", kun tarkoitetaan ma-su 8.-14. Oikeakielisesti ja -älyllisesti perjantaina 5. päivä "tämä viikko" on ma-su 1.-7. ja "ensi viikko" on ma-su 8.-14. Ehkäpä jotkut typerykset ajattelevat, että tämä viikko on "kuluva viikko" ja ensi viikko on "tämä viikko", koska "tämä" ja "kuluva" ei heidän mielestään voi tarkoittaa samaa asiaa.- liikaa.keskikaljaa.on
Aika mielettömiä teorioita kehittelet, tai asioita kuvittelet kuulevasi.
- Viikko_sinne_tai_tänne
liikaa.keskikaljaa.on kirjoitti:
Aika mielettömiä teorioita kehittelet, tai asioita kuvittelet kuulevasi.
Niin kyllä. Sunnuntaina sanotuksi tuon voisi ymmärtää, sillä voi olla äkkisestään epäselvyyttä siitä, alkaako uusi viikko sunnuntaina vai vasta maanantaina. Virallisestihan se alkaa maanantaina klo 0.00 ja päättyy seuraavana sunnuntaina klo 23.59.59,99999...
”Ensi” tarkoittaa (tällaisessa yhteydessä) seuraavaa. Kielitoimiston sanakirja ilmaisee tämän kuvauksella ”nykyhetkestä lukien lähinnä seuraava, tuleva, lähin”.
Jos siis joku sanoo lauantaina ”ensi sunnuntaina” ja tarkoittaakin kahdeksan päivän päässä olevaa sunnuntaita, hän käyttää ensi-sanaa väärin.
Koska toisaalta väärinkäyttö on melko tavallista, on parempi sanoa lauantaina ”huomenna, sunnuntaina” tai ”viikon päästä sunnuntaina” sen mukaan, kumpaa tarkoitetaan.- Savolainen_lukija
Olisiko tuo väärinkäyttö kovin tavallista? Tässäkin esimerkkitapauksessa erheen syy on todennäköisesti tekninen eli on unohdettu jutun mahdollinen päätyminen myös verkkoversioon (läheskään kaikki eivät mene) tai siitä ei ole välitetty, sillä olisi lauantaina illansuussa ollut tehtävä kaksi erilaista juttuversiota ja toista muistettava vielä keskiyöllä muuntaa. Tuskinpa missään mediassa on työvoimaa varaa tuhlata erillisten paperi- ja verkkoversioiden tuottamiseen ja ylläpitämiseen.
- johtovirkoihin
Ensi=tuleva, seuraava, lähin, ensimmäinen. Esim. ensikerta= ensimmäinen kerta tai seuraava kerta, ensi perjantai= seuraavaksi tuleva perjantai kalenterista, ensi viikon perjantai= seuraavan viikon perjantai, ensi viikonloppu= seuraava viikonloppu, ensi viikon viikonloppu= seuraavan viikon viikonloppu, ensivaste= lähimpänä avuntarvitsijaa oleva pelastusyksikkö, joka lähtee ensimmäisenä paikalle, EnsiFerum, hyvä bändi Jumalauta:D
- puhuuu
Käsitettä ei ymmärretä yhtenäisesti. Kieliopin mukaan "ensi" on lähinnä tuleva, muttei meneillään oleva. Koska sen myös joskus ymmärretään viittaavan tulevaa seuraavaan, on parempi välttää sanaa ajanmääreiden yhteydessä. Näin myös englannin kielessä.
Jos nyt on perjantai, voin jättää määreen pois lähimpään ajanhetkeen viitatessani:
Sunnuntaina aion...
Viikonloppuna aion...
Torstaina aion...
Tai käyttää jotain muuta määrettä
Nyt viikonloppuna aion...
Tulevana torstaina aion...- Kiinnostaisi
Annapa esimerkki oikeasta ensi-sanan käytöstä, jossa sana viittaa tulevaa seuraavaan.
Aikaviittausten sekava käyttö näyttää muutenkin lisääntyneen; toimittajillakin menevät lähi- ja viime-merkitykset suloisesti sekaisin. - Kielentuntija
"Koska sen myös joskus ymmärretään viittaavan tulevaa seuraavaan..."
Jos joku ymmärtää niin, se voi kylläkin olla puhujankin vahinko. Mutta yleensä ei voi ruveta ottamaan huomioon kaikkien virheellisiä käsityksiä, jos niitä aina tunteekaan.
Ensi on tätä seuraava, mikä tosin voi ajanjaksojen raja-alueilla olla hämärä käsite. Mutta esimerkiksi ensi kesä on tällä hetkellä täysin selvä ajanmääre, se ei ole esimerkiksi ensi vuoden kesä. Se ei myöskään ole "tänä kesänä", tuo määre ei Suomessa tähän aikaan vuodesta päde lainkaan. Mutta tämän vuoden kesästä voi kyllä jo puhua.
- 8765
Puhutussa kielessä "Ensi viikonloppuna" ja "Ensiviikon loppuna" menevät helposti sekaisin....
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista987663- 1055532
- 2664738
- 494683
- 663405
- 502768
- 582457
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222418Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292372- 412244