Asunto elämäntilanteen mukaan... ko?

ProfU-Y-Täpäkkä

Onko niin, että asunto valitaan elämäntilanteen mukaan? Vai onko niin päin, että elämäntilanne muotoutuu sen mukaan miten asuu?

Uskon molempiin.

Kun ensin muuttaa opiskelemaan ja löytää kumppanin, on ensimmäisen kerrostaloasunnon osto luontevaa. Sitten kun tulee lapsia, on aika miettiä ok-taloa tai mennä sinne rivarin kautta jos varat eivät suoraan riitä omakotitalon hankintaan. Vanhana sitten taas on ehkä järkevää muuttaa kerrostaloon, kun terveys ei enää kestä lumenluontia ja kuulokin on niin huono ettei naapureiden meteli enää haittaa.

Mutta jokainenhan meistä tietää henkilöitä, joiden elämäntilanne tuntuu jämähtäneen johonkin vaiheeseen. Yllä mainittu kuvio voi mennä myös seuraavasti:

Ensin muuttaa opiskelemaan ja siellä huomaa, miten hyvin alkoholi maistuukaan ja kuinka mukava on bailata yökerhoissa pikkutunneille asti. Joskus sitä valmistuu, tai sitten ei, mutta kalja maistuu edelleen.

Elämä typistyy kaljabaareissa ja diskoissa istumiseen. Ikää tulee, maha kasvaa, kaljukin jo paistaa. Kumppani vaihtuu tai sitä ei ole, lapset jäävät tulematta, kalja maistuu aina vaan. Pöhöttynyt ja tupakalta ja kaljalta haiseva olemus saa rappukäytävänkin haisemaan. Kaikkihan näitä tietävät, omasta mielestään ikinuoria, muiden mielestä reppanoita. Yhtä kaikki, koko asumisura menee kerrostaloasunnossa, ehkä jopa samassa. Korttelin kapakoitsija nettoaa herkästi itselleen parikin ok-taloa kun ikinuori sijoittaa tulonsa kuplahintaiseen keskikaljaan.

Mutta jälkimmäisessä tapauksessa, kumpi oli ensin, muna vai kana? Entä jos esimerkkimme tapaus olisi ryhdikkäästi päättänyt, ettei tähän korsuun kannata jäädä kökkimään, mikäli haluaa elämältään jotain? Kysytäänpä kaverilta itseltään.

- Raibe (nimi muutettu), miten tässä näin kävi? Kalja maistuu ja vanha juopotteleva sinkku ei ole naisten mieleen. Olisitko voinut tehdä jotain toisin?
- Olisin voinut tajuta, että kantakapungin asunnot ovat kalliita siksi, että niihin saa aina helposti vuokralaisen. Ei niinkään siksi, että asunnot olisivat laadukkaita tai ympäristön palvelut olisivat hyviä. Eihän täällä oikeasti ole kuin kaljabaareja ja rättikauppoja, mistä jälkimmäisiin astun äärimmisen harvoin. Menin siihen halpaan, että kuvittelin asuvani jotenkin hienosti. Myös kavereilleni kerskailin tästä silloin, kun he valmistuivat ja alkoivat siirtyä rivareihin ja sieltä ok-taloihin. Puhuin savipelloista ja muista, mutta he katsoivat minua hieman omituisesti. Nyt heitä on vaikea saada tulemaan kylään, tai oikeastaan onhan tässä mennyt jo 20 vuotta, kun viimeksi olen heitä nähnyt. Lapsensakin taitavat olla jo aikuisia.
- Minkä neuvon antaisit nuorille, elämäänsä aloittaville epätietoisille?
- Muistakaa, että kenestä tahansa saattaa tulla alkoholisti. Kasarmi on vain välivaihe, pyrkikää johonkin parempaan. Käyttäkää aivojanne, älkää jääkö inttämään suomikaksneloselle siitä mikä on parasta. Ne kenellä on oikea elämä, eivät sinne kirjoittele. Heidän ei tarvitse selitellä kuten minun, kasarmipeijoonin, joka ei tajunnut tulleensa addiktiksi myös laiskalle elämäntyylille. Tältä tieltä ei ole paluuta!

28

333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • savieinari

      Katsoiko kukaan, kun Suomen kaunein koti ohjelmassa oli ihan siisti kassuasunto, joka sai täydet kympit kaikilta kolmelta. Mutta ei se toki vetänyt vertoja Kauniaisen kartanoon, joka sai myös täydet kympit raadilta!

      Suosittelen valitsemaan tarkoin, mihin sitä elämässään asettuu!

      Väärä valinta voi nimittäin harmittaa myöhemmin.

      Omakotitalo on aina hyvä valinta, jos siihen rahkeet riittää.

      • Kumma juttu muuten, että ko TV-realityssä kaikki kauneimmat kodit ovat OK-taloja.


      • tyhjiltä.näyttävät
        Antigue kirjoitti:

        Kumma juttu muuten, että ko TV-realityssä kaikki kauneimmat kodit ovat OK-taloja.

        Onni ja rakkaus niistä näyttää lähteneen jo vuosia sitten. Emäntä tuhlaa aikaa ja rahaa sisustukseen, isännän tavaroita ei näy missään.


      • Rahaa_vain_kalustoon
        tyhjiltä.näyttävät kirjoitti:

        Onni ja rakkaus niistä näyttää lähteneen jo vuosia sitten. Emäntä tuhlaa aikaa ja rahaa sisustukseen, isännän tavaroita ei näy missään.

        Eikä kirjoja. Ennen vanhaan sivistyskodin tunnuksia olivat valtava kirjahylly ja piano.


      • savieinari
        Antigue kirjoitti:

        Kumma juttu muuten, että ko TV-realityssä kaikki kauneimmat kodit ovat OK-taloja.

        Näin on. En voisi kuvitella muuta asumismuotoa, kuin ok-talo! Täysin ylivertainen valinta!


      • ok-säännöllinen.siemensy

        Samat sanat!


      • Antigue kirjoitti:

        Kumma juttu muuten, että ko TV-realityssä kaikki kauneimmat kodit ovat OK-taloja.

        Kumma muuten, että ok talon saa alle 30.000 eurolla, tietenkin kerrostaloyksiön saa samalla hinnalla. Kummassa arvo säilyy paremmin?


      • ok-sheikki
        ok-säännöllinen.siemensy kirjoitti:

        Samat sanat!

        Samaa mieltä minäkin, hyvät herrat. Nimimerkeistä päätellen oletan että olette herroja.


      • ok-porvari
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kumma muuten, että ok talon saa alle 30.000 eurolla, tietenkin kerrostaloyksiön saa samalla hinnalla. Kummassa arvo säilyy paremmin?

        Ei tätä minun ok-taloani saa 30.000 eurolla. Tällaisesta saa maksaa suunnilleen 1.200.000 euroa.


      • ok-eunukit.rules
        ok-sheikki kirjoitti:

        Samaa mieltä minäkin, hyvät herrat. Nimimerkeistä päätellen oletan että olette herroja.

        Impotensseja nuo on, eikä mitään miehiä. Niin kuin kaikki savimajassa asuvat.


      • savieinari
        ok-eunukit.rules kirjoitti:

        Impotensseja nuo on, eikä mitään miehiä. Niin kuin kaikki savimajassa asuvat.

        Itse taidat olla impotentti, kun tuollaisia puhut!

        Onko sinulla edes lapsiakaan? Tuskinpa. Meillä monella ok-asukkaalla sen sijaan on.


      • ok-paronl
        savieinari kirjoitti:

        Itse taidat olla impotentti, kun tuollaisia puhut!

        Onko sinulla edes lapsiakaan? Tuskinpa. Meillä monella ok-asukkaalla sen sijaan on.

        Ei hän puhunut impotenteista vaan impontesseista. Hän on sitä mieltä, että impotenssit asuvat savimajoissa.

        Itse henkilökohtaisesti en viitsi lukea näitä kasarmiperhanoiden juttuja muutoin kuin nauraakseni heidän koulutuksen puutteellensa. Onhan nää välillä aika huvittavia huumoripläjäyksiä, vaikka eivät he sitä niin tarkoita.

        Sama kuin sanoisin itse, että kasarmilla asuu paljon alkoholismeja.


      • savieinari
        ok-paronl kirjoitti:

        Ei hän puhunut impotenteista vaan impontesseista. Hän on sitä mieltä, että impotenssit asuvat savimajoissa.

        Itse henkilökohtaisesti en viitsi lukea näitä kasarmiperhanoiden juttuja muutoin kuin nauraakseni heidän koulutuksen puutteellensa. Onhan nää välillä aika huvittavia huumoripläjäyksiä, vaikka eivät he sitä niin tarkoita.

        Sama kuin sanoisin itse, että kasarmilla asuu paljon alkoholismeja.

        Hehehe, joo huomasin saman jutun!

        Ajattelin kyseessä olevan kirjoitusvirheen, joita minullekin toki sattuu usein. Mutta kun asiaa valaisit, niin tosiaan vihervasemmiston ja kommunistien aatesuunnan piirissä (kasarmikehvelit) taitaa olla enemmänkin näitä penaalin ei niin teräviä kyniä!

        Välillä tulee mieleen kasarmikehvelin kanssa väitellessä, minkä ikäisten teinien kanssa sitä täällä tulee keskusteltua... :D


      • ok-paronl
        savieinari kirjoitti:

        Hehehe, joo huomasin saman jutun!

        Ajattelin kyseessä olevan kirjoitusvirheen, joita minullekin toki sattuu usein. Mutta kun asiaa valaisit, niin tosiaan vihervasemmiston ja kommunistien aatesuunnan piirissä (kasarmikehvelit) taitaa olla enemmänkin näitä penaalin ei niin teräviä kyniä!

        Välillä tulee mieleen kasarmikehvelin kanssa väitellessä, minkä ikäisten teinien kanssa sitä täällä tulee keskusteltua... :D

        Niin, ainakin minun näppäimistössäni t ja s ovat niin kaukana toisistaan, että kirotusvireestä tuskin on kyse.

        Tutkimustenkin mukaan (mm. Yli-Täpäkkä) kasarmipeijoonat ovat vähemmän koulutettua porukkaa. Siellähän ne passiiviset tupakoijatkin asuvat, kassulla nimittäin.


      • savieinari
        ok-paronl kirjoitti:

        Niin, ainakin minun näppäimistössäni t ja s ovat niin kaukana toisistaan, että kirotusvireestä tuskin on kyse.

        Tutkimustenkin mukaan (mm. Yli-Täpäkkä) kasarmipeijoonat ovat vähemmän koulutettua porukkaa. Siellähän ne passiiviset tupakoijatkin asuvat, kassulla nimittäin.

        Kassulla on varmaan myös iso joukko aktiivisesti tupakoivia, ei vain pelkästään tupakansavua hengittäviä... Jonkunhan siellä pitää polttaa kuin korsteeni, ei sitä savua muuten leijailisi huoneistosta toiseen... :D

        Mutta sen sijaan ok-talossa ei tarvi passiivisesti tupakoida, eikä aktiivisestikaan keuhkoja tärvellä.


      • ok-paronl
        savieinari kirjoitti:

        Kassulla on varmaan myös iso joukko aktiivisesti tupakoivia, ei vain pelkästään tupakansavua hengittäviä... Jonkunhan siellä pitää polttaa kuin korsteeni, ei sitä savua muuten leijailisi huoneistosta toiseen... :D

        Mutta sen sijaan ok-talossa ei tarvi passiivisesti tupakoida, eikä aktiivisestikaan keuhkoja tärvellä.

        Totta, on kasarmeja, jossa lähes kaikki polttavat. Sen verran on tupakoimattomia kuitenkin, että riita saadaan aikaiseksi.


      • Ok-herttua
        ok-paronl kirjoitti:

        Totta, on kasarmeja, jossa lähes kaikki polttavat. Sen verran on tupakoimattomia kuitenkin, että riita saadaan aikaiseksi.

        Ja jos kaikki kennostossa polttavat, riidellään savukemerkistä. Jos kaikki polttavat samaa merkkiä, riidellään koska tupakoidaan jne jne.
        Riidatonta kassua ei ole.


    • hieno.avaus

      Kyllä meidän tuhkamunien ok-homojen kelpaa elellä.

      • ok-patriarkka

        Jos tehtäisin tutkimus siitä missä homot ja tuhkamunat asuvat, niin eiköhän kerrostalokasarmi olisi vahvasti yliedustettuna.


      • tutki.sinä
        ok-patriarkka kirjoitti:

        Jos tehtäisin tutkimus siitä missä homot ja tuhkamunat asuvat, niin eiköhän kerrostalokasarmi olisi vahvasti yliedustettuna.

        Sinähän jo liikut valmiiksi niissä piireissä.


    • ok-pormestari

      Juuri näin,Täpäkkä tietää mistä puhuu. Joillekin on vaan vastuun ottaminen edes omasta elämästään ylitse pääsemätöntä. Näitä kehveleitä varten on yhteiskunta joutunut luomaan "ei tarvitse itse tehdä mitään" asumismuodon, joihin nämä reppanat saadaan pakattua.
      Kaikilla on elämässään mahdollisuus päästä eteenpäin, mutta silti jotkut taantuvat kasarmi-ronteiksi

      • surullista

        Täpäkällä kuten hänestä kertovallakaan ei vaan tunnu olevan yhtään ystävää, jolle voisi avautua. Joutuu tänne aina kirjoittelemaan satujaan.


      • ok-kaupunginjohtaja
        surullista kirjoitti:

        Täpäkällä kuten hänestä kertovallakaan ei vaan tunnu olevan yhtään ystävää, jolle voisi avautua. Joutuu tänne aina kirjoittelemaan satujaan.

        Mitähän sinäkin tiedät professori Yli-Täpäkän elämästä? Aivan, et mitään. Miten on omien ystäviesi laita?


      • ihan.tarpeeksi
        ok-kaupunginjohtaja kirjoitti:

        Mitähän sinäkin tiedät professori Yli-Täpäkän elämästä? Aivan, et mitään. Miten on omien ystäviesi laita?

        Vastaus siis molempiin kysymyksiin. Antiikin "elämä" on liiankin tuttua.


    • ajanmyötämuuttuukaikki

      Elämän tilanteet ja asunnon tarve muuttuu iän myötä. Muutin 19 vuotiaana 23,5 m2 yksiöön joka oli mahtava pohjaratkaisun takia. Sen jälkeen isoäitini 38 m2 kaksioon jolloin muutti myös nykykyinen vaimoni sinne. Hetkellisesti asuttiin 32 m2 yksiössä kun perinnön saajat halusivat myydä kaksion. Muutimme jälleen vuokralle 40 m2 kaksioon. Poika syntyi ja ostimme 85 m2 rivitalo asunnon rauhalliselta paikalta. Kolme vuotta sitten ostimme harrastetilojen puutteen takia 215 m2 ok-talon jossa iso puutarha ja nurmiko alueet. Tilaa riittävästi ja nautimme oleskelusta pihalla. Nuoruuden bilettäminen trendipaikoissa muuttui jo aikoja sitten ravintolakäynteihin ruokailun merkeissä ja kesäisin ravintola terasseihin 1-2 oluelle.

    • beethooven

      Sanoin tässä hiljan tyttärelle että vaihdapa toi yksiösi Helsingistä isoon kivitaloon Itä-Suomessa. Saat samaan hintaan oman kiinteistön ja 7 eri asuntoa sekä liiketiloja roppakaupalla kaupan päälle.

    • beethooven

      Alkuun meitä oli parhaimmillaan jopa viisi ihmistä nykyisessä pitkäaikaisessa lukaalissa. Nyt sitten onkin yllättäen enää minä ja koira ihmettelemässä valtaisan Helsingin keskusta-asunnon rauhaisaa ilmapiiriä ainakin vielä jonkun aikaa.

    • kivakunontilaa

      Meidän kolmen aikuisen perhe asui pitkään kaksiossa,nyt kolmiossa,ja täytyy sanoa että on ylellistä kun on enemmän tilaa!Ahtaassa kaksiossa tuli herkästi riitaa,yksi vessa on yhäkin riittämätön!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe