Yltäkylläinen elämä, Paavali ja David

Yltäkylläinenelämä

Yltäkylläinen elämä Kristuksessa 1. Paavali
Joh. 10:10
Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.
Jotta tuo yltäkylläisyys Kristuksessa tulisi vähän selvemmäksi meille, sitä voitaisiin tarkastella muutaman Raamatun henkilön kohdalta ja heidän elämänsä kautta. Katsotaan ensin Paavalin elämää. Tutustu tarkoin omasta Raamatustasi Paavalin elämän vaiheisiin.
Paavali oli täydellisessä Jumalan huolenpidossa ja eli yltäkylläistä elämää Kristuksessa. Mitä tuo elämä sisälsi.
2 Kor 11:
23 He ovat Kristuksen palvelijoita-puhun kuin mieltä vailla-minä vielä enemmän. Olen nähnyt vaivaa enemmän, olen ollut useammin vankeudessa, minua on ruoskittu ylen paljon, olen monta kertaa ollut kuoleman vaarassa.
24 Juutalaisilta olen viidesti saanut neljäkymmentä lyöntiä, yhtä vaille;
25 kolmesti olen saanut raippoja, kerran minua kivitettiin, kolmesti olen joutunut haaksirikkoon, vuorokauden olen meressä ajelehtinut;
26 olen usein ollut matkoilla, vaaroissa virtojen vesillä, vaaroissa rosvojen keskellä, vaaroissa heimoni puolelta, vaaroissa pakanain puolelta, vaaroissa kaupungeissa, vaaroissa erämaassa, vaaroissa merellä, vaaroissa valheveljien keskellä;
27 ollut työssä ja vaivassa; paljon valvonut, kärsinyt nälkää ja janoa, paljon paastonnut, kärsinyt vilua ja alastomuutta.
28 Ja kaiken muun lisäksi jokapäiväistä tunkeilua luonani, huolta kaikista seurakunnista.
Miksi Paavali kohtasi niin kovia elämässään, siihen annetaan vielä vähän lisäselvitystä
2. Kor. 12:7
Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi
Niinpä tuo enkeli houkutteli Paavalin lähellä olevia ihmisiä kivittämään, ruoskimaan, heittämään vankilaan ja kaikkiin muihinkin vaikeuksiin.
Miten tuosta elämästä voi sanoa, että tuo Paavalin elämä oli yltäkylläistä elämää Kristuksessa?
Paavali oli täydellisessä Kristuksen syleilyssä, muutoinhan hän ei olisi kestänytkään, muutoin hän ei olisi voinutkaan täyttää kutsumustaan, muutoin hän ei olisikaan päässyt voittajana perille.

3

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yltäkylläinenelämä

      Paavalin elämästä näemme, että yltäkylläisyys Kristuksessa tarkoittaa jotain enemmän, kuin tämä aika maailmassa. Meille sana yltäkylläisyys ei tuo mieleen ensimmäiseksi vainoja, kärsimyksiä, koettelemuksia ja vastuksia elämässä. Kuitenkin juuri sitä se on. Kristus piti huolen, että Paavali ei lähtenyt mukaan tämän elämän houkutuksiin. Varmasti hän kohtasi matkoillaan kauniita naisia, varmasti hänen mieleensä nousi ajatus omasta vaimosta, perheestä, lapsista ja kodista. Hän kuitenkin luopui niistä unelmista Kristuksen kutsun tähden, hän ei halunnut saattaa läheisiään kärsimyksiin, koska hän näki ja tiesi, mihin tuo kutsu tulee hänet viemään. Paavali ei kärsimysten tähden luopunut uskosta ja kutsumuksestaan, vaan kulki rohkeasti eteenpäin tietäen, etteivät ne kärsimykset ja vaikeudet suinkaan olleet ohi.
      Näemme Paavalin elämässä todellisen yltäkylläisyys sanan merkityksen, ei se merkitsekään hyvää ja loistavaa elämää tässä ajassa, vaan sen sanan todellinen kohde on uskossa varjeltuminen ja se uuden maailman todellisuus, jossa katse pysyy Kristuksessa ja unelma siinä uudessa maassa, jossa ei enää ole tämän maailman kärsimyksiä eikä houkutuksia – iankaikkisen elämän täydellisyydessä.
      Kristuksen yltäkylläinen elämä piti Paavalin tiukasti kiinni Kristuksessa, hän ei voinut luopua Kristuksesta, vaan hän joutui elämään hänen varassaan, täysin luottaen siihen, että Kristus on hänen kanssaan ja vie hänet perille tapahtui mitä tahansa. Niinpä Paavali saattoi omakohtaisen kokemuksen kautta kirjoittaa kirjeessään
      Room 8:
      35 Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka?
      36 Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina".
      37 Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut.
      38 Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
      39 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

      Paavalille tuli myös selväksi se, että usko Kristukseen on jotain paljon enemmän, kuin vain tätä aikaa varten
      1. Kor. 15:19
      Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.

      Miksi Jumala käski kirjoittaa Raamattuun Paavalin elämän vaiheet? Juuri siksi, että hän tiesi, että tulee monenlaisia julistajia, jotka julistavat jotakin muuta, kuin mitä Paavali julisti ja mitä hänen oma elämänsä kokemus oli Kristuksen täydellisessä yltäkylläisyydessä ja huolenpidossa.

    • Yltäkylläinenelämä

      Yltäkylläinen elämä Kristuksessa 2. David
      Daavidin elämään kannattaa myös tutustua, hänet voideltiin kuninkaaksi ja Goljatin kohtaamisesta alkoikin sitten vaikea matka Jeesuksen yltäkylläisyydessä, paeta henkensä kaupalla ja ruveta joutilaiden ja syrjäytyneiden johtajaksi ensin oppimaan kuninkuutta. Daavidin oma leirikin ryöstettiin ja melkein David joutui omiensa puoleltakin hengen vaaraan silloin. Vielä kuninkaanakin hänen elämänsä oli vaikeata ja täynnä vaikeuksia. Vaikeuksia sotapäälliköiden kanssa, vaikeuksia lastensa ja perheensä kanssa, hänen yhdestä pojasta tuli raiskaaja, toisesta murhamies, joka yritti kukistaa isänsä valtaistuimelta ja David joutui kiireesti pakenemaan ja tuo poika makasi julkisesti isänsä vaimojen kanssa .. voiko lapsi pahemmin isänsä häpäistä ..jne
      Davidin elämä oli siis yltäkylläisyydessään myös karua, monia ahdistuksia täynnä ja vielä synnin kiusauksia ja koettelemuksia. Hänenkin elämänsä oli täynnä Jeesuksen lupaamaa yltäkylläisyyttä, jossa David ei päässyt liikaa rakastumaan tähän maailmaan, vaan joutui tarrautumaan Jumalan anteeksiantoon ja pitämään katseensa Kristuksessa, johon Jumalan lupaukset viittasivat.
      Kun olet tutustunut Paavalin ja Davidin elämän vaiheisiin huolellisesti ja jos se ei vielä sinua vakuuttanut siitä, mitä on Kristuksen yltäkylläisyydessä eläminen, lue Heb 11 luku, ehkä se vakuuttaa sinut siitä, että evankeliumi on julistusta Jeesuksesta Kristuksesta ja iankaikkisesta elämästä, ei tätä aikaa varten saadaksemme osaksemme helppoa ja mukavaa elämää, vaan päästäksemme perille kerran sinne, missä murhe ja kyyneleet ja kuolema lakkaa.
      Jeesus haluaa siis pitää meidät tiukasti syleilyssään, ettemme rakastuisi tähän maailmaan ja tämän maailman iloihin ja nautintoihin. Meidän on jätettävä elämämme Jeesuksen haltuun, hän saa tehdä sillä mitä parhaaksi näkee ja miten parhaiten saa meidät pysymään Hänessä, pelastajassamme ja katsomaan sinne, minne ei meidän vajavaiset silmämme pysty katsomaan. Hän vie meidät perille, se on tärkeintä.

    • Yltäkylläinenelämä

      Jeeuksen omana sinä olet turvassa aina, elämässä ja kuolemassa.

      Jeesuksella on unelma sinua ja sinun elämääsi varten, ota siitä selvää ja toteuta tuo unelma, koska hän on pannut tuon unelman sinun sydämeesi ja elääksesi yltäkylläisen elämän sinun on löydettävä se unelma, koska se on myös sinun elämäsi paras.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2830
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      212
      1818
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1502
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1261
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1188
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      254
      1126
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1032
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      973
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      78
      895
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      770
    Aihe