Vain jumalako parantaa alkoholismista?

hjkhps

Näin kysyy nimeton lukija mielipidekirjoituksessaan Helsingin uutisissa koskien AA-kerhoja.

" Toipumiseen kerrotaan vaikuttavan toisaalta vertaistuen, toiosaalta ns. toipumisohjelman, joka on 12-kohtainen. Siihen liittyy myös vahvasti usko jumalaan. Kokouksissa luetaan myös rukouksia.

AA kertoo olevansa hengellinen, ei-uskonnollinen yhteisö.Näillä termeillä ei kuitenkaan ole merkittävä eroa. Ainoa ero on se. että periaatteessa jokainen saa AA:ssa määrittää jumalansa itse, mutta sellainen pitäsi kuitenkin hankkia.

Ateisteille ja agnotikoille ei jää paljon elintilaa. Varmasti tuhannet ovat joutuneet kääntymään pois AA:n ovelta elämänkatsomuksellisista syistä. Tiedän myös monia jotka varoaisuuden vuoksi vaikenevat ateismistaan."

Kirjoittaja kertoo että USA:ssa on tarjola mm. AA Agnodtica ja Freetihinkers in AA tapaisia sekulaareja toipumisryhmiä. Ja lopuksi hän, itsekin vanha AA:n jäsen, kysyy, voisiko Suomessakin AA-liike perustaa sekulaareja ryhmiä jossa ateistit, agnostikot, ja muuten toisenlaisen elämänkatsomuksen , kuin uskonnollisen, omaavat ihmiset saisivat vertaistukea ja toipua ilman jumalavaatimuksia.

Uskovaisilla tapaa olla aina oma lehmä ojassa,ja oman etu mielessä ja ketun häntä kainalossa. Auttamisen ehtona se, että saadaan samalla tuputtaa omaa jumaluskoa.

42

295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Alkoholismi" ei ole mikään tauti. Niinpä siitä ei ole tarpeen toipuakaan. Juopottelu tai muu päihteidenkäyttö ovat vain tapoja joista voi halutessaan päästä eroon, kuin kynsienpureskelusta.

• H.Ovi_ja_N.Arri

Kyllä on. Useimmissa Euroopan maissa alkoholiriippuvuus luokitellaan sairaudeksi.

• selityksiä_selityksiä
        H.Ovi_ja_N.Arri kirjoitti:

Kyllä on. Useimmissa Euroopan maissa alkoholiriippuvuus luokitellaan sairaudeksi.

Niin niin, ei siitä kauaa ole kun homoseksuaalisuuskin luokiteltiin sairaudeksi.

• H.Ovi_ja_N.Arri

Mutta nykyään Euroopassa homoseksuaalisuus ei ole sairaus ja useimmissa maissa on ihan sama menetkö miehen vai naisen kanssa naimisiin. Sen sijaan alkoliriippuvuus on yhä sairaus.

• H.Ovi_ja_N.Arri kirjoitti:

Ei se tee sitä taudiksi, että siksi luokitellaan.
        Luokitteleehan uskovaisetkin ateismin ja jopa evoluutioteorian uskonnoksi, vaikka ensinmainittu on pelkästään uskomus ja jälkimmäinen on tieteellinen teoria.
        Homeopatiastakin tulee ensi vuonna Sveitsissä käypää hoitoa, vaikka se oikeasti on tietenkin huuhaata. Tässäkin on siis kysymys pelkästään luokittelusta.

• H.Ovi_ja_N.Arri kirjoitti:

Mutta nykyään Euroopassa homoseksuaalisuus ei ole sairaus ja useimmissa maissa on ihan sama menetkö miehen vai naisen kanssa naimisiin. Sen sijaan alkoliriippuvuus on yhä sairaus.

Onko tupakointi sairaus?

• hoitoon.vaan
        code_red kirjoitti:

Onko tupakointi sairaus?

Erittäin paha sellainen, vaatisi pakkohoitoa. Altistaessaan muita passiiviselle sauhuttelulle tupakoijat ovat todella vaaraksi ympäristölleen.

• "Erittäin paha sellainen"

Väärin. Riippuvus, ja paha sellainen.

"Altistaessaan muita passiiviselle sauhuttelulle tupakoijat ovat todella vaaraksi ympäristölleen."

No tupakoitsijat on ajettu nykyään niin ahtaalle, ettei aiheuta kuule minkäänlaista haitta kellekään. Olisit enemmän huolissa esim. pakokaasuista :)

• hoitoon.vaan
        code_red kirjoitti:

"Erittäin paha sellainen"

Väärin. Riippuvus, ja paha sellainen.

"Altistaessaan muita passiiviselle sauhuttelulle tupakoijat ovat todella vaaraksi ympäristölleen."

No tupakoitsijat on ajettu nykyään niin ahtaalle, ettei aiheuta kuule minkäänlaista haitta kellekään. Olisit enemmän huolissa esim. pakokaasuista :)

En ole, kun naapuri ei ole sentään vielä keksinyt alkaa käyttää mitään polttomoottoria parvekkeellaan eikä tuuletusikkunani alla. Helvetin tupakoitsijat sen sijaan niin tekevät. Eli minun puolestani ne saa panna vieläkin ahtaammalle.

Sekö se jumankauta on "vapaamielisyyden" mitta, että saa vapaasti tuottaa haittaa muille nautintoaineilla, jotka tuhoavat omankin terveyden ja me muut sitten kustannetaan hoidot. Kele etten sano ja sanonkin. Edelleen olen sitä mieltä, että näille pitäisi olla omat reservaatit, jossa voivat ihan vapaasti, ilman minkään viranomaisen huolenpitoa syödä vaikka sianpaskaa. Minä en oikeasti ole huolissani näistä ihmisistä, enkä pidä heitä holhottavina lapsina. Minä vain haluan, että ne pässit lakkaavat haittaamasta minua, jos ei muuten, niin häipymällä hemmettiin.

Jos niistä ongelmista sitten ihan oikeasti puhutaan, niin tämän päivän maailmassa katupöly ja puulämmitys ovat suurimmat haitat, suurempia kuin tupakansavu. Tapauskohtaisesti, jonkun veetun marlborokorsteenin naapurissa, tilanne voi olla astmaatikolla huono myös tupakansavun osalta. Kaksi ensinmainittua ongelmaa eivät ole niin helposti korjattavissa kuin tupakansavuomgelma. Mutta korjattavissa kyllä ovat kaikkikin, jos vain tahtoa ponnistella asioiden eteen löytyy. Arvattavasti sitä ei löydy. Ihmiset nimittäin ovat uskomattoman tyhmää ja hidasälyistä porukkaa.

• hoitoon.vaan kirjoitti:

En ole, kun naapuri ei ole sentään vielä keksinyt alkaa käyttää mitään polttomoottoria parvekkeellaan eikä tuuletusikkunani alla. Helvetin tupakoitsijat sen sijaan niin tekevät. Eli minun puolestani ne saa panna vieläkin ahtaammalle.

Sekö se jumankauta on "vapaamielisyyden" mitta, että saa vapaasti tuottaa haittaa muille nautintoaineilla, jotka tuhoavat omankin terveyden ja me muut sitten kustannetaan hoidot. Kele etten sano ja sanonkin. Edelleen olen sitä mieltä, että näille pitäisi olla omat reservaatit, jossa voivat ihan vapaasti, ilman minkään viranomaisen huolenpitoa syödä vaikka sianpaskaa. Minä en oikeasti ole huolissani näistä ihmisistä, enkä pidä heitä holhottavina lapsina. Minä vain haluan, että ne pässit lakkaavat haittaamasta minua, jos ei muuten, niin häipymällä hemmettiin.

Jos niistä ongelmista sitten ihan oikeasti puhutaan, niin tämän päivän maailmassa katupöly ja puulämmitys ovat suurimmat haitat, suurempia kuin tupakansavu. Tapauskohtaisesti, jonkun veetun marlborokorsteenin naapurissa, tilanne voi olla astmaatikolla huono myös tupakansavun osalta. Kaksi ensinmainittua ongelmaa eivät ole niin helposti korjattavissa kuin tupakansavuomgelma. Mutta korjattavissa kyllä ovat kaikkikin, jos vain tahtoa ponnistella asioiden eteen löytyy. Arvattavasti sitä ei löydy. Ihmiset nimittäin ovat uskomattoman tyhmää ja hidasälyistä porukkaa.

"En ole, kun naapuri ei ole sentään vielä keksinyt alkaa käyttää mitään polttomoottoria parvekkeellaan eikä tuuletusikkunani alla. Helvetin tupakoitsijat sen sijaan niin tekevät. Eli minun puolestani ne saa panna vieläkin ahtaammalle."

Jos et tykkää muuta vaikkapa metsään asumaan. Siellä ei ole naapureita.

"Sekö se jumankauta on "vapaamielisyyden" mitta, että saa vapaasti tuottaa haittaa muille nautintoaineilla, jotka tuhoavat omankin terveyden ja me muut sitten kustannetaan hoidot."

Tupakoitsijat kyllä maksaa hoitonsa tupakkaverojen muodossa ja maksaa osan sunkin hoidosta!!

"Kele etten sano ja sanonkin. Edelleen olen sitä mieltä, että näille pitäisi olla omat reservaatit, jossa voivat ihan vapaasti, ilman minkään viranomaisen huolenpitoa syödä vaikka sianpaskaa."

Mä en tykkää naisten hajuvedestä. Tehdäänkö naisillekin omat reservaatit, jossa ne voi syödä sianpaskaa??? :)

"Minä en oikeasti ole huolissani näistä ihmisistä, enkä pidä heitä holhottavina lapsina. Minä vain haluan, että ne pässit lakkaavat haittaamasta minua, jos ei muuten, niin häipymällä hemmettiin."

Parveketupakoinnista on pelkkä hajuhaitta. Terveyshaitoista ei ole MITÄÄN näyttöä, PISTE! Se, että sä et tykkää niin voivoi :)

"Jos niistä ongelmista sitten ihan oikeasti puhutaan, niin tämän päivän maailmassa katupöly ja puulämmitys ovat suurimmat haitat, suurempia kuin tupakansavu. Tapauskohtaisesti, jonkun veetun marlborokorsteenin naapurissa, tilanne voi olla astmaatikolla huono myös tupakansavun osalta. Kaksi ensinmainittua ongelmaa eivät ole niin helposti korjattavissa kuin tupakansavuomgelma. Mutta korjattavissa kyllä ovat kaikkikin, jos vain tahtoa ponnistella asioiden eteen löytyy. Arvattavasti sitä ei löydy. Ihmiset nimittäin ovat uskomattoman tyhmää ja hidasälyistä porukkaa."

Ok. Eli koko kerrostalon on asuttava YHDEN asmaatikon ehdoillia? :) Voi sua parkaa, ei tuu onnistumaan.
        Mutt joo. Koko tä viestisi on sitä kuuluisaa suomalaista suvaitsevaisuutta parhaimillaan, josta paistaa räikeästi läpi MINä MINÄ mentaliteetti. Kaikkien pitää sietää MINUA kunhan mu ei tarvitse sietää muita!!!

• hoitoon.vaan
        code_red kirjoitti:

"En ole, kun naapuri ei ole sentään vielä keksinyt alkaa käyttää mitään polttomoottoria parvekkeellaan eikä tuuletusikkunani alla. Helvetin tupakoitsijat sen sijaan niin tekevät. Eli minun puolestani ne saa panna vieläkin ahtaammalle."

Jos et tykkää muuta vaikkapa metsään asumaan. Siellä ei ole naapureita.

"Sekö se jumankauta on "vapaamielisyyden" mitta, että saa vapaasti tuottaa haittaa muille nautintoaineilla, jotka tuhoavat omankin terveyden ja me muut sitten kustannetaan hoidot."

Tupakoitsijat kyllä maksaa hoitonsa tupakkaverojen muodossa ja maksaa osan sunkin hoidosta!!

"Kele etten sano ja sanonkin. Edelleen olen sitä mieltä, että näille pitäisi olla omat reservaatit, jossa voivat ihan vapaasti, ilman minkään viranomaisen huolenpitoa syödä vaikka sianpaskaa."

Mä en tykkää naisten hajuvedestä. Tehdäänkö naisillekin omat reservaatit, jossa ne voi syödä sianpaskaa??? :)

"Minä en oikeasti ole huolissani näistä ihmisistä, enkä pidä heitä holhottavina lapsina. Minä vain haluan, että ne pässit lakkaavat haittaamasta minua, jos ei muuten, niin häipymällä hemmettiin."

Parveketupakoinnista on pelkkä hajuhaitta. Terveyshaitoista ei ole MITÄÄN näyttöä, PISTE! Se, että sä et tykkää niin voivoi :)

"Jos niistä ongelmista sitten ihan oikeasti puhutaan, niin tämän päivän maailmassa katupöly ja puulämmitys ovat suurimmat haitat, suurempia kuin tupakansavu. Tapauskohtaisesti, jonkun veetun marlborokorsteenin naapurissa, tilanne voi olla astmaatikolla huono myös tupakansavun osalta. Kaksi ensinmainittua ongelmaa eivät ole niin helposti korjattavissa kuin tupakansavuomgelma. Mutta korjattavissa kyllä ovat kaikkikin, jos vain tahtoa ponnistella asioiden eteen löytyy. Arvattavasti sitä ei löydy. Ihmiset nimittäin ovat uskomattoman tyhmää ja hidasälyistä porukkaa."

Ok. Eli koko kerrostalon on asuttava YHDEN asmaatikon ehdoillia? :) Voi sua parkaa, ei tuu onnistumaan.
        Mutt joo. Koko tä viestisi on sitä kuuluisaa suomalaista suvaitsevaisuutta parhaimillaan, josta paistaa räikeästi läpi MINä MINÄ mentaliteetti. Kaikkien pitää sietää MINUA kunhan mu ei tarvitse sietää muita!!!

"Tupakoitsijat kyllä maksaa hoitonsa tupakkaverojen muodossa ja maksaa osan sunkin hoidosta!!"

Tasan tarkkaan tupakoitsijat eivät maksa edes omista hoidoistaan. Sydän. ja verisuonitaudit sekä syövät ovat kalleimpia hoidettavia ja juuri niitä tupakoinnista seuraa. Puhumattakaan keuhkoahtaumataudista, jonka hoitoon käytetään astamlääkkeitä, jotka ovat aivan hemmetin kallita. Tupakoija on typerä, itsekäs loinen.

"Ok. Eli koko kerrostalon on asuttava YHDEN asmaatikon ehdoillia? "

Yhden? Sinulla ei taida olla käsitystä, kuinka yleisiä hengityselinsairaudet nykyisin ovat. Kannattaisi lukea muutakin kuin Marlboro-mainosten "miehekästä" tekstiä.

":) Voi sua parkaa, ei tuu onnistumaan."

On onnistunut jo. Allergiavapaat kerrostalot on sääntöjään myöten rakennettu hengityselinsairaiden ehdoilla. Jotain ihan muuta kuin ongelma aineksen kunnallisräkälät, joissa kaltaisesi itseaiheuttamiensa ongelmien kanssa inisijät asuvat.

"Koko tä viestisi on sitä kuuluisaa suomalaista suvaitsevaisuutta parhaimillaan, josta paistaa räikeästi läpi MINä MINÄ mentaliteetti. Kaikkien pitää sietää MINUA kunhan mu ei tarvitse sietää muita!!!"

Juuri noin ajattelee tupakoija. Kuten omalla kirjoituksellasi todistit.

Minun mielestäni tupakoijilta pitäisi amputoida pää jo nuorella iällä. Jos ne nimittäin jotenkin selvivätä parvekkeelta tippumatta koko tupakoijan uransa, sairastuvat kuitenkin keuhkoahtaumaan viimeistään 60-iässä. Sitten saa aina kuunnella niitä itkuvirsiä, kuinka tyhmåsti ovat nuoruutensa eläneet. SE EI OLE MIKÄÄN UUTINEN!

Pää vaan irtotavaraksi ja kraniologian tutkimusosaston vitriiniin oppilasmateriaaliksi, ettei muiden tarvitse kuunnella niitä tyhmiä itsesäälijoikuja ja räkäistä röhimistä ja vinkumista.

Ja lopeta sinäkin, niin et tarvitse kuunnella niin paljon vittuilua.

• näin-on-tosi

Homoja on huomattavasti vähemmän kuin astmaatikkoja, mutta silti koko yhteiskunnan on otettava ne huomioon. Homon viereen ei saa mennä bussipysäkillä vittuilemaan, mutta astmaatikon naamalle saa joku vitun tupakoija omasta mielestään koska vaan puhallella pilviään.

Tupakoijat ovat röyhkeitä, itsekkäistä paskiaisia, joilta pitäisi ottaa kaikki tuet pois.

• hoitoon.vaan kirjoitti:

"Tupakoitsijat kyllä maksaa hoitonsa tupakkaverojen muodossa ja maksaa osan sunkin hoidosta!!"

Tasan tarkkaan tupakoitsijat eivät maksa edes omista hoidoistaan. Sydän. ja verisuonitaudit sekä syövät ovat kalleimpia hoidettavia ja juuri niitä tupakoinnista seuraa. Puhumattakaan keuhkoahtaumataudista, jonka hoitoon käytetään astamlääkkeitä, jotka ovat aivan hemmetin kallita. Tupakoija on typerä, itsekäs loinen.

Yhden? Sinulla ei taida olla käsitystä, kuinka yleisiä hengityselinsairaudet nykyisin ovat. Kannattaisi lukea muutakin kuin Marlboro-mainosten "miehekästä" tekstiä.

":) Voi sua parkaa, ei tuu onnistumaan."

On onnistunut jo. Allergiavapaat kerrostalot on sääntöjään myöten rakennettu hengityselinsairaiden ehdoilla. Jotain ihan muuta kuin ongelma aineksen kunnallisräkälät, joissa kaltaisesi itseaiheuttamiensa ongelmien kanssa inisijät asuvat.

"Koko tä viestisi on sitä kuuluisaa suomalaista suvaitsevaisuutta parhaimillaan, josta paistaa räikeästi läpi MINä MINÄ mentaliteetti. Kaikkien pitää sietää MINUA kunhan mu ei tarvitse sietää muita!!!"

Juuri noin ajattelee tupakoija. Kuten omalla kirjoituksellasi todistit.

Minun mielestäni tupakoijilta pitäisi amputoida pää jo nuorella iällä. Jos ne nimittäin jotenkin selvivätä parvekkeelta tippumatta koko tupakoijan uransa, sairastuvat kuitenkin keuhkoahtaumaan viimeistään 60-iässä. Sitten saa aina kuunnella niitä itkuvirsiä, kuinka tyhmåsti ovat nuoruutensa eläneet. SE EI OLE MIKÄÄN UUTINEN!

Pää vaan irtotavaraksi ja kraniologian tutkimusosaston vitriiniin oppilasmateriaaliksi, ettei muiden tarvitse kuunnella niitä tyhmiä itsesäälijoikuja ja räkäistä röhimistä ja vinkumista.

Ja lopeta sinäkin, niin et tarvitse kuunnella niin paljon vittuilua.

"Tasan tarkkaan tupakoitsijat eivät maksa edes omista hoidoistaan. Sydän. ja verisuonitaudit sekä syövät ovat kalleimpia hoidettavia ja juuri niitä tupakoinnista seuraa."

Siis KAIKKI mainitsemasi taudit johtuu tupakoinnista? Mites alkoholi ja ylipaino? Maksaako ylipainoiset hoitonsa???

"Puhumattakaan keuhkoahtaumataudista, jonka hoitoon käytetään astamlääkkeitä, jotka ovat aivan hemmetin kallita. Tupakoija on typerä, itsekäs loinen."

"Yhden? Sinulla ei taida olla käsitystä, kuinka yleisiä hengityselinsairaudet nykyisin ovat. "

Asutko talossa, jossa KAIKKI ovat sairaita?

"Kannattaisi lukea muutakin kuin Marlboro-mainosten "miehekästä" tekstiä."

Niin luenkin. Luetko sinä??

"On onnistunut jo. Allergiavapaat kerrostalot on sääntöjään myöten rakennettu hengityselinsairaiden ehdoilla. Jotain ihan muuta kuin ongelma aineksen kunnallisräkälät, joissa kaltaisesi itseaiheuttamiensa ongelmien kanssa inisijät asuvat."

No hyvä. Muuta sitt sinne äläkä kitise, miten muiden kerrostalon asukkaiden pitää asua!!!!

"Juuri noin ajattelee tupakoija. Kuten omalla kirjoituksellasi todistit."

Pieleen meni. En tupakoi, urpo!!!

"Minun mielestäni tupakoijilta pitäisi amputoida pää jo nuorella iällä. Jos ne nimittäin jotenkin selvivätä parvekkeelta tippumatta koko tupakoijan uransa, sairastuvat kuitenkin keuhkoahtaumaan viimeistään 60-iässä. Sitten saa aina kuunnella niitä itkuvirsiä, kuinka tyhmåsti ovat nuoruutensa eläneet. SE EI OLE MIKÄÄN UUTINEN!"

Sulla on oikeus mielipiteeseesi. Luojan kiitos, tälläinen verkkariurpon itku ei tässä maassa ratkaise mitään.

"Pää vaan irtotavaraksi ja kraniologian tutkimusosaston vitriiniin oppilasmateriaaliksi, ettei muiden tarvitse kuunnella niitä tyhmiä itsesäälijoikuja ja räkäistä röhimistä ja vinkumista. Ja lopeta sinäkin, niin et tarvitse kuunnella niin paljon vittuilua."

Kuten sanoin, en tupakoi. Tosin sunkaltainen mielensäpahoittaja tämän maan perseilleen on saanut.

• Ex-AAlainen

Voin vuosien AA kokemuksen jälkeen sanoa, että AA on ateistille täysin vaaraton juttu, siellä ei tulla uskoon.

AA on nimittäin aika ateistinen kerho loppujenlopuksi, eli mukaan vain. Ei siellä sinun vakaumustasi kysytä.

AA ohjelma ei ole opiltaan kristinuskoa, vaan se on ihmisten itsensä kirjoittelemaa filosofista jaarittelua, joka muistuttaa aluksi ulkoisesti osia kristinuskosta. Tämä on AA:n koukku, joka voi toki tosi vakaumuksellista ateistia aluksi pelästyttää. En ymmärrä mihin/kenelle siellä rukoukset kohdistetaan, ne heitetään tavallaan vain ilmaan.

Ei tarvitse pelätä, siellä AA:ssa ei todellakaan lueta Jumalan sanaa/raamattua.

Tämän takia AA on ateistille täysin vaaraton juttu.

Pahinta mitä voit tehdä, on lähteä määrittelemään itselleen Jumalaa AA:n oppien perusteella, siten korotat vain itse itsesi Jumalaksi ja kohta olet jo humalassa.

Aivan ensimmäinen sääntö on se, että AA -ohjelmaa ei saa julkisesti AA:n jäsenten kuullen arvostella. AA on siis kultti, ja riittinä siellä luetaan aina jokin pitkäveteisistä filosofisista jaaritteluista (askeleiden selostusosa) aluksi, ja sitä jäsentä arvostetaan sitten korkeimmalle joka osaa vetää ko. askeleen pohjilta älykkäimmän oloisen filosofisen jaarittelun, omasta päästään keksittynä siis. Eli parhaiten korottaa itse itsensä jalustalle älylliseen lahjakkuuteensa vedoten.

Se jäsen, joka esittää pienimmänkin kriittisen sanan ko. 12-askeleen ohjelman sudenkuopista tai ottaa esiin kolmannen askeleen aivan ilmeisen kehäpäätelmän, katsotaan halveksivasti ja uhataan lyödä turpaan.

3. askeleen kehäpäätelmä on se, että siinä yritetään luopua ihmisen väärästä tahdonvoimasta käyttäen apuna ihmisen tai ryhmän tahdonvoimaa, joka on itseasiassa se ongelman varsinainen syy heidän itsensäkin mukaan. Kaikki yritykset valuvat siis hiekkaan.

12. askeleessa kohtaat "Hengellisen heräämisen", eli käsität olevasi jotain speciaalia. AA on siis ihmisen keksintöä, ihmisen itsensä korottamiseksi joksikin tai johonkin, filosofisen pohdiskelun avulla. Tämän kaltaisia uskonlahkoja maailmassa riittää.

Jos, haluat jotain aivan päinvastaista kuin maailma ja AA, avaa Kristittyjen raamattu.

Sillä,

Kristinuskon alkuperä ei ole ihmissydämessä, se ei ole lihan viisautta ja järjen ajattelua tai filosofista pohdiskelua, usko ei synny myöskään hengellisestä tai Kristillisestä kokemuksesta (kuten AA), vaan se on tässä ajassa tullut tunnetuksi ainoastaan Jumalan ilmoituksen kautta hänen sanassaan. Toisin sanoen Kristinuskolla ei ole lähteenään ja ohjeenaan ihmissanaa, vaan Jumalan oma sana.

"kristitty on eniten toisenlainen kuin maailma eikä ensinkään käyttäydy niin kuin maailma. Maailma ei voi koskaan saada kyllänsä tästä elämästä, kristitty ei kyllin pian voi saada eroa tästä elämästä; mitä se etsii, sitä hän pakenee, mitä se pakenee, sitä hän etsii." -Martti Luther

“Jos maailma teitä (kristittyjä) vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä. Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa” (Joh. 15:18-19).

"Tämän minä (Jeesus) olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman."

(Johanneksen evankeliumi 16:33, 1933/38 käännös)

• näin.näen

Kerrot oman kokemuksesi AA:sta ja siihen on sinulla oikeus. Minä puolestani olen tuntenut monta uskovaista alkoholistia jotka ovat juoneet itsensä hautaan. Tunnen myös ihmisiä jotka ovat olleet ateisteja liittyessään AA- ryhmään, vuosien myötä he löytäneet korkeammaksi voimakseen Jeesuksen, syntiensä sovittajana.

Monet käyvät seurakunnissa ja AA:ssa ja kokevat sen täysin ristiriidattomaksi kohdallaan. Aika kovia arvioita latelet 12 askeleesta ja perinteestä. Minä uskon ja olen itse kokenut, että se on Jumalan lahja alkoholisteille.

Seurakunnissa on paljon ihmisiä, jotka eivät ole koskaan käyneet rehellistä itsetutkistelua ja kasvu ihmisenä on jäänyt lapsen kenkiin.

Ryhmiä on monenlaisia, olen niissä käynyt aivan riittävästi, tietääkseni että monet toimivat todella aidosti. En arvostele ja hauku toimintaa jolla on esittää vakuuttavimmat "näytöt" toimivuudestaan jo vuosikymmenten ajalta.

• dlkafjalfjkasldfj

Miksi AA:n se pitäisi tehdä? Maassa on uskonnottomien asiaa ajavia järjestöjä, jotka saavat rahoitusta toiminnalleen myös julkisista varoista, mutta eivät tee mitään uskonnottomien hyväksi.

Yleensäkin kansalaistoiminta on 1970-luvulta eteenpäin tarkoittanut sitä, että vaaditaan jota kuta muutta, yleensä kuntaa tai valtiota, tekemään asioille jotakin. Nyt näköjään vaatimukset voidaan ulottaa muihinkin toimijoihin.

Ja ihmettelen kyllä. Jos on niin tervejärkinen, ettei usko olemattomiin jumaliin, niin kuitenkin sivuuttaa terveysvalistuksen. Sehän kuitenkin perustuu sille tieteelliselle maailmankuvalle ja ainakin pitäisi olla uskottavaa.

• ppry

"Kun elämän basaari avataan kyllä myyjiä riittää, muttei lahjoitataja, ja kun kerman päältä kuorit, joudut kurria separoimaan." (Alatalo:hasardi)

Ihminen on laiska ja itsekäs. Toiset eivät jaksa laiskuuttaan auttaa kanssaihmisiä pulassa, ja ne jotka jaksavat, tekevät sen oman voiton pyynnistä, oman agendan, esim. uskonvakaumuksen, levittämiseksi?

• tätähän.se.on
        ppry kirjoitti:

"Kun elämän basaari avataan kyllä myyjiä riittää, muttei lahjoitataja, ja kun kerman päältä kuorit, joudut kurria separoimaan." (Alatalo:hasardi)

Ihminen on laiska ja itsekäs. Toiset eivät jaksa laiskuuttaan auttaa kanssaihmisiä pulassa, ja ne jotka jaksavat, tekevät sen oman voiton pyynnistä, oman agendan, esim. uskonvakaumuksen, levittämiseksi?

"Ihminen on laiska ja itsekäs. Toiset eivät jaksa laiskuuttaan auttaa kanssaihmisiä pulassa, ja ne jotka jaksavat, tekevät sen oman voiton pyynnistä, oman agendan, esim. uskonvakaumuksen, levittämiseksi?"

Tuohan nyt pitää paikkansa ainoastaan Hollywood-elokuvien ulkopuolella.

Mainitsemasi elämän todellisuus näyttäytyy hyvin monille epätyydyttävänä ja saa heidät etsimään pyyteettömyyttä yhä uusista huijareista. Loput tekevät siitä viihdettä ja ottavat elämän suurena komediana.

https://www.youtube.com/watch?v=_ridCTTb5eg

• oma.tahto.kyseessä

Usko Jumalaan tai korkeampaan voimaan auttaa ihmistä tosiasiassa tahtomaan sielunsa voimin jotakin, ja sitten onnistumaan.

• voi.hallelujaatia.sentäs

Niin, joillekin mikään ei ole tietenkään omasta tahdosta kiinni. Olemattomia olentoja siihen itsehillintään toki tarvitaan.

• minkäs.teet

No syytä siitä evoluutiota, jos et Jumalaan usko. Noin se vaan nyt on.

• voi.hallelujaatia.sentäs
        minkäs.teet kirjoitti:

No syytä siitä evoluutiota, jos et Jumalaan usko. Noin se vaan nyt on.

Miten evoluutiota voi syyttää? Haastetaanko se käräjille? Tuliskohan se Jumala sinne käräjille, jos haastettaisiin? Eipä tulisi. Noin se vaan nyt on. Usko sinä pöhkö olemattomiin kirkkoviiniä ryystäessäsi.

• hyvä.idea.muutes
        voi.hallelujaatia.sentäs kirjoitti:

Miten evoluutiota voi syyttää? Haastetaanko se käräjille? Tuliskohan se Jumala sinne käräjille, jos haastettaisiin? Eipä tulisi. Noin se vaan nyt on. Usko sinä pöhkö olemattomiin kirkkoviiniä ryystäessäsi.

Aion kyllä nauttia viiniä ja leipää viikonloppuna, ehkä sunnuntaina.

• 00000000000000000

Olen odottanut vuositolkulla, että jumala ottaisi paheeni (tupakan, viinan) minulta pois, mutta turhaan.
      Näköjään jumala ei minusta välitä yhtään.

• niin.käy.aina

Kyllä Jumala vielä ne ottaa, sitten kun makaat letkuissa.

Koska Jumala, maailmankaikkeuden Luoja, loi ihmisen omaksi kuvakseen, Hän olettaa ihmisen myös pystyvän auttavassa määrin huolehtimaan itsestään.

• ffsdfsads

Olet lähtenyt väärästä asiasta. Hän kyllä tahtoo vapauttaa sinut. Mutta se ei ole pääasia. Hän tahtoo ennenkaikkea pelastaa sinut. Sinun tulee antaa elämäsi Jeesukselle, niin hän auttaa sinua kaikessa. Siis koko elämä hänelle ja kaikki elämän alueet hoituvat. Jeesus tahtoo antaa synnit anteeksi ja vapauttaa synneistä. Mutta täytyy lähteä seuraamaan häntä Raamatun viitoittamaa tietä, että sen voi kokea.

• Höpölöpö.
        Voit lopettaa tupakoinnin ja alkoholin nauttimisen aivan heti, jos, ja kun haluat. Kaikki niin haluavat voivat.

• tyit
        kekek-kekek kirjoitti:

Höpölöpö.
        Voit lopettaa tupakoinnin ja alkoholin nauttimisen aivan heti, jos, ja kun haluat. Kaikki niin haluavat voivat.

Ei se ainakaan kaiklle ole yhtä elppoa, eikä sitä selitä vain ja ainoastaan tahdonvoima. Kyllä siihe vaikutta ihan synnynnäiset ominaisuudetkin, aivokemia. Jotkut jäävät jo sen takia helpommin koukkuun esim. alkoholiin, se ei vaikuta kaikkiin samalla tavalla.

Sen perustella minusta alkohilismi on sairaus. Ei se ole täysin vapaa valinta samoilla ehdoilla ja lähtökohdilla kaikille otaako seuraavan ryypyn vai ei. Toislle ottamatta jättäminen vaikeampaa kuin toisille, eikä tosiaan ainoa selitys ole erilaiset tahdonvoimat. Toisilla siinä tilanteessa vaaditaa pajon kovempaa tahdonvoimaa olla ottamati kuin toisilta.

Onneksi minulle alkomahooli ei ole koskaan ollut ongelma. Voi olla ottamati, ottaa 1 -6 paukkua ja jokaisen jälkeen voin lopettaa jos haluan - 6:tta enempää en viitsi ottaa, ei ole kiva herätä aamulla tai päivällä pahaan oloon. Krapula on minulle ihan tarpeeksi kova pelote.

Joskus hmettelen miksi ei kaikille, mutta edellä taisin jo käsitellä miksi näin on.

• tyit
        tyit kirjoitti:

Ei se ainakaan kaiklle ole yhtä elppoa, eikä sitä selitä vain ja ainoastaan tahdonvoima. Kyllä siihe vaikutta ihan synnynnäiset ominaisuudetkin, aivokemia. Jotkut jäävät jo sen takia helpommin koukkuun esim. alkoholiin, se ei vaikuta kaikkiin samalla tavalla.

Sen perustella minusta alkohilismi on sairaus. Ei se ole täysin vapaa valinta samoilla ehdoilla ja lähtökohdilla kaikille otaako seuraavan ryypyn vai ei. Toislle ottamatta jättäminen vaikeampaa kuin toisille, eikä tosiaan ainoa selitys ole erilaiset tahdonvoimat. Toisilla siinä tilanteessa vaaditaa pajon kovempaa tahdonvoimaa olla ottamati kuin toisilta.

Onneksi minulle alkomahooli ei ole koskaan ollut ongelma. Voi olla ottamati, ottaa 1 -6 paukkua ja jokaisen jälkeen voin lopettaa jos haluan - 6:tta enempää en viitsi ottaa, ei ole kiva herätä aamulla tai päivällä pahaan oloon. Krapula on minulle ihan tarpeeksi kova pelote.

Joskus hmettelen miksi ei kaikille, mutta edellä taisin jo käsitellä miksi näin on.

En todellakaan uskaltais kehua että se, että minulle ei ole alkoholiongelmaa johtuisi poikkeuksellisen suuresta tahdonvaimastani.

Sitö voisi testata paremminkin kahvin kanssa. Joka päivä juon pari kuppia eli mukillisen kahvia eleensä klo 17 maissa. Jos en ole saanut kahvia päivän kääntyessä iltaan huomaan sen siitä että tulee lieviä vieroitusoireita kuitenkin sen verran että ne huomaa, lievää pään"2särkyä", ja kahvi tulee mieleen ja sitä on saatava.

Jonkin verran siinä tarvittaisiin tahdonvoimaa jos päättäisin että en juo, en piruuttanikaan. Ehkäpä viikon tauon jälkeen kahvihimo voisi hellittää, mutta ei ole erityistä syytä lopettaa kahvin juontia, se kun on taas äskettäinterveelliseksi todettu. Vähentää paksusuolensyöpää huomattavasti, kun pari kupillista vetää päivässä.

Tiedä sitten miten vaikuttaa terveyteen kaikki se "käntty" jota aina pitää vetää kahvin kera.

Eräs kotona käännöstöitä tehnyt pariskunta kertoi kerran kauhistuneensa kahvinjuontiaan, laskivat että pahimmilla sitä meni 32 kupillista pv:ssä - en muista oliko se yhteensä vai per nuppi. Toivottavasti yhteensä.

Suklaaseenkin pientä koukuttumista olen havainnut itsessäni. Illalla varsinkin tekee mieli sitä. Kerran tuli ihan sattumalta tauko, ehkä viikon olin ollut ilman suklaata kun siihen kiinnitin huomiota, ja jatkoin ilman ongelmia ilman suklaata muutama kk:n.

On siinä yksi tekijä tapa ja tottumus, tapakin koukutta ei vain kemia.

• ei-alkkis

Myös voi omalla tahdonvoimalla parantua. AA:ssakin voi parantua.
      Näissä ja Jumalan parantamisessa on se ero, että Jumala parantaa koko paletin, syistä seurauksiin ja ottaa orjuuttavan himon pois.
      Muut konstit parantavat vain oireet, mutta ei aiheuttajaa. Lisäksi AA:laisten pitää loppuikänsä sanoa: olen alkoholisti, eivätkä he voi maistaa pisaraakaan.
      Jumalan parantama voi kertoa, että OLIN alkoholisti, mutta en enää.
      Yhtä kaikki, on hyvä, jos parantuu alkoholismista miten tahansa, on se sen verran ilkeää, jos ei alkkikselle itselleen, niin omaisille ja perheelle.

• näinpä-se-on

"Yhtä kaikki, on hyvä, jos parantuu alkoholismista miten tahansa, on se sen verran ilkeää, jos ei alkkikselle itselleen, niin omaisille ja perheelle."

Vaikka minulla ei ole alkoholismista omakohtaista kokemusta, niin en enempää voisi olla samaa mieltä.

Samaa mieltä myös rikoskierteeseen joutuneiden osalta. Vankilapastorit tekevät arvokasta työtä.

• Kalju_Pitkätukka

Juuri paikallisessa sanomalehdessä entinen alkoholisti mainosti perustamaansa
      parantolaa.

12 askeleen hoito oli käytössä, eli Jumalaa tarjotaan auttajaksi...

Myös muu humpuuki on yleisesti käytössä mm. korva-akupunktio.

Vertaistuki se lienee se, joka näissä hoidoissa puree jos puree.
      Uskonlahkoihin liittymisessä järjestyy muuta tekemistä juopottelun tilalle.

Moni on juoppo, joka ei ole viinasta eroon päässyt, vaikka kuinka on AA:ssa kulkenut tai ryyppyremmeistä kalastaviin lahkoihin liittynyt.

Eräs sukulaiseni liittyi fundamentalistilahkoon, mutta ei riippuvuudestaan eroon päässyt, hautaan viina miehen vei.

• näin.näen

Juoppo ei selviäkään AA:ssa tai muuallakaan, alkoholisti voi selvitä. Kukaan ei omi 12 askeleen toipumisohjelmaa. Askeleet ja perinteet on laadittu sadan (100) ensimmäisen AA-ryhmän jäsenen kokemuksista ehdotuksiksi, ei pakoksi. Koko toiminta perustuu kokemukseen, ei pähkäilyyn.

AA-ryhmä ei ole seurakunta, eikä lahko vaan täysin vapaaehtoinen vertaisapumuoto, jossa ohjelma, siis ehdotukset (askeleet ja perinteet) muodostavat toiminnan kehyksen.

• timojuuhnnes

Kuuleppas hjkh.... sinulle riittää vastaukseksi: Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainoan Poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
      Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan, tuomitsemaan maailmaa, vaan että se Hänen kauttaan pelastuisi.

Johanneksen evankeliumi 3 luku jakeet 16-17

Lisäksi linkki: www.tv7.fi

• hjkhps

Kuulepas timojuuhnnes - ei riitä!

Tai no joo - sinulta kyllä riittää, jos antisi on tuota tasoa!

• timoMon

Sinulle riittää tämä neuvo ja ohje. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan Poikansa ettei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
      Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaa tuomitseman, vaan että maailma hänen kauttaan pelastuisi.

Lisäksi: www.tv7.fi

• neuvojaM

Sinulle riittää tämä neuvo ja ohje:
      Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan Poikansa, ettei yksikään joka häneen hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
      Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan, tuomitsemaan maailmaa, vaan että se hänen kauttaan pelastuisi.

Johanneksen evankeliumi 3 luku jakeet 16 ja 17

Lisäksi kts. www.tv7.fi

• fda

Eikös se tuksukin parantunut alkoholismista huijarisaarnaajan keikalla? Joskin parantuminen taisi olla lyhytkestoista...

• emme.tiedä.kaikkea

Kyllä se vaan pienikin tauko tekee hyvää, jos tahti on kovin rankka. Tämä voi kuulua Herran Suureen Suunnitelmaan. Tuksun elinikä piteni juuri sen verran, että hän ehtii tehdä jotain erittäin hyödyllistä ja hyvää.

• vapautta

Harvemmin mikään jumala taitaa parantaa alkoholismista, mutta Jumala Israelin Pyhä Minä Olen on vapauttanut alkoholismista moniakin ihmisiä koskettaessaan ihmisen, varsinkin nöyrtyneen, sisintä. Ja vapauttaa vast'edeskin.

• Mark6

Ilman Jumalaa ei olisi alkoholistejakaan.

• näin.näen

Ap:lle aloituksesta, toivottavasti perehdyt paremmin aiheeseen, siitä on nimittäin paljon kirjallisuutta olemassa. Sotket asioita keskenään ja teet puutaheinää päätelmiä. Osa kommentoijista tosin edustaa aivan saman "tason" tuumailijoita.

AA on alkoholisteja varten ja kukaan ei käännytä ovelta olet millainen elämänselittäjä hyvänsä. Jäsenyysehto on halu lopettaa juominen, ei mistään ismistä luopuminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      377
      5098
    2. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      358
      2918
    3. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      76
      2571
    4. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      95
      2213
    5. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      481
      1933
    6. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      36
      1633
    7. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      235
      1466
    8. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1419
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      35
      1363
    10. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      66
      1253
    Aihe