sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa."
"Minä sanon sinulle tänäpäivänä
16
367
Vastaukset
- tottaseon
Minä sanon sinulle. Tänä päivänä sinä olet oleva kanssani paratiisissa.
Edesmennyt pastorimme ja silloisen kirjeellisen Raamattuopiston johtaja Auvo Helminen on kirjassaan "Vastaus löytyy Raamatusta" käsitellyt tätäkin asiaa:
"Ryöväri ei ilmeisesti kuollut vielä samana päivänä eli pitkäperjantaina, joka juutalaisen ajanlaskun mukaan päättyi auringon laskiessa. Yleensä ristiinnaulitut elivät useita vuorokausia. Sen vuoksi sapatin alkaessa vielä elossa olleiden ryövärien sääriluut murskattiin (Joh. 19:31, 32). Jeesus kuoli poikkeuksellisen nopeasti (jae 33; Mark. 15:44). Kun ryöväri ei siis kuollut samana päivänä, ei hän voinut silloin mennä taivaalliseen paratiisiinkaan. Jeesus ei itsekkään mennyt samana päivänä paratiisiin, joka on Jumalan tykönä (Ilm.2:7; 22:1-5). Ylösnousemuspäivänään hän sanoi Magdalan Marialle: "En minä ole vielä noussut Isän luo" (Joh. 20:11-17). Samassa yhteydessä hän sanoi menevänsä sinne myöhemmin. Kuitenkin silloin oli kulunut jo lähes kaksi vuorokautta hänen keskustelustaan ryövärin kanssa. Jeesus oli levännyt haudassa, johon hänet oli laskettu hänen kuoltuaan ristillä (Matt. 27:57 - 60; 28:6). Sieltä hän lupauksensa mukaisesti oli noussut "kolmantena päivänä" (17:22,23; 27:62-64). Raamatussa ei opeteta, että ihminen menisi heti kuoltuaan taivaaseen. Jeesus itse sanoi, että kuollut nukkuu siihen saakka, kunnes hänet herätetään (Joh.11: 11-14, 25). Kuolleena ihminen ei tiedä mitään (Ps.115:17; Saarn.9:5,6,10; Jes. 38:18). Kysymyksessä oleva teksti on aiheuttanut väärinkäsityksiä sen vuoksi, että siinä on kaksoispiste asetettu väärään paikkaan. Onkin muistettava, ettei Uuden testamentin kirjoittamisen aikaan vielä tunnettu välimerkkejä. Ne on asetettu paikoilleen myöhemmin. Samalla suomalaisen käännöksen (VKR) on muutettu tulkitsemaan virheellistä käsitystä. Kun nämä asiat korjataan, havaitaan, että sana tänään on aivan kuin Jeesuksen ryövärille tekemän testamentin päiväys. Kuolinpäivänään Vapahtaja antoi rikolliselle lupauksen pääsystä taivaaseen. Samana päivänä vahvistettiin meille kaikille mahdollisuus päästä kerran taivaalliseen paratiisiin. Kristillisen uskomme mukaan se on pelastuksemme kannalta suuri päivä. Mahdollista tietenkin on, että ryöväri olisi samana päivänä näky- tai unitilassa saanut vierailla paratiisissa Jeesuksen kanssa. Tällaisesta apostoli Paavali kertoo omalta kohdaltaan (2 Kor. 12: 1-4). Tämän ovat monet muutkin saaneet kokea ennen kuolemaansa tai sairaana ollessaan. He ovat silloin saaneet aistia taivaan ihanuutta"Tässä vielä Timon blogista samasta asiasta:
https://timoflink.wordpress.com/2015/12/27/luukas-ja-valimerkki-luuk-2343/- herääpahvikasa
Tämä on täyttä paskaa, mitä sinä kirjoitat "Stork" ja vain jonkun lahkon pastorin sinulle syöttämää pajun köyttä, mutta se ei ole mitään uutta.
Missään Raamatussa ei sanota, että ryöväri olisi elänyt ristillä kauemmin kuin Jeesus. Itse asiassa juutalaisten sapatti oli alkamassa ja ristille riippumaan sapatiksi ei jätetty ketään, koska se olisi ollut juutalaisille kauhistus. Kaikilta ristiinnaulittavilta puhkottiin ennen sapatin alkamista keihäällä kylkeen syvä aukko, josta veri hiljaa valui ulos, koska aortan repeäminen ja sisäinen verenvuoto olivat huomattavia. Kylkeen tehtiin siis aukko, josta vatsan ulkopuolelle ihon alle kerääntyi verta ja kudosnestettä. Kuolema tämän toimenpiteen jälkeen tapahtui hyvin nopeasti ja sillä nimenomaan varmistettiin myös se, että ristille ei jäänyt riippumaan ketään sapatin alkaessa. Juutalaiset olivat nimenomaan tätä toimenpidettä pyytäneet roomalaisilta sotilailta, ettei heidän sapattiaan häväistäisi. Muussa tilanteessa ja muina päivinä juutalaisille oli yksi lysti, kuinka kauan ristiinnaulitut tai ristille sidotut riippuivat tai elivät ristillä. Stork7 kirjoitti:
Tässä vielä Timon blogista samasta asiasta:
https://timoflink.wordpress.com/2015/12/27/luukas-ja-valimerkki-luuk-2343/Hyvä analyysi Timolta .. sitä ei kuitenkaan oikeastaan edes tarvita .. sillä on päivän selvä asia, että koska Jeesus oli kuolleena kunnes Jumala hänet herätti kuolleista kolmantena päivänä ei ole mahdollista että hän olisi ollut paratiisissa jo samana päivänä - siis ennen sapattia ..
alex
- eitaastätäsamaa
Tuota on jauhettu jo ihan tarpeeksi. Ei kiitos enää.
Et pysty Raamatulla todistamaan väitettäsi. Joh.19:32: "Niinpä sotilaat tulivat ja rikkoivat sääriluut ensin toiselta ja sitten toiselta mieheltä, jotka oli ristiinnaulittu Jeesuksen kanssa." Jeesuksen kylki tosin lävistettiin keihäällä.
Mutta sen verran myönnyn, että ihmettelin Auvon näkemystä, voiko asia olla niin kuin hän kirjoitti eläessään tästä asiasta. En ole koskaan aiemmin, kenenkään muun pastorin väittävän samaa....Se asia oliko ryöväri(t) elossa vai kuolleet perjantaina, ei muuta sitä asiaa, että ihmisellä olisi kuolematon sielu, kuten enemmistö haluaa uskoa.
Jos se kirkastaa Kristusta, niin ilomielin olen "räyhäkristittyjen" silmissä p:n jauhaja. Sanoihan Jeesus vuorisaarnassaan, jota lähiviikkoina tutkimme Matteuksen mukaan Raamattutunnella: "Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni solvaavat ja vainoavat teitä ja valehdellen puhuvat teistä kaikkea pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaassa".
Joten katse Kristukseen ja eteenpäin elämäntiellä kaikista sisäisesti rauhattomista herjaajista huolimatta :)Ei tässä nyt ole kysymys sinusta tai minusta tai edes Hentun Liisasta .. vaan siitä mitä Raamattu asiasta sanoo.. ja minä luen että kun Raamattu sanoo että kun joku on kuollut on hän mennyt haudan lepoon - se tarkoittaa että silloin ihminen on haudan levossa - eikä tiedä mistään mitään. Tai niinkuin Raamattu myöskin sanoo kuollut nukkuu "kuoleman unta" josta Jumala hänet kerran herättää ... tämän minä olen todennut olevan Raamatun kertomuksen mukainen ja jopa järjen mukainen käsitys kuolleen tilasta. Ihminen on Jumalan muistissa ..
alex
Mun mielestä asia on simbeli. Kuollessaan Herraan luottavien ihmisten sielut menevät suunnilleen heti, ellei nopeammin, paratiisiin. Koska ryöväri tunnusti Jeesuksen herruuden, on todennäköistä, että Jeesus vei hänet paratiisiin eli Aabrahamin helmaan. Käsittääkseni niihin aikoihin Aben helma siirrettiin tuonelasta taivaaseen.
- otapa.yourki.tuosta
Se on sinun tulkintasi. Tosin Jeesus puhui muuta, kun ihminen kuolee.
Siis henki palaa sen antajalle ja sielu menee kuoleman uneen ja uni on sitä, josta herätetään.
Ruumis- se on ajallisen kohdalla katoavainen.
Kun Jeesus on nyt valmistamassa sijaa, Hän on valmistamassa ja kun Hän palaa Kuninkaana, senjälkeen tapahtuu, että ihmisen sielu Herätetään kuoleman unesta ja hän saa -ylösnousemusruumiin- ja Jumala antaa elämän ja Hengen - joka on armolahjana ikuinen.
Siis ei pidä perinneoppia ottaa jonka aivosi on suodattanut, nyt selityksiksi, siis oppia, joka ei ole ottanut raamatun kokonaisvaltaista oppia matkaan.
Siksi ihminen, joka elämänsä antaa Herran käteen, luottaen sanaan, hän voi mennä kuolemassa aivan kuoleman uneen, että -voidaan yleensä "herättää!" - , eikös vain. Siksi helluntalaislaulaja todisti kuorolavalta, että hän pian kuolee ja menee lepäämään kuoleman uneen. Siis aivan raamatullisesti. Samon Lutterikin aikoi levätä ylösnousemus aamuun siis herätä unesta.
Joh 6:37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
Joh 6:38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
Joh 6:39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
Siis yourki- ole rohkea, heitä oppimantteli perinnäisopista päältäsi.
Kun ja koska Jeesus ei uskosi mukaan kadota sinuakaan, voit nukahtaa, jos Herran tulo viipyy, niin kuoleman uneen.
Se on Jumalan asettama kiertokulku. ja siitä herätetään.
Henki mikä sinulla on, palaa antajalle, kuten eläintenkin henki.
Henki kun poistuu, kuollaan. Eikä ilman ruumista ole elämää.
Ja vasta ylösnousemuksessa me saamme ylösnousemusruumiin.
Rohkeasti vain raamatun sanaan mukaan. Jeesus herättää ja milloin herättää. Ei pidä pelätä unta.
Joh 6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja --minä herätän-- hänet viimeisenä päivänä.
Joh 6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
ja minä herätän hänet (ajankohta, kiinnitä huomiota)
viimeisenä päivänä. -------viimeisenä päivänä-----
Eikös tämä Jeesus- Luoja Jumala tuon lupauksen antanut.
Miksi siihen et uskoisi? --epäuskoko - herätykseen?
Paavalikin.
1Te 4:13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
1Te 4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
1Te 4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
1Te 4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
1Te 4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
1Te 4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.
-poisnukkuneet- Herran tulemus - viimeinen päivä - kuolleet nousevat -- siis muuttuminen - jossa saadaan vasta se ruumis, missä voimme elää.
Meillä ei ole välitilaruumista, siitä raamattu ei puhu mitään.
On vain kuoleva tännejääväruumis ja sitten Herran paluussa saatava ylösnousemusruumis.
Rampakin, joka ajassa eli rampana ja kuuro - kuurona niin tuossa vaiheessa hänet puetaan -terveeseen ruumiiseen.
Ei meidän tarvitse tuonpuoleisista enempiä selitellä. Selitetään se niinkun se on kirjoitettu.
- välitilaopit on rakennettu, joka tarttuu mielihyväkeskukseen - jooksi- on perinnäisopin harha.
Tuomiokin on vasta lopussa, ja mietipä, se harha opettaa, että tuomiot olisi jo heti, kärsittävänä.
Ei se noin mene. Eikä tarvitse olla adventisti- että asia löytyy raamatusta. Meillä on kirjoitukset, ettemme eksyisi. - muista.tämäkin
Kun luet, kuuntele ja mieti. Kari Kuuva, hyvin raamatullinen.
https://www.youtube.com/watch?v=j1eQHX5BZn0
Mietipä tuotakin asiaa verrokkina välitilan harhaisen tulikärsimystä.
Siis Herran tuloa ei vielä ole, mutta he siinä opissa ovat jo osassaan.
Aivan epäraamatullista.
Mal 4:1 Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa.
Malakia puhuu viimeisestä päivästä, joka vasta silloin on kadotetulle tuomion julistuspäivä. Ei ennen. otapa.yourki.tuosta kirjoitti:
Se on sinun tulkintasi. Tosin Jeesus puhui muuta, kun ihminen kuolee.
Siis henki palaa sen antajalle ja sielu menee kuoleman uneen ja uni on sitä, josta herätetään.
Ruumis- se on ajallisen kohdalla katoavainen.
Kun Jeesus on nyt valmistamassa sijaa, Hän on valmistamassa ja kun Hän palaa Kuninkaana, senjälkeen tapahtuu, että ihmisen sielu Herätetään kuoleman unesta ja hän saa -ylösnousemusruumiin- ja Jumala antaa elämän ja Hengen - joka on armolahjana ikuinen.
Siis ei pidä perinneoppia ottaa jonka aivosi on suodattanut, nyt selityksiksi, siis oppia, joka ei ole ottanut raamatun kokonaisvaltaista oppia matkaan.
Siksi ihminen, joka elämänsä antaa Herran käteen, luottaen sanaan, hän voi mennä kuolemassa aivan kuoleman uneen, että -voidaan yleensä "herättää!" - , eikös vain. Siksi helluntalaislaulaja todisti kuorolavalta, että hän pian kuolee ja menee lepäämään kuoleman uneen. Siis aivan raamatullisesti. Samon Lutterikin aikoi levätä ylösnousemus aamuun siis herätä unesta.
Joh 6:37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
Joh 6:38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
Joh 6:39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
Siis yourki- ole rohkea, heitä oppimantteli perinnäisopista päältäsi.
Kun ja koska Jeesus ei uskosi mukaan kadota sinuakaan, voit nukahtaa, jos Herran tulo viipyy, niin kuoleman uneen.
Se on Jumalan asettama kiertokulku. ja siitä herätetään.
Henki mikä sinulla on, palaa antajalle, kuten eläintenkin henki.
Henki kun poistuu, kuollaan. Eikä ilman ruumista ole elämää.
Ja vasta ylösnousemuksessa me saamme ylösnousemusruumiin.
Rohkeasti vain raamatun sanaan mukaan. Jeesus herättää ja milloin herättää. Ei pidä pelätä unta.
Joh 6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja --minä herätän-- hänet viimeisenä päivänä.
Joh 6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
ja minä herätän hänet (ajankohta, kiinnitä huomiota)
viimeisenä päivänä. -------viimeisenä päivänä-----
Eikös tämä Jeesus- Luoja Jumala tuon lupauksen antanut.
Miksi siihen et uskoisi? --epäuskoko - herätykseen?
Paavalikin.
1Te 4:13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
1Te 4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
1Te 4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
1Te 4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
1Te 4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
1Te 4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.
-poisnukkuneet- Herran tulemus - viimeinen päivä - kuolleet nousevat -- siis muuttuminen - jossa saadaan vasta se ruumis, missä voimme elää.
Meillä ei ole välitilaruumista, siitä raamattu ei puhu mitään.
On vain kuoleva tännejääväruumis ja sitten Herran paluussa saatava ylösnousemusruumis.
Rampakin, joka ajassa eli rampana ja kuuro - kuurona niin tuossa vaiheessa hänet puetaan -terveeseen ruumiiseen.
Ei meidän tarvitse tuonpuoleisista enempiä selitellä. Selitetään se niinkun se on kirjoitettu.
- välitilaopit on rakennettu, joka tarttuu mielihyväkeskukseen - jooksi- on perinnäisopin harha.
Tuomiokin on vasta lopussa, ja mietipä, se harha opettaa, että tuomiot olisi jo heti, kärsittävänä.
Ei se noin mene. Eikä tarvitse olla adventisti- että asia löytyy raamatusta. Meillä on kirjoitukset, ettemme eksyisi.En usko välitilaruumiisiin. Uskon ylösnousemusruumiisiin.
Mutta. Mitä Raamattu sanoo?
- Mikä osa ryöväristä meni Jeesuksen kanssa paratiisiin?
- Missä paratiisi on nyt?
Biblia (1776) Niin Jesus sanoi hänelle: totisesti sanon minä sinulle: tänäpänä pitää sinun oleman minun kanssani paradisissa.
- filade
yurki1000js, kirjoitti Raamatun mukaan.
Uskollinen alkukielle käännös, RK:lle mukaan Jeesuksen sanat eivät ole lapsellisia: Luuk.23:43..."Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä sinä olet minun kanssani paratiisissa."
Lihassa ollessaan Jeesus tosin surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. Hengessä hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille (1Piet.3:18-19). Raamattu myös että Jeesus on laskeutunut maan alimpiin paikkoihin ja että hän nousi korkeuteen, otti vankeja saaliikseen.- kirjoituksista.hieman
Pitäisi vaan kertoa se h- hetken aikamääre, mitä taas Raamattu puhuu.
Voihan sitä vaikka mitä harhaa aamentaa, kun ajattelee siitä samanmielisesti.
Älkää nyt jakako osia, ennenkuin Raamattu itse ne jakaa.
I-tulemuksessa josta noustaa osaan, kuoleman unesta ja saadaan elettävä ylösnousemusruumis.
ja tuomion ylösnousemus.
H- hetket ovat taivaalliset ja maalliset perinnäisopit sitten jubileeraa vain ajallisia "kyllä, kyllä" mielikeskuksia, kun inhimillinen mieli sitä positiivisesti käsittelee.
Mutta, Jeesus sanoi sellaisiin sen, että "te eksytte, kun ette tunne kirjoituksia".
Siis eksymisen mahdollisuus on ja on varottava, ettei väärään pane raamatunleimaa. - perinnekäsitysten.ansa
Miettikääs siinä samalla, otan verrokkina perinnäisopin, eli lapsikasteen ja se kaste on se pelastus.
Siis ohitetaan se sana.
Siinä aivan tosissaan opetetaan ja väitetään että oppi on raamatullinen, -eikä nähdä pidemmälle- .
Lopputulos on esimerkkitapauksiin aikainsaatossa.
Itkevät äidit, jotka menettivät lapsensa, synnytyksessä ja kastamattomana.
Nyt lapsi kitui sitten helvetissä. No, ehkä teidän välitilan rikkaanmiehen rinnalla.
Näettekö nyt käsitteenne mahdottomuuden ja perinnäisopin rakkauden, missä aamennatte sitä, mikä teistä tuntuu hyvältä.
Lapsikaste kuulostaa hyvältä - määrätyissä piireissä.
Tulos vain on julma ja käsittämätön, siis tuo syntymähetkissä kuolleen lapsen, joka ei voinut elämässään valita edes hyvää ja pahaa.
Tavallaan tuo syntiinlankeemuskatselmus tuo oppiin, että isän synti on lapsen surma. Jopa seksualisuus Jumalan luomana saastutetaan sanalle - synnissä siinnyt - .... jne. saatetaan perinnekäsityksien vaikutusalueisiin, joka ei ole sillätavalla hyvä, mitä se taas raamatullisesti olisi hyvä.
No, jätetään nyt, alkaa asia rönsyilemään liikaa sivurönsyihin.
Mutta, vain esimerkin avaamiseksi mielensopukoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .18010500Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523615Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja543381- 642895
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2212281- 1162223
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252053Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671658Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221486Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121396