Perässäajajaa rangaistiin taas rajusti

tapausVALVOTTAA

Pariviikkoa takaperin ajoi perässäni auto, hirvi juoksi oikealta puolelta tielle, jarrutin rajusti, peräsäajaja ohitti heti kun oli hyvää tilaa ja ajoi hirveen, vastaantulijoiden kaistalla.

Uusi, noin 100 tonnin auto meni pahaan kuntoon kun kolaria seurasi vielä ympäriajo. Kaverini sanoi että ei tuollainen vielä mene lunastukseen, on se kurjaa jos ei mene.

16

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ertuilö3456k.l

      hirvikolarit perustuu tuuriin, harva pystyy niitä väistämään. ajonopeus ratkaisee vahinkojen määrän ja laadun.

      meillä on ollut hirviä todella lähellä , mutta jokainen on ehtinyt alta pois. en olisi pystynyt ajamaan kolaria.

      • se-mikään-salama-ole

        Tuossa oli juuri esimerkki siitä, miten tehdään tahallinen hirvikolari. Siinä ei tuurilla ole mitään tekemistä kun kuljettaja ei näe kuin edellä menevän takavalot ja tekee niiden pohjalta typerän ratkaisun. Hirvivaara-alueella pitää laskea nopeutta, lisätä välimatkaa edellä menevään ja pitää omat silmät auki. Kyllä sen hirven näkee, kun antaa itselleen siihen mahdollisuuden.


    • LilluvaLaardi

      100 tonnin auto on rajusti ylikuormattu. 76 tonnia on suurin sallittu massa, mutta ei sekään pelkästään autolle, vaan koko ajoneuvoyhdistelmälle.

      • veio3

        Noooh, pieni ylikuorma, jokainen tekee virheitä.


    • veio3

      Liian lähellä ajavat katsovat oikeudekseen päättää mitä edellä ajava saa tehdä. Liian lähellä takana ajavalla on kaksi mahdollisuutta, tai tavallaan kolme, väistää vastaantulijoiden kaistalle tai oikealle, ulos tieltä tai ajaa perään.
      He katsovat oikeudekseen sanoa, "Älä jarruta tai jos, niin satutan sinua".

      • gsgvs32

        itse ainakin hiljennän vauhtia vähitellen jos joku tulee perään roikkuu eikä anna väliä tai ohita tilaisuuden tullen. tietenkin voishan sitä vetää äkkijarruksen ja sanoa että väistit jänistä ja perään ajaja maksaa korjauskulut.


      • veio3
        gsgvs32 kirjoitti:

        itse ainakin hiljennän vauhtia vähitellen jos joku tulee perään roikkuu eikä anna väliä tai ohita tilaisuuden tullen. tietenkin voishan sitä vetää äkkijarruksen ja sanoa että väistit jänistä ja perään ajaja maksaa korjauskulut.

        Niin pitäisi jokaisen tehdä eli jos takana, liian lähellä ajava ei ymmärrä, niin edessä ajavan on ymmärrettävä sitäkin enemmän ja tehtävä tilanteesta turvallinen.
        ELI, jos takana ajava ei ymmärrä pitää riittävästi välimatkaa, edessä ajavan on ymmärrettävä säätää nopeus takana olevan välimatkan mukaiseksi.
        Suurimpia ongelmia liikenteessä on siinä, ettei väärin ajavat saa riittävästi oikeaa palautetta muilta kuskeilta eikä poliisilta. Siksi ongelmakuskien ei koskaan tai ainakin liian harvoin tarvitsee katsoa peiliin.


      • hohhoijaavaan
        veio3 kirjoitti:

        Niin pitäisi jokaisen tehdä eli jos takana, liian lähellä ajava ei ymmärrä, niin edessä ajavan on ymmärrettävä sitäkin enemmän ja tehtävä tilanteesta turvallinen.
        ELI, jos takana ajava ei ymmärrä pitää riittävästi välimatkaa, edessä ajavan on ymmärrettävä säätää nopeus takana olevan välimatkan mukaiseksi.
        Suurimpia ongelmia liikenteessä on siinä, ettei väärin ajavat saa riittävästi oikeaa palautetta muilta kuskeilta eikä poliisilta. Siksi ongelmakuskien ei koskaan tai ainakin liian harvoin tarvitsee katsoa peiliin.

        Nimenomaan. Jos joku ajaa liian lähellä takana, pitää edessäajavan alkaa vähitelleen laskea nopeutta ja alkaa tarjoamaan ohitusmahdollisuutta. Yllättävää kyllä, aika moni on niin lahopää, ettei tajua ohittaa, vaikka tilaisuuksia on jatkuvasti. Miksi ajaa perässä kiinni?

        Kun lahopäät saisivat palautetta ajotyylistään enemmän, saattaisi ehkä käytös muuttua. Nytkin talvirajoitusten tultua ihmiset ajavat kuitenkin lähemmäs 100km/h maanteilläkin. Siellä riittää perässäroikkujaa.

        Mielestäni poliisien pitäisi jatkuvasti valvoa myös turvavälien pitämistä. Rahasampo olisi taattu. Ei sen tarvitse olla vain kampanjaluonteista.


    • anttiauto

      Jos perässä ajaja ärsyttää, kannattaa laittaa isoin vaihde päälle ja pitää kaasupoljin noin 2 minuuttia pohjassa.

      • voi.vain.todeta.että

        Et näköjään osaa. Mikä tahansa koulutettu apian pystyy ajamaan lujaa. Fiksusti ja sääntöjen ja rajoitusten mukaisesti ajaminen vaatii älyä ja taitoa.


    • IdioottejaRiittää

      Hienoa että ylihintaisella paskalla ajeleva hanuri-idiootti sai kunnon opetuksen.

    • 100 tonnin auto. No nyt hallitus on saanut taas edistyksellisä asioita eteenpäin. EK saa varmasti nyt enemmän tavaraa eteenpäin. Kumpa vielä sunnuntailisät, lomarahat poistettaisiin ja työpäivää saataisiin reilusti pidemmäksi-kyllä taas asiat olisivat hyvin! ai niin, ja ilmainen kuukausi ilman palkaa työaloittamisen! siis, aivan uskomattoman hienooo,,,

    • viias

      Perässä ajajasta pääsee todella nopeasti eroon kun laskee sitä omaa nopeuttaan pikkuhiljaa,jotta se roikkuja ehtii reagoida hiljentämiseesi, eikä paukauta perään.

    • Eiköhoksotpelaa

      Itsellä tällainen kokemus:

      Ajan asuntoautolla valoisana joskin sateisena kesäpäivänä valtatien pitkää suoraa Pohjanmaalla. Yhtäkkiä näen vasemmalta suolta tulevan hirviemon vasoineen kohti tietä.
      No minä jarrutan ( en kauhean rajusti ettei astiat tipu kaapeista) ja eikös silloin takanatulija lähde hetkeäkään empimättä ohittamaan minua.
      No ohittaessaan sitten pölvästi huomaa vastaantulevien kaistalle tulleet hirvet ja saa kyllä ne juuri väistetyksi.

      KYSYMYS: jos suoralla tieosuudella edessä ajava yhtäkkiä jarruttaa, niin eikö takana tulevan mieleen tule, että SIIHEN VARMAAN ON JOKU SYY!!

      • IdioottejaPiisaa

        Juuri näin. Mutta koska liikenteessä on vain ja ainoastaan idiootteja, niin silloin aloittajan sinun kuvaamasi tilanne toteutuu.

        Te asuntoautoilijat ja vaununvetäjät olette niin iso punainen vaate monelle, ettei edes jarruttamisen merkitystä suoralla tiellä aleta miettimään. Se tulkitaan vain kivaksi eleeksi antaa tietä sen enempiä asioita miettimättä. Ja kun roikutaan hanurissa kiinni, niin eteenpäin ei paljoa voi nähdä. Kaikki tapahtuu edellämenevän ehdoilla. Näkemäsi hirvet tulivat vielä siltä puolelta, johon takanatuleva monesti kiinnittää enemmän huomiota ennen ohitustaan. Mutta se onkin sitten se ainoa asia, johon keskitytään.


    • kiitorh

      Niin olet oikeassa.
      Lohjan kiitolinjakolari nyt esimerkkinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      132
      4694
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      3192
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      113
      2624
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      46
      2191
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      259
      1743
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      47
      1679
    7. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1567
    8. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1496
    9. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1480
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1211
    Aihe