Voimakas yleistynyt ahdistuneisuushäiriö

Pelokkain

Minulle on diagnosoitu keskivaikean masennksen lisäksi määrittelemätön ahdistuneisuushäiriö. En ole oikeastaan koko aikana tuntenut itseäni niinkään masentuneeksi, vaan ihan järjettömän ahdistuneeksi. Itse olenkin sitä mieltä, että minulla on aivan älyttömän suuri ja vahva ahdistuneisuushäiriö, joka on lamaannuttanut minut aivan täysin ja neljän seinän sisälle.
Suurimpia pelkojani on selviytyminen tulevaisuudessa (työpaikka menossa alta uupumisen takia), taloudelliset huolet (em. syystä), pelko omasta terveydestä (meneekö tämä vieläkin pahemmaksi, vaikka olen käytännössä jo romahtanut).
Olen elänyt tässä 24/7 pelossa jo yli puoli vuotta. Hoitosuhde on vielä muutaman kuukauden ajan työterveydessä sekä nyt myös psykiatrian poliklinikalla. Hoitona on ollut pari masennuslääkettä (eivät sopineet), Opamox ja nyt buspironi sekä keskustelut työspykologin, psykiatrin ja psyk.sairaanhoitajan kanssa (eivät oikein auta).
Itsetunto ja itseluottamus ovat kadonneet aivan tyystin. Mitään en saa tehdyksi. Käytännössä en uskalla edes elää, kun kaikki asiat pelottavat. Psykoottinen en koe olevani, ainakaan vielä.
Tuntuu, ettei minusta kerta kaikkiaan ole enää minkään työn tekijäksi. Pelkään niin paljon kaikkea ja erityisesti epäonnistumista. Stressinsietokykyä ei ole enää ollenkaan.
Kaikenlaiset pelot ovat lamaannuttaneet minut totaalisesti.
Onko joku selvinnyt näin laajamittaisesta ahdistuksesta?

10

1329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työuupunut

Kirjoituksesi oli kuin kuvaus tilanteestani tällä hetkellä joka kohtaa myöten. Kymmenen vuotta sitten sairastuin myös burnoutin ja keskivaikeaan masennukseen, joista kuitenkin selvisin. Viime marraskuussa tuli täysi unettomuus. Se ja pitkään jatkunut uupuminen romahduttivat minut eli totaalinen psyykkinen ja fyysinen uupumus. Sinä kyllä selviät tästä. Minäkin niin uskon selviäväni. Aikaa se varmasti tulee viemään meillä molemmilla.

• Parannus

Ehkäpä kunnon terapiasuhde (siis 1-2 x vko) auttaisi? Josko taustalla on jotakin muutakin kuin tuo nykyinen tilanne? Hoitamaton toistuva masennus? Minä kyllä kokeilin terapiaa, mutta ei minulle auttanut. Joillekin on kyllä auttanut... minullakin todettiin epämääräinen ahdistuneisuus aikoja sitten. Olen oppinut elämään sen kanssa ja toistuvan masennuksenkin. Kurjaahan se on kun elämä ei luista mutta toivoa ei kannata menettää.

• Acedia

Minulla on ihan samanlainen tilanne, ollut jo nelisen vuotta. Sain alkuun paniikkikohtauksen oloisia ahdistuskohtauksia sen jälkeen kun tulin jätetyksi pitkässä parisuhteessa, ja lopulta ahdistus jäi päälle. Ahdistuksen aiheet ovat normaaleja, mutta mittakaava on suhteeton. Pelkään henkilökohtaisen talouden romahtamista, terveyden menettämistä, kipuja, ihmissuhteita (lähinnä konflikteja niissä), epäonnistumista, vanhenemista, yksin jäämistä.. Lista on loputon. Kun joskus harvoin keskityn tosissani johonkin, ahdistus vaimenee, mutta palaa taas heti kun mieleni alkaa askarrella arkisissa asioissa.

Itsetuntoni on kadonnut samoin kuin aloittajalla enkä usko osaavani mitään kunnolla. Ihmisten puheista poimin jatkuvasti viitteitä siihen, miten vähäarvoisena minua pidetään. Välttelen sosiaalista kanssakäymistä, koska pahoitan kaikesta mieleni ja minulle jää itkuinen olo.

Ahdistus peittää alleen myönteiset tunteet enkä kykene nauttimaan mistään. Miellyttävin tunne on helpotus, silloin harvoin kun uppoudun johonkin niin että ahdistus väistyy.

Kamalaa sanoa, mutta olemiseni on pelkkää elämän loppumisen odottelua ja mitä pikemmin, sen parempi. Ei jatkuvassa kauhuntunteessa jaksa kukaan elää.

• AhdistunutMies

Itsellä tämä ahdistus on ollut todella pahana jo kohta 10 vuotta. Ei voi kuin ihmetellä että miten olen onnistunut pysymään edes jotenkuten järjissäni. Moni olis varmasti minun asemassani jo flipannut aivan totaalisesti ja tappanut itsensä.

No ei se kaukana tällä menolla olekkaan. Tuntuu myös siltä että elämä on jo näin 27-vuotiaana pelkkää kuoleman odottelua ja sitä se on ollut jo ainakin viimeiset 6-7 vuotta. Miten ihmeessä voikin ihmistä ahdistaa kaikki pienimmätkin asiat niin paljon ettei pysty elämään muutakuin kyhjöttämään pala kurkussa neljän seinän sisällä.

• AhdistunutMies
        AhdistunutMies kirjoitti:

Itsellä tämä ahdistus on ollut todella pahana jo kohta 10 vuotta. Ei voi kuin ihmetellä että miten olen onnistunut pysymään edes jotenkuten järjissäni. Moni olis varmasti minun asemassani jo flipannut aivan totaalisesti ja tappanut itsensä.

No ei se kaukana tällä menolla olekkaan. Tuntuu myös siltä että elämä on jo näin 27-vuotiaana pelkkää kuoleman odottelua ja sitä se on ollut jo ainakin viimeiset 6-7 vuotta. Miten ihmeessä voikin ihmistä ahdistaa kaikki pienimmätkin asiat niin paljon ettei pysty elämään muutakuin kyhjöttämään pala kurkussa neljän seinän sisällä.

Jos joku on vielä sitä mieltä että toivoa on tällaisessakin tilanteessa mikä itsellä on niin aika väärässä saa olla minun mielestäni.

• avunsaanut

Testatkaa B,C,D -vitamiinit, Solgar L-teaniini, Magnecit ja heittäkää kaikki ahdistavat asiat elämästänne pois, työkin jos se on sellainen - kyllä niitä uusia tulee sitten ajallaan :)

-nimim. viikossa jaloilleen 3 vuoden lamaannuttavasta ahdistushelvetistä

• Artsi5534

Viikossa jaloilleen ahdistushelvetistä - en usko. Mulla meni paranemiseen kolmisen vuotta, vaikka käytin kaikki konstit.

• AhdistunutMies

En minäkään usko että kukaan voi mitenkään parantua kroonisesta ahdistuksesta viikossa. Itsekkin kärsinyt tästä jo 10 vuotta eikä loppua ole näkyvissä.

• keripukkiavaimitäonmulla

Itselleni on löytynyt mieluisa työ joka nostaa itsetuntoa ja vähentää ahdistusta ja antaa mielihyvää onnistumisten kautta. Jos on uupumista, onko taustalla myös uniongelmia mielenterveysongelmiin johtuen. Ehkä ongelmien perussyiden löytäminen ja aukaiseminen antaisivat ajan kanssa työkalut parempaan elämänlaatuun. Jos hoidetaan vaan pelkästään oireita mm. lääkityksellä, joka on varmasti tarpeen mutta ei paranna elämänlaatua niin tarvitaan rohkeutta ja aikaa pureutua ongelmien alkusyihin ja syntyyn.

• kalma

Täällä mies jolla alkoi gad 20 vuotiaana. Nyt oon 50v. Ja oireisto lievittynyt 80%. Oireisto on ollut ajoittain erittäin vaikea. Kaikki lääkkeet kokeiltu. Rivatril eli bentso sopinut parhaiten. Rivatrilissa hyvä pitää taukoja jos elämäntilanne on helpompi.ssri ym.myrkyt pahensi vaan oloa lukuisine sivuvaikutuksineen. Psykiatri sanoi aikoinaan että voi olla että kärsin hautaan asti näistä oireista. Nyt vihdoin tuntuu että voin voittaa kokonaan tän hevetin. Eli toivoa on. Älä luovuta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      462
      2848
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2675
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      272
      1618
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1204
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      441
      1145
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      980
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      938
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      909
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      895
    Aihe