Selityksenä olen lukenut, että narsistinen persoonallisuushäiriö syntyy jo pienenä lapsena kun äiti ei ole välittänyt lapsen huomion tarpeesta. Minusta tuo ei ole ainakaan ensisijainen syy.
Koska varmasti kaikki pienet lapset kokevat useastikin, ettei saa riittävästi huomiota äidiltään. Eikä kaikista tule persoonallisuushäiriöisiä.
Minusta narsistinen persoonallisuushäiriön syy on perimässä. Jotenkin aivojen rakenteellinen "valuvika" jonka seurauksena ei tunne tunteita samalla tavalla kuin useimmat ihmiset tuntevat tunteita. Narsistinen persoonallisuushäiriöinen ajattelee ja toimii sillä tiedolla joka hänellä on käytettävissä, tunteiden käsittelyssä on "tyhjää", mitään ei tapahdu.
Tunteet narsistinen persoonallisuushäiriöinen korvaa faktatiedolla.
Narsistisen persoonallisuushäiriön synty
55
847
Vastaukset
- Pidetään_
"Koska varmasti kaikki pienet lapset kokevat useastikin, ettei saa riittävästi huomiota äidiltään. Eikä kaikista tule persoonallisuushäiriöisiä."
Pidetään syynä, että n.1-2 vuosien aikana syntyy häirö, jos tapahtuu laiminlyöntejä/laiminlyöntiä...??? huolenpidossa. En ole lukenut mistään, että paljonko sitä tarvitsee tapahtua.
Lapsi kehittyy vastavuoroisuuden kautta tietyiltä kyvyiltään ja ominaisuuksiltaan. Kehitys ei pääse tapahtumaan, jos vastavuoroisuutta ei ole...
Näin lapselle jää tyhjiö tiettyyn kohtaan aivoihin, missä pitäisi olla empatiaa.- äidin_vika_aina
Korkea testosteroni taso aiheuttaa myös empatian puutetta.
- Karmeaa
Juuri näin. Ensimmäisen 3 vuoden aikana lapsen perusturvallisuus ja oman itsen hahmottaminen tapahtunee. Jos lapsi ei saa kontaktia - useimmiten - äitiinsä tai huolenpitoa jää tunne-elämä ja tunteiden "peilaaminen" kehittymättä. Hyvä esimerkki lienee perheestäni. Kun oma äitini sai ensimmäisen lapsen, hoitaja oli hänen oma äitinsä, jolla oli aikaa lapselle ja kokemusta. Kun toinen tuli, ei tuota kontaktia ollut eikä ylipäänsä mitään pysyvää kontaktia. Äiti saattaa olla esim. työnarkomanian tai masennuksen takia laiminlyödä lastaan. Eli tunteiden "oppiminen" jää saavuttamatta. Miksi niin monet johtajat ovat narsisteja? Siksi kun on helppo mopottaa kun empatia puuttuu.
- näinonnäreet
Äidit eli siis naiset, ovat syyllisiä narsismiin!
- HanneleLia
Lapsen vanhemmat/häntä hoitaneet, mutta yleensä syy löytyy kyllä lapsen äidistä ja tästä syystä narsisteista suurin osa on naisia. Vieraannuttajat ovat aina narsisteja. Vieraannuttajista 90% on naisia.
- narsistinuhrina----
Eikö isällä ole mitään tehtävää lapsen varhaisessa kasvatuksessa.Äitikö se on ainoa lasta rakastava ja huolehtiva ihminen.
NÄINONNÄREET joka kirjoitit että naiset ovat syyllisiä narsismiin.Olen aivan varma että nautit kirjoittaessa,kun sait äidit syyllistettyä.- huolehdivarhain
Se on vastuussa joka on lähivanhempi, jolla on mahdollisuus antaa lapselle varhainen tuki ja turva, pitää sylissä ja hoivata. Jos pääongelmaksi nousee kumpi aiheutti, sanoisin molemmat. Lapsen pitäisi olla pääasia.
- näinonnäreet
Kirjoitit: "Olen aivan varma että nautit kirjoittaessa,kun sait äidit syyllistettyä"
Vain narsistinen ihminen voi olla "varma" mitä toisen mielessä liikkuu. - 23wsde53
näinonnäreet kirjoitti:
Kirjoitit: "Olen aivan varma että nautit kirjoittaessa,kun sait äidit syyllistettyä"
Vain narsistinen ihminen voi olla "varma" mitä toisen mielessä liikkuu.No tää palstahan on tulvillaan kaikenlaisia mielenhäiriöisiä.
- KasvatusJaGeenit
Minusta, koko eliniän pysyvä narsistinen persoonallisuushäiriö ei selity pelkästään vanhempien "kasvatuksella". Mutta on myötävaikuttamassa siihen.
- huolehdivarhain
Harvemmin sanotaan kasvatukseksi varhaista huolehtimisen vaihetta, jossa narsismi syntyy. Laiminlyönti varhaisessa huolehtimisessa aiheuttaa. Yksi laiminlyönti ei aiheuta.
- nohuhhhuh
No en tiedä syytä, mutta huomasin järkytykseltäni, että 11 vuotias tytön kaveri on täysin narsisti. Uhkailee tyttöäni ja laittaa hänet tekemään vaikka mitä älytöntä. Sitten kun näkee tyttöä, niin hän on itse viattomuus. Katsoo koiranpentunaamalla ja puhuu hiljaa... Kammottavaa...
- yst.aukt
Tyttäresi on sinulle päävastuussa teoistaan.
Järjestä pyydä tyttäresi kaverinsa kanssa teille ja järjestä mehuhetki. Puhu ystävällisesti molempien kanssa, tee selväksi mitä ajattelet heidän teoistaan. Älä päästä lastasi niin helpolla, että selitykseksi riittää että joku muu käski... huomaatko?
Jos ei toivottu tekeminen jatkuu, ota vakavampi sävy sinun tyttärellesi. Lopulta, jos ei vaan mene kuuleviin korviin, ota vielä vakavampi, pyydä apua joltakin, jolla on auktoriteettia lapseesi. Sinun pitää myös kerätä auktoriteettisi, jos sitä ei ole tarpeeksi.
Tyttärellesi tulee elämässään vielä monta muutakin hyväksikäyttäjää, jos hän on sen tyylinen että kaikki käy. Hänellä pitäisi olla itseluottamusta ja oma harkinta, ehdottomasti. - yst.aukt
Ja vielä, että tuo ikä on erittäin sopiva oman harkinnan kehittämiseen ja sinä olet avainasemassa tukemassa sitä. Anna hänelle uskoa itseensä.
- nohuhhhuh
No siis enemmän mä olen huolissaan siitä toisesta. Tytön kanssa sovittiin, että mihinkään älyttömyyksiin ei rupea. Tyttöni on kyllä sosiaalinen ja on mielellään kaverina sellaisillekin, joilla ei tunnu muita kavereita oikein olevan. Mutta on pitänyt hiukan rajoittaa tämän tytön kanssa oloa. Sitä vaan haukottelin, että kyllä sitä vaan jo nuorena ihminen osaa olla suoranaisesti narsisti.
- narinarinar
Kyllähän jotkut kakarat on selvästi narsistisia. Heti kun huomaa toisessa jotain heikkoa, alkaa kiusaaminen ja oikein nauttii siitä. Ne on niitä pentuja, jotka kantelee opettajalle joka asiasta ja on aina itse olevinaan täysin syytön. On kyllä mielellään mukana tekemässä jotain pahaa porukalla, mutta kun pitäisi vastata teostaan, pistää kaikki toisten syyksi ja itse on kuin viaton enkeli.
En tiedä mikä tällaisen käytöksen synty voi olla, mutta sen olen huomannut, että monesti näitten lasten vanhemmat on samanlaisia, ylimielisiä öykkäreitä. Eli jotain opittuakin tuossa on. Alakoulussa mun luokalla oli selkee narsistikakara. Koska se oli rikkaasta perheestä, se oli tietysti opettajan lellikki. Sitä se käytti taitavasti hyväkseen. Muutama samanlainen nuolijakakara siinä ympärillä tukee antamassa ja opettajilla ei minkäänlaista tunneälyä. Aikaihmisenä kuulin siitä sitten vähän ikäviä juttuja, maksattanut toisilla ihmisillä velkojaan ja käyttänyt toisia hyväkseen ja luikkinut ulkomaille pakoon ettei tarvi ottaa vastuuta mistään. Niinpä niin kun syy on aina jonkun toisen ja onhan siinä oma nautintonsa, kun saa huijattua jotain toista ihmistä.- MrJuha82outolintu
Tuollaiset ihmiset ovat yksinkertaisesti PAHOJA.
- realismia
Ei narsistin kanssa pidä liittoutua missään asiassa ,e siitä tule kuin harmia. Oli nyt sitten äiti sanonut hyvää päivää tai ei lapsena niin sijaiskärsijäksi ei pidä ryhtyä.
- psalmi58jae4
Väärämieliset ovat harhateillä syntymästään saakka, äitinsä kohdusta asti ovat valehtelijat eksyksissä.
- Pidän_tästä
Pidän tästä <3
- lkjhgghjk
Onko oikeasti tuollainen psalmi.
Kysyn kun ei ole raamattua edessä ? - On_oikeasti
lkjhgghjk kirjoitti:
Onko oikeasti tuollainen psalmi.
Kysyn kun ei ole raamattua edessä ?http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Ps. 58:3&rnd=1283620050474
(58:4) Väärämieliset ovat harhateillä syntymästään saakka, äitinsä kohdusta asti ovat valehtelijat eksyksissä.
- wqws
"tunteet korvataan faktatiedolla", onhan se hyvä että joillakin on faktatietoa. Eli tuosta voi päätellä ettet ole ainakaan koulua käynyt, koska kouluttautuneet ihmiset tietävät enemmän faktaa. Ja he ovat siten sinusta narsisteja.
- Niinpä_
Niinpä. Eihän tieto ja järki kenestäkään narsistia tee. Empatian puuttuminen on se juttu.
- gfhgffghjjgf
Samaa mieltä.
Ei älyllisyys ole narsismia. Hyvinkin tunteellinen ihminen voi olla myöskin hyvin älyllinen. Ei asia ole mikään joko tai. Ihmisessä voi olla sekä tunteet että äly yhdistettynä ja samassa ihmisessä.
Esim. aspergerihmiset voivat olla innokkaita tiedonkerääjiä.
Ja jo lapsena käyttäytyä "professorimaisesti". Mutta ilmiö ei liity narsismiin.
Mutta ei myöskään ole joka tilanteessa niin, että aina kouluttautuneempi tietää enemmän fatkaa. Eihän aina edes kaikki koulussa opetettu pidä paikkansa, kun tieteellinenkin tieto muuttuu. Joku kouluttautunut voi joskus olla niin jumittunut väärään teoreettiseen "tietoon" ettei näe edessään olevaa faktaa.
- ASasASSQ
Ei aivoissa ole rakenteellista vikaa, vaan narsistinen käytös tai läheisriippuvuus on vamma tai tyhjiö, älykkyyden ristiriitaisuus, kemiallinen epätasapaino aivoissa. Aiheuttaja voi olla myös henkilö itse. Kerron esimerkin: Oli eräs pikkutyttö joka ei oppinut koulussa opetettuja tiettyjä asioita, ne asiat eivät hänelle menneet perille mitenkään. Hänelle ne asiat olivat jotain aivan käsittämätöntä. Hänen isänsä oli kovan linjan ja vanhan liiton mies, joka ei arvostanut sellaista ettei joku opi eikä osaa. Pikkutyttö saikin isältään hyvin jyrkän tuomion: Sinusta tyttö ei tule koskaan mitään. Pikkutyttö loukkaantui syvästi tästä asiasta, se satutti kovasti hänen sieluaan. Tässä pisteessä on yleensä kaksi vaihtoehtoa: joko tehdä kovasti työtä ja opetella ja opetella ja näyttää että kyllä minä opin tai luovuttaa, ja sanoa itselleen että antaa olla sitten. Tämä pikkutyttö luovutti ja päätti ettei hän tarvitse elämässä lainkaan niitä oppeja, hän siis teki asian itselleen merkityksettömäksi ja mitätöi sen. Samalla hänestä tuli kuin narsisti. Sen jälkeen hän ei opetellut elämässä niitä asioita aikuisenakaan, vaikka olisi hyvinkin voinut sen tehdä. Hän vältteli ja kierteli ja väisteli aina niitä asioita sekä niiden asioiden tekemistä, joihin tuo puuttuva oppi liittyi. Hän mitätöi aina nekin asiat. Aina kun eteen tuli sellainen asia joka olisi onnistuakseen vaatinut juuri sitä, mitä hän ei osannut, hän vain mitätöi sen. Hänestä tuli täysin välinpitämätön asioille. Tyttö kasvoi aikuiseksi ja meni naimisiin sai hyvin osaavan miehen. Mutta tyttö ei ymmärtänyt sitä että joku voisi osata jotain sellaista kuin hänen miehensä, ja hän mitätöi nekin tiedot ja taidot. He saivat lapsia. Mies alkoi kärsiä siitä että hänet aina mitätöitiin ja alkoi riita, joka kesti vuosikymmeniä. mies ei kuitenkaan alistunut. Kun lapset kasvoivat hän mitätöi heidätkin kaikki. Kun oma perhe huomasi että hän ei osannut asioita, he sanoivat siitä hänelle. Silloin tyttö loukkaantui syvästi ja ryhtyi kostamaan. Tytöstä kasvoi hirviö, joka mitätöi kaikki asiat omassa perheessään ja piti ulkoisia idoleita. Hän ei siis ollut kokonaan tyhmä, vain tietty osa oli romahtanut ja käpertynyt lähes olemattomaksi, sosiaalisesti hän oli hyvin älykäs, koska sosiaalisuus oli vallannut sen alueen aivoista jossa sen taidon pitäisi sijaita ja kehittyä, jota hän ei lapsena oppinut. Aivoissa ei ole tyhjää, vaan jokin muu alue laajenee ja täyttää ne tyhjät alueet. Tytön oppimattomuus tietyissä asioissa aiheutti sen että joku toinen asia aivoissa kasvoi todella suureksi. Siksi hän pystyi mitätöinnin lisäksi peittelemään oman tyhmyytensä ja uskottelemaan muille ihmisille että hänen perheensä olisi muka tyhmä. Hän pystyi taitavasti pyörittelemään puhetta aina siten ettei koskaan puhe mennyt sinne suuntaan jossa hänen oma osaamattomuutensa olisi tullut julki. Hänestä kasvoi läheisriippuvainen ja narsisti.
- Tunnen_us
Tunnen useita henkilöitä joilla sinun kuvaamiasi ongelmia lapsuudesta.
Yleensä aikuisuuten ehdittyään on jo käynyt asiat jollain tavoin läpi, ei jää noin epäselväksi. Aina löytyy kohtalotovereita joiden kanssa pystyy keskustelemaan asioista.
Syntyy riitaisia liittoja, alkoholismia, kaikenlaista, mutta jos on se yksi, se empatiakyky, niin kaikenlaista pystyy korjaamaan, jos on tahtoa. Jos puuttuu tahto, niin sitten ei voi mitään.
Pystyisin selittämään kaiken, mitä tulee omaan narsisti-psykopaattiini tietämilläni tosiseikoilla hänestä, hänen lapsuudestaan, nuoruudestaan ja taustastaan. Totuus vain on, että hänellä ei ole sitä empatiakykyä ja se narsismi paljastui sitä kautta... Sääli ja mikään ymmärrys ei auta. Rikki mikä rikki, reikä päässä väärässä kohtaa. Kuinka olisinkaan toivonut, että minun selitykseni olisi ollut riittävä. Mutta se ei ollut.
Oireluettelon kautta paljastui vielä psykopatia.
Hyvin outo, ei selity kasvatustekijöillä. - ASasASSQ
Tunnen_us kirjoitti:
Tunnen useita henkilöitä joilla sinun kuvaamiasi ongelmia lapsuudesta.
Yleensä aikuisuuten ehdittyään on jo käynyt asiat jollain tavoin läpi, ei jää noin epäselväksi. Aina löytyy kohtalotovereita joiden kanssa pystyy keskustelemaan asioista.
Syntyy riitaisia liittoja, alkoholismia, kaikenlaista, mutta jos on se yksi, se empatiakyky, niin kaikenlaista pystyy korjaamaan, jos on tahtoa. Jos puuttuu tahto, niin sitten ei voi mitään.
Pystyisin selittämään kaiken, mitä tulee omaan narsisti-psykopaattiini tietämilläni tosiseikoilla hänestä, hänen lapsuudestaan, nuoruudestaan ja taustastaan. Totuus vain on, että hänellä ei ole sitä empatiakykyä ja se narsismi paljastui sitä kautta... Sääli ja mikään ymmärrys ei auta. Rikki mikä rikki, reikä päässä väärässä kohtaa. Kuinka olisinkaan toivonut, että minun selitykseni olisi ollut riittävä. Mutta se ei ollut.
Oireluettelon kautta paljastui vielä psykopatia.
Hyvin outo, ei selity kasvatustekijöillä.Tässä tapauksessa jonka kerroin tyttö meni naimisiin 17 vuotiaana joten ne ongelmat siirtyivät avioliittoon, niin nuorena ei ihminen ole asioitaan aina selvitellyt itselleen. Hän mitätöi kokonaan niiden asioiden merkityksen. Hänestä kasvoi narsistinen persoona joka mitätöi kaikki ongelmat, omat sekä perheen sekä samalla hän mitätöi ihmisetkin. Tyttöön vaikutti niin paljon se, mitä isä hänelle oli lapsuudessa sanonut ja aina kun jatkossa joku paha asia tuli, siis hänen mielestään hänelle paha, oppi mitätöimään sen asian ja sen tulevan merkityksen. Ongelmia tytön omassa perheessä ei hoidettu, vaan ne syrjäytettiin merkityksettöminä ja siten niitä ongelmia kasvoi koko ajan lisää ja tuli lopulta moniongelmaisuus. Kaikki asiat olivat siis huonosti. Tytölle ei siis ollut merkityksetöntä se, mitä isä oli hänelle sanonut, vaan siitä tuli hänelle kuin koko elämän ohjenuora ja häpeä. Mutta hän oppi sen että tulevat ongelmat täytyy mitätöidä, mikä oli taas täysin väärin. Hänen olisi pitänyt mitätöidä isänsä sanoma ja ratkoa vain omia ongelmiaan eikä väistellä niitä. Tyttö oli äitinä sellainen joka ei vähääkään välittänyt lastensa tai yleensäkään oman perheensä ongelmista. Lapset huomasivat tämän ja heistä tuli hiljaisia kärsijöitä jotka huomattuaan ettei kukaan auta, he lopettivat sanomasta ongelmiaan. Toinen aviopuoliso oli samassa asemassa lasten kanssa ei mahtanut tilanteelle yhtikäs mitään. Tyttö itse luuli että hänen perheessään on kaikki niin hyvin ettei kenelläkään ole yhtään valitettavaa. Mutta oikeasti tilanne oli päinvastainen, tilanne oli katastrofaalinen ja niin huono että se hiljensi lapsetkin ja he lopettivat kokonaan valittamasta. Tilanne tavallaan laukesi ja ongelmapino romahti lopulta siihen, kun tytön aviopuoliso ei enää kestänyt vaan teki itsemurhan. Lopullinen katastrofi.
- Yleensä_kaikki
"Hän mitätöi kokonaan niiden asioiden merkityksen."
Yleensä kaikki jotka eivät ole enempiä kouluja käyneet mitätöivät opiskelujan merkityksen, noin niinkuin tiedoksi.
Useat myöhemmin hankkivat opintoja tarpeen mukaan, vain harvat kokevat myöhäisherätystä alkaakseen opiskelemaan käytännön tarvettaan enemmän, joskin aikuisopintojen yleistyttyä tuotakin tapahtuu enemmän.
Useat aikuiset suorittavat ammattitutkintoja jouduttuaan työttömäksi. Käsittääkseni työvoimapolitiikka ohjaa ihmisiä voimakkaasti kouluttautumaan.
Koulujen käymättömyyteen yleensä on syynä yhä vieläkin kotitausta, koti ei suosi opiskeluja. Kun se koti on niin suuri tekijä ihmisen kehityksessä.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/8704/1308.pdf?sequence=1
Siinä pro gradu 90-luvulta.
Miten sovellat kertomuksesi tähän tosiseikkaan? - Valoa_kansalle
"Ei aivoissa ole rakenteellista vikaa, vaan narsistinen käytös tai läheisriippuvuus on vamma tai tyhjiö, älykkyyden ristiriitaisuus, kemiallinen epätasapaino aivoissa. Aiheuttaja voi olla myös henkilö itse."
Eli voisitko valaista edes hieman näitä:
vamma, tyhjiö, älykkyyden ristiriitaisuus, kemiallinen epätasapaino... - Vielä_senkin
Vielä senkin vain sanon, että ainakaan minun vähemmän tai ei ollenkaan opiskelleet tuttuni täyttävät elämänsä melko tehokkaasti monella muulla.
Etkö ole kuullu viimepäivien uutisointia opiskelijoiden mielenterveysongemista? Ei ole tainnut luontoäiti suunnitella ihmistä pulpettia silmälläpitäen, ainakaan pitkälle aikuisikään asti.
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1455503564839
Opiskelijoista joka viides mies ja yli kolmannes naisista kärsii mielenterveyshäiriöistä
http://www.hs.fi/kotimaa/a1441504807330
Masennus ja ahdistuneisuus ovat opiskelijoiden yleisimmät mielenterveysongelmat
http://www.hs.fi/kotimaa/a1441508202227
Yhä useampi opiskelija kärsii mielenterveysongelmista
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/09/02/opiskelijoiden-mielenterveysongelmat-lisaantyneet---tyottomyyden-uhka-piinaa
Opiskelijoiden mielenterveysongelmat lisääntyneet - työttömyyden uhka piinaa
JNE.... - MrJuha82outolintu
Minä en tee töitä.
Oon eläkkeellä.
Mua kiusattu koko ikäni.
- KokemusTietoa
Minun mielestäni, koska narsistisella persoonallisuushäiriöisellä on ajattelussa "tyhjää, mitään ei tapahdu", henkistä kehittymistä ja kasvua ei tapahdu samalla tavalla kuin useimmilla ihmisillä tapahtuu.
Sen takia narsistisen persoonallisuushäiriöisen puheet ja huumorintaju on usein lapsellista, lapsenmielisiä.- MrJuha82outolintu
Mun huumori tosi lapsenmielistä.
Myös diggaan itsestäni, sillä pidän itteeni hyvänä, koska en kiusaa ketään.
Olen niiden yläpuolella.
En ihan perinteisen narskun tuntomerkkejä täytä, koska en kiusaa, mutta oon sillai kiusaajien yläpuolella ja en arvosta niitä ihmisinä voin kehua itteeni oon paljon kotona, oikeestaan koko ajan huumorini lapsellista ja en tee paljoa duunia, paitsi vähän.
Oon sairaseläkkeellä.
Oon aina pohtinu, että oonko vai enkö oo narsisti.
Muut saavat päättää siitä. - Kautta_pohjamutien
Minkä takia olet saikkueläkkeellä?
- MrJuha82outolintu
Kautta_pohjamutien kirjoitti:
Minkä takia olet saikkueläkkeellä?
Mm kiusatuksi joutunu koko elämäni, asperger, voimakas ahdistus, keskivaikea masennus ja paranoidisuus sekä estynyt persoona.
Lapsenomainen.
Nykyään tosin en pode masista enkä ahdistusta niin paljoa, mut toi masennus/energiatason huonous vaivaa, ettei saa mitään aikaiseksi oikein, kun ei oo motivaatiota, viittaa juuri masennukseen.
En usko, että kyse laiskuudesta.
En vain sopeudu työelämään. - Kautta_pohjamutien
MrJuha82outolintu kirjoitti:
Mm kiusatuksi joutunu koko elämäni, asperger, voimakas ahdistus, keskivaikea masennus ja paranoidisuus sekä estynyt persoona.
Lapsenomainen.
Nykyään tosin en pode masista enkä ahdistusta niin paljoa, mut toi masennus/energiatason huonous vaivaa, ettei saa mitään aikaiseksi oikein, kun ei oo motivaatiota, viittaa juuri masennukseen.
En usko, että kyse laiskuudesta.
En vain sopeudu työelämään.Yks mikä auttaa parempaa fiilikseen on liikunta ja varsinkin raskas fyysinen liikunta noin kolme kertaa viikossa. Kehon omat endorfiinit tuo hyvä olon.
- MrJuha82outolintu
Kautta_pohjamutien kirjoitti:
Yks mikä auttaa parempaa fiilikseen on liikunta ja varsinkin raskas fyysinen liikunta noin kolme kertaa viikossa. Kehon omat endorfiinit tuo hyvä olon.
Juuri tulin raskaalta lenkiltä, mutta yllättävää se, etten saa mitään hyvää tyydytystä lenkkeilystä yleensä.
On semmosta tasasta massaa kaikki, ettei oo mitään puhtia /energiaa mihkään.
Lenkkeilykin sen takia jää välillä eli istun koneella, koska se on helpompaa, kun yleensä muissa jutuissa on raskaampaa, ettei oo motivaatiota.
Kyllähä tää vaikuttaa masennukselta, mutta toisaalta olen iloinen ja perusonnellinen ihminen.
Ristiriitaista??
Tuntuu kuitenki siltä, ettei kyse ole laiskuudesta.
Jos ois näin, niin oisin ehkä valepukki tai en tunnista itseni tuntemuksia.
Mutta se on fakta, että en sopeudu työelämään. - Kautta_pohjamutien
Minusta raskas juoksulenkki on kevyttä verrattuna raskaaseen painojen nosteluun esimerkiksi kuntosalilla. Samalla näkee muita ihmisiä joiden kanssa voi jutella.
- Youtube-videot
http://blogit.iltalehti.fi/tuula-malin/2016/10/14/kuvaajakakarat-ja-kaveriaidit/
Kuvaajakakarat ja kaveriäidit
14 lok 2016
Kirjoittanut Tuula Malin | 88 Kommenttia
Oppilaidensa nurkkaan ajaman opettajan julma, julkinen häpäiseminen saa voimaan pahoin.
Toisen voimattomuudella ja väsymyksellä ilakointi on törkeää henkistä väkivaltaa. Sen iljettävyyttä korostaa oppilaiden ilmiselvä halu kyseenalaistaa auktoriteetin asema ja arvo.
Tässä sairaassa asetelmassa kiusaajat ovat lapsia ja aikuinen heidän puolustuskyvytön uhrinsa.
Lukuisten alatyylisten ilmausten joukosta pistää korvaan opettajansa hermoromahdusta kännykkäkameralla ikuistavan tyttöoppilaan ääni. Hän on tohkeissaan ja ilakoi jo valmiiksi iltaa, jolloin esittäisi videon äidilleen.
Yhdessä herkuteltaisiin opettajan alennustilalla.
Jää vaikutelma, että äidin ja tyttären yhteys on lämpimin yhteisen uhrin äärellä. Parhaat naurut saadaan, kun voidaan yhdessä hehkuttaa toisten ihmisten heikkoutta ja häpeää.
Ylimmillään yhteinen ilonpito on silloin, kun pilkan kohteeksi koukuttuu joku, jolla on jonkinlainen auktoriteettiasema lapseen tai hänen perheeseensä.
Voin kuvitella, että saman häpeäkohtalon kokisi huolestunut naapuri, lasta ojentava ohikulkija, sosiaalityöntekijä, järjestysmies tai poliisi.
Haluaisin nähdä äidin, joka kasvattaa tytärtään tällaisin metodein.
Onko opettajan pilkkaaminen ja halventaminen vastuullista vanhemmuutta, kiinnostaako edes?
Löytyisikö äidille ja tyttärelle muunlaista, mielekkäämpää yhteistä tekemistä?
Uusi peruskoulun opetussuunnitelma kannustaa lapsia aktiiviseen tiedonhankintaan. Kokeiden ja kuulustelujen sijaan toteutetaan projekteja ja tutkimushankkeita. Korostetaan lasten omaa ja keskinäistä opettajuutta. Opitaan itse ja opetetaan toinen toisiamme.
Opettajan paikka ja rooli tässä sinänsä kannatettavassa, itsenäistä tiedonhankintaa ja -jakamista korostavassa modernissa oppimisympäristössä etsii vielä itseään. Ideaalissa opettaja on läsnä ja käytettävissä. Sivustaseuraaja, ei keskipiste.
Lahden karmean YouTube -esimerkin valossa uskallan epäillä, ettei uusi opetussuunnitelma toimi kaikissa luokkayhteisöissä. Lahden kaltaisessa toimintaympäristössä opettajalle ei jää edes pikkuapulaisen roolia.
Palkkaa maksetaan rienauksen, pilkan ja kiusanteon kohteena olemisesta. Seurauksen on totaalinen kaaos ja valtava määrä uusia, aikuisten hermoromahduksia.
Videoita YouTuben täydeltä.
Lähdetään liikkeelle kännyköistä. Vaikka tieto on internetissä, ei tällaisten rajattomien lasten käsiin voi antaa digitaalisia työvälineitä.
Tiedonhankinnan sijaan niitä käytetään kiusaamiseen: videoiden kuvaamiseen ja niiden jakeluun.
Kännykät on kerättävä pois, koska niitä ilmiselvästi väärinkäytetään.
Yhteiskunnan tarjoamien ilmaispalvelujen hyväksikäyttö pitää estää.
On lapsia, jotka haluavat käydä koulua, oppia ja saada tietoa.
Heillä on siihen lain suoma oikeus – ja velvollisuus.- käytännön.malli
Narsistisia piirteitä on kiusaajilla, olipa kysymyksessä minkätyyppiset tapaukset tahansa, myös muut negatiiviset piirteet korostuvat heissä.
Alistamisen malli siirtyy usein kotoa.
Sosiaalipsykologi, tietokirjailija Janne Viljamaan uudessa Kuka täällä oikein määrää - lapsiperheen kasvatuskirjassa käsitellään muun muassa kiusaamista.
Janne kertoo, miksi jotkut kiusaavat ja miten kiusaamiselle tulee loppu.
Viljamaan mukaan kiusaaja ei välttämättä kiusaa siksi, että hänellä on huono itsetunto.
Hänen mukaansa kiusaamiseen liittyy aina narsistisia piirteitä, ilkeyttä ja pahuutta.
- Tutkimuksen mukaan kiusaajalla voi olla ihan hyväkin itsetunto, Viljamaa kertoo.
- Kiusaaminen on sairasta leikkiä, narsistisen yhteisön sairasta huvia.
Monesti narsismiin liittyy se, että kun saa painettua toista alas, saa nostettua itseään ylös.
Kiusaaminen voi liittyä oman egonsa pönkitykseen. Kiusaaja käyttää sosiaalisia lahjakkuuttaan väärin heikomman alistamiseen. Hän porautuu läpi ihmisen persoonallisuuteen, jolloin kiusattu alkaa uskoa, että vika on hänessä. Kiusattu ottaa itseensä valheellisen identiteetin ja alkaa uskoa, mitä kiusaajat sanovat.
- Kiusaaja etsii heikot kohdat kiusattavasta.
Kiusattu halutaan saada näyttämään huonolta.
Alistamisen malli siirtyy usein kotoa ja ihmisessä on myös kiusaajan julma puoli, jota voi oppia hallitsemaan. - ökjhgfdsdfgh
Näimpä on minulle tehnyt mm. minun äiti, jolle luotin sisimpäni asiat.
- ölkjhgfdfgh
Ja kiusaaminen räjähti käsiin, kun kiinnostuin neurologiasta ja aloin kuvaamaan tarkkoja kuvauksia miten minun aivoni toimii.
Törkeää. käytännön.malli kirjoitti:
Narsistisia piirteitä on kiusaajilla, olipa kysymyksessä minkätyyppiset tapaukset tahansa, myös muut negatiiviset piirteet korostuvat heissä.
Alistamisen malli siirtyy usein kotoa.
Sosiaalipsykologi, tietokirjailija Janne Viljamaan uudessa Kuka täällä oikein määrää - lapsiperheen kasvatuskirjassa käsitellään muun muassa kiusaamista.
Janne kertoo, miksi jotkut kiusaavat ja miten kiusaamiselle tulee loppu.
Viljamaan mukaan kiusaaja ei välttämättä kiusaa siksi, että hänellä on huono itsetunto.
Hänen mukaansa kiusaamiseen liittyy aina narsistisia piirteitä, ilkeyttä ja pahuutta.
- Tutkimuksen mukaan kiusaajalla voi olla ihan hyväkin itsetunto, Viljamaa kertoo.
- Kiusaaminen on sairasta leikkiä, narsistisen yhteisön sairasta huvia.
Monesti narsismiin liittyy se, että kun saa painettua toista alas, saa nostettua itseään ylös.
Kiusaaminen voi liittyä oman egonsa pönkitykseen. Kiusaaja käyttää sosiaalisia lahjakkuuttaan väärin heikomman alistamiseen. Hän porautuu läpi ihmisen persoonallisuuteen, jolloin kiusattu alkaa uskoa, että vika on hänessä. Kiusattu ottaa itseensä valheellisen identiteetin ja alkaa uskoa, mitä kiusaajat sanovat.
- Kiusaaja etsii heikot kohdat kiusattavasta.
Kiusattu halutaan saada näyttämään huonolta.
Alistamisen malli siirtyy usein kotoa ja ihmisessä on myös kiusaajan julma puoli, jota voi oppia hallitsemaan.Normaalistihan sen hallitsemiseen ei tarvitse edes kiinnittää huomiota, sitä ei tarvitse hallita, mikä ei kuulu terveen ihmisen kayttäytymiseen.
Mutta kun tämä piirre hallitsee ihmistä niin, että hän elää omassa ylivertaisessa maailmassaan, ei hän edes tajua sitä itse, että mikään olisi vialla.
Kaikki viat käännetään uhrin syyksi ja se antaa vain lisää "polttoainetta" uhrin kiduttamiseen kaikin mahdollisin tavoin.
Ja tässä yhteiskunta laiminlyö ja jättää heitteille molemmat osapuolet.
Narsisti-psykopaatti jätetään ns. itsehoidon varaan, eikä kukaan kontrolloi, huolehtiiko hän lääkityksestään vai ei, se ei järjestelmää kiinnosta vähääkään.
Jos olisi olemassa kontrolli, tällaiset saataisi sitä kautta nopeasti ja helposti eristettyä muusta yhteiskunnasta.
Uhrin kertomuksiin ei usko kukaan, sillä narsisti kyllä valehtelee itsensä täysin kirkkain silmin syyttömäksi, se on piirre, jota meillä viranomaiset eivät näytä edes tunnistavan.
Herää kysymys tästä suunnattomasta koulutuksen painotuksesta, mitä se oikeastaan painottaa, jollei se anna "työvälineitä", joilla tehtävissä eteen tulevat asiat ja tapaukset pystytään tunnistamaan ja hoitamaan?
Ja miksi ei viranomaisverkosto toimi keskenään, miksi koulutus luo pohjaa vain ja ainoastaan juuri siihen yksittäiseen tehtävään, johon on työllistynyt.
Koulutus on siis vain pelkkää koulutusta koulutuksen vuoksi.
Omana kouluaikanani painotettiin painottamasta päästyäkin, että koulua EI käydä KOULUA, vaan ELÄMÄÄ varten. Luultavasti nykyisin niin vanhanaikaista, että on joutanut romutettavaksi koko ajatus.
Silti tuo vanhanaikainen opetus on antanut todella hyvän ja laajan skaalan ja ennenkaikkea oma-aloitteisen asioihin tarttumisen taidon, joka näyttää jatkuvan, iästä riippumatta läpi koko elämän, kuin myös taidon lukea asiat rivien välistä, niin asioiden kuin ihmistenkin kohdalla.
Näitä taitoja ei tietysti profiilin päivityksiin niinkään tarvitse, joten kaiketi on katsottu sitten nykyisin täysin turhiksi taidoiksi.- psykopaattien
Minun mielestäni voi olla hyvinkin riskaapelia lääkitä psykopaatteja varsinkin jos on todellakin poikkeavasta neurologiasta kyse, sillä mitä jos sen myötä psykopaatti menettää hänellä olevan itsehillinnän ?
Minusta olisi pähkähullua lääkitä ulkoisesti käytöksensä hillitsevää älykästä psykopaattia ja vaarallistakin ! - mielipiteeni
Minusta sellainen lääkitseminen voi olla sama kuin menisi vähän tulella leikkimään pommin kanssa.
- mielipiteeni
Miten itsehillintää HEIKENTÄVÄT aineet voisi lisätä ympäristön turvallisuutta ???
(en toki sano yleispätevästi, koska ihmisten aivot poikkeavat niin paljon toinen toisistaan)
No ei totta vie huomion puute vielä ihmisestä narsistia tee, johan silloin kaikki olisivat narsisteja.
Mutta se pieni vika siellä korvien välissä, senhän ei tunnetusti tarvitse olla iso vika, johtaa varmasti tilanteessa, jossa laiminlyönti on johdonmukaista ja jatkuvaa, persoonallisuushäiriöön.
Eiköhän tässäkin ole perintötekijöillä, niillä saaduilla geeneillä, kuitenkin iso osuus pelissä, koskapa nämä tämänlaatuiset häiriöt vaikuttavat kulkevan vahvasti suvuissa ja tilanteessa, joissa esim. mielenterveyden hoito laiminlyödään, saadut perintötekijät erityisesti korostuvat.
Mielenterveyden hoitohan on suomessa jätetty jo vuosikymmeniä oma-alotteisuuden varaan, hienosti nimitetään avohoidoksi, joka sinänsä ihmetyttää, koskapa hyvin usein ihminen ei itse edes tiedosta tai vaihtoehtoisesti olevansa hoidon tarpeessa.
Yhteiskunta on tässäkin tehnyt jo aikaa sitten "käypä hoito" ratkaisunsa ja jättänyt joukon ihmisiä heitteille.
Narsismia sinänsä ei kai luokitella edes hoitoa vaativaksi, mutta kun siihen joissain tapauksissa yhdistyy skitsofreniaa tai psykopaattisia häiriöitä, on tälläinen henkilö vaaraksi sekä itselleen, että ympäristölleen Ja tuota vaarallisuutta ei tämän päivän yhteiskunnassa näytä kovinkaan suurella joukolla olevan "työvälineitä", että sitä edes tunnistettaisi.- Tuomarin_vasara
"Narsismia sinänsä ei kai luokitella edes hoitoa vaativaksi..."
Käytännössä narsisti-psykopaattia voidaan "hoitaa" lähestymiskielloilla ja rikosilmoituksilla.
Jotka ovat seurausta narsisti-psykopaatin jatkuvasta kiusaamisesta ja laittomista uhkauksista. Tuomarin_vasara kirjoitti:
"Narsismia sinänsä ei kai luokitella edes hoitoa vaativaksi..."
Käytännössä narsisti-psykopaattia voidaan "hoitaa" lähestymiskielloilla ja rikosilmoituksilla.
Jotka ovat seurausta narsisti-psykopaatin jatkuvasta kiusaamisesta ja laittomista uhkauksista.Näitä on vaikea saada nykyisin etenemään, sillä nämä narsis-psykopatit ovat yllättävän näppäriä peittämään syyllisyytensä, osaavat valehdella täysin uskottavasti ja kirkkain silmin.
Tosin sekin kuulunee taudin kuvaan, näillä kun ei ole syyllisyyden tuntoa lainkaan.
Tässä tullaan siihen tosiasiaan, ettei rikosilmoitus voi poikia minkäänlaista vastinetta uhrille, kun ei ole sitä kuuluisaa näyttöä.
Ja mitä jokin lähestymiskielto näille sitten merkitsisi?- ölkjhgfdsfghj
Niinku nää minun vanhemmat nyt kerta toisensa jälkeen myöntää mulle kaiken törkeytensä ja naureskellen tuo esiin, etteivät ikinä muutu...
Vastenmielistä...se siinä varmaan on tarkotuskin...ällöttää minua niin, että saisin sairauskohtauksia ja he narsistista lähdettä. - ölkjhgfdsdfg
Ja tähän kun sanon: "Kuinka kukaan viitsii toimia noin matalamielisesti !!!"
Vanhempani vastaa: "Niinpä !!! Mutta minkäs sille mahtaa. Olen tällainen juntti !!!"
Minun vanhemmat toistelee minulle: "Tee omat johtopäätöksesi!!!"
Ja olen tekemässä kyllä. Noiden hirviöiden ruoaksi en halua.
Tämä on helpompaa yksin kuin kuoron kanssa, jonka mukaan asialle ei mahda mitään.
Tulee olo, että kaikkiko minut syöttäisi noille hirviöille ???
Ei kiitos !!!!!
EI !
Minä en suostu !!!! - ökjhgfdfghj
Nämä samaset vanhemmat on minulle maininneet lapsuudessani asioita kuten : Etiikka, estetiikka jne. mahdollisiksi kiinnostuksen kohteiksi jne.
Käsittämätöntä,
heistä itsestään on etiikka ja estetiikka niin kaukana !!!
Varmaan ovat sanoneet noita vaan kuulostaaksen fiksuille !!!
Huijausta kaikki !!!
- 2096
Valuvika on kun pääkallo on pois sijoiltaan tai epämuodostunut.
- MrJuha82outolintu
Kiusaajat ovat niitä narsisteja, eivät omahyväiset kiusatut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745518- 353071
- 402684
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin272045Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402032Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291859- 951822
- 1741752
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241478Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät941240