Nimittäin panttipurkin jos joudut sen luontoon jättämään ?
Olen täs vuosien kulues seurannu noita ojia ja pyörtänöitä polkiessani.
Kolmevuot takaperin alko ilmestymä noit litran mehutölkkei ojien pohjille ,sit tuli niit pieni mehupöntöi ja juotavaa jukurttia sisältänei muavipöntöi.
Nyt on ruvenu tulema pahvissi kolamukei ja kahvipurkei ,niit muarikkai amerikkalaissi mukka otettavi hömpötyksi.
Kyllä vaan sillä roskaamisen loputtomal sarallakki tapahtuu kehityst ja on olta tarkkana mitä heittele luontoon ,et pysyy trendeis mukana .
Ai niin jos heitätte lutistetu purkin niin miks se pitää rikko?
Survotko murskaksi vai säästätkö.
84
821
Vastaukset
- Vitutuksensuojelija
Tyhjät purkitkin on hyödynnettävä. Niihin voi purkaa aggressionsa rutistamalla, repimällä, raatelemalla ne,,, ennen kuin viskaa luontoon ja lähtee vihellellen pois. Miksi kenenkään antaa hyötyä ehjästä pantista kun ei se kerääjä ole sitä maksanut.
Muistahan olla perusteellinen siinä rutistelussa ,katos kun aikoinaan sorvasin sellasen kiristettävän kauluksen purkkeja varten.
Saa olla melko perusteellisesti rutattu purkki ettei paineilmalla siliä viivakoodin lukemiseen tarvittavan määrän.- Lötskasaan
koti-kiusattu kirjoitti:
Muistahan olla perusteellinen siinä rutistelussa ,katos kun aikoinaan sorvasin sellasen kiristettävän kauluksen purkkeja varten.
Saa olla melko perusteellisesti rutattu purkki ettei paineilmalla siliä viivakoodin lukemiseen tarvittavan määrän.Purkki pystyyn kalliolle ja lekalla koulutusta, ei oikea paineilmalla. No niin no niinno totta, kuka samoilija kantaa lekaa mukanaan?
Lötskasaan kirjoitti:
Purkki pystyyn kalliolle ja lekalla koulutusta, ei oikea paineilmalla. No niin no niinno totta, kuka samoilija kantaa lekaa mukanaan?
Jos se on asialles omistautunu nii kyl se kantaa ainakin moskaa vyätäröl .
Kun kerran päättää et mun purkkeja ei kauppa kannet nii niit ei sit kanneta.
Sitä minä ihmettelen, että vaikka Hollannissa ei ole kattavaa pullohen palautussysteemiä, kadut ovat siistit. Joskus karnevaalien jälkeen kadut ovat täynnä pizzalaatikoita ja pulloja, mutta yleensä ne siivotaan aamulla varhain.
Kanaalien varret ovat joskus epäsiistejä vaikka niitäkin siivotaan ahkerasti.Samaa olen ihaillut monilla lenkeillä Hollannin satamissa ,meneppäs kanaalin yli toiseen kuninkaskuntaan niin ero on järkyttävä.
koti-kiusattu kirjoitti:
Samaa olen ihaillut monilla lenkeillä Hollannin satamissa ,meneppäs kanaalin yli toiseen kuninkaskuntaan niin ero on järkyttävä.
Totta, kun matkustimme junalla halki Belgian ja lähenimme Luxemburgin rajaa, tienoot olivat epäsiistit ja talot hoitamattomat. Luxemburgin puolella maisemat ikäänkuin kirkastuivat ; )
- ruumiistaratapölkkyihin
...että paljonkos siellä kanaaleissa on sitä roinaa, kuin aurajoessa konsanaan. kuinka usein niitä ruoppaavat?
ruumiistaratapölkkyihin kirjoitti:
...että paljonkos siellä kanaaleissa on sitä roinaa, kuin aurajoessa konsanaan. kuinka usein niitä ruoppaavat?
Nuaruurest muistan semmosenki ajan et sitä ryänä ol nii paljo et piti iso aura laitta laivan keulaan et saatii laiva veteen .
Noi satamapalvelija oliva vihasii jos laiva ajeli roskamaton päällä kun ei lastimerkit pitäny paikkaansa,
En juo tölkkijuomia, enkä heittäisi tölkkiä luontoon vaikka joisinkin. Jos maastossa silmiin osuu tölkkejä, niin kuskaan ne aluekeräyspisteeseen. Siistit kotimaiset jätän ulkopuolelle, jos joku haluaa niillä hankkia, naapurimaiden tölkit ja rikotut heitän sisälle astiaan.
Tuli toi alotus mieleen kun aamunlenkillä noukin 6 panttitölkkiä tienreunasta.
Rikkailla on varaa heittää rahaa menemään , muistaessani varoitan .
Jos kesäkuumalla noukitte tyhjän purkin maasta varokaa sitä muurahaisarmeijaa siellä sisällä ,asiasta on kokemusta .- myös-tämä-muistaa
...älkääkä polttako sormianne
koti-kiusattu kirjoitti:
Jos kesäkuumalla noukitte tyhjän purkin maasta varokaa sitä muurahaisarmeijaa siellä sisällä ,asiasta on kokemusta .Eräs tuttava oikein harrastaa tölkkien keräämistä, hankkinut satoja euroja, eikä ole köyhä alunperinkään.
Joskus tölkki saattaa jopa hölskää, silloin sitä kannattaa käsitellä varoen.myös-tämä-muistaa kirjoitti:
...älkääkä polttako sormianne
Oikees olet turvallisuus ennen kaikkea ,on mulla kesällä aspestihanska varalta tarakalla.
Ensin piänest pullost vettä purkin pääl ja jos se sihatta nii sit hanska kehii.Ancelina kirjoitti:
Eräs tuttava oikein harrastaa tölkkien keräämistä, hankkinut satoja euroja, eikä ole köyhä alunperinkään.
Joskus tölkki saattaa jopa hölskää, silloin sitä kannattaa käsitellä varoen.Tsuppari ajoista muistan mopolla liikkuneen miehen Turun torilta ,muistan nimenkin mut olkoon salaisuus.
Se keräili tyhjiä pulloja ns kusiputkasta torin laidalta ,silläkin oli iso omakotitalo eikä ollut varaton.koti-kiusattu kirjoitti:
Tsuppari ajoista muistan mopolla liikkuneen miehen Turun torilta ,muistan nimenkin mut olkoon salaisuus.
Se keräili tyhjiä pulloja ns kusiputkasta torin laidalta ,silläkin oli iso omakotitalo eikä ollut varaton.Tämä tuttuni ajaa uudella Mersulla, joten kyllä tölkkien kerääminen on kannattavaa puuhaa.
Vaan kerään muitakin roskia kylätien varrelta, en ole koskaan tykännyt siitä, että tupakka-askit, karkkipaperit ym. nakataan tienlaitaan.On todella surulisen näköstä katsella mitä lumenalta paljastuu,erilaiset seurat hankkii tietääkseni varoja tienvarsien siivoustalkoilla keväisin.
Pitkät rivit säkkejä konöttää penkalla.
Pois silmistä on pois mielestä monien motto.- ent.siivoojaparka
koti-kiusattu kirjoitti:
Jos kesäkuumalla noukitte tyhjän purkin maasta varokaa sitä muurahaisarmeijaa siellä sisällä ,asiasta on kokemusta .Kai keräsit siistinä ihmisenä kaikki muutkin roskat tienreunasta?
Vai ahneenako vain olit liikkeellä? ent.siivoojaparka kirjoitti:
Kai keräsit siistinä ihmisenä kaikki muutkin roskat tienreunasta?
Vai ahneenako vain olit liikkeellä?Laita osottees palstalle niin yritän postittaa kaiken löytämäni sulle,voit tarkistella mikä on aloittajaa eteenpäin ajaava voima.
- näkemyksiä-asiaan
koti-kiusattu kirjoitti:
Jos kesäkuumalla noukitte tyhjän purkin maasta varokaa sitä muurahaisarmeijaa siellä sisällä ,asiasta on kokemusta .Muurahaisia ne sokeriliemet houkuttelee, ja joskus hiiret tekevät purkkiin pesän ja sinne kuolevat poikaset. On muuten melkoinen hajutölkki, kun hiirenpoikaset mädänneinä siellä lymyää. Parempi olisi, jos pantittomat tölkit polkisi ihan lyttyy, niin ei houkuttelisi eläimiä. Pantilliset tölkit kerätään kyllä pois pian, jos on näkyvällä paikalla asutusten lähistöllä.
Muu roskaaminen on kyllä holtitonta nykyisin, eikä niitä kerää muut kuin palkatut henkilöt. Siisteys riippuu täysin siitä, palkataanko roskankerääjiä paikkakunnalla. Usein väitetään, että jossakin ollaan siistimpiä kuin toisaalla. Mutta roskaajia on kaikkialla, jossakin on vain siistijöitä palkattu, tai pidetään roskatalkoot aika-ajoin.
- eppu2
En heittele luontoon mitään, koskaan.
Otti pattiin, kun lumet sulivat ja parkkipaikan reunasta paljastui 10 tölkkiä.
Polkupyörällä kulkee kaupungilla mies, joka keräilee pulloja ja purkkeja, muttei taida sitä huomata, kun ei ole ihan kadun varressa.Olen sopivassa paikassa luovuttanut oman saaliini alan miehille kun he tarvii sen paremmin kuin minä.
Anna pikku vinkki keräilijälle .- ent.siivoojaparka
koti-kiusattu kirjoitti:
Olen sopivassa paikassa luovuttanut oman saaliini alan miehille kun he tarvii sen paremmin kuin minä.
Anna pikku vinkki keräilijälle .Kerran tässä taas tarjosin tyhjää juomapulloani yhdelle, jonka tiedän kulkevan keräämässä pelirahojaan roskiksista.
Ei kelvannut. Ilmoitti, että hän ei ole nyt työssä, vaan menossa käymään jossakin.
- SotkijatOnSikoja
"jos joudut sen luontoon jättämään"
mikä tilanne on sellainen että tölkin JOUTUU jättämään luontoon?
luulisi jaksavan kantaa tyhjänä pois jos on täytenä sinne jaksanut kantaa
Alumiinitölkki kestää maatua 80-200 vuotta ja peltitölkit 50 vuottaHyvä kysymys toi et ,miks jättää purkin luontoon.
Jos joku sen jättää niin kaipa se joutunut jättämään kun ei oo omaansa pois kantanut.
Mul oli vielä lisäpointtina se et jos jättää niin miksi tärvelee sen ?ehjä kun tulisi varmemmin noukittua pois ,ainakin luulottelen niin.
- henrjii
Joskus lasken autolla ajaellessa paljonko olisin netonnut jos olisin kerännyt kaikki näkemäni tölkit
- Tyhjäpäätyhjäroskis
"Joutuu" ? Miten pönttöpäinen ihmissukukunta voisi ymmärtää ilmastonmuutoksesta mitään kun se ei ymmärrä edes sitä, mihin roska ja jäte kuuluu panna.
- ent.siivoojaparka
Sanos muuta.
Kerran huomautin yhdelle muksulle, joka heitti jäätelöpaperin kadulle, että tuossa olisi roskakori muutaman askeleen päässä. Hänen äitinsä tuijotti minua silmät pyöreinä, haukkoi henkeään ja sanoi, että hänhän on vasta lapsi, lapsi, ymmärrätkö.
Ymmärsinhän minä, että hän oli lapsi. Mutta kenen asia se olisi opettaa lapselle jo pienestä pitäen minne roskat kuuluu taikka nostaa itse se maasta ja laittaa roskakoriin. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Sanos muuta.
Kerran huomautin yhdelle muksulle, joka heitti jäätelöpaperin kadulle, että tuossa olisi roskakori muutaman askeleen päässä. Hänen äitinsä tuijotti minua silmät pyöreinä, haukkoi henkeään ja sanoi, että hänhän on vasta lapsi, lapsi, ymmärrätkö.
Ymmärsinhän minä, että hän oli lapsi. Mutta kenen asia se olisi opettaa lapselle jo pienestä pitäen minne roskat kuuluu taikka nostaa itse se maasta ja laittaa roskakoriin."että hänhän on vasta lapsi, lapsi",??
Teit hyvän huomautuksen tuolle lapselle, vaikka äitinsä ei sitä ymmärtänytkään. Kun lapsi oppii kuorimaan jäätelön paperista, niin hänen on jo aika oppia, mihin paperi laitetaan koska varmasti tietää, mihin se jäätelö?
On siitä aikaa, kun en itse (lapsena) tajunnut, että roskia ei luontoon jätetä, mutta nyt on se oppi ollut lapsillani ja lapsenlapsillani kiitettävä. Harmi, että lapsenlapset ei aina kotona sisällä muista, mihin ne roskat heitetään.:))- Heikunkeikku
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Sanos muuta.
Ymmärsinhän minä, että hän oli lapsi. Mutta kenen asia se olisi opettaa lapselle jo pienestä pitäen minne roskat kuuluu taikka nostaa itse se maasta ja laittaa roskakoriin."ent.siivoojaparka"
Huomenta.
Oli tosi hyvä huomautus lapselle roskien panemisesta roskikseen.
Äitinhän se olisi kuulunut opastaa lastaan, mutta eipä ne kaikki äidit ja isät niin tee.
Myös opettaminen lapsille, että miten eläimiä kohdellaan, niin siinä olis monelle äiteelle ja isälle opettelemista.
Tuli vaan elävästi mieleen vuosia sitten tapahtunut kurja juttu. Saareen olimme kutsuneet perheen. Sinä kesänä oli leppäkerttuja ihan röykkiöittäin. Niitä oli siis ihan joka paikassa. Pariskunnalla oli n. 3-4-vuotias tyttö. Siinä kun juttelin äidin kanssa pihalla, niin tämä tyttö alkoi noukkimaan leppäkerttuja. Repi siivet ja pudotti sadevesitynnyriin. Herrajumala sentäs. Kiireesti opastin tyttöä, että hei ei noin saa tehdä. Äiti törötti vieressä sanomatta mitään. Selitin lapselle, että miltä leppäkertusta tuntuu, kun siivet revitään irti. Ei mennyt perille. Äiti katsoo leppoisasti kun lapsi ottaa uutta ötökkää repiäkseen siivet. Johan siinä tuohduin. Niinku pikkuusen kovemmin. Kaapasin lapsen syliin ja kiukus sanoin, että miltä susta tuntuis jos repisin sun kädet irti ja pudottaisin tonne tynnyriin.
Äidin ilme paljasti, että hän ei pitänyt minun opastuksesta.
Meni vähä pilalle alkava loma. Sanoin, että tässä saaressa ei sitten MITÄÄN eläimiä eikä elukoita rääkätä. Siitä minä pidän huolen.
Vaikkei jotkut eläimistä pitäisikään, niin pitäisi kuitenkin lapsilleen opettaa, miten eläimiä kohdellaan ja sitä, että niitä EI saa kiusata.
No huh huh. Ihan täs aamutuimaan vihastuin, kun palautin mieleen tän jo vuosia sitten tapahtuneen paska-loman. Heikunkeikku kirjoitti:
"ent.siivoojaparka"
Huomenta.
Oli tosi hyvä huomautus lapselle roskien panemisesta roskikseen.
Äitinhän se olisi kuulunut opastaa lastaan, mutta eipä ne kaikki äidit ja isät niin tee.
Myös opettaminen lapsille, että miten eläimiä kohdellaan, niin siinä olis monelle äiteelle ja isälle opettelemista.
Tuli vaan elävästi mieleen vuosia sitten tapahtunut kurja juttu. Saareen olimme kutsuneet perheen. Sinä kesänä oli leppäkerttuja ihan röykkiöittäin. Niitä oli siis ihan joka paikassa. Pariskunnalla oli n. 3-4-vuotias tyttö. Siinä kun juttelin äidin kanssa pihalla, niin tämä tyttö alkoi noukkimaan leppäkerttuja. Repi siivet ja pudotti sadevesitynnyriin. Herrajumala sentäs. Kiireesti opastin tyttöä, että hei ei noin saa tehdä. Äiti törötti vieressä sanomatta mitään. Selitin lapselle, että miltä leppäkertusta tuntuu, kun siivet revitään irti. Ei mennyt perille. Äiti katsoo leppoisasti kun lapsi ottaa uutta ötökkää repiäkseen siivet. Johan siinä tuohduin. Niinku pikkuusen kovemmin. Kaapasin lapsen syliin ja kiukus sanoin, että miltä susta tuntuis jos repisin sun kädet irti ja pudottaisin tonne tynnyriin.
Äidin ilme paljasti, että hän ei pitänyt minun opastuksesta.
Meni vähä pilalle alkava loma. Sanoin, että tässä saaressa ei sitten MITÄÄN eläimiä eikä elukoita rääkätä. Siitä minä pidän huolen.
Vaikkei jotkut eläimistä pitäisikään, niin pitäisi kuitenkin lapsilleen opettaa, miten eläimiä kohdellaan ja sitä, että niitä EI saa kiusata.
No huh huh. Ihan täs aamutuimaan vihastuin, kun palautin mieleen tän jo vuosia sitten tapahtuneen paska-loman.Joskus lapsi on tosi nopea liikkeissään, tyttärenpoika söi muurahaisen ennen kuin ehdin öötä sanoa, onneksi oli nopea lähtö pikkuiselle otukselle.
Talvella tappoi tuvan lattialla kävelleen hämähäkin vaaleanpunaisella muovipossulla hakkaamalla, ei hämis ehtinyt kärsiä. Palautetta annoin tuosta puuhasta, ettei tahallaan saa eläimiä tappaa.
Tahallinen eläinten kiduttaminen on ilkeää ja sellaisesta touhusta pitää lapsi pois opettaa.- Heikunkeikku
Ancelina kirjoitti:
Joskus lapsi on tosi nopea liikkeissään, tyttärenpoika söi muurahaisen ennen kuin ehdin öötä sanoa, onneksi oli nopea lähtö pikkuiselle otukselle.
Talvella tappoi tuvan lattialla kävelleen hämähäkin vaaleanpunaisella muovipossulla hakkaamalla, ei hämis ehtinyt kärsiä. Palautetta annoin tuosta puuhasta, ettei tahallaan saa eläimiä tappaa.
Tahallinen eläinten kiduttaminen on ilkeää ja sellaisesta touhusta pitää lapsi pois opettaa.Huomenta Ancelina.
Mun sisko inhoaa hämähäkkejä yli kaiken. Siis saa suorastaan hepulikohtauksen nähdessään hämähäkin. En minäkään niitä käpälöittisi tai silittelisi, mutta en sentäs hepuloi hämähäkin nähdessäni. Uskallan jopa laittaa juomalasin hämähäkin ympärille (siis jos hämähäkin löydän sisätiloista) ja liu´utan jonkun paperin kupin alle jas näin hämähäkki jää lasin sisälle. Siitä on sitten helppo viedä se hämähäkki pihalle. Tämän hämähäkki-pelastusoperaation opin vasta mieheni kuoleman jälkeen. Mies vei hämähäkit ulos, kun siihen aikaan en tiennyt, että minäkin rohkenisin sen tehdä jos vaan teen. Sitten kun yksin jäin, oli pakko opetella noitakin hommia:)
Mutta piti oikeestaan kirjoittaman (tuli mieleen ku sinä kirjotit tyttärenpoikasi muurahaisen syömisestä), että kun olimme pohjosessa siskoni perheen mökillä, niin siinä mun ötökkäkammoinen sisareni istui kaikessa rauhassa pöydän äärellä sylissään mun lapseni. Lapsi oli muistaakseni jotain 10-kuukauden ikäinen.
Yhtäkkiä iso hämähäkki köpsytteli pöydällä. Sisareni kertoi (vasta monen vuoden jälkeen), että meinas nakata sylistään mun mukulan (heh), kun hämähäkin näki. Ennenku sisko pääsi pomppaamaan tuolilta veks, niin lapseni kaapas salaman nopeasti tän hämähäkin ja söi sen:)))) Siskoni oli NIIIIN kauhuissaan, että ei tohtinut tapausta silloin minulle kertoa. Heikunkeikku kirjoitti:
Huomenta Ancelina.
Mun sisko inhoaa hämähäkkejä yli kaiken. Siis saa suorastaan hepulikohtauksen nähdessään hämähäkin. En minäkään niitä käpälöittisi tai silittelisi, mutta en sentäs hepuloi hämähäkin nähdessäni. Uskallan jopa laittaa juomalasin hämähäkin ympärille (siis jos hämähäkin löydän sisätiloista) ja liu´utan jonkun paperin kupin alle jas näin hämähäkki jää lasin sisälle. Siitä on sitten helppo viedä se hämähäkki pihalle. Tämän hämähäkki-pelastusoperaation opin vasta mieheni kuoleman jälkeen. Mies vei hämähäkit ulos, kun siihen aikaan en tiennyt, että minäkin rohkenisin sen tehdä jos vaan teen. Sitten kun yksin jäin, oli pakko opetella noitakin hommia:)
Mutta piti oikeestaan kirjoittaman (tuli mieleen ku sinä kirjotit tyttärenpoikasi muurahaisen syömisestä), että kun olimme pohjosessa siskoni perheen mökillä, niin siinä mun ötökkäkammoinen sisareni istui kaikessa rauhassa pöydän äärellä sylissään mun lapseni. Lapsi oli muistaakseni jotain 10-kuukauden ikäinen.
Yhtäkkiä iso hämähäkki köpsytteli pöydällä. Sisareni kertoi (vasta monen vuoden jälkeen), että meinas nakata sylistään mun mukulan (heh), kun hämähäkin näki. Ennenku sisko pääsi pomppaamaan tuolilta veks, niin lapseni kaapas salaman nopeasti tän hämähäkin ja söi sen:)))) Siskoni oli NIIIIN kauhuissaan, että ei tohtinut tapausta silloin minulle kertoa.Hyvää aamupäivää Heikunkeikku.
En ole koskaan pelännyt hämähäkkejä, tytär kyllä pelkää minunkin edestäni.
Kyllä pikkuötököitä voi syödä, musaketjussa just eilen kirjoitin, kuinka paljon ihminen niitä syökään vuoden aikana, jopa kilon. Mieti sitä, pelkuri :)
Hämähäkkikin voi olla niiiin pieni, ettet huomaakaan, kun sellainen jossain salaatinlehden poimuissa piilottelee.
Terveellisiä ravintolisiä ovat, ei kun hyvää ruokahalua kaikille.- Heikunkeikku
Ancelina kirjoitti:
Hyvää aamupäivää Heikunkeikku.
En ole koskaan pelännyt hämähäkkejä, tytär kyllä pelkää minunkin edestäni.
Kyllä pikkuötököitä voi syödä, musaketjussa just eilen kirjoitin, kuinka paljon ihminen niitä syökään vuoden aikana, jopa kilon. Mieti sitä, pelkuri :)
Hämähäkkikin voi olla niiiin pieni, ettet huomaakaan, kun sellainen jossain salaatinlehden poimuissa piilottelee.
Terveellisiä ravintolisiä ovat, ei kun hyvää ruokahalua kaikille.No mutta mutta, taidat höväätä. Että KILON ötököitä vuoden aikana. Ajattele miten PAAAAAALJON hämähäkkejä ja muita kuoriaisia mahtuu kiloon. Ku ottaa huomioon, että jos ne litistettäis littanaksi. Hyi kauheeta. Ja vieläpä raakana.
Tää pelkuri on sitä mieltä, että ei noin paljon ötököitä voi mennä esim. salaatinlehtien poimuun piiloon. Hmmm.... vai voisko kuitennii.
"..hyvää ruokahalua kaikille." sanoo Ancelina. Kiitos vaan, olipa mukavan hyvä toivotus :) Heikunkeikku kirjoitti:
No mutta mutta, taidat höväätä. Että KILON ötököitä vuoden aikana. Ajattele miten PAAAAAALJON hämähäkkejä ja muita kuoriaisia mahtuu kiloon. Ku ottaa huomioon, että jos ne litistettäis littanaksi. Hyi kauheeta. Ja vieläpä raakana.
Tää pelkuri on sitä mieltä, että ei noin paljon ötököitä voi mennä esim. salaatinlehtien poimuun piiloon. Hmmm.... vai voisko kuitennii.
"..hyvää ruokahalua kaikille." sanoo Ancelina. Kiitos vaan, olipa mukavan hyvä toivotus :)En huijaa, faktatietoa, lehdestä luettua, puolesta kilosta kiloon ötököitä, toukkia ja pikkumatosia napsitaan masuihimme.
Koti-kiusattukin syö pyöräillessään jo päivässä parisataa grammaa, kun ei kuitenkaan malta pitää suutaan kiinni. :)- Heikunkeikku
Ancelina kirjoitti:
En huijaa, faktatietoa, lehdestä luettua, puolesta kilosta kiloon ötököitä, toukkia ja pikkumatosia napsitaan masuihimme.
Koti-kiusattukin syö pyöräillessään jo päivässä parisataa grammaa, kun ei kuitenkaan malta pitää suutaan kiinni. :)Kannattaakin pitää hampahat kiinni ku pyörällä viuhottelee:) Voi kotona sitten kravaata jollakin pienellä kraspilla hampaistaan kaikki litistyneet ötökät. Niin noh, ellei sitten teippaa huuliin jonkun kivan pienen harsoläpyskän. Sitte voi pitää suutaan auki huoletta :)
Kuulostaa kyllä karmealta tuo, että toukkia ja pikkumatosia ja ötököitä vahingossa söis :( Suorastaan inhottavaa. Minä inhoan Vieläkin enemmän toukkia ja matoja, kuin hämähäkkejä. Esim. en kerää vadelmia, koska niissä on niitä älyttömän pieniä vaaleita matoja. Kauheaa kauheaa. Heikunkeikku kirjoitti:
Kannattaakin pitää hampahat kiinni ku pyörällä viuhottelee:) Voi kotona sitten kravaata jollakin pienellä kraspilla hampaistaan kaikki litistyneet ötökät. Niin noh, ellei sitten teippaa huuliin jonkun kivan pienen harsoläpyskän. Sitte voi pitää suutaan auki huoletta :)
Kuulostaa kyllä karmealta tuo, että toukkia ja pikkumatosia ja ötököitä vahingossa söis :( Suorastaan inhottavaa. Minä inhoan Vieläkin enemmän toukkia ja matoja, kuin hämähäkkejä. Esim. en kerää vadelmia, koska niissä on niitä älyttömän pieniä vaaleita matoja. Kauheaa kauheaa.Mitenkähän pelaisi hirvikärpäshattu, ehkä reiät on liian suuret.
Älä suotta matosia kaihda, ruokaa ne vain ovat :)
Nam..- hytinäx1
Heikunkeikku kirjoitti:
Kannattaakin pitää hampahat kiinni ku pyörällä viuhottelee:) Voi kotona sitten kravaata jollakin pienellä kraspilla hampaistaan kaikki litistyneet ötökät. Niin noh, ellei sitten teippaa huuliin jonkun kivan pienen harsoläpyskän. Sitte voi pitää suutaan auki huoletta :)
Kuulostaa kyllä karmealta tuo, että toukkia ja pikkumatosia ja ötököitä vahingossa söis :( Suorastaan inhottavaa. Minä inhoan Vieläkin enemmän toukkia ja matoja, kuin hämähäkkejä. Esim. en kerää vadelmia, koska niissä on niitä älyttömän pieniä vaaleita matoja. Kauheaa kauheaa.Mainio innovaatio tuo Harsoläpsykkä suuhun :), mitenhän se käytännössä pelaisi, pitäisikö olla hammasraudat ja niihin ujuttaa harsokangasta.? Kyllä olisi tarpeen yhdelle ja toisellekkin pyöräilijälle ja juoksijalle joilla koko ajan suu auki.
- Heikunkeikku
hytinäx1 kirjoitti:
Mainio innovaatio tuo Harsoläpsykkä suuhun :), mitenhän se käytännössä pelaisi, pitäisikö olla hammasraudat ja niihin ujuttaa harsokangasta.? Kyllä olisi tarpeen yhdelle ja toisellekkin pyöräilijälle ja juoksijalle joilla koko ajan suu auki.
Mä varmaan laittaisin sen harsokankaan tohon suun eteen suoraksi läpyskäksi ja sitten esim. pakettiteipillä linttaisin sen ylähuulen yläpuoliseen nahkaan kiinni ja vastaavasti harson alalaidan leuan nahkaan. Kyllä se varmaan siinä pysyis, vaikka vähän hikoilisikin. Ensteks aattelin maalarinteippiä, mutta en oo varma pysyiskö sillä. :)
Ancelina kirjoitti:
En huijaa, faktatietoa, lehdestä luettua, puolesta kilosta kiloon ötököitä, toukkia ja pikkumatosia napsitaan masuihimme.
Koti-kiusattukin syö pyöräillessään jo päivässä parisataa grammaa, kun ei kuitenkaan malta pitää suutaan kiinni. :)Voi ystäväni Ancelina ,jos tiätäsit tuskani määrän .
Olin aamulla täydessä tällinkissä ,valmiina taistoon puhtaamman luonnon ja paremman terveyden puolesta.
Spandeksit viritelty viimesen päälle suoraan ja kaik kehon ulokkeet ja muhkurat virtaviivasiksi taputeltu, juomapullot täytetty.
Telinees kököttävä pyörä orotti ,normi pyöräytykset kiekoille ja silloin loppu räpsy silmistä,miks takaratas nuin vipatti?.
Putosin polvilleni ja nostin oikein klasit ottalle, ei se muuksi muuttunu ,vanne oli halki 5cm matkalta.
Kauhee keskittyminen ja valmistuminen suoritukseen ja siit saatava ilo pakeni ku maahan purotettu elohopea pallero.
Kyllä teki mieli heittää se roska luontoon,koti-kiusattu kirjoitti:
Voi ystäväni Ancelina ,jos tiätäsit tuskani määrän .
Olin aamulla täydessä tällinkissä ,valmiina taistoon puhtaamman luonnon ja paremman terveyden puolesta.
Spandeksit viritelty viimesen päälle suoraan ja kaik kehon ulokkeet ja muhkurat virtaviivasiksi taputeltu, juomapullot täytetty.
Telinees kököttävä pyörä orotti ,normi pyöräytykset kiekoille ja silloin loppu räpsy silmistä,miks takaratas nuin vipatti?.
Putosin polvilleni ja nostin oikein klasit ottalle, ei se muuksi muuttunu ,vanne oli halki 5cm matkalta.
Kauhee keskittyminen ja valmistuminen suoritukseen ja siit saatava ilo pakeni ku maahan purotettu elohopea pallero.
Kyllä teki mieli heittää se roska luontoon,Elän henkisesti mukana tuskissasi, kyllä elämä on joskus julma pienelle ihmiselle. Mutta luotan siihen, että tämänkin vastoinkäymisen urheasti kestät ja jatkat pyöräilyä turhaan suutasi aukomatta, muista ne ötökät.
Tsemppiä ja ajamisen iloa!
Pitäskö alkaa antamaan kunnon sakkoja roskaamisesta ?
- tärkeempääki
Ei polliisi ehi jokkaista roskan heittäjää kyttäämään.
- hytinäx1
tärkeempääki kirjoitti:
Ei polliisi ehi jokkaista roskan heittäjää kyttäämään.
Miksi ne parkkipirkot ja-pentit eivät saa antaa sakkoja roskaamisesta jos sellaista näkevät? Tuolta oikeus.fi sivulta löytyi tällainen rikesakko: Vähäinen roskaaminen 100 euroa.
Pitänee odottaa taantumista takaisin nuoruuteen, jotta voisi alkaa kitata kaljaa ulkona niin paljon, että tölkit unohtuvat.
Edellisellä kerralla ei nuoruudessani ollut tölkkejä.
Joutui heittelemään lasi-pulloja kivillä.
Minun mielestäni luontoon saa heittää kaiken, joka sinne nopeahkosti maatuu.
Kyllä, Tupakan-tumpitkin nouto-kahvi-tölkin perään.
H.- hyihyihyihyiiii
Tupakantumppien maatuminen kestää jopa kymmeniä vuosia. Saatuttaa myrkyillä maan tosi törkeetä heittää tumpit maahan.
hyihyihyihyiiii kirjoitti:
Tupakantumppien maatuminen kestää jopa kymmeniä vuosia. Saatuttaa myrkyillä maan tosi törkeetä heittää tumpit maahan.
"hyihyihyihyiiii"
Ja ne luonnottomat myrkyt ovat?
Tumppi katoaa kahdessa vuodessa.
Se on tehty luonnollisista aineista ainoastaan.
Täyttä luomua.
Minun olisi pitänyt tarkentaa:
Itse käärityt röökit.
Eli sätkät.
H.- hyihyihyihyiiii
hunksz kirjoitti:
"hyihyihyihyiiii"
Ja ne luonnottomat myrkyt ovat?
Tumppi katoaa kahdessa vuodessa.
Se on tehty luonnollisista aineista ainoastaan.
Täyttä luomua.
Minun olisi pitänyt tarkentaa:
Itse käärityt röökit.
Eli sätkät.
H.Nikkelii rikkii ym.
- Heikunkeikku
"hyihyihyihyiiii"
Joo, minäkin olen kuullut, että tupakantumpit ei maadu tosta-noin-vaan-äkkiä.
Aatelkaas, miten paljon tupakantumppeja olis mun pienessä saaressa, jos olisin antanut kaikkien tupakoivien ihmisten heittää tumpit minne sattuu.
Mulla oli joskus muinoin lappu verannan seinäs muistuttamassa ihmisille, että tupakantumppeja ei saa heittää luontoon. Ei mikään epäkohtelias lappunen, vaan asiallinen ilmoitus, että ne laitetaan tuhkakuppeihin tai heitetään nuotioon.
Ei siis koskaan ole ollut ongelmia tumpeista saaressa. Heikunkeikku kirjoitti:
"hyihyihyihyiiii"
Joo, minäkin olen kuullut, että tupakantumpit ei maadu tosta-noin-vaan-äkkiä.
Aatelkaas, miten paljon tupakantumppeja olis mun pienessä saaressa, jos olisin antanut kaikkien tupakoivien ihmisten heittää tumpit minne sattuu.
Mulla oli joskus muinoin lappu verannan seinäs muistuttamassa ihmisille, että tupakantumppeja ei saa heittää luontoon. Ei mikään epäkohtelias lappunen, vaan asiallinen ilmoitus, että ne laitetaan tuhkakuppeihin tai heitetään nuotioon.
Ei siis koskaan ole ollut ongelmia tumpeista saaressa."Heikunkeikku "
Minä sinut sängylle heitän ja tumpin esitän.
Noh, tuo kökkö-vitseistä.
Kratta, kratta...
-
Mitä sitten teidän mökillä luontoon heitetään?
Ettet vaan olisi kakka-rasisti :)
H.- Heikunkeikku
hunksz kirjoitti:
"Heikunkeikku "
Minä sinut sängylle heitän ja tumpin esitän.
Noh, tuo kökkö-vitseistä.
Kratta, kratta...
-
Mitä sitten teidän mökillä luontoon heitetään?
Ettet vaan olisi kakka-rasisti :)
H.No heh heh, melekeen, että HAH HAH.
Tuo kökkö-vitsi kolahti. Harvemmin kolahtelee, mutta silloin kyllä jos tulee jotakin yli-naurettavaa :)
Mitään roskia ei saareen saa nakata. Kaikki roskat tuon kaupunkiin. Tölkit pistän tietysti eri pussiin, että saan ne sitten pistää kaupungissa tölkkiroskikseen.
Mitään semmosia muovijuttuja tai muita vastaavia, joista poltettaessa pääsee ilmaan hyihyi-päästöjä, niin ne tuon (ja aina tuotu) kaupunkiin. Mutta muut roskat poltetaan nuotiossa, tai takassa.
Vessa, se ulkohuusi. Se mikä näyttää päältä ihan tavalliselta veskiltä, mutku avaa oven ja sisälle menee, niin OHHOH-huudahduksia pääsee semmosten suusta, jotka sinne ekaa kertaa menee. Led-lamuilla tehty tähtitaivas, ilmastoitu jne. jne.... Hämähäkki-ötökkä-vapaa. JA nämä ihmisten päästöt muuttuvat mullaksi. Ihan ehtaa multaa. Ne saa laittaa mihin vaan. Kukkapenkkiin ne kuleksii yleensä. Heikunkeikku kirjoitti:
No heh heh, melekeen, että HAH HAH.
Tuo kökkö-vitsi kolahti. Harvemmin kolahtelee, mutta silloin kyllä jos tulee jotakin yli-naurettavaa :)
Mitään roskia ei saareen saa nakata. Kaikki roskat tuon kaupunkiin. Tölkit pistän tietysti eri pussiin, että saan ne sitten pistää kaupungissa tölkkiroskikseen.
Mitään semmosia muovijuttuja tai muita vastaavia, joista poltettaessa pääsee ilmaan hyihyi-päästöjä, niin ne tuon (ja aina tuotu) kaupunkiin. Mutta muut roskat poltetaan nuotiossa, tai takassa.
Vessa, se ulkohuusi. Se mikä näyttää päältä ihan tavalliselta veskiltä, mutku avaa oven ja sisälle menee, niin OHHOH-huudahduksia pääsee semmosten suusta, jotka sinne ekaa kertaa menee. Led-lamuilla tehty tähtitaivas, ilmastoitu jne. jne.... Hämähäkki-ötökkä-vapaa. JA nämä ihmisten päästöt muuttuvat mullaksi. Ihan ehtaa multaa. Ne saa laittaa mihin vaan. Kukkapenkkiin ne kuleksii yleensä."Heikunkeikku "
Vai niin.
Teko-pyhästi sitä tuodaan kaupungille poltettavaa.
Varmaan haukutkin kaupunkia saasteistaan.
Miksi roskikseen ei mahdu meille.
Onko juomamme syytä tää...
Vaikka Vaasassa aina kaikki paistaa.
Ei huussista sähkö loppua saa.
Tehän saatte niin paljon poltettavaa.
H.- Heikunkeikku
hunksz kirjoitti:
"Heikunkeikku "
Vai niin.
Teko-pyhästi sitä tuodaan kaupungille poltettavaa.
Varmaan haukutkin kaupunkia saasteistaan.
Miksi roskikseen ei mahdu meille.
Onko juomamme syytä tää...
Vaikka Vaasassa aina kaikki paistaa.
Ei huussista sähkö loppua saa.
Tehän saatte niin paljon poltettavaa.
H.Se on kuule loppujen lopuksi aika vähän, mitä kaupunkiin kiikutan. Ottaen huomioon, että pistän nuotioon kaikki paperit ja pahvit. Sitten myös kompostiin nakkaan sinne sopivat jutut. Niin ja lokeille tietysti leivän tähteet, ku ensteks oon pikkusen pehmittänyt niitä napossa, jossa sadevettä. Ettei kato mee linnuilla kova leipä kurkkuun :) Enemmän roskia kasaantuu täälä kaupungissa.
Täällä on laitureitten vieressä isot roskalaatikot, joihin voi pudottaa roskapussit, kun ihmiset mökeiltään rantautuvat. Heikunkeikku kirjoitti:
Se on kuule loppujen lopuksi aika vähän, mitä kaupunkiin kiikutan. Ottaen huomioon, että pistän nuotioon kaikki paperit ja pahvit. Sitten myös kompostiin nakkaan sinne sopivat jutut. Niin ja lokeille tietysti leivän tähteet, ku ensteks oon pikkusen pehmittänyt niitä napossa, jossa sadevettä. Ettei kato mee linnuilla kova leipä kurkkuun :) Enemmän roskia kasaantuu täälä kaupungissa.
Täällä on laitureitten vieressä isot roskalaatikot, joihin voi pudottaa roskapussit, kun ihmiset mökeiltään rantautuvat."Heikunkeikku"
No hyvä on sitten.
Vastaatko, jos laitan musa-aloitukseeni sinulle riimin :)
Vakavemmin lutistellen, ei vitsikkäästi.
Kuten nuo monet toiset.
H- mitäoonaseurannu
hunksz kirjoitti:
"Heikunkeikku"
No hyvä on sitten.
Kuten nuo monet toiset.
HSäähän se et vakavasti ota vaikka roosaliinikin sydän verellään kirjottaa ;)))
- Heikunkeikku
hunksz kirjoitti:
"Heikunkeikku"
No hyvä on sitten.
Kuten nuo monet toiset.
HVoit sinä kokeilla, mutta muista että olen tosikkomainen tyyppi.
Vakava luistelu on pareet, kun nuo vitsit eivät oikein mee mun sisuksiin helposti.
Paitsi nyt joku Kökkö-vitsi saattaa luikerrella nauruhermon syrjään kiinni.
Tarttee täs alkaa miettimään, että mikähän sun musiikkiketjus otsikko mahtaa olla. :) mitäoonaseurannu kirjoitti:
Säähän se et vakavasti ota vaikka roosaliinikin sydän verellään kirjottaa ;)))
"mitäoonaseurannu"
Lukee hän nyt aamuisen riimini.
Kyllä siinä nuppujakin ruusuille on.
H.- sama.taas
hunksz kirjoitti:
"mitäoonaseurannu"
Lukee hän nyt aamuisen riimini.
Kyllä siinä nuppujakin ruusuille on.
H.Hunksukka kun ei ollu kyse sun riimeistäs ;)))
hunksz kirjoitti:
"Heikunkeikku"
No hyvä on sitten.
Kuten nuo monet toiset.
Hhunksz
Ai täällä selän takana keljuillaan, pidä kuule musaketjus ja kerää sinne heitä, jotka eivät joutavia vitsaile.
:)
YP.- niin.se.menöö
Heikunkeikku kirjoitti:
Voit sinä kokeilla, mutta muista että olen tosikkomainen tyyppi.
Vakava luistelu on pareet, kun nuo vitsit eivät oikein mee mun sisuksiin helposti.
Paitsi nyt joku Kökkö-vitsi saattaa luikerrella nauruhermon syrjään kiinni.
Tarttee täs alkaa miettimään, että mikähän sun musiikkiketjus otsikko mahtaa olla. :)Heikkuli sun pitää vastata vakavemmin ;))) kuin nuo monet muut ;)))))
- NahkaYllätti
"Näin kauan kestää roskien maatuminen:
- Lasipullo, miljoona vuotta
- Kalastussiima, 600 vuotta
- Muovipullot, 450 vuotta
- Kertakäyttövaipat, 450 vuotta
- Alumiinitölkki, 80-200 vuotta
- Peltitölkit, 50 vuotta
- Nahka, 50 vuotta
- Muovipussi, 10-20 vuotta
- Tupakantumppi 1-5 vuotta
- Villasukka 1-5 vuotta
- Vaneri 1-3 vuotta
- Maitotölkki 3 kuukautta
- Sanomalehti 6 viikkoa
- Talouspaperi 2-4 viikkoa
Lähde: U.S. National Park Service; Mote Marine Lab, Sarasota, FL2"
- tulevaks-kesäks
Survon varvon tuoreeks terveeks
sulle purkki mulle juomat - hytinäx1
Aivan kamalaa kun ihmiset nakkelevat kaikenmaailman moskat luontoon ja rannoille.
Varsinkin kun nakkelevat laitumille jossa kasvaa heinää kotieläimille. Eihän niitä purkkeja näy kun niittää isoilla traktoreilla ja kokoaa heinän koneellisesti niihin muovipalloihin. Moni on saanut lopettaa lehmänsä tai hevosensa kun suolisto repeytynyt alumiinipurkkien takia.
Ennen olin niin ajattelematon että saatoin lenkillä ollessa sylkäistä purkan luontoon, nykyään olen tullut viisaammaksi
Täältäpä linkki mitä roskat luonnossa ja merellä saavat aikaan.
https://youtu.be/IxYWbRtHMvY - Janoava.kulkija
Kuka JOUTUU purkin luontoon jättämään? Kyllä tyhjän purkin voi viedä takaisin samalla keinoin kuin sen täydenkin tuonut. Huoh.
Purkki nyt kuitenkaan ei tuhoa luontoa niin pahasti kuin ne pullot, joita takavuosina piti heittää kiviin ja levittää sirpaleet ylt.ympäri. Ei liene kovin hankalaa kuopaista maahan kuoppa ja peittää purkki maalla, tai asetella se sitten kiven koloon niin että joku viksu sen siitä löytää ja vie puotiin.
Ei vain aina käsitä, mikä pakko on tölkissä juotavaa kantaa luontoon. Kävelyreissulta kotiin ja siellä sammutetaan jano. Tölkistä! Huoh.Janoava kulkija ,en nyt oikein tajua takertumistasi "joutuu " sanaan ,sehän on oppimani tapa puhua ,ei sen kummempaa.
Et varmaan tajunnut että joku ilkimys voisi alkaa jankuttamaan piti sanasta.
Miksi se pitää heittää , onko se joku sääntö jonka mukaan pitää menetellä.
Vuoroin vieraissa
Ei tule mieleen että olisin jostain syystä joutunut jättämään jonkun purkin luontoon.
Päiväkävelyillämme joenrantaa minulla on toisinaan vesipullo mukana mutta en ole joutunut jättämään sitä minnekään vaan aina se on tullut mukana kotiin.
Ei kivaa kun jotkut heittelevät roskiaan esim. venevalkaman ympärille metsään.
Hunkszin rappusille toisin tyhjän purkin jos joskus erehdyksessä joutuisin liikkumaan jalan siellä päin.
Minusta on mukavaa antaa puheenaihetta muille joilla on tosi tylsää. Vielä tylsempää kuin itselläni. Mutta purkkien tai pullojen luontoon sijoittaminen ei kuulu huvituksiini."Paloma.se.co"
Ruttuinenkaan tölkki ei sinulta saatuna ole minulle vähättelyn aihe.
Kuin santa-paperi, yrittäisivät huuleni raapia tölkistä logon pois...
Imeä tölkkiin sinun huultesi ihanat muodot.
-
Kun syöt ensimmäisen ranta-kalan tänä keväänä, lue lutuselle musa-aloikseen kirjoittamani riimi.
Myrsky-luodon Palomaiseni.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Ruttuinenkaan tölkki ei sinulta saatuna ole minulle vähättelyn aihe.
Kuin santa-paperi, yrittäisivät huuleni raapia tölkistä logon pois...
Imeä tölkkiin sinun huultesi ihanat muodot.
-
Kun syöt ensimmäisen ranta-kalan tänä keväänä, lue lutuselle musa-aloikseen kirjoittamani riimi.
Myrsky-luodon Palomaiseni.
H.persh...
...-aloitukseen...
H.
- kesi.vä
Jättäisin näkyvälle paikalle rutistamatta.
Käytännössä minulla on aina lenkillä oma vesileili mukana, jota en unohda mihinkään. Säästän ja vien kotiin. Ikinä ei ole vielä ollut niin paljon kotiin vietävää, että omat tuomiset ei olisi mahtunut enää.
Kerran pitkällä suoralla, käveli pariskunta ripeätä vauhtia mua vastaan. Perässä löntysteli hitaammin yksi papparainen. Nainen bongasi tyhjän pullon ojasta, nosti sen sieltä ja katseli taakseen. Sanoi minulle ohimennen, että sieltä tulee pullonkerääjä, ja jätti butelin sinne tien reunaan.
Monta kertaa sen jälkeen näin sen papparaisen pulloja keräämässä. Kävi joskus mielessä kirjoittaa paikallisen lehden yleisosastolla kiitokset hänelle, aika monet koirantassut on tainnut säästää sirpaleilta. Nyt häntä ei ole näkynyt vähään aikaan, liekö myöhäistä kiitellä.
Tää oli tarina hyvää tekevistä ihmisistä, arjen sankareista.- mimmimum-..mi
Suututtaa kun näkee jonkun heittävän tölkin....tai roskan maahan...tai lattialle...eilen kaupoissa käydessä edessäni kulki mies....pyyhi nenäänsä paperiliinaan ja pudotti sen matolle...jos olisi ollut suomalaisen näköinen olisin voinut sanoa.....hei sulta putosi jotain....
Tölkeistä ja pulloista on tullut joillekin oikea pakkomielle keräillä niitä....vaikka taloudellisesti ei tarvitse....no tulee lähdettyä ulkoilemaan samalla.....Yksi tuttuni on hurahtanut siihen....ja pelästyy ja häpeilee jos sattuu kiinni itse teossa....- pelottiko.sua
Miksi et opastanut ulkomaalaisen näköistä ja sanonut mitä täällä pitää tehdä roskille?
- ent.siivoojaparka
pelottiko.sua kirjoitti:
Miksi et opastanut ulkomaalaisen näköistä ja sanonut mitä täällä pitää tehdä roskille?
Vastauksena olisi luultavasti ollut: Rasisti!!!! Ei täällä missään lue, ettei roskia saa heittää lattialle.
- opetetaan.ne
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Vastauksena olisi luultavasti ollut: Rasisti!!!! Ei täällä missään lue, ettei roskia saa heittää lattialle.
Mamujenkin on opittava talon tavoille.
Roskien heittäjille ex kaduille 1000 euroa sakkoa, kyllä se siitä.
- Kansa
Nimien kerääminen kansalaisaloitteeseen kansanäänestyksen järjestämiseksi metsähallituslain kumoamisesta on alkanut.
Käykää allekirjoittamassa!
Aloitteen voi allekirjoittaa oikeusministeriön ylläpitämässä palvelussa: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1986
Uusi metsähallituslaki yhtiöittämisineen ja kolmansine taseineen on ilmeinen uhka Suomen luonnolle. Perustuslain 20 §:n mukaan vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta kuuluu kaikille.
Suomen kansalaisina tunnustamme tämän vastuun ja vaadimme, että meitä kuullaan yhteistä ympäristöämme koskevassa päätöksenteossa.
Kansalaisaloite on lakiehdotus kansanäänestyksen järjestämiseksi uudesta metsähallituslaista. Äänestyksessä esitettäisiin seuraava kysymys: ”Kannatatko uuden metsähallituslain kumoamista?” Äänestäjän tulisi vastata kysymykseen joko "KYLLÄ" tai "EI".
Kansalaisaloite koskee nimenomaan kansanäänestyksen järjestämistä, koska ei ole mitään syytä uskoa, että nykyeduskunta kumoaisi uuden metsähallituslain uudessa käsittelyssä. Perusteluthan kaikuivat nytkin kuuroille korville.
Sen sijaan poliittisten päättäjien olisi lähes mahdoton olla kunnioittamatta kansanäänestyksen tulosta. Äänestys kertoisi yksiselitteisesti, hyväksyvätkö suomalaiset uuden metsähallituslain.
Lisäksi kansanäänestys on ainoa tapa punnita lain legitimiteetti tilanteessa, jossa lainsäädäntöprosessi ei vastannut avoimen demokratian vaatimuksia. Esimerkiksi yhtiöittämisen välttämättömyyttä korostavat perustelut eivät pitäneet paikkaansa.
Edustuksellinen demokratia ei tarkoita sitä, että vaalien jälkeen valtapuolueilla olisi neljä vuotta aikaa toteuttaa visioitaan muusta yhteiskunnasta piittaamatta. On äärimmäisen vaarallista, jos lainsäätäjät eivät välitä tosiasioista eivätkä kansalaisten, alueiden, asiantuntijoiden, järjestöjen ja asiantuntijaorganisaatioiden vastalauseista.
Jos me hyväksymme tämän nyt, kun vaakakupissa on kolmannes Suomen pinta-alasta, yhteinen kansallisaarteemme, mitä voimme odottaa tulevaisuudessa tapahtuvan?
Kansalaisaloitteen yksityiskohtaiset perustelut löytyvät allekirjoituspalvelusta sekä Minimahdin artikkelista. Levitä alussa olevaa allekirjoitus-linkkiä tai artikkelia nimikeräyksen alkamisesta: https://goo.gl/0IQuM0
Käydään siis töihin: allekirjoittakaa & jakakaa tietoa. Annetaan aloitteelle lentävä lähtö!
Kiitos kaikille & keväisiä päiviä!- maksoivat-jotain
Käydään siis töihin:
Minä en ainakaan. Omistakoon metsät ja pellot kuka mitä hyvänsä, koska meidän perintötila lunastettiin "lain-nimessä" Luonnonsuojeluun, pakosta.
Nyt jälkeenpäin voi vain harmitella sitä typeryyttä, että miksi ei sittenkin isän kuoleman jälkeen otettu rantapalstaa ja rakennettu sinne, mutta silloin oli mielessä, kun veljeni peri tilan, että siellähän kuitenkin saatiin olla, joten mitä turhia lohkomaan erillistä palstaa.
Veljeni kuoli ja me perilliset olisimme nyt halunneet lohkoa tilan, mutta kas´kummaa! Nyt se olikin arvokas Luonnon suojelu kohde ja kaikki rakentaminen oli sinne kielletty!
Olen nyt lukenut kansalaisaloitteen ja mitä se koskee ja kirjoittaisin alle jos olisin kansalainen.
- Asiamiesnainen
9000 virallista allekirjoitusta kahdessa päivässä. Ja tämä pelkästään netissä. Käsinkirjoitetut viralliset allekirjoitukset lisäksi.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1986 - Asiamiestyttö
Neljäsosa allekirjoituksista on jo kerätty:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1986
Hyvää kevättä kaikille. - Kevätorvokki
Kiitos kaikille kansanäänestyksen järjestämistä kannattaville! Meitä on jo valtavan paljon. Allekirjoituksesi auttaa varmistamaan, että maamme metsien, maiden ja vesien kohtalosta päättää tulevaisuudessakin Suomen kansa eikä lahjottu eliitti.
Osallistu: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1986 - Joku-roti-pitää-olla
En ole koskaan joutunut jättämään luontoon mitään jätteitä. Jos jotain pientä maatuvaa jättäisin, esim. halki repäistyjä tupakan filttereitä, kätkisin ne sammalen alle tai jonkin pikkukuoppaan.
Peltitölkit palautan kauppaan ja peltipurkit pestyinä metallijäteastiaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiky-maksuista valehtelu persujen törkein vaalipetos
Perusduunarina koen pahimmaksi persujen vaalipetokseksi "työmies" Putkosen lupaaman työntekijöiltä perittävien kiky-maks63777Persuja tuntuu kiinnostavan vain muiden rahat
En muista kenenkään muun olleen huolissaan yhtä paljon muiden rahoista kuin persujen. Mistähän se kertoo?872726Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset
Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U1072561Miksei asevelvollisuuden kuluja lasketa Nato-menoihin?
Koskela (vas) kysyy aiheellisesti, että kun kerran palkka-armejaan perustuvat maat laskevat kysesestä toiminnasta aiheut242245- 522033
Antti Lindtman heikko johtaja - ei valtiomiesainesta lainkaan
kyllä se eilen taas nähtiin. Ei pystynyt Antti vastaamaan edes toimittajan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen - juu tai1061935Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia
joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin1251799Haluat nainen torjua minut
Yhä uudelleen ja uudelleen. Huomaan sen. Ymmärrän miksi, mutta silti se sattuu. Eihän minulla ole muuta kuin haaveet si111528Mitä koululla tapahtui?
Onks kellää mitää vinkkilöit miks helikopteria tarvittii vuoksenniskan koulul https://www.is.fi/kotimaa/art-200001193287341204Persuilla kannatusromahdus - enää 13,5%.
Ylen tuorein puolueiden kannatusmittaus kertoo, että persujen kannatus on enää 13,5 prosenttiyksikköä. Kepu on mennyt he3461129