Onko VHF puhelin jo turhake ?

nmtgsmvhfla

Onko sillä enää virkaa tavallisten veneilijöiden käytössä, kun ei sitä voi käyttää kuin merihätään joutumisessa ? silloinkin se on sellainen "carte blanche" meripelastajien laskutukselle" ettei sitä tulisi edes siihen käytettyä ? Tuli vain mieleen kun ei sitä voi mihinkään arkisempiin asioihinkaan käyttää ja kännykät on jo kaikilla, enää ei puutu kuin koirien kännykät (sekin tulee vielä jossain muodossa, odottakaa vain). Kuuluvuuden kanssa on niin ja näin mitä vain 5 - 40 km säteellä, ja lähinnä jos saa antennin korkealle.

60

883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veneilijä_

      Itsellä ainakin on käyttöä paljonkin en tulisi toimeen ilman meri vhf puhelinta ! Koska veneilemme usein porukalla 2-6 veneen ryhmissä on paljon helpompaa pitää yhteyttä kaikkien kesken VHF:N välityksellä kuin kännykällä! Ja laivojen liikenteen ja niiden sijainnin kuulee myös sieltä .

      • etryui

        tuossa ei ollut mitään mihin ei LA -puhelin tai 40 euroa / pari vauvapuhelin ja nettisivujen Marinetraffic.com riittäisi


      • Veneilijä_

        Mutta ihan hyvä ,että VHF:ssä ei ole niitä viisaimpia tukkimassa kanavia huudelkaa vaan niihin vauvapuhelimiin ku joudutte hätään!


    • Nerkkima

      Siihen nähden millainen vaiva on VHF;n kanssa, ei maksa vaivaa.

    • Flipperisti

      Tämä on tietysti taas näitä... Näen hillittömän henkilöön menevän väännön jo alkavan. Mutta ennen sitä, tässä minun ajatukseni asiasta plussina ja miinuksina.

      Ensin plussat:

      Lyömätön turvallisuusväline jos varustettu DCS:llä ja sijaintitiedolla plotterista tai sisäisellä GPS:llä.
      Osa laitteista mahdollistaa AIS-tietojen piirtämisen plotterille, joka on oikein mukava lisä esim. Helsingissä. Näin näkee ainakin edes isommat laivat jos sumu yllättää. Lisäksi laite laskee automaattisesti milloin kohtaa aluksen ja mikä on pienin etäisyys silloin.
      VTS:n kuuntelu mielenkiintoista ja parantaa myös tilannekuvaa (tämä toki vain omasta mielestä)
      Toimii myös avomerellä, jolloin saa tarvittaessa yhteyden vähintäänkin ohikulkeviin aluksiin. Ainakaan minun puhelin ei toimi enää esim. Helsingin majakan tienoilla. Eli jos tykkää avomerellä kulkea, melko fiksu vehje hätärakettia pienemmässä hädässä (moottoririkko tms.)
      Onpahan yksi mielenkiintoinen räplättävä vimpain lisää osana harrastusta (tämä erityisesti vain omasta mielestä)
      Saa suoran yhteyden kauppa-aluksiin, jos esim tulee moottorihäiriö pahassa paikassa (Kustaanmiekka tms.)
      Joskus saattaa päästä auttamaan kanssaveneilijää
      Varmasti muitakin juttuja

      Ja sitten miinukset:
      - Laite ja antenni maksaa rahaa
      - Laite ja antenni vie tilaa
      - Kurssi pitää käydä (ei tosin itselle edes miinus, vaan mielenkiintoinen osa harrastusta)
      - Vuosittainen taajuusmaksu (tai mikä sen nimi nyt olikaan)
      - Vie sähköä jos pitää päällä purkkarissa
      - Varmasti muitakin juttuja

      Eli tuollaisia voi sitten keksiä lisää ja antaa niille painoja omien mieltymysten/näkemysten mukaan. Totta on varmasti se, että veneilyyn ei tuollaista tarvita ja pääosin selviää ilman. Miten tärkeitä nuo plussat sitten ovat, on jokaisen itse arvioitavissa.

      • Tosiaan nykylaitteet varsinkin, olisivat yksi lisä veneilyturvallisuuteen, mutta suomalaiseen virkamietapaan, tyhjäpäinen kurssi käytävä. Se pitää suurimman osan erossa laitteesta.


      • Veneilijä_

        Sellasille jotka ei kykene koetta tekemään LA ja vauvapuhelimet on ihan ok! Itselläkin on kyllä Laa mutta siellä on välillä niin helvetisti häiriöitä ja VHF:N ääni on muutenkin sata kertaa parempi kuin Laa:N ja niillä taajuuksilla ei Italiaanot ja muut makaroonit huutele!


      • Veneilijä_ kirjoitti:

        Sellasille jotka ei kykene koetta tekemään LA ja vauvapuhelimet on ihan ok! Itselläkin on kyllä Laa mutta siellä on välillä niin helvetisti häiriöitä ja VHF:N ääni on muutenkin sata kertaa parempi kuin Laa:N ja niillä taajuuksilla ei Italiaanot ja muut makaroonit huutele!

        Kyse ei taas kerran luuvastikaan ole "kykenemisestä", vaan sen kokeen "mitäänsanomattamasta ja hyödyttömästä" sisällöstä.


      • Veneilijä_
        RatPack kirjoitti:

        Kyse ei taas kerran luuvastikaan ole "kykenemisestä", vaan sen kokeen "mitäänsanomattamasta ja hyödyttömästä" sisällöstä.

        Ja mikäs siinä on niin hyödytöntä? Sekö ,että siellä opetetaan tekemään hätäkutsuja oikeoppisesti vai mikä?


      • Veneilijä_ kirjoitti:

        Ja mikäs siinä on niin hyödytöntä? Sekö ,että siellä opetetaan tekemään hätäkutsuja oikeoppisesti vai mikä?

        Pelleilyä !


      • PersenaamojenYöt
        Veneilijä_ kirjoitti:

        Ja mikäs siinä on niin hyödytöntä? Sekö ,että siellä opetetaan tekemään hätäkutsuja oikeoppisesti vai mikä?

        Mikäli pikkupaska ei ymmärrä luurista kuuluuvaa hätää, ja tarvittaessa ei osaa kysyä lisätietoja - haistakoot paskat, myös kurssinsa kanssa.

        Noita saatanaan kaikentietäviä mulkkuja pörrää joka paikassa.

        Olet siis sitä mieltä, jos ei leikkikurssia käy, joutaa hukkumaan ?


      • RatPack kirjoitti:

        Pelleilyä !

        Kieltämättä omat fiilikset ovat tuosta aiheesta yhteneväiset kanssasi.
        Rekisteröityminen riittäisi.
        Kyse tuossa pätevyysleikissä, taitaa olla tämä klassinen suomalainen virkamiehen pätemis- ja hallintameininki.


      • Ei ole totta. Suomessa VHF;stäkin maksetaan veroa. Sairaiden maiden TOP 1.


    • Bellalllaa

      Itelläni on ollut VHF jo 30 v. Silloin alku aikoina, kun kännykkä ei ollut jokamiesvaruste, sain virkavaltaan yhteyden heti, kun huomasin laiturissa olleeseen paattiini(12m) tulvivan vettä, sain veden nousua hillittyä pumpulla ja laittamalla moottorin imemään vettä pohjalta. Palokunnan tuotua isomman pumpun paikalle, vika selvisi ja paatti pysyi pinnalla. Silloin totesin, että VHF on oiva peli. Sen jälkeen olen keväisin kysynyt Turkuradiolta, että kuuluko, jos kuuluu, niin hyvä on. Sillä saa suht heti yhteyden johonkin, jos on tarve. Kerran keväällä Turkuradio ei vastannut, mutta Vaasa kysyi onko jotain ongelmaa menossa.

    • mayday-mayday

      Ostin käytetyn veneen jossa on VHF. mulla ei ole lupia saati kursseja käytyä. Mitä teen ennen kuin saan kurssit suoritettua ja luvan kouraan? revin laitteen irti veneestä jottein tule saakoja mahd. tarkastuksessa (sellaisenkin ratsian olen nähnyt vierasvenesatamassa)

      • Paska_kinneri

        Aika epätodennäköistä on ,että sitä lupaa kysyttäis ! Mulla on ollu luvat nyt 6v ja ei kukaan ole niitä kysyny vaikka on merkkarit topannu monta kertaa! Mutta ainahan se mahdollista on.


      • LH---

        Tassa ohjeet, mikali joudut tarkastukseen (aarimmaisen epatodennakoista):

        Vaitat, etta laite on rikki. Et ole viitsinyt kayda kurssia/hakea lupia, koska eihan nyt rikkinaiseen laitteeseen tietenkaan mitaan lupia tarvita ja korjaaminenkin on nyt niin kallista...

        Mikali kurvarit/vapauden rajoittajat kokeilee radiota ja huomaavat sen toimivat, kiittelet heita sitten suurieleisesti laitteen korjaamisesta. Muista viela mainita, kuinka olet erittain tyytyvainen, etta virkavallan edustajilla on aikaa korjata veneilijoiden elektroniikkaa - koeta viela kysya yksityiskohtia, miten he osasivatkaan sen tehda. Tassa kohtaa on sitten tarkeaa pitaa vakava naama, vaikka vaikeaa se tietenkin on...


      • xxxxxx22222

        Tiedoksi.
        Meri-VHF-radiopuhelimen hallussapitoon ja käyttöön tarvitaan radiolupa. Meri-VHF-kanavien käyttö radioliikenteeseen edellyttää lisäksi henkilökohtaisen meriradioliikenteen pätevyystodistuksen. Luvasta käytetään nimitystä aluksen radiolupa.
        Meri-VHF-radiopuhelimen voi hankkia ennen lupaa ja pätevyystodistusta. Todistuksia ei tarvitse esittää myyjälle laitehankinnan yhteydessä. Aluksen radioluvan voi hakea oman aikataulun mukaisesti. Lupa kuitenkin myönnetään vasta, kun pätevyystodistus on saatu tai Viestintäviraston rekisterissä on tieto hyväksytystä pätevyystutkinnosta.


      • Marileina
        xxxxxx22222 kirjoitti:

        Tiedoksi.
        Meri-VHF-radiopuhelimen hallussapitoon ja käyttöön tarvitaan radiolupa. Meri-VHF-kanavien käyttö radioliikenteeseen edellyttää lisäksi henkilökohtaisen meriradioliikenteen pätevyystodistuksen. Luvasta käytetään nimitystä aluksen radiolupa.
        Meri-VHF-radiopuhelimen voi hankkia ennen lupaa ja pätevyystodistusta. Todistuksia ei tarvitse esittää myyjälle laitehankinnan yhteydessä. Aluksen radioluvan voi hakea oman aikataulun mukaisesti. Lupa kuitenkin myönnetään vasta, kun pätevyystodistus on saatu tai Viestintäviraston rekisterissä on tieto hyväksytystä pätevyystutkinnosta.

        Koominen tuo "pätevyystutkinto".


      • EiSittenVäkisin
        xxxxxx22222 kirjoitti:

        Tiedoksi.
        Meri-VHF-radiopuhelimen hallussapitoon ja käyttöön tarvitaan radiolupa. Meri-VHF-kanavien käyttö radioliikenteeseen edellyttää lisäksi henkilökohtaisen meriradioliikenteen pätevyystodistuksen. Luvasta käytetään nimitystä aluksen radiolupa.
        Meri-VHF-radiopuhelimen voi hankkia ennen lupaa ja pätevyystodistusta. Todistuksia ei tarvitse esittää myyjälle laitehankinnan yhteydessä. Aluksen radioluvan voi hakea oman aikataulun mukaisesti. Lupa kuitenkin myönnetään vasta, kun pätevyystodistus on saatu tai Viestintäviraston rekisterissä on tieto hyväksytystä pätevyystutkinnosta.

        Tuo lupien vaatiminen osoittaa että viranomaiset eivät halua että veneilijät hankkivat VHF-puhelimen. Toimin tämän mukaan...


      • PersenaamojenYöt
        EiSittenVäkisin kirjoitti:

        Tuo lupien vaatiminen osoittaa että viranomaiset eivät halua että veneilijät hankkivat VHF-puhelimen. Toimin tämän mukaan...

        Samaa tulkintaa aion noudattaa !


      • Parempinäin
        EiSittenVäkisin kirjoitti:

        Tuo lupien vaatiminen osoittaa että viranomaiset eivät halua että veneilijät hankkivat VHF-puhelimen. Toimin tämän mukaan...

        Ja miksi haluaisi??? Eiköhän tuo ole lähinnä ammattimerenkulun, eikä sunnuntai-uiveloiden pulinalelu. Uiveloille riittää ne vauvapuhelimet. On myös pienempi riski että joku "pikkupaska" kuulee, ja joutuu kaikkitietäväistä uiveloa auttamaan hädässä.


      • Rekisteröi veneesi johonkin sivistysmaahan. Vaikka Jordaniaan.


    • EiTartteRepiä

      VHF:ää ei tarvitse repiä irti, jos ei ole lupaa. Se on todennälöisesti ruuveilla kiinni. Avaamalla ruuvit, laite lähtee irti ilman, että tarvitsee rikkoa mitään.

      • PersenaamojenYöt

        Ei tartte, mutta saa repiä jos haluaa, se kai on edes ilman pätevyystutkintoa sallittua ?


      • pika_vinkki

        jos ei ole tutkintoa niin ota sulake irti pesän pohjalta. Näin se ei ole toimintakuntoinen, jos joku sitä yrittää. Sitten taas hätätilanteessa työnnä sulake pohjaan.


    • meriviestintäväline

      Eikait se meri vhf:n olemassa olo vaadi lupia vaan se käyttö!

      • iuytr3

        Meri-VHF-radiopuhelimen hallussapitoon ja käyttöön tarvitaan radiolupa


      • Veneilijä_

        Jos et omista radiolupaa et saa edes ajaa venettä jossa on VHF-puhelin ellei sen veneen kyydissä ole luvan haltijaa näin sanoo laki!


    • Veneilijä_

      Meri VHF on Virallinen meriliikenteen puhelin joten on ihan hyvä että on luvanvarainen laite ! Se ei ole mikään lällä johon kuka tahansaa voi huudella mitä tahansa paska juttuja kännissä tai muutenvaan ilman älyä! Ja DSC:tä ei voi käyttää ilman että on paperit koska meriradionumeron ja kutsutunnuksen saa vasta kun on suorittanut tutkinnon! Joku roti on asioissa oltava pellet ei sitä vaan halua tajuta!

      • Eiköhäntämäjoriitä

        Täysin samaa mieltä. Pelleille riittää LA ja ne vauvapuhelimet.
        En vieläkään ymmärrä, miksi tämä herättää niin paljon tunteita, ihan oikeasti? Jos ei VHF ää halua tai tarvitse eikä se kiinnosta, niin jättää väliin. Thats it.

        Taitaa tämä jatkuva parjaus aiheesta, joka vähän väliä kaivetaan esiin olla jonkun yhden ja saman reppanan tuotoksia. Ilmeisesti on päässä kilahtanut ja kaverit kiusanneet, kun tuli radiotentistä hylsy? Voihan näitä reppanoita toki olla enemmänkin.


      • TonttujenJutut
        Eiköhäntämäjoriitä kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä. Pelleille riittää LA ja ne vauvapuhelimet.
        En vieläkään ymmärrä, miksi tämä herättää niin paljon tunteita, ihan oikeasti? Jos ei VHF ää halua tai tarvitse eikä se kiinnosta, niin jättää väliin. Thats it.

        Taitaa tämä jatkuva parjaus aiheesta, joka vähän väliä kaivetaan esiin olla jonkun yhden ja saman reppanan tuotoksia. Ilmeisesti on päässä kilahtanut ja kaverit kiusanneet, kun tuli radiotentistä hylsy? Voihan näitä reppanoita toki olla enemmänkin.

        Miksi asiasta keskustelu on sinulle niin hankalaa ?


      • Veneilijä_

        Kyllä minäkin pärjäsin ilman VHF:ÄÄ Ainakin 10V mutta sitten alkoi tehdä mieli laitetta kun armeijassa olin jo joutunut tekemisiin kysesen laitteenkanssa . En käsitä mikä tässä nyt niin hiertää ? Joillain on ja joillain ei. Ja sen saa melkeen kuka tahansa ei se koe mikään ylioppilastutkinto ole! Niin se on monen muunkin asian kanssa joillain on ja joillain ei!


      • samaa_mieltä
        Eiköhäntämäjoriitä kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä. Pelleille riittää LA ja ne vauvapuhelimet.
        En vieläkään ymmärrä, miksi tämä herättää niin paljon tunteita, ihan oikeasti? Jos ei VHF ää halua tai tarvitse eikä se kiinnosta, niin jättää väliin. Thats it.

        Taitaa tämä jatkuva parjaus aiheesta, joka vähän väliä kaivetaan esiin olla jonkun yhden ja saman reppanan tuotoksia. Ilmeisesti on päässä kilahtanut ja kaverit kiusanneet, kun tuli radiotentistä hylsy? Voihan näitä reppanoita toki olla enemmänkin.

        Samaa mieltä. Harva ymmärtää että epäsoveliaalla toiminnalla koko veharin toiminta saattaa häiriintyä. Jos kanava 16 on täynnä örvellystä, niin hätäliikenne jää jalkoihin. Tiedän tapauksen että yksi venekunta oli laittanut luurin paikoilleen epähuomiossa niin että tangetti oli pohjassa. Jonkin ajan kuluttua merivartioston kopterista laskeutui pintapelastaja veneeseen ja vapautti tangetin. Koko muu radioliikenne oli lähistöllä "jumissa" sen aikaa.


      • Demora

        Luvallisuus ja rekisteröinti aivan ok!! mutta se turhanpäiväinen kurssipelleily !!


      • Hakkaavaanpäätäseinäään

        Itse olet pelkkä pelle. Ensinnäkin, pitäähän luvalla olla jokin myöntämisperuste. Toiseksi, ammattiliikenteen viestimestä kun on kyse, on oltava vakioitu fraseologia ja pelisäännöt puheliikenteelle. Ihan juuri siksi, ettei mene mainitsemasi "pelleilyksi" Vrt. esim. ilmailuradioliikenne.

        Edelleen: niille joille tämä ei kelpaa on LA ja erilaisia muita amatööreille tarkoitettuja vimpaimia.


      • aikansa.pelleillyt
        Demora kirjoitti:

        Luvallisuus ja rekisteröinti aivan ok!! mutta se turhanpäiväinen kurssipelleily !!

        Kurssihan kestää jopa pari tuntia, ei kenenkään perse sellaista kestä. Ja täysin sietämätöntä on, että joku kurssin jälkeen kysyy, onko sen oleelliset kohdat opittu.


      • Brainstorming
        aikansa.pelleillyt kirjoitti:

        Kurssihan kestää jopa pari tuntia, ei kenenkään perse sellaista kestä. Ja täysin sietämätöntä on, että joku kurssin jälkeen kysyy, onko sen oleelliset kohdat opittu.

        Älä sää hermostu, kyllä sää sen klaaraat. Kun minä vuosikymmeniä sitten (koulukammoisena) aloitin kurssien käymisen ilmailupuolella, niin kyllä sitä istumista riitti.
        Aluksi yksityislentäjän lupakirja, sitten johdetun VFR : kelpuutus(huonompiin sääolosuhteisiin ja yö lentoon). Seuraavaksi tuli sitten ansiolentäjän lupakirja ja mittarilentokelpuutus. Nyt oli vuorossa sitten monimoottorikelpuutus. Loppua ei ole näköpiirissä vaan jatkuu. Lennonopettajan lupakirja, vesilentokelpuutus ja Liikennelentäjän lupakirja sitten lopuksi.
        Siellä välissä oli tietysti se ilmailun VHF kurssi/koe. Tuntimääriä en muista, mutta paljon niitä oli, sillä se alkeiskurssinkin(yksityislentäjän) teoriakin oli jotain pitkälti toistasataa tuntia koneessa istuminen.
        Nämä venepuolen kurssit ovat olleet oikein mukavan lyhyitä tutustumistilaisuuksia. En väitä kuitenkaan että olisivat asiasisälloltään kevyempiä tai helpompia - molemmissa täytyy lukea, jos aikoo läpi päästä, mutta eivät vaadi mitään korkeampaa AÖ:tä.
        Käy nyt vaan se VHF kurssi ja koe, sillä aivojen pieni rasittaminen on vain hyväksi ja pitää dementian vähän kauempana


      • Restador
        Demora kirjoitti:

        Luvallisuus ja rekisteröinti aivan ok!! mutta se turhanpäiväinen kurssipelleily !!

        Oikeassa olet, turhaa pelleilyä. Rekisteröiminen riittäisi.
        Itselle on tullut mitta täyteen noita kaikkia ..rkeleen turhia höppäjuttuja, joita tuputetaan joka suunnasta, joka asiaan liittyen - ja ajanmukaisesti, keikkeen pitää olla kusrssi ja tutkinto. Siinä muuten yksi syy, miksi tässä maassa ei nykyisin tapahdu mitään - ollaan hankkimassa tutkintoja ja lupia, tai niihin valmistavalla kurssilla, tai niihin valmistautumassa.

        Se ei mitenkään aiheuta ammattiliikenbteelle ongelmia, ja mikäli joku sellaiseen syyllistyy, hänethän löydetään ja saatetaan rangaistuksen piiriin.


      • Tyhmämikätyhmä
        Restador kirjoitti:

        Oikeassa olet, turhaa pelleilyä. Rekisteröiminen riittäisi.
        Itselle on tullut mitta täyteen noita kaikkia ..rkeleen turhia höppäjuttuja, joita tuputetaan joka suunnasta, joka asiaan liittyen - ja ajanmukaisesti, keikkeen pitää olla kusrssi ja tutkinto. Siinä muuten yksi syy, miksi tässä maassa ei nykyisin tapahdu mitään - ollaan hankkimassa tutkintoja ja lupia, tai niihin valmistavalla kurssilla, tai niihin valmistautumassa.

        Se ei mitenkään aiheuta ammattiliikenbteelle ongelmia, ja mikäli joku sellaiseen syyllistyy, hänethän löydetään ja saatetaan rangaistuksen piiriin.

        Sinun kaltaiselle idiootille kukaan mitään tuputa. Vapaaehtoista kaikki, eikö vain?
        Ei voi ymmärtää: kova näkyy olevan hinku saada se VHF, mutta pientä kurssia ei voi käydä noin niinku periaatteen vuoksi?

        No, siinähän sitten kärsit typeryydestäsi. Meillä muilla ei pääse syntymään tuollaisia "ongelmia".


      • Restador
        Tyhmämikätyhmä kirjoitti:

        Sinun kaltaiselle idiootille kukaan mitään tuputa. Vapaaehtoista kaikki, eikö vain?
        Ei voi ymmärtää: kova näkyy olevan hinku saada se VHF, mutta pientä kurssia ei voi käydä noin niinku periaatteen vuoksi?

        No, siinähän sitten kärsit typeryydestäsi. Meillä muilla ei pääse syntymään tuollaisia "ongelmia".

        Onko sulla lukihäiriön lisäksi ymmärrysvaje ?

        Mikä hinku ? saada VHF, eihän ole, mutta sellaisen voisin hankkia jos se olisi tehty järkeväksi. Tosiasiahan on, että järjellistä käyttöä sille ei ole.

        Vai teille muille ;D taas yksi kusiainen joka on noita "me" tyyppejä, ja puhuu suuren ryhmän puolesta. No et noilla eväillä.


      • hyvä_kurssi
        Restador kirjoitti:

        Onko sulla lukihäiriön lisäksi ymmärrysvaje ?

        Mikä hinku ? saada VHF, eihän ole, mutta sellaisen voisin hankkia jos se olisi tehty järkeväksi. Tosiasiahan on, että järjellistä käyttöä sille ei ole.

        Vai teille muille ;D taas yksi kusiainen joka on noita "me" tyyppejä, ja puhuu suuren ryhmän puolesta. No et noilla eväillä.

        Kurssin käytyäni voin sanoa että kurssi oli hyödyllinen. Luulen että olisin voinut päästä tentistä läpi itseopiskelullakin, mutta näin se meni helposti hyvässä porukassa.


      • aikansa.pelleillyt
        Brainstorming kirjoitti:

        Älä sää hermostu, kyllä sää sen klaaraat. Kun minä vuosikymmeniä sitten (koulukammoisena) aloitin kurssien käymisen ilmailupuolella, niin kyllä sitä istumista riitti.
        Aluksi yksityislentäjän lupakirja, sitten johdetun VFR : kelpuutus(huonompiin sääolosuhteisiin ja yö lentoon). Seuraavaksi tuli sitten ansiolentäjän lupakirja ja mittarilentokelpuutus. Nyt oli vuorossa sitten monimoottorikelpuutus. Loppua ei ole näköpiirissä vaan jatkuu. Lennonopettajan lupakirja, vesilentokelpuutus ja Liikennelentäjän lupakirja sitten lopuksi.
        Siellä välissä oli tietysti se ilmailun VHF kurssi/koe. Tuntimääriä en muista, mutta paljon niitä oli, sillä se alkeiskurssinkin(yksityislentäjän) teoriakin oli jotain pitkälti toistasataa tuntia koneessa istuminen.
        Nämä venepuolen kurssit ovat olleet oikein mukavan lyhyitä tutustumistilaisuuksia. En väitä kuitenkaan että olisivat asiasisälloltään kevyempiä tai helpompia - molemmissa täytyy lukea, jos aikoo läpi päästä, mutta eivät vaadi mitään korkeampaa AÖ:tä.
        Käy nyt vaan se VHF kurssi ja koe, sillä aivojen pieni rasittaminen on vain hyväksi ja pitää dementian vähän kauempana

        Onhan se aina tiedetty, että tyylilajien hallinta on vaikeaa. Erityisen vaikeaa se hallita niin hyvin, että täälläkin läpi menisi. Itse olen aloittanut lennokkien rakennuksen kursseja käymättä, mutta jo purjelentolupakirja vei useamman viikon. Väkisinlentolupakirjaa varten ei tarvinnut asua lentokentällä, mutta aikaa meni vielä enemmän. Teoriapuoltakin istuttiin oppitunneilla riittävästi. Ja tosiaan radioliikennettäkin opeteltiin paljon enemmän kuin meri-VHF:n lupakirja vaati. Harmi vain, ettei aika ja rahat millään riittäneet yhdessä elämänvaiheessa lupakirjojen ylläpitoon. Varsinkin purjehdus ja purjelento olivat ajankäytöltään toisensa poissulkevia.

        Selkokielellä sanottuna VHF:n valinta ja osto vie enemmän aikaa kuin se kurssin ja tentin suoritus. Eikä ylläpitoon tarvita enää yhtään aikaa tai vaivaa.


    • RosaRentunRuusu

      Suomi on byrokratian ja viranomaishallinnan luvattu maa, kuin vanha Neuvostoliitto. Täällä pitää kaikkeen olla viranomaisen myöntämä lupa, ja se vaatii tietystikin täysin tyhjäpäisen, lyhyeemmän tai pidemmän kurssin suorittamisen.

      Esimerkiksi tämä VHF-puhelimen lupa, ja siihen kurssin suorittaminen, on kai käytössä enää, tai siihen verrattava käytäntö, pohjois-koreassa. Jopa Kiinassa tuollainen olisi jo poistettu vanhanaikaisena.

      Laitteen rekisteröinti, ja ilmoituspohjainen käyttäjärekisteröinti, joka sekin pitäisi olla venekohtainen, olisi asiallinen nykypäiväinen tapa, joka muualla länsimaissa taitaa jo olla käytössäkin.

      • vhfffff

        Viranomainen ei vaadi mitään kurssin suorittamista. Vaatimuksena on virallisen tentin suorittaminen hyväksytysti.


      • hyvää_faktaa
        vhfffff kirjoitti:

        Viranomainen ei vaadi mitään kurssin suorittamista. Vaatimuksena on virallisen tentin suorittaminen hyväksytysti.

        juuri näin. Ja vielä toiseksi. Tämä tentti vaaditaan kaikilta käyttäjiltä - ei vain suomalaisilta.


      • RuusutonRenttu

        En ymmärrä miksi pitäisi heikentää olemassaolevaa merenkulun yhtä tärkeimmästä turvallisuusvälinettä. Jos se olisi ilman lupaa toimiva suomi24-tason kommunikointiväline, niin silloin sen arvo romahtaisi ammattilaisten tärkeimpänä kommunikaatiovälineenä sekä turvallisuusvälineenä. RosaRentunRuusu on siis sitä mieltä, että YK ja sen jokunen jäsenvaltio sekä IMO:n 174 jäsenvaltiota edustavat ajatusmaailmallaan pohjois-koreaa? Onko myös ajokortti ja lentolupakirja pelkkää byrokraattien vouhotusta?


      • RosaRentunRuusu
        RuusutonRenttu kirjoitti:

        En ymmärrä miksi pitäisi heikentää olemassaolevaa merenkulun yhtä tärkeimmästä turvallisuusvälinettä. Jos se olisi ilman lupaa toimiva suomi24-tason kommunikointiväline, niin silloin sen arvo romahtaisi ammattilaisten tärkeimpänä kommunikaatiovälineenä sekä turvallisuusvälineenä. RosaRentunRuusu on siis sitä mieltä, että YK ja sen jokunen jäsenvaltio sekä IMO:n 174 jäsenvaltiota edustavat ajatusmaailmallaan pohjois-koreaa? Onko myös ajokortti ja lentolupakirja pelkkää byrokraattien vouhotusta?

        Lupa ja tutkinto eivät mitenkään nosta sen tasoa, tai takaa sitä.
        Arvo ei siitä mitenkään romahtaisi, päinvastoin. Häiriköt jäljitettäisiin silloin, kuten jäljitetään nytkin.
        Kanadassa ja Usassa mm. riittää pelkkä rekisteröinti VHF;lle, ja seillä on tuhatkertainen ammattiliikenne suomeen verrattuna.
        Kyllä edustavat monessa asiassa, mm. YK on menettänyt tarpeellisuutensa.
        Kuten yleensäkin, oletko siis sitä mieltä, että . . . . taas tämä saatanan sama häirikkö, joka surffaa palstalta toiselle kommetoimassa . . sinkö olet sitä mieltä . .


      • RosaRentunRuusu
        hyvää_faktaa kirjoitti:

        juuri näin. Ja vielä toiseksi. Tämä tentti vaaditaan kaikilta käyttäjiltä - ei vain suomalaisilta.

        Ainakaan Kanadalaisilta ja Usalaisilta ei vaadita.


      • RuusutonRenttu

        Ei vaadita myöskään somaleilta, marokkolaisilta eikä edes etiopialaisilta. Itse ajattelen ammattiliikennettä vaikkapa Suomenlahdella. Siellä on melkoisesti eri kansallisuuksia ja juuri VHF on se globaali yhteydenpitoväline merenkulkijoille. Jos ja kun jotain turvallisuuteen liittyvä kommunikointitarvetta ilmenee, niin silloin olisi suotavaa, ettei linjaa tuki joku urpo joutavine höpötyksineen. Toisaalta olisi kivaa kun osaamista ei tarvitsisi ollenkaan, niin voisimme taas lisätä byrograattien määrää ja palkata jokunen valvomaan, että meriVHF-liikenne pysyy kurissa.

        Kumpi on viisaampaa. Estää, ettei paska mene housuihin vai toimia perustuslain hengessä joka ei kiellä housuunpaskaamista?


    • Iconits

      Milloin joku keksii aloittaa provoilun siitä, ettei edes VHF kuulu rannikkoasemille kaikkialla Pohjanlahdella, Itämerestä puhumattakaan. Pitäisi olla A2-merialueen vehkeet käytössä. Tai ehkä kännykkä tosiaan riittää...

    • Niin kauan kuin VHF on viranomaisten ja ammattimerenkulun käytössä, on lupien ja niiden pohjana olevan tutkinnon vaatiminen täysin perusteltua. Juuri siksi, ettei asiallista käyttöä häiriä.

      Omasta mielestäni VHF on hyödyllinen lähinnä AIS-signaalin vastaanotossa. Ja joskus on hyötyä tai ainakin huvia VTS-kanavan kuuntelusta. Mutta muuten sitä laitetta ei veneilijä pahemmin tarvitse.

      • Muuttorimies

        Lupa ja tutkinto eivät mitenkään pois sulje häirintää ja väärinkäyttöä. Tuo on vain mulkkujen viranomaisjäänne.


      • Pysykää_poissa
        Muuttorimies kirjoitti:

        Lupa ja tutkinto eivät mitenkään pois sulje häirintää ja väärinkäyttöä. Tuo on vain mulkkujen viranomaisjäänne.

        Lupa ja tutkinto pitävät suurimman osan kaltaisistasi mulkuista poissa VHF-kanavilta häiriköimästä. VHF-puhelinten hintataso voisi vielä nousta vähän niin se vähentäisi kaltaistesi mulkkujen kiinnostusta ja häiriköintiä (myös käytettyjen puhelinten hintaa kovemmaksi).

        Sekoilkaa vaan niiden LA-puhelinten ja vastaavien lelujen kanssa mutta jättäkää VHF rauhaan.


      • KiitosVaroituksesta
        Pysykää_poissa kirjoitti:

        Lupa ja tutkinto pitävät suurimman osan kaltaisistasi mulkuista poissa VHF-kanavilta häiriköimästä. VHF-puhelinten hintataso voisi vielä nousta vähän niin se vähentäisi kaltaistesi mulkkujen kiinnostusta ja häiriköintiä (myös käytettyjen puhelinten hintaa kovemmaksi).

        Sekoilkaa vaan niiden LA-puhelinten ja vastaavien lelujen kanssa mutta jättäkää VHF rauhaan.

        Annoitpa juuri hyvän kuvan VHF-narkkarien tasosta. Onkin todella hyvä ajatus pysyä poissa jos siellä huutelijat ovat tuota tasoa!


      • Muuttorimies kirjoitti:

        Lupa ja tutkinto eivät mitenkään pois sulje häirintää ja väärinkäyttöä. Tuo on vain mulkkujen viranomaisjäänne.

        Eivät ehkä sulje kokonaan pois, mutta vähentävät aivan varmasti, kun valtaosa käyttäjistä tulee lupakäytännön vuoksi edes tietoisiksi, että jotain normeja on olemassa eivätkä kuvittele, että kanavilla voi mellastaa miten haluaa.


    • fLad

      Suomi on turhien lupien ja pätevyyksien luvattu maa. Mielestäni VHF-radiolupa ei ole yksi niistä. VHF-taajuuksia käyttää ammattimerenkulku maailmanlaajuisesti. Näille taajuuksille ei todellakaan tarvita ensimmäistäkään osaamatonta idioottia säätämään.
      Ja mitä hyödyllisyyteen huvivenekäytössä tulee. Itse en ole kertaakaan oikeasti tarvinnut. Mitä nyt merisäätä kuunnellut ja pari kertaa kaverille soittanut, mutta nämä olisi hoitunut gsm puhelimella tavallisella radiollakin. Turvavarusteena paras ja edullinen tositilanteessa toimiva apuväline.

      • Muuttorimies

        mm. Kanadassa ja Usassa osaavat käyttää pelkällä rekisteröinnillä VHF;ää oikein, siellä muuten 1000 kertainen laivaliikenne Suomeen verrattuna.


      • kulttuuriero

        Juu ja siellä Kanadassa ja Jenkeissä onkin veneilykulttuuri sen verran pidempää, isompaa ja kehittyneempää, ettei siellä ole vaara sepalus auki örveltävistä kännikaloista, joilta puuttuu kunnioitus ammattilaisten viestiliikenettä kohtaan.

        Rautalangasta: täällä ollaan vasta niin puusta pudonneita, ettei vielä ymmärrys ole sillä tasolla, että pärjättäsiiin ilman viranomaiskyyläystä.

        Sen näkee ihan jo siitä kun vertaa tätä foorumia, ja vertaa jenkkien veneilyfoorumeihin. Ero on niin suuri, ettei sitä Miamin murretta taitamaton edes tajua.

        Ehkä sitten sadan vuoden päästä?


      • Usaxoikein
        Muuttorimies kirjoitti:

        mm. Kanadassa ja Usassa osaavat käyttää pelkällä rekisteröinnillä VHF;ää oikein, siellä muuten 1000 kertainen laivaliikenne Suomeen verrattuna.

        Pitää osin paikkansa. Näillä poikkeuksilla:
        "
        You do NOT need a commercial operator license to operate the following:

        Ship stations operating only on VHF frequencies that do not travel to foreign ports or make international communications (unless the vessel carries more than six passengers for hire, or the ship is larger than 300 gross tons and is required by law to carry a radio station for safety purposes).
        "


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      303
      9777
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      67
      2203
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      42
      2014
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      33
      1850
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1828
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1756
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1338
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1272
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      53
      1226
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      51
      1209
    Aihe