Näitä ensimmäisen polven "tiiliskiviakkuja" käytetään harrastajapiireissä.
On käytännössä ainoita akkutyyppejä, mitä myydään harratelijoille.
Panasonic, Samsung ja LG ei myy... Syynä tuotevastuut.
http://www.ev-power.eu/en/By-Brand-Manufacturer/GWL-Power/
Jos mietitään näiden akkujen teollista käyttöä ?
Ainoa on CALB.... http://www.energystorageexchange.org/projects/global_search?q=calb
EV-Power EU! Winston & Calb LiFePO akut- Prahasta
12
1063
Vastaukset
- litiumpoweria
mieti ihan rauhassa....
- 1-Markkinat
Niin....Näillä akuilla tehtyjä sähköautoja ja Priuksia on palanut Suomessakin.
Suurin ongelma on näiden akkujen epätasalaatuisuus ja suuri sisäinen vastus. Pikalataus ei onnistu ja akut ei pysty antamaan suuria virtoja.
Jos sitä yritetään, niin akut lämpenee. Muovikuoristen akkujen jäähdytys on vaikeaa.
Käytössä kennon ydin lämpenee helposti liikaa.- metsäveli
"Markkinat" puhuu nyt kyllä sekaisin pötyä, asiaa ja omiaan.
Näiden akkukennojen ominaisuudet ovat paremmin metsäveljellä tiedossa, ja tämä koska niitä itse käytän, testaan ja keksin uusia juonia joilla välttää näiden hirmuvirtojakin tuottavien käytössä vaanivat
virheet ja vaarat.
Vaaroja löytyy vaikka minkälaista, mutta itse akkukennot eivät niitä
itse tuota.
Jos jotain sattuu niin vika on käyttäjässä joka ei osannut ennakoida
asiaa.
Näitä kennoja myyvä yritys kyllä yrittää parhaansa mukaan varoitella
ja opastaa käyttäjiä, mutta hyvät neuvot pyrkivät hukkumaan
infotulvan sekaan.
Pitäisi metsäveljen laatia ohjeet suomeksi kun asian tunnen, mutta
kun se vaatisi viikkojen savotan.
Onko autoja palanut Suomessa ?
Empä ole havainnut tuollaista tapahtuneen , mutta sehän ei tietenkään
ole mikään este etteikö joku olisi kärähtänytkin.
--
Mikä käräyttää ?
Pitäisin vaarallisimpana sitä että kennoista rakennettu akkupaketin
johdotus on koottu väärin.
Suuri kiusaus on johtaa monet akkua valvovat johtimet taikka jopa
suuret päävirtajohdot tuosta vaan kennojen yli ja ilman sulakkeita.
Kaukanakin akkupaketista tapahtunut oikosulku sitten sulattaa
salamannopeasti sulan kuparilammikon muovikuorisen kennon
päälle,
Sattuupa olemaan omakohtainen kokemus asiasta.
Mitatessa kennojen jännitettä viallinen johto nappasi oikosulun ja
pikkuruinen kuparipisara alkoi polttaa reikää akkukennoon.
Jos en olisi asiaa välittömästi hoitanut, niin seuraavaksi kennosta
olisi pössähtänyt ulos elektrolyyttiä jonka liuotinosa on palavaa.
--
Johtojen mitoitus vastaan sulakkeen koko on oltava oikein, ja tämä
vähintään.
Akkupaketti tätyy olla mekaanisesti luja kestämään kolaritilanteet,
mutta mitään johtavaa rakennetta ei saa olla lähellä kennojen virtajohtoja, ja kennojen liikkuminen tulee estää takuuvarmaksi.
--
Laturit ovat eräs vaaran lähde ja ennenpitkään sellaisen kärähtäminen
tulee jokaisella eteen.
Niitä ei saa sijoittaa auton rakenteisiin.
Niiden oikea paikka on vaikkapa autotallin betonilattia , eikä palava
seinäkään saa ola lähellä.
LiFePO4 tyyppistä kennoa ei saa syttymään edes ylilatauksella, vaikka
se piloille muuten meneekin.
Täysin oikosulkemalla saattaa saada kennon tuleen, mutta vika
ei ole silloinkaan kennossa, vaan siinä että jokin virtajohto alkaa
hehkua punaisena.
Pitää ottaa huomioon että varsin pienelläkin lifepo akulla voi
vaikka puikkohitsata, - en kuitenkaan suosittele.
--
Lifepo kennojen lämpiäminen käytössä ei ole täällä Suomessa
ongelma.
Kennojen sisäinen rakenne johtaa mainiosti lämmöt ulos kennosta,
la tämä johtuu siitä että päällekkäin ladottujen kennolevyjen
metalliset virtafoliot tulevat lähikontaktiin kennoje ulkosivun
kanssa.
Kennon painosta on kiusallisen suuri osuus kuparia ja alumiinia,
jotka tosin sitten takaavat hyvän tien hukkalämmön poistumiseen.
Sehän on mitättömän pieni lifepo tyypin kennoissa.
Esimerkiksi purettaessa 100 ampeerin virralla 180 ampeeritunnin
lifepo kennoa, sen 3,32 voltin kennojännitteestä noin 0,1 - 0,15
voltin osuus muuttuu lämmöksi.
Eli 100 ampeeria kertaa 0,15 volttia tekee peräti ja oiken 15 wattia
lämmitystä.
Tämä samaan aikaan kun hyödyksi häipyy 350 watin teho kennoa
kohti.
Ei mitään ongelmaa Suomessa, ja Saharassakin voidaan helposti
tuollainen mitätön lämpövuo poistaa akkukotelosta tunnetuilla
tavoilla. - 1Markkinat
http://www.i4wifi.cz/img.asp/?attid=255114
Akun vaarallisuus liittyy vahvasti akun energiatiheyteen sen nopeuteen...Virta-antoon.
Ensimmäisen sukupolven akut on turvallisia, koska niissä on suuri sisäinen vastus.
180Ah akun impedanssi 1kHz AC singnaalilla on 0.6mohmia. Sisäinen vastus on DC-pulssimenetelmällä 1.5mohmia.
Oikosulussa EI VÄLTTÄMÄTTÄ synny TULIPALOA.
A123 nano litiumrautafosfaattiakku antaa VALTAVAN oikosulkuvirran nopeasti ! 10 kertaa tehokkaammin....Oikosulussa tulipalo on todennäköinen.
Sama NCA, LICO, NMC...
Huono akku on turvallinen. Hyvä on dynamiittia.
https://www.youtube.com/watch?v=kgJl53frwzQ
Dow Kokam kaatui Yhdysvalloissa. Xalt Energy jatkaa ja sekin on kaatumassa.
https://www.youtube.com/watch?v=TSdkCelolz8 - 1Markkinat
Dow Kokam ei kehittynyt.. LG Chem ajoi ohi.
https://www.youtube.com/watch?v=oQWDgIhr-vI Genve 2011.
https://www.youtube.com/watch?v=swZybavjY9s
- EIKIINNOSTAULKOMAANJUTUT
KETÄ KIINNOSTAA ?
- 1-Markkinat
Ruotsissa Varassa on yritetty kiinalaisilla tiiliskivillä. Nyt menee lyijyä.
http://www.merinfo.se/foretag/Flexenclosure-AB-(publ)-5567082028/2k2hvzg-ieee/styrelse-koncern
https://www.youtube.com/watch?v=S2oGBQDI4NE
https://www.youtube.com/watch?v=-hALjDd-w3g&ebc=ANyPxKp2ofz0JE2nbLA7WUQ7EjalUGsj1N1dWtvVV1Vv01VdNRg1_-ZGpUFHvO-z0qEZRFtGSbrcMqWks-i5oJ7nj6raDDl0CQ&nohtml5=False&nohtml5=False#t=3.008499
https://www.youtube.com/watch?v=PL43JQbHc0M&nohtml5=False- 1-Markkinat
Flexenclosure käyttää näitä akkuja.
http://www.enersys-emea.com/reserve/pdf/EN-SBS-EON-RS-007_0314.pdf
- litiumpoweria
titityyyyyy !!!!
- 1-Markkinat
http://www.luxresearchinc.com/news-and-events/press-releases/read/panasonic-leads-ev-batteries-39-market-share-others-aim-its
Ethän sinä Englantia ymmärrä...
https://translate.google.com/translate?sl=en&tl=fi&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=http://www.luxresearchinc.com/news-and-events/press-releases/read/panasonic-leads-ev-batteries-39-market-share-others-aim-its&edit-text=&act=url - titityytyytyyyyyyy
Taas olet iltalääkkeesi unohtanut !!
- poweria_löytyy
Jos englannin ymmärtäminen on sitä että osaa laittaa englanninkielisiä linkkejä niin kyllä minä sitten englantia todistettavasti ymmärrän:
http://psycheducation.org/treatment/mood-stabilizers/the-big-three-for-bipolar-depression/lithium/lithium-risks/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789