Todellisesta valinnanvapaudesta

helel.ben.shachar

Toisaalla täysin härskisti palstan uskovainen tai uskovaiset väittävät, että todistajuuden vaihtaminen luterilaisuuteen tarkoittaa siirtymistä vaarallisesta ja valinnanvapaudettomasta elämästä normaaliin vaihtoehtoon. Kirjoittaja sekoittaa tarkoitushakuisesti toisiinsa tapaluterilaisuuden ja oman hihhulisminsa, jossa kaikki toisin uskovat joutuvat ikuisen kidutuksen piinahelvettiin ja jossa odotetaan päivittäin, jopa useita kertoja Jeesusta saapuvaksi tempaamaan ns. oikeat uskovaiset mukaansa.

Nämä palstan "tosiuskovat" osoittavat jo omalla toiminnallaan ettei heidän parissaan ole mitään todellista vapautta. Mitenkö? Seuratkaapa vain sitä miten he ovat mukavia ja mielin kielin silloin kun luulevat olevansa käännyttämässä jotakuta, mutta kun heidän kanssaan on eri mieltä, joutuu oitisn hyvinkin raa'an häirinnän kohteeksi. Toiminta on täysin epänormaalin tunne-elämän omaavien toimintaa ja ainakin yksi heistä on suoraan sanonut että ne jotka eivät Jeesusta katso pelastajaksi, ovat ansainneet ikuisen kidutuksen helvetissä. On selvää ettei tämä ole normaalia ajattelua eikä normaalia toimintaa. Valitettavasti tällaiset ihmiset eivät kaihda keinoja saalistaessaan uusia uhreja omiin lahkoihinsa, joten valehtelu ja väärien mielikuvien tarjoaminen kuuluvat kuvioihin.
Ottakaa selvää ja vaatikaa kunnon vastauksia, jos harkitsette heidän mukaansa lähtemistä. Jos kyseenalaistuksista seuraa häirintää, voitte olla varmoja siitä, että olette siirtymässä ojasta allikkoon. Veriopin puuttuminen ei ole riittävä syy siirtyä ojasta allikkoon. Kun lähtee ojasta, kannattaa nousta tielle.

67

445

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UskonnottomuudenAutuus

Onpa tarkoitushakuista ja valheellista propagandaa! Taisit vain hermostua, kun väitteesi, että Jt-liikkeestä kristillisyyteen (esim luterilaiseksi) vaihtaminen on ojasta allikkoon siirtymistä, kumottiin vakaasti ja järjestelmällisesti.

Tarjoilemasi uskonnottomuus/ateismi ei ole mikään AOT ja mikään automaattisesti, ilman perusteita onnea tuova auvoisa ja ihana maailmankatsomus.Missä on maailman onnettomimmissa asemissa rämpivät alistetut ihmiset...eikö juuri ateistisessa Pohjois-Koreassa, Kiinassa ja Nevostoliitossakaan ateistinen kansa ei millään vakaalla onnen tiellä kulkenut. Ateistiset valtiot luisuvat yleensä rappioon ja diktatuuriin.

• helel.ben.shachar

Valehtelet taas niin, että näppis vipattaa. Puhut ensinnäkin toisesta henkilöstä ja mitä tulee aloituksen asiaan, niin valehtelusi on selvää siinäkin kohden.
        Ole siis hyvä, äläkä jatkossa anna vääristeltyä kuvaa asioista. Sinun lahkosi ja tapakristillisyys ovat kaksi eri asiaa.

• UskonnottomuudenAutuus
        helel.ben.shachar kirjoitti:

Valehtelet taas niin, että näppis vipattaa. Puhut ensinnäkin toisesta henkilöstä ja mitä tulee aloituksen asiaan, niin valehtelusi on selvää siinäkin kohden.
        Ole siis hyvä, äläkä jatkossa anna vääristeltyä kuvaa asioista. Sinun lahkosi ja tapakristillisyys ovat kaksi eri asiaa.

Ai, kannatatko tapakristillisyyttä, mutta tuomitset kristityt, jotka uskovat tosissaan? Miten on?

Mitä muka valehtelin.? Kerroin saamani vaikutelman ja mielipiteeni. Miten siis valehtelen mielestäsi?

Mikä on minun lahkoni? Itseasiassa en tällä hetkellä edes kuulu mihinkään kirkkokuntaan tai uskonnolliseen liikkeeseen, lahkosta nyt puhumattakaan. Jumalaan kyllä uskon.

Kerropa siis minulle, mikä se "minun lahkoni" on? Virallisesti olen tässä vaiheessa uskonnoton, mutta oikeasti kuitenkin uskon Jumalaan. Olisi todella kiintoissaa tietää millaiseen "lahkon" tälläinen ihminen siis sinusta kuuluu.

• helel.ben.shachar
        UskonnottomuudenAutuus kirjoitti:

Ai, kannatatko tapakristillisyyttä, mutta tuomitset kristityt, jotka uskovat tosissaan? Miten on?

Mitä muka valehtelin.? Kerroin saamani vaikutelman ja mielipiteeni. Miten siis valehtelen mielestäsi?

Mikä on minun lahkoni? Itseasiassa en tällä hetkellä edes kuulu mihinkään kirkkokuntaan tai uskonnolliseen liikkeeseen, lahkosta nyt puhumattakaan. Jumalaan kyllä uskon.

Kerropa siis minulle, mikä se "minun lahkoni" on? Virallisesti olen tässä vaiheessa uskonnoton, mutta oikeasti kuitenkin uskon Jumalaan. Olisi todella kiintoissaa tietää millaiseen "lahkon" tälläinen ihminen siis sinusta kuuluu.

"Ai, kannatatko tapakristillisyyttä, mutta tuomitset kristityt, jotka uskovat tosissaan? Miten on?"
        Jos puhutaan valinnanvapaudesta, on selvää että tapakristityllä sitä on, mutta uskovaisella ei siinä määrin, riipuu tietysti uskonlahkosta.
        "Mitä muka valehtelin.? Kerroin saamani vaikutelman ja mielipiteeni. Miten siis valehtelen mielestäsi?"
        Esitit ehdottoman väitteen ilman perusteluja, väitteen jonka valheellisuudesta ollet itsekin hyvin tietoinen.

" Jumalaan kyllä uskon."
        Kerro ihmeessä tarkempi seloste siitä mitä sinulle Jeesuksen toinen tuleminen tarkoittaa. Katsotaan sitten mikä sinun lahkosi voisi olla, riippumatta siitä kuulutko siihen virallisesti vai ei.

• UskonnottomuudenAutuus

"Ai, kannatatko tapakristillisyyttä, mutta tuomitset kristityt, jotka uskovat tosissaan? Miten on?"
        Jos puhutaan valinnanvapaudesta, on selvää että tapakristityllä sitä on, mutta uskovaisella ei siinä määrin, riipuu tietysti uskonlahkosta.
        "Mitä muka valehtelin.? Kerroin saamani vaikutelman ja mielipiteeni. Miten siis valehtelen mielestäsi?"
        Esitit ehdottoman väitteen ilman perusteluja, väitteen jonka valheellisuudesta ollet itsekin hyvin tietoinen.

" Jumalaan kyllä uskon."
        Kerro ihmeessä tarkempi seloste siitä mitä sinulle Jeesuksen toinen tuleminen tarkoittaa. Katsotaan sitten mikä sinun lahkosi voisi olla, riippumatta siitä kuulutko siihen virallisesti vai ei.

Minä en ole esitellyt mitään väitteitä, joita pitäisin valheellisina.

Kerropa itse tarkempi maailmankatsomuksesi? Jos et edusta uskonnottomuutta tai ateismia, niin mitä sitten? Esitäpä vaihtoehtosi kristillisyydelle ja jehovan todistajuudelle...mitä siis itse pidät hyvänä uskontona, aatteena tai maailmankatsomuksena?

Katsotaan sitten mikä sinun vakaumuksesi nimi voisi olla: agnostismi, negatiivinen ateismi, positiivinen ateismi, skeptinen ateismi vai mikä? Vai oletko hindulaisuuden, islamin uskon, buddhalaisuuden, mormonismin tai New Age-henkisyyden kannattaja? Jotenkin ei siltä vaikuttaisi... :D

• helel.ben.shachar

Minä en ole esitellyt mitään väitteitä, joita pitäisin valheellisina.

Kerropa itse tarkempi maailmankatsomuksesi? Jos et edusta uskonnottomuutta tai ateismia, niin mitä sitten? Esitäpä vaihtoehtosi kristillisyydelle ja jehovan todistajuudelle...mitä siis itse pidät hyvänä uskontona, aatteena tai maailmankatsomuksena?

Katsotaan sitten mikä sinun vakaumuksesi nimi voisi olla: agnostismi, negatiivinen ateismi, positiivinen ateismi, skeptinen ateismi vai mikä? Vai oletko hindulaisuuden, islamin uskon, buddhalaisuuden, mormonismin tai New Age-henkisyyden kannattaja? Jotenkin ei siltä vaikuttaisi... :D

Eli et uskalla kertoa omaa näkemystäsi siitä mitä sinulle tarkoittaa Jeesuksen toinen paluu. Mikä sen kertomisessa pelottaa? Piilotteletko sitä, että odotat Jeesuksen toimeenpanevaa tempausta, jonka jälkeen muut jäävät maan päälle elämään kärsimyksen täyteistä elämää, jonka jälkeen he päätyvät ikuisiksi ajoiksi piinattavaksi helvettiin? Vai joutuuko sinne heti tempomisen jälkeen suoraan?
        Miksi et uskalla kertoa rehellisesti mitä sinun uskosi on?
        Hyvänä vaihtoehtona pidän rehellistä asioiden tarkastelua, uskonnot vain eivät sitä kestä.

• UskonnottomuudenAutuus

Eli et uskalla kertoa omaa näkemystäsi siitä mitä sinulle tarkoittaa Jeesuksen toinen paluu. Mikä sen kertomisessa pelottaa? Piilotteletko sitä, että odotat Jeesuksen toimeenpanevaa tempausta, jonka jälkeen muut jäävät maan päälle elämään kärsimyksen täyteistä elämää, jonka jälkeen he päätyvät ikuisiksi ajoiksi piinattavaksi helvettiin? Vai joutuuko sinne heti tempomisen jälkeen suoraan?
        Miksi et uskalla kertoa rehellisesti mitä sinun uskosi on?
        Hyvänä vaihtoehtona pidän rehellistä asioiden tarkastelua, uskonnot vain eivät sitä kestä.

En usko asioista noin kuten kirjoitit. Miten tarkemmin ottaen sitten uskon... Sinun kaltaisellesi ihmiselle ja tässä ketjussa en näe järkeväksi alkaa selittämään sitä miten mistäkin Raamatun asiasta uskon.

Jos itse olet innokas kertomaan vakamuksestasi/maailmankatsomuksestasi tarkemmin, kerro ihmeessä! Itse olen kertonut olevani teisti tarkemmin sanottuna Raamatun Jumalaan uskova. Miksi peräät minulta lisää infoa ajatuksistani ennen kuin itse olet edes rohjennut kertoa oletko teisti, agnostikko vai ateisti vai mikä? Mitä se kertoo sinusta, ettet halua edes tuon vertaa itsestäsi kertoa, mutta into piukeana hyökkäilet kristillisyyttä vastaan. Kukas se tässä onkin varsinainen puskista huutelija?

• helel.ben.shachar

En usko asioista noin kuten kirjoitit. Miten tarkemmin ottaen sitten uskon... Sinun kaltaisellesi ihmiselle ja tässä ketjussa en näe järkeväksi alkaa selittämään sitä miten mistäkin Raamatun asiasta uskon.

Jos itse olet innokas kertomaan vakamuksestasi/maailmankatsomuksestasi tarkemmin, kerro ihmeessä! Itse olen kertonut olevani teisti tarkemmin sanottuna Raamatun Jumalaan uskova. Miksi peräät minulta lisää infoa ajatuksistani ennen kuin itse olet edes rohjennut kertoa oletko teisti, agnostikko vai ateisti vai mikä? Mitä se kertoo sinusta, ettet halua edes tuon vertaa itsestäsi kertoa, mutta into piukeana hyökkäilet kristillisyyttä vastaan. Kukas se tässä onkin varsinainen puskista huutelija?

Ei vaan sinä salailet asioita. Usko(nto)si sisältää elementtejä, joista itsekin hyvin tiedät etteivät ne ole terveellä pohjalla vaan edellyttävät aivopesua, jotta ne uppoavat kohteeseen mukisematta.
        Millaisena uskovaisena itseäsi pidät, kun koetat maanitella ihmisiä omaan uskoosi, yrität estää uskontojen arvostelun ja vaadit uskomaan sokeasti omalla tavallasi? Mitä se omasta mielestäsi kertoo uskomustesi sisällöstä.
        Kerroin jo, että pidän hyvänä vaihtoehtona asioiden rehellistä tarkastelua. Selvää taas on ettet sinä siihen kykene.
        Mitä taas muuhun väitteeseesi tulee, keskustelen mielelläni kanssasi uskomustesi kestävyydestä ja raamatun ja muiden uskontojen totuudenperäisyydestä. Tietysti toisessa aloituksessa. Jos haluat, olet vapaa tekemään aloituksen ja valitsemaan vaikka ensin 1-3 aluetta, joista keskustelemme. Lupaan osallistua, tosin joudun olemaan jonkun verran pois koneen ääreltä, joten keskustelu ei muistuta chattaamista. Ilman muuta muut ovat tervetulleita osallistumaan keskusteluun.

• VinkkiIhanSulle

Jos tässä joku sekoittaa jotakin, niin sinä itse sekoitat kaikki ei-Jt-mieliset, ei-ateistit, mahdollisesti kristityt yhdeksi ja samaksi tyypiksi aloituksessasi.

Kirjoitit mm näin: "Kirjoittaja sekoittaa tarkoitushakuisesti toisiinsa tapaluterilaisuuden ja oman hihhulisminsa, jossa kaikki toisin uskovat joutuvat ikuisen kidutuksen piinahelvettiin ja jossa odotetaan päivittäin, jopa useita kertoja Jeesusta saapuvaksi tempaamaan ns. oikeat uskovaiset mukaansa."

Ketähän kirjoittajaa tarkoitat? Seisopa väitteesi takana. Oikeasti sinulla ei ole mitään perusteita, että tuollaisesti ajattelevaa kommentoijaa noista ketjuista löytyy. Vaikuttaa siltä, että haluat vain propagandatarkoituksessa kehitellä olkinukkeja ja kuviteltuja kommentoijapersoonia, joille laitat haluamasi sanat suuhun.

Esim minä osallistuin ahkerasti tuohon mainitsemaasi keskusteluun ja en kuitenkaan allekirjoita väitteitäsi. Esim minä en usko näin: "kaikki toisin uskovat joutuvat ikuisen kidutuksen piinahelvettiin". Kukaan muukaan noissa ketjuissa ei puhunut uskovansa noin.

On tunnettua, että kun vakuuttavat argumentit ja argumentointikyky loppuvat, moni siirtyy argumentointivirheisiin kuten olkinukkien käyttöön (ad hominum-virheistä puhumattakaan.) Surullista, että aloittaja on kokenut joutuvansa olkinukkeihin yms turvautumaan. Sellainen laskee auttamatta yleisen keskustelun tasoa.

Toinen perusteeton väite aloittajalta:

" Seuratkaapa vain sitä miten he ovat mukavia ja mielin kielin silloin kun luulevat olevansa käännyttämässä jotakuta, mutta kun heidän kanssaan on eri mieltä, joutuu oitisn hyvinkin raa'an häirinnän kohteeksi."

Heittelet taas perusteettomia spekulaatioita ja väitteitä ilmaan. Sinulla ei ole mitään näyttöä, että samat kristityt ihmiset (ja varsinkaan kaikki kristityt ihmiset) kommentoisivat ja käyttäytyisivät noin. se on vain spekulaatiota ja mahdollisesti tarkoitushakuista mustamaalaamista. yksi kristitty kirjoittelee pehmeämpään tyyliin, toinen ehkä kipakampaa ja moni siltä väliltä. Et voi lähteä niputtamaan kaikki kristittyjä samaksi tyypiksi tai laittaa samaan nippuun käyttäytyjinä. Kristityt ovat yksilöitä kuten esim ateistitkin. Haluatko, että minä leimaan sinut sellaiseksi kuin joku toinen uskonnoton/ateisti tai agnostikko on vaikuttanut olevan tällä palstalla? Vai lähdetäänkö vieläkin kauemmas. Haluatko, että ajattelen sinun olevan samanlainen ja samoja toimintatapoja kannattava kuin Pohjois-Korean ateistiset johtajat? Haluatko, että niputan sinut siihen joukkoon?

Tuskinpa haluat, että teidät uskonnottomat/ateistit/agnostikot tai mitä hyvänsä olettekin, niputetaan täysin samoin ajatteleviksi ja toimiviksi ja nimitellään sitten vielä päälle ilkeästi.

En hyväksy sitä, että leimaat ja nimittelet palstan kristittyjä "hihhuleiksi". Kukaan tuntemani kristitty ei hyväksy itsestään sellaista nimitystä. En minäkään.

En myöskään allekirjoita seuraavaa väitettäsi: "odotetaan päivittäin, jopa useita kertoja Jeesusta saapuvaksi tempaamaan ns. oikeat uskovaiset mukaansa."

Todella ala-arvoista lähteä vyöryttämään jotain itse keksimäänsä yhtenäistä ja yhteen niputtavaa irvikuvaa palstalla kirjoittavista kristityistä! Se kertoo omaa kieltään aloittajan tunnetilasta ja/tai argumentointikyvyistä!

Tutustu käsitteeseen OLKINUKKE!

"Olkinukke tai olkiukko (engl. straw man) on yleinen argumentointivirhe, jossa vastapuolen argumentti sivuutetaan hyökkäämällä siitä tehtyä heikompaa karikatyyria vastaan. Tällöin tavallaan pannaan sanoja toisen suuhun, jotta toinen joutuisi huonoon valoon, tai esitetään toisen ajatus niin kärjistetyssä muodossa, että sillä mitätöidään toinen tai toisen ajatus.

Argumentointivirheen perusmalli:

A:lla on mielipide X.
      B esittää mielipiteen Y (joka on vääristelty "olkinukkeversio" X:stä)
      B hyökkää mielipidettä Y vastaan.
      Siispä X:n täytyy olla väärin.
      Termi on suora käännös vastaavasta englanninkielisestä ilmauksesta, joka viittaa taistelutekniikoita harjoiteltaessa harjoitusvastustajana käytettävään oljilla täytettyyn nukkeen."

Lähde:https://fi.wikipedia.org/wiki/Olkinukke

Hyväntahtoinen vinkki: Jätäpä ne olkinukkien rakentelut sikseen ja keskity. Pystyt varmasti tasokkaampaankin keskustelutyyliin. :)

• helel.ben.shachar

Olipas sinulla paljon väistelyä. Lainaan tähän yhden kohdan esityksestäsi:
        "Et voi lähteä niputtamaan kaikki kristittyjä samaksi tyypiksi tai laittaa samaan nippuun käyttäytyjinä. "
        Minähän nimen omaan en niin tee vaan sinä ja ne, jotka pokkana esittävät että luterilaisuus on automaattinen loikka ajattelun- ja toiminnanvapaudesta normaaliin elämään. Oletko sattumoisin tietoinen siitä, että monenlaiset uskonnolliset ryhmät kuuluvat kategoriaan "luterilaiset"? Myös Pirkko Jalovaara pitää itseään luterilaisena ja toimii luterilaisten kirkkojen suojissa. Melkoista hihhulismia siis.

• VinkkiIhanSulle

Olipas sinulla paljon väistelyä. Lainaan tähän yhden kohdan esityksestäsi:
        "Et voi lähteä niputtamaan kaikki kristittyjä samaksi tyypiksi tai laittaa samaan nippuun käyttäytyjinä. "
        Minähän nimen omaan en niin tee vaan sinä ja ne, jotka pokkana esittävät että luterilaisuus on automaattinen loikka ajattelun- ja toiminnanvapaudesta normaaliin elämään. Oletko sattumoisin tietoinen siitä, että monenlaiset uskonnolliset ryhmät kuuluvat kategoriaan "luterilaiset"? Myös Pirkko Jalovaara pitää itseään luterilaisena ja toimii luterilaisten kirkkojen suojissa. Melkoista hihhulismia siis.

En ole koskaan väittänyt, että luterilaisuus on jotenkin automaattisesti loikka ajattelun-ja toiminnanvapauteen.

Olen erityisesti vastustanut sanontaa, että jos Jehovan todistaja siirtyy kristityksi (esim luterilaiseksi) hän menee ojasta allikoon.

Tämähän on karkea virhe ja tässä väitteessä nimenomaan väitetään jotain automaattista ja yleistä.

Jos verrataan Jehovan todistaja-uskonnon ja luterilaisuus -uskonnon opetusta ja toimintatapoja, voidaan todellakin todeta, että noiden kahden periaatteita ja toimintaa vertaamalla voidaan havaita, että uskonnon-ja ajattelelunvapaus toteutuvat lut.kirkon oppeja ja hyväksyttyä toimintatapaa noudattaen huomattavasti paremmin kuin Jt-liikkeen sisällä, sen oppeja ja toimintatapoja noudattamalla.

Se on sitten jokaisen yksilön oma valinta vastoin lut.kirkon linjauksia, jos joku luterilaisen kirkkokunnan jäsen alkaa kehittelemään lut.kirkon opetuksen ja toiminnan vastaista ahdasta tai "hihhuloivaa" elämän tyyliä.

Jehovan todistajat-lahkoon alistavuus, ahtaus, sorto, hengenvaaraan panostaminen, karttaminen yms on jo ihan rakenteellisesti sisään kirjoitettu sääntöihin.

Täytyy erottaa jonkin uskonnon tai organisaation sääntöihin sisään kirjoitettu pahuus/alistavuus eli siis rakenteellinen hengellinen väkivalta siitä, että joissain sinänsä rakentavissa uskonnoissa tai organisaatioissa, jotkut yksilöt alkavat kehitellä jotain yleisen linjauksen vastaista negatiivista toimintaa.

(Lut.kirkko on sanoutunut irti Pirkko jalovaaran toiminnasta ja ei tue sitä ja on varoittanutkin siitä. Toiminnalleen jalovaara on perustanut oman puljunsa. Itse pidän Jalovaaran toimintaa sopimattomana ja epäraamatullisena eksytyksenä. Nyt se on tainnut hiipuakin.)

Tosiasia on, että jos verrataan isona kokonaisuutena luterilaisten ja Jehovan todistajien ajattelun-, uskomisen- ja toiminnan vapautta, se on paljon paremmalla tasolla luterilaisilla kuin J.todistajilla. Luterilaisen uskonnon jäsenenä on paljon paremmat mahdollisuudet täysipainoiseen normaaliin ja onnelliseen elämään kuin hallintoelimen alistamilla mielenhallintakeinoin ruodussa pidettävillä Jehovan todistaja-paroilla.

• VinkkiIhanSulle
        VinkkiIhanSulle kirjoitti:

En ole koskaan väittänyt, että luterilaisuus on jotenkin automaattisesti loikka ajattelun-ja toiminnanvapauteen.

Olen erityisesti vastustanut sanontaa, että jos Jehovan todistaja siirtyy kristityksi (esim luterilaiseksi) hän menee ojasta allikoon.

Tämähän on karkea virhe ja tässä väitteessä nimenomaan väitetään jotain automaattista ja yleistä.

Jos verrataan Jehovan todistaja-uskonnon ja luterilaisuus -uskonnon opetusta ja toimintatapoja, voidaan todellakin todeta, että noiden kahden periaatteita ja toimintaa vertaamalla voidaan havaita, että uskonnon-ja ajattelelunvapaus toteutuvat lut.kirkon oppeja ja hyväksyttyä toimintatapaa noudattaen huomattavasti paremmin kuin Jt-liikkeen sisällä, sen oppeja ja toimintatapoja noudattamalla.

Se on sitten jokaisen yksilön oma valinta vastoin lut.kirkon linjauksia, jos joku luterilaisen kirkkokunnan jäsen alkaa kehittelemään lut.kirkon opetuksen ja toiminnan vastaista ahdasta tai "hihhuloivaa" elämän tyyliä.

Jehovan todistajat-lahkoon alistavuus, ahtaus, sorto, hengenvaaraan panostaminen, karttaminen yms on jo ihan rakenteellisesti sisään kirjoitettu sääntöihin.

Täytyy erottaa jonkin uskonnon tai organisaation sääntöihin sisään kirjoitettu pahuus/alistavuus eli siis rakenteellinen hengellinen väkivalta siitä, että joissain sinänsä rakentavissa uskonnoissa tai organisaatioissa, jotkut yksilöt alkavat kehitellä jotain yleisen linjauksen vastaista negatiivista toimintaa.

(Lut.kirkko on sanoutunut irti Pirkko jalovaaran toiminnasta ja ei tue sitä ja on varoittanutkin siitä. Toiminnalleen jalovaara on perustanut oman puljunsa. Itse pidän Jalovaaran toimintaa sopimattomana ja epäraamatullisena eksytyksenä. Nyt se on tainnut hiipuakin.)

Tosiasia on, että jos verrataan isona kokonaisuutena luterilaisten ja Jehovan todistajien ajattelun-, uskomisen- ja toiminnan vapautta, se on paljon paremmalla tasolla luterilaisilla kuin J.todistajilla. Luterilaisen uskonnon jäsenenä on paljon paremmat mahdollisuudet täysipainoiseen normaaliin ja onnelliseen elämään kuin hallintoelimen alistamilla mielenhallintakeinoin ruodussa pidettävillä Jehovan todistaja-paroilla.

Jehovan todistajat-uskonnossa pahuus on kirjoitettu jopa ihan sääntöihin kuten Johanneksen poika asian osasi ansiokkaasti ilmaista.

https://www.kotimaa24.fi/blogit/saantoihin-kirjattu-pahuus/

Sen sijaan monissa muissa uskonnoissa kuten esim luterilaisuudessa ei ole tälläistä "sääntöihin kirjattua pahuutta" kuten Jt-liikkeessä.

Jos lähtee sääntöihin kirjatun pahuuden pesästä, Jt-liikkeestä, ja hakeutuu kristityksi ja liittyy vaikkapa luterilaisuuteen, ei voi älyllisestä rehellisyyttä noudattaen sanoa, että tuo ihminen meni ojasta allikoon!

• helel.ben.shachar
        VinkkiIhanSulle kirjoitti:

"En ole koskaan väittänyt, että luterilaisuus on jotenkin automaattisesti loikka ajattelun-ja toiminnanvapauteen. "
        Näin on toisaalla väitetty ja siihen olen ottanut kantaa. Miksi sitten yleensä sekaannut keskusteluun jollei se sinua kosketa?
        "uskonnon-ja ajattelelunvapaus toteutuvat lut.kirkon oppeja ja hyväksyttyä toimintatapaa noudattaen huomattavasti paremmin kuin Jt-liikkeen sisällä, sen oppeja ja toimintatapoja noudattamalla"
        Tämä riippu täysin siitä mistä luterilaisuuden sisällä toimivasti ryhmästä on kyse. Kuten sanoin, tapaluterilaiset ovat oma ryhmänsä, mutta helvetinoppi kuuluu luerilaisuuteen, siitä et mihinkään pääse. Ja mitä hihhulimmasta ryhmästä on kysde, sen vähemmnä valinnan- ja ajattelunvapautta on olemassa. Ainoa mikä tekee selkeän pesäeron, on verioppi. Sen takia ei kannata vaihtaa toiseen ääriuskonnolliseen ryhmään, joka täällä pyydystää uusia uhreja. Maltilliset tapakristityt kun eivät täällä julista.
        "Täytyy erottaa jonkin uskonnon tai organisaation sääntöihin sisään kirjoitettu pahuus/alistavuus eli siis rakenteellinen hengellinen väkivalta"
        Tästä on esimerkkejä monien luterilaisten lahkojen kohdalla, eikä kirkkokaan suvaitse väärää opetusta, varsinkaan papeilta. Kirkon tilaisuuksiin on aivan turha mennä kyseenalaistamaan sen teologisia opetuksia, sieltä saa poistua kyllä nopeasti, jos ei muuten niin avustettuna.
        Pirkko Jalovaara on " evankelis-luterilaisen kirkon piirissä vaikuttava, uskonnollinen julistaja ja rukoilija". Se että hänellä on järjestö, ei kumoa edeltävää asiaa mitenkään, tekee sinusta lähinnä valehtelijan.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pirkko_Jalovaara
        "Luterilaisen uskonnon jäsenenä on paljon paremmat mahdollisuudet täysipainoiseen normaaliin ja onnelliseen elämään kuin hallintoelimen alistamilla mielenhallintakeinoin ruodussa pidettävillä Jehovan todistaja-paroilla."
        Järkevä ihminen kyseenalaistaa uskonnollisia näkemyksiä. Kun hän tajuaa todistajuuden olevan puuta heinää, hän onneksi yleensä ymmärtää tarkastella muitakin uskontoja, sen sijaan että rynnistäisi kirkon maksumieheksi johonkin ahdasmieliseen kuppikuntaan, jotka täällä heitä näyttävän syylistäen jahtaavan. Vaikka sinä luuletkin olevasi vehnää rikkaviljan sijaan, olet väärässä.

• VinkkiIhanSulle

"En ole koskaan väittänyt, että luterilaisuus on jotenkin automaattisesti loikka ajattelun-ja toiminnanvapauteen. "
        Näin on toisaalla väitetty ja siihen olen ottanut kantaa. Miksi sitten yleensä sekaannut keskusteluun jollei se sinua kosketa?
        "uskonnon-ja ajattelelunvapaus toteutuvat lut.kirkon oppeja ja hyväksyttyä toimintatapaa noudattaen huomattavasti paremmin kuin Jt-liikkeen sisällä, sen oppeja ja toimintatapoja noudattamalla"
        Tämä riippu täysin siitä mistä luterilaisuuden sisällä toimivasti ryhmästä on kyse. Kuten sanoin, tapaluterilaiset ovat oma ryhmänsä, mutta helvetinoppi kuuluu luerilaisuuteen, siitä et mihinkään pääse. Ja mitä hihhulimmasta ryhmästä on kysde, sen vähemmnä valinnan- ja ajattelunvapautta on olemassa. Ainoa mikä tekee selkeän pesäeron, on verioppi. Sen takia ei kannata vaihtaa toiseen ääriuskonnolliseen ryhmään, joka täällä pyydystää uusia uhreja. Maltilliset tapakristityt kun eivät täällä julista.
        "Täytyy erottaa jonkin uskonnon tai organisaation sääntöihin sisään kirjoitettu pahuus/alistavuus eli siis rakenteellinen hengellinen väkivalta"
        Tästä on esimerkkejä monien luterilaisten lahkojen kohdalla, eikä kirkkokaan suvaitse väärää opetusta, varsinkaan papeilta. Kirkon tilaisuuksiin on aivan turha mennä kyseenalaistamaan sen teologisia opetuksia, sieltä saa poistua kyllä nopeasti, jos ei muuten niin avustettuna.
        Pirkko Jalovaara on " evankelis-luterilaisen kirkon piirissä vaikuttava, uskonnollinen julistaja ja rukoilija". Se että hänellä on järjestö, ei kumoa edeltävää asiaa mitenkään, tekee sinusta lähinnä valehtelijan.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pirkko_Jalovaara
        "Luterilaisen uskonnon jäsenenä on paljon paremmat mahdollisuudet täysipainoiseen normaaliin ja onnelliseen elämään kuin hallintoelimen alistamilla mielenhallintakeinoin ruodussa pidettävillä Jehovan todistaja-paroilla."
        Järkevä ihminen kyseenalaistaa uskonnollisia näkemyksiä. Kun hän tajuaa todistajuuden olevan puuta heinää, hän onneksi yleensä ymmärtää tarkastella muitakin uskontoja, sen sijaan että rynnistäisi kirkon maksumieheksi johonkin ahdasmieliseen kuppikuntaan, jotka täällä heitä näyttävän syylistäen jahtaavan. Vaikka sinä luuletkin olevasi vehnää rikkaviljan sijaan, olet väärässä.

Minä en tunne Pirkko Jalovaara-tyypin elämää tarkkaan. sen tiedän, että hänellä on omat järjestönsä ja verkostonsa , koska perusluterilaisuus ei hänen toimintaansa hyväksy eikä häntä enää lut.kirkkoihin tietääkseni päästetä puhumaan.

Luterilaisuudessa on lukuisia eri tulkintoja siitä, mitä helvetti tarkoittaa. Yleisin tulkinta on , että helvetti on eroa Jumalasta. Mitä se käytännössä tarkoittaa...siitä on monia eri mielipiteitä. En ole vielä kertaakaan kuullut saarnattavan helvetistä lut.kirkossa ja olen sielläkin usein käynyt. En ole tavannut yhtäkään lut.kirkon opetuksista ahdistunutta ihmistä ikinä. Sen sijaan olen tavannut lukuisia Jt-oppien ja toimintatapojen ahdistamia J.todistajia.

Järkevä ihminen kyseenalaistaa kaikkia tapoja hahmottaa maailmaa ja todellisuutta ja kaikkia maailmankatsomuksia, ei vain uskonnollisia näkemyksiä, ja tekee sitten omat ratkaisunsa ja tämän jälkeenkin muistaa terveen kriittisyyden ja asioitten ja opetusten vertailun.

En ole huomannut kenenkään kristityn ketään täällä jahtaavan, evankelioivan uskonasioista kylläkin. Jahtaavatko ateistit sitten täällä joitain? Kerran yksi ateisti kirjoitti, että "täällä tehdään ateisteja". Oletko samaa mieltä? Onko tiettyillä kommentoijilla pyrkimys saada ihmisiä käännytetyiksi pois Jumalan olemassaoloon uskomisesta tai jopa kristittynä olemisesta ateismiin?

Toki toivon, että Raamatun Jumala näkee minut tällä hetkellä ja viimeisellä tuomiolla vehnänä eikä rikkaruohona, lampaana eikä vuohena. Etkö sinä itse toivo samaa omalta kohdaltasi, etkö toivo, että olet Jumalan silmissä vehnää ja lampaan kaltainen ihminen etkä rikkaruohoa eli vuohi toisin sanoen? Mitä sinä toivot olevasi? Uskotko ikuiseen elämään?

• Lemminkäisen.sisar

"VinkkiIhan sulle" Olipa perusteellinen ja hyvä selitys "olkinukkeen", joka sinänsä on kuvaileva ilmaus, kunhan sitä ymmärtää käyttää oikein.
        muistaisi vaan sen selityksen...

• VinkkiIhanSulle kirjoitti:

Minä en tunne Pirkko Jalovaara-tyypin elämää tarkkaan. sen tiedän, että hänellä on omat järjestönsä ja verkostonsa , koska perusluterilaisuus ei hänen toimintaansa hyväksy eikä häntä enää lut.kirkkoihin tietääkseni päästetä puhumaan.

Luterilaisuudessa on lukuisia eri tulkintoja siitä, mitä helvetti tarkoittaa. Yleisin tulkinta on , että helvetti on eroa Jumalasta. Mitä se käytännössä tarkoittaa...siitä on monia eri mielipiteitä. En ole vielä kertaakaan kuullut saarnattavan helvetistä lut.kirkossa ja olen sielläkin usein käynyt. En ole tavannut yhtäkään lut.kirkon opetuksista ahdistunutta ihmistä ikinä. Sen sijaan olen tavannut lukuisia Jt-oppien ja toimintatapojen ahdistamia J.todistajia.

Järkevä ihminen kyseenalaistaa kaikkia tapoja hahmottaa maailmaa ja todellisuutta ja kaikkia maailmankatsomuksia, ei vain uskonnollisia näkemyksiä, ja tekee sitten omat ratkaisunsa ja tämän jälkeenkin muistaa terveen kriittisyyden ja asioitten ja opetusten vertailun.

En ole huomannut kenenkään kristityn ketään täällä jahtaavan, evankelioivan uskonasioista kylläkin. Jahtaavatko ateistit sitten täällä joitain? Kerran yksi ateisti kirjoitti, että "täällä tehdään ateisteja". Oletko samaa mieltä? Onko tiettyillä kommentoijilla pyrkimys saada ihmisiä käännytetyiksi pois Jumalan olemassaoloon uskomisesta tai jopa kristittynä olemisesta ateismiin?

Toki toivon, että Raamatun Jumala näkee minut tällä hetkellä ja viimeisellä tuomiolla vehnänä eikä rikkaruohona, lampaana eikä vuohena. Etkö sinä itse toivo samaa omalta kohdaltasi, etkö toivo, että olet Jumalan silmissä vehnää ja lampaan kaltainen ihminen etkä rikkaruohoa eli vuohi toisin sanoen? Mitä sinä toivot olevasi? Uskotko ikuiseen elämään?

"Luterilaisuudessa on lukuisia eri tulkintoja siitä, mitä helvetti tarkoittaa. "
        Pitää paikkansa, mutta piinahelvetti on siellä olemassa kuitenkin. Jos tarkkoja ollaan, niin vaikuttaa siltä, että kristinusko koettaa olla kuin sitä ei olisikaan. Tämä taas ei tarkoita sitä, että raamattuun perustuva tulkinta helvetistä olisi jotenkin yksiselitteinen, pikemminkin päinvastoin.
        " En ole vielä kertaakaan kuullut saarnattavan helvetistä lut.kirkossa ja olen sielläkin usein käynyt. "
        Olisikin aika erikoista, että kirkko haluaisi päästä lopuistakin kävijöistä eroon sen vuoksi, että uhkailevat helvetillä. Tätä on kyllä ennen tehty, joten kirkossa on tehty päätös olla kuin oppiin kuuluvaa helvettiä ei olisikaan. Jos piinahelvettiä ei olisi luterilaisuudessa, tai muissa kristinuskon suuntauksissa, miksi sitä ei sitten ole virallistettu?
        " En ole tavannut yhtäkään lut.kirkon opetuksista ahdistunutta ihmistä ikinä. "
        Onhan noita silti olemassa vaikka et olisikaan ketään tavannut. Pyrkimys lanseerata globaali uskomus oman kokemuksen perusteella, varsinkin vastoin virallista todellisuutta on hiukan heikoissa kantimissa ja voi pahimmillaan olla tarkoitushakuista todellisuuden vääntelyä.
        "En ole huomannut kenenkään kristityn ketään täällä jahtaavan, evankelioivan uskonasioista kylläkin"
        No nyt sitten pitää kyllä avata ne silmät. Tämä kommenttisi kertookin aika paljon myös tuosta edellisestä.
        "Kerran yksi ateisti kirjoitti, että "täällä tehdään ateisteja". Oletko samaa mieltä? "
        Olen sama mieltä. Kokonaan toinen asia on sitten se, onko kyseessä militantti ateismi vaiko faktojen esiintuomisen aiheuttama silmien avautuminen lukijassa.
        "Toki toivon, että Raamatun Jumala näkee minut tällä hetkellä ja viimeisellä tuomiolla vehnänä eikä rikkaruohona, lampaana eikä vuohena. "
        Raamatun jumal(a/i)sta ei ole olemassa minkäänlaista todistetta. Raamattu on vain ihmisten kertomuksia ja pyrkimystä selittää asioita. Raamattu soveltuu kaikkinen uhkauksinen ja kiristyksineen myös oivallisesti massojen hallintaan.

• Tienraivaajasisar

Onneksi Jehova tulee kohta taivaasta Jeesuksen eli Mikaelin kanssa ja lyö vät miekalla saatanallisia!!! Veri vaan lentää kun Jehova Mikael antavat miekkansa saarnata Tosi Uskontoa panettelijan kannattajille!!! Ylistys Jehovan koston miekalle!!!

• Whaaaaaat

Siinä se rakkaus oikein loistaa ilmoille! Voiko edes Jehovan todistaja olla noin naiivi ja psykologista silmää omaamaton? Taitaa olla trolli kyseessä, mutta millä ihmeen vaikuttimella hän seilaa...

• Melikaa
        Whaaaaaat kirjoitti:

Siinä se rakkaus oikein loistaa ilmoille! Voiko edes Jehovan todistaja olla noin naiivi ja psykologista silmää omaamaton? Taitaa olla trolli kyseessä, mutta millä ihmeen vaikuttimella hän seilaa...

Uuden Maailman käännöksessä Jeesus selvästi sanoo ettei Hän tule tuomaan rauhaa vaan miekan. Mitä luulet Jeesuksen tekevän miekalla? Ketä kohtaa miekka suunnataan?
        Siinä miettimistä niin luopioille kuin heidän ajatsmallinsa jakajille.

• Turnipsinsyöjä

UM -pamfleti on väärennetty.
        Turusessa on kymmenisen asiantuntijalausuntoa.
        Oppinut Barclayn lausunnon väärennöksestä on vartiotorniseura väärentänyt senkin muotoon, että Barclay muka kehuisi väärennöstä.

Raamattu ei kiellä itsepuolustusta, sellaista jaetta ei ole.

(Mikael on järjellisesti kestämätön ajatus. Jumala tappaisi viattoman Mikael -enkelin ristillä kolmannen osapuolen, ihmisen vapahtamiseksi synneistään)

• whaaaaaat
        Melikaa kirjoitti:

Uuden Maailman käännöksessä Jeesus selvästi sanoo ettei Hän tule tuomaan rauhaa vaan miekan. Mitä luulet Jeesuksen tekevän miekalla? Ketä kohtaa miekka suunnataan?
        Siinä miettimistä niin luopioille kuin heidän ajatsmallinsa jakajille.

Olen ex-Jt ja tiedän tasan tarkkaan Jt-lahkon vääristyneet oppirakennelmat.

Jt-lahko on Raamatun ennustama Väärä profeetta, josta Jeesus varoitti.

On myös törkeää, että Jt-lahko opettaa Jeesuksen olevan enkeli Mikael.

• eitaasmuuta

Luin itseäni kiduttaen edellä olevat kirjoitukset ja tuli tällaine raamatunkohta mieleen.

Matteus 24:23...
      Jos silloin joku sanoo teille: ’Katso! Täällä on Kristus’ tai: ’Tuolla!’, älkää uskoko. 24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnusmerkkejä ja ihmeitä eksyttääkseen siten, mikäli mahdollista, valitutkin. 25 Katso! Olen ennalta varoittanut teitä. 26 Jos teille siis sanotaan: ’Katso! Hän on erämaassa’, älkää menkö ulos; ’Katso! Hän on sisähuoneissa’, älkää uskoko. 27 Sillä niin kuin salama lähtee itäisiltä seuduilta ja loistaa läntisille seuduille asti, niin tulee Ihmisen Pojan läsnäolo olemaan. 28 Missä raato onkin, sinne kotkat kokoontuvat.

Etenkin tuo viimeinen jae on aika napakka tälle palstalle.

• NiinpäJuu

Juu, minustakin tuo Raamatun kohta on tosi kuvaava oikeastaan tälle koko palstallekin! Tämähän käsittelee Väärää profeettaa eli Jt-lahkoa.

Jehovan todistajathan ovat ennustelleet kroonisesti väärin ja nostaneet itsensä julkeasti muka joksikin Jumalan ainosksi oikeaksi äänitorveksi kuin profeetan asemaan aikanamme. Näin jt-liike on tehnyt itsestään varsinaisen Väärän profeetan.

Jt-lahko väittää valheellisesti, että Jeesus on jo saapunut näkymättömästi ottaen hallintovallan vuonna 1914. Ramatussa kuitenkin varoitetaan siitä, ettei kaikkia Kristuksen tulosta toitottelijoita pidä uskoa. Jeesus ei ole missään piilossa "kammiossa" tai "sisähuoneessa", kun hän saapuu tuomarina vaan Hän tulee kyllä varsin näkyvällä tavalla.

"23. Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        25. Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
        26. Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
        27. Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
        28. Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat. " (Matteus 24:23-28)

Toisaalta J.t-liike nostaa oman hallintoelimensä määräilemään ja harhauttamaan Kristuksen tilalle Jehovan todistajat eivät seuraa Jeesus Kristusta, vaan hallintoelintään ja vieläpä varsin sokeasti. Se on heille kuin kultainen vasikka, jote he palvovat. Jt-liikettä, Väärää profeettaa ei kannata seurata!

Jeesus Kristuskin on kaiken huipuksi vielä vääristeltykin Jt-lahkossa enkeli Mikaeliksi eli ihan vääräksi Kristukseksi. Todella kuvottavaa!

Tuo Raamatun kohta varoittaa meitä osuvasti Jt-lahkosta ja muista sen kaltaisista Vääristä profeetoista!

• NiinpäJuu kirjoitti:

Juu, minustakin tuo Raamatun kohta on tosi kuvaava oikeastaan tälle koko palstallekin! Tämähän käsittelee Väärää profeettaa eli Jt-lahkoa.

Jehovan todistajathan ovat ennustelleet kroonisesti väärin ja nostaneet itsensä julkeasti muka joksikin Jumalan ainosksi oikeaksi äänitorveksi kuin profeetan asemaan aikanamme. Näin jt-liike on tehnyt itsestään varsinaisen Väärän profeetan.

Jt-lahko väittää valheellisesti, että Jeesus on jo saapunut näkymättömästi ottaen hallintovallan vuonna 1914. Ramatussa kuitenkin varoitetaan siitä, ettei kaikkia Kristuksen tulosta toitottelijoita pidä uskoa. Jeesus ei ole missään piilossa "kammiossa" tai "sisähuoneessa", kun hän saapuu tuomarina vaan Hän tulee kyllä varsin näkyvällä tavalla.

"23. Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        25. Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
        26. Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
        27. Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
        28. Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat. " (Matteus 24:23-28)

Toisaalta J.t-liike nostaa oman hallintoelimensä määräilemään ja harhauttamaan Kristuksen tilalle Jehovan todistajat eivät seuraa Jeesus Kristusta, vaan hallintoelintään ja vieläpä varsin sokeasti. Se on heille kuin kultainen vasikka, jote he palvovat. Jt-liikettä, Väärää profeettaa ei kannata seurata!

Jeesus Kristuskin on kaiken huipuksi vielä vääristeltykin Jt-lahkossa enkeli Mikaeliksi eli ihan vääräksi Kristukseksi. Todella kuvottavaa!

Tuo Raamatun kohta varoittaa meitä osuvasti Jt-lahkosta ja muista sen kaltaisista Vääristä profeetoista!

"Tuo Raamatun kohta varoittaa meitä osuvasti Jt-lahkosta ja muista sen kaltaisista Vääristä profeetoista!"
        Sinulla on siis omasta mielestäsi ainoa oikea tulkinta raamatusta ja muut ovat menossa piinahelvettiin, jos eivät ymmärrä kääntyä sinun totuuteesi? Onko tämä mielestäsi todellista valinnanvapautta?

• NiinpäJuu

"Tuo Raamatun kohta varoittaa meitä osuvasti Jt-lahkosta ja muista sen kaltaisista Vääristä profeetoista!"
        Sinulla on siis omasta mielestäsi ainoa oikea tulkinta raamatusta ja muut ovat menossa piinahelvettiin, jos eivät ymmärrä kääntyä sinun totuuteesi? Onko tämä mielestäsi todellista valinnanvapautta?

Älä rakentele olkinukkeja! En usko, että kukaan ihminen osaa täydellisesti ja oikein tulkita Raamattua. Uskon, että vehnä ja rikkaruohot kasvavat sekaisin loppuun asti ja sitten Jeesus tekee tuomion kuka mitäkin on. Sekä vehnää että rikkaruohoja on sekaisin ei kristillisissä kirkkokunnissa. yksikään kirkkokunta ei mitenkään omaa ainoaa oikeaa totuutta Raamatusta ja Jumalasta.

Sitten on tosin eksyttäviä Vääriä profeettojakin, joitten hallintoelin on ihan täynnä toisia alistavaa rikkaviljaa ja jotka vääristävät Kristuksen, joksikin vääräksi Kristukseksi kuten enkeli Mikaeliksi. Tälläisistä tulee Jeesuksen varoituksen mukaan pysyä kaukana.

• NiinpäJuu kirjoitti:

Älä rakentele olkinukkeja! En usko, että kukaan ihminen osaa täydellisesti ja oikein tulkita Raamattua. Uskon, että vehnä ja rikkaruohot kasvavat sekaisin loppuun asti ja sitten Jeesus tekee tuomion kuka mitäkin on. Sekä vehnää että rikkaruohoja on sekaisin ei kristillisissä kirkkokunnissa. yksikään kirkkokunta ei mitenkään omaa ainoaa oikeaa totuutta Raamatusta ja Jumalasta.

Sitten on tosin eksyttäviä Vääriä profeettojakin, joitten hallintoelin on ihan täynnä toisia alistavaa rikkaviljaa ja jotka vääristävät Kristuksen, joksikin vääräksi Kristukseksi kuten enkeli Mikaeliksi. Tälläisistä tulee Jeesuksen varoituksen mukaan pysyä kaukana.

"Älä rakentele olkinukkeja!"
        Jos sinä itse näin kirjoitat:
        olet silloin asettanut itsesi ja ne jotka tavallasi uskovat, asemaan jolla on valta määritellä oikea kristinuskon tulkinta. On aivan sama onko kyse pienistä nyansseista vaiko perustavaalaatua olevista uskomuksista, mutta jos määrittelet muut vääräksi profeetaksi, silloin sinä toimit tuomarina.

• NiinpäJuu kirjoitti:

Eh, niin ja unohdin ottaa kantaa tuohon Mikael-juttuun. Valtakristillisyyden näkemys Jeesuksen jumaluudesta ei ole raamatullinen. Enemmän sieltä löytyy aihetodisteita Jeesuksen enkeliydelle.

• helel.ben.shachar kirjoitti:

"Älä rakentele olkinukkeja!"
        Jos sinä itse näin kirjoitat:
        olet silloin asettanut itsesi ja ne jotka tavallasi uskovat, asemaan jolla on valta määritellä oikea kristinuskon tulkinta. On aivan sama onko kyse pienistä nyansseista vaiko perustavaalaatua olevista uskomuksista, mutta jos määrittelet muut vääräksi profeetaksi, silloin sinä toimit tuomarina.

"olet silloin asettanut itsesi ja ne jotka tavallasi uskovat, asemaan jolla on valta määritellä oikea kristinuskon tulkinta"

Niin, se joukko ei ihan pieni olekaan, siihen kuuluvat kaikki kristityt kirkkokunnasta riippumatta. Eikö sinua yhtään mietitytä, että miten voikaan olla mahdollista, että kaikki kristilliset yhteisöt ovat keskeisimmistä asioista keskenään samaa mieltä. Voivatko ne kaikki todella olla väärässä ja pienen pieni 1800-luvulla perustettu Jehovan todistajien joukko olla ainoan oikean totuuden ilmoittaja? Mikä on tällaisen asian todennäköisyys?

• Tipale kirjoitti:

"olet silloin asettanut itsesi ja ne jotka tavallasi uskovat, asemaan jolla on valta määritellä oikea kristinuskon tulkinta"

Niin, se joukko ei ihan pieni olekaan, siihen kuuluvat kaikki kristityt kirkkokunnasta riippumatta. Eikö sinua yhtään mietitytä, että miten voikaan olla mahdollista, että kaikki kristilliset yhteisöt ovat keskeisimmistä asioista keskenään samaa mieltä. Voivatko ne kaikki todella olla väärässä ja pienen pieni 1800-luvulla perustettu Jehovan todistajien joukko olla ainoan oikean totuuden ilmoittaja? Mikä on tällaisen asian todennäköisyys?

Ja miten voi olla mahdollista, että tässä "ainoassa oikeassa yhteisössä" on ilmennyt niin valtavan paljon kaikenlaisia väärinkäytöksiä, kuten pedofiliaa, epäinhimillistä karttamista ym.

• Tipale kirjoitti:

" Eikö sinua yhtään mietitytä, että miten voikaan olla mahdollista, että kaikki kristilliset yhteisöt ovat keskeisimmistä asioista keskenään samaa mieltä. "
        Miksi ihmetyttäisi? Oletko tutustunut uskontosi historiaan lainkaan? Kristinuskon historia on täynnä vainoja toisinajattelevia kohtaan. Jos inkvisitio olisi menneessä muodossaan laillinen tänä päivänä, inkvisiittoreilla piisaisi vipinää.
        "Voivatko ne kaikki todella olla väärässä ja pienen pieni 1800-luvulla perustettu Jehovan todistajien joukko olla ainoan oikean totuuden ilmoittaja? Mikä on tällaisen asian todennäköisyys?"
        Kyllä, ne ovat kaikki väärässä. Jehovan todistajat ovat myös väärässä, mutta jossain määrin lähempänä alkukristillisyyttä, jolla tosin ei ole mitään merkitystä.
        Todennäköisyyksillä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.

• Tipale kirjoitti:

Ja miten voi olla mahdollista, että tässä "ainoassa oikeassa yhteisössä" on ilmennyt niin valtavan paljon kaikenlaisia väärinkäytöksiä, kuten pedofiliaa, epäinhimillistä karttamista ym.

"Ja miten voi olla mahdollista, että tässä "ainoassa oikeassa yhteisössä" on ilmennyt niin valtavan paljon kaikenlaisia väärinkäytöksiä, kuten pedofiliaa, epäinhimillistä karttamista ym."
        Onhan se hämmästyttävää, mutta kristinuskossa on tosiaan esiintynyt kaikkea tuota, myös juutalaisuudessa ja islamissa.

• Lemminkäisen.sisar

Samaa olen ajatellut täällä pöyrittyäni. Uskovien-gang-stalking - tai miksi sitä nimittäsi. Ensin makeillaan ja jos pyristelee syötistä nielemättä sitä, alkaa ryhmävaino.
      Juuri siksi aionkin pysyä todistajien parissa - saadakseni hyeena-laumaan välimatkaa. Syvä kuilu on välilämme ja se senkun syvenee, mitä enemmän alan tuntea uskovien teatteria.
      Hyvä kun otit tämän aiheeksi. Tarkoitukseni oli alkaa, mutta en tiennyt miten.

• Lemminkäisen.sisar

Tämä oli tarkoitettu "helel.ben sacharille", aloittajalle.
        On hämmästyttävää, miten monta keskenään erimielistä seuraa kerääntyy "luterileisen kristillisyyden" nimissä Raamatun ympärille.
        Jokainen niistä pitää itseään toista parempana. Hyi olkoon!

• "Juuri siksi aionkin pysyä todistajien parissa - saadakseni hyeena-laumaan välimatkaa. Syvä kuilu on välilämme ja se senkun syvenee, mitä enemmän alan tuntea uskovien teatteria."
        Kerma kohoaa pinnalle, samoin kuona.
        Jos päätät pysyä todistajien parissa, muistuttaisin kuitenkin siitä, että verioppi ei ole raamatullinen, joten jos joskus joudut tilanteeseen, pyydän ettet tee tarpeettomia uhrauksia.
        Ahdasmieliselle kristinusko-helvetinopille, jota täällä jatkuvasti mainostetaan epärehellisesti, on vaihtoehtoja. Jos sinulle usko jumalaan on tärkeä, ei se tarkoita että on liityttävä johonkin ryhmään joka sanelee raamatun ristiriidoista poimittujen kohtien perusteella tulkinnan, jota ei saa kyseenalaistaa, muuten kuuluu rikkaviljaan.

• MitäJärkeä

Jos halveksit kristikunnan kristittyjä, niin miten se muuttaa jt-lahkon sen oikeammaksi? Se on Väärän Profeetan tunnusmerkit täyttävä kuitenkin ja valehtelee, alistaa ja saattaa vaaraan alamaisiaan kuitenkin.

Jos et tiedä mihin kuulua, miksi sitten kuuluisit mihinkään?

Voit erota Jt-lahkosta, vaikka et sen jälkeen liittyisi yhtään mihinkään. On miljoona kertaa parempi ratkaisu olla kuulumatta julmaan ja sortavaan Jt-liikkeeseen kuin kuulua siihen.

Jt-lahkosta irti pääseminen ja eroaminen ei tarvitse olla sidoksissa mihinkään muuhun liittymiseen.

Olet antanut ymmärtää, ettet ole ateisti vaan uskot Jumalaan.

Voit uskoa Jumalaan, vaikka et kuuluisi mihinkään järjestöön. Jos kuulut Jt-liikeeseeen, et ole saanut välimatkaa aikaiseksi aikamme yhteen sortavimpaan hyeenalaumaan eli Jt-lahkon julmaan ja alistavaan hallintoelimeen ja sille alamaisiin vanhimpiin ym. Ja jos vielä käyt kentälläkin, edistät jopa muittenkin joutumista uhriksi Jt-lahkon hyeenalaumalle.

Olet kertonut itse kärsineesi paljon Jt-liikeen vaatimista uhrauksista, alistavista säännöistä ja ihmisten kylmästä käytöksestä sinua kohtaan. Olet järkyttynyt myös lahkon huijauksista ja Jt-pedofiilien suojelemisesta. Tiedät, ettei Jt-lahkossa saa vapaasti ilmaista ajatuksiaan ilman rangaistuksen pelkoa ja ihmissuhteilla kiristämistä. Miksi vetäisit muita samaan ansaan? Ja mikä sinua estää sen Jt-lahkon hyeenalaumasta lähtemästä? Miksi kuuluisit iän kaiken järjestöön, jonka "sisään kirjoitetut pahuudet" (Johanneksen poikaa lainaten) tiedät.

On paljon parempi olla kuulumatta mihinkään kuin kuulua johonkin vaaralliseen äärilahkoon kuten Jt-liikkeeseen.

• AjatuksianiAiheesta

"Juuri siksi aionkin pysyä todistajien parissa - saadakseni hyeena-laumaan välimatkaa. Syvä kuilu on välilämme ja se senkun syvenee, mitä enemmän alan tuntea uskovien teatteria."
        Kerma kohoaa pinnalle, samoin kuona.
        Jos päätät pysyä todistajien parissa, muistuttaisin kuitenkin siitä, että verioppi ei ole raamatullinen, joten jos joskus joudut tilanteeseen, pyydän ettet tee tarpeettomia uhrauksia.
        Ahdasmieliselle kristinusko-helvetinopille, jota täällä jatkuvasti mainostetaan epärehellisesti, on vaihtoehtoja. Jos sinulle usko jumalaan on tärkeä, ei se tarkoita että on liityttävä johonkin ryhmään joka sanelee raamatun ristiriidoista poimittujen kohtien perusteella tulkinnan, jota ei saa kyseenalaistaa, muuten kuuluu rikkaviljaan.

Kirjoitit:"... ryhmään joka sanelee raamatun ristiriidoista poimittujen kohtien perusteella tulkinnan, jota ei saa kyseenalaistaa, muuten kuuluu rikkaviljaan."

Tuo on omaa keksintöäsi. Mikä lie tuollainen ryhmä.

Ainakin kristikunnan kristittyjen mukaan ihmiset eivät nimenomaan saa tehdä yksilöistä tuomioita. Sen kuka on rikkaviljaa ja kuka vehnää pystyy Raamatun mukaan arvioimaan vain Jumala.Tämä on selkeä Raamatun kanta tuomitsemiseen.

Sen sijaan opetuksia tulee kylläkin arvioida ja koetella raamatun valossa.

Asiasta toiseen:

Jos haluaa uskoa Jumalaan, mutta on havainnut Jt-liikkeen toiminnan ja monet opetukset huonoiksi/vääristyneiksi, mutta ei huomaa mitään muutakaan uskontoa , johon kokisi hyväksi liittyä on muukin ratkaisumahdollisuus kuin jäädä Jt-liikkeeseen.

Voi yksinkertaisesti erota huonona ja vääriä asioita vaativana pitämästään liikkeestä ja that's it. Jos ei tiedä mihin muuhun oisi hyvä liittyä, ei kannata sitten liittyä mihinkään. Ihmisen ei ole aina pakko kuulua johonkin organisatioon.

Jumalaan uskomisesta ei tarvitse luopua, vaikka ei kuuluisi mihinkään järjestöön. Asioita kannatta kuitenkin tarkkaan tutkia, vaikka sitten hyvin itsenäisesti, mutta tutkia kuitenkin.

Ajatukset voivat muuttua ajan kanssa tai olla muuttumatta. Mutta mikä syy se on kuulua johonkin huonoon, jos omasta mielestä muut jutut ovat vieläkin huonompia. Mihinkään huonona pitämäänsä ei ole koskaan pakko kuulua. Mitä sellainen hyödyttäisi edes? Itsestäni olisi vastenmielistä kuulua mihinkään järjestöön, jota en arvosta vaan pidän huonona tai vaarallisena tai ihmisoikeuksia rikkovana, alistavana tms.

Tälläisiä ajatuksia heräsi luettuani keskustelun pätkäänne.

• Lemminkäisen.sisar
        MitäJärkeä kirjoitti:

Jos halveksit kristikunnan kristittyjä, niin miten se muuttaa jt-lahkon sen oikeammaksi? Se on Väärän Profeetan tunnusmerkit täyttävä kuitenkin ja valehtelee, alistaa ja saattaa vaaraan alamaisiaan kuitenkin.

Jos et tiedä mihin kuulua, miksi sitten kuuluisit mihinkään?

Voit erota Jt-lahkosta, vaikka et sen jälkeen liittyisi yhtään mihinkään. On miljoona kertaa parempi ratkaisu olla kuulumatta julmaan ja sortavaan Jt-liikkeeseen kuin kuulua siihen.

Jt-lahkosta irti pääseminen ja eroaminen ei tarvitse olla sidoksissa mihinkään muuhun liittymiseen.

Olet antanut ymmärtää, ettet ole ateisti vaan uskot Jumalaan.

Voit uskoa Jumalaan, vaikka et kuuluisi mihinkään järjestöön. Jos kuulut Jt-liikeeseeen, et ole saanut välimatkaa aikaiseksi aikamme yhteen sortavimpaan hyeenalaumaan eli Jt-lahkon julmaan ja alistavaan hallintoelimeen ja sille alamaisiin vanhimpiin ym. Ja jos vielä käyt kentälläkin, edistät jopa muittenkin joutumista uhriksi Jt-lahkon hyeenalaumalle.

Olet kertonut itse kärsineesi paljon Jt-liikeen vaatimista uhrauksista, alistavista säännöistä ja ihmisten kylmästä käytöksestä sinua kohtaan. Olet järkyttynyt myös lahkon huijauksista ja Jt-pedofiilien suojelemisesta. Tiedät, ettei Jt-lahkossa saa vapaasti ilmaista ajatuksiaan ilman rangaistuksen pelkoa ja ihmissuhteilla kiristämistä. Miksi vetäisit muita samaan ansaan? Ja mikä sinua estää sen Jt-lahkon hyeenalaumasta lähtemästä? Miksi kuuluisit iän kaiken järjestöön, jonka "sisään kirjoitetut pahuudet" (Johanneksen poikaa lainaten) tiedät.

On paljon parempi olla kuulumatta mihinkään kuin kuulua johonkin vaaralliseen äärilahkoon kuten Jt-liikkeeseen.

Katsotaan nyt, miksi kissa sen nahan repii.

• AjatuksianiAiheesta kirjoitti:

Kirjoitit:"... ryhmään joka sanelee raamatun ristiriidoista poimittujen kohtien perusteella tulkinnan, jota ei saa kyseenalaistaa, muuten kuuluu rikkaviljaan."

Tuo on omaa keksintöäsi. Mikä lie tuollainen ryhmä.

Ainakin kristikunnan kristittyjen mukaan ihmiset eivät nimenomaan saa tehdä yksilöistä tuomioita. Sen kuka on rikkaviljaa ja kuka vehnää pystyy Raamatun mukaan arvioimaan vain Jumala.Tämä on selkeä Raamatun kanta tuomitsemiseen.

Sen sijaan opetuksia tulee kylläkin arvioida ja koetella raamatun valossa.

Asiasta toiseen:

Jos haluaa uskoa Jumalaan, mutta on havainnut Jt-liikkeen toiminnan ja monet opetukset huonoiksi/vääristyneiksi, mutta ei huomaa mitään muutakaan uskontoa , johon kokisi hyväksi liittyä on muukin ratkaisumahdollisuus kuin jäädä Jt-liikkeeseen.

Voi yksinkertaisesti erota huonona ja vääriä asioita vaativana pitämästään liikkeestä ja that's it. Jos ei tiedä mihin muuhun oisi hyvä liittyä, ei kannata sitten liittyä mihinkään. Ihmisen ei ole aina pakko kuulua johonkin organisatioon.

Jumalaan uskomisesta ei tarvitse luopua, vaikka ei kuuluisi mihinkään järjestöön. Asioita kannatta kuitenkin tarkkaan tutkia, vaikka sitten hyvin itsenäisesti, mutta tutkia kuitenkin.

Ajatukset voivat muuttua ajan kanssa tai olla muuttumatta. Mutta mikä syy se on kuulua johonkin huonoon, jos omasta mielestä muut jutut ovat vieläkin huonompia. Mihinkään huonona pitämäänsä ei ole koskaan pakko kuulua. Mitä sellainen hyödyttäisi edes? Itsestäni olisi vastenmielistä kuulua mihinkään järjestöön, jota en arvosta vaan pidän huonona tai vaarallisena tai ihmisoikeuksia rikkovana, alistavana tms.

Tälläisiä ajatuksia heräsi luettuani keskustelun pätkäänne.

"Kirjoitit:"... ryhmään joka sanelee raamatun ristiriidoista poimittujen kohtien perusteella tulkinnan, jota ei saa kyseenalaistaa, muuten kuuluu rikkaviljaan."

Tuo on omaa keksintöäsi. Mikä lie tuollainen ryhmä."
        Kyllähän näitä vääräksi profeetaksi tuomitsijoita palstalla on. Jos he ovat jokainen yksittäisiä, ryhmiin kuulumattomia, niin mikäpäs siinä, mutta jos valtakristillisyys itsessään edellyttää uskomista sen tulkintojen mukaiseen kristinuskoon, muuten kuuluu rikkaviljaan. On valehtelua yrittää väittää ettei sellaisia kristinuskon ryhmiä olisi, niitähän lähes kaikki ovat.
        "Sen sijaan opetuksia tulee kylläkin arvioida ja koetella raamatun valossa."
        Raamatun ristiriitojen tulkinnat ovat moniselitteisiä, mikä johtaa monenlaisiin tulkintamahdollisuuksiin. "Raamatun valossa tehtävät koettelut" ovat siis uskonnollista retoriikkaa ja yleistystä, joka ei kestä todellista ja kriittistä raamatun valossa tehtävää tarkastelua.
        "Asiasta toiseen:

Jos haluaa uskoa Jumalaan, mutta on havainnut Jt-liikkeen toiminnan.."
        En oikeastaan ymmärrä miksi koetat syöttää minulle ajatuksiasi ja miten tuo liittyy minuun. En aio toimia mainosmiehenäsi.
        Jos joku haluaa ehdottomasti pysyä todistajana, hänellä on siihen oikeus ihan kuten sinullakin on oikeus liittyä haluamaasi uskontokuntaan tai olla liittymättä. Verioppi ei ole kuitenkaan raamatun oikeaa tulkintaa, joten se kannattaisi ottaa huomioon. Lisäksi jehovantodistajuus on äärettömän vanhoillinen ja patriarkaalinen ryhmittymä, joten se ei todellakaan sovellu kaikille jo senkään vuoksi ja raamattupohjainen karttaminen on siellä voimissaan. Valitettavasti samat jälkimmäiset tavat ovat valloillaan monessa muussakin kristillisessä lahkossa, joten mistään valinnanvapaudesta ei tarvitse puhua suureen ääneen silloin kun leväperäisesti mainostaa luterilaisuutta.

• AjatuksianiAiheesta

"Kirjoitit:"... ryhmään joka sanelee raamatun ristiriidoista poimittujen kohtien perusteella tulkinnan, jota ei saa kyseenalaistaa, muuten kuuluu rikkaviljaan."

Tuo on omaa keksintöäsi. Mikä lie tuollainen ryhmä."
        Kyllähän näitä vääräksi profeetaksi tuomitsijoita palstalla on. Jos he ovat jokainen yksittäisiä, ryhmiin kuulumattomia, niin mikäpäs siinä, mutta jos valtakristillisyys itsessään edellyttää uskomista sen tulkintojen mukaiseen kristinuskoon, muuten kuuluu rikkaviljaan. On valehtelua yrittää väittää ettei sellaisia kristinuskon ryhmiä olisi, niitähän lähes kaikki ovat.
        "Sen sijaan opetuksia tulee kylläkin arvioida ja koetella raamatun valossa."
        Raamatun ristiriitojen tulkinnat ovat moniselitteisiä, mikä johtaa monenlaisiin tulkintamahdollisuuksiin. "Raamatun valossa tehtävät koettelut" ovat siis uskonnollista retoriikkaa ja yleistystä, joka ei kestä todellista ja kriittistä raamatun valossa tehtävää tarkastelua.
        "Asiasta toiseen:

Jos haluaa uskoa Jumalaan, mutta on havainnut Jt-liikkeen toiminnan.."
        En oikeastaan ymmärrä miksi koetat syöttää minulle ajatuksiasi ja miten tuo liittyy minuun. En aio toimia mainosmiehenäsi.
        Jos joku haluaa ehdottomasti pysyä todistajana, hänellä on siihen oikeus ihan kuten sinullakin on oikeus liittyä haluamaasi uskontokuntaan tai olla liittymättä. Verioppi ei ole kuitenkaan raamatun oikeaa tulkintaa, joten se kannattaisi ottaa huomioon. Lisäksi jehovantodistajuus on äärettömän vanhoillinen ja patriarkaalinen ryhmittymä, joten se ei todellakaan sovellu kaikille jo senkään vuoksi ja raamattupohjainen karttaminen on siellä voimissaan. Valitettavasti samat jälkimmäiset tavat ovat valloillaan monessa muussakin kristillisessä lahkossa, joten mistään valinnanvapaudesta ei tarvitse puhua suureen ääneen silloin kun leväperäisesti mainostaa luterilaisuutta.

Erotettujen karttaminen on väärin ymmärrettyä Raamatun tulkintaa kuten käy ilmi mm mainiosta tutkielmasta Johanneksen pojan sivuilta. Se ei ole mikään raamatullinen toimintatapa.

Suomen kristillisissä kirkkokunnissa ei ole karttamista kirjattu mihinkän säännöstöihin. Vai missä kirkkokunnassa sellainen sääntö muka on? Esim luterilainen kirkko ei missään nimessä opeta mitään erotettujen karttamista jäsenilleen ennemminkin päinvastoin.

Joitain pieniä eksyneitä äärilahkoja voi aina esiintyä, joissa voi olla mitä vaan. Mutta en tiedä yhtään tunnettua kristillistä kirkkokuntaa, jossa olisi karttamissääntö eronneita kohtaan.

Jt-liikkeessä karttaminen on ihan säännöksi kirjoitettu asia.

kirjoitit:"..valtakristillisyys itsessään edellyttää uskomista sen tulkintojen mukaiseen kristinuskoon, muuten kuuluu rikkaviljaan."

Ei pidä paikkaansa. Olen yrittänyt jatkuvasti selittää tällä palstalla, että KRISTINUSKON OPETUKSEN MUKAAN IHMISET EIVÄT SAA KOSKAAN TUOMITA KUKA ON RIKKAVILJAA JA KUKA VEHNÄÄ: SE ON RAAMATUN JA KRISTILLISYYDEN OPETUSTEN MUKAAN JÄTETTÄVÄ JUMALAN TUOMINNAN ALLE MAAILMAN LOPUN TULLESSA.

Jt-liike edellyttää uskomista sen tulkintojen mukaiseen kulloiseenkin ns uuteen valoon. ja kieltää vastaan puhumisen. Sen sijaan kristillisissä kirkkokunnissa on laaja ajattelun- ja kritiikin annon vapaus.

• AjatuksianiAiheesta kirjoitti:

Erotettujen karttaminen on väärin ymmärrettyä Raamatun tulkintaa kuten käy ilmi mm mainiosta tutkielmasta Johanneksen pojan sivuilta. Se ei ole mikään raamatullinen toimintatapa.

Suomen kristillisissä kirkkokunnissa ei ole karttamista kirjattu mihinkän säännöstöihin. Vai missä kirkkokunnassa sellainen sääntö muka on? Esim luterilainen kirkko ei missään nimessä opeta mitään erotettujen karttamista jäsenilleen ennemminkin päinvastoin.

Joitain pieniä eksyneitä äärilahkoja voi aina esiintyä, joissa voi olla mitä vaan. Mutta en tiedä yhtään tunnettua kristillistä kirkkokuntaa, jossa olisi karttamissääntö eronneita kohtaan.

Jt-liikkeessä karttaminen on ihan säännöksi kirjoitettu asia.

kirjoitit:"..valtakristillisyys itsessään edellyttää uskomista sen tulkintojen mukaiseen kristinuskoon, muuten kuuluu rikkaviljaan."

Ei pidä paikkaansa. Olen yrittänyt jatkuvasti selittää tällä palstalla, että KRISTINUSKON OPETUKSEN MUKAAN IHMISET EIVÄT SAA KOSKAAN TUOMITA KUKA ON RIKKAVILJAA JA KUKA VEHNÄÄ: SE ON RAAMATUN JA KRISTILLISYYDEN OPETUSTEN MUKAAN JÄTETTÄVÄ JUMALAN TUOMINNAN ALLE MAAILMAN LOPUN TULLESSA.

Jt-liike edellyttää uskomista sen tulkintojen mukaiseen kulloiseenkin ns uuteen valoon. ja kieltää vastaan puhumisen. Sen sijaan kristillisissä kirkkokunnissa on laaja ajattelun- ja kritiikin annon vapaus.

"Erotettujen karttaminen on väärin ymmärrettyä Raamatun tulkintaa "
        Ei ole. Karttaminen nimen omaan on raamatullista. Kokonaan toinen asia on se, mistä siinä viime kädessä on kyse.
        "Suomen kristillisissä kirkkokunnissa ei ole karttamista kirjattu mihinkän säännöstöihin. "
        On sitten kirjattu tai ei, käytännössä se kuitenkin menee niin. Jehovan todistajilla se vain on virallinen tapa, jota tosin ainakin Suomessa koetetaan piilotella. Ohessa entisen adventistin näkemystä:
        "Toiset saattavat tuntea itsensä yksinäisiksi joutuessaan eroon perheestään ja kirkon ystävistään. "
        http://kyti.mbnet.fi/kun_eroat_adventtikirkosta.htm
        Lestadiolais-näkemystä:
        "Minä tunnen aika vähän meikäläisiä, ja heistä monessa perheessä uskonsa kieltäneet on hylätty. Lestadiolaisilla ei ole sellaista "opinkappaletta" hylkäämisestä kuten vaikka jehovilla (nimitys: karttaminen), mutta kyllä tällaista käytäntöä on. Hylkääjät eivät välttämättä edes tiedosta hylkäävänsä vaan uskovat tekevänsä oikein, suojelevansa loppuperhettä tuollaiselta jumalattomalta pahikselta."
        http://vlfoorumi.foorumi.eu/viewtopic.php?f=1&t=4856
        "Alpo Murberger: Meidät eristettiin läheisistä ja tuomittiin helvetin tuleen"
        https://freepathways.wordpress.com/tag/karttaminen/
        "Varoituksia:

Todennäköisesti menetät entiset ystäväsi ja sosiaaliset tukiverkostosi, ehkä jopa perheesi. Myös perintöösi voidaan vaikuttaa. Omat lapsesi voivat menettää isovanhemmat ja ”laajennetun perheen”. Mieti, onko tämä hyvä aika lähteä vai jäädä. Aikataulun päätät sinä itse."
        http://www.hakomaja.net/sekalaista/askeleet-irti-srksta
        Minusta on aivan uskomatonta millaisia valheita tyrkytät palstalla yrittäessäsi maanitella todistajia tai entisiä todistajia verkkoosi.
        "Olen yrittänyt jatkuvasti selittää tällä palstalla, että KRISTINUSKON OPETUKSEN MUKAAN IHMISET EIVÄT SAA KOSKAAN TUOMITA KUKA ON RIKKAVILJAA"
        SILTI SINÄ TEET SITÄ KOKO AJAN!!!!
        "Sen sijaan kristillisissä kirkkokunnissa on laaja ajattelun- ja kritiikin annon vapaus."
        Riippuu täysin mistä lahkosta puhutaan, eikä vapaissakaan lahkoissa ole todellista vapautta.

• Lemminkäisen.sisar

Minua on sudämellisesti tutputettu osallistumaan "One Way" toimintaan.
      MIstähän johtuu, että siellä käyvät valittavat mm. ystävät eivät saa edes rukoilla siellä. Vartija huolehtii, että rukoukset pidetään jossain sille varatussa kappelissa - hänen läsnäolleessaan. Totiseti vapautta! Olen kyennyt pitämään ruokarukoukseni maailmallisissa ruokapaikoissa sen kummempaa vartijaa tarvitsematta.
      Toinen asia, mistä siellä käyvät valittivat oli kristillisen kirjallisuuden sensurointi.
      Vain tietyt kirjat hyväksyttiin kirjakauppaan.
      Sellaista se luterilaisuuden lipun alaisuudessa purjehtiva helluntailaisuus on!
      Vapautta tosiaan! En tavitse sitä uskon ja ajatuksen vapautta!

• En tunne toimintaa, mutta jos siellä tarvitaan vartija, niin on melkoista menoa.
        Helluntailaisuus ei ymmärtääkseni tarjoa sen kummempia vapauksia kuin todistajuustaan.

• MietteitäAiheesta

One Way Mission ei ole luterilainen eikä helluntalainen vaan pelkästään yleiskristilinen lähetysjärjestö.

http://www.onewaymission.fi

Se tekee lähetystyötä ja diakoniatyötä ulkomailla ja Suomessa. Sen yhteydessä toimii kuitenkin oma seurakunta nimeltään House-seurakunta. Sillä on tilaisuuksia monta viikossa. http://www.houseseurakunta.fi

Tuo House-seurakunta ei ole helluntalainen tai luterilainen , vaan se lasketaan ns vapaisiin suuntauksiin kuuluvaksi kristilliseksi seurakunnaksi.

One Way Mission-lähetysjärjestöllä on House-kahvila, josta tietoa täältä:

http://www.onewaymission.fi/index.php/kotimaa/one-way-house

Mielestäni on hienoa, että siellä ei ole esillä mitä tahansa kristillistä kirjallisuutta. Jeesushan varoitti eksytyksestä ja Vääristä profeetoista. Kaikki täytyy Raamatun valossa siis koetella ja mitään eksyttävää kuten esim New Age-ajatuksia sisältävää (esim David Herzogin eksytys), ei saa päästä joukkoon.

En tiedä, mitä tuo rukousasia käytännössä tarkoittaa. Varmaankin normaalin ruokarukouksen voi pitää, mutta mihinkään äänekkäisiin yhteisiin isoihin rukoustilanteisiin ei ole järkevää yleisessä käytössä olevassa kahvilassa alkaa. Sinnehän voisi tulla jopa muslimeita tai HareKrisnoja tai ketä vaan rukoilemaan omia juttujaan kovaan ääneen, jos omien rukoustilanteitten pitämistä pidettäisiin suotavana. Yleisen järjestyksen takia on varmasti hyvä, että jokainen rukoilee omassa mielessään tai ainakin hiljaa ruokarukouksensa. Koska kahvila on avoin kaikille ihmisille, muutenhan siellä kuka tahansa voisi alkaa "rukoilemaan" mitä tahansa kovaan ääneen ja ei se olisi mitenkään hyvä juttu.

Kannattaa myös muistaa, että kaikkia juoruja ja kuulopuheita ei kannata uskoa. Oletkohan lukenut noita valituksia joltain keskustelupalstalta. Terve kriittisyys tulee säilyttää kritiikkiäkin kohtaan. One Way Mission ärsyttää monia ihmisiä, koska se on tarkka siinä, että mihin tahansa ei voi uskoa ja pitää olla valpas eksytyksen suhteen kuten ns torontolaisuuden, New Age-liikkeen vaikutusten jne. Esim jotkut torontolaisuudesta innostuneet ovat äkämystyneitä One Way Missionille, koska se paljastaa monia eksytyksiä ja tuo esiin niiden epäraamatullisuuden.

Tälläisiä asioita minulle nousi mieleen.

Itse olen monesti käynyt House-seurakunnan tilaisuuksissa ja olen tykännyt niistä kovasti.

• Lemminkäisen.sisar
        MietteitäAiheesta kirjoitti:

One Way Mission ei ole luterilainen eikä helluntalainen vaan pelkästään yleiskristilinen lähetysjärjestö.

Se tekee lähetystyötä ja diakoniatyötä ulkomailla ja Suomessa. Sen yhteydessä toimii kuitenkin oma seurakunta nimeltään House-seurakunta. Sillä on tilaisuuksia monta viikossa. http://www.houseseurakunta.fi

Tuo House-seurakunta ei ole helluntalainen tai luterilainen , vaan se lasketaan ns vapaisiin suuntauksiin kuuluvaksi kristilliseksi seurakunnaksi.

Mielestäni on hienoa, että siellä ei ole esillä mitä tahansa kristillistä kirjallisuutta. Jeesushan varoitti eksytyksestä ja Vääristä profeetoista. Kaikki täytyy Raamatun valossa siis koetella ja mitään eksyttävää kuten esim New Age-ajatuksia sisältävää (esim David Herzogin eksytys), ei saa päästä joukkoon.

En tiedä, mitä tuo rukousasia käytännössä tarkoittaa. Varmaankin normaalin ruokarukouksen voi pitää, mutta mihinkään äänekkäisiin yhteisiin isoihin rukoustilanteisiin ei ole järkevää yleisessä käytössä olevassa kahvilassa alkaa. Sinnehän voisi tulla jopa muslimeita tai HareKrisnoja tai ketä vaan rukoilemaan omia juttujaan kovaan ääneen, jos omien rukoustilanteitten pitämistä pidettäisiin suotavana. Yleisen järjestyksen takia on varmasti hyvä, että jokainen rukoilee omassa mielessään tai ainakin hiljaa ruokarukouksensa. Koska kahvila on avoin kaikille ihmisille, muutenhan siellä kuka tahansa voisi alkaa "rukoilemaan" mitä tahansa kovaan ääneen ja ei se olisi mitenkään hyvä juttu.

Kannattaa myös muistaa, että kaikkia juoruja ja kuulopuheita ei kannata uskoa. Oletkohan lukenut noita valituksia joltain keskustelupalstalta. Terve kriittisyys tulee säilyttää kritiikkiäkin kohtaan. One Way Mission ärsyttää monia ihmisiä, koska se on tarkka siinä, että mihin tahansa ei voi uskoa ja pitää olla valpas eksytyksen suhteen kuten ns torontolaisuuden, New Age-liikkeen vaikutusten jne. Esim jotkut torontolaisuudesta innostuneet ovat äkämystyneitä One Way Missionille, koska se paljastaa monia eksytyksiä ja tuo esiin niiden epäraamatullisuuden.

Itse olen monesti käynyt House-seurakunnan tilaisuuksissa ja olen tykännyt niistä kovasti.

No, en ole itse käynyt siellä istumassa, vartijan huohottaessa selän takana. Pettyneet kahviossa kävijät siis valehtelevat, vain Jehovan todistajista saa puhua kielteisesti ja niin pian kuin ilmaisee jotain myönteistä, hyeena-lauma tulee kirvein ja puukoin kurittamaan, uskovaisten gang-stalkign on oikeutetta vain todistajia kohtaan. Saa kuulua mihin tahansa muuhun rahat pois kynivään ryhmäpakotukseen Muuten, halusin käväistä lapsuuden seuduilla ja vertailin hotelli-hintoja. Siellä kirkko vetää luxus hotellin hintoja, eikä taso ole varmasti maksun arvoinen.
        Olen joskus käynyt seminaareissa, joita on pidetty kirkon tilojen yhteydessä. Siellä papit, diakonissat ja kirkolliset kahviopitäjät olivat ylenkatseellisessa omahyväisyydessään kokoontuneet kahvilan tiloihin, arvioiden minua sisään tupsahtanutta kriittisin silmin, olinko oikein uskova, saisinko armon heidän silmiensä edessä. Naama vääränä vastattiin, kun kysyin seminaarista. MInulla ei ollut nettiä, joten en saanut tietää paikan vaihtoa, mutta ehdin ajoissa esitelmään.
        Joka tapauksessa, ihokarvat nousivat pystyyn siinä kirkon rakkaudellisessa huomaavaisuudessa ja juoksin ulos raikkaaseen ilmaan.
        Sama se on kirkollisten antaessa palveluja toimistossaan, kirjastossa, koulussa, missä tahansa nämä Jeesuksen seuraajat tapaakin - todistajille saa valehdella, eikä heille tarvitse antaa yleisiä palveluja, joista heille työpaikallaan maksetaan palkkaa.
        Mieluummin jatkan Jehovan todistajien ryhmässä kuin menen kristillisiin käärmeenpesiin, joissa riidellään koko ajan jostain asiasta. Olette pahempia!

• MietteitäAiheesta
        Lemminkäisen.sisar kirjoitti:

No, en ole itse käynyt siellä istumassa, vartijan huohottaessa selän takana. Pettyneet kahviossa kävijät siis valehtelevat, vain Jehovan todistajista saa puhua kielteisesti ja niin pian kuin ilmaisee jotain myönteistä, hyeena-lauma tulee kirvein ja puukoin kurittamaan, uskovaisten gang-stalkign on oikeutetta vain todistajia kohtaan. Saa kuulua mihin tahansa muuhun rahat pois kynivään ryhmäpakotukseen Muuten, halusin käväistä lapsuuden seuduilla ja vertailin hotelli-hintoja. Siellä kirkko vetää luxus hotellin hintoja, eikä taso ole varmasti maksun arvoinen.
        Olen joskus käynyt seminaareissa, joita on pidetty kirkon tilojen yhteydessä. Siellä papit, diakonissat ja kirkolliset kahviopitäjät olivat ylenkatseellisessa omahyväisyydessään kokoontuneet kahvilan tiloihin, arvioiden minua sisään tupsahtanutta kriittisin silmin, olinko oikein uskova, saisinko armon heidän silmiensä edessä. Naama vääränä vastattiin, kun kysyin seminaarista. MInulla ei ollut nettiä, joten en saanut tietää paikan vaihtoa, mutta ehdin ajoissa esitelmään.
        Joka tapauksessa, ihokarvat nousivat pystyyn siinä kirkon rakkaudellisessa huomaavaisuudessa ja juoksin ulos raikkaaseen ilmaan.
        Sama se on kirkollisten antaessa palveluja toimistossaan, kirjastossa, koulussa, missä tahansa nämä Jeesuksen seuraajat tapaakin - todistajille saa valehdella, eikä heille tarvitse antaa yleisiä palveluja, joista heille työpaikallaan maksetaan palkkaa.
        Mieluummin jatkan Jehovan todistajien ryhmässä kuin menen kristillisiin käärmeenpesiin, joissa riidellään koko ajan jostain asiasta. Olette pahempia!

Ensinnäkin mitä ilmeisemmin joku on vain nimitellyt vahtimestaria tai paikan isäntää vartijaksi. Kaiken voi vääntää negatiiviseksi, jos haluaa.

Toiseksi: sotket nyt asioita: Sekä jehovan todistajissa että luterilaisisa ym uskonnoissa on paljon ns tapajäseniä eli nimijäseniä. Minä itsekin tunnen paljon ns nimi-Jehovan todistajia eli kulttuuri-Jehovan todistajia (osa jopa ihan ateisteja uskomuksiltaan) ja myös paljon ns nimiluterilaisia eli kulttuuriluterilaisia.

Mistään uskonnosta ei paljoa kannata sanoa niitten nimijäsenten käytöksen perusteella, jotka roikkuvat mukana vain muodollisesti. Vai luuletko että ateistisen nimi-Jehovan todistaja-sukulaisemme ajatusten juoksusta voi kovin paljoa päätellä Jt-liikkeen opeista ja toiminnasta. Hänen juttunsa eivät todellakaan paljoa Jt-oppirakennelmaa tai käytössuosituksia muistuta. Vapaata esiaviollista seksiäkin on tuo nimi-Jt harrastanut ym. Sitähän ei Jt-liikkeen tai Raamatun opetusten mukaan muutenkaan kuuluisi tehdä.

Olisi aika kaksinaismoralistista tutkia ja arvostella Jt-liikettä vain aktiivi-Jt-ihmisten toiminnan valossa ja muita uskontoja niitten nimi-jäsenten toiminnan perusteella, niitten, jotka eivät edes itse pidä itseään minään uskovaisina. Sitä paitsi syntiä ja vääryyttä harjoittavia on kaikissa uskonnoissa niidenkin keskuudessa, jotka yrittävät ponnistella elääkseen oikein.

Ketähän tarkoitat, kun viittaat minulle puhuessasi monikkoon: oletTE pahimpia! Mihin tuolla monikolla viittaat? En kuulu mihinkään organisaatioon tai kirkkokuntaan. Mitä käärmettä tai käärmeenpesää minä sinun silmissäsi siis edustan?

Olen käynyt tutustumassa moniin eri kristillisiin seurakuntiin, mutta en kuulu mihinkään itse. Oletpa sinä äkäisellä tuulella, kun haukut noin vain minut siksi, että kerroin jotain tietoa lähetysjärjestöstä ja kahvilasta, joista itse ensin aloit kirjoitella tässä ketjussa. Eikö tämän pitänyt olla keskustelupalsta...

Eihän tässä kohta juuri kukaan uskaltaudu keskustelemaan kanssasi, jollei halua haukkumavyöryä pikaisesti niskaansa noin vain. Jos jatkat noin äkäisellä tyylillä, moni voi vastata samoin äkäisesti ja epäystävällisesti tai jättää vastaamisen kokonaan. Niin metsä vastaa kuin siihen huudetaan, on tunnettu suomalainen sananlasku, joka usein pitää paikkansa. Vaikka asioista olisi eri mieltäkin, voi niistä kyllä keskustella asiallisestikin, ilman että alkaa haukkua kanssakeskustelijoita. Näin ajattelen ja toivoisin muidenkin ajattelevan.

• MietteitäAiheesta

Miksi kuulua minnekään mitä ei arvosta ja minkä oppeihin ja toimintatapoihin on pettynyt? Olet aika rankasti haukkunut Jt-liikettäkin. Erikoista, että tykkäät siihen kuitenkin kuulua. Etkö kestäisi tilannetta, että et ole minkään liikkeen tai yhteisön virallinen jäsen? Pelottaako siinä tilanteessa jokin?

Olen lukenut psykologian teoksista, että ihmiselle on kaikkein raskainta psyykkisesti elää jossain välitilassa, kun ei ole päätynyt oikein mihinkään ratkaisuun vaan roikkuu epäselkeässä tilanteessa. Tästä tulee sinun tilanteesi mieleen. Voimia ja parempaa mielialaa!

• MietteitäAiheesta kirjoitti:

Ensinnäkin mitä ilmeisemmin joku on vain nimitellyt vahtimestaria tai paikan isäntää vartijaksi. Kaiken voi vääntää negatiiviseksi, jos haluaa.

Toiseksi: sotket nyt asioita: Sekä jehovan todistajissa että luterilaisisa ym uskonnoissa on paljon ns tapajäseniä eli nimijäseniä. Minä itsekin tunnen paljon ns nimi-Jehovan todistajia eli kulttuuri-Jehovan todistajia (osa jopa ihan ateisteja uskomuksiltaan) ja myös paljon ns nimiluterilaisia eli kulttuuriluterilaisia.

Mistään uskonnosta ei paljoa kannata sanoa niitten nimijäsenten käytöksen perusteella, jotka roikkuvat mukana vain muodollisesti. Vai luuletko että ateistisen nimi-Jehovan todistaja-sukulaisemme ajatusten juoksusta voi kovin paljoa päätellä Jt-liikkeen opeista ja toiminnasta. Hänen juttunsa eivät todellakaan paljoa Jt-oppirakennelmaa tai käytössuosituksia muistuta. Vapaata esiaviollista seksiäkin on tuo nimi-Jt harrastanut ym. Sitähän ei Jt-liikkeen tai Raamatun opetusten mukaan muutenkaan kuuluisi tehdä.

Olisi aika kaksinaismoralistista tutkia ja arvostella Jt-liikettä vain aktiivi-Jt-ihmisten toiminnan valossa ja muita uskontoja niitten nimi-jäsenten toiminnan perusteella, niitten, jotka eivät edes itse pidä itseään minään uskovaisina. Sitä paitsi syntiä ja vääryyttä harjoittavia on kaikissa uskonnoissa niidenkin keskuudessa, jotka yrittävät ponnistella elääkseen oikein.

Ketähän tarkoitat, kun viittaat minulle puhuessasi monikkoon: oletTE pahimpia! Mihin tuolla monikolla viittaat? En kuulu mihinkään organisaatioon tai kirkkokuntaan. Mitä käärmettä tai käärmeenpesää minä sinun silmissäsi siis edustan?

Olen käynyt tutustumassa moniin eri kristillisiin seurakuntiin, mutta en kuulu mihinkään itse. Oletpa sinä äkäisellä tuulella, kun haukut noin vain minut siksi, että kerroin jotain tietoa lähetysjärjestöstä ja kahvilasta, joista itse ensin aloit kirjoitella tässä ketjussa. Eikö tämän pitänyt olla keskustelupalsta...

Eihän tässä kohta juuri kukaan uskaltaudu keskustelemaan kanssasi, jollei halua haukkumavyöryä pikaisesti niskaansa noin vain. Jos jatkat noin äkäisellä tyylillä, moni voi vastata samoin äkäisesti ja epäystävällisesti tai jättää vastaamisen kokonaan. Niin metsä vastaa kuin siihen huudetaan, on tunnettu suomalainen sananlasku, joka usein pitää paikkansa. Vaikka asioista olisi eri mieltäkin, voi niistä kyllä keskustella asiallisestikin, ilman että alkaa haukkua kanssakeskustelijoita. Näin ajattelen ja toivoisin muidenkin ajattelevan.

"Eihän tässä kohta juuri kukaan uskaltaudu keskustelemaan kanssasi,..."
        Eihän sinun ja kumppaniesi kanssa voi keskustella kun koko ajan heitätte henkilökommenttia kehiin. Onko uskontonne tosiaan noin heikoisa kantimissa?

• MietteitäAiheesta
        Helel kirjoitti:

"Eihän tässä kohta juuri kukaan uskaltaudu keskustelemaan kanssasi,..."
        Eihän sinun ja kumppaniesi kanssa voi keskustella kun koko ajan heitätte henkilökommenttia kehiin. Onko uskontonne tosiaan noin heikoisa kantimissa?

Lemminkäisen.sisar kirjoitti näin: "Mieluummin jatkan Jehovan todistajien ryhmässä kuin menen kristillisiin käärmeenpesiin, joissa riidellään koko ajan jostain asiasta. Olette pahempia!"

Kommenttini oli vastine tähän yllä olevaan lausuntoon. Jos keskustelutyyli on tuollainen, niin se voi karkoittaa keskustelijoita. Minä en edes itse kuulu jäsenenä mihinkään uskontoon.

• MietteitäAiheesta kirjoitti:

Lemminkäisen.sisar kirjoitti näin: "Mieluummin jatkan Jehovan todistajien ryhmässä kuin menen kristillisiin käärmeenpesiin, joissa riidellään koko ajan jostain asiasta. Olette pahempia!"

Kommenttini oli vastine tähän yllä olevaan lausuntoon. Jos keskustelutyyli on tuollainen, niin se voi karkoittaa keskustelijoita. Minä en edes itse kuulu jäsenenä mihinkään uskontoon.

Syitä keskustelun karttamiseen saa milloin mistäkin. Ei tuo käärmeenpesänimittely sen kummempaa ole mitä löytyy raamatusta tai millaista kieltä todistajista käytetään palstalla. Kummallista ettei sinua lainkaan huoleta se, voitko itse karkottaa keskustelijoita.

• Lemminkäisen.sisar

En jaksanut eilen vastata mietteisiisi asiasta - olin kireällä milellä
        Täällä kun ollaan nimimerkin takana, niin ei tiedä,kenelle huuta.
        Eilen silmiä kirveli; kone eli omaa elämäänsä. Oltiin samalla tuulella.
        Joka tapauksessa,luulin sinua M- E:ksi ja me olemme käyneet saman asian läpi vuoden verran, joten jos kauniisti:Kiitos ei sovi minulle! - ei riitä niinsilloin voi tuskassaan älähtää.
        Sinulla on lapsia - vai miten? Ajattele, että parin vuoden vanha syö kaurapuuronsa, mutta kun yrität tuputaa monta kertaa ruispuuroa ipanan pään pois päin pyörittelystä huolimatta, niin varmasti saat puurot, lusikat ja lautaset syliisi rääkyjen anssa.
        Et siis itse kuulu mihinkään uskon-järjestöön.Tuputat minulle kerran toisensa jälkeen O.W:tä, vaikket itse edes kuulu sinne! Ei, kiitos!
        Jos House-kahvila, tai mikä lie, on avoin kaikille, niin kun minä menen istahtamaan kahvilaan, tarvitsen kupin kuumaa ja rauhaa, enkä halua musliimeja selkäni taakse - en luota heihin. En myöskään ymmärrä, että jos ystävät kokoontuvat etkeksi kuppilaan, niin eivät saa pitää rukousta yhdessä. Se kuuluu asiaan - ilman sitä on kuin amputoitu.
        Täällä on paljon ex-todistajia, en mainitse nimiä, koska tarkoitukseni ei ol loukata tunteita, mutta he saavat kavani pystyyn ja vatsni kouristuksiin. Histä huokuu tänne asti se kokouksissa opittu miesten farisealainen tapa: naiset ovat neljännen uokan kansalaisia. Omaa vaimoa komennetaan ja srk:ssa samalla tyylillä muita sisaria. Hekin ovat sanoneet käyvänsä näissä Tapani Suonnon edustamissa srk:ssa. Vaikka he puhuisivat oikeaa asiaa, heidän tapansa esittää se on minulle VASTENMIELINEN! En keräänny sellaisten ihmisten kanssa toiseen kuppilaan kun YRITÄN PÄÄSTÄ HEISTÄ EROON!
        Jos Tapani Suonto laulaa lurittaa sydäntä riipaisevasti, niin en minä laululla sieluani myy! Celine Dion on laulanut Jehovan todistajien lauluja, ja se on kuin enkelin laulua, toisesta dimensiosta!
        Jos kristikunnan papit ja piispat kokoontuvat saman Raamatun ympärille, niin kylläpä löytävät samasta kirasta eräviä mielipiteitä! Oliko se nyt Norjassa, kun käydään kiistaa siitä, vihitäänkö homo-parit kirkossa, sillä serauksella, että osa papeista erosi virastaan! Erosi virastaan omantunnon syystä, koska pitävät sitä epäraamatullisena oppina! No, olisi kuulema voineet jättää kirkon siunaukset jollekin toiselle papile, mutta se aiheuttaisi hämmennystä, loukkaantumista ja käytännön järjestelyjä. Valinnanvapaus on aika kapealla kaistalla sielläkin.
        Käärmeenpesä - et ole koskaan huomioinut valtataisteluja, erioisesti naispappien kiusaamisia pois rk:sta, vaikka heillä on kirkon hyväksyntä harjoittaa sitä ammattia? Entä se kirkon jäsenten rikollisuuslista? Luulen, ettämielisairaaloissa ja vankiloissa on heitä enemmän kuin todistajia. Olen koko elämäni ollut kanssakäymisissä luterilaisten kanssa, mutta minun kokemukseni eivät tietysti ole minkään arvoisia! Olen syntynyt luterilaiseen perheeseen kaikkine juhlineen, kasteineen ja rituaalineen. Jos nyt olen kurkkuanimyöten täynnä niitä "kaksia punnuksia ja kolmia jumalia", niin eikö minulla ole oikeutta sanoa uskonvapaasa maassa: i kitos enää! Riittää minulle! Lue vähän kirkkohistorian menettelyistä ja miten ne ovat muuttuneet! Minun aikanani on hyväksytty, naispappeja, homoseksuella pareja, aborttja ja helvetinopeista on vaiettu - paitsi tietyissä lahkoissa.
        Keskustele sinä täällä niin paljon kuin haluat, mutta eiköhän meidän mielipiteemme eroa perusteellisesti toisistaan.
        Siunko rukouksiasi kolmiyhteinen Jumalasi vain kuulee ylenkatsoen minun rukoukseni? Taitaa pitää paikkansa.

• Lemminkäisen.sisar

Miksi kuulua minnekään mitä ei arvosta ja minkä oppeihin ja toimintatapoihin on pettynyt? Olet aika rankasti haukkunut Jt-liikettäkin. Erikoista, että tykkäät siihen kuitenkin kuulua. Etkö kestäisi tilannetta, että et ole minkään liikkeen tai yhteisön virallinen jäsen? Pelottaako siinä tilanteessa jokin?

Olen lukenut psykologian teoksista, että ihmiselle on kaikkein raskainta psyykkisesti elää jossain välitilassa, kun ei ole päätynyt oikein mihinkään ratkaisuun vaan roikkuu epäselkeässä tilanteessa. Tästä tulee sinun tilanteesi mieleen. Voimia ja parempaa mielialaa!

Yrität saada minusta ylivaltaa vetomalla lukeneesi psykologiaa :D
        Minulla on kaikenmaailman psyko-kirjoja kolmella kielellä metri kaupalla. Mutta tätyy olla huonoja kirjoja ja minun täytyy olla idiootti, kun en ole tullut samaan tulokseen kanssasi.
        Onko se sinulta pois, jos pysyn järjestössä, jota sinä et hyväksy?
        Päätätkö sinä toisten uskon asioista ja olemisista?
        Lastesi yli sinulla on sananvaltaa, mutta se loppuu minun portilleni.

• Lemminkäisen.sisar

Keskusteluksiko nimität omia pakkosyöttöjäsi? Oetko koskaan ajatellut vahingoittavasi toista henkilöä pakottamalla omia näkemyksiäsi kuin joku Ainoa Oikea Profeetta jolla on sen kolmiyhteisen Jumalan ainoa hyväksyntä! Jos taas väität, että jokaisessa uskonnossa on myös Jumalan hyväksymiä ihmisiä, niin suljetko Jehovan todistajat hyväksynnästä pois?
        Saatanan palvelijoina! Täytyy sitten köpöttää hellareitten demonien pois ajoon. He kun ovat erikoistuneet siinä!

• Turnipsinsyöjä

Lemminkäisen.sisar 16.4.2016 11:18

"jatkan Jehovan todistajien ryhmässä kuin menen kristillisiin käärmeenpesiin, joissa riidellään koko ajan "

-Tässä on sisar antanut näytteen mitä ja kuinka siellä valtakunnansalilaitoksella (sitä on kielletty sanomaan kirkoksi) puhutaan - niin panetellaan ja herjataan. -Jos nyt sattuisit olemaan utelias.

• plextor

Käärmeenpesiä totta maar. Mäkin olen keskustellu kirkon työntekijöiden kaa siis ihka oikeen papin jolla oli pränikät kaulas viime vuonna. Oli mukava häiskä. Juteltiin niitä ja näitä. Mä haluisin muuten kovasti tavata sellasen kirkko pastorin, joka meikkaa. Onks kukaa nähnyt häntä Tv-ohjelmissa? Sillä on pitkät hiukset, kiva meikki ja kait se on transsutypy. On oma ittenään kirkon kuviois ihan palkkasuhteessa kait. En tiedä onko tänä päivänä. Mä haluisin silt kysyy, ett mikä on kirkon kanta seksuaalis vähemmistöihin. Mikä sun oma kantans ois vaikka tiedän jo vastauksen. Mä haluun vakuuttua ite eikä niin et joku tyyppi sanoo mulle jotain. Hyväksyiskö hän homon tai lesbon vihkimisen kirkossa? Täytyy noin muuten vaan sanoo, että kannattaa pysyä kaukana tollasesta tekokristillisyydestä mitä luterilaisuuskin on. Ihan jees jengii varmasti pyörii nuorten tapahtumis ja hevi musakin soi jossain kirkon tapahtumis. Tää on sitä uutta tapaa saada porukkaa kirkko saleihin. Olisko mahdollista ett hevi musa soisi jossain valtakunnansalin vikiäisis tai häätapahtumas? Tottakait tiedän ett ei varmana.
      Mutt vaatii sisuu että uskaltaa naiseksi pukeutuneena sanoo, että mä oon sitte kirkon pappi. Ois kiva olla kärpäsenä katossa tsekkaamas mitä muut pappisvihkimyksen omaavat kanssaveliset puhuvat hänestä selän takana. Ite en varmasti uskaltais tehä noin. Onhan varmasti homona kait aika vaikea olla oma ittensä valtakunnansalis. Tai sit ei. Eihän se oo kenenkään toisen asia osoitella sormella toisia kun oma napakin haisee nöyhtälle. Kaikki on samas venheessä kuten kalevalas konsanaan. Joku saattaa tosin tipahtaa matkanvarrella kyydistä mut matka silti jatkuu. Hyvä niin että jatkuu. Kuka nyt kesken jättäis kun on pelin kerran aloittanut. Loppuun asti vaan vaikka pää kolmantenajalkana. 1000:is kausi häämöttää eessä.
      Jos mun pitäis valita kaikist maailman uskonnoist joku, niin mun kelkka kääntyis Jehovan todistajii ihan senkin takia, et siellä on niin nättejä typyjä. Tää oli nyt pieni kevennys. Mut ihan tosissa ne on hyvii tyyppejä. Joskus väittelen jostakin, joskus osataan tai mä osaan keskustella olematta päällekäyvä sanaheikki.
      Eikä ne tupu tuputa uskoaan. Monesti kysyvät haluunks mä jotain luettavaa. Joskus otan jotain mua kiinnostavaa joskus matkaan ei jää mitään. Kyl mä löydän netistä ihka tarpeeks matskuu.
      Mä uskon omalla tavalani ja JT:t liipaa mun uskoa aika läheltä.
      Mut luterilaista musta ei tulis koskaan. Miten kukaan voi ihan tosissa olla mukana tollases kieroutumas jonka rystyset on tahrittu vereen. Verivelkaa huutaa sannasta ihan taivaaseen saakka. Historia lehdes oli muuten kirjotus 20 sivun teema Pyhä Sota. Lukukokemus oli minulle kuin käynti Danten helvetis ja sit nopeesti takas enennku persuskarvat alko palaa. Ainakin 9 ristiretkee kirkon nimis ja muuta julmaa huttua. Ei tartte enää lukee Hittckokin jännäreit kun ton lepykän luki.
      Joten JT:sta siirtyminen luterilaiseks tai ylipäätään miksikään muuks on kuin isku munille. JT todistajat seisoo suorina eikä ne teeskentele. Ainakaan mun mielestä Ehkä sä oot toista mieltä. Mä ainaskin jatkan turinointia heidän kaa kun heitä tapaan nököttämästä n. 50 metrin päästä lehtitelineestä vai kärrykö se on.

Kävin kerran yhes helluntalaisten kokouksessa. Porukkaa jees kiitettävästi. Mut siihen se kiitettävyys loppu kuin kukon lento. Pari nättii uskovaist siskoo sätki betonilatialla kimurrellen kuin sisiliskot jolta pää poikki. Sain tietää et se oli uskonnollinen kokemus. Saarna oli suurinpiirtein tätä- Halleluja! Halleluja! Jeesus elää. Halleluja! Ja mikä parasta. Kirnuun ois pitäny laittaa mielummin seteli kuin pyöree kolikko. Jauhamaani purkkaa en viitsinyt laitaa kun rahaa ei ollut. Ostin mielumin patteri kaljaa. Kai ne luuli mua köyhäks pummiks kun kirnu ei kolahtanut mun kohdalla.

• Journalistimaisteri

Tuossa sullekin, rouva plextor

Lemminkäisen.sisar 16.4.2016 11:18

"jatkan Jehovan todistajien ryhmässä kuin menen kristillisiin käärmeenpesiin, joissa riidellään koko ajan "

-Tässä on sisar antanut näytteen mitä ja kuinka siellä valtakunnansalilaitoksella (sitä on kielletty sanomaan kirkoksi) puhutaan - niin panetellaan ja herjataan. -Jos nyt sattuisit olemaan utelias.

• vaiEttäSilleen

Plextor: Oletkohan saatumalta nyt kuitenkin ihan vaan Jehovan todistaja, joka käy teokraattista sodankäyntiä eli tällöinhän voi valehdella mitä vaan, mikäli siitä voi olla jt-lahkolle jotain hyötyä.

Toinen vaihtoehto voi olla: erotettu jehofiili eli ex-Jt, joka haikailee lahkoonsa takaisin.

• SelvääPässinlihaa

Jehovan todistajat luulevat tällä palstalla, että jos he alkavat vääntää jotain outoa slangia tai puhekieltä, muut eivät tajua heidän olevan Jehovan todistajia/Jt-liikken mainosvaltuutettuja tai erotettuja jehofiilejä.

Heh, ei mene läpi!

On erittäin epäuskottavaa, että kukaan päätyy Jt-uskonnon tapaiseen ajattelutyyliin ilman Jt-liikkeen jäsenten harjoittamaa vuosien massiivista aivopesua.Sanoihan jo aikoinaan eräs Jt-liikkeen johtaja, että mikäli luet meidän opussarjaamme , mutta et Raamattua pysyt totuudessa, mutta jos et opussarjaamme lue ja luet vain Raamattua, luisut pian totuudesta.

Niinpä! Raamattua itsenäisesti tutkimalla ei päädy lähellekään Jt-liikkeen harhaista oppirakennelmaa!

• Lemminkäisen.sisar

plextor, on eräs asia, mistä haluaisin mielipiteitä.
        Hormonithan vaikuttavat mielialaan ja persoonaan.
        Tiedetään, miten mereen liotetut lääkkeet, myrkyt, sodan aikana, sun muut industri-jätteet ovat vaikuttaneet kaloihin sterilisoivasti tai ne syntyvät kaksi-sukupuolisina. Sama koskee ihmisiä.
        Kerran lapsi, jolla oli molemmat suku-elimet oli harvinaisuus ja lääkäri valitsi syntyvän sukupuolen. Kuningatar Kristiina oli eräs tunnettu tapaus. Aiheuttaa päänvaivaa vieläkin.
        Seuraava vaihe oli vanhempien toivomuksen kunnioitus, jos se kävi päinsä. Mutta lapsi ei aina viihtynyt valitussa roolissaan.
        Nykyisin lapset saavat sanoa mielipiteensä - vaikka se on tuskallinen prosessi. Vaihto ei aina takaa tyytyväisyyttä myöhemmin ja jotkut ovat ehtineet käydä prosessin takaisin alkuperäiseen tilaansa.
        Nyt on kuuluisuuksia, joiden ihailu saa kirurgeille uusia potilaita.
        Caitlyn Jenner? on saanut jopa Obaman ihailut ja kiitokset vaihdostaan. Se euroviisun voittaja oli toinen värikäs tyyppi.
        Olen puhunut tästä Jehovan todistajien kanssa. Vain vanhimpien.
        Sanonut, ettei mies valitse neitosen heleää ääntä - se saadaan lahjana. Samoin monta muuta piirrettä ei valita.
        Rakkautta ja vetovoimaa toiseen ei myöskään valita mielensä mukaan. Moni on yrittänyt onnistumatta siinä.
        Todistajilla on toistaiseksi se menettelytapa, että homoseksuella ovat hyväksyttyjä jäseniä niin kauan kuin eivät harjoita aktiivisti.
        Minulla puolestani on samankaltaisuutta sodassa eläneiden naisten kanssa, jotka saivat ottaa miesten vastuun siviilielämässä. Saivat jopa käyttää miesten vaatteita, kun ei ollut käytännöllistä hoitaa maita ja karjaa hepenissä, eikä ollut varaakaan turhamaisuuksiin.
        Jouduin päättämään asioista kotona isän poissa ollessa, vaikka äiti taiteilijasieluna ompeli hepenet minulle. Niin, että olen miettinyt näitä asioita useamman kerran. Miten sekin vaikuttaa.
        Lapsena näin myös purkeissa olevia keskosia, joilla oli vain osa kehosta. Entä kaikki muut rajoituksia kärsivät ja raaja-rikot?
        Mitä siihen seksuaalisuuden ilmauksiin tulee, niin moni joutuu elämään selibaatissa olosuhteiden pakosta. Tuskin ihannetila.
        Koska tiedän Raamatussa esitetyt periaatteet ja kertomukset, vanhimmat eivät nähneet tarpeelliseksi takoa niitä uudestaan, vaan totesivat aiemman: ei muuta ongelmaa srk:ssa, kunhan ei ole aktiivi.
        Mitä mieltä minä olen asiasta? Jokaisella järjestöllä, niin poliittisella kuin uskonnollisella on omat sääntönsä. En voi muuttaa niitä. Jos haluan pitää omat sääntöni, saan luoda oman järjestöni.

• SelvääPässinlihaa kirjoitti:

Jehovan todistajat luulevat tällä palstalla, että jos he alkavat vääntää jotain outoa slangia tai puhekieltä, muut eivät tajua heidän olevan Jehovan todistajia/Jt-liikken mainosvaltuutettuja tai erotettuja jehofiilejä.

Heh, ei mene läpi!

On erittäin epäuskottavaa, että kukaan päätyy Jt-uskonnon tapaiseen ajattelutyyliin ilman Jt-liikkeen jäsenten harjoittamaa vuosien massiivista aivopesua.Sanoihan jo aikoinaan eräs Jt-liikkeen johtaja, että mikäli luet meidän opussarjaamme , mutta et Raamattua pysyt totuudessa, mutta jos et opussarjaamme lue ja luet vain Raamattua, luisut pian totuudesta.

Niinpä! Raamattua itsenäisesti tutkimalla ei päädy lähellekään Jt-liikkeen harhaista oppirakennelmaa!

Sinusta siis käärmeenpesä on sana, joka tulee bannata mutta et kaihda nimitellä ihmisiä jehofiileiksi oitis jos he ovat kanssasi eri mieltä? Monetko punnukset sinulla on? Sinähän haastat riitaa.

• plextor

Ai niin. Tääl on nuhistu karttamisasiasta ja jostain löpinöistä rapakkojen takaa kenguruitten ja koalojen maasta, jossa puidaan pediksii, jotka diggaa lapsii. Yrjö meinaa tulla! Vastenmielistä mut ei mitään uutta pohjantähden alla vai mitä? Kyllä ne fiilikset alapäässä JT väellä on ihan samanlaiset kun muilla. Pyörittelin nakki sormissani PageDown näppäintä ja kirvoituin nauruu monta kertaa lukiessani näit juttuja. Missä ihmeen pilvilinnas toisten yläpuolella te luulette JT väen porskuttavan lättähattu junallaan kiivaasti kohti 1000:is kautta? Repikää tästä irti jotain. Eräs kommentoi en muista yhtään missä se nyt oli et tälläsii ylilyöntei tapahtuu lähes jokaisessa uskonnollisessa talossa lähes joka kaupungis. Jos nyt jotkut JT reppanat joilta virta selvästi loppumas tekee jotain tollast, niin siit tehdään NIIIIINNNN iso haloo että johan nyt markkinat. Kyl varmasti löytyy isompia juttujaKIN vaikkapa se, ett viinit saataisiin tavallisiin marketteihin.
      Sithän pitäis masturboiminenkin lopettaa ja laittaa kiellttyjen STOP listalle. Moniko JT tai kuka tahansa muu siihen kykenee? Satun tuntemaan JT väkeä. Niill on aika korkeet seksinormit mitä saa tehä ja mitä ei. Potkut persuuksiin ison jäljen kera jos et pidä haluja kondikses. Toihan on hyvä homma. Ainaskaan mä en oo vielä törmännyt haiseviin juttuihin JT väen keskuudessa.
      Ongelma varmasti onkin kait siinä, et noista asioista ei ilmoitella viranomaisille. Mutta pedikset eivät ole mikään 2000 luvun ilmiö. Noita namusetii on joka lähtöön. En uso että ne on mitenkään suures roolis JT porukoissa. Vielä enempi kuitennii jos vaihtaa katolilaiseks ja alkaa virpomaan marian perään tai pyhimysten.

• OngelmanYdin

Jt-lahkon suurin ongelma on, että he väittävät olevansa aikamme ainoa oikea Jumalan käyttämä äänitorvibja kanava ja aivopesevät jäsenensä tähän ajatukseen.. He väittävät myös, että olemalla uskollinen ja tottelavainen Jt-lahkon hallintoelimelle ihminen on tällöin samalla uskollinen Jehova-Jumalalle. he ovat myös ennustelleet kroonisesti väärin lopun ajankohdasta, vaikka raamatun mukaan sitä ei pitänyt ennustella ollenkaan. Näin he ovat tehneet lahkostaan Väärän profeetan.

Kun Jt-lahkon alamaiset on saatu uskomaan, että jumala muka johtaa jt-lahkoa ja antaa sille ns valoa, alamaiset saadaan usein tekemään mitä oudoinpia juttuja aivopestyssä tilassaan. he suostuvat täten jopa suojelemaan Jt-pedofiilejä, eivätkä ilmianna näitä poliisille, jos lahkojohto ei sitä halua.

Pahinta on siis Jt-lahkon harjoittama aivopesu ja jäsenten alistaminen ja kaiken kritiikin kielto ja sensurointi. Jt-liikkeen jäsenet on opetettu sokeasti ja fanaattisesti tottelemaan Jt-liikkeen hallintoelintä ja tästä seuraa paljon pahaa. Moni karttaa painostettuna jopa lahkosta eronneita sisaruksiaan, vanhempiaan tai lapsiaan. Moni ahdistuu tästä ja päätyy jopa itsemurhiin. Lahkojohdon sokea totteleminen saa jäsenistöä myös uhraamaan henkensä lahkon verensiirtokiellon alttarille.

Pedofiiliongelmien salailu on vain jäävuoren huippu jt-lahkon ongelmissa. Ongelmien ydin on lahkon aivopesy ja jäsenistön kontrollointi ja alistaminen ja painostaminen sokeaan, fanaattiseen lahkojohdon tottelemiseen.

• Lemminkäisen.sisar

plextor, tämän päivän ongelmana on myös kulttuurit, joissa alaikäset lapset, jotka vanhmmat ovat naittaneet, joskus jopa kehdosta, tulevat pohjoismaihin vielä alaikäisen kanssa.
        Sosiaali-työntekijät miettivät, saako pedofiili asua vihityn vaimonsa kanssa vai tuleeko heidät erottaa? Asiassa päätytään eri ratkaisuihin. Joskus parilla on jo lapsia.
        Tämä nyt on hiukan eri piirre pedofiiliydessä.
        En ole kokenut sitä ongelmaa vielä toditajien parissa.

• Lemminkäisen.sisar
        OngelmanYdin kirjoitti:

Jt-lahkon suurin ongelma on, että he väittävät olevansa aikamme ainoa oikea Jumalan käyttämä äänitorvibja kanava ja aivopesevät jäsenensä tähän ajatukseen.. He väittävät myös, että olemalla uskollinen ja tottelavainen Jt-lahkon hallintoelimelle ihminen on tällöin samalla uskollinen Jehova-Jumalalle. he ovat myös ennustelleet kroonisesti väärin lopun ajankohdasta, vaikka raamatun mukaan sitä ei pitänyt ennustella ollenkaan. Näin he ovat tehneet lahkostaan Väärän profeetan.

Kun Jt-lahkon alamaiset on saatu uskomaan, että jumala muka johtaa jt-lahkoa ja antaa sille ns valoa, alamaiset saadaan usein tekemään mitä oudoinpia juttuja aivopestyssä tilassaan. he suostuvat täten jopa suojelemaan Jt-pedofiilejä, eivätkä ilmianna näitä poliisille, jos lahkojohto ei sitä halua.

Pahinta on siis Jt-lahkon harjoittama aivopesu ja jäsenten alistaminen ja kaiken kritiikin kielto ja sensurointi. Jt-liikkeen jäsenet on opetettu sokeasti ja fanaattisesti tottelemaan Jt-liikkeen hallintoelintä ja tästä seuraa paljon pahaa. Moni karttaa painostettuna jopa lahkosta eronneita sisaruksiaan, vanhempiaan tai lapsiaan. Moni ahdistuu tästä ja päätyy jopa itsemurhiin. Lahkojohdon sokea totteleminen saa jäsenistöä myös uhraamaan henkensä lahkon verensiirtokiellon alttarille.

Pedofiiliongelmien salailu on vain jäävuoren huippu jt-lahkon ongelmissa. Ongelmien ydin on lahkon aivopesy ja jäsenistön kontrollointi ja alistaminen ja painostaminen sokeaan, fanaattiseen lahkojohdon tottelemiseen.

Tällä sitä vasta aivopesua ja teidän muottiinne pakottamista len kokenut! On kuin olisin pudonnut kyykäärmeiden pesään kaikkine myrkyllisine parjauksinenne ja pakottamisnenne. Miksi te täällä olette? Menkää sinne omaan kompukkaanne ylistämään !

• Lemminkäisen.sisar kirjoitti:

Tällä sitä vasta aivopesua ja teidän muottiinne pakottamista len kokenut! On kuin olisin pudonnut kyykäärmeiden pesään kaikkine myrkyllisine parjauksinenne ja pakottamisnenne. Miksi te täällä olette? Menkää sinne omaan kompukkaanne ylistämään !

Olen samaa mieltä siitä, että heidän toimintansa on kuin kyykäärmeen pesä. Nimittelyä pukkaa oitis jos heidän kanssaan on eri mieltä. Kertoohan jos sekin, että kyseessä on uskonnon pakkosyöttö, keinoja kaihtamatta.

• VeryNiceIndeed

Jaahas, taas ollaan samassa, tutussa pisteessä kuin jokin aika sitten. Joten kuten Jt-liikkeessä mukana roikkuva nainen ja palstamme into-ateisti(-mies) löytävät jälleen yhteisen sävelen! Muille ateistisankarimme ei juurikaan "rakkauspommituksiaan" suokaan. Hyvä kai, että hänkin löytää jonkun, jolle osaa olla ystävällinen ja jonka kanssa löytyy yhteinen laulu, jota laulaa.

Tällä ateistilla taitaakin olla vahva Jt-tausta. Mahdollisesti hänkin roikkuu vielä Jt-liikkeen jäsenenä. Kumpikin siis taitaa siellä roikkua enemmän tai vähemmän aivopesun alaisena. Siinäpä yhteistä pohjaa ja yhteinen vihollinenkin yhdistää mukavasti. ;)

Nice!!!!

• ÄläLeinostele

Näytäpä yksinkin kommentti, jossa joku kommentoija on sinua täällä johonkin pakottanut!

Ai, ei löydykään.

Sitähän minäkin!

Älä sitten matki Veikko Leinosta, uskonlahkosi tiedottajaa ja huijaa!

• plextor

Nimmarille vaiEttäSilleen hieman selvennystä. Ensinnäkin älä käytä sanoja joista et taida tietää tuon taivaallist. Sanat lahko, jehoviili ja teokraattinen sodankäynti niin kuin sä muka tietäisit mitä noi edes tarkoittaa. Ootko luntannut sanat jostain?
      Mä en tunne ketään jehofiilii. ketä ne on? Alko kutittaa korvantakaa. Selitä nyt! Onko jehofiili joku liitukauden jyrsijä tai dino? Sivistysanakirjasta en löytäny tota sanaa jehofiili. Enkä myöskään suomensanakirjasta.

Mistä kaapista sä SelvääPässinlihaa-nimmari vedit ton sanoisinko älyhoiäläjätä vitsin, huutelemalla ilman alahuulta seuraavasti - Sanoihan jo aikoinaan eräs Jt-liikkeen johtaja, että mikäli luet meidän opussarjaamme , mutta et Raamattua pysyt totuudessa, mutta jos et opussarjaamme lue ja luet vain Raamattua, luisut pian totuudesta.
      On sulla jutut ku Joonaksella. Erään tutkimuksen mukaa liikaa töllön ääres olevilla tai tietsikkapelien pelaajil älykkysosamäärä vähenee huolestuttavasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7785
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1985
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1930
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      919
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe