Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, vielä virallisesti naimisissa ja meillä on vaimoni kanssa yhteinen alaikäinen lapsi. Olemme eroamassa ja olen jo hankkinut asunnon jossa olen myös virallisesti kirjoilla. Todellisuudessa asun edelleen vaimoni kanssa, syistä joita en ala tässä erittelemään. Avioero on laitettu vireille, mutta siinä on vielä harkinta-aika päällä.
Kuntoni on huono ja olen jo tehnyt joitain valmisteluja mahdollista kuolemantapausta varten. Tiedän lapseni oikeudesta perhe-eläkkeeseen. Mutta miten on vaimoni laita? Tuossa kun on niin monta muuttujaa. Jos kuolisin nyt, saisiko myös vaimoni perhe- eläkettä?
Vaimon oikeus perhe-eläkkeeseen
6
3260
Vastaukset
Kertomasi perusteella vaimollasi näyttäisi olevan oikeus mahdolliseen leskeneläkkeeseen, sillä leskeneläkkeen saantiedellytyksenä on, että leskellä on tai on ollut yhteinen lapsi edunjättäjän kanssa ja avioliitto oli solmittu ennen kuin edunjättäjä täytti 65 vuotta.
Leskeneläkkeen saantiedellytyksenä on myös, että avioliitto on voimassa. Asumusero ei estä leskeneläkkeen saamista. Myös entisellä puolisolla on myös oikeus leskeneläkkeeseen sellaisessa tilenteessa, että edunjättäjä oli kuollessaan velvollinen maksamaan hänelle elatusapua tuomioistuimen päätöksen tai sosiaalilautakunnan vahvistaman sopimuksen perusteella. Tällä tarkoitetaan puolisolle maksettavasta , ei lapsesta maksettavasta elatusavusta.
Leskeneläkkeen määrää laskettaessa verrataan edunjättäjän ja lesken omaa eläketurvaa keskenään. Alla olevasta linkistä avautuu taulukko (vähennetty leskeneläke), joka kertoo, minkä suuruinen leskeneläkkeen määrä on eri tilanteissa.
https://www.tyoelake.fi/fi/erilaisiaelakkeita/perheelake/perheelakkeenmaara/Sivut/default.aspx- Pieni_tarkennus
Asumusero ja avioeron vireillepano on 2 eri asiaa.
Aloittaja kertoi että avioero on laitettu vireille, eli 1. vaihe on voimassa.
Käsittääkseni leskeneläkettä ei saa jos avioero on vireillä.
Käsittääkseni aloittaja ei ole tehnyt 2 vaihetta avioerossa.
Jos aloittaja haluaisi varmistaa "puolisonsa" leskeneläkkeen niin tuo 1 vaihe tulisi vetää pois jolloin avioero raukeaa.
- Epätietoinen.kysyjä
Ketjun aloittaja tässä. Kiitos vastauksista.
Asia on juuri kuten nimimerkki pieni tarkennus totesi. Avioeron ensimmäinen vaihe eli harkinta-aika on menossa. Puoli vuotta eli minimiharkinta-aika on jo kulunut. Emme ole kuitenkaan tehneet seuraavaa, viimeistä askelta eli postittaneet harkinta-ajan jälkeistä hakemusta jolloin avioero astuisi voimaan.
Kirjoilla olen ollut hankkimassani toisessa asunnossa nelisen kuukautta, mutta en ole siellä tosiasiallisesti lainkaan asunut.
Minulle jäi nyt hieman hämmentynyt olo. Voisiko Työeläketietäjä tarkentaa vielä vastaustaan? Netistä löytyneissä tiedoissa kun korostetaan vielä tuota kirjoilla olon merkitystä leskeneläkkeen saamisessa.- pieni_tarkennus
Jos minä olisin sinun tilanteessa ja haluaisin varmistaa puolisolle lesken oikeudet ja eläkkeet niin peruisin avioerohakemuksen.
Jos sukset ovat kuitenkin sen verran ristissä ettet voi asua yhdessä niin asu siinä uudessa kämpässä mutta pidä kirjat vanhassa asunnossa.
Tee käänteisesti se mitä sosialipummit tekevät, nehän asuvat erillään paperilla jotta saisivat isommat tuet.
- Unijavarjo
Ei se ole pakko niitä kirjoja siellä vanhassa asunnossa pitää, jos avioliitto on voimassa. Ei avioparin tarvitse asua yhdessä. Avioliitto ei edellytä yhdessäasumista, niin kuin avoliitto. Aviopuolisot voi asua vaikka eri maissa, ihan sama. Kunhan vaan paperilla on, että ovat aviopari. Silloin puoliso saa sen leskeneläkkeen, jos toinen kuolee.
En saanut ihan selvää tuosta kysymyksestä, että haluaako tämä kysyjä sen vaimon (tai siis ilm. ex-vaimon) saavan sen leskeneläkkeen vai ei. Jos hän ei halua vaimolleen leskeneläkettä itsestään, niin silloin on vietävä se erohakemus loppuun asti. Siihen lakkaa puolison leskenoikeudet. Alaikäiset lapset saa eläkkeen siihen asti, kun tulevat täysi-ikäisiksi.
Sellaista käsitettä kuin asumusero ei minun mielestäni enää ole olemassakaan, siis tarkoitan virallisesti. Ennen muinoinhan ihmiset usein tuomittiin ensin asumuseroon ja siitä oli siis ihan oikeuden päätös. Sitten oli vain asuttava erillään vähintään vuosi, ennen kuin pystyi hakemaan lopullista eroa. Ja se erillään asuminen piti kyetä todistamaan. Jos sitä ei pystynyt tekemään, tai toinen osapuoli ei suostunut eroa myöntämään, niin sitten oli odotettava vielä toinen vuosi, ja sitten ero astui voimaan ilman sen kummempia todisteluita. Eli pisimmillään eron saanti kesti kaksi vuotta. Sitä tarkoitti se asumuserossa oleminen.
Minun ex-puolisoni kuoli asumuseron aikana ja sain leskeneläkkeen.
Nykykäytännöstä en tosiaan tiedä, että miten tämä asia menee näiden nykyisten harkinta-aikojen puitteissa. Kuvittelisin kyllä, että jos ero on vasta vireillä, niin se ei ole vielä avioero, eli leskenoikeus on olemassa siihen asti, kunnes virallinen ero on astunut voimaan. Jos tästä on huolissaan, niin kannattaa kysyä ihan joltain lakimieheltä tai eläkelaitokselta suoraan. Leskellä on oikeus leskeneläkkeeseen, jos avioliitto on voimassa edunjättäjän kuollessa. Avioliitto on voimassa niin kauan, kuin avioeropäätös on annettu. Leskeneläkeen samisen kannalta ei ole merkitystä sillä, asuivatko puolisot samassa osoitteessa vai eivät.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243