Halvalla eläminen

boxi

1) Pyri aina elämään hieman alle varojesi
2) Tee itse ruokaa äläkä heitä sitä turhaan pois. Nykyisissä jääkaapeissa se säilyy viikon hyvänä. Ruoka tehdään kuumentamalla aineita ja syömällä ne sitten. Älä tee asiasta liian monimutkaista.
3) Opettele vaikka kansalaisopistossa ompelemaan yksinkertainen paita ja housut. Säästät sillä jo paljon ja saat mieleistä. Housuissa voi olla ihan kuminauha vyötäröllä. Näyttävyys tulee kankaasta ei monimutkaisesta mallista.
4) Asu pienessä kämpässä. Vie roinaa ulos, niin saat tilaa. Maalaa.
5) Kallista on kahvittelu ulkona. Tee se ajatuksella kun teet.
6) Unohda viinaralli Virosta. Käy Viron matkalla halvemmalla: älä osta kaiken maailman kamaa kämppää täyttämään ja päätä sekoittamaan.
7) Kahden euron säästö päivässä tekee 720E vuodessa.
8) Käy kirkkojen ja järjestöjen ilmaiskonserteissa
9) Harrasta puhtautta ja siisteyttä: saat luksuksen tuntua ilmaiseksi.
10 ) Vältä velkaa kuin ruttoa!
Tsempillä!

68

2452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÄLÄ säästä näin:

      1) Älä koskaan pummaa
      2) Älä vie käytettyä tavaraa lahjaksi
      3) Älä koskaan vie vaivaa lahjaksi ( eli esim. kirjaston kirjaa, joka täytyy palauttaa)
      4) Älä osta roskaa, jos hieman kalliimmalla saa kunnollista
      5)Älä loisi toisen nurkissa tai jos loisit: sitten tee jotain vastapalvelukseksi
      6) Älä tunge kylään.
      7) Jos käytät kirpparivaatteita, älä kerro sitä
      8) Jos leikkaat itse tukkasi älä kerro sitä.
      9) Älä mene kutsuttuna kylään ilman tuliaisia, kunnollisia esim. kahvi tai itsetehdyt leivonnaiset yms.
      10) Älä säästä hotellikuluissa tunkemalla kutsumatta kylään. Kutsu ensin itse yökylään ja mene sitten vasta

      • Miten muuten olet mieltä tilanteesta jossa sinut kutsutaan ulos baariin tai kahvilaan, niin onko liian halpaa olla tilaamatta mitään? Itse olen nykyään tilannut jonkun teen, tai mikä ikinä onkin vain halvin tuote listanna, mutta olisiko se sinusta törkeää muita seuralaisia kohtaan jos et ostaisikaan mitään, vai olisiko se vain hieman tökeröä baarin, tai kahvilan pitäjää kohtaan?


      • Itse säästöaikoina ostan kahvin jotain. Kahvilanpitäjää siinä ajattelen. Kun istun, maksan siitä istumisesta. Eli se kuuluu pummauksen välttämiseen että ei kuivin suin istu. Yksi kavereistani tilaa ihan älyttömästi ruokaa, ja silloin esim. alkuruuan ajan juon kivennäisvettä tms. Lisäksi aina, lue aina annan pienen esim. euron tipin, jota se enemmän törsäävä kaverini ei muuten anna.
        Minusta tilaamattomuus on sitä noloa pummaamista. Säästä jostain muusta. Kaverin vuoksi ei tarvitse tilata mitään. Kahvilaa ajattelen.
        Harvoin ja tyylillä on oma tyylini.


      • Kun en säästä, ostan mitä itse haluan muista piittaamatta, mutta kahvilaan jos menee kahvia ostaa.
        Aina siis tippaan. Aina. Saa eurolla tyylikkään maineen.


      • meitä.on
        boxi kirjoitti:

        Kun en säästä, ostan mitä itse haluan muista piittaamatta, mutta kahvilaan jos menee kahvia ostaa.
        Aina siis tippaan. Aina. Saa eurolla tyylikkään maineen.

        Tunnen yhden miljonäärin. Se tilaa vain itselleen. Kun lasku tulee, hän ei ymmärrä mistä on kysymys. Kun jätän pöydälle pari € tippiä, hän palaa takaisin ja honii sen. Minua huvittaa, onneksi en ole ihan p.a. minäkään


      • meitä.on kirjoitti:

        Tunnen yhden miljonäärin. Se tilaa vain itselleen. Kun lasku tulee, hän ei ymmärrä mistä on kysymys. Kun jätän pöydälle pari € tippiä, hän palaa takaisin ja honii sen. Minua huvittaa, onneksi en ole ihan p.a. minäkään

        Minua ärsyttäisi, jos joku minun kaverini ottaisi tippini itselleen. Olen yleensä aika kohtelias, mutta nyt kyllä sanoisin, että takaisin se kolikko ja heti sittenkin. Hän saa tilata vain itselleen, mutta toisen tipin ottaminen on varastamista.


      • meitä.on
        boxi kirjoitti:

        Minua ärsyttäisi, jos joku minun kaverini ottaisi tippini itselleen. Olen yleensä aika kohtelias, mutta nyt kyllä sanoisin, että takaisin se kolikko ja heti sittenkin. Hän saa tilata vain itselleen, mutta toisen tipin ottaminen on varastamista.

        Juu, saisi tilata vain itselleen, kun laskun tullessa älyäisi myös maksaa sen. En kuitenkaan valita, hän on ainoa elossa ja suht. järjissään olevista kavereistani n. 50 vuoden takaa. Räknää siitä jos kiinnostaa


      • Maksatko sinä hänen laskunsa????


      • meitä.on
        boxi kirjoitti:

        Maksatko sinä hänen laskunsa????

        Kun en kärsi sitä jahkaamista ja tarjoilijan odottelemista, niin olen joskus maksellut. Historian saatossa hän on maksanut yhteisistä kuluista reilusti enemmän ja on auttanut muutenkin.


    • Osta_halpaa

      Älä tee kauppaa varten ostoslistaa, sillä sen noudattaminen tulee kalliiksi. Miksi pitäisi ostaa jauhelihaa, jos karjalanpaistia on vieressä 50 % alennuksella? Sinulla ehkä oli suunnitelmia, mutta niitähän voi aina muuttaa. Ensi viikolla hinnat saattavat olla toisinpäin.

      • Justiinsa


    • köyhyys.vituttaa

      Niukkuudessa kituuttaminen ei ole mitään elämää. Todellinen elämä alkaisi vasta lottovoittajana kun voisi tehdä sitä mitä haluaa eikä sitä mihin rahat riittävät.

      • Kylmää_matematiikkaa

        Pari miljoonaa tuntuu suurelta summalta, mutta ei se ole enempää kuin joku lääkäri tienaa koko työurallaan. Ostetaanpa siitä heti miljoonalla asunto, mökki, auto ja vähän muuta. Jatketaan kuluttamista sadan tonnin vuositahtia. Kahden miljoonan normaali lottopotti loppuu tuolla tavalla noin kymmenessä vuodessa. Jättipotilla pärjää pitempään, mutta niitä sattuu vielä harvemmalle. Rahojen loputtua on entistä tiukempaa, kun ne ostetut ihanuudet pitäisi jaksaa pitää yllä.

        Jos haluaa elää pitempään töitä tekemättä, täytyy pärjätä pääoman tuotolla ja se tarkoittaa pari kolme prosenttia vuodessa. Kahdesta miljoonasta voi siis huoletta käyttää 50000 vuodessa, ja hyvä tulohan se on puhtaana käteen. Mutta ei lottovoittajallakaan ole varaa tehdä ihan mitä tahansa nyt ja heti.


      • Muuta asennettasi. Niukkuudessa kituuttamisen voi muuttaa taloudelliseksi elämäksi. Juuri kukaan ei voi tehdä mitä haluaa. Revi vähästä.


      • Tulostaiulos

        Yrittäjän ei kannata nuukailla jos aikoo menestyä.

        Tiedän parikin yrittäjää jotka kituuttaa pienellä tuloksella. Ei raaski investoida koneisiin ja laiteisiin, "kun ne maksaa niin paljon".


      • Tulostaiulos kirjoitti:

        Yrittäjän ei kannata nuukailla jos aikoo menestyä.

        Tiedän parikin yrittäjää jotka kituuttaa pienellä tuloksella. Ei raaski investoida koneisiin ja laiteisiin, "kun ne maksaa niin paljon".

        Ei kannata säästää investoinneissa, jos ne ovat järkeviä: opiskelu, firma yms. Täytyy tajuta, missä säästää ja missä ei. Ei kannata olla jatkuva kitupiikki tai jatkuva törsäri: täytyy analysoida eikä jankuttaa samaa. Moni tekee aina samaa: pihtaa tai törsää. Ei hyvä valinta.


      • JLALLI

        perinteinen ei ne suuret tulot, vaan pienet menot


      • kitupiikki
        Tulostaiulos kirjoitti:

        Yrittäjän ei kannata nuukailla jos aikoo menestyä.

        Tiedän parikin yrittäjää jotka kituuttaa pienellä tuloksella. Ei raaski investoida koneisiin ja laiteisiin, "kun ne maksaa niin paljon".

        Jos ei ole markkinoita suurelle volyymille


      • roletaari

        Tuolla asenteella ei mikään tule koskaan riittämään. Aina on näköpiirissä sellaista tavoiteltavaa mihin eivät omat resurssit riitä.


    • köyhäilyä

      Kahden euron säästö? Eikö silloin kun saa rahaa.
      Muutoin olen samaa mieltä, vaatteet kannattaa tehdä itse, pitkällä tähtäimellä säästää.

      • katse-rahan-tekoon

        Heh heh hee! Kokeilepa tehdä vaikka farkut, ja ota kellosta aika kuinka kauan menee ja laske sitten tuntipalkka. Ethän myöskään unohda laskelmista työvälineiden, esim. ompelukoneen tai saumurin hintaa. Niin ja tietysti lasket myös kankaan, lankojen jne. hinnat...

        Siivojakin tienaa 50 € / päivä. Sillä saa jo tavikselle hyvin kelpaavat farkut - siis sellaiset, joiden tekeminen ei ihan joka ompelijalta yhdessä työpäivässä onnistu!


      • köyhäilyä
        katse-rahan-tekoon kirjoitti:

        Heh heh hee! Kokeilepa tehdä vaikka farkut, ja ota kellosta aika kuinka kauan menee ja laske sitten tuntipalkka. Ethän myöskään unohda laskelmista työvälineiden, esim. ompelukoneen tai saumurin hintaa. Niin ja tietysti lasket myös kankaan, lankojen jne. hinnat...

        Siivojakin tienaa 50 € / päivä. Sillä saa jo tavikselle hyvin kelpaavat farkut - siis sellaiset, joiden tekeminen ei ihan joka ompelijalta yhdessä työpäivässä onnistu!

        En farkkuja yrittäisikään tehdä, vaan suoria housuja ja paitoja, yleensä mikä kannattaa.
        Kun ei ole standardimittainen, saa juuri itselle sopivat.


      • Teen laatukankaasta yksinkertaiset housut töihin kelpaavina noin tunnissa. Kangas on laatua ja istuvuus hyvä. Kuinka kauan luulet että Kiinan vaatetehtaissa yksinkertaisia housuja väännetään? Varmaan 3 min.

        Urheiluhousujen kaavoilla upeasta kankaasta olen tehnyt kaikki housuni noin 20 vuoden ajan.
        Laatukangas, mielellään hieman stretchiä, kuminauhavyötärö, ja loistava kaava: aivan ihanat housut. Silkkiä, puuvillaa, laatupolyesterisekotetta juuri sellaisena kuin haluat ja aina istuvat.
        Turha räpellys pois. Kaiken maailman vetoketjuja ei tarvita, jos ei halua esitellä peffaansa. En tykkää, pitkä paita
        Jos haluaa, sitten vetoketjullinen versio, jota tekee illan.


      • Ompelukoneen saa noin 99 eurolla. Kaava maksaa noin 10 e ( osta hyvä! Esim Burdan helppokaava) Eli helppokaava housusta ja paidasta ja sitten kansalaisopistoon tms. opettelemaan ompelu, jos ei itse opi. Ja eikun tyylillä säästämään.
        Valmisvaatteiden kangas on kauheaa ohkaista seittiä.
        Hyvä kangas, helppo ja hyvä kaava ja avot! Teen kaikki vaatteeni itse, mutta yhä suosin tuota tyyliä.
        ( Minun ompelukoneeni on markkinoiden kallein Bernina ja kallein Bernina - saumuri eli en kaikessa säästä kun niin paljon ompelen. Kun jossain säästää, voi sitten johonkin laittaa)


      • exompelijanythoitsu

        Vaatteita ei kantsi enää tehdä itse, kankaat nyt saa kohtuuhinnalla, mutta napit, vetoketjut langat montaa väriä ja muut tarvikkeet maksaa aina paljon ja sitte pitää myös olla kunnon ompelukone ja saumurikin on melkeen pakollinen, kun nykyisin melkeen kaikki kankaat joustaa.
        Sitte pitää ostaa kaavoja niihin housuihin ja paitoihin tai tilata jokin käsityölehti, jossa kaavoja.
        H&M tai muut halpiskaupat myy alennuksessa hyvin halvalla vaatteita minäkin olet ostanut farkkuja 8-10 € ja t-paitoja 5-8€ lla.
        Kirppareita saa myös hyvää vaatetta ja jos se kone on,niin tuunaamalla saa kirppisvaatteistakin yksilöllisiä.
        Tietysti jos jotain nyt ompelee, pitää myös osata ommella kaikista ei siihen hommaan ole.


      • graatari
        boxi kirjoitti:

        Ompelukoneen saa noin 99 eurolla. Kaava maksaa noin 10 e ( osta hyvä! Esim Burdan helppokaava) Eli helppokaava housusta ja paidasta ja sitten kansalaisopistoon tms. opettelemaan ompelu, jos ei itse opi. Ja eikun tyylillä säästämään.
        Valmisvaatteiden kangas on kauheaa ohkaista seittiä.
        Hyvä kangas, helppo ja hyvä kaava ja avot! Teen kaikki vaatteeni itse, mutta yhä suosin tuota tyyliä.
        ( Minun ompelukoneeni on markkinoiden kallein Bernina ja kallein Bernina - saumuri eli en kaikessa säästä kun niin paljon ompelen. Kun jossain säästää, voi sitten johonkin laittaa)

        99€ ompelukone on täys paska ihan mopo ei kestä paksumpien kankaiden ompelua aina jumissa.
        erehdyin kerran sellasen ostamaan ja se hajosi heti takuun jälkeen, sitte ostin kunnon koneen Husgvarnan ja saumurin myös samaa merkkiä ne ovat kestäneet.


      • köyhäilyä
        exompelijanythoitsu kirjoitti:

        Vaatteita ei kantsi enää tehdä itse, kankaat nyt saa kohtuuhinnalla, mutta napit, vetoketjut langat montaa väriä ja muut tarvikkeet maksaa aina paljon ja sitte pitää myös olla kunnon ompelukone ja saumurikin on melkeen pakollinen, kun nykyisin melkeen kaikki kankaat joustaa.
        Sitte pitää ostaa kaavoja niihin housuihin ja paitoihin tai tilata jokin käsityölehti, jossa kaavoja.
        H&M tai muut halpiskaupat myy alennuksessa hyvin halvalla vaatteita minäkin olet ostanut farkkuja 8-10 € ja t-paitoja 5-8€ lla.
        Kirppareita saa myös hyvää vaatetta ja jos se kone on,niin tuunaamalla saa kirppisvaatteistakin yksilöllisiä.
        Tietysti jos jotain nyt ompelee, pitää myös osata ommella kaikista ei siihen hommaan ole.

        Napit olen ottanut pois jos joku vaate rikkoutuu tai muutoin ei ole enää käyttökelpoinen. Sitten on käyttöä kun tekee uutta.
        Vetoketjut ovat kalliita. Katselen tarjouksia, vinonauhoja löytynyt pätkissä halvalla.
        Kankaita saa usein halvallakin.
        Kun löytää hyvän kaavan, voi käyttää useasti.
        Tuunaus kannattaa, samaa mieltä, myös uuden tekeminen.
        Kärsivällisyyttä tuunauskin kysyy.

        Huomasin kun katselin isoja kokoja, ettei ollut ihan helppo löytää, itse ompelemalla ko. henkilö jolle olin hankkimassa, pääsisi vähemmällä.


      • exompelijanythoitsu
        köyhäilyä kirjoitti:

        Napit olen ottanut pois jos joku vaate rikkoutuu tai muutoin ei ole enää käyttökelpoinen. Sitten on käyttöä kun tekee uutta.
        Vetoketjut ovat kalliita. Katselen tarjouksia, vinonauhoja löytynyt pätkissä halvalla.
        Kankaita saa usein halvallakin.
        Kun löytää hyvän kaavan, voi käyttää useasti.
        Tuunaus kannattaa, samaa mieltä, myös uuden tekeminen.
        Kärsivällisyyttä tuunauskin kysyy.

        Huomasin kun katselin isoja kokoja, ettei ollut ihan helppo löytää, itse ompelemalla ko. henkilö jolle olin hankkimassa, pääsisi vähemmällä.

        Just, meikäläinen on pieni, kokoa 36 niin saan usein halvalla vaatteita alennuksesta upeita takkeja , farkkuja ja puseroita ja joistakin menee myös 34 koko, noita pieniä jää usein hajakokoja, koska suomalaiset naiset ovat yleensä kokoa 40.
        Pienikokoisena saan vaatteita 5-10€ alelaareista.
        Töissä minulla on työasu talon puolesta, joten vaatteeni ei kauheesti edes kulu.


      • Tyttäreni jättää usein vaatteitaan lojumaan lapsuudenkodissaan käydessään ja niitä sitten siivoilen ja pesen. Ovat niin kamalia ohuita kankaita, että ei uskoisi! Olen tottunut itse tehden aivan toisen tasoisiin kankaisiin.

        Siis olen samaa mieltä: samaa yksinkertaista kaavaa vain edestakaisin hyvällä kankaalla!
        Tänään juuri olin 100% itsetehdyissä vermeissä ison kaupunkini torilla ja minulta tuntematon kysyi, mihin yksi suuri muotiliike on muuttanut, joten en ihan räsypekalta vissiin kuitenkaan näyttänyt.


      • graatari kirjoitti:

        99€ ompelukone on täys paska ihan mopo ei kestä paksumpien kankaiden ompelua aina jumissa.
        erehdyin kerran sellasen ostamaan ja se hajosi heti takuun jälkeen, sitte ostin kunnon koneen Husgvarnan ja saumurin myös samaa merkkiä ne ovat kestäneet.

        99 E ompelukone on riskisijoitus, mutta on kyllä kannattanut tyttäreni ja yhden kaverini kohdalla. Jos haluaa katsoa, viitsiikö jatkossa ommella, tällä voi alkaa. Itsellä on noin 7 erilaista ompelukonetta ja niistä yksi on halpa, mutta on sekin ihan ok.


      • kkkkkkkkkkkk
        katse-rahan-tekoon kirjoitti:

        Heh heh hee! Kokeilepa tehdä vaikka farkut, ja ota kellosta aika kuinka kauan menee ja laske sitten tuntipalkka. Ethän myöskään unohda laskelmista työvälineiden, esim. ompelukoneen tai saumurin hintaa. Niin ja tietysti lasket myös kankaan, lankojen jne. hinnat...

        Siivojakin tienaa 50 € / päivä. Sillä saa jo tavikselle hyvin kelpaavat farkut - siis sellaiset, joiden tekeminen ei ihan joka ompelijalta yhdessä työpäivässä onnistu!

        Voihan asian ottaa harrastuksena, ei kaikesta tarvitse saada palkkaa.
        Varsinkin jos on työttömänä niin mikä sen parempi harrastus kuin joku hyödyllinen?


      • JLALLI
        exompelijanythoitsu kirjoitti:

        Just, meikäläinen on pieni, kokoa 36 niin saan usein halvalla vaatteita alennuksesta upeita takkeja , farkkuja ja puseroita ja joistakin menee myös 34 koko, noita pieniä jää usein hajakokoja, koska suomalaiset naiset ovat yleensä kokoa 40.
        Pienikokoisena saan vaatteita 5-10€ alelaareista.
        Töissä minulla on työasu talon puolesta, joten vaatteeni ei kauheesti edes kulu.

        Vaimo (aasialainen) on kans kokoa 36 ja innoissaan alennus/poistomyynneissä.
        Suomesta saa kuulemma hyvää laatua edullisesti juuri alunnus/poistomyynnistä.
        Hänellä on omat rahat käytössä shoppailuun, joten on erittäin tarkka ostoksissa.

        Aikanaan pari vuotta lainattiin vanhempien ompelukonetta, sitten ostettiin oma
        joka ei aivan halvin, mutta suht ok, kohtalaisessa käytössä ollut.
        Ja varmaan hintansa jo maksanut tavallaan...


      • kitupiikki
        JLALLI kirjoitti:

        Vaimo (aasialainen) on kans kokoa 36 ja innoissaan alennus/poistomyynneissä.
        Suomesta saa kuulemma hyvää laatua edullisesti juuri alunnus/poistomyynnistä.
        Hänellä on omat rahat käytössä shoppailuun, joten on erittäin tarkka ostoksissa.

        Aikanaan pari vuotta lainattiin vanhempien ompelukonetta, sitten ostettiin oma
        joka ei aivan halvin, mutta suht ok, kohtalaisessa käytössä ollut.
        Ja varmaan hintansa jo maksanut tavallaan...

        Eiks aasialainen vaimo tule hintoihinsa, kun pitää lähettää rahaa kotiin Aasiaan? Voipi olla turhia haaveita nää aasialaiset pikkuruokaiset vaimot


    • Tirehtör

      Hienosti sanottu. Mennään näillä eväillä. Hautaan ei Sippiläkään rahojaan mukaan saa, ellei sinne kirnuta väkisin. Ei raha oo mun valuuttaa.

    • Tässä on joitain omia säästämis konstejani:
      1. Etsi jokin tila jonka voi joko ostaa, tai vuokrata, jossa on sähkö ja vesipiste ja asu siellä. Itse asun tällä hetkellä 15 neliön kokoisessa varastoa muistuttavassa tilassa, josta maksan 160 €/kk.
      2. Älä omista autoa, vaan osta pitkäaikaisin joukkoliikenteen aikakortti. Itse ostin Tampereella bussikortin, jonka hinnaksi tuli 29 €/kk, kun ostin sen koko vuodeksi kertahinnalla 350 €. mikäli korttia lataisi kuukausi kerrallaan, niin hinta olisi jonkun 40 €/kk, joka lopulta tulisi maksamaan noin 480 € vuodessa. Vältä kaikin keinoin auton ostamista, ja kävele vaikka mikäli muuten et pääse. Itse joudun joinain aikaisina aamuina kävelemään töihin yli 5 kilometria, kun työvuoroni alkavat välillä niin aikaisin, ettei busseja vielä kulje. Sitä pitää vaan varata kävelyyn aikaa ja laittaa mukavat verkkarit päälle ja lenkkarit jalkaan.
      3. Pyri korjaamaan rikkinäiset tavarat. Itse korjasin juuri haaroista ratkenneet verkkarini ompelemalla ja sitä ennen korjasin kuluneet lenkkarini, ompelemalla kenkien kantapäiden kahdalle palan huopavuoresta, koska kenkien muovinen tuki oli tullut ulos kengän verhouksesta ja hankasi jalkaani ikävästi.
      4. Osta ja käytä vaatteita jotka eivät kulu käytössä. Itse tykkään käyttää verkkareita (takki ja housut) kun käyn asioilla, niin ei housut kulu haaroista, eikä takki nuhruunnu. Reiteni ovat hieman isot, kun tulee käytyä salilla jonkin verran, tai sitten olen vain läski, mutta joka tapauksessa joidenkin housujen kohdalla käy niin, että reiteni hiertävät housuihin reijän haarojen väliin, sisäreisien kohdalle. Verkkareissa ei ole tätä ongelmaa, eivätkä ne nuhruunnu käytössä.
      5. Mikäli täytyy matkustaa kauemmaksi, niin selvitä matkat aina ennen ja mikäli mahdollista, niin käytä hyväksi matkahuollon tarjouksia, internetin kimppakyytipalveluita, tai käytä onnibussia.
      6. Älä hanki tyttyystävää. Voi pojat, siinä sitä vasta rahaa meneekin ja aikaa, jonka voisit käyttää itsesi kehittämiseen, ja omien taitojesi kartuttamiseen, joilla voisit tulevaisuudessa ansaita vielä suurempia tuloja kuin mitä nyt. Eli, yksi säästömuoto voisi olla runkkaaminen - se on kuulkaas luksusta, eikä mitään köyhien hommaa se pimpin kanssa leikkiminen tänä päivänä.

      Yksi säästämisen muoto voisi kaiketi myös olla säästetyn rahan sijoittaminen ja siten, säästöillä säästöjen kartuttaminen. Itse suosittelen Nordnet palvelua: heillä on tosi kilpailukykyiset hinnat ja olen ollut tosi tyytyväinen sijoituksilleni saamaan tuottoon. kannattaa myös kysyä heiltä rohkeasti joko puhelimella, tai sähköpostilla - minua he ovat ainakin tosi ystävällisesti auttaneet, vaikka olenkin kysellyt aika typeriäkin välillä.

      • Tai hanki kunnollinen tyttöystävä.
        Katso, ettei ole kovin nalkuttava- ja tuhlaavaluonteinen, niin ihan halvalla pääset. Miehet ovat niin tomppeleita, että ottavat niitä high maintenance- pimuja, joihin rahaa ja aikaa uppoaa. Itsekeskeisiä. Ota joku kiva vaatimaton, niin koko elämän sen kanssa on kivaa.


      • isontalontyttäret
        boxi kirjoitti:

        Tai hanki kunnollinen tyttöystävä.
        Katso, ettei ole kovin nalkuttava- ja tuhlaavaluonteinen, niin ihan halvalla pääset. Miehet ovat niin tomppeleita, että ottavat niitä high maintenance- pimuja, joihin rahaa ja aikaa uppoaa. Itsekeskeisiä. Ota joku kiva vaatimaton, niin koko elämän sen kanssa on kivaa.

        Tai hankkii kunnon tyttöystävän, jolla rahaa, maita ja mantuja.


    • halva.us

      Halvaa myydään kauppojen kylmätiskeissä. En oikein luota siihen että pelkällä halvalla pärjää jos sitä pelkästään syö.

    • tollottollot

      Velkavipu

      Miksi velkaa pitäisi välttää ?
      Meillä on asuntolaina, korko 0,3%

      Paljonko maksat vuokraa ?

      • Velkaa kannattaa ottaa todella kohtuudella muutamiin asioihin.
        1) Asuntolaina: mahdollisimman pieni, mutta kannattaa kyllä. Siinä on kyse konkreettisesta satsaamisesta tulevaisuuteen. Sen sijaan sen kämpän remontointiin ei sitten kannata kauheasti ottaa,vaan remontoi kun rahaa riittää. Korjaus on korjaus, mutta ylim. remppaan
        2) Opiskeluun kannattaa ottaa lainaa
        3) Elinkeinoonsa.
        Velkaa sinänsä pitää välttää, koska jos se onkin pakko yhtäkkiä maksaa takaisin ,kuten 1980-luvun lopulla kävi, voi olla liemessä. Mitä vähemmän velkaa, sitä vapaampi on. Ja kukaan ei ole luvannut, että korko on aina 0.3%


      • tollottollot

        Miksi elinkeinoonsa pitää ottaa velkaa? Tuloa sieltä pitää tulla enemmän kuin menoja.

        Miksi asuntolainan pitää olla mahdollisimman pieni ?

        Omaisuuteni olen tehnyt tekemällä täysin päinvastoin mitä sinä neuvot.


      • hehhehheee
        tollottollot kirjoitti:

        Miksi elinkeinoonsa pitää ottaa velkaa? Tuloa sieltä pitää tulla enemmän kuin menoja.

        Miksi asuntolainan pitää olla mahdollisimman pieni ?

        Omaisuuteni olen tehnyt tekemällä täysin päinvastoin mitä sinä neuvot.

        Eli olet tehnyt omaisuutesi ottamalla asuntolainaa ;D
        Et ainakaan ole liikemies ja omaisuutesi on pientä, samoin tuotto.


      • tollottollot

        Omaisuuteni karttuminen on alkanut suuren laman aikana tehdyillä asuntokaupoilla eli tämän arvasin.

        Joo, en ole liikemies, olen yrittäjä. Omaisuuteni ei ole pientä, tai se on suhteellista. Tuotoista sen verran että saan vuodessa kevyesti verotettuja osinkoja 200k€. No, 160k€ jälkeen menee veroa vähän enemmän. Nyt voit haarukoida omaisuuteni arvoa.... tai siis yritykseni arvoa.


      • tollottollot kirjoitti:

        Miksi elinkeinoonsa pitää ottaa velkaa? Tuloa sieltä pitää tulla enemmän kuin menoja.

        Miksi asuntolainan pitää olla mahdollisimman pieni ?

        Omaisuuteni olen tehnyt tekemällä täysin päinvastoin mitä sinä neuvot.

        Monesti on tehtävä alkuinvestointi: esim. koneen ostaminen tai koulutuksen hankkiminen. Tähän voi joutua ottamaan lainaa. Tietysti.

        Pieni laina on helpompi hoitaa kuin suuri ja vastike on usein pienemmässä asunnossa pienempi. Jos haluaa asua kovin isosti, sitten täytyy laskea, onko varaa siihen isoon lainaan. Kukin tekee, miten parhaaksi haluaa.
        Ja jos tulee hankala aika, on helpompi hoidella pientä kuin suurta lainaa.


      • tollottollot kirjoitti:

        Omaisuuteni karttuminen on alkanut suuren laman aikana tehdyillä asuntokaupoilla eli tämän arvasin.

        Joo, en ole liikemies, olen yrittäjä. Omaisuuteni ei ole pientä, tai se on suhteellista. Tuotoista sen verran että saan vuodessa kevyesti verotettuja osinkoja 200k€. No, 160k€ jälkeen menee veroa vähän enemmän. Nyt voit haarukoida omaisuuteni arvoa.... tai siis yritykseni arvoa.

        Jos olet ottanut asuntolainaa sijoitusasuntoihin, se on juuri yrittämistä, johon voi joutua ottamaan lainaa.
        Omaan asuntoon, josta siis ei tule tuottoa, ei kannata kovasti sitä ottaa.
        Varmasti oli viisasta syvän laman aikana ostaa niitä asuntoja halvalla, jos varaa oli.


      • tollottollot kirjoitti:

        Miksi elinkeinoonsa pitää ottaa velkaa? Tuloa sieltä pitää tulla enemmän kuin menoja.

        Miksi asuntolainan pitää olla mahdollisimman pieni ?

        Omaisuuteni olen tehnyt tekemällä täysin päinvastoin mitä sinä neuvot.

        On äveriäämmän oloista, jos valitsee nimimerkkinsä ns. tyylikkäältä puolelta eikä sieltä junttinimittelypuolelta.


    • kitupiikki

      1. En pidä autoa
      2. Välttelen naisia
      3. En ole kytkyissä minkään pankin kanssa
      4. En tilaa netistä mitään
      5. Käytän vain prepaid puhelin/text liittymää
      6. Olen muutenkin syntymävitymäinen mies

      • tollottollot

        1.Kun ei ole autoa niin elämä ja bisneksen teko on rajoittunut.
        2. Häh ? Homoko olet ?
        3. Sukanvarressako pidät vähiä rahojasi ?
        4, eli ostat kalliilla lähikaupasta
        5. Taas tuhlaat
        6.oma vikas


      • kitupiikki
        tollottollot kirjoitti:

        1.Kun ei ole autoa niin elämä ja bisneksen teko on rajoittunut.
        2. Häh ? Homoko olet ?
        3. Sukanvarressako pidät vähiä rahojasi ?
        4, eli ostat kalliilla lähikaupasta
        5. Taas tuhlaat
        6.oma vikas

        Olen tyytyväinen. Kiertelen joskus ulkomailla. Siellä en ole yhtä tarkka.


      • kitupiikki
        tollottollot kirjoitti:

        1.Kun ei ole autoa niin elämä ja bisneksen teko on rajoittunut.
        2. Häh ? Homoko olet ?
        3. Sukanvarressako pidät vähiä rahojasi ?
        4, eli ostat kalliilla lähikaupasta
        5. Taas tuhlaat
        6.oma vikas

        Täydennän
        1. Hakeudun asumaan bussipysäkin lähelle, käytän tarvittaessa kaupungin tarjoamaan palvelubussia, vain bussilipun hinta
        2. Välttelen pummaavia naisia. Omillaan toimeentuleviakin saa
        3. Rahani ovat pankissa maksimituotolla minimikustannuksin
        4. En osta kalliilla mitään, ellei ole vankka syy maksaa korkeasta laadusta. En osta paskaa mistään
        5. Otan vastaan puheluja prepaid puhelimeeni. Soitan harvoin itse
        6. Kiertelen toisinaan Eteläeuroopassa. Toisella matkalla samoille alueille osaan jo elää sielläkin ovelasti. Mistään mukavuudesta tai kokemuksista en kovasti pihistele silloin
        7. Muutenkin olen syntymävittumainen mies niin, että on todella vaikeata käyttää minua hyväksi missään kusetuksessa
        8. Kai itse ostat coineja, olethan saanut vankat rahat Nigeriasta?


      • Minusta vaarana on yksivakaus eli aina samaa. Kannattaa olla vähän värikkäämpi, kuten esimerkiksi olet Etelä-Euroopassa, jossa elät hieman eri lailla.
        Eli jos sinänsä kitupiikkeilee, kannattaa satsata johonkin joskus.
        Tuo viitonen vähän ihmetyttää, jos sinulla on sitä rahaa. Ehkä kannattaa olla hieman enemmän giving ja soittaa joskus jollekin. Sukulaisille, ystäville?


      • kitupiikki kirjoitti:

        Olen tyytyväinen. Kiertelen joskus ulkomailla. Siellä en ole yhtä tarkka.

        Tämä on hyvä.


      • kitupiikki
        boxi kirjoitti:

        Minusta vaarana on yksivakaus eli aina samaa. Kannattaa olla vähän värikkäämpi, kuten esimerkiksi olet Etelä-Euroopassa, jossa elät hieman eri lailla.
        Eli jos sinänsä kitupiikkeilee, kannattaa satsata johonkin joskus.
        Tuo viitonen vähän ihmetyttää, jos sinulla on sitä rahaa. Ehkä kannattaa olla hieman enemmän giving ja soittaa joskus jollekin. Sukulaisille, ystäville?

        Ei ollenkaan samaa. Olen kierrellyt USAta ja myös osaksi Kanadaa. Olen päätynyt Eteläeurooppaan ja Saksan viinialueisiin. En väittänyt, että minulla mitenkään varsinaisesti olisi varallisuutta. Ei ole tosin edellytyksiä sossustakaan mitään pyydellä. Ihmisessuhteet, joilla on henkistä substanssia, hoidan hlökohtaisin tapaamisin. Hyvää alkukesää! Toivotan, koska se ei maksa mitään. Olenhan syntymävitymäinen mies.


      • Hyvää alkukesää sinullekin!


      • kitupiikki
        boxi kirjoitti:

        Hyvää alkukesää sinullekin!

        Kiitos!


      • kitupiikki
        kitupiikki kirjoitti:

        Kiitos!

        Halvalla elää Liettuassa ja Latviassa. Siellä ei vain viihdy.


      • kitupiikki
        tollottollot kirjoitti:

        1.Kun ei ole autoa niin elämä ja bisneksen teko on rajoittunut.
        2. Häh ? Homoko olet ?
        3. Sukanvarressako pidät vähiä rahojasi ?
        4, eli ostat kalliilla lähikaupasta
        5. Taas tuhlaat
        6.oma vikas

        Jäin miettimään homokysymystä. Tuleeko homoilu halvemmaksi kuin heteroilu? Ei minusta ole homoksi, oli säästöä tai ei


    • pönttömiljonääri

      Teen koko talven linnunpönttöjä. Säästän 6,35€/pönttö. Lyön rahoiksi

    • kitupiikki

      Onko nettiostelu edukasta? Palauttelu maksaa, tulee hutiostoksia enkä ota kustannussyistä luottokorttia. Miesten housut on ostettava palvelumyymälästä jossa on ompelija käytettävissä. Vain siten saa sopivat, joita voi pitää kauan. Jos on viidet eri vuodenaikoihin sopivat housut, ne kestävät vuosia. Tarttee vain pitää mahan kasvu kurissa. Anttilan tapauksessa monelta menivät vuosien nettiostossäästöt kerralla.

    • kitupiikki

      Tiedätkö, mitä sotilaan kaappi sisältää? Suunnilleen sillä määrällä roinaa pitäisi pärjätä. Vaatteita pitää olla enemmän. Ruokailuun siviilielämässä tarvitaan tietysti astiota. Lisäksi muistoesineet ja valokuvat ovat tärkeitä ainakin vanhemmalla iällä. Matkamuistoiksi kannattaa ostella käyttöesineitä, jos jotakin ostelee.

    • kitupiikki

      Joku kertoi korjaavansa vanhat vaatteensa käyttökelpoisiksi. Vetoketjun vaihtamisen ymmärrän, mutta muuten saa olla virtuoosi, jos vanhoista risoista saa korjaamalla käyttökelpoisia. Kannattaisiko paremmin myydä osaamistaan ja saada siitä selvää rahaa?

      • monitaitoinen.ukko

        Ei täällä ole enää mitään tekstiiliteollisuutta ja aika vähiin on varmasti hiipunut tavarataloissa esim. housujen lyhentämisetkin, ompelijoille ei ole kysyntää työelämässä.
        Vaatteiden korjaaminen itselle on ihan järkevää jos vaate on muuten kunnossa ja hyvä sekä sopiva itselle.
        Olen mies ja itsekin olen tehnyt pikku korjauksia vaatteisiini, esim. ommellut irronneen napin takaisin ja lujemmin kuin alkuperäinen sätös.
        Yllä vastanneelle kitupiikille, matkamuistoksi nimenomaan ei kannata ostaa käyttöesineitä jotka saattavat kulua pilalle tai rikkoutua käytössä, sitten ei ole mitään muistoa matkasta.
        Digikuvia kannattaa teettää ainakin parhaat valikoiden ihan paperikuviksi, näin eivät häviä jos kiintolevy hajoaa tai usb muistitikku häviää. CD-R/DVD-R levyjen kestoiästäkään ei tiedä vielä pitkän päälle.
        Paperikuva sen sijaan kestää ja kestää todistetusti. Nettipalvelujen kautta ei maksa paljoa kun lataa koneelta sinne kuvat ja valitsee koon ja pinnan (kiilto/matta) ja maksaa vaikka kortilla tai laskulla. Itse tulostaminen tulee paljon kalliimmaksi, tulostinpatruunat maksaa saman kuin koko tulostin.


      • monitaitoinen.ukko

        Ai niin ja olen sen verran kitupiikki kyllä itsekin että en ole lähtenyt älypuhelinhullutukseen mukaan. Siinä pitäisi periaatteessa maksaa nettiyhteys toiseen kertaan kun on jo olemassa valokuitulaajakaista tietokoneelle niin en halua maksaa nettiyhteydestä vielä älypuhelimellekin. Älypuhelimelle pitäisi olla toinen tietoturvaohjelmakin, sama päivitysrumba kuin tietokoneella yms. ja minua vituttaa sellainen säätäminen ja ajanhukka.
        Tietokoneella onnistuu kaikki samat ja enemmänkin mitä älypuhelimella.
        Käytän siis tavallista gsm -puhelinta edelleen.


      • kitupiikki
        monitaitoinen.ukko kirjoitti:

        Ai niin ja olen sen verran kitupiikki kyllä itsekin että en ole lähtenyt älypuhelinhullutukseen mukaan. Siinä pitäisi periaatteessa maksaa nettiyhteys toiseen kertaan kun on jo olemassa valokuitulaajakaista tietokoneelle niin en halua maksaa nettiyhteydestä vielä älypuhelimellekin. Älypuhelimelle pitäisi olla toinen tietoturvaohjelmakin, sama päivitysrumba kuin tietokoneella yms. ja minua vituttaa sellainen säätäminen ja ajanhukka.
        Tietokoneella onnistuu kaikki samat ja enemmänkin mitä älypuhelimella.
        Käytän siis tavallista gsm -puhelinta edelleen.

        Päädyin tablettiin, liittymä alle 20 €/kk. Ei mitään lisävirusturvaa tms. Lisäksi on prepaid känny 10 €/v, siis vuodessa. Laskut pankin automaatilla tai suoramaksuina.


      • köyhäilyä

        Korjasin vanhan silkkineuleen, joka oli liian pieni, laitoin vinonauhasta kiilan sivu- ja hihasaumoihin. Paidan alla käytettynä ei huomaa. En raskinut poiskaan heittää.
        Myös kaulukset ja hihansuut voi uusia trikooresorilla.


      • kitupiikki
        köyhäilyä kirjoitti:

        Korjasin vanhan silkkineuleen, joka oli liian pieni, laitoin vinonauhasta kiilan sivu- ja hihasaumoihin. Paidan alla käytettynä ei huomaa. En raskinut poiskaan heittää.
        Myös kaulukset ja hihansuut voi uusia trikooresorilla.

        Paidat kiristää mahan puolelta. Voisikohan selkäpuolelle neuloa kiilamaisen kappaleen jotakin kangasta


    • roletaari

      Yksinkertainen ja tehokas perusohje.
      Älä ajattele toisten aivoilla vaan elä vain omien, TODELLISTEN tarpeittesi mukaan!
      Pystyt elämään varsin hyvätasoisesti vähällä rahalla.

    • MiniKroisos

      Tuo on hyvä ohje, kuluttaa vähemmän kuin tienaa niin varmasti pärjää pienelläkin rahalla.
      Vielä kun esimerkiksi seuraa ja hyödyntää tarjouksia mahdollisimman tarkkaan, niin niilläkin jo säästää pitkän siivun päivittäisissä välttämättömyyksissä.
      Itse asun nykyään pienessä talossa, suht pienen kaupungin reunamilla, kuitenkin hyvien teiden likellä, että täältä pääsee pyörälläkin noin 15-20 minuutissa tuohon keskusta-alueelle, missä on mm. Lidl ja Talouspörssi noista edullisista kaupoista.
      Ja lähin iso kaupunkin on noin 30 päässä, eli sieltäkään ei ainakaan autollisen ole paha hakea tarvikkeita kun muutenkin tässä töiden puolesta joutuu liikkumaan.
      Talon ostin muutama vuosi sitten, kun sain perintöä sekä ainakin omalla tasolla mitattuna sain myös pari aika isoa veikkausvoittoa. Ja tietysti muutenkin olen ollut koko ikäni säästäväinen, et rahaa on sukan varressa muutenkin.
      Asumisessa isoimmat kulut on sähkö ja lämmitys, mutta niistäkin pystyy aika pienellä vaivalla pihtaamaan. Esimerkiksi polttopuuta hankin aika paljon ilmaisena keräämällä hakkuuaukeilta tällaista "jätepuuta", mikä ei kelpaa muualle, vaan joko jäisi maastoon maatumaan tai päätyisi kaatikselle. On kuitenkin polttokelpoista puuta. Trukkilavoja myös saa useista firmoita ilman, toki niistä täytyy naulat poistaa mutta sama juttu, lämmityspuuksi kelpaa hyvin.
      Autona mulla on yleensä ollut aina vanhoja menopelejä, joita pystyy korjaamaan itsekin ja joissa käyttökulut on edullisemmat kuin uusissa.
      Nyt on jo kolmas Skoda Felicia-farkku menossa, ostin yhdeltä perikunnalta tonnilla, kuitenkin kilometrit oli ostaessa vajaa 90tkm ja auto on muutenkin uudenveroisessa kunnossa eli ajan tällä varmasti usean vuoden huoletta. Vielä kun nuo kaksi edellistä myin eräälle tutulle ja sain niistä noin 800€ yhteensä, niin ei ollut siihenkään nähden paha hankinta.
      Ainoa vaan, että tämä on 1,3l pikkukoneella, eli vähän tehoton jos jotain tarvitsee kuskata peräkärryllä ja ylipäätään isomman kuorman kanssa kulkiessa.
      Niin juu ja kyllä mulla on myöskin mopoja 2kpl, toinen lavamallinen ja toinen tavallinen. Niilläkin ajelen tällaisia kiireettömiä menoja myöskin. Ovat vielä edullisia käytöltään, vaikka ei tuo autokaan nyt ole kovin kallis pidettävä, kuitenkin täydet bonukset vakuutuksissa ja vero menee kokonaismassan mukaan, eli on vielä jonkin verran pieenmpi kuin olisi jos päästöjen mukaan verotettaisiin.
      Bensaa mä ostan myös niin, että aina sen ollessa halvempaa, niin ostan sitä reilusti. Tai kallistahan se on ollut jo vuosia, vielä kun käytän tuota 98-oktaanista, mutta hintanotkahdusten mukaan tulee mentyä. Eli onnistun usein ajoittamaan tankkaamisen niin, että kun hinta käy reilusti normitasoa alempana, tankkaan auton ja mulla on myös aina 1-2 jerrykanisteria mukana autossa, niin otan nekin täyteen ja tankkaan kotona sit lisää tarpeen mukaan.
      Kuten nytkin oli hiljattain tällainen "notkahdus", eli hinta pyöri pitkään siinä 1,65-1,70€/l ja se yhdellä asemalla tipahti pariksi päiväksi 1,57€/l tasolle, niin totta kai auton tankki piripintaan täyteen ja kanisterit vielä täyteen. Kun kyllähän 70 litran satsissa jo tuollainen 3-4 sentin hintaerokin jo tuntuu saati sitten tuollainen 10 sentin ero. Ja pitkässä juoksussa siinä jo vuositasolla tekee isomman eron siihen touhuun.
      Ruuissa ym kannattaa ostaa tietysti isompia eriä ja tarjouksesta niin paljon kuin voi. Sillä säästää jo yhdellä kauppareissulla helposti reilunkin summan. Vielä kun kulkee niin, että on mahdollisimman monta kauppaa pienellä alueella, niin ei tarvitse isommin ajella ympäriinsä, vaan voi tehdä koko kauppakierroksen jalkaisin yhdeltä parkkikselta käsin tai sitten korkeintaan joutuu siirtämään autoa tien toiselle puolen. Itse käyn usein eräällä tällaisella keskittymällä tuossa isossa kaupungissa, missä löytyy Minihinta, Tokmanni, Lidl, Talouspörssi ja Prisma noin 500m säteellä toisistaan.
      Noista halpakaupoista ostan kodintarvikkeet vallan, esimerkiksi 56rll jättisäkki WC-paperia maksaa halpakaupassa normistikin 10€ ja joskus sitä saa tarjouksesta 8-9€/säkki. Ja pyykkipulveria 5kg säkki vitosella, vartalosaippuaa 2€/3l kannu jne. Vaatteet myös yleensä ostan Tokmannilta tai muiden kauppojen tarjouksista halvimman mukaan.
      Ruokaan yt tietysti täytyykin syödä mahdollisimman monipuolisesti, eli toki ostan normihintaistakin sen verran kun tarvitsee, mutta tarjouksiakin pyörittämällä saa ruokavalion pidettyä kyllä monipuolisena. Näin kesäaikaan esim. moni vihannesviljelijä myy kojussaan myöskin tällaisia "2-laadun" vihanneksia huomattavan edulliseen. Ja esim tomaateissa ei ole kaupan tomaatteihin muuta eroa, paitsi että nämä "sekundalaadut" ovat isompia ja hintakin on sitten yleensä vähintään puolet halvempi.
      Eli kyllä tällaisellakin toiminnalla tosiaan pienemmälläkin rahalla pärjää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe