Helsingin slummit?

topi

Joku tuolla alempana kyseli, onko Helsingissä slummeja, joten voidaan avata tälle keskustelulle oma aihe.

Laajassa mielessä tekisi mieli sanoa, että kaikki keskustasta itään (paitsi Kulosaari ja pari pientä kaupunginosaa Laajasalon kyljestä), mutta sanokaapa muutkin mielipiteenä.

Joka tapauksessa kai ainakin Mellunmäki, Jakomäki, Vesala ja Kontula.

55

8484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kundi

Mainitsemasi paikat ovat kaukana slummeista.

Matkustaisit enemmän niin luulisit vähemmän.

• Milla9

Jakomäki, Mellunmäki, Kontula etc. on lähiöitä, ei slummeja.
        Kansainvälinen termi slummi tarkottaa kaupunginosaa jossa toteutuu seuraavat kriteerit:
        Kaikkialla huomattavaa köyhyyttä, täysin rempalleen jätetyt asuintalot joita ei korjata, yleensä toimimaton viemäri- ja sähkö- sekä lämmitysjärjestelmä, paljon mittavia sosiaalisia ongelmia joka korttelissa, paljon ihmisiä ahdettuna pieniin asuntoihin, paljon purettuja ja hylättyjä taloja joille ei tehdä mitään.
        Tällasii slummeja on esim. Yhdysvaltain suurkaupungeissa. Niihin ei ulkopuolisella useinkaan oo mitään asiaa edes päiväsaikaan.
        Et näin.

• vjk
        Milla9 kirjoitti:

Kansainvälinen termi slummi tarkottaa kaupunginosaa jossa toteutuu seuraavat kriteerit:
        Kaikkialla huomattavaa köyhyyttä, täysin rempalleen jätetyt asuintalot joita ei korjata, yleensä toimimaton viemäri- ja sähkö- sekä lämmitysjärjestelmä, paljon mittavia sosiaalisia ongelmia joka korttelissa, paljon ihmisiä ahdettuna pieniin asuntoihin, paljon purettuja ja hylättyjä taloja joille ei tehdä mitään.
        Tällasii slummeja on esim. Yhdysvaltain suurkaupungeissa. Niihin ei ulkopuolisella useinkaan oo mitään asiaa edes päiväsaikaan.
        Et näin.

TOUKOLA ON SLUMMI

• Vesimies84
        Milla9 kirjoitti:

Et näin.

Narkkarit ja psykiatrisen avohoitopotilaat luovat turvattomuuden tunnetta Helsinkiin, kaupunginvaltuutetut Ilkka Taipale ja Jukka Järvinen ja avustustyöntekijä Heikki Hursti ovat huolissaan kehityksestä Helsingissä. Lepsuilu sosiaali- ja terveystoimen puolessa Helsingissä ei auta asioita edistymään ja paranemaan näin että annetaan vaarallisten ihmisten hillua vapaina kaduilla riehumassa ja ihmisiä pelottelemassa.

Tällöin kaikki resurssit kohdistuu järjestyksenvalvojiin ja poliiseihin pitämään järjestystä yllä. Ja kun itse tekijä joutuu vankilakierteeseen tällöin itse tekijällä muu elämä menee pipariksi kun on jo olemassa rikosrekisteri. Remu Aaltosellakin meni 10 vuotta näpistyksiä tehden, onneksi ei murhamieheksi ryhtynyt, rokkimusa oli tavallaan Remun pelastus jo 60-luvun puolivälissä.

Oikeistolainen kuntapolitiika ei pelasta Helsinkiä, tästä ovat varmimmin tietoisia Aarno "Loka" Laitinen, Erkki Tuomioja, Pentti Arajärvi ja Henrik "Henkka" Nyholm. Jos jotkut Harry Bogomoloff ja Jan Vapaavuori uskottelevat että kyllä Kokoomus nostaa yksistään Helsingin profiiliikuvaa, niin ovat tässä täysin ulalla, köyhät, työttömät, päihdeongelmaiset, mielisairaat ja vammaiset kuntalaiset on otettava myös huomioon päätöksenteossa Helsingissä. Arvaa vituttiko Kalle Könkkölää ja vituttaako Sami Hellettä eriarvoistava päätöksenteko, kyllä vitutti/vituttaa.

Väinö Ilkka Ilari Taipale
        https://www.hel.fi/static/helsinki/valtuutetut/kuvat/taipale-ilkka.jpg

Aarno "Loka" Laitinen
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Aarno_Laitinen#/media/Tiedosto:Aarno_Laitinen.jpg

Harry Bogomoloff
        https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1199,h_801,f_auto,fl_lossy,q_auto/13-3-9670561.jpg

Erkki Tuomioja
        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/image/policy:1.54050:1460866016/vl-DorisImage-3861788.jpg?f=default&w=800&$p$f$w=1a6b8d8

Henry "Remu" Aaltonen
        https://img.ilcdn.fi/AKpRujsRSAjkieLTxOJ9_rZpzBk=/full-fit-in/612x/img-s3.ilcdn.fi/890a73a0d3eaa361a3998422dea5cff91264b70e37ed8e2692cb8a288913e269.jpg

Pentti Arajärvi
        https://www.karjalainen.fi/media/k2/items/cache/8e8913f67aff9f33d4917a5b72a36cbc_XL.jpg

Kalle Könkkölä
        https://static-sls.smf.aws.sanomacloud.net/etlehti.fi/s3fs-public/styles/medium_main_image_no_upscale/public/wysiwyg_images/kalle_konkkala_2.jpg?xEeYLedr3Vl1wjK9KUsr4wjxpHS9_U1_&itok=fWuGavGv

Heikki Hursti
        https://fi-seiska-cdn-pro.seiska.fi/files/styles/article_page_image_770px_wide/s3/2017-12/DSC_1228.jpg?itok=fmC01TEy

Jukka Järvinen
        https://fi-seiska-cdn-pro.seiska.fi/files/styles/article_page_image_770px_wide/s3/2017-12/DSC_1228.jpg?itok=fmC01TEy

Jan Vapaavuori
        https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1199,h_801,f_auto,fl_lossy,q_auto/13-3-9670561.jpg

Sami Helle
        https://img.discogs.com/mOja-c7AAmO0mzrbzjqosEsJi2w=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/A-3617240-1427269626-5206.jpeg.jpg

Henrik "Henkka" Nyholm
        https://ehdokaskone.yle.fi/csa/profiles/candidate16719.jpg?t=1488739162

• Vesimies84
        vjk kirjoitti:

TOUKOLA ON SLUMMI

Vitut on mikään slummi, mun faija asui Toukolassa vuosina 1948-1961 Intiankatu 19:ssa ja kävi koulua Väinölänkatu 7:ssa Käpylässä vuosina 1948-1954 sekä loppuluokat Mäkelän koulussa Vallilassa Hattulantie 2:ssa vuosina 1954-1955, minäkin haluaisin asua näillä seuduin jos olis tulonsaanti mulla paremmalla tolalla, Toukola on Vallilan, Hermannin, Arabianrannan, Kumpulan ja Käpylän ohella parasta seutua Helsingissä, on ollut ja tulee aina olemaan, perusstadilaista seutua kunnon vanhan ajan duunariväen henkeä!

Ennen muuttoa Intiankadulle 1948 mun faija asui Kymintie 75:ssa Kumpulassa vuodet 1941-1948.

Ja mun mutsin eno kävi koulua Aleksis Kiven koulussa vuosina 1935-1943.
        Vuodet 1935-1943 olivat kulttuurillisesti jänniä vuosia mutta poliittisesti, yhteiskunnallisesti ja sotilaallisesti kuohuvia.

Ei ole kuule mulla hinkua Kannelmäkeen, Itä-Pasilaan, Kontulaan eikä Jakomäkeen eikä liiemmin kylläkään Pihlajamäkeenkään. Vähävaraisemmat kansalaiset kun asuvat vuokralla, nirppanokat kermapersekokoomuslaiset kun eivät voisi suin surminkaan asua vuokralla kerrostalolähiössä joka rakennettu 1960-1990-luvulla.

Kerrostalolähiöitä asuttaa enimmäkseen tavalliset palkansaajat ne jotka pitää työllisyyttä yllä Suomessa!

Väinölänkatu 7 koulu Käpylässä Helsingissä
        https://hkm.finna.fi/Cover/Show?id=hkm.HKMS000005:km0000ofwr&index=0&size=large

Hattulantie 2 Mäkelän koulu Vallilassa Helsingissä
        https://hkm.finna.fi/Cover/Show?id=hkm.HKMS000005:000011tw&index=0&size=large

• Anonyymi

Suomalaisen mittapuun mukaan slummeja ovat.

• osittain

Onhan itäosissa hyviä ja viihtyisiä osia joka puolella, omakoti-, rivari- sekä kerrostaloalueita. Kaveri esim asui tosi rauhallisessa talossa Jakomäessä. Taloyhtiössä suurin osa omistusasuntoja.

Tietty löytyy pahempaakiakin kortteleita.
      Lähiöiden osalta kaupungin vuokrakämppien suuri määrä tunnetusti lisää epävakautta.

Henk. koht on suuri ennakkoluulo Itä-Pasilaa ja Maunulaa kohtaan. Ja taas, ko. alueillakin on varmasti mukaviakin alueita.

• Vesimies84

Maunulanpuisto on juuri ja juuri sen verran iso metsälääni että sinne pystyy hukkumaan puiden ja saniaisten sekaan lenkkeillessään varsinkin kesäaikaan, vain aurinko pilkottaa puiden välistä, ihanaa kun Helsingissä on vielä viheralueitakin!

Ainoastaan autoväylien humina hieman häiritsee Maunulanpuistossa liikkuessa, aion käyttää vastedeskin Maunulanpuiston lenkkipolkuja hyödyksi kunnon kohotusta ja virkistäytymistä varten!

Maunulan majaa ei saa purkaa, se on Suomen Ladun omistuksessa ja tunnen muuten Suomen Ladun yhden toimijan (mies) pojan, on mun vapaa-ajan avustajana hänen poikansa.

• BrundVik

Kallio on jo osittain slummiutunut, vaikkakin toiset kuvittelevat sen olevan taidetta.

• Kalliosta

Kerropa minulle, missä Kalliossa on slummialueita. Olen asunut täällä Kalliossa eri alueilla yli 20 vuotta enkä vielä ole slummiin törmännyt. Voin sanoa tuntevani alueen läpikotaisin. Täällä asuu suurimmalta osin normaaleja töissäkäyviä ihmisiä, laitapuolen kulkijoitakin toki näkee, mutta vähemmän. Eivätkä hekään kaikki suinkaan asu Kalliossa vaikka täällä liikkuvatkin.

Ei Kallio ole taidetta eikä lähiöläisten huvipuisto, vaikka monet täällä öisin möykkäävät ääliöt niin kuvittelevatkin, vaan ihan normaali ja hyvä kaupunginosa elää ja olla.

• Disneyworld
        Kalliosta kirjoitti:

Kerropa minulle, missä Kalliossa on slummialueita. Olen asunut täällä Kalliossa eri alueilla yli 20 vuotta enkä vielä ole slummiin törmännyt. Voin sanoa tuntevani alueen läpikotaisin. Täällä asuu suurimmalta osin normaaleja töissäkäyviä ihmisiä, laitapuolen kulkijoitakin toki näkee, mutta vähemmän. Eivätkä hekään kaikki suinkaan asu Kalliossa vaikka täällä liikkuvatkin.

Ei Kallio ole taidetta eikä lähiöläisten huvipuisto, vaikka monet täällä öisin möykkäävät ääliöt niin kuvittelevatkin, vaan ihan normaali ja hyvä kaupunginosa elää ja olla.

Kaikkien olisi lunastettava lippu viikonloppuisin...

niin kyllä turha molotus loppuisi !

• Vesimies84

Kalliossa soi työväenlaulu-, folk-, punk-, reggae- ja rapmusiikki, ihanan rentoa hippiseutua, sexishoppeja, thaihierojia, baareja ja kebabravintoloita löytyy Kalliosta, ja mikä parasta, Kallion seurakunnan kirkkoherra Teemu Laajasalo eteni Helsingin piispaksi, täysin pätevä tähän virkaan. Hyvä Teemu! Bravo! 🤗

Kalliossa kaikuu Eino Leinon, Pentti Saarikosken, Pentti Saaritsan, Tommy Tabermannin ja Arto Mellerin runot.

Teemu Laajasalo ja Irja Askola
        https://www.seurakuntalainen.fi/wp-content/uploads/2015/10/Teemu-Laajasalo-ja-Irja-Askola-705x529.jpg

• Pertsa

Ei Suomessa eikä muuallakaan pohjoismaissa ole mitään slummeja, tosin huonompia alueita ovat nuo Mellunmäet yms mutta ei ne niin huonoja ole että ne slummeja olisivat.

Olen asunut ja reissannut esim. Aasiassa ja tiedän mitä oikeat slummit ovat, siellä monet ihmiset asuu puuhökkeleissä ja peseytyvät ja käyttävät likaista jokivettä. Heillä on niin huonot oltavat että hädintuskin ruokaa pystyvät ostamaan, ei ne ole mitään narkkarien, rikollisten ja denojen pesäpaikkoja kuten jossain jenkkileffoissa aina näytetään.

• Nipsulipas.

>Joka tapauksessa kai ainakin Mellunmäki, Jakomäki, >Vesala ja Kontula.

Jo käyttämäsi lauseen asettelu kertoo, että et ole koskaan noissa paikoissa asunut tai edes käynyt. Älä tee kattavia johtopäätöksiä jos sinulla ei ole oikeita tai edes välttävbiä tietoja aiheesta.

• Mari

HELSINGISSÄ EI OLE SLUMMEJA!!!! Uskokaa se jo, maalaiset!!! Itse olen Jakomäessä asunut vuosia, ja voin kertoa, että Jakomäki on kaukana slummista!!! Se "slumminarkkarikehto, josta et hengissä pois selviä"-maine on oikeesti perua jostain 60-70-luvulta (ehkä siinä silloin oli hitunen totta). Valitettavasti tuo maine istuu todella sitkeessä!! Ilmeisesti, kun ihmiset jotka eivät koskaan ole Jakomäessä edes käyneet, luulevat tietävänsä millaista täällä on. Se, että Jakomäessä (ja tietyissä Itä-Helsingin osissa) asuu prosentuaalisesti vähemmän akateemisesti koulutettua väkeä ja tulot ovat keskimääräistä matalemmat, ei tee näistä alueista slummeja!

• jakis
        Mari kirjoitti:

HELSINGISSÄ EI OLE SLUMMEJA!!!! Uskokaa se jo, maalaiset!!! Itse olen Jakomäessä asunut vuosia, ja voin kertoa, että Jakomäki on kaukana slummista!!! Se "slumminarkkarikehto, josta et hengissä pois selviä"-maine on oikeesti perua jostain 60-70-luvulta (ehkä siinä silloin oli hitunen totta). Valitettavasti tuo maine istuu todella sitkeessä!! Ilmeisesti, kun ihmiset jotka eivät koskaan ole Jakomäessä edes käyneet, luulevat tietävänsä millaista täällä on. Se, että Jakomäessä (ja tietyissä Itä-Helsingin osissa) asuu prosentuaalisesti vähemmän akateemisesti koulutettua väkeä ja tulot ovat keskimääräistä matalemmat, ei tee näistä alueista slummeja!

Olet oikeassa.Jakiksen kohdalla mennyt aika istuu kovaa vieläkin mutta kun nykyään kattoo jakista ni hiukan muuttunut mitä oli joskus.

Kontulas taphtuu paljon mut onko slummi tai jotenki huonompi asuinalue.
        Sana slummi kuten moni todennut ni ei kyllä istu suomalaiseen kulttuuriin.

Moni jotka tulevat pohjoisesta ovat kuulleet et esim ullanlinna hyvä ja hieno ja et 400e saa hyvän yksiön.Ei voi muuta ku vähä ihmetellä.

JOs on tärkeä paikannimellä et asun siellä ja siellä ni siitä vaan.
        Itse syntyperäinen stadilainen ja aina viihtynyt täällä ja 90% ovat tänä pvänä stdilaisista muualta tulleita jolla ei hajuakaan tästä ja yritäppä puhua slangia ni johan moni repii pelihousunsa kun eivät ymmärrä.

• Mari
        jakis kirjoitti:

Olet oikeassa.Jakiksen kohdalla mennyt aika istuu kovaa vieläkin mutta kun nykyään kattoo jakista ni hiukan muuttunut mitä oli joskus.

Kontulas taphtuu paljon mut onko slummi tai jotenki huonompi asuinalue.
        Sana slummi kuten moni todennut ni ei kyllä istu suomalaiseen kulttuuriin.

Moni jotka tulevat pohjoisesta ovat kuulleet et esim ullanlinna hyvä ja hieno ja et 400e saa hyvän yksiön.Ei voi muuta ku vähä ihmetellä.

JOs on tärkeä paikannimellä et asun siellä ja siellä ni siitä vaan.
        Itse syntyperäinen stadilainen ja aina viihtynyt täällä ja 90% ovat tänä pvänä stdilaisista muualta tulleita jolla ei hajuakaan tästä ja yritäppä puhua slangia ni johan moni repii pelihousunsa kun eivät ymmärrä.

...on niin, että Helsingissä on erittäin kallista asua. Kulosaaressa, Ullanlinnassa, Marjaniemessä yms. ei "tavallisella" ihmisellä ole varaa asua, asunnon ostamisesta puhumattakaan... Jossain yksiössä ehkä, mutta eihän sellaiseen esim. lapsiperhe mahdu...
        Se, että nuo alueet ovat niin kalliita, ei moni ei-Helsinkiläinen välttämättä tiedä.
        Vertailun vuoksi.. Jostain Humppilasta saa omakotitalon samalla hinnalla millä Jakomäestä/mistä tahansa Itä-Hgistä kaksion!!
        Ellet saa aivokirurgin palkkaa (kukapa ei haluaisi asua omakotitalossa meren rannalla..), on Helsingissä todellakin kannattavinta asua just esim. Jakomäessä. Se, että paikka ei välttämättä voi komeilla arkkitehtuurillaan, ei oikeuta sanomaan sitä slummiksi. Jakomäki on luonnonläheistä, viihtyisää seutua!
        Tuntuu siltä, että myös Itä-Hgille on väkisin yritetty laittaa "slummi"-leima päälle. Itä-Helsingissä asuu yli 140 000 ihmistä. Jos meillä olisi tällainen määrä slummeissa asuvia ihmisiä, olisi se jo pienoinen ongelma...

• rutabaga
        Mari kirjoitti:

että muuttaisit takaisin sinne mistä olet tullut, eli kauas. Jakista ei voi luokitella muuksi kuin betonilähiöksi, joka vastaa pahimmanlaaudun slummia.

• Mari
        rutabaga kirjoitti:

että muuttaisit takaisin sinne mistä olet tullut, eli kauas. Jakista ei voi luokitella muuksi kuin betonilähiöksi, joka vastaa pahimmanlaaudun slummia.

..mainitsinkin, arkkitehtuuri ei Jakomäessä mitenkään loistokasta ole. On kuitenkin liioiteltua sen vuoksi sanoa sitä slummiksi.
        Niin, Kalliossa olen syntynyt ja Jakomäessä asunut viimeiset 20 vuotta, että enpä tästä kovin kaus pääse... ;)

• rutabaga
        Mari kirjoitti:

..mainitsinkin, arkkitehtuuri ei Jakomäessä mitenkään loistokasta ole. On kuitenkin liioiteltua sen vuoksi sanoa sitä slummiksi.
        Niin, Kalliossa olen syntynyt ja Jakomäessä asunut viimeiset 20 vuotta, että enpä tästä kovin kaus pääse... ;)

että mä en ole asunut jakiksessa ikinä ja tuskin ikinä tulen edes asuamaan siellä, mutta tiedän missä jakis on koska valitettavasti sinne on eksynyt tuttuja asumaan (sosialliset syyt), joten tiedän mistä puhun.

• Mari
        rutabaga kirjoitti:

että mä en ole asunut jakiksessa ikinä ja tuskin ikinä tulen edes asuamaan siellä, mutta tiedän missä jakis on koska valitettavasti sinne on eksynyt tuttuja asumaan (sosialliset syyt), joten tiedän mistä puhun.

Mielestäni Jakomäessä ei arkkitehtuurin lisäksi (onneksi sekin korjaantuu; kaikkien talojen julkisivut tullaan uusimaan lähivuosina, muutama talohan on jo rempattu) ole oikeastaan huonoja puolia (mitä nyt muutama spurgu ostarilla, mutta missä niitä ei olisi?). Täällä on turvallista liikkua (ja se on fakta!), palvelut ok, keskusta 25min. päässä, luontoa ja ulkoilureittejä löytyy vierestä. Mitä muuta asuinpaikaltaan haluaa?!
        Minä en ainakaan halua raataa itseäni kipeäksi vain voidakseni sanoa asuvani jollakin ns. "paremmalla" alueella. Näin jää vielä varaa elää "leveästi", matkustella, tms.. (tietenkin on eri asia, jos oleellista on asuuko se aivokirurgi naapurissa... ;)

• rutabaga
        Mari kirjoitti:

Mielestäni Jakomäessä ei arkkitehtuurin lisäksi (onneksi sekin korjaantuu; kaikkien talojen julkisivut tullaan uusimaan lähivuosina, muutama talohan on jo rempattu) ole oikeastaan huonoja puolia (mitä nyt muutama spurgu ostarilla, mutta missä niitä ei olisi?). Täällä on turvallista liikkua (ja se on fakta!), palvelut ok, keskusta 25min. päässä, luontoa ja ulkoilureittejä löytyy vierestä. Mitä muuta asuinpaikaltaan haluaa?!
        Minä en ainakaan halua raataa itseäni kipeäksi vain voidakseni sanoa asuvani jollakin ns. "paremmalla" alueella. Näin jää vielä varaa elää "leveästi", matkustella, tms.. (tietenkin on eri asia, jos oleellista on asuuko se aivokirurgi naapurissa... ;)

että onko jakis slummi vai ei ja mä olen edelleenkin sitä mieltä ettei jakista voi luokitella muuksi kuin slummialueeksi, jonne on pesiytynyt sosiaaliavulla eläviä ihmisiä sekä pakolaisia. Olen itse asunut stadissa siellä sun täällä, mutta jakikseen en suostuisi muuttamaan kuin pakosta.

• Mari
        rutabaga kirjoitti:

että onko jakis slummi vai ei ja mä olen edelleenkin sitä mieltä ettei jakista voi luokitella muuksi kuin slummialueeksi, jonne on pesiytynyt sosiaaliavulla eläviä ihmisiä sekä pakolaisia. Olen itse asunut stadissa siellä sun täällä, mutta jakikseen en suostuisi muuttamaan kuin pakosta.

Olet oikeassa, juuri siitä olikin kyse! Ja mä yritin selittää miksi Jakomäki ei ole slummi.
        Kirjoituksestasi päätellen pidät näitä mainitsemiasi jotenkin b-luokan ihmisinä?! Oon sen verran kiertänyt maailmaa, että ulkomaalaiset eivät ainakaan mua häiritse (tää vanha klisee: monikulttuurisuus on rikkaus) ja sosiaaliavulla eläviä ihmisiä asuu muuallakin (onhan opiskelijatkin heitä!), pelkäätkö saavasi tartunnan heistä?! Itse en tunne täältä muuten yhtäkään sosiaaliavulla elävää... Älä yleistä!

• rutabaga
        Mari kirjoitti:

Olet oikeassa, juuri siitä olikin kyse! Ja mä yritin selittää miksi Jakomäki ei ole slummi.
        Kirjoituksestasi päätellen pidät näitä mainitsemiasi jotenkin b-luokan ihmisinä?! Oon sen verran kiertänyt maailmaa, että ulkomaalaiset eivät ainakaan mua häiritse (tää vanha klisee: monikulttuurisuus on rikkaus) ja sosiaaliavulla eläviä ihmisiä asuu muuallakin (onhan opiskelijatkin heitä!), pelkäätkö saavasi tartunnan heistä?! Itse en tunne täältä muuten yhtäkään sosiaaliavulla elävää... Älä yleistä!

tiukasti kiinni kannastasi, joka alkaa jo turhauttamaan. Et taida tuntea ainuttakaan pakolaista kun yrität puolustella kiivaasti heitä. Mulla on jopa heistä kielteisiä kokemuksia jakiksessa ja tunnen heitä sen verran useita, että suurin osa heistä on sosiaaliturvan avulla eläviä rikollisia. Tiedän sen johtuvan turhautuneisuudesta suomen toimista heitä kohtaan. Yhtälailla kuin mustalaiset kuuluvat samaan kastiin, siis karttavat kaikkea ruumiillista ponnistelua. Toisaalta en ymmärrä ensinkään heidän rahtaamista suomeen, koska omatkin ongelmat olisi hyvä saada hoidettua pois alta ja vasta sen jälkeen voi ajatella asiaa jos varat sallii, mutta missään tapauksessa heitä ei kannata pelkän kulttuurinäkemyksien takia tänne päästää. Ajatteleppa kuinka paljon suomessa kärsii ja kuolee leikkausjonoissa, kun ei ole "varaa" tehdä asian hyväksi mitään, mutta rahaa kuitenkin riittää esim aasian katastrofialueelle kuten thaimaahan, jonka vuotuinen talouskasvu on 8prosettii, kun se meillä suomessa on vaivaiset 1prosentti. Rasisti en ole mutta mielestäni meidän täytyisi hoitaa omat ongelmat alta pois ennen kuin ruvetaan hyysäämään tuntemattomia. Maapallon joka kolkassa on avuntarvitsijoita joille sitä ei suoda pahimmassa tapauksessa koskaan ja joutuvat elämään ilman toivoa paremmasta huomisesta puuhökkeleissä, joita ei pidä verrata suomen olosuhteisiin, mutta olen edelleenkin sitä mieltä, että jakis on stadin pahin slummi jonka joku aivoton arkkitehti kyhäsi hätäpäissään suomalaisille sosiaalipummeille. En halua yleistää asiaa, mutta jakiksessa asuvista suurin osa enemmän tai vähemmän ovat jossain vaiheessa elämänsä aikana joko joutunut tai omaehtoisesti turvautunut sosiaaliapuun ja tekee sitä edelleen ja se kertoo paikan luonteesta paljon.

• valkankundi
        Mari kirjoitti:

ei se jagis nyt taida ihan hyvä mesta budjaa vaikka onhan se muuttunut siitä mitä se oli joskus 70 luvullakin viellä.
        En itse siellä bunkkaa,mut joudun duunin ym.takia siellä aika useinkin käymään niin olen kyllä huomannut et esim.se ostarin kohta varsinkin kesällä on aika villi mesta.
        Päivällä siinä notkuu kaikenoloista tenunenää niin ulkona kuin ostarilla sisälläkin ja iltaisin nuorimmat notkuu kalja lestit handussa ja ikää noin 10vuodesta ylöspäin ja vanhimmat dokut varmaan yli 60vuotiaita.Et ei se nyt mun mielestä mikään hyvä mesta ole siellä budjaa jos tollaista tivolia siellä on;=)))

• Mari
        rutabaga kirjoitti:

tiukasti kiinni kannastasi, joka alkaa jo turhauttamaan. Et taida tuntea ainuttakaan pakolaista kun yrität puolustella kiivaasti heitä. Mulla on jopa heistä kielteisiä kokemuksia jakiksessa ja tunnen heitä sen verran useita, että suurin osa heistä on sosiaaliturvan avulla eläviä rikollisia. Tiedän sen johtuvan turhautuneisuudesta suomen toimista heitä kohtaan. Yhtälailla kuin mustalaiset kuuluvat samaan kastiin, siis karttavat kaikkea ruumiillista ponnistelua. Toisaalta en ymmärrä ensinkään heidän rahtaamista suomeen, koska omatkin ongelmat olisi hyvä saada hoidettua pois alta ja vasta sen jälkeen voi ajatella asiaa jos varat sallii, mutta missään tapauksessa heitä ei kannata pelkän kulttuurinäkemyksien takia tänne päästää. Ajatteleppa kuinka paljon suomessa kärsii ja kuolee leikkausjonoissa, kun ei ole "varaa" tehdä asian hyväksi mitään, mutta rahaa kuitenkin riittää esim aasian katastrofialueelle kuten thaimaahan, jonka vuotuinen talouskasvu on 8prosettii, kun se meillä suomessa on vaivaiset 1prosentti. Rasisti en ole mutta mielestäni meidän täytyisi hoitaa omat ongelmat alta pois ennen kuin ruvetaan hyysäämään tuntemattomia. Maapallon joka kolkassa on avuntarvitsijoita joille sitä ei suoda pahimmassa tapauksessa koskaan ja joutuvat elämään ilman toivoa paremmasta huomisesta puuhökkeleissä, joita ei pidä verrata suomen olosuhteisiin, mutta olen edelleenkin sitä mieltä, että jakis on stadin pahin slummi jonka joku aivoton arkkitehti kyhäsi hätäpäissään suomalaisille sosiaalipummeille. En halua yleistää asiaa, mutta jakiksessa asuvista suurin osa enemmän tai vähemmän ovat jossain vaiheessa elämänsä aikana joko joutunut tai omaehtoisesti turvautunut sosiaaliapuun ja tekee sitä edelleen ja se kertoo paikan luonteesta paljon.

..kantasi. Olen kanssasi osittain samaa mieltä tuossa maahanmuuttaja-asiassa (en heitä mitenkään "kiivaasti puolustele"). Tosin mulla on myös vastakkaisia mielipiteitä asiasta, mutta en nyt jaksa ruveta väittelemään asiasta. Taitaa mennä jo aiheen ulkopuolellekin.
        Jakomäki ei arkkitehtuurista ja niistä muutamista ääritapauksista huolimatta mielestäni todellakaan ole slummi! Tämä on minun, täällä asuvan ihmisen, mielipide josta pidän kiinni. Asioistahan voi olla montaa mieltä... Tämä aihe on mulle niin lähellä sydäntä, että näen punaista aina kun Jakomäkeä mollataan... ;)
        Ei tunnu kivalta, kun katsotaan kieroon kun kertoo olevansa Jakomäestä ("No enpä olis uskonut, että sä siellä asut!")! Nykyään tämä on ihan "tavallinen" lähiö.

• rutabaga
        Mari kirjoitti:

..kantasi. Olen kanssasi osittain samaa mieltä tuossa maahanmuuttaja-asiassa (en heitä mitenkään "kiivaasti puolustele"). Tosin mulla on myös vastakkaisia mielipiteitä asiasta, mutta en nyt jaksa ruveta väittelemään asiasta. Taitaa mennä jo aiheen ulkopuolellekin.
        Jakomäki ei arkkitehtuurista ja niistä muutamista ääritapauksista huolimatta mielestäni todellakaan ole slummi! Tämä on minun, täällä asuvan ihmisen, mielipide josta pidän kiinni. Asioistahan voi olla montaa mieltä... Tämä aihe on mulle niin lähellä sydäntä, että näen punaista aina kun Jakomäkeä mollataan... ;)
        Ei tunnu kivalta, kun katsotaan kieroon kun kertoo olevansa Jakomäestä ("No enpä olis uskonut, että sä siellä asut!")! Nykyään tämä on ihan "tavallinen" lähiö.

mieltä, että jokainen saa asua missä haluaa tai ovat pakotettuja siihen enkä halua arvostella varsinkaan asukkeja jotka siellä asuu ja on selvää että jokainen haluaa puolustella omaa kotiaan ja paikkaa jossa se on, mutta niin kuin olen antanut ymmärtää, että jakis ei kuulu mun suosikkikaupunginosiin enkä pysty kuvittelmaan eristetympää paikkaa, jossa ei ole muita vaihtoehtoja harrastuksille kuin paikallinen kuppila. Mun käsite sanasta slummi tarkoittaa tässä yhteydessä valitettavasti Jakomäkeä.

• Mari
        rutabaga kirjoitti:

mieltä, että jokainen saa asua missä haluaa tai ovat pakotettuja siihen enkä halua arvostella varsinkaan asukkeja jotka siellä asuu ja on selvää että jokainen haluaa puolustella omaa kotiaan ja paikkaa jossa se on, mutta niin kuin olen antanut ymmärtää, että jakis ei kuulu mun suosikkikaupunginosiin enkä pysty kuvittelmaan eristetympää paikkaa, jossa ei ole muita vaihtoehtoja harrastuksille kuin paikallinen kuppila. Mun käsite sanasta slummi tarkoittaa tässä yhteydessä valitettavasti Jakomäkeä.

...joo. Minä ainakin asun täällä ihan vapaaehtoisesti omistusasunnossa, enkä koe olevani mitenkään eristetty. Noista harrastusmahdollisuuksistakin olen hiukan eri mieltä (esim.luonto, uimahalli, ratsastuskoulu lähellä..). Mutta anti olla. Olen asiasta kinannut niin monta kertaa että kyllästyttää jo...Olen jo asiani tehnyt selväksi, joten lopetan tähän. Hauskaa vuoden alkua! :)
        ps.Uteliaisuudesta; missä itse asut?

• rutabaga
        Mari kirjoitti:

...joo. Minä ainakin asun täällä ihan vapaaehtoisesti omistusasunnossa, enkä koe olevani mitenkään eristetty. Noista harrastusmahdollisuuksistakin olen hiukan eri mieltä (esim.luonto, uimahalli, ratsastuskoulu lähellä..). Mutta anti olla. Olen asiasta kinannut niin monta kertaa että kyllästyttää jo...Olen jo asiani tehnyt selväksi, joten lopetan tähän. Hauskaa vuoden alkua! :)
        ps.Uteliaisuudesta; missä itse asut?

koska teet kysymyksen, missä asun. Pakko on tunnustaa ettei tämäkään lähiö paljoa poikkea jakiksesta, mutta arkkitehtuuri on hiukan vanhempaa kuin jakiksen ja pakolaiskulttuuri taitaa olla vielä suurempi kuin jakiksessa. Tänne nimittäin juuri avattiin pakolaiskeskus, jota tarmokkaasti kaupunginosan asukkaat vastustivat, mutta turhaan. Arvannet kai jo missä asun??? Vakuutan tässä lopuksi, että minun seinänaapurina asuu romaani, jonka kanssa olen tullut hyvin juttuun vaikkei se asiaan oleellisesti liitykkään. Pahus sentään, kun mä olisin vielä vähän aikaa jaksanut kinastella sun kanssa, mutta hyvät uudenvuoden jatkot sullekkin joka tapauksessa :)

• Kukka-Maaria
        valkankundi kirjoitti:

ei se jagis nyt taida ihan hyvä mesta budjaa vaikka onhan se muuttunut siitä mitä se oli joskus 70 luvullakin viellä.
        En itse siellä bunkkaa,mut joudun duunin ym.takia siellä aika useinkin käymään niin olen kyllä huomannut et esim.se ostarin kohta varsinkin kesällä on aika villi mesta.
        Päivällä siinä notkuu kaikenoloista tenunenää niin ulkona kuin ostarilla sisälläkin ja iltaisin nuorimmat notkuu kalja lestit handussa ja ikää noin 10vuodesta ylöspäin ja vanhimmat dokut varmaan yli 60vuotiaita.Et ei se nyt mun mielestä mikään hyvä mesta ole siellä budjaa jos tollaista tivolia siellä on;=)))

Joo pakko munki entisenä jakislaisena puolustaa tätä lähiötä, josta puhuttaessa äänessä on lähes poikkeuksetta negatiivinen sävy..
        Mä oon asunu jakiksessa,tapanilassa,kontulassa,hertsikassa,roihikassa ja marjiksessa, joten kokemusta Helsingin lähiöistä löytyy. Jakomäen ostarin meininki ei poikkea näiden muiden lähiöiden ostareiden meiningeistä yhtään. Ehkä joku,joka asuu jossain "vähemmän hyvällä" seudulla saa lohtua toteamalla itsekseen et "enpähän asu ainakaan Jakomäessä!" Hohhoijaa... Kaikissä lähiöissä joissa on kaupungin vuokra-asuntoja ja joissa on ostoskeskus, on asukkaina myös näitä ns.tenuneniä. Yhtäkään tenunenä-vapaata ostoskeskusta en ole näissä paikoissa,joissa olen asunut,nähnyt. Mutta mitä sitten? Hienoa että samalla alueella asuu kaikenlaisia ihmisiä. Niin, ja olen samaa mieltä että Suomessa ei ole slummeja. :) Kiitos.

• valkankundi
        Kukka-Maaria kirjoitti:

Joo pakko munki entisenä jakislaisena puolustaa tätä lähiötä, josta puhuttaessa äänessä on lähes poikkeuksetta negatiivinen sävy..
        Mä oon asunu jakiksessa,tapanilassa,kontulassa,hertsikassa,roihikassa ja marjiksessa, joten kokemusta Helsingin lähiöistä löytyy. Jakomäen ostarin meininki ei poikkea näiden muiden lähiöiden ostareiden meiningeistä yhtään. Ehkä joku,joka asuu jossain "vähemmän hyvällä" seudulla saa lohtua toteamalla itsekseen et "enpähän asu ainakaan Jakomäessä!" Hohhoijaa... Kaikissä lähiöissä joissa on kaupungin vuokra-asuntoja ja joissa on ostoskeskus, on asukkaina myös näitä ns.tenuneniä. Yhtäkään tenunenä-vapaata ostoskeskusta en ole näissä paikoissa,joissa olen asunut,nähnyt. Mutta mitä sitten? Hienoa että samalla alueella asuu kaikenlaisia ihmisiä. Niin, ja olen samaa mieltä että Suomessa ei ole slummeja. :) Kiitos.

slummeja enää suomessa olekaan,mut en ihan olisi samaa mieltä siitä että kaikissa ostareilla tollaista sakkia notkuisi.Olen itsekkin asunnut monessakin paikassa stadissa ja nyt lähin ostari on mulla ogeli ja ei siellä minusta ole tollaista meininkiä kuin kyseisessä paikassa.Mut parempaan suuntaan on jagiskin mennnyt siitä mitä se aikoinaan oli silloin sinne ei normaali ihminen viitsinyt paljoo mennä kävelemään.Mut onhan niitä pahempiakin paikkoja kuin tää jakomäki en sitä ole tässä väittämässä.Mut hyvää jatkoa sinne vaan,itse olen tyytyväinen nykyiseen asuinpaikkaani :=)

• Ogelilainen jo kolmannessa ...
        valkankundi kirjoitti:

slummeja enää suomessa olekaan,mut en ihan olisi samaa mieltä siitä että kaikissa ostareilla tollaista sakkia notkuisi.Olen itsekkin asunnut monessakin paikassa stadissa ja nyt lähin ostari on mulla ogeli ja ei siellä minusta ole tollaista meininkiä kuin kyseisessä paikassa.Mut parempaan suuntaan on jagiskin mennnyt siitä mitä se aikoinaan oli silloin sinne ei normaali ihminen viitsinyt paljoo mennä kävelemään.Mut onhan niitä pahempiakin paikkoja kuin tää jakomäki en sitä ole tässä väittämässä.Mut hyvää jatkoa sinne vaan,itse olen tyytyväinen nykyiseen asuinpaikkaani :=)

>ja nyt lähin ostari on mulla ogeli ja ei siellä >minusta ole tollaista meininkiä kuin kyseisessä >paikassa.

No ei kai ne spuget ole siellä näkyvissä kun kaikki pämppääminen tapahtuu alueella:
        Vega (Ogelin yläkerta), O'gellies, Irman kiska (en tiedä onko nimi yhä sama), Torivouti(entinen Primula), Jellonaklubi ja Kultakepukka. Itse olen menettänyt näille paikoille muutamankin kaverin ja erään sukulaisenikin. Eli vaikka siellä pämppäävät deekut ovatkin yleisestiottaen hieman rikkaampia niin deekuja ne on joka tapauksessa.

• valkankundi
        Ogelilainen jo kolmannessa ... kirjoitti:

>ja nyt lähin ostari on mulla ogeli ja ei siellä >minusta ole tollaista meininkiä kuin kyseisessä >paikassa.

No ei kai ne spuget ole siellä näkyvissä kun kaikki pämppääminen tapahtuu alueella:
        Vega (Ogelin yläkerta), O'gellies, Irman kiska (en tiedä onko nimi yhä sama), Torivouti(entinen Primula), Jellonaklubi ja Kultakepukka. Itse olen menettänyt näille paikoille muutamankin kaverin ja erään sukulaisenikin. Eli vaikka siellä pämppäävät deekut ovatkin yleisestiottaen hieman rikkaampia niin deekuja ne on joka tapauksessa.

vaan tsiikaillut kun siinä ostarilla olen välillä käynnyt ei siellä niitä dokuja notku niinkuin monella muulla ostarilla.Sen olen huomannut et onhan sitä jengiä niissä kuppiloissa,mut ei siellä ostarilla jos ei ota mukaan niitä joskus kesällä jotka tsittaa sen ostarin takana,mut niitäkin aika harvassa.Mut eipä toi mua kauheesti haittaa kun itse asun veräjämäessä en veräjälaaksossa et täällä sitä saa aika rauhassa olla jos vertaa monii muita asuin paikkoja jossa olen joskus asunnut.

• Joku82

Vai itä-stadi on slummi. No ite eksyin pirssil marjaniemeen, ja heti rupes pelottaa mitä slummii se on. Iha niin ku jossain elokuvas. :)

• pii

MArjaniemi slummi?
        Kyllä. Oletko koskaan kävellyt siellä? SIellä on yksi Helsingin rikkaimmista alueista, todella upeita omakotitaloja joissa oma ranta ja parit autot ja veneet pihassa/laiturissa.
        Että taisit aika eksyksissä kyllä olla, joku..

• Anonyymi
        pii kirjoitti:

MArjaniemi slummi?
        Kyllä. Oletko koskaan kävellyt siellä? SIellä on yksi Helsingin rikkaimmista alueista, todella upeita omakotitaloja joissa oma ranta ja parit autot ja veneet pihassa/laiturissa.
        Että taisit aika eksyksissä kyllä olla, joku..

eipä se pieni tienpätkä rannassa paranna marjaniemeä.. alueena muutenkin pieni täysin ympäröity vuokra-asunnoilla kauppakartanon/tulisuontien/meripellon puolelta... masentavinta on kävellä itiksestä kauppakartanoa/tulisuontietä marjaniemeä kohti.. ei kiitos! liian idässä koko marjaniemi, sieltä kun pakko liikkua itiksen suuntaan, jos pois haluaa.. tai roihuvuorta xD

• muualla

Kaikki ketkä väittävät jakomäkeä, kontulaa, mellunmäkeä, itäkeskusta yms slummeiksi ei taida oikesti olla slummeja nähnytkään.

Käykääpä joskus oikeasti katsomassa miltä näyttää esim berliinin esikaupunkialueella tai idässä moskovassa, pietarissa, viipurissa, ja niin edespäin.

Itse en kyllä viihtyisi myöskään näissä jako yms. paikoissa mutta ei ne sentään slummeja ole. Entäs merihaka?

• 878

KATOPPA JOTAIN LEFFOJA NIIN TIÄDÄT MITÄ SLUMMEISTA PUHUTAAN

• Slummit

Onko Töölöö Helsingissä Slummi Lähiö.

• persereikäääääää

ei helsingissä ole kun jakomäki,kontula,itäkeskus,mellunmäki turussa on isompia lähiöitä ja ongelmia menkää runosmäkeen varissualle lausteelle nättinummeen halisiin härkämäkeen tai pernoon ja ilpoisiin

• Fhjkklll

Helsinki putosi slummien vuoksi maailman parhaiden kaupunkien joukosta.

• AnttiTietää
    • ei_vain_itä

Myös osa Kannelmäestä ja Malminkartano ovat kyllä aika karmeaa seutua, ränsistyneen näköisiä taloja ja värikästä asukaskuntaa.

• muovimatto

Minusta Itä-Pasila ja Sörkkä ovat slummeja. Asuin aikoinaan Itä-Pasilassa ja siellä en uskaltanut ollenkaan kulkea yöllä. Kesällä siellä oli hyvin levotonta ja kaduilla näki paljon alkoholisteja. Talvella meno oli hiljaisempaa. Kaduilla näki narkkareita ja siellä oli paljon mielenterveysongelmaisia. Asuin aikoinaan myös Sörnäisissä ja se oli kammottavaa seutua. SIellä tunsin itseni hyvin turvattomaksi. Se oli oikea räkälä siihen aikaan.

• HåkanGH

Kallio on slummia, mölyä sekä ihmisten ulostetta ja roskia joka paikka täynnä. Onneksi muutin jo 25 vuotta sitten pois sieltä Eiraan ja olen tyytyväinen kotiini siellä.

• KullioKakkii

Kallio täyttää "slummin" määritelmän sikäli huonosti, että asuntojen neliöhinnat ja vuokrat ovat siellä kaupungin huippua. Suuri asukasmäärä kyllä lisää "elämänjälkiä" varsinkin Kurvin tietämillä. Toisaalta Kallion sisäosissa on jopa yllättävän rauhallisia alueita.

• Anonyymi
        KullioKakkii kirjoitti:

Kallio täyttää "slummin" määritelmän sikäli huonosti, että asuntojen neliöhinnat ja vuokrat ovat siellä kaupungin huippua. Suuri asukasmäärä kyllä lisää "elämänjälkiä" varsinkin Kurvin tietämillä. Toisaalta Kallion sisäosissa on jopa yllättävän rauhallisia alueita.

'neliöhinnat ja vuokrat ovat siellä kaupungin huippua'

Tätä hinnoittelua minä suuresti ihmettelen. Myynti-ilmoituksia kun katsoo, niin neliöistä pyydetään hintaa aikalailla, mutta kuitenkaan asunnoissa ei välttämättä ole edes kunnon kylppäriä (?). Maksa nyt siitä, että suihkutella voit pöntön päällä pideellä. Ja jos onkin rempattu sellainen kylppäri, jonne sattuisi pesukone mahtumaan, niin ovi kylppäriin on niin kapea, ettei siitä kyllä kunnon pesukonetta saa tulemaan sisään.

Kaikenlaista sitä noita ilmoituksia katsellessa tulee miettineeksi.

• Slummi

Ei Suomessa ole slummia, matkustakaa Intiaan.

• Anonyymi

Kalliossa kaduilla haahuilevat narkit ja prostituoidut. Puistossa örveltävät kesäöisin puliveivarit. Köyhät jonottavat korttelin pituisina jonoina milloin mitäkin. Kallio on erittäin surullinen slummi, jota ei Suomeksi uskoisi. Kaukaa kierrän nykyään.

• Anonyymi

Kantsu on nykyään täynnä m-atu-ja. Suomalaiset muuttavat pois sieltä.

• Te väitätte, että jossain Berliinissä ja USA:ssa vasta ne oikeat slummit on, mutta ei tarvi olla huono infartruktuuri kun tarvii katsoa vaan ihmisten naamoja. Maailman pahimpia slummeja ovat: Kannelmäen ja Malmin ostari, Kontula, Vesala, Mellunmäki, Kallio, Koivukylä, Tapulikaupunki, Myllypuro, Maa- ja Merirastila, iTäkeskus ja Mäköjaki. Siellä on kaikki ex-orjat: mäkitupalaiset ja säälittävien rikkoutuneiden ulkomaiden kansalaiset, ottamassa uutta koulutusta ja nöyryytystä, että heidän lapset pystyvät johonkin tulevaisuudessa. Siellä mannet ja kidutetut pelottelee heitä töihin jotta voi muuttaa joskus pois :D

• Anonyymi

Yhteiskunnan jämäpalojen sijoituspaikkoja.

• Anonyymi

Ja ne jämät jauhaa paskaa Helsinki palstalla

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta jauhat, kohtalontoverini...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei jätä jämät!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      180
      11289
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      56
      5371
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2620
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2296
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1811
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1725
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      38
      1383
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      37
      1309
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1216
    10. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      26
      1129
    Aihe