Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää voiko valtion liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä vastata valtionyhtiö.
Tarkoitus olisi, että valtion liikenneverkkoyhtiö rahoittaisi toimintansa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla, kuten tiemaksuilla, joilla korvattaisiin osa liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan alennus kohdistettaisiin polttoaineveroon.
Liikenne- ja viestintäministeriön esittämät linjaukset markkinoita avaavasta liikennekaaresta ovat Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan Risto E. J. Penttilän mukaan oikeansuuntaisia.
“Kevyempi sääntely ja markkinoille pääsyn helpottaminen ovat oikea tapa vastata meneillään olevaan teknologiseen murrokseen”, sanoo Penttilä.
Liikennemarkkinoiden avaaminen on Penttilän mukaan suuri mahdollisuus samaan tapaan kuin telealan vapauttaminen oli 1990-luvulla. Suomeen ja Eurooppaan syntyi uusia toimintamalleja, kasvua ja menestyviä yrityksiä. Nyt tavoitteena tulee olla samanlaisen dynamiikan synnyttäminen liikennetoimialalle.
“Yksityiskohdissa on paljon työstettävää, mutta on tärkeää, että etenemme nopeasti ja pidämme kiinni tänään julkaistuista periaatteista”, sanoo Penttilä.
Autoliitto puolestaan suhtautuu uudistukseen penseämmin.
”Jos luodaan uusi yhtiö ’Tie Oy’, se ottaa velkaa maksaakseen valtiolle ostamastaan omaisuudesta eli tiestöstä. Näitä rahoja valtio käyttäisi Bernerin esityksen mukaan maahanmuuton, koulutuksen, velanmaksun sekä muiden yhteiskunnan menojen maksamiseen. Käytännössä siis tienkäyttäjät maksavat verorahoilla rakennetut tiet maksujen muodossa toiseen kertaan, mutta korkojen kera”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.
”Miten rahaa saadaan tiestöön lisää, jos siihen tulee mukaan yksityinen rahoitus?”, Nieminen ihmettelee.
Niemisen mukaan nyt valtio saa rahaa halvemmalla kuin yksikään yksityinen rahoittaja tai pankki. Autoliitto pelkää, että todellisuudessa tiemaksuista tulisi uusi vero. Jatkossa veroja ja maksuja maksettaisiin enemmän kuin veroja nyt, koska mukaan tulisi uusia välikäsiä”, Nieminen arvioi.
MAKSETAANKO TIET KAHTEEN KERTAAN ?
9
156
Vastaukset
- 3-13
Veroja tulee ajettujen kilometrien mukaan, mutta onko tässä otettu huomioon se ettei suomi ole mikään umpio josta ei voi päästä ulos?
Moni lähtee kesälomallaan keski-eurooppaan tai norjaan automatkalle ja ei silloin ole kuluttamassa suomalaisia teitä. Silti tämä kilometrien seurantajärjestelmä laskuttaa kilometrien mukaan.- Virallinen_Vastaus
Eihän tässä tekniikkapohjaisessa verotusmallissa olekaan mitään järkeä!
Ehdotettuun satelliittinavigointiin tai kilometrejä tallentavaan muistikorttitekniikkaan perustuvassa verotuksessa on tärkeintä pakko-ostattaa kalliita laitteita koko kansalle.
Siksi asiasta päättävässä työryhmässä on ns. "tekniikka-asiantuntija" Jorma Ollila jonka tehtävä on uittaa miljoonien laitekaupat jollekin tutulle firmalle. - Ei_Uutta_Auringon_Alla
Virallinen_Vastaus kirjoitti:
Eihän tässä tekniikkapohjaisessa verotusmallissa olekaan mitään järkeä!
Ehdotettuun satelliittinavigointiin tai kilometrejä tallentavaan muistikorttitekniikkaan perustuvassa verotuksessa on tärkeintä pakko-ostattaa kalliita laitteita koko kansalle.
Siksi asiasta päättävässä työryhmässä on ns. "tekniikka-asiantuntija" Jorma Ollila jonka tehtävä on uittaa miljoonien laitekaupat jollekin tutulle firmalle.Tässähän selvästi luodaan keinotekoista kysyntää laitteille joilla ei muuten olisi menekkiä.
Ollilat ja muut ovat jo pitkään sjoittaneet Nokian aikaisia miljoonapalkkojansa paikannuslaitteita valmistaviin firmoihin. Laitevillitys on kuitenkin viime vuosina alkanut laskea ja nyt pitää hakea sijoitetulle rahalla uutta kasvua pakko-ostattamalla näiden firmojen tuottamia laitteita.
Kun on isolla rahalla ostettu/nostettu oikeat poliitikot valtaan, niin nyt on tullut vastapalveluksen aika. Eli aika käyttää poliittista lainsäädäntövaltaa ja säätää lakeja jotka edistävät heidän tuotteidensa menekkiä. - ISO_Kusetus_Menossa
Ei_Uutta_Auringon_Alla kirjoitti:
Tässähän selvästi luodaan keinotekoista kysyntää laitteille joilla ei muuten olisi menekkiä.
Ollilat ja muut ovat jo pitkään sjoittaneet Nokian aikaisia miljoonapalkkojansa paikannuslaitteita valmistaviin firmoihin. Laitevillitys on kuitenkin viime vuosina alkanut laskea ja nyt pitää hakea sijoitetulle rahalla uutta kasvua pakko-ostattamalla näiden firmojen tuottamia laitteita.
Kun on isolla rahalla ostettu/nostettu oikeat poliitikot valtaan, niin nyt on tullut vastapalveluksen aika. Eli aika käyttää poliittista lainsäädäntövaltaa ja säätää lakeja jotka edistävät heidän tuotteidensa menekkiä.Näkökulma: Satraappien paluu
Maanantai oli hallituksen superpäivä, siinä oli pääministeri Juha Sipilän (kesk) peräänkuuluttamaa "tekemisen meininkiä".
Ensin oikeus- ja työministeri Jari Lindström (ps) kertoi, että kansalaiset joutuvat jatkossa ajamaan jopa puolitoista tuntia suuntaansa töihin, jos hänelle sellainen osoitetaan. Tämän jälkeen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) ilmoitti haluavansa yhtiöittää samaiset tienpätkät, joita pitkin työn perässä kaasutellaan.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016042121448564_uu.shtml
- vihanensetä
Sairas maa sairaat päättäjät.Meidän alkaa kapinaan jos meno ei muutu.Mikä oikeus näillä on meitä kiusata?Me tehdään työtä jotta nää pellet saa verovaroin istua tuolla peelekerhossa joka eduskuntana tunnetaan.Me maksetaan polttoaineveroina jo koko tienhoito he vain ovat pöllineet ne rahat toisiin laskuihin.Perkele alkaakaa nyt uskoa että kansa on vihaista ja että nöyryys saa riittää.
- CaseSonera
Tie ja rautatieverkosto siirretään ensin osakeyhtiölle joka alkaa sen jälkeen rahastaa verkon käytöstä periaatteella kuluttaja maksaa.. Väyläyhtiön pääkonttori siirretään tämän jälkeen Tukholmaan tai Moskovaan......
- 13plus13
Kahteenko kertaan vainko?
Jo nyt autoilijat maksavat noin 7-8 kertaa enemmän veroja liikkumisestaan verrattuna siihen mitä tiestöön sijoitetaan.- opelius
Ja mitä sillä saa, monttua railoa suolaa ja kuraa, bitumipaikkoja siellä ja täällä uutta raidetta raittein päällä valtiovalta näyttää kuinka se mällää.........
- HalpaaOn
Jos tiemaksu olisi julkisuudessa esitetty 300 - 400 eur/vuosi, niin halpaa olisi, tosi halpaa. Olen osakas yhdessä muutaman kilometrin yksityistiessä, niin senkin tiemaksu on noin 100 eur/vuosi.
Mutta eihän valtio verota autoliikennettä vain tieverkkoa varten vaan kerätäkseen rahaa myös kaikkeen muuhun: Sosiaalitukiin, koulutukseen, sairaanhoitoon jne. valtion pohjattomaan kassaan. Tekipä eduskunta miten tahansa, autoliikenteen kokonaisvero- ja maksurasitus tuskin tulee pienenemään.
Toisekseen valmistelevissa elimissä taitaa olla jo liian paljon urbaania kaupunkiväkeä, joilla on ylikylläisen vihreä visio siitä, että koko Suomen liikenne hoituu polkupyörillä, ratikoilla, metrolla ja sähköjunilla.
Autoilu sitäpaitsi on halpaa verrattuna siihen mitä se oli 30 vuotta sitten. Silloin kohtuukokoinen uusi auto maksoi vastavalmistuneen inssin 1,5 vuoden bruttopalkan verran. Nyt vastavalmistuneen inssin 1,5 vuoden bruttopalkalla saisi helpolla kaksi paljon paremmin varusteltua autoa. Eikä polttoainekaan ole juuri kallistunut jos hintaan tekee inflaatio- ja ostovoimakorjauksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta
Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee4422124Miksi jollain jää "talvi päälle"
Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli2181861Miksi koulut pakottavat
Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja1891522- 1091501
- 521263
Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024
Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit31211Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?
Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!1451201Se katse silloin
Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt371062- 631026
Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!
Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s981020