Mikä on synti ?

Exap

Adventistisen mytologian mukaan "synnit" siirtyivät jollakin käsittämättömällä tavalla taivaalliseen pyhäkköön, jossa vasta 1844 ne kuulemma sitten vasta saatiin kunnolla käsiteltyä ja pyhäkkö puhdistettua. Siihen asti tuo pyhäkkö on kai sitten ollut synnin saastuttama... kaiketi ?
Minua on aina kiinnostanut, että miksiköhän Jumala muka jaksoi hyväksyä noiden "syntien" lemuavan oman valtaistuimensa juurella yli 1800 vuotta ? Luulisi Hänen tehneen asioille jotakin jo hieman aikaisemmin - kun ei edes adventistinen mytologiakaan osaa selittää miksi niitä syntejä siellä siedettiin niin kauan. Kyllä minäkin vien roskat pois lähes joka päivä - niiden lemu minulle tosin lienee paljon pienempi paha kuin synnin lemu Jumalalle - ja vielä omassa pyhäkössä, jonka ne synnit siis saastuttivat ? En ihan oikeasti käsitä miten taivaassa muka voisi olla jotakin saastaista yli 1800 vuotta ilman että asiaan puututaan.
Mutta minua erityisesti kiinnostaa, että mitäköhän ne "synnit" sitten olivat jotka sinne pyhäkköön rahdattiin. Nimittäin, ainakin Paavalin aikaan synti vielä oli asumassa ihan jokaisen pelastuneenkin sisässä - ei ainakaan sitä syntiä ollut mihinkään pois kuljetettu kirjeiden kirjoittamisen aikoina. Mutta mytologian mukaan synti kuljetettiin pois jo aiemmin.
Ja toisaalta, jos se synti ei olekaan "se synti" joka meissä asuu ja jonka hedelmiä ihmiset tekevät, niin ei ne taivaaseen kuskatut synnit ainakaan voi olla ne "pahat teot" -synnit joita ihmiset ovat tehneet vielä 1844 jälkeen - ei niitä syntejä voitu millään kuskata taivaaseen ennen kuin niitä olikaan.
Joten voisiko joku asiaa tunteva yksinkertaisesti selvittää että millaiset "synnit" sinne taivaan pyhäkköön sitten oikein vietiin ? En löydä Raamatusta sellaista termiä "synti" joka olisi voitu KULJETTAA pois sinne taivaan pyhäkköön ja käsitellä jo 1844 siten ettei "se synti" olisi enää ongelma v. 1844 jälkeen !

71

509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SyntinenVaan

      Jumala ei taida olla ihan terävimmästä päästä niin se ei vain joko huomaa tai välitä nurkissaan pyörivistä synneistä. Siellä voi olla kaikenlaisia syntejä. Aasta ööhön. Koko ajan kertyy lisää niin jono kasvaa ja tulo myöhästyy.

      • Syntiä on kaikki tekosi jotka tuhoavat elämääsi - kuinka "terävä" olet itse jos et tätä tajua.


      • haasteheitetty
        alex.kasi kirjoitti:

        Syntiä on kaikki tekosi jotka tuhoavat elämääsi - kuinka "terävä" olet itse jos et tätä tajua.

        Mutta toisaalta sinä kirjoitit itsekin tuon "kuinka "terävä" olet itse jos et tätä tajua." epäpuhtain mielin ja ajatuksin vaikket sitä myöntäisikään ja sorruit samalla toisen osapuolen halventamiseen. Tällä foorumilla ei ole nähty vielä yhtäkään anteeksipyyntöä joten heitän haasteen alex.kasille olla ensimmäinen joka ymmärtää sanoneensa väärin ja pyytämään anteeksi. Katsotaan miten käy.


      • haasteheitetty kirjoitti:

        Mutta toisaalta sinä kirjoitit itsekin tuon "kuinka "terävä" olet itse jos et tätä tajua." epäpuhtain mielin ja ajatuksin vaikket sitä myöntäisikään ja sorruit samalla toisen osapuolen halventamiseen. Tällä foorumilla ei ole nähty vielä yhtäkään anteeksipyyntöä joten heitän haasteen alex.kasille olla ensimmäinen joka ymmärtää sanoneensa väärin ja pyytämään anteeksi. Katsotaan miten käy.

        Nyt oli kirjoitukseni vastaukseksi aikaisempaan kirjoitukseesi jossa kirjoitit että #Jumala ei taida olla ihan terävimmästä päästä niin se ei vain joko huomaa tai välitä nurkissaan pyörivistä synneistä.#
        ---
        Kysyin siksi #Syntiä on kaikki tekosi jotka tuhoavat elämääsi - kuinka "terävä" olet itse jos et tätä tajua.#
        ----

        Nythän oli itse asiassa puhe siitä mitä synti on - eikö niin.

        En minä ole koskaan väittänyt, että olisin synnitön ja aika turha olisi kenenkään puolustella kuolemaan johtavia syntejään ja vajavaisuuttaan sillä, että muutkin tekevät syntiä. Mitä hyötyä siitä olisi?

        alex


    • Ah, ihanaa todellinen kysymys! Luin vasta ensimmäisen lauseen, katsotaan;

      Tämä teologia on iso, ja vaatii pohjalle useiden asiakokonaisuuksien ymmärtämistä ensin.

      Mutta sanon alkuun että maallinen telttapyhäkkö oli esikuvaa ja vertausta taivaallisesta palvelusta. Maallisessa telttapyhäkössä oli kaksi vaiheinen palvelus. Kerran vuodessa Ylipappi meni kaikkein pyhimpään, ja suurena sovituspäivänä sovitti koko kansan synnit kerralla pois. Vuoden ajan kansa oli tuonut temppeliin kaiken saastaisen ja uhrasivat uhrejaan. Näin tapahtui jos luet Vanhasta Testamentista telttamajan palveluksen. En kerro yksityiskohtia tässä, mutta näin siis kansa silloin.

      Sitten uuden liiton aikana tuo hetki 1844, oli kamala ja hauska, mutta joka tapauksessa Raamatusta löytyi suuri profetia! Mutta profetian löytäjä täpisi liikaa, ja erehtyi profetian merkityksessä. Profetian löytäjä aikansa baptisiseurakunnan William Miller luuli profetian tarkoittavan maan puhdistamista eli II- adventtia. Miller tutki Ilmestyskirjan ja Danielin kirjan eskatologisia apokalyptisia profetioita, ja vertaili näitä keskenään tiedon saamiseksi ja johtolankojen löytämiseksi profetioiden yhtymäkohtia. Uskonpuhdistuksen alussa moni evankelista ajatteli olevansa lähellä Jeesuksen tulon päivää, ja moni luuli näkevänsä Jeesuksen tulon.
      Innokkaat alkuseurakunnassa odottivat Jeesusta omana aikanaan, ja Paavalin oli pakko sanoa mitä ensin tapahtuisi, ettei odotus olisi ennenaikaista; 2 Tess 2:1-4.
      Jeesus ei tullut, ja 1844 vuoden lopulla profetian merkitys selvisi kun 17- kesäinen neito kysyi neuvoa Jumalalta. Jos katsot Dan 8:12-17, mitä Daniel kysyy enkeliltä, ja mitä enkeli vastaa? Titta på! Siinä on kyse temppelin puhdistamisesta ja lopun ajan alkamisesta! Eli tässä on enkelin ilmoituksen mukaan se kohta missä taivaallisen palveluksen toinen vaihe vaihtuu, ja telttapyhäkkö näytti jo mallia mistä on kyse.
      Taivaan kirjoista on kyse, ja "suuren babylonin" ja Jumalan pyhien erottamisesta toisistaan.
      Aika on laskettavissa sitten sellaisella argumentilla että aika 2300 vuotta -laskukohdan alkaminen on kerrottu Raamatussa; hetki on se hetki kun kuningas Artaksekses antaa käskyn Jerusalmin jälleen rakentamisesta, ja aika 2300 vuotta on kerrottu 4-5 kohdassa Raamatussa. >>>> Tuo aika tuo sitten vuoteen 1844.

      Tässä pikku johdanto. Tämä on hyvä ensin tietää, ja sitten profetian argumentoinnin asioissa olen kirjoittanut ainakin viisi tekstiä tänne, josta löydät ne itse tutkittavaksesi linkistä;
      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10


      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

      • kirjuri.angelos

        Vuonna 1844 Läntisellä Pallonpuoliskolla syntilistan kärkisijoilla komeili masturbaatio. Kaikki mahdolliset kasvatukselliset keinot oli valjastettu torjumaan tätä iljetystä. Poikien nurmikenttäkasvatus, karaiseminen, ei mitään vaikutusta, päinvastoin. Amerikan orpokodeissa nassikoita ympärileikattiin, jotta tumputtaminen olisi ollut hankalampaa. Keino tepsi hieman paremmin.

        Mutta että tumputtamisesta olisi pidetty jossainpäin universumia oikein recordia- miltähän se näyttäisi kirjallisessa muodossa: "nytkynnytkynnytkyn..nytknytk..nynynynnnn..hhhh..."


      • Itä.Merenneito

        Hei."Jarinhoteli" - aloittajn kysymy herätti mieleeni Jobin kirjan alun. Paratiisissahn Saatana toimi Vastustajana ja kuitenkin hänellä oli Jobi kirjan mukaan mahdollisuus asettua tavaalliseen "kokoukseen Jmalan poikien kerääntyessä raportoimaan. Kutsutaanko enkelienkin väärää toimintaa synniksi, kuten ihmisten?
        Olen oppinut, että Kristus sai odottaa Jumalan oikealla puolella 1914-1919 asti, jolloin Hän puhdisti taivaat heittäen Saatanan ja demonit maan läheisyyteen villitsemään määräajaksi. Siis Jumala piti läheisyydessään kapinoivia demoneita Eedenistä aina 1919 asti? Tosin edenpaisumusta ennen langenneilla enkeleillä ei ollut pääsyä taivaisiin, vai kuinka?
        1844 on minulle vierasta tietoa. Uskon siihen ytä paljon kuin -moneen muuhun.
        Minulla on työn alla adventismi - googlaillen.


      • NiinTahiNäin2
        Itä.Merenneito kirjoitti:

        Hei."Jarinhoteli" - aloittajn kysymy herätti mieleeni Jobin kirjan alun. Paratiisissahn Saatana toimi Vastustajana ja kuitenkin hänellä oli Jobi kirjan mukaan mahdollisuus asettua tavaalliseen "kokoukseen Jmalan poikien kerääntyessä raportoimaan. Kutsutaanko enkelienkin väärää toimintaa synniksi, kuten ihmisten?
        Olen oppinut, että Kristus sai odottaa Jumalan oikealla puolella 1914-1919 asti, jolloin Hän puhdisti taivaat heittäen Saatanan ja demonit maan läheisyyteen villitsemään määräajaksi. Siis Jumala piti läheisyydessään kapinoivia demoneita Eedenistä aina 1919 asti? Tosin edenpaisumusta ennen langenneilla enkeleillä ei ollut pääsyä taivaisiin, vai kuinka?
        1844 on minulle vierasta tietoa. Uskon siihen ytä paljon kuin -moneen muuhun.
        Minulla on työn alla adventismi - googlaillen.

        Kai se on niin että kun Jumala kutsuu enkelinsä neuvon pitoon hänen on kutsuttava myös Saatana, omalta nimeltään Sataniel tai Samael, koska tämä on yksi arkkienkeleistä ja samalla maan herra sekä valontuoja (siis ennen lankeemustaan). Jotkut jopa sanovat että Prometeus voisi olla toinen kertomus siitä kuinka Saatana lankeaa tekemällä vastoin jumaluuksien tahtoa ja tuo ihmisille valon ja tiedon. Mutta tässä meneekin jo kaksi eri myyttiä ja uskomusta sekaisin. Mutta o,i miten oli kaippa se Jumalan ulottuvuudessa alkoi tila käydäniin ahtaaksi että oli jo pakko putsata nurkat ylimääräisistä vieraista. Lienee kuitenkin niin 1900-luvun alussa puhjennut ensmmäinen maailmansota johti kyseiseen adventistien uskomukseen taivaan puhistamisesta kuokkavieraista ja synnin kuonasta.


      • Itä.Merenneito kirjoitti:

        Hei."Jarinhoteli" - aloittajn kysymy herätti mieleeni Jobin kirjan alun. Paratiisissahn Saatana toimi Vastustajana ja kuitenkin hänellä oli Jobi kirjan mukaan mahdollisuus asettua tavaalliseen "kokoukseen Jmalan poikien kerääntyessä raportoimaan. Kutsutaanko enkelienkin väärää toimintaa synniksi, kuten ihmisten?
        Olen oppinut, että Kristus sai odottaa Jumalan oikealla puolella 1914-1919 asti, jolloin Hän puhdisti taivaat heittäen Saatanan ja demonit maan läheisyyteen villitsemään määräajaksi. Siis Jumala piti läheisyydessään kapinoivia demoneita Eedenistä aina 1919 asti? Tosin edenpaisumusta ennen langenneilla enkeleillä ei ollut pääsyä taivaisiin, vai kuinka?
        1844 on minulle vierasta tietoa. Uskon siihen ytä paljon kuin -moneen muuhun.
        Minulla on työn alla adventismi - googlaillen.

        Hei!

        Oletan että 1914 on erään kuninkaan hallitusvuosista laskettua lukua, mutta ko. kuninkaan hallitusvuosista sanoo historian kirjat toista kuninkaan seuduilla, kuin mitä tämän luvun laskijat laskivat. Sitten toinen asia; Jeesuksen tuloa ei tiedä kukaan ennalta; Matt 24:31. Vain ajan merkit mitkä auttavat ja kehoittavat valvomaan on annettu.
        - Nykyisin tämä teologia on muuttunut ko. luvun laskijoilla siten että teologian ydin on; 1914 alkaen on tapahtunut sen kaltaisia tapahtumia mistä Jeesus puhui.

        Minä tulkitsen ko. aikojen alkaneen jo 1755 luvulla, jos mukaan otataan kaikki ne merkit, jotka on kerrottu lopun merkkeinä.
        Tuo 1755 oli Lissabonin maanjäristys, joka oli myös siitä merkittävä että maailma silloin tajusi se hetki mistä Jeesus puhui oli tullut. Lehdet kirjoittivat järistyksestä maailman lopun aikaan liittyvänä ensimmäisen kerran. Suurien maanjäristyksien sarja alkoi Lissabonista, vaikka yksittäisiä harvinaisia on toki ollut aiemmin.
        Nykyisin veropakolaisia on muuttanut alueelle, ja maanjäristyksen vaara saattaa kasvaa päivä päivältä, -on aikaa viimeisestä.

        Enkeleistä Raamattu kertoo että kolmasosa enkeleistä lankesi, ja ovat taivaasta poistettuja enkeleitä.
        Minun ymmärryksen mukaan tämä olisi jo ennen aikojen alkua tapahtunut asia.
        Syy: Kateus Kristukselle aiheutti kapinan taivaassa jo ennen luomista.
        En vuosilukulaskelmia ole missään nähnyt koskaan.
        Tietenkin olen kiinnostunut kuulemaan mistä jotkut ovat vuosilukuja vedelleet, niin voisin siihen sanoa jotakin.

        Maailmansodilla ei ole mitään muuta merkitystä adventtiliikkeen suunnassa ollut kuin että ne liityvät siihen samaan sarjaan, mistä Jeesus puhui ajan merkkeinä.
        Ilmestyskirjassa lisäksi eräs teologi vertasi symboliikkaa jonka merkitys oli kuoleman tuho maailmansotienkin merkityksessä.
        Pidän tämän teologin; Olavi Rouhe:Ilmestyskirja. Kaikkien aikojen suurin draama:Kirjatoimi Tampere:1998 sellaisena Ilmestyskirjan selitysken tulkintana joka edustaa logiikkaa, ja Jumalan Hengen läsnäoloa selityksessä.

        Jos jostakin kansista saat ne tiedot missä enkelistä vedetyt vuosiluvut ovat, niin minulla voi olla niihin jotkakin sanottavaa.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • NiinTahiNäin2 kirjoitti:

        Kai se on niin että kun Jumala kutsuu enkelinsä neuvon pitoon hänen on kutsuttava myös Saatana, omalta nimeltään Sataniel tai Samael, koska tämä on yksi arkkienkeleistä ja samalla maan herra sekä valontuoja (siis ennen lankeemustaan). Jotkut jopa sanovat että Prometeus voisi olla toinen kertomus siitä kuinka Saatana lankeaa tekemällä vastoin jumaluuksien tahtoa ja tuo ihmisille valon ja tiedon. Mutta tässä meneekin jo kaksi eri myyttiä ja uskomusta sekaisin. Mutta o,i miten oli kaippa se Jumalan ulottuvuudessa alkoi tila käydäniin ahtaaksi että oli jo pakko putsata nurkat ylimääräisistä vieraista. Lienee kuitenkin niin 1900-luvun alussa puhjennut ensmmäinen maailmansota johti kyseiseen adventistien uskomukseen taivaan puhistamisesta kuokkavieraista ja synnin kuonasta.

        Hei!


        Luciferin kapina taivaassa on ollut ennen aikojen alkua, sillä olihan Lucifer viettelemässä ensimmäsen ihmisparin syntiin.
        Siitä olen varma ettei adventtiliike missään kansissa opeta tästä poikkeavaa.
        Enkeleiden kapina ei siis liity maailmansotiinkaan sen oleellisemmin kuin mihinkään muuhunkaan aikajaksoon, vaan liittyy aikaan joka on ollut ensimmäisen ihmisparin aikana jos saatana kannattajineen siis maan päällä pahan teossa.
        Jeesuksen ristinkuolema oli saatanan työtä sekin, ja näennäisen saatanan voiton tarkoitus onkin näyttää se voitto minkä risti aiheuttaa miljoonien ihmisten valinnassa, jotka rakastavat ristin uhria -johon kulmakiveen ihmisen sydän on särkynyt kulmakiveen kompastuttuaan. Se on saatanalle katkera pala.

        Jumala lopettaa pahuuden koko Kosmoksen alueelta kaiken ajan- menneen ja tulevan ajan pahuuden Ilm 20 luvun tapahtumissa Ilm 17-22 luvut.

        Raamatussa Ilmestyskirjassa on mainittu kuusi merkkisoittoa, jotka ovat varoitusmerkkejä maailmalle. Varoistustorvisoittoja seuraa seitsemän viimeistä vitsausta ovat kirjaimellista maailmanloppua sitten, samankaltaisia mutta tämän maan pahan tuhoavia. Ilm 8:6-



        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Itä.Merenneito kirjoitti:

        Hei."Jarinhoteli" - aloittajn kysymy herätti mieleeni Jobin kirjan alun. Paratiisissahn Saatana toimi Vastustajana ja kuitenkin hänellä oli Jobi kirjan mukaan mahdollisuus asettua tavaalliseen "kokoukseen Jmalan poikien kerääntyessä raportoimaan. Kutsutaanko enkelienkin väärää toimintaa synniksi, kuten ihmisten?
        Olen oppinut, että Kristus sai odottaa Jumalan oikealla puolella 1914-1919 asti, jolloin Hän puhdisti taivaat heittäen Saatanan ja demonit maan läheisyyteen villitsemään määräajaksi. Siis Jumala piti läheisyydessään kapinoivia demoneita Eedenistä aina 1919 asti? Tosin edenpaisumusta ennen langenneilla enkeleillä ei ollut pääsyä taivaisiin, vai kuinka?
        1844 on minulle vierasta tietoa. Uskon siihen ytä paljon kuin -moneen muuhun.
        Minulla on työn alla adventismi - googlaillen.

        Minulla on työn alla adventismi - googlaillen
        _____________________________________________

        ...http://otakoppi.webnode.fi/news/keita-ovat-adventistit-/


      • Itä.Merenneito
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        Oletan että 1914 on erään kuninkaan hallitusvuosista laskettua lukua, mutta ko. kuninkaan hallitusvuosista sanoo historian kirjat toista kuninkaan seuduilla, kuin mitä tämän luvun laskijat laskivat. Sitten toinen asia; Jeesuksen tuloa ei tiedä kukaan ennalta; Matt 24:31. Vain ajan merkit mitkä auttavat ja kehoittavat valvomaan on annettu.
        - Nykyisin tämä teologia on muuttunut ko. luvun laskijoilla siten että teologian ydin on; 1914 alkaen on tapahtunut sen kaltaisia tapahtumia mistä Jeesus puhui.

        Minä tulkitsen ko. aikojen alkaneen jo 1755 luvulla, jos mukaan otataan kaikki ne merkit, jotka on kerrottu lopun merkkeinä.
        Tuo 1755 oli Lissabonin maanjäristys, joka oli myös siitä merkittävä että maailma silloin tajusi se hetki mistä Jeesus puhui oli tullut. Lehdet kirjoittivat järistyksestä maailman lopun aikaan liittyvänä ensimmäisen kerran. Suurien maanjäristyksien sarja alkoi Lissabonista, vaikka yksittäisiä harvinaisia on toki ollut aiemmin.
        Nykyisin veropakolaisia on muuttanut alueelle, ja maanjäristyksen vaara saattaa kasvaa päivä päivältä, -on aikaa viimeisestä.

        Enkeleistä Raamattu kertoo että kolmasosa enkeleistä lankesi, ja ovat taivaasta poistettuja enkeleitä.
        Minun ymmärryksen mukaan tämä olisi jo ennen aikojen alkua tapahtunut asia.
        Syy: Kateus Kristukselle aiheutti kapinan taivaassa jo ennen luomista.
        En vuosilukulaskelmia ole missään nähnyt koskaan.
        Tietenkin olen kiinnostunut kuulemaan mistä jotkut ovat vuosilukuja vedelleet, niin voisin siihen sanoa jotakin.

        Maailmansodilla ei ole mitään muuta merkitystä adventtiliikkeen suunnassa ollut kuin että ne liityvät siihen samaan sarjaan, mistä Jeesus puhui ajan merkkeinä.
        Ilmestyskirjassa lisäksi eräs teologi vertasi symboliikkaa jonka merkitys oli kuoleman tuho maailmansotienkin merkityksessä.
        Pidän tämän teologin; Olavi Rouhe:Ilmestyskirja. Kaikkien aikojen suurin draama:Kirjatoimi Tampere:1998 sellaisena Ilmestyskirjan selitysken tulkintana joka edustaa logiikkaa, ja Jumalan Hengen läsnäoloa selityksessä.

        Jos jostakin kansista saat ne tiedot missä enkelistä vedetyt vuosiluvut ovat, niin minulla voi olla niihin jotkakin sanottavaa.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        Kiitos näistä ajatuksistasi.
        Mitä näihin vuosilukuihin tulee, niin niiden täytyy olla matematiikkaa rakastavien mielipuuhaa. Onhan numeroissa oma viehätyksensä. Minulle se ei ole ollut koskaan suurin asia . Enkä kyennyt olemaan 1975- hössötyksisssäkään mukana vakuuttuneesti.
        Minulle on tärkeintä oma tilani arkipäivässä, koska olen kuin olenkin pikku-kivi, joka on pudotettu elämän-mereen ja minusta lähtee niitä vesirenkaita ympäristöönsä vaikuttaen toisiinkin. Niiden vaikutuksista olen vastuussa sekä lähimmäisilleni, että Jumalalle.
        Minulle on annettu oma rajallinen elinaikani, joka ratkaisee, kykeneekö Jeesus, Jumala jatkamaan sitä ikuisuuteen.
        Jos en arvosta ja kykene käyttämään tätä rajattua määrää, miksi antaa enemmän?
        Hyvää päivänjatkoa sinulle!


      • Itä.Merenneito
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Minulla on työn alla adventismi - googlaillen
        _____________________________________________

        ...http://otakoppi.webnode.fi/news/keita-ovat-adventistit-/

        Kiitos yhdestä lisä sivusta! Hyödyllistä tietää, miten niitä oppeje sovelletaan tämän päivän yhteiskunnassa ja normaalissa arkielämässä.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Minulla on työn alla adventismi - googlaillen
        _____________________________________________

        ...http://otakoppi.webnode.fi/news/keita-ovat-adventistit-/

        Kopittelijalle;

        Hei-

        Hyvä että pidät "työn alla" mutta minusta kun luin sivusi, havaitsin ettet ymmärrä mistä kirjoitat.
        Ne ovat isoja teologioita mistä kirjoitat arvostellen, ja liian vaikeita Sinulle vielä.

        Voisin niihin vastata kaikkiin, ja argumentoida perofetiat, ja teoliat että ne ymmärtäisit.

        Kun Sinulle vastaa, kopsaat jostakin hirveen pitkät pätkät takaisin, eli et tutki mitä Sinulle Sinulle vastataan. En siksi vauvaudu turhan vuoksi.

        Jumalan edessä kun kuljet käsi sydämellä omantuntosi kanssa tietomääräsi suhteen niin hyvä, mutta kysy Jumalalta mitä mieltä Jumala on siitä että arvostelet adventtikansaa asioista mitä et ymmärrä.

        Minä arvostan henkilökohtaista uskoasi, mutta en sitä mitä kirjoitat askosta adventtiliikeen opeissa, koska et ymmärrä kokonaan adventtiliikkeen teologioita, eikä ole tarkoitus että kompastutaan kaikkein suuriimpiin teologioihin uskossa, ja korotetaan ne kaikkein päällimmäiseksi.
        Et ole tarpeeksi tietoinen adventtiliikkeen teologioista, että voisit ne esitellä.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • jarinhotelli kirjoitti:

        Kopittelijalle;

        Hei-

        Hyvä että pidät "työn alla" mutta minusta kun luin sivusi, havaitsin ettet ymmärrä mistä kirjoitat.
        Ne ovat isoja teologioita mistä kirjoitat arvostellen, ja liian vaikeita Sinulle vielä.

        Voisin niihin vastata kaikkiin, ja argumentoida perofetiat, ja teoliat että ne ymmärtäisit.

        Kun Sinulle vastaa, kopsaat jostakin hirveen pitkät pätkät takaisin, eli et tutki mitä Sinulle Sinulle vastataan. En siksi vauvaudu turhan vuoksi.

        Jumalan edessä kun kuljet käsi sydämellä omantuntosi kanssa tietomääräsi suhteen niin hyvä, mutta kysy Jumalalta mitä mieltä Jumala on siitä että arvostelet adventtikansaa asioista mitä et ymmärrä.

        Minä arvostan henkilökohtaista uskoasi, mutta en sitä mitä kirjoitat askosta adventtiliikeen opeissa, koska et ymmärrä kokonaan adventtiliikkeen teologioita, eikä ole tarkoitus että kompastutaan kaikkein suuriimpiin teologioihin uskossa, ja korotetaan ne kaikkein päällimmäiseksi.
        Et ole tarpeeksi tietoinen adventtiliikkeen teologioista, että voisit ne esitellä.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        Heh...


      • Jari: Et ole tarpeeksi tietoinen adventtiliikkeen teologioista, että voisit ne esitellä.
        __________________________

        Ps. Olen kyllä hyvinkin tietoinen adventtiliikkeen "teologioista" koska olen niitä läheltä seurannut ja myös tutkinut mutta en kyllä niihin "hurahtanut" kuin eräät...
        Ja se kun puhutaan Adventtiliikkeen erityisopeista ja Ellenin näyistä, niin niillähän ei raamatullisen opetuksen kanssa ole paljoin mitään tekemistä.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Jari: Et ole tarpeeksi tietoinen adventtiliikkeen teologioista, että voisit ne esitellä.
        __________________________

        Ps. Olen kyllä hyvinkin tietoinen adventtiliikkeen "teologioista" koska olen niitä läheltä seurannut ja myös tutkinut mutta en kyllä niihin "hurahtanut" kuin eräät...
        Ja se kun puhutaan Adventtiliikkeen erityisopeista ja Ellenin näyistä, niin niillähän ei raamatullisen opetuksen kanssa ole paljoin mitään tekemistä.

        Adventtiliikkeen jäsenyydessä tarvitsee 1.) uskoa Jeesukseen ja 2.) kiertää syntiä.
        Tämä riittää jäsenyyden ehdoiksi, ja teologian tiedon ehdoiksi.

        Isoimmat teologiat eivät ole adventtiliikkeenkään aina, vaan Raamatun tukijoiden yhteisiä.

        "28-opinkohtaa" on kirkon teologia, mutta kirkon teologit tietenkin kulkevat Raamatun tutkimuksen huipulla ja maailman huipulla teologiassa.
        Iso joukko teologisen tiedekunnan maistereita ja tohtoreita. Näiden kanssa jää jätkä aina toiseksi, jos Raamatusta kyse. Aina joutuu törmäämään lopuksi todellisuuteen ettei itse ymmärtänyt näiden kanssa.
        Minulla oli pitkä änkkäämisjakso aikoinaan kun tutkin ja tuskailin tiedon kanssa.
        Haluisn tietää ja selittää itse, en olla "joo-joo-mies."

        Mutta ei näissä asioissa saa koskaan tunnustusta keneltäkään, en Sinua moiti varsinaisesti.

        Itsellänikin taipumus vastata pitkään ja hyvin, niin kuin asioita näen. Kysymykset ovat niin isoja, että niihin harva paneutuu. Ne eivät kirkastu hetkessä vaan voivat vaatia kuukausiakin. Olen kirjoittanut Raamattuaiheisia kirjoituksiani, jotka vastaavat kiinnostuneelle hyvin kysymyksiin, mutta pitää jaksaa ja viitsiä mennä Raamatun ja ajan kanssa läpi. Harrastan Raamatun kysymyksiä, ja arvostan aina ihmisen uskon, sillä ymmärrän että jokainen on oman tietomääränsä varassa.
        Mielipide muuttuu ajassa ja tiedossa aina jokaisella.

        Mutta kaikkeen adventtiliikkeen teologiaan löytyy hengellinen loogisuus jos vaan viitsii niitä tutkia tarpeeksi pitkään.

        Uskosi on Jumalle kallis-,
        ja et perin pohjin lyttyyn siinä sivullasi lyö, mutta hiukan havaitsee että kritiikki on sellainen ettei ne ole aivan selviä.-
        Kriittinen saa olla ja kriittinen pitääkin olla kuitenkin.

        Tiedän okein hyvin mitä on kysymyksienkanssa kanmmapilu. Haukkua räksytin aikoinani estoitta saadakseni tietoa
        kymmenen vuotta erästäkin pastoriparkaa- Mutta kysymykset kirkastuivat ajan kanssa, eli selvisivät. Tiedän hyvin ettei aika ole aina joka kysymykselle kypsä.
        Kirkastuu uskossa aikanaan kun aika on kypsä. Olet päättänyt tietää- niin minäkin aikoinani. Pitää olla itselleen rehellinen kaikessa.


        Jumalan siunausta ja hyvää kesää Sinulle tv.
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Jari: Et ole tarpeeksi tietoinen adventtiliikkeen teologioista, että voisit ne esitellä.
        __________________________

        Ps. Olen kyllä hyvinkin tietoinen adventtiliikkeen "teologioista" koska olen niitä läheltä seurannut ja myös tutkinut mutta en kyllä niihin "hurahtanut" kuin eräät...
        Ja se kun puhutaan Adventtiliikkeen erityisopeista ja Ellenin näyistä, niin niillähän ei raamatullisen opetuksen kanssa ole paljoin mitään tekemistä.

        Lisäystä;


        Kommentoin hissunkissun sivuasi niin lyhyesti kuin mahdollista sellaisissa asioissa missä näen että voisi jotain sanoa. Ota se ihan sellaisella tavalla ettei siinä ole mitään henkilökohtaista. Kirjoitan lyhyesti, ja en jaksa lukea pitkiä minäkään.

        "Adventismin perustajana voidaan käytännöllisesti katsoen pitää ent.armeijan kapteenia sittemmin farmariksi ryhtynyttä ent.Babtistia William Milleria ( 1782.1849)
        William tutki raamattuaan ja vakuuttui tekemiensä Danielin kirjan ennustusten pohjalta, että Jeesus tulisi takaisin vuoden 1843 tai myöhemmin 1844 aikana ja tästä vakuuttuneena hän alkoi saarnata ja varoittaa ihmisiä.
        Sitten tuli vuosi 1843 ja sen jälkeen vuosi 1844, mutta Jeesusta ei kuulunut !"

        - Ennen William Milleriä oli iso joukko erilaisia seurakuntia jo olemassa. Miller oli aikansa pabtisti. Ellen G White oli erotettu metodisteista juuri. EGW oli 17-kesäinen neito, ja kamppaili suurien uskon kysymyksien kanssa. EGW:n koko perhe erotettiin metodisteista koska nämä eivät hyväksyneet teologiaa että "1000- vuotinen valtakunta" olisi ennen Jeesuksen tuloa. Ennen Milleriä ja EGW:tä oli paljon pieniä seurakuntia. Millerin erehdyksen jälkeen Millerin kannattajat 2/3 luoipui uskosta, ja 1/3 pysyi uskossa mutta jakaantui kaiketi 5 ryhmään. Varhaisin herätys oli "ensimmäisen päivän viettäjiä." Tämä oli aikaa joka seurasi keskiajan kirkon monopolin jälkeen. Eurooppalaisia maahanmuuttajia oli tullut Euroopasta vaikka kuinka paljon New Yorkin satamaan, ja juuri tässä ympäristössä syntyi monia kymmeniä herätysryhmiä Eurooppalaisten maahanmuuttajien tuomana jo ennen Milleriä ja Ellen GW:tä. Tietoa ei silloin ollut, ja tietoa piti ryhtyä etsimään Raamatusta.

        Miller tutki Ilmestyskirjan ja Danielin kirjan profetioita ja vertauskuvia keskenään.
        Miller löysi suuren profetian! Hän erehtyi profetian merkityksen suhteen luullen profetian tarkoittavan maan puhdistamista. Samana vuonna 1844 EllenGW -17- kesäinen- kysyi neuvoa Jumalalta, ja EGW selitti profetian merkityksen.
        >>> Kun katsot mistä on kyse; Dan 8:12-17 -Katso itse mitä Daniel kysyy enkeliltä?
        - Milloin temppeli nousee jälleen kunniaan? Sitä Daniel kysyy. Katso itse mitä enkeli vastaa? - Kuinka pitkä aika? Katso nuo jakeet.

        Kyse on siis temppelin puhdistamisesta!


        Älä laita mitään rimpsua nyt. Ymmärrä tuo ensin.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Jari: Et ole tarpeeksi tietoinen adventtiliikkeen teologioista, että voisit ne esitellä.
        __________________________

        Ps. Olen kyllä hyvinkin tietoinen adventtiliikkeen "teologioista" koska olen niitä läheltä seurannut ja myös tutkinut mutta en kyllä niihin "hurahtanut" kuin eräät...
        Ja se kun puhutaan Adventtiliikkeen erityisopeista ja Ellenin näyistä, niin niillähän ei raamatullisen opetuksen kanssa ole paljoin mitään tekemistä.

        Lisäys;


        Miller oli edelleen loppuun asti pabtistiseurakunnan jäsen, mutta hän sai saarnalupia muihinkin seurakuntiin pitämään yhden puheen siis seurakuntien tilaisuuksiin.

        Ellen GW ei liittynyt pabtisteihin, eikä metodisteihinkaan uudelleen.

        Adventtirkko 7-day, rekisteröitiin 1863.

        Ellen GW ei kirjoittanut koskaan kirkon teologiaa. Hän palveli ahkerasti Raamatun opetusta; Hän oli hengellinen kirjailija, Raamatun opettaja, ja vain harva hänen sana on sellaista jota voi profetian sanana tutkia.

        Hänen profetian lahja koski paljolti oman aikansa seurakunnan käytännön työtä.
        Apt 21:9, 1 Kor 12:10 tapaan. _Ei siis mitään mullistavaa apokalyptistä mitä ihmiset aina odottavat-

        Ellen GW opetti hyvin Jumalan lain synnin opettajana, Kristuksen kunnian- ja hurskaan pyhyyden normit lopun ajan maailman synnin ja pyhyyden erottamiseksi. Hän käytti omaa persoonallista kieltään, joihin voi aivan hyvin itse käyttää omia synonyymejaan jokainen, -ei takertua terminologiaan.
        Hän oli ihmisten terveyden ja sairaudenhoidon uranuurtaja ennen lääketieteen aikaa.

        Ainokainenkaan ihminen ei ole Ilmestyskirjan peto, vaan kyse on aina Jumalaa vastustavista maailmanvalloista.
        Monet petovallat on kerrottu Danielin kirjassa; Myös roomalainen valta, jo Danielin kirjassa kerrottu, ja katso miten se Roomalainen valta on Jeesuksen aikana; Matt 24:15-20.
        Roomalaiselle ristille Jeesus naulattiin eikö vain. Roomalainen valta oli kyseessä kun alkuseurakunta loppui 300 luvulla. Roomalaiset tappoi alkuseurakuntalaisia, ja loput tekivät sovittelut roomalaisen maallisen vallan kanssa luopuen alkuseurakunnan uskostaan.
        Paavali kertoi roomalaisesta vallasta; 2 Tess 2:1-4.

        Niin suuret asiat mitä roomalainen valta teki ihmiskunnan historiassa aikoinaan, tottakai se kaikki on maailman historian kirjoihin kirjoitettu, ja Raamattuunkin präntätty.

        Roomalainen valta ja keskiajan kirkko olivat instituutioita joiden valta vaihteli alueittain.
        Keskiajan kirkko ja roomalainen valta kulkivat käsi kädessä.
        Roomalainen maallinen valta tuomitsi oilkeudessa keretteliäisiä rangaistuksiin.
        Inkvisitio.
        Kaikki on präntätty historian kirjoitukseen. Kirjastoissa olkaa hyvä historian osastoilla.
        Kun Suomeen tuotiin ristiretkien mukana kristinusko, papit tuomitsivat "noitia" vielä polttorovioille Pohojanmaallakin 1800 luvulle saakka.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Minulla on työn alla adventismi - googlaillen
        _____________________________________________

        ...http://otakoppi.webnode.fi/news/keita-ovat-adventistit-/

        Kaikessa rakkaudessa kunnioittavasti henkilökohtaista itse kunkin uskoa valkaisen tiedolla hiukan sitä sivuasi mikä on Sinulla "työn alla;"

        Jehovan todistajien alku on ollut myös siinä siirtolaisten sataman läheisyydessä.
        Vain mormonikansa on tullut muuta kautta kuin New Yorkin sataman kautta.
        Jehovan todistajien Russell on istunut jonkun hassun kokouksen ensimmäsien päivän adventti-porukan mukana, ja lähti omille teilleen Vartiotorniseuraa perustamaan. Russelilla on ollut enemmän Kristus missiota kuin seuraajallaan.
        Nykyisin Jeesus Kristus on pelkkä lihallinen ihminen, mutta Jumalan poika.
        Adventtiliikkeessä maailmatkin on luotu Pojan kautta; Kol 1:12-17, ja Poika on osa sitä jumaluutta mikä on ilmestynyt ja ilmoitettu ihmiselle; Apt 17:29. Poika on ollut aina ennen aikojen alkua siis. Joh 1:1-
        Jehovan todistajilla on adventtiliikkeellä on yksi ainoa sama teologia; se on; "kuolleet eivät tiedä mitään." -Tämä on ainoa sama teologia. Kaikessa muussa teologiassa on eroa.
        En itse syytä koskaan kenenkään henkilökohtaista uskoa vaikka olisi "Kylän Tylppäaisaisten Yhdistyksen" uskovaisten siiven jäsen. Tosissaan olevia uskovaisia on siellä täällä. Vilpittömyys omaa tietomääräänsä vasten Jumalan edessä on se asia ja asenne mitä Oikea Tuomari katsoo;: Luuk 12:47-48.

        "Sitten tuli vuosi 1843 ja sen jälkeen vuosi 1844, mutta Jeesusta ei kuulunut ;!"
        - Alkuseurakunta odotti Jeesusta, ja Paavalin piti kertoa mitä ensin tapahtuisi; 2 Tess 2:1-4. Kristus missio oli ollut kateissa keskiajan aikana yli tuhat vuotta.
        Lutherin kerrotaan ajatelleen jossakin (en muista lähdettä) Lutherin ajatelleen olevansa "viimeinen totuuden torvi," ja näkisi Jeesuksen tulon?
        Monen moni ajatteli samoin aikana jolloin herätys oli voimakasta, mutta tietoa ei ollut samalla tavalla kuin tänään. Tietoa löytyi Raamatusta ja aina kun joku löysi uutta tietoa, syntyi ympärille kuulijoita, ja siitä saivat alkunsa maailman protestanttiset liikkeet. Ilm kuvaa prosessia näin; Ilm 14:6-13.
        Nämä liikkeet ottivat Jumalan evankeliumin kunnian Jeesus Krisus mission arvokseen 1700-1800 luvulla, ja Luther 1400-1500 vaihteessa. Jan Hus jo 1300 luvulla. Anglosaksisessa maailmassa oli uskonpuhdistus-herätys myös meneillään Eurooppalaisen germaanisen lisäksi.
        Nämä liikeet hakevat tietoa ja hiovat teologiaansa edelleen. Raamatun tutkimus on huipussaan idag. 1800 tietoa piti etsiä ja hakea Raamatusta kun tietoa ei ollut eikä web-hakukoneita toiminnassa.

        Ellen G White ei koskaan suorittanut aikalaskelmia Jeesuksen tulolle; Matt 24:36, vaan päinvastoin oikaisi pabtisti-Millerin ereen, ja selitti profetian 2300 vuotta/ 1844 loppuvuonna merkityksen oikein.
        Profetian teologia oli valmis 1850 luvulla, ja 1880 luvulla profetian selitykseen liitettiin vielä asiayhteyden vuoksi Jeesuksen vertaukset kuninkaan pojan häistä ja neitsyeistä öljyä lampuissaan, eli morsiusneidot vertaukset.
        Teologit hiovat vieläkin sanojaan yksilöllisesti.
        Minä olen argumentoinut Dan 8:12-17 /2300 vuoden teologian näihin linkkeihini joista löytyy oleellinen tutkivalle; ota tulosteet; ja lue rauhassa;

        "- Ylipappi Jeesus Kristus kaikkein pyhimmässä. Hebr 7-9. Dan 8:12-14;"
        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10

        "- Johdanto aikaprofetian 2300 vuotta ymmärtämiseen: - Ylipappi puhdistaa oikean pyhäkön.;" http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.8

        "- Profeetallinen aikalaskenta "vuosi ja päivä" periaatteella;"
        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.6

        "- Aikaprofetia 2300 iltaa ja aamua;" http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.4

        "- Ylipappi Jeesus Kristus kaikkein pyhimmässä. Hebr 7-9. Dan 8:12-14;"
        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10


        Tutklittavissa linkeissä perofetian merkitys! Var vängligen.

        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Minulla on työn alla adventismi - googlaillen
        _____________________________________________

        ...http://otakoppi.webnode.fi/news/keita-ovat-adventistit-/

        " ...... 22.10.1844 mies nimeltä Hiram Edson näki näyn, että pyhäkköä puhdistettiin, ja niin näkyä alettiin tulkita, että tällöin vuonna 1844 Kristus menikin ylipapillisessa toimessaan taivaallisessa pyhäkössä pyhästä kaikkein pyhimpään suorittamaan pyhäkön puhdistusta ja ns."tutkivaa tuomiota."
        Ja näin yksinkertaisesti, vain yhden ihmisen kautta, ilman raamatun sanan vakuutusta, oli saatu vastaus siihen miksi Jeesus ei tullutkaan vielä takaisin maan päälle noutamaan omiaan vuonna 1844 !"

        New Yorkin läheisyyteen syntyi Eurooppalaista perua olevia pieniä herätysliikkeitä paljon. Miller oli aikansa pabtisti, ja Ellen G Whiten perhe oli erotettu metodistiseurakunnasta, koska perhe ei hyväksynyt metodistien oppia että 1000- vuoden aikakausi (Ilm 20:2-5) olisi ennen Jeesuksen tuloa.

        MIller tutki apokalyptisiä ja eskatologisia Ilmestyskirja ja Danielin kirjan profetioista ja symbolisia vertauskuvia, ja vertaili niitä toisiinsa. Hän löysi suuren profetian; Dan 8:12-17. Lukekaa se itse mitä Daniel kysyy enkeliltä ja mitä enkeli vastaa?
        Tämä on Raamatun ainoa ajassa laskettavissa oleva profetia, ja kaikki ajassa ilmoitettu Dan kirjassa on tämän saman profetian välittäyttymyksiä.
        Miller erehtyi luullessaan profetian tarkoittavan maan puhdistamista, mutta kyse on temppelin puhdistamisesta.

        >>> -Telttatemppeli oli vertauskuva taivaallisesta palvelusta. Kansa kantoi saastansa koko vuoden temppeliin, ja kerran vuodessa ylipappi sovitti koko kansan synnit kerralla pois.

        Koko hebrealaiskirje opettaa Ylipappia ja taivaallista palvelua uuden liiton aikana.

        Telttamaja-temppelissä oli kaksi huonetta; "pyhä" ja "kaikkein pyhin" huone. Suurena sovituspäivänä ylipappi meni kerran vuodessa kaikkein pyhimpään.

        Uuden liiton taivaallisessa palvelussa enkeli ilmoitti sen kohdan ajassa siinä Dan kirjassa milloin taivaallisen pyhäkön toinen palvelusvaihe alkaa, se vaihe- josta telttamajan kaikkein pyhimmän huoneen palvelu kerran vuodessa esikuvasi.

        Toisessa vaiheessa "suuri babylon;" Ilm 18, ja Jumalan pyhät Herb 12:14, Ilm 14:12 erottuvat toisistaan. Tätä merkitsee "kaikkein pyhin" -huoneen palvelu uudessa liitossa; Taivaan kirjojen merkintöjä; Ilm 20:15.

        1863 rekisteröidyn 7- päivän adventtiliikkeen teologiaa ei Ellen White ole kirjoittanut riviäkään. Ellen G White palveli oman aikansa seurakuntaa; Hän oli erinomainen Raamatun opettaja, hänen väitettyä profetian lahjaa; 1 Kor 12:10, ovat miljoonat ihmiset tutkineet, ja miljoonat eivät ole tutkineet. Kaikki väitetty profetian lahja pitää jokaisen tutkia itse 1 Tess 5:19-23 ohjeen mukaan. Ellen Whiten profetian lahja koski enimmäkseen oman aikansa herätysliikkeen käytännön työtä; Apt 21:9.

        Ellen G White oli hengellinen kirjailija, hurskas Raamatunopettaja, jonka vain harva sana siis voidaan tutkia profetian lahjan sanoina. Viimeisien aikojen pyhän ja jumalattoman hän opetti hyvin selvin sanoin. _Hän siis kirjoitti paljon, oli 100% pyhittynyt evankeliumille ja Herralle, ja vain harva sana on profetian lahjan palvelua Peroonallinen ilmaisu ja vertauskuvallinen symboliikka ovat ominaista EGW: teksteille. Omia synonyymeja ovi käyttää, ettei kompastua terminologiaan.

        Hän oli ihmisten terveyden ja sairauksien hoitamisen uranuurtaja ennen lääketieteen aikaa. Tähän työhön sai profetian neuvoa ihmisten luontais- terveyden hoitoon. Kukaan muu ei mm. tiennyt tupakan vaarallisuudesta siihen aikaan mitään.

        Niin kuin mainitsin Miller löysi profetian, Ellen G White selitti profetian saman vuonna 1844 loppuun asti. Ei ole tavatonta että profetia selviää ajallaan ja vähitellenkin. Näin on tavallisimminkin asian laita. Profetian saaja ei itse aina ymmärrä profetiaa, niin kuin Daniel tässä. Profetia on aina tarkoitettu lisätiedoksi Jumalan omille -aina isommalle joukolle sellaiselle ajalle jolloin profetian sanomalle on tarvetta. Näin profetia aina on ollut toiminnallisessa funktiossa, eli tarpeeseen ja ajallaan.

        Adventtiliike on osa sitä uskonpuhdistusta mikä syntyi keskiajan kirkon monopolin sammuessa aina 1300 luvun Jan Husista, ja Martti Luther 1400-1500 alkaen, ja jatkui voimallisena Eurooppalaisena perintönä Amerikan siirtolais-sataman ympäristössä synnyttäen lukuisia herätysliikkeitä, joista yli puoli tusinaa vaikuttaa minunkin 70 000 asukkaan kotikaupungissani tänään Amerikasta rantautuneina.

        Suomeen keskiajan kirkko tuli sotilaiden ristiretkien myötä, ja 1800 luvulle saakka papit polttivat "noitia" rovioilla Pohjanmaallakin. Keskiajan kirkko ja Roomalainen valta kulkivat käsi kädessä. Adventtikirkko tänään on pitänyt teologiansa tiukasti Kristus kalliolla, eikä koskaan hievahda piiruakaan maailman synnin puolelle. _On tiukasti uskonpuhdistusliike siis.

        Osa Raamattua lukevien piirien yksilöistä on vilpittömyytensä vuoksi Jumalan omia riippumatta missä on kirjoilla. Adventtikirkossakin on yksilöinä Jumalan omia Herralle pyhittyneitä syntiä kiertäviä Jumalaa rakastavia ihmisiä.Monenlaista vijaa pellossa, ja monenlaista kalaa nuotassa; Matt 13.

        Jari-


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Minulla on työn alla adventismi - googlaillen
        _____________________________________________

        ...http://otakoppi.webnode.fi/news/keita-ovat-adventistit-/

        "Huom ?...Jossain vaiheessa kaksi poikaa oli jätetty huostaan eri paikkoihin ?
        Lainaus Ellenin kirjasta kristillisiä kokemuksia: " toisen kahden vuoden ja kahdeksan kuukauden ikäisen olimme jättäneet Mainen valtioon, ja toisen yhdeksän kuukauden ikäisen New Yorkiin"...

        > Ellen G White oli uhrautunut evankeliumin palveluun ja joutui siksi käyttämään paljon lastenhoitajia.

        "Muut kristilliset seurakunnat ovat heidän mielestään enemmän tai vähemmän saatanan eksytyksen alaisina, mutta heidän mielestään oikeitakin kristittyjä saattaa olla muuallakin;"
        > Adventtikirkko ei ajattele eikä opeta että Jumalan omat olisivat vain kirkon rajojen sisäpuolella. Adventtikirkko tunnustaa Jumalan omiksi vilpittömiä uskovaisia jotka ovan omalle tietomäärälleen vilpittömiä Jumalan edessä. Adventtikirkko kannattaa Kristusta korottavaa toimintaa muissakin piireissä.

        Kaikkein vähiten minusta Adventtikirkko opettaa kristikunnassa että olisi "ainoa oikea," ja on juuri siksi suvaitsevaisin kristikunnassa muiden piirien ihmisiä kohtaan. Kirkko kavahtaa vain syntiä.


        "- Adventistit pitävät tärkeänä myös terveitä elämäntapoja, kuten kasvisravinnon ensisijaisuutta. Esimerkiksi sian tai muiden ns. saastaisten eläinten syönti on heille kiellettyä;"
        > Kirkolla on terveys asiat kunniassa, mutta kyse on terveydestä, ei ravinnosta uskon oppina ja ehtoina.
        3 Moos 11 on Jumalan terveysneuvo, joka kehottaa syömään ravintoketjun ensimmäisiä eläimiä, koska nämä eivät kerää eläintauteja ja saastejäämiä ravintoketjussa, jotka lopulta kertyisivät ihmiseen viimeeksi ketjussa.
        Kirkolla on yksi vaivainen terveyskurssi opistolla; http://media7.fi jossa yksikertaisimmat perusasiat siinä kaikki.
        Tilaa työn alla kursseja!

        "Adventistien opin mukaan lapsikaste on väärä ja mitätön rituaali;"
        > Kirkossa on Raamatun mallin mukainen kaste käytännössä, mutta kirkko ei ole kieltänyt missään Pyhän Hengen synnyttämää uskoa ja uudestisyntymistä ihmisillä joilla on lapsipirskotus.
        Ei missään ole tuomiota ko. asiayhteydessä näkynyt.

        "Adventistien tulisi pukeutua vaatimattomasti ja elää tietyllä tavalla maailman pahuudesta erillään ns"askeettisesti". Heidän kuuluu kyllä liikkua maailmassa, mutta lähinnä vain sieluja voittamassa adventtitotuudelle. Pukeutumisen suhteen nykyisin asiat ovat löystyneet sitten Ellen G Whiten päivien, mutta silti tähdennetään vaatimattomuutta ja sitä kautta "hurskasta kristillisyyttä", muodin mukaan kulkeminen on väärin ja epähurskasta;"
        > Kirkolla ei ole koruista eikä ravinnosta käskyjä eikä määräyksiä. Jokainen vastaa itse uskostaan ja ymmärryksestään Jumalan edessä kaikessa.
        Raamatun ohje on henkilökohtainen uskon ja ymmärryksen mukaan;
        "1 Piet 3:3-5;
        ”Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita. Teidän kaunistuksenne olkoon katoamatonta: salassa oleva sydämen ihminen, lempeä ja sävyistä henki. Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista. Näin kaunistivat itsensä entisajankin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan: He olivat miehilleen kuuliaiset.”

        -Uskon mukaan. Ymmärryksen mukaan per/ nuppi.
        Kirkon jäsenvaatimukset/ ehdot ovat usko Jeesuskeen ja syntiä kiertävä metodi pitkällä juoksulla.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Minulla on työn alla adventismi - googlaillen
        _____________________________________________

        ...http://otakoppi.webnode.fi/news/keita-ovat-adventistit-/

        "- Oppi ns. TUTKIVASTA TUOMIOSTA ja oppi sielun tiedottomuudesta ovat eristäneet adventistit aika etäälle muista kristillisistä ryhmittymistä omaksi joukokseen, mikä on erittäin murheellista ja kristittyjen ekumeniaa tyrehdyttävää;"


        On erittäin murheellista jos uskovaiset eivät tajua että ikuisen kohtalon kysymykset perustuvat johonkin armonajan tekojen mukaiseen, ja että Ylipappi Jeesus Kristus taivaan enkelijoukkoineen Isä Jumala ovat elävien kirjoilla tässä ajassa, ja näkevät tekemisemme ja kirjaavat taivaan kirjouhin sen merkinnän mikä koskee sitä tilaa missä tilassa ihminen armonaikansa päättää; a) Herran pyhänä syntinsä hyljänneenä b) Jumalattomana Jumalan kieltäjänä.
        -Koko hebrealaiskirje kertoo Ylipapista pyhäkössään! Joh 14 luku.
        Ilm 20 luku! -Siellä on.
        Jumala herättää kuolleet, ei eläviä herätetä.

        "Adventistien mukaan roomalaiskatolinen kirkko ja paavi ovat ilmestyskirjan babylonia ja peto.
        - Adventistien mukaan lepopäivän vietto sunnuntaina on saatanan eksytys ja näin ns."PEDON MERKKI" ! Adventistit liittävät sunnuntain Rooman "auringon jumalan päivään"

        Sunnuntai= Sanday= "auringon päivä" eikö vain?
        Keisari KOnstantinus suuren lakitekstissä 7.3.321 lukee lepopäivämuutoksesta viikon 7:ltä päivältä viikon 1:lle päivälle "auringon päivälle" näin:
        "Auringon kunnian arvoiselle päivälle!"
        > Kyse on siis keisarin työvoimapolitiikasta, ja auringon päivän kunniasta. Keisarin valtakunnassa oli 6 päiväinen työviikko ja kansa vietti kahta lepopäivää; auringon päivää viikon 1 päivänä, ja kristittyjen sapattia viikon 7:tt- päivää. Keisari yhdisti kansan juhlat lakitekstillään, jonka missiosta lainasin pari sanaa.
        Suomessa keisarin työvoimapolitiikka astui voimaan 1.1.1973 lukien kun Suomessa viikon 7 päivä muutettiin viikon 1 päiväksi.

        Adventtikirkossa ei tuomita vilpittömiä sunnuntain viettäjiä, näitä on ollut vuosisatojen ajan hurskaita, niitä joilla ei mitään tietoa ole lepopäivän historiasta.

        Adventtikirkossa vietetään Jumalan itsensä säätämää viikon /7:ttä päivää.
        - Ei tuomita uskossaan vilpittömiä Jumalaan uskovia koskaan päivistään riippumatta.
        Lepopäivä on omantunnon kysymys tällä tavalla - ymmärryksen mukaan käsi sydämellä Jumalan edessä -ei naapurin Reiskan edessä.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • "Tutkiva tuomio" on lisäopinlisäopinlisäopinlisäoppi !

        1) Ensin oli Jeesuksen takaisintulon ennustus 1843

        2) Sitten tuli Jeesuksen takaisintulon ennustus 22.10.1844

        3) Sitten tuli oppi suljetusta ovesta 1844-51

        4) Ja viimeiseksi tämä oppi "Tutkivasta tuomiosta"

        __________________________

        2 Kor11:3-4 "Pelkään kuitenkin, että niin kuin käärme kavalasti petti Eevan, teidän mielenne turmeltuu ettekä te enää ole vilpittömiä ja puhtaita suhteessanne Kristukseen.

        Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte."

        http://biblehub.com/lexicon/2_corinthians/11-4.htm

        Gal. 1:6-8 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen ARMOSSA, pois toisenlaiseen evankeliumiin,

        http://biblehub.com/lexicon/galatians/1-6.htm

        7. joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.

        http://biblehub.com/lexicon/galatians/1-7.htm

        8. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu."

        "toinen Jeesus" = Kreik "allon" = "tarkoittaa samaa henkilöä, mutta toiselta näkökannalta esitettynä".

        " toisenlainen Evankeliumi" = Kreik "eteron" = tarkoittaa "toiseen lajiin kuuluvaa, toisenlaista, eri- tai erilaista"

        PYSYKÄÄ OPIN MUKAISESSA RAAMATUN SANASSA JA JUMALAN ARMOSSA JOKA TULEE JEESUKSEN KRISTUKSEN KAUTTA JA ÄLKÄÄ ANTAKO IHMISTEN ORJUUTTAA ITSEÄNNE !

        Ps. Ns. oppi "tutkivasta tuomiosta" on opinkäsitys jota ei kukaan muu kristillinen seurakunta paitsi adventistit tunnustavat ja tämä oppi on luotu vain "meriselitykseksi" kirkon haaksirikkotilaan kun maailmanloppu ei tullutkaan vuonna 1844 niin kuin oletettiin !

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/keita-ovat-adventistit-/


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Minulla on työn alla adventismi - googlaillen
        _____________________________________________

        ...http://otakoppi.webnode.fi/news/keita-ovat-adventistit-/

        "Huom. tässä Ellen G Whiten näyssä Jeesus johtaa taistelua mutta vastaavassa raamatussa taistelua johtaakin Ylienkeli Mikael ja jotta Ellenin näky olisi raamatullinen, niin Ylienkeli Mikaelista tehdäänkin adventistien opissa Jeesus Kristus ! :O;"

        >>>> Adventtikirkossa Jeesus Kristus on siis Luoja osa jumaluutta- sitä jumaluuta missä jumaluus -Jumala on ilmestynyt ja ilmoitettu ihmiselle isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Emme voi osoittaa aikaa Raamatusta etteikö nuo kaikki kolme olisi olleet olemassa. Kol 2:9.
        Jehovan todistajat selittävät että Jeesus on enkeli Mikaelista syntynyt Jumalan pojaksi mutta pelkäksi ihmiseksi.

        Mikael johtuu Dan 12:1:stä, jossa on pakko ymmärtää että taivaan ruhtinas ja suuri johtaja on pakko olla Jeesus Kristus itse, ei luotu enkeli.
        Jeesusta ei ole luotu, vaan Jeesus on Luoja Raamatun mukaan että maailman on luotu Pojan välityksellä ja Poikaa varten.
        Minusta Jumala isä suurin on ikäänkuin delegoinut kaiken maapalloa koskevan Pojalle.

        Ylienkeli, enkeliruhtinas Miikael, merkitsee=“Kuka on niin kuin Jumala” -“Mii”= kuka “ka”=kuten,kuin, “el”=Jumala; johti taivaassa taistelua paholaista ja hänen enkeleitään vastaan. Paholainen enkeleineen karkotettiin maan päälle; Ilm 12:7-9. Sama enkeli herätti Mooseksen kuolleista; Juud 9, Matt 17:3. Viimeisessä ahdistuksessa Miikael on Jumalan kansan suojana; Dan 12:1, 10:13,21.
        >>>> Kyse on siis Jeesuksesta Kristuksesta, Enkeleiden Ylipäälliköstä, ei luodusta enkelistä.

        >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Olet uskovainen mies, ja ymmärrän Sinua tiedon janossasi. Arvostan uskoasi, ja en syytä Sinua. halusin kertoa mitä Sinun tulisi huomioida asiayhteyksissä.
        Minulla ei ole muuta kommentoitavaa koskien sivuasi joka on Sinulla "työn alla."
        Tee "työtä" ja ole vilpitön Jumalan edessä.

        Ajallaan vilpittömälle selviää kaikki, ja jokainen vastaa Jumalan edessä tiedostaan vilpittömyydessä.

        Olet kova jätkä jalkapallon kultamitalistina.

        Toivotan uskollesi ja Sinulle hyvää kesää.
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        "Tutkiva tuomio" on lisäopinlisäopinlisäopinlisäoppi !

        1) Ensin oli Jeesuksen takaisintulon ennustus 1843

        2) Sitten tuli Jeesuksen takaisintulon ennustus 22.10.1844

        3) Sitten tuli oppi suljetusta ovesta 1844-51

        4) Ja viimeiseksi tämä oppi "Tutkivasta tuomiosta"

        __________________________

        2 Kor11:3-4 "Pelkään kuitenkin, että niin kuin käärme kavalasti petti Eevan, teidän mielenne turmeltuu ettekä te enää ole vilpittömiä ja puhtaita suhteessanne Kristukseen.

        Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte."

        http://biblehub.com/lexicon/2_corinthians/11-4.htm

        Gal. 1:6-8 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen ARMOSSA, pois toisenlaiseen evankeliumiin,

        http://biblehub.com/lexicon/galatians/1-6.htm

        7. joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.

        http://biblehub.com/lexicon/galatians/1-7.htm

        8. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu."

        "toinen Jeesus" = Kreik "allon" = "tarkoittaa samaa henkilöä, mutta toiselta näkökannalta esitettynä".

        " toisenlainen Evankeliumi" = Kreik "eteron" = tarkoittaa "toiseen lajiin kuuluvaa, toisenlaista, eri- tai erilaista"

        PYSYKÄÄ OPIN MUKAISESSA RAAMATUN SANASSA JA JUMALAN ARMOSSA JOKA TULEE JEESUKSEN KRISTUKSEN KAUTTA JA ÄLKÄÄ ANTAKO IHMISTEN ORJUUTTAA ITSEÄNNE !

        Ps. Ns. oppi "tutkivasta tuomiosta" on opinkäsitys jota ei kukaan muu kristillinen seurakunta paitsi adventistit tunnustavat ja tämä oppi on luotu vain "meriselitykseksi" kirkon haaksirikkotilaan kun maailmanloppu ei tullutkaan vuonna 1844 niin kuin oletettiin !

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/keita-ovat-adventistit-/

        Olen vastannut kaikkeen lyhyesti.

        Sinulla on joitakin väärinkäsityksiä, tai jotakin mihin halusin hiukan tarkentaa, ettei olisi väärinkäsitystä.

        Tutki rauhassa mitä kirjoitin, ei ole lisättävää minulla. Kirjoitin lyhyesti, ja tietenkin argumentoida voin väittämäniäni tarkemmin pyynnöstä.


        Laitan Mikael teologian linkin vielä; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.10
        Tämä on hyödyllinen katsoa niin ymmärrät.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Jari: Sunnuntai= Sanday= "auringon päivä" eikö vain?
        ____________________________-

        Kyllä ja Lauantai = Saturday = nimetty latinaksi kirkkaudeltaan heikoimman antiikin aikana tunnetun planeetan, Saturnuksen mukaan

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lauantai

        Eli adventistit sitten varmaan palvoo Saturnusta lauantaisin kirkoissaan... :D

        Kristityt kyllä viettävät "Herran päivää" eli Jeesuksen ylösnousemuspäivää sunnuntaisin !

        Ilm 1:10 Minä olin hengessä Herran päivänä,
        kyriakē hēmera = Lord`s day !
        http://biblehub.com/text/revelation/1-10.htm


      • Minä olen huomannut Jari, että sinä todella uskot kaikkeen tuohon epäraamatulliseen harhaan josta kirjoitat ja johon sinut on adventistien aivopesun kautta opetettu...

        Mutta minä en sinua sýytä enkä arvostele sinun sokeuttasi, sillä sinulla on omat syyttäjäsi...sääliksi kyllä vähän käy...


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Jari: Et ole tarpeeksi tietoinen adventtiliikkeen teologioista, että voisit ne esitellä.
        __________________________

        Ps. Olen kyllä hyvinkin tietoinen adventtiliikkeen "teologioista" koska olen niitä läheltä seurannut ja myös tutkinut mutta en kyllä niihin "hurahtanut" kuin eräät...
        Ja se kun puhutaan Adventtiliikkeen erityisopeista ja Ellenin näyistä, niin niillähän ei raamatullisen opetuksen kanssa ole paljoin mitään tekemistä.

        Kopittelija007 on hurahtanut uskoon, että hän on kuolematon - vaikka sitten gehennan tulessa. (Gehenna oli Jeesuksen aikaan kaatopaikka Jerusalemin länsipuolella) ..

        Mitä opimme tästä ?
        No ainakin sen, että ei se että joku on väärässä todista, että joku toinen olisi sen tähden oikeassa.

        Kopittelija007 tutkii Raamattua ... MUTTA hän on sellainen raamatuntutkija joka oikeastaan vain hakee Raamatusta tukea omille uskomuksilleen. Välitiloilleen ja muille ikuisille piinoilleen ..

        alex



      • alex.kasi kirjoitti:

        Kopittelija007 on hurahtanut uskoon, että hän on kuolematon - vaikka sitten gehennan tulessa. (Gehenna oli Jeesuksen aikaan kaatopaikka Jerusalemin länsipuolella) ..

        Mitä opimme tästä ?
        No ainakin sen, että ei se että joku on väärässä todista, että joku toinen olisi sen tähden oikeassa.

        Kopittelija007 tutkii Raamattua ... MUTTA hän on sellainen raamatuntutkija joka oikeastaan vain hakee Raamatusta tukea omille uskomuksilleen. Välitiloilleen ja muille ikuisille piinoilleen ..

        alex

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        "Tutkiva tuomio" on lisäopinlisäopinlisäopinlisäoppi !

        1) Ensin oli Jeesuksen takaisintulon ennustus 1843

        2) Sitten tuli Jeesuksen takaisintulon ennustus 22.10.1844

        3) Sitten tuli oppi suljetusta ovesta 1844-51

        4) Ja viimeiseksi tämä oppi "Tutkivasta tuomiosta"

        __________________________

        2 Kor11:3-4 "Pelkään kuitenkin, että niin kuin käärme kavalasti petti Eevan, teidän mielenne turmeltuu ettekä te enää ole vilpittömiä ja puhtaita suhteessanne Kristukseen.

        Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte."

        http://biblehub.com/lexicon/2_corinthians/11-4.htm

        Gal. 1:6-8 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen ARMOSSA, pois toisenlaiseen evankeliumiin,

        http://biblehub.com/lexicon/galatians/1-6.htm

        7. joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.

        http://biblehub.com/lexicon/galatians/1-7.htm

        8. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu."

        "toinen Jeesus" = Kreik "allon" = "tarkoittaa samaa henkilöä, mutta toiselta näkökannalta esitettynä".

        " toisenlainen Evankeliumi" = Kreik "eteron" = tarkoittaa "toiseen lajiin kuuluvaa, toisenlaista, eri- tai erilaista"

        PYSYKÄÄ OPIN MUKAISESSA RAAMATUN SANASSA JA JUMALAN ARMOSSA JOKA TULEE JEESUKSEN KRISTUKSEN KAUTTA JA ÄLKÄÄ ANTAKO IHMISTEN ORJUUTTAA ITSEÄNNE !

        Ps. Ns. oppi "tutkivasta tuomiosta" on opinkäsitys jota ei kukaan muu kristillinen seurakunta paitsi adventistit tunnustavat ja tämä oppi on luotu vain "meriselitykseksi" kirkon haaksirikkotilaan kun maailmanloppu ei tullutkaan vuonna 1844 niin kuin oletettiin !

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/keita-ovat-adventistit-/

        Kompastut termonologiaan;

        Nuo termit tuomiosta voit korvata omille synonyymeilla.

        Vastasin jo onko taivaan joukot elossa vai kuolleita, ja huomoi asiayhteydessä se vielä että tuomio voi olla kumpi hyvänsä, ei ole kyse kadotusken tuomiosta, vaan käsitä asiaa vaikka niin että ihminen on merkitty elämän kirjaan; on saanut elämän kirjaan kirjoitetun tuomion; Tuomiopäätökset tehdään elämän kirjan perusteella; >>> Ps 69:29, 2 Moos 32:32-33, Ps 56:9, Jes 65:6-7, Fil 4:3, Ilm 3:5, 20:12, 21:27, Luuk 10:20, Dan 12:1, Mal 3:16, Neh 13:14, Saar 12:13-14, Matt 12:36-37, 1 Kor 4:5.
        Jeesus Kristus on asianajajamme Jumalan edessä. (1 Joh 2:1, Hebr 9:24, 7:25, Jes 43:25, Ilm 3:5, Matt 10:32-33)
        >>> Noin toimii taivaallinen oikeus. Ei siellä nukuta eikä ihmiset saa I tai II ylösnousemusta sattuman, tai arpapelin perusteella, vaan tuomio mikä se onkin on harkittua ja perustuu oikeudenmukaisuuteen ja johonkin perusteisiin minkä on pakko olla kaikille samanlainen.


        Kerroin ja vastasin jo 1843-1844. Lue se mitä kirjoitin.


        Suljetun oven terminologian voit myös muuttaa mieleiseksesi, kunhan ymmärrät että armon aika menee joskus umpeen, niin pakko käydä.
        Käy samalla tavalla kuin Nooan aikana; Nooa saarnasi kuuroille korville 120 vuotta.
        Arkin OVI, meni kiinni eikä enää avautunut. Ei tuo tuon kummempi asia ole.
        Kekkaa ihan omaa synonyymia kunhan käsität että ihmiskunnna armonaika kerran on ummessa hetkeä ennen kuin Jeesus näkyy taivaalla.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Jari kirjoittaa: Laitan Mikael teologian linkin vielä; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.10
        ___________________________________

        Vastapainoksi tälle Jarin ja Adventistien ja Jehovien epäraamatulliselle "selittelylle" että Jeesus olisi muka sama kuin Ylienkeli Mikael !

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-ei-voi-olla-sama-kuin-ylienkeli-mikael/

        "Adventisteilla" ja "jehovilla" ei ole samaa opetusta kysymyksessä.

        Oppi kuoleman unesta tiedottomassa tilassa on ainoa Vartiotorniseuran ja adventtiliikkeen sama teologia. Ainoa.
        Älä vertaa "adventisteja" ja Jehovia toisiinsa samaistaen koska mitään yhteistä niillä ei ole teologiassa keskenään, kuin tuo ainokainen-

        Jehovantodistajissakin on ihmisikä joiden henk koht uskoa pidän arvossa.
        Mutta en ole ihmisten tuomari, enkä syyttäjä.
        En seiso siinä jonossa joka jonottaaa Jumalan paikalle.



        Et ole siihen vähääkään perehtynyt kumpaankaan, että tuntisit edes jommankumman teorian hyvin, mutta väität kovasti, -mutta hyvä että on "työn alla."

        Pitäisi ensin lukea kumpikin teologia hyvin, tai edes toinen ettei luule niitä samaksi eikä enää samaistaisi enkeliä ja Jeesusta, eli että oppisi erottamaan luodun enkelin Luojasta Jeesuksesta.

        Annoin linkin missä on kaikki tarpeellinen.

        Jehovantodistajien teologian voit tutkia heidän tahoillaan.
        Minulla tuokin teologia on koska en usko että Jeesus on syntynyt tavalliseksi ihmiseksi enkelistä, en siitä ota mitään.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Jari kirjoittaa: Laitan Mikael teologian linkin vielä; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.10
        ___________________________________

        Vastapainoksi tälle Jarin ja Adventistien ja Jehovien epäraamatulliselle "selittelylle" että Jeesus olisi muka sama kuin Ylienkeli Mikael !

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-ei-voi-olla-sama-kuin-ylienkeli-mikael/

        "Pelastuksemme Päämies johti taistelua lähettäen apujoukkoja sotilailleen. Hänen voimansa ilmeni valtavana rohkaisten heitä keskittämään taistelun porteille. Hän opetti heille pelottavia asioita vanhurskaudessa johtaessaan heitä askel askeleelta voitosta voittoon.Vihdoin saatiin voitto. Mainehikkaan voittoisa oli sitä lippua seuraava joukko, jossa oli kirjoitus: "Jumalan käskyt ja Jeesuksen usko".Kristuksen sotilaat olivat aivan kaupungin porttien vieressä, joka iloiten otti vastaan Kuninkaansa. Rauhan, ilon ja ikuisen vanhurskauden valtakunta on perustettu."

        Pelastuksen päämies on tietenkin Jeesus Kristus!

        Mikael kysymys liittyy siis Dan 12:1 jakeeseen, jossa Mikael nimeä tituleerataan enkeiden suureksi ruhtinaaksi, ja päämieheksi.
        Adventtilikkeen logiikkka ilman muuta sanoo että tuo kunnia annetaan vain Kristukselle Jeesuskelle, ja sitä yritettään selittää, -minänkin- ettei taivaiden Ylipäällikkyys kuulu enkelille ainokaisellekaan koskaan.

        Kopitteliajan väite että Jeesusta tituleerattaiusiin enkeliksi, on siis täysin totuuden vastainen suhteessa adventtiliikkeen opetukseen, ja siihen mitä minäkin yritän sanoa, ja asian kääntämistä nurinpäin päälaelleen.

        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija


      • jarinhotelli kirjoitti:

        "Pelastuksemme Päämies johti taistelua lähettäen apujoukkoja sotilailleen. Hänen voimansa ilmeni valtavana rohkaisten heitä keskittämään taistelun porteille. Hän opetti heille pelottavia asioita vanhurskaudessa johtaessaan heitä askel askeleelta voitosta voittoon.Vihdoin saatiin voitto. Mainehikkaan voittoisa oli sitä lippua seuraava joukko, jossa oli kirjoitus: "Jumalan käskyt ja Jeesuksen usko".Kristuksen sotilaat olivat aivan kaupungin porttien vieressä, joka iloiten otti vastaan Kuninkaansa. Rauhan, ilon ja ikuisen vanhurskauden valtakunta on perustettu."

        Pelastuksen päämies on tietenkin Jeesus Kristus!

        Mikael kysymys liittyy siis Dan 12:1 jakeeseen, jossa Mikael nimeä tituleerataan enkeiden suureksi ruhtinaaksi, ja päämieheksi.
        Adventtilikkeen logiikkka ilman muuta sanoo että tuo kunnia annetaan vain Kristukselle Jeesuskelle, ja sitä yritettään selittää, -minänkin- ettei taivaiden Ylipäällikkyys kuulu enkelille ainokaisellekaan koskaan.

        Kopitteliajan väite että Jeesusta tituleerattaiusiin enkeliksi, on siis täysin totuuden vastainen suhteessa adventtiliikkeen opetukseen, ja siihen mitä minäkin yritän sanoa, ja asian kääntämistä nurinpäin päälaelleen.

        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija

        Jari kirjoittaa:
        Kopitteliajan väite että Jeesusta tituleerattaiusiin enkeliksi, on siis täysin totuuden vastainen suhteessa adventtiliikkeen opetukseen, ja siihen mitä minäkin yritän sanoa, ja asian kääntämistä nurinpäin päälaelleen.
        _____________________________________

        Lainaus Jarin blogistahttp://jarinhotelli.blogspot.fi/search/label/1.10 : " Mikael on läsnä puolustamassa kansaansa. Suojelu voi myös ilmetä tuomiosta, kun Mikael nousee ylös ja puolustaa kansaansa. Jumalan kansan puolustaminen on Kristuksen työtä; 1 Joh 2:1-2. Johtajan toiminta ulottuu maahan Uuden Testamentin kuvauksissa. Mikael ja Kristus on sama persoona. "

        Huom Jari kirjoittaa: "Mikael ja Kristus on sama persoona" !!!!

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-ei-voi-olla-sama-kuin-ylienkeli-mikael/


      • Huom tässä puhutaan Ylienkeli Mikaelista! ei uskomme Päämiehestä Jeesuksesta Kristuksesta ! Ellen G Whiten näky on epäraamatullinen !

        Dan 12:1 Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.

        ja samaa puhuu Ilmestyskirja:

        Joh Ilm12:7,8 " Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat, mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa."
        __________

        Vertaa Dan 10:13 " mutta Mikael, yksi suurimmista enkeliruhtinaista, tuli auttamaan minua."

        (1938 käännös ) " mutta katso, Miikael, YKSI ENSIMMÄISISTÄ enkeliruhtinaista"

        "mî-ḵā-'êl, 'a-ḥaḏ haś-śā-rîm hā-ri-šō-nîm" = "Michael one princes of the chief"
        http://biblehub.com/text/daniel/10-13.htm



        Dan 10:21 "Mutta minä ("Herra" = "adonai") ilmoitan sinulle, mitä on kirjoitettuna totuuden kirjassa. Eikä ole ketään muuta vahvistamassa minua heitä vastaan paitsi teidän enkeliruhtinaanne Miikael.11:1 jota minä autoin ja suojasin meedialaisen Dareioksen ensimmäisenä hallitusvuotena."

        TÄSSÄ DANIELIN 10 LUVUN JAKEISSA ESIINTYY SIIS KAKSI JUMALLALLISTA OLENTOA JA YKSI ENKELI JA TÄMÄ ENKELIN NIMEKSI MAINITAAN MIKAEL !

        1) JUMALA = "Elohim" (jakeessa 10:12)

        http://biblehub.com/hebrew/430.htm

        2) HERRA = "Adonai" (jakeissa 10:16,17,19)

        http://biblehub.com/hebrew/113.htm

        3) ENKELI MIKAEL (jakeissa 10:13,21)

        Mikael = "Who is like God?" an Angel !

        http://biblehub.com/hebrew/4317.htm

        ELI HERRA EI VOI OLLA DANIELIN 10 LUVUN MUKAAN SAMA KUIN YLIENKELI MIKAEL ! :)

        http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-ei-voi-olla-sama-kuin-ylienkeli-mikael/


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Jari kirjoittaa:
        Kopitteliajan väite että Jeesusta tituleerattaiusiin enkeliksi, on siis täysin totuuden vastainen suhteessa adventtiliikkeen opetukseen, ja siihen mitä minäkin yritän sanoa, ja asian kääntämistä nurinpäin päälaelleen.
        _____________________________________

        Lainaus Jarin blogistahttp://jarinhotelli.blogspot.fi/search/label/1.10 : " Mikael on läsnä puolustamassa kansaansa. Suojelu voi myös ilmetä tuomiosta, kun Mikael nousee ylös ja puolustaa kansaansa. Jumalan kansan puolustaminen on Kristuksen työtä; 1 Joh 2:1-2. Johtajan toiminta ulottuu maahan Uuden Testamentin kuvauksissa. Mikael ja Kristus on sama persoona. "

        Huom Jari kirjoittaa: "Mikael ja Kristus on sama persoona" !!!!

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-ei-voi-olla-sama-kuin-ylienkeli-mikael/

        Hei-

        Kriitikoinen tyypillinen tapa on irroittaa joku lause asiayhteydestään, ja käyttää sitä omiin tarkoituksiinsa. Sama Raamatun kanssa- yksittäinen jae irroitetaan asiayhteydestään ja tulkitaan omaan tarpeeseen- Sellainen ei ole rehellistä eikä vilpitöntä, ja on itsensäkin huijaamista.
        >>>> Pitää lukea edestä ja takaakin, niin selviää asiayhteys mihin asiayhteyteen lause, tai Raamatunjae kuuluu.
        >>>>>>>>>>>>>>>>> Olkaa hyvä ja lukekaa kokonaan se linkkini teksti, niin selviää!
        Kokonaisuus sitten tulkkitaan. Olen varma etten väitä mitään sellaista mitä yksittäinen irroitettu tai tekaistu lause kriitikolla yrittää osoittaa.
        Lukekaa siis koko linkki; sisältö siis; >>>>>>>>>>>

        "- "Mikael" taivaallisten sotajoukkojen päämies ja ruhtinas;?" >> http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.10


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Itä.Merenneito
        jarinhotelli kirjoitti:

        Kaikessa rakkaudessa kunnioittavasti henkilökohtaista itse kunkin uskoa valkaisen tiedolla hiukan sitä sivuasi mikä on Sinulla "työn alla;"

        Jehovan todistajien alku on ollut myös siinä siirtolaisten sataman läheisyydessä.
        Vain mormonikansa on tullut muuta kautta kuin New Yorkin sataman kautta.
        Jehovan todistajien Russell on istunut jonkun hassun kokouksen ensimmäsien päivän adventti-porukan mukana, ja lähti omille teilleen Vartiotorniseuraa perustamaan. Russelilla on ollut enemmän Kristus missiota kuin seuraajallaan.
        Nykyisin Jeesus Kristus on pelkkä lihallinen ihminen, mutta Jumalan poika.
        Adventtiliikkeessä maailmatkin on luotu Pojan kautta; Kol 1:12-17, ja Poika on osa sitä jumaluutta mikä on ilmestynyt ja ilmoitettu ihmiselle; Apt 17:29. Poika on ollut aina ennen aikojen alkua siis. Joh 1:1-
        Jehovan todistajilla on adventtiliikkeellä on yksi ainoa sama teologia; se on; "kuolleet eivät tiedä mitään." -Tämä on ainoa sama teologia. Kaikessa muussa teologiassa on eroa.
        En itse syytä koskaan kenenkään henkilökohtaista uskoa vaikka olisi "Kylän Tylppäaisaisten Yhdistyksen" uskovaisten siiven jäsen. Tosissaan olevia uskovaisia on siellä täällä. Vilpittömyys omaa tietomääräänsä vasten Jumalan edessä on se asia ja asenne mitä Oikea Tuomari katsoo;: Luuk 12:47-48.

        "Sitten tuli vuosi 1843 ja sen jälkeen vuosi 1844, mutta Jeesusta ei kuulunut ;!"
        - Alkuseurakunta odotti Jeesusta, ja Paavalin piti kertoa mitä ensin tapahtuisi; 2 Tess 2:1-4. Kristus missio oli ollut kateissa keskiajan aikana yli tuhat vuotta.
        Lutherin kerrotaan ajatelleen jossakin (en muista lähdettä) Lutherin ajatelleen olevansa "viimeinen totuuden torvi," ja näkisi Jeesuksen tulon?
        Monen moni ajatteli samoin aikana jolloin herätys oli voimakasta, mutta tietoa ei ollut samalla tavalla kuin tänään. Tietoa löytyi Raamatusta ja aina kun joku löysi uutta tietoa, syntyi ympärille kuulijoita, ja siitä saivat alkunsa maailman protestanttiset liikkeet. Ilm kuvaa prosessia näin; Ilm 14:6-13.
        Nämä liikkeet ottivat Jumalan evankeliumin kunnian Jeesus Krisus mission arvokseen 1700-1800 luvulla, ja Luther 1400-1500 vaihteessa. Jan Hus jo 1300 luvulla. Anglosaksisessa maailmassa oli uskonpuhdistus-herätys myös meneillään Eurooppalaisen germaanisen lisäksi.
        Nämä liikeet hakevat tietoa ja hiovat teologiaansa edelleen. Raamatun tutkimus on huipussaan idag. 1800 tietoa piti etsiä ja hakea Raamatusta kun tietoa ei ollut eikä web-hakukoneita toiminnassa.

        Ellen G White ei koskaan suorittanut aikalaskelmia Jeesuksen tulolle; Matt 24:36, vaan päinvastoin oikaisi pabtisti-Millerin ereen, ja selitti profetian 2300 vuotta/ 1844 loppuvuonna merkityksen oikein.
        Profetian teologia oli valmis 1850 luvulla, ja 1880 luvulla profetian selitykseen liitettiin vielä asiayhteyden vuoksi Jeesuksen vertaukset kuninkaan pojan häistä ja neitsyeistä öljyä lampuissaan, eli morsiusneidot vertaukset.
        Teologit hiovat vieläkin sanojaan yksilöllisesti.
        Minä olen argumentoinut Dan 8:12-17 /2300 vuoden teologian näihin linkkeihini joista löytyy oleellinen tutkivalle; ota tulosteet; ja lue rauhassa;

        "- Ylipappi Jeesus Kristus kaikkein pyhimmässä. Hebr 7-9. Dan 8:12-14;"
        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10

        "- Johdanto aikaprofetian 2300 vuotta ymmärtämiseen: - Ylipappi puhdistaa oikean pyhäkön.;" http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.8

        "- Profeetallinen aikalaskenta "vuosi ja päivä" periaatteella;"
        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.6

        "- Aikaprofetia 2300 iltaa ja aamua;" http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.4

        "- Ylipappi Jeesus Kristus kaikkein pyhimmässä. Hebr 7-9. Dan 8:12-14;"
        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10


        Tutklittavissa linkeissä perofetian merkitys! Var vängligen.

        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija

        Hei! On ymmärrettävää, että koska Russell jätti adventistit, pidät heitä luopioina ja halveksit heitä.
        Kristillinen asenne vaatii kuitenkin osoittamaan huomaavaisuutta jopa vihamiehilleen.


      • Itä.Merenneito kirjoitti:

        Hei! On ymmärrettävää, että koska Russell jätti adventistit, pidät heitä luopioina ja halveksit heitä.
        Kristillinen asenne vaatii kuitenkin osoittamaan huomaavaisuutta jopa vihamiehilleen.

        Hei!

        En ole koskaan ajatellut asiaa sillä tavalla että Russelin jätettyä Vartiotorniseuran, olisi loput luopioita.

        Ei toki. Havaitsin jossakin Russelissa kuitenkin enemmän sellaista kristillisyyttä, missä hän erottui edukseen seuraajastaan. Olen kuitenkiun tutkinut asioita vain pinnalta Vartiotorniseuran päälliköiden osalta.

        En pysty allekirjoitamaan Vartiotorniseuran teologiaa, siksi en ole Jehovantodistaja, mutta tiedän että tosissaan olevia uskovaisia Jehovantodistajissa on myös yksilöinä, enkä ole kenenkään henkilökohtaista uskoa koskaan syyttänyt missään ajassa.
        Jokainen vastaa siis itse Herransa edessä Luuk 12:47-48.

        Herra Jeesus Kristus, Jumala- ei ole kenenkään omin sanoin selitettävissä tyhjentävästi.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


    • NiinTahiNäin2

      En tiedä mitä synti on adventesta mutta Jeesus opetti näin:
      》Jeesus kutsui taas väkijoukon luokseen ja sanoi:
      "Kuulkaa kaikki minua ja ymmärtäkää. Ei ihmistä voi saastuttaa mikään, mikä tulee häneen ulkoapäin. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee hänen sisältään ulos. Jolla on korvaa kuulla, se kuulkoon!"
      Kun Jeesus sitten lähti väkijoukon keskeltä ja tuli kotiin, opetuslapset pyysivät häntä selittämään arvoitukselliset sanansa. Hän sanoi heille:
      "Oletteko tekin noin ymmärtämättömiä? Ettekö käsitä, ettei mikään ulkoapäin ihmiseen tuleva voi saastuttaa häntä? Eihän se mene hänen sydämeensä - vatsaan se menee, ja sieltä se sitten ulostuu."
      Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta. Ja hän jatkoi:
      "Se mikä tulee ihmisestä ulos, se saastuttaa ihmisen. Juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahantahtoisuus, herjaus, ylpeys ja uhma. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet."《

      Luomismyytin syntiinlankeamuksessa taas puhutaan yksinkertaisesti mustavalkoisesta ajattelusta:
      》Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle:
      "Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'?"
      Nainen vastasi käärmeelle:
      "Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmiä. Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: 'Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.'"
      Silloin käärme sanoi naiselle:
      "Ei, ette te kuole. Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan."
      Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi.《

    • syntikauppias

      Minulla olisi jätesäkillinen syntejä myynnissä, säkki ei paljoa paina, mutta paljonko tarjotaan käteistä.

      • ei.auta

        synneistä ei pääse eroon yrittämällä myydä niitä muille syntisille. syntisyys on heikkoutta ja sen seuraukset vievät kuolemaan. vain synnitön voi lunastaa sinut eroon syntisyydestäsi ja kuolemasta. hän tekee sen kuolemalla puolestasi.


    • Aloituksen otsikko : #Mikä on synti?#
      Oma vastaukseni on että syntiä on kaikki se ihmisen vajavaisuus joka erottaa ihmisen Jumalasta ja siten myös iankaikkisesta elämästä.
      Siksi Raamattu sanookin että "synnin palkka on kuolema" .. Ainoa jolla on kuolemattomuus itsessään on Jumala ja ne jotka Jumalan tahdossa elävät - ihmisen kuolema on siis Raamatun sanoman mukaan enemmän ihmisen omien tekojen seuraus kuin Jumalan rangaistus.

      alex

      • Itä.Merenneito

        Tämä määritelmä, alex-hyvä, on minun mieleiseni ja ymmärrettävä: Kaikki se, mikä erottaa meidät Jumalasta!
        Omasta Isästään ei halua olla erillään, vaan tekee kaikkensa tunkeakseen jopa sisaruksensa kauemmas päästäkseen itse aivan lähelle. Elämä loitonpana Isästä kuin, mihin on tottunut on piinaa!


      • Juu.just
        Itä.Merenneito kirjoitti:

        Tämä määritelmä, alex-hyvä, on minun mieleiseni ja ymmärrettävä: Kaikki se, mikä erottaa meidät Jumalasta!
        Omasta Isästään ei halua olla erillään, vaan tekee kaikkensa tunkeakseen jopa sisaruksensa kauemmas päästäkseen itse aivan lähelle. Elämä loitonpana Isästä kuin, mihin on tottunut on piinaa!

        No, voihan sen tuolla tavallakin ilmaista, tosin sen seuraus että ihminen erottautuu Jumalasta ja elää oman tahtonsa mukaan on kuolema.


    • gdae

      Yleisesti ottaen synnit on Jumalan vastaisia tekoja, eli rakkaudettomia tekoja. Ne on TIETYSTI Jumalan edessä niin kauan kun niitä tehdään.

      Kannattaa miettiä mitä pyhäkköpalvelus kuvastaa, siellä vihmottiin uhriverta kaikkeinpyhimmässä. Ei se ole mikään adventistien oma keksintö. Apostolitkin kirjoittelivat Jeesuksesta ylimmäisenä pappina, joka taivaassa tekee palvelusta kaikkeinpyhimmässä. Myös mainitaan, että tämä tapahtui "syntien sovittamiseksi" esim Hepr. 9.
      Eerotuksena apostoleihin, adventistit ilmeisesti uskovat että tämä tapahtui nimenomaan 1844( ja siihen löytyy perusteluja kyllä). Pääasia ei kuitenkaan ole ajoissa ja laskelmissa vaan siinä, että nyt on lopun aika ja että meillä on vapahtaja, Jeesus, joka on "Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme ". "Hän on kuitenkin tullut tähän maailmaan vain kerran, nyt aikojen lopulla, hävittääkseen synnin uhrillaan."

      On taivaassa myös kirja , jonka sinettejä ei voi avata muut kuin teurastettu karitsa. (Ilm. 5) Ja ne, joita karitsa ei edusta taivaallisessa oikeudessa, pyyhitään elämän kirjasta pois ja heitetään tuliseen järveen. Siis ihmisten synnit on ongelma Jumalan hallinnolle ja Jumalan pyhäkkö, joka kuvaa Jumalan tahtoa (liiton arkki, käskyt), puhdistetaan ihmisten tekemistä synneistä, jotka sitä nyt tahraavat.

      "kuinka paljon paremmin puhdistaakaan Kristuksen veri! Ikuisen henkensä voimalla hän on antanut itsensä virheettömänä uhrina Jumalalle, ja hänen verensä puhdistaa meidän omantuntomme kuoleman teoista, niin että voimme palvella elävää Jumalaa. "

      Tämä siis on samalla se uusi liitto, jonka pappissuvun ylipappi on Jumalan luona vihmontaveren kanssa.

      • Exap

        "Yleisesti ottaen synnit on Jumalan vastaisia tekoja, eli rakkaudettomia tekoja. Ne on TIETYSTI Jumalan edessä niin kauan kun niitä tehdään."
        No tuo on eräs ihan järkevä tapa tulkita mitä synti on, mutta kaipailin enemmänkin sellaisen "synnin" määritelmää, joka on siirretty sinne pyhäkköön ja joka on käsitelty siellä vuonna 1844. Sellaista "syntiä" en Raamatusta löydä, joka tuohon tutkivan tuomion oppiin sopisi.
        Kuten jo aloituksessa toin ilmi, pahat teot tai ihmisen sisällä asuva synti eivät kumpikaan käy määritelmäksi tuolle tutkivan tuomion "synnille".
        "Apostolitkin kirjoittelivat Jeesuksesta ylimmäisenä pappina, joka taivaassa tekee palvelusta kaikkeinpyhimmässä. Myös mainitaan, että tämä tapahtui "syntien sovittamiseksi" esim Hepr. 9."
        Niin, Hän meni yhden ja ainoan kerran kaikkeinpyhimpään ja sai lunastuksen aikaiseksi ja koko homman ihan loppuun asti suoritetuksi - näin siis jo ennen kyseisen Heprealaiskirjeen kirjoittamista, eli Hepr 9 mukaan mitään osaa siitä ei jäänyt vajaaksi vuodelle 1844.
        Myytti elää tiukassa - vaikkei sillä Raamatun tukea olekaan.
        Mutta miksei kukaan osaa sanoa edes että mikä synti se oli joka "siirrettiin" sinne taivaan pyhäkköön ja käsiteltiin v.1844 ?


      • etköoikeastitiedä

        Etkö sinä tiedä mitään? KAIKKI synnit on KIRJATTU taivaan kirjoihin.


      • Exap
        etköoikeastitiedä kirjoitti:

        Etkö sinä tiedä mitään? KAIKKI synnit on KIRJATTU taivaan kirjoihin.

        Toki toki. Mutta sekään ei ole sellainen asia jota adventistinen mytologia tarkoittaa, kun ne synnit on kuulemma siirretty ja ne kaikki sitten käsitellään loppuun kun taivaallinen pyhäkkö puhdistetaan v. 1844.
        Joten 1844 jälkeen ei siis noita syntejä sitten enää sinne taivaan pyhäkköön siirry eikä kerry. Mikä se tällainen "synti" sitten on joka täyttää edellä kuvatun ?


      • gdae
        Exap kirjoitti:

        "Yleisesti ottaen synnit on Jumalan vastaisia tekoja, eli rakkaudettomia tekoja. Ne on TIETYSTI Jumalan edessä niin kauan kun niitä tehdään."
        No tuo on eräs ihan järkevä tapa tulkita mitä synti on, mutta kaipailin enemmänkin sellaisen "synnin" määritelmää, joka on siirretty sinne pyhäkköön ja joka on käsitelty siellä vuonna 1844. Sellaista "syntiä" en Raamatusta löydä, joka tuohon tutkivan tuomion oppiin sopisi.
        Kuten jo aloituksessa toin ilmi, pahat teot tai ihmisen sisällä asuva synti eivät kumpikaan käy määritelmäksi tuolle tutkivan tuomion "synnille".
        "Apostolitkin kirjoittelivat Jeesuksesta ylimmäisenä pappina, joka taivaassa tekee palvelusta kaikkeinpyhimmässä. Myös mainitaan, että tämä tapahtui "syntien sovittamiseksi" esim Hepr. 9."
        Niin, Hän meni yhden ja ainoan kerran kaikkeinpyhimpään ja sai lunastuksen aikaiseksi ja koko homman ihan loppuun asti suoritetuksi - näin siis jo ennen kyseisen Heprealaiskirjeen kirjoittamista, eli Hepr 9 mukaan mitään osaa siitä ei jäänyt vajaaksi vuodelle 1844.
        Myytti elää tiukassa - vaikkei sillä Raamatun tukea olekaan.
        Mutta miksei kukaan osaa sanoa edes että mikä synti se oli joka "siirrettiin" sinne taivaan pyhäkköön ja käsiteltiin v.1844 ?

        Niin no, en ole koskaan tutkinut mitään aikalaskelmia enkä aio tutkia. Mutta olen ymmärtänyt, että Kristuksen papillinen palvelus meidän hyväksemme jatkuu edelleen. Joo, apostolit kirjoittivat, että meni ja sai aikaan yhden ainoan kerran imperfektissä, mutta toisaalta taas meillä ON ylimmäinen pappi joka tekee ja touhuaa ja toimittaa palvelusta koko ajan. [Hepr 8] Miksi, koska emme vielä ole täydellisiä. Eikä kaikki kutsutut ole vielä sisällä, on armon aika. Uhri on annettu yhden ainoan kerran ja tie kaikkeinpyhimpään avattu, mutta välittäjää Jumalan edessä tarvitaan loppuun asti. Näin uskon. Tästä ei ole pitkä matka sanoa, että ns. "tutkiva tuomio" on käynnissä elävien osalta. Koska onhan niin, että pelastettuja ovat vain ne, jotka ovat Hengessä yhtä Jeesuksen kanssa. Kuvainnollisesti siis nimet kirjoissa.

        Nyt kun siis Kristus toimittaa palvelusta taivaan pyhäkössä, niin yhtä hyvin voit itse sanoa mitä se palvelus oikein on, jos kaikki on jo valmista?
        Minä sanoisin, että hommat on kesken niin kauan kuin tämä maailma on olemassa ja saatana villitsemässä kansoja. Syntihän on vielä olemassa. Jeesus tuli "ottamaan pois maailman synnin". Se ei liene vielä pois poistettu. Edessä on vielä oikeudet ja tuomiot.


      • Exap
        gdae kirjoitti:

        Niin no, en ole koskaan tutkinut mitään aikalaskelmia enkä aio tutkia. Mutta olen ymmärtänyt, että Kristuksen papillinen palvelus meidän hyväksemme jatkuu edelleen. Joo, apostolit kirjoittivat, että meni ja sai aikaan yhden ainoan kerran imperfektissä, mutta toisaalta taas meillä ON ylimmäinen pappi joka tekee ja touhuaa ja toimittaa palvelusta koko ajan. [Hepr 8] Miksi, koska emme vielä ole täydellisiä. Eikä kaikki kutsutut ole vielä sisällä, on armon aika. Uhri on annettu yhden ainoan kerran ja tie kaikkeinpyhimpään avattu, mutta välittäjää Jumalan edessä tarvitaan loppuun asti. Näin uskon. Tästä ei ole pitkä matka sanoa, että ns. "tutkiva tuomio" on käynnissä elävien osalta. Koska onhan niin, että pelastettuja ovat vain ne, jotka ovat Hengessä yhtä Jeesuksen kanssa. Kuvainnollisesti siis nimet kirjoissa.

        Nyt kun siis Kristus toimittaa palvelusta taivaan pyhäkössä, niin yhtä hyvin voit itse sanoa mitä se palvelus oikein on, jos kaikki on jo valmista?
        Minä sanoisin, että hommat on kesken niin kauan kuin tämä maailma on olemassa ja saatana villitsemässä kansoja. Syntihän on vielä olemassa. Jeesus tuli "ottamaan pois maailman synnin". Se ei liene vielä pois poistettu. Edessä on vielä oikeudet ja tuomiot.

        No, sitäkin voi hieman miettiä että oliko tuo kirje tarkoitettu ja osoitettu muslimeille, konfutselaisille, shintolaisille, taolaisille vai kenelle ?
        Ei ole sattumaa, että Paavali viittaa tässä ja vain tässä kirjeessään laajalti juutalaisille oleelliseen asiaan, pyhäkköön, ylipappeuteen yms. - eli asioihin joita hän ei vaivaudu toistamaan kunnolla oikein missään muualla. Nämä asiat eivät siis olleet oleellisia roomalaisille tai korinttilaisille ?
        Raamatun ymmärtämisen kannalta on oleellista muistaa kenelle tai keille jokin teksti on kirjoitettu. Paavalin lukuisat viittaukset Jeesukseen ylimmäisenä pappina joka siis juutalaisessa kulttuurissa oli Jumalaa palveleva - ei Jumala - eivät edes vähimmässäkään määrin ole sopusoinnussa mm. kolminaisuusopin kanssa. "Meidän ylipappi on parempi kuin teidän ylipappi" - teema kulkee läpi heprealaiskirjeen, eikä siitä pidä tehdä mitään ylipappiusoppia sinänsä. Onko Jeesus Jumala vai parempi ylimmäinen pappi - kumpi ?
        Paavali (tai joku muu) kirjoitti heprealaiskirjeen "sytyttääkseni, jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni edes muutamia heistä", ja "olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;" ... Ja siksi siis heprealaisille ikäänkuin heprealainen :)
        Ylipapillinen kuvaus sopii Jeesukseen tietynlaisena kuvana, mutta Hän on enemmän kuin ylipappi; ja Hän todellakin saattoi loppuun koko (ylipapillisen) sovitustyönsä jo kauan ennen heprealaiskirjeen kirjoittamista.


      • Exap kirjoitti:

        "Yleisesti ottaen synnit on Jumalan vastaisia tekoja, eli rakkaudettomia tekoja. Ne on TIETYSTI Jumalan edessä niin kauan kun niitä tehdään."
        No tuo on eräs ihan järkevä tapa tulkita mitä synti on, mutta kaipailin enemmänkin sellaisen "synnin" määritelmää, joka on siirretty sinne pyhäkköön ja joka on käsitelty siellä vuonna 1844. Sellaista "syntiä" en Raamatusta löydä, joka tuohon tutkivan tuomion oppiin sopisi.
        Kuten jo aloituksessa toin ilmi, pahat teot tai ihmisen sisällä asuva synti eivät kumpikaan käy määritelmäksi tuolle tutkivan tuomion "synnille".
        "Apostolitkin kirjoittelivat Jeesuksesta ylimmäisenä pappina, joka taivaassa tekee palvelusta kaikkeinpyhimmässä. Myös mainitaan, että tämä tapahtui "syntien sovittamiseksi" esim Hepr. 9."
        Niin, Hän meni yhden ja ainoan kerran kaikkeinpyhimpään ja sai lunastuksen aikaiseksi ja koko homman ihan loppuun asti suoritetuksi - näin siis jo ennen kyseisen Heprealaiskirjeen kirjoittamista, eli Hepr 9 mukaan mitään osaa siitä ei jäänyt vajaaksi vuodelle 1844.
        Myytti elää tiukassa - vaikkei sillä Raamatun tukea olekaan.
        Mutta miksei kukaan osaa sanoa edes että mikä synti se oli joka "siirrettiin" sinne taivaan pyhäkköön ja käsiteltiin v.1844 ?

        ## No tuo on eräs ihan järkevä tapa tulkita mitä synti on, mutta kaipailin enemmänkin sellaisen "synnin" määritelmää, joka on siirretty sinne pyhäkköön ja joka on käsitelty siellä vuonna 1844. Sellaista "syntiä" en Raamatusta löydä, joka tuohon tutkivan tuomion oppiin sopisi.##

        No, tässä on Exap ihan oikeilla jäljillä .. minunkin mielestäni .. ja väärillä myös .. edelleen minunkin mielestäni.

        Mitään "oikeudenkäyntiä" ei luonnollisesti ole .. koko ajatus on vain eräänlainen yritys selittää se että Raamattu kertoo että taivaassakin on pyhäkkö ja liiton arkki. Minä olen sitä mieltä että sana oikeudenkäynti pitäisi poistaa nopeasti ja tutkiva tuomio myös - sillä ne ovat harhaan johtavia nimityksiä asioille joista Raamatussa kerrotaan.
        Raamattu kertoo että on kuolleiden ylösnousemus (ensimmäinen ja toinen) ja ensimmäisten joukossa ovat ne jotka saavat olla Jeesuksen johdatettavissa niiden 1000 vuoden aikana joista Raamatussa kerrotaan, mutta kyse ei ole mistään oikeudenkäynnistä vaan johdatuksesta. Ja niiden 1000 vuoden jälkeen on Jeesuksen lunastus työ viety loppuun ja Jeesus luovuttaa valtakunnan Isälle jotta Jumala olisi kaikki KAIKISSA. Niinkuin Paavalikin asian ilmaisi

        1 Kor. 15: 27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
        28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.
        ---
        Paavali kirjoitti muutakin kiinnostavaa 1 Kor kirjeessään: (esimerkiksi tämä jossa puhutaan kuolleiden heräämisestä) jonka pitäisi kiinnostaa uskovaisia (ainakin minua :) :

        Lukekaapa :
        35 Mutta joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?"
        36 Sinä mieletön, se, minkä kylvät, ei virkoa eloon, ELLEI SE ENSIN KUOLE!
        37 Ja kun kylvät, et kylvä sitä vartta, joka on nouseva, VAAN PALJAAN JYVÄN, nisun jyvän tai muun minkä tahansa. 38 Mutta Jumala antaa sille varren, sellaisen kuin tahtoo, ja kullekin siemenelle sen oman varren.
        -----

        Siis - ihmisen täytyy kuolla (ja on kuollut) ... mutta mikä sitten nousee kuolleista?

        Vastaus: Ylösnousemuksessa ihmisestä herää jotain jota Paavali vertaa PALJAAKSI JYVÄKSI - siis kyseessä ei ole se (koko) ihminen joka kerran kuoli - vaan jotain jolle Jumalan antaa varren - sellaisen kuin tahtoo, ja kullekin siemenelle sen oman varren.

        alex


      • Exap
        alex.kasi kirjoitti:

        ## No tuo on eräs ihan järkevä tapa tulkita mitä synti on, mutta kaipailin enemmänkin sellaisen "synnin" määritelmää, joka on siirretty sinne pyhäkköön ja joka on käsitelty siellä vuonna 1844. Sellaista "syntiä" en Raamatusta löydä, joka tuohon tutkivan tuomion oppiin sopisi.##

        No, tässä on Exap ihan oikeilla jäljillä .. minunkin mielestäni .. ja väärillä myös .. edelleen minunkin mielestäni.

        Mitään "oikeudenkäyntiä" ei luonnollisesti ole .. koko ajatus on vain eräänlainen yritys selittää se että Raamattu kertoo että taivaassakin on pyhäkkö ja liiton arkki. Minä olen sitä mieltä että sana oikeudenkäynti pitäisi poistaa nopeasti ja tutkiva tuomio myös - sillä ne ovat harhaan johtavia nimityksiä asioille joista Raamatussa kerrotaan.
        Raamattu kertoo että on kuolleiden ylösnousemus (ensimmäinen ja toinen) ja ensimmäisten joukossa ovat ne jotka saavat olla Jeesuksen johdatettavissa niiden 1000 vuoden aikana joista Raamatussa kerrotaan, mutta kyse ei ole mistään oikeudenkäynnistä vaan johdatuksesta. Ja niiden 1000 vuoden jälkeen on Jeesuksen lunastus työ viety loppuun ja Jeesus luovuttaa valtakunnan Isälle jotta Jumala olisi kaikki KAIKISSA. Niinkuin Paavalikin asian ilmaisi

        1 Kor. 15: 27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
        28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.
        ---
        Paavali kirjoitti muutakin kiinnostavaa 1 Kor kirjeessään: (esimerkiksi tämä jossa puhutaan kuolleiden heräämisestä) jonka pitäisi kiinnostaa uskovaisia (ainakin minua :) :

        Lukekaapa :
        35 Mutta joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?"
        36 Sinä mieletön, se, minkä kylvät, ei virkoa eloon, ELLEI SE ENSIN KUOLE!
        37 Ja kun kylvät, et kylvä sitä vartta, joka on nouseva, VAAN PALJAAN JYVÄN, nisun jyvän tai muun minkä tahansa. 38 Mutta Jumala antaa sille varren, sellaisen kuin tahtoo, ja kullekin siemenelle sen oman varren.
        -----

        Siis - ihmisen täytyy kuolla (ja on kuollut) ... mutta mikä sitten nousee kuolleista?

        Vastaus: Ylösnousemuksessa ihmisestä herää jotain jota Paavali vertaa PALJAAKSI JYVÄKSI - siis kyseessä ei ole se (koko) ihminen joka kerran kuoli - vaan jotain jolle Jumalan antaa varren - sellaisen kuin tahtoo, ja kullekin siemenelle sen oman varren.

        alex

        "Minä olen sitä mieltä että sana oikeudenkäynti pitäisi poistaa nopeasti ja tutkiva tuomio myös"
        " mutta kyse ei ole mistään oikeudenkäynnistä vaan johdatuksesta. Ja niiden 1000 vuoden jälkeen on Jeesuksen lunastus työ viety loppuun ja Jeesus luovuttaa valtakunnan Isälle jotta Jumala olisi kaikki KAIKISSA. Niinkuin Paavalikin asian ilmaisi"
        Tuo onkin ihan Raamatullinen tapa ilmaista asia. Minusta myös koko tutkivan tuomion / 1844-taivaallisen oikeudenkäynnin opinkohdan voisi heittää pikimiten roskiin, koska se ei ole Raamatullinen eikä edes mitenkään perusluonteinen - ei varsinkaan uskon tai pelastuksen kannalta.


    • eiihmetytä

      No se ei yhtään ihmetytä että sinä et ymmärrä. Sinulla kun ei ole hengellistä näkökykyä ollenkaan enää.

    • Raamatun alkukieli Heprea tuntee 8 kappaletta sanoja tarkoittamaan "syntiä"!

      - "Het" = "erottava väliseinä"
      - "Pesha"" = tulee juuresta askel ja liittyy vaellukseen
      - " Avon" = "vääristymä, kieroon kasvanut"
      - "Avera" = "ylitsekäymistä"
      - "Avel" = "tarkoittaa iestä"
      - "Ool" ja "Resha" = "Väkivaltaista pahuutta"
      - "Mirma" = "petturuutta", "kavaluutta"
      - "Aaven" = "vääryyttä"...> samasta sanajuuresta "suru"

      UT:n kreikka käyttää synnistä sanaa:

      - "Hamartia" = "harhautumista", "erehtymistä"...> "ampua ohi maalin"
      Juontuu sanasta "hamartanó" joka tarkoittaa sitä kun muinaisena aikana jousiampuja hukkasi kohteen.


      http://biblehub.com/greek/266.htm
      http://biblehub.com/greek/264.htm


      ...Se että näitä ihmisten "ohiampumisia" keräillään muka jonnekin tutkittavaksi on sitten jo ihan eri juttu... ;)

      • ettevainuskototuutta

        Kyllä kerätään.

        Ilm. 20:12 "Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin. Avattiin vielä yksi kirja, elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan." (RK 2012)

        Siellä ne on kirjoissa ihan kaikki.


      • ettevainuskototuutta kirjoitti:

        Kyllä kerätään.

        Ilm. 20:12 "Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin. Avattiin vielä yksi kirja, elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan." (RK 2012)

        Siellä ne on kirjoissa ihan kaikki.

        "tekojensa mukaan" = "ergon" = työ, tehtävä, teko, toiminta; se, mikä on tehnyt tai tehty työ, mitä on saanut aikaan, sisempi halu (aikomus, tarkoitus). !

        Ei siis tuomita "syntien mukaan" ja ns. "elämän kirjassa" ei ole uskomattomien nimiä !
        "Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja"

        Tässä puhutaan "uskon teoista" ja ei uskon teoista !
        Vrt Hebr 11 luku !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        "tekojensa mukaan" = "ergon" = työ, tehtävä, teko, toiminta; se, mikä on tehnyt tai tehty työ, mitä on saanut aikaan, sisempi halu (aikomus, tarkoitus). !

        Ei siis tuomita "syntien mukaan" ja ns. "elämän kirjassa" ei ole uskomattomien nimiä !
        "Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja"

        Tässä puhutaan "uskon teoista" ja ei uskon teoista !
        Vrt Hebr 11 luku !

        Tuomita = "krinó" = tuomita, päättää, arvioida, älykäs vertailu,mikä on oikein ja hylätä mikä on huonompi (väärä).

        "kuolleet tuomittiin ("krino" "arvioidaan") sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa ("ergon") mukaan."


      • Vrt. Psalmit:
        69:29 Pyyhittäköön heidät pois elämän kirjasta, älköönkä heitä kirjoitettako vanhurskasten lukuun.


        Filippiläiskirje:
        4:3 Myös sinua, sinä minun oikea Synsygukseni, minä pyydän: ole näille vaimoille avullinen, sillä he ovat taistelleet minun kanssani evankeliumin hyväksi, yhdessä sekä Klemensin että muiden työtoverieni kanssa, joiden nimet ovat elämän kirjassa.


        Ilmestyskirja:
        3:5 Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.

        17:8 Peto, jonka sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä ja menevä kadotukseen; ja ne maan päällä asuvaiset, joiden nimet eivät ole kirjoitetut elämän kirjaan, hamasta maailman perustamisesta, ihmettelevät, kun he näkevät pedon, että se on ollut eikä sitä enää ole, mutta se on tuleva.

        20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.

        20:15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.


      • NiinTahiNäin2
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Vrt. Psalmit:
        69:29 Pyyhittäköön heidät pois elämän kirjasta, älköönkä heitä kirjoitettako vanhurskasten lukuun.


        Filippiläiskirje:
        4:3 Myös sinua, sinä minun oikea Synsygukseni, minä pyydän: ole näille vaimoille avullinen, sillä he ovat taistelleet minun kanssani evankeliumin hyväksi, yhdessä sekä Klemensin että muiden työtoverieni kanssa, joiden nimet ovat elämän kirjassa.


        Ilmestyskirja:
        3:5 Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.

        17:8 Peto, jonka sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä ja menevä kadotukseen; ja ne maan päällä asuvaiset, joiden nimet eivät ole kirjoitetut elämän kirjaan, hamasta maailman perustamisesta, ihmettelevät, kun he näkevät pedon, että se on ollut eikä sitä enää ole, mutta se on tuleva.

        20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.

        20:15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.

        Ilmestyskirja 20:15 karkeasti alkutekstien mukaan menisi näin:
        "Ja jota ei ollut laitettu kirjaan, ammuttiin kirjaamaton tulijärveen."


    • eivoikäsittää

      Kysyt mikä on synti ja sitten kuitenkin herjaat adventisteja. Teet siis syntiä.

    • menejalueuudestaan

      Raapustuksesi kertoo hyvin sen, ettet ymmärrä yhtään mitään adventistien pyhäkköopista.

      • Exap

        Opinkohdissa lukee:
        "Tämä työ liittyy taivaalliseen oikeudenkäyntiin, tutkivaan tuomioon, joka on osa kaiken synnin lopullisesta hävittämisestä, mistä muinaisen heprealaisen pyhäkön puhdistaminen suurena sovituspäivänä oli vertauskuva. Tuossa vertauskuvallisessa toimituksessa pyhäkkö puhdistettiin eläinuhrien verellä, mutta taivaalliset puhdistetaan Jeesuksen veren täydellisellä uhrilla."
        Koko tutkivan tuomion opetus perustuu tähän tekstiin:
        "Kahtatuhatta kolmeasataa iltaa ja aamua; sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa"... josta mytologian mukaan "asettaa oikeuteensa" tulisi kääntää sanalla "puhdistetaan". Se siis on mytologian mukaan ollut saastainen v. 1844 asti, mutta ei sen jälkeen.
        Mitä siis olen ymmärtänyt väärin ?


      • etsinämitääntiedä

        Osoitat taas ettet tiedä yhtään mitään. Tutkivan tuomion käsite perustuu kirjaimellisesti satoihin teksteihin ja Raamatun kokonaisopetukseen.


      • Exap
        etsinämitääntiedä kirjoitti:

        Osoitat taas ettet tiedä yhtään mitään. Tutkivan tuomion käsite perustuu kirjaimellisesti satoihin teksteihin ja Raamatun kokonaisopetukseen.

        Ihanko totta ? Mutta katsos, jos tätä uudelleen oikeuteensa asettamisen väärää käännöstä ei olisi opin perustana, ei saataisi mitään 1844-vuosilukua yhtään mistään, eikä myöskään olisi mitään perustelua rinnastaa yhtäkään VT:n pyhäkön puhdistamiseen liittyvää asiaa mihinkään tutkivaan tuomioon.
        Etkö tätä tiennyt ?


      • NiinTahiNäin2
        Exap kirjoitti:

        Ihanko totta ? Mutta katsos, jos tätä uudelleen oikeuteensa asettamisen väärää käännöstä ei olisi opin perustana, ei saataisi mitään 1844-vuosilukua yhtään mistään, eikä myöskään olisi mitään perustelua rinnastaa yhtäkään VT:n pyhäkön puhdistamiseen liittyvää asiaa mihinkään tutkivaan tuomioon.
        Etkö tätä tiennyt ?

        Jeesushan sen pyhäkön puhdisti kun oli kirjoitettu "Minun huoneeni o oleva rukouksien huone" tai niin tuo Nasarretilainen kansanparantaja ja opetuksen saarnaaja luuli ja katsoi Jerusalemin temppelin olevan nyt "rosvojen luola". Juutalaiset virkamiehet eli sanhedrin oli hieman erimieltä siitä oliko Jeesuksen mellakointi lainkaan temppelin puhdistamista.
        Se ei ollut anoia kerta kun temppeliä puhdistettiin vaan esim Josia ja Hiskia poistivat temppelistä Baalin ja Asheran patsaat tehdessään uskon reformia, mutta myös myöhemminkin temppeli puhdistettiin kun kreikkalaiset olivat tuoneet sinne Makedonian aikana omia jumal patsaitaan. Sitten oli tietty Herodes suuren temppelin pääportin ylle pystytetty Roomalainen kotka joka revittiin alas Syyrian legaatti Quinctilius Varuksen taltuttaman kapinan aikana.


      • Exap
        NiinTahiNäin2 kirjoitti:

        Jeesushan sen pyhäkön puhdisti kun oli kirjoitettu "Minun huoneeni o oleva rukouksien huone" tai niin tuo Nasarretilainen kansanparantaja ja opetuksen saarnaaja luuli ja katsoi Jerusalemin temppelin olevan nyt "rosvojen luola". Juutalaiset virkamiehet eli sanhedrin oli hieman erimieltä siitä oliko Jeesuksen mellakointi lainkaan temppelin puhdistamista.
        Se ei ollut anoia kerta kun temppeliä puhdistettiin vaan esim Josia ja Hiskia poistivat temppelistä Baalin ja Asheran patsaat tehdessään uskon reformia, mutta myös myöhemminkin temppeli puhdistettiin kun kreikkalaiset olivat tuoneet sinne Makedonian aikana omia jumal patsaitaan. Sitten oli tietty Herodes suuren temppelin pääportin ylle pystytetty Roomalainen kotka joka revittiin alas Syyrian legaatti Quinctilius Varuksen taltuttaman kapinan aikana.

        Nyt puhutkin maallisesta pyhäköstä.
        Adventistit väittävät että taivaallinen pyhäkkö olisi saastunut ja vaatinut puhdistamista.


    • KaiAa

      Aloituskirjoituksen oletus taitaa olla mytologiaa. Sovitus, adventistienkin, on ristillä hoidettu valmiiksi, kaikki on täytetty ja Jeesukseen uskovilla on rauha Jumalan (ja toivottavasti myös ihmisten) kanssa. Synnit on haudattu meren syvyyteen niin kauas kuin itä on lännestä. Tarkkaa paikkaa ei onneksemme ole kerrottu, koska muuten joku olisi kohta niitä sieltä takaisin naaraamassa. ;)

      Kai

    • hintti17

      Synti on sitä kun runkkaa vasemmalla kädellä joka on ruskea

      • sitähän.se

        No, sinun on jätettävä sellainen ja ei tuputtele tapojaan toisille, sekä wickinjuonninkin jättää, alkaa elämä olemaan mielekäs.


    • Sundaygames

      Jumala ei ole ihminen, vaan tämän luomansa yläpuolella oleva. Näin on, jos ajatellaan älykkyysosamäärää yms tärkeää, mutta tuli Hän myös Taivaasta ihmisten keskelle, eli ymmärrettävälle tasolle. Jeesuksen teot eivät ole ihmisjärjellä selitettävissä, sillä niiden voima on ns. Pyhä Henki, joka ei ole järjellä selitettävissä. Pahan hengen teot ovat saatanan vastine, ihmeitä hänkin saa aikaan, mutta lopputulos on se pelkkä rupsahdus synkkään kadotukseen. Hetken aikaa saa tässä maailmassa iloita molemmista, mutta saatana haluaa itselleen kaiken ja kaikki. Taistelu tiivistyy tässä asiassa tänä aikana, kaikkia saatana ei puolelleen saa, mutta jokainen Jumalan menettämä ihminen on tappio Hänelle, ja voitto "arvaa kelle". Mitä on synti ? No se on voima, joka vie eroon synnittömästä Jumalasta. Pyhä Henki ei syntiä hyväksy, eikä saatanan paha pärjää Jumalalle. Taistelu on ihmisistä tässä meidän maallisessa elämässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      148
      2597
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      179
      1548
    3. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      1403
    4. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      113
      1330
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1197
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1122
    7. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      41
      1108
    8. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1085
    9. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      1077
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      73
      986
    Aihe