Tarvitaanko 15-vuotta täyttäneen alaikäisen kastamiseen molempien huoltajien lupa? Vanhemmilla yhteishuoltajuus.
alaikäisen kaste
3
457
Vastaukset
Seurakuntaan liittymiseen tarvitsee huoltajien suostumuksen. SVK:n yhdyskuntajärjestyksessä sanotaan:
"4. luku: Seurakunnat
28 §
Varsinaiset jäsenet
Varsinaiseksi jäseneksi hyväksyttävältä edellytetään, että hän on täyttänyt 15 vuotta, on uudestisyntynyt kristitty ja tahtoo toteuttaa Vapaakirkon periaatteita.
Vapaakirkkoon kuulumaton 15—17 -vuotias henkilö voidaan ottaa varsinaiseksi jäseneksi edellä olevin perustein ja huoltajien kirjallisella suostumuksella. (Ks. Uskonnonvapauslaki 3 §)"
On mielestäni perherauhan takia hyvä odottaa kastetta, mikäli vanhemmat eivät ole myötämielisiä. Itse menin tosin kasteelle 17-vuotiaana vaikka vanhempani vastustivat. Helluntailaiset kysyivät, että eikö odotettaisi että täytän 18, mutta suostuivat pyynnöstäni kastamaan minut. Sanoin, että en kysynyt vanhempieni lupaa siihenkään, saanko antaa elämäni Jeesukselle. En halua toisia kuitenkaan neuvoa tekemään samoin, vaikka en kielläkään. Tilanteet vaihtelee.- kloha
Varsinaiseksi jäseneksi hyväksytään 15 vuotta täyttänyt, uudestisyntynyt kristitty, joka tahtoo toteuttaa Vapaakirkon periaatteita (Vapaakirkon Yhdyskuntajärjestys 28§). Vapaakirkossa tunnustetaan muiden protestanttien tapaan kaksi sakramenttia: kaste ja ehtoollinen. Käytössä on upottamalla toteutettava uskovien kaste. Kaste edellyttää oman uskon julkista tunnustamista. Ilman ihmisen henkilökohtaista uskoa ei kasteella katsota olevan merkitystä eikä se pelkkänä suorituksena voi pelastaa ihmistä
- Ålhyl
On tullu sääntöjäkin,ennen ei noin tarkkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059