Joidenkin mielestä raamattu on satukirja. Eräs kummallisia kertomuksia on Hesekielin itkuvirsi Tyyron kuninkaalle. Minulle se ei auennut ennen kuin olin lukenut Johannes Greberin kirjan Yhteydessä henkimaailman kanssa. Jos miettii vaikka lauseiden aikamuotoja, jää ihmettelemään, missä on tarinan pihvi. Siis:
Hesekiel 28: 11-19
Minulle tuli tämä Herran sana:
”Ihminen, viritä valitusvirsi Tyroksen kuninkaasta, sano hänelle näin: Näin sanoo Herra Jumala:
-Sinä olit täydellisistä täydellisin (uusin raamatunversio: sinä olet…), täynnä viisautta, itse kauneus. Olit Eedenissä, Jumalan puutarhassa, ja sinua koristivat kalliit kivet, karneolit, topaasit ja kalsedonit, krysoliitit, onyksit, jaspikset, safiirit, turkoosit ja smaragdit. Pukusi oli kullalla kirjailtu. Jo syntyessäsi oli kaikki valmiina. Kerubiksi minä sinut tein, sädehtiväksi vartijaenkeliksi, sinä olit pyhällä vuorella, käyskentelit välkehtivien kivien keskellä.
Moitteen sijaa ei sinussa ollut siitä päivästä, jona sinut loin, siihen päivään, jolloin lankesit pahaan.
Kun kävit kauppaa kaikkialla, sinä tulit yhä röyhkeämmäksi ja sorruit syntiin. Niin minä suistin sinut pyhältä vuorelta, syöksin sinut, vartijakerubini, välkehtivien kivien keskeltä. Kauneutesi houkutti sinut korskeuteen, loistosi sokaisemana haaskasit viisautesi. Nyt olen syössyt sinut alas, jättänyt kuninkaiden katseltavaksi ja pilkattavaksi. Sinä teit kaupoissasi vääryyttä, monin synnein sinä saastutit pyhäkkösi. Siksi minä sytytin keskellesi tulen, ja se poltti sinut, minä tein sinusta tomua ja tuhkaa kaikkien nähden. Kaikki kansat, jotka tunsivat sinut, kauhistuvat nyt kohtaloasi. Sinä olet kammottava varoitus. Sinä olet iäksi poissa”. (uudessa versiossa sanotaan: eikä sinua enää ole hamaan ikiaikaan saakka).
Ei ole voitu sanoa: enää ole iankaikkisesti, koska se viittaisi lopulliseen hävittämiseen. Loruileeko siis Jumala Hesekielin kautta kuninkaalle tämän kohtalosta? Ei vaan kertoo, kuinka tämä oli Taivaassa pyhällä vuorella Jumalan suojeleva kerubi, kuinka hän otti osaa suureen henkien kapinaan ja tuli karkotetuksi pimeyteen. Sinä olet iäksi poissa, ei tarkoita lopullista poistamista Jumalan valtakunnasta, vaan pitkää ajanjaksoa.
Kun Jumala puhuu luomisesta, ei se tarkoita maallista luomista, vaan hengen luomista henkitasolle Taivaan valtakuntaan. Henkinen keho ja sen vaatetus poltettiin tuomion päivänä ja henki karkotettiin tuonelaan (manalaan, kuoleman valtakuntaan, pimeyteen, pois valon valtakunnasta). Tässäkin on viittaus siihen, kuinka Aatami ja Eeva syntiinlankeemuksen jälkeen huomasivat olevansa alasti. Henki oli menettänyt kehonsa. Syntiinlankeemuskertomuksessa on siis viitteitä henkikapinan seurauksiin. Myös Jeesus, Johannes ja eräät muut puhuvat tästä kapinasta: Taivaassa syttyi sota. Mikael ja hänen sotajoukkonsa kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Jeesus sanoo: Minä näin saatanan lankeevan taivaasta kuin salaman.
JUMALA, HESEKIEL JA TYYRON KUNINGAS
12
1343
Vastaukset
- Anonyymi
Raamatun luomiskertomus on vain vääristelty varjo alkuperäisestä . Jumalan Poika (elohim) loi viidentenä päivänä kaikki ihmishenget, siis henki olennoksi. Mutta mitäs Luoja teki kuudentena päivänä, se ei tule selville raamatusta. Mutta kun osa ihmishengistä lankesi synnin tielle siellä paratiisissa niin sen seurauksena Luoja muovasi kuudentena päivänä tomusta, lihallisen ruumiin ja laittoi siihen ihmishengen asumaan. Jokainen ihmishenki joutuu vuorollaan vain kerran tulemaan lihalliseksi ihmiseksi tänne maan päälle. Ja niin kuin ihmisenä elät, sen mukaan sinut tuomitaan.
- Anonyymi
Jumala sanoi: ”Ihmisiä!”. ”Ihmisiä jotka muistuttavat minua!”
Näin Jumala loi ihmiset ja siunasi heidät.
Se oli sitten se
kuudes päivä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala sanoi: ”Ihmisiä!”. ”Ihmisiä jotka muistuttavat minua!”
Näin Jumala loi ihmiset ja siunasi heidät.
Se oli sitten se
kuudes päiväJumala loi vielä kotieläimet, kaikenlaiset matelijat ja villieläimet.
Näin meni
viides päivä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala loi vielä kotieläimet, kaikenlaiset matelijat ja villieläimet.
Näin meni
viides päivätämä jäi tästä:
Jumala sanoi: ”Viliskööt vedet kaloja! Lennelkööt linnut maan yllä!”, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tämä jäi tästä:
Jumala sanoi: ”Viliskööt vedet kaloja! Lennelkööt linnut maan yllä!”,.
Jumala katsoi luomistyötään. Kaikella oli ihan oma paikkansa, ja näin oli hyvä.
Sitten tuli erityinen päivä; Sinä päivänä Jumala ei luonut mitään,
se oli
seitsemäs päivä, lepopäivä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
.
Jumala katsoi luomistyötään. Kaikella oli ihan oma paikkansa, ja näin oli hyvä.
Sitten tuli erityinen päivä; Sinä päivänä Jumala ei luonut mitään,
se oli
seitsemäs päivä, lepopäivä.ja nämä oli selitettynä nyt ihan siitä Raamatusta ja sen uskovaisten toimesta
- Anonyymi
Kyseinen ennuste ssiis toteutui myös siinä että Tyyro oli sen ajan kaupankäynnin keskus ha kuitenkin tuhoutui.
Kaupankäynti on paholaisen rakkain harrastus. Siksi sr kaupankäynnillä nykyäänkin valtaa koko maapallon orjakseen. Mutta sen tuho kerrotaan Ilmestyskirjassa :
Luku 18
maanpiirin kuninkaat, jotka hänen kanssansa ovat haureutta harjoittaneet ja hekumallisesti eläneet, itkevät ja parkuvat häntä, kun näkevät hänen palonsa savun;
10 he seisovat loitolla kauhistuen hänen vaivaansa ja sanovat: "Voi, voi sinua, Babylon, sinä suuri kaupunki, sinä vahva kaupunki, sillä sinun tuomiosi tuli yhdessä hetkessä!"
11 Ja maanpiirin kauppiaat itkevät ja surevat häntä, kun ei kukaan enää osta heidän tavaraansa,
12 kaupaksi tuotua kultaa ja hopeata ja jalokiviä ja helmiä ja pellavakangasta ja purppuraa ja silkkiä ja helakanpunaa ja kaikkinaista hajupuuta ja kaikenlaisia norsunluu-esineitä ja kaikenlaisia kalleimmasta puusta ja vaskesta ja raudasta ja marmorista tehtyjä esineitä,
13 ja kanelia ja hiusvoidetta ja suitsuketta ja hajuvoidetta ja suitsutuspihkaa ja viiniä ja öljyä ja lestyjä jauhoja ja viljaa ja karjaa ja lampaita ja hevosia ja vaunuja ja orjia ja ihmissieluja.
14 Ja hedelmät, joita sinun sielusi himoitsi, ovat sinulta menneet, ja kaikki kalleutesi ja komeutesi ovat sinulta hävinneet, eikä niitä enää koskaan löydetä.- Anonyymi
Sitä kutsutaan kapitalismiksi.
- Anonyymi
Vastaavaa tuhoa on tapahtunut muuallakin kun muinaiset suurkaupungit kaivetaan arkeologien toimesta esiin hiekasta.
Jääköhän nykyajan metropoleista edes raunioita? "Kyseinen ennuste ssiis toteutui myös siinä että Tyyro oli sen ajan kaupankäynnin keskus ha kuitenkin tuhoutui."
Kyseinen ennustus nimenomaan ei ole totautunut. Tyyros on edelleenkin olemassaoleva kaupunki.
- Anonyymi
Hienoja huomioita! Raamatussa on paljon symboliikkaa, jossa maallisia asioita yhdistetään hengellisiin . Raamatusta löytyy kaikki ilmoitukset, mitä Jumala on halunnut itsestään ilmoittaa, mutta usein ihmiset tulkitsevat Raamattua hyvin inhimillisen ajattelunsa kautta. Pitäisi aina muistaa, että Jumala on itse inhimillisyydestä täysin vapaa.
Eli tuo kohta kertoo juuri Luciferin eli paremmin Saatanana tunnetun henkiolennon lankeamisesta. Siinä karulla tavalla tuodaan esille hänen kohtalonsa. Se on hyödyllinen vanha profeetallinen näky, jossa Hesekielille on näytetty, miten asiat aikoinaan tämän olennon kohdalla menivät. Eli itse asiassa pahuuden alkuperää ihmisten keskuudessakin tässä tuodaan esille. Voikaa hyvin! - Anonyymi
Jumala puhuu tässä suoraan saatanalle, joka oli todellinen johtaja tuossa kaupundissa, kuten se Jeesuksellekin tarjosi maaiman kaupunkeja ja sanoi, että se on hänen. Saatana oli ennen kerubi ja kun se tahtoin korottaa itsensä niin se teki syntiä ja siitä tuli paholainen ja heitettiin maan päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999