helvetti kuuluu edelleen luterilaiseen perinteeseen. Tänäkin päivänä teologit jakaantuvat kahteen leiriin:
"Samalla annihilaatio-oppi – tai sielun tyhjiinraukeaminen – on saanut teologien tukea puolelleen, vaikkakaan se ei ole saavuttanut virallista tukea kristillisiltä suuntauksilta lukuun ottamatta yksittäisiä herätysliikkeitä
Karkeasti jakaen nykyisten kristillisten teologien johtopäätökset ovat joko sielun katoaminen tai ikuinen kärsimys. Toisinaan teologit liikkuvat näiden kahden välisellä rajamaalla ja kirjoittajan lopullinen kanta jää epäselväksi"
Wikin lähteenä tuossa näyttää olevan Kuula.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Helvetti_kristinuskossa#Nykyisi.C3.A4_n.C3.A4kemyksi.C3.A4
Kirkko kiemurtelee helvetinoppinsa kanssa
"Nykykirkolle helvetti on arka aihe, josta saarnoissakin yleensä vältetään puhumasta. Yleisemmällä tasolla viitataan kadotukseen ja kirkkohistoriaan, mutta pidemmälle ei juuri mennä."
"Dosentti Kari Kuulan kirjassa Helvetin historia vuodelta 2006 käydään yksityiskohtaisesti läpi kristillisen helvetin historia ja nykytila. Kuulan mukaan helvetti on nykyiselle luterilaiselle kirkolle ikään kuin perheenjäsenen juoppous, jonka kaikki tietävät ja joka vaikuttaa kaikkeen, mutta josta ei koskaan haluta puhua avoimesti"
Tuo on kyllä aika hyvin sanottu, helvetinoppi on luterilaisuudessa kuin virtahepo olohuoneessa.
"Sanomalehti Aamulehden vuonna 2004 teettämässä tutkimuksessa 48 prosenttia suomalaisista ei uskonut helvetin olemassaoloon. 44 prosenttia uskoi, että helvetti oli todellinen. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon työntekijöistä 30 prosenttia epäili helvetin olemassaoloa"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Helvetti
Valitettavasti tämä virtahevon karttely näkyy tälläkin palstalla ikävästi. Tulee ihan mieleen Suomen Jehovan todistajien sivu, jossa puhutaan karttamisesta.
Epäilemättä piinahelvetti tuyydyttää monien ihmisten kostonjanoisia tuntemuksia. Kun samaan aikaan puhutaan valinnanvapaudesta ja rakkaudellisuudesta, ei voi kuin hymähtää ivallisesti ;]
Kiemurtelusta ja teeskentelystä huolimatta
6
63
Vastaukset
- pirruuttanihanminä
Kuulan kopsailu palstalle ei ole keskustelua, vaikka rikkavehnää ja lammasvuohia viljelevä helvetinuskoinen niin näyttääkin luulevan.
- rakkaudensanoma
Mielenkiintoinen on kristillinen rakkauden sanoma, kun se ilmoittaa että niitä, jotka eivät hyväksy Jeesusta messiaaksi, odottaa ikuinen piinahelvetti.
- mukavaaporukkaa
Ja sehän ei edes riitä, että Jeesuksen hyväksyy messiaaksi, vaan tämä pitää tehdä nikealaiseen tyyliin kolminaisuuteen uskoen (josta Jeesus ja Paavali eivät nähtävästi olleet kuulleetkaan).
Pienestä heilahtaa ikuisen piinan tuomio...
Nyt on uskovaisilla tilaisuus kertoa mitä kaikkea rakkaudellista Jeesuksen toinen paluu tarkoittaa heille. Vai onko kyse vain itsekkyyteen perustuvasta tunteesta, jossa voi kokea itse olevansa jotain parempaa kuin muut ja samalla välttyy ikävältä tunteelta olevansa kahden tulen välissä: joko iloinen elämä taivaassa tai ikuinen piina helvetissä.
- TämmöisiäAjatuksiaMulla
Tälläistä uskon olevan tulevaisuudessa Jeesuksen toisen tulemisen jälkeen:
Lopulta Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan. Jumalan teltta laskeutuu ihmisten luo eli lopulta Jumalaa rakastavat ihmiset voivat elää tilanteessa, jossa taivas on laskeutunut maan päälle ja ihmisellä on etu elää kummassakin "ulottuvuudessa" eli nauttia sekä taivaallisista olosuhteista että maan paratiisillisista olosuhteista, kun ne kerran ovat yhdistyneet.
Eli: Taivas on sellainen tila ja ulottuvuus, jossa ihminen voi olla yhteydessä Jumalaan. Uskovilla on vain yksi yhteinen lopullinen päämäärä: elää onnellisina Jumalan yhteydessä, kun taivas ja maa yhtyvät Jumalan tulessa maan päälle ihmisten läheisyyteen.
Ilmestyskirja 21:1-4
"1.Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
3. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
Jos elää uskossa Jumalaan ja turvaudun Jeesuksen uhriin seuraten Häntä, elämä voi muotoutua näin suloiseksi tulevaisuudessa kuten Raamatussa on luvattu. Jo nyt voi saada paljon iloa ja rauhaa suhteesta Jumalaan ja tulevaisuudessa on vielä paljon lisää hyvää ja ihanaa odotettavissa.
Miten ja missä järjestyksessä jokainen Raamatussa ennustettu yksityiskohta tapahtuu, se jää nähtäväksi. Itse olen kokenut, että minulle riittää päälinjojen tajuaminen. Ehkä myöhemmin uppoudun lisää moniin mahdollisiin yksityiskohtiin, joissa mietittävää kyllä riittää.
Niitten, jotka eivät halua suhdetta Jumalaan, elämä jatkuu sitten ilmeisestikin erossa Jumalasta. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa. Sitä en tiedä. En usko, että Jumala piinaa ketään. Mutta en usko, että tuntuu hyvältä elää elämäänsä erossa Jumalasta, jos niin haluaa kuitenkin valita.
(Se läheisyys Jumalaan muuttuu tulevaisuudessa varmastikin paljon selkeämmäksi ja voimakkaammaksi. Varmaankin se erossa Jumalasta olo muuttuu myös jotenkin selkeämmäksi olotilaksi, jonka selkeämmin kukin erossa elävä tajuaa ja tunnistaa. Tämä jälkimmäinen nyt on vain tälläistä omaa pohdintaa ja arvelua.)
Toisaalta sekin ajatus tuntuu kiinnostavalta, että Jumala on elämän ylläpitäjä ja jos ei ole yhteydessä elämän ylläpitäjään, elämähän voi lopulta hiipua, näin voisi kuvitella. Eli ymmärrän senkin ajattelun logiikan, että jumalattomat voivat lopulta raueta tyhjiin eli kadota olemassaolosta. Toisaalta on monia Raamatun kohtia, joiden perusteella ei oikein vaikuttaisi siltä. Riippuu siitäkin tarkoittiko elämän henkäyksen antaminen ihmisille, että ihminen on sen jälkeen ikuisuusolento ja ikuisesti olemassa, vaikka olisi erossakin Jumalasta. Ikuisuusolentona tällä hetkellä ihmistä pidän, mutta tätäkin aihetta aion lisääkin tutkia.
Raamattu on syvällinen ja vertauskuvallinen kirja, joten monista asioista ei voi saada mitään sataprosenttisen varman oloista kuvaa, mutta toisaalta tuskin tarvitseekaan. Pidän fokuksen yleensä tärkeimmiksi kokemissani Raamatun asioissa. - PohdittavaaRiittää
TämmöisiäAjatuksiaMulla kirjoitti:
Tälläistä uskon olevan tulevaisuudessa Jeesuksen toisen tulemisen jälkeen:
Lopulta Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan. Jumalan teltta laskeutuu ihmisten luo eli lopulta Jumalaa rakastavat ihmiset voivat elää tilanteessa, jossa taivas on laskeutunut maan päälle ja ihmisellä on etu elää kummassakin "ulottuvuudessa" eli nauttia sekä taivaallisista olosuhteista että maan paratiisillisista olosuhteista, kun ne kerran ovat yhdistyneet.
Eli: Taivas on sellainen tila ja ulottuvuus, jossa ihminen voi olla yhteydessä Jumalaan. Uskovilla on vain yksi yhteinen lopullinen päämäärä: elää onnellisina Jumalan yhteydessä, kun taivas ja maa yhtyvät Jumalan tulessa maan päälle ihmisten läheisyyteen.
Ilmestyskirja 21:1-4
"1.Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
3. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
Jos elää uskossa Jumalaan ja turvaudun Jeesuksen uhriin seuraten Häntä, elämä voi muotoutua näin suloiseksi tulevaisuudessa kuten Raamatussa on luvattu. Jo nyt voi saada paljon iloa ja rauhaa suhteesta Jumalaan ja tulevaisuudessa on vielä paljon lisää hyvää ja ihanaa odotettavissa.
Miten ja missä järjestyksessä jokainen Raamatussa ennustettu yksityiskohta tapahtuu, se jää nähtäväksi. Itse olen kokenut, että minulle riittää päälinjojen tajuaminen. Ehkä myöhemmin uppoudun lisää moniin mahdollisiin yksityiskohtiin, joissa mietittävää kyllä riittää.
Niitten, jotka eivät halua suhdetta Jumalaan, elämä jatkuu sitten ilmeisestikin erossa Jumalasta. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa. Sitä en tiedä. En usko, että Jumala piinaa ketään. Mutta en usko, että tuntuu hyvältä elää elämäänsä erossa Jumalasta, jos niin haluaa kuitenkin valita.
(Se läheisyys Jumalaan muuttuu tulevaisuudessa varmastikin paljon selkeämmäksi ja voimakkaammaksi. Varmaankin se erossa Jumalasta olo muuttuu myös jotenkin selkeämmäksi olotilaksi, jonka selkeämmin kukin erossa elävä tajuaa ja tunnistaa. Tämä jälkimmäinen nyt on vain tälläistä omaa pohdintaa ja arvelua.)
Toisaalta sekin ajatus tuntuu kiinnostavalta, että Jumala on elämän ylläpitäjä ja jos ei ole yhteydessä elämän ylläpitäjään, elämähän voi lopulta hiipua, näin voisi kuvitella. Eli ymmärrän senkin ajattelun logiikan, että jumalattomat voivat lopulta raueta tyhjiin eli kadota olemassaolosta. Toisaalta on monia Raamatun kohtia, joiden perusteella ei oikein vaikuttaisi siltä. Riippuu siitäkin tarkoittiko elämän henkäyksen antaminen ihmisille, että ihminen on sen jälkeen ikuisuusolento ja ikuisesti olemassa, vaikka olisi erossakin Jumalasta. Ikuisuusolentona tällä hetkellä ihmistä pidän, mutta tätäkin aihetta aion lisääkin tutkia.
Raamattu on syvällinen ja vertauskuvallinen kirja, joten monista asioista ei voi saada mitään sataprosenttisen varman oloista kuvaa, mutta toisaalta tuskin tarvitseekaan. Pidän fokuksen yleensä tärkeimmiksi kokemissani Raamatun asioissa.Näinhän se on kristillisyydessä, että ihmisillä on vapautta pohdiskella raamatullisia kysymyksiä. Monista asioita on useita tulkintamahdollisuuksia eikä niistä ole pakko olla yhtä tiettyä mieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1276758Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624214Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen513399Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903004Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2851980Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde351669Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja151509- 901493
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751441Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151396