Monet epäilee, mutta kyllä Raamattu on luotettava ja aito kirja Jumalalta. Pelkästään muinaisesta vedenpaisumuksesta on valtavasti todisteita: Mm. korkeilta vuoriltakin löytyy simpukoiden kuoria ja jäännöksiä ja maankuoressa ja kallioissa on näkyvissä selkeet uurteet,jotka kertovat vedenpaisumuksesta. Myös on Nooan arkki löydetty tai oikeastaan sen säilyneet ja kivettyneet osat. Maanjäristys Turkissa sijaitsevalla Araratin vuorella paljasti arkin Araratin vuorelta. Löydön ovat varmistaneet mm. arkeologi Ron Wyatt ja Turkin hallitus ja Turkin ilmavoimien lentäjä. Käypä katsomassa : totta-on.fi linkit Nooan arkki ja arkkia katsomassa. Siellä on myös värillinen ilmakuva Nooan arkista.
Noan arkki löydetty Araratilta
43
499
Vastaukset
Pieni näyte tuolta "totta-on.fi" -sivustolta:
""The Star of the East" juuri lähtenyt, kun sen miehistön näköpiiriin tuli suuri kala, suuri kaskelotti."
http://totta-on.fi/vedenpaisumus/suuri-kala.html
Onko tosiaan totta että kaskelotti on kala eikä nisäkäs?
Jos sivun kirjoittaneet vatipäät eivät erota kaskelottia kalasta, en anna kovin suurta painoarvoa muillekaan "totuuksille".- utti
Aloitus lienee vatipäiden valhesivuston mainos.
Moby Dickillä on enemmän todellisuuspohjaa. Kaskelotti oli upottanut laivan Tyynellämerellä.
- Jyrtsimorronn
Ei pidä uskoa satuihin, ukko olisi kuollut hapenpuutteesees hetkessä kaskelotin vatsassa.
Se meni niin että Joonan nielaisi 15 metrinen valashai jonka kitatila ennen nielua on noin kolmannes koko kalan pituudesta ja tässä osassa KALAA Joonakin olisi pysynyt hengissä koska tuo kala ajautui tuossa myrskyssä rantakaislikkoon makean veden äärelle ja sai siten sopivasti Joonalle sekä happea ilmasta että makeaa vettä juotavaksi että kaisloja tyynyksi, sillä välimerellä kasvaa kaisloja rannassa vain jokien suistoissa joten kertomus Joonasta kalan, siis kalan vatsassa ei ole mitenkään epäuskottava kunhan vain tietää nämä mainitsemani faktat.
Tähän voisi vielä lisätä sen piirteen että jos valashain vatsaan ajautuu vaikkapa joku ajelehtiva pölkky niin se sylkäisee se pois suustaan kuten se sylkäisi Joonan kuivalle maalle rantavedessä lilluessaan juuri kuten Raamattu kertoo.
Mitä opimme tästä?
Sen että yksikään tomppelievokkiateisti ei kykene väittämään etteikö kertomus Joonasta kalan vatsassa olisi ollut ihan mahdollista. - Taikauskonnoton
Jyrtsimorronn kirjoitti:
Ei pidä uskoa satuihin, ukko olisi kuollut hapenpuutteesees hetkessä kaskelotin vatsassa.
Se meni niin että Joonan nielaisi 15 metrinen valashai jonka kitatila ennen nielua on noin kolmannes koko kalan pituudesta ja tässä osassa KALAA Joonakin olisi pysynyt hengissä koska tuo kala ajautui tuossa myrskyssä rantakaislikkoon makean veden äärelle ja sai siten sopivasti Joonalle sekä happea ilmasta että makeaa vettä juotavaksi että kaisloja tyynyksi, sillä välimerellä kasvaa kaisloja rannassa vain jokien suistoissa joten kertomus Joonasta kalan, siis kalan vatsassa ei ole mitenkään epäuskottava kunhan vain tietää nämä mainitsemani faktat.
Tähän voisi vielä lisätä sen piirteen että jos valashain vatsaan ajautuu vaikkapa joku ajelehtiva pölkky niin se sylkäisee se pois suustaan kuten se sylkäisi Joonan kuivalle maalle rantavedessä lilluessaan juuri kuten Raamattu kertoo.
Mitä opimme tästä?
Sen että yksikään tomppelievokkiateisti ei kykene väittämään etteikö kertomus Joonasta kalan vatsassa olisi ollut ihan mahdollista.Siin on vaan se, ettei ihminen todellakaan mahtuisi hain nieluun. Toinen ongelma on se, ettei hai pysy hengissa ellei se ui koko ajan.
Kreationistit keksivät tomppeleita satuja tukemaan tomppeleita satuja. Jyrtsimorronn kirjoitti:
Mitä opimme tästä?
Sen että yksikään tomppelievokkiateisti ei kykene väittämään etteikö kertomus Joonasta kalan vatsassa olisi ollut ihan mahdollista."tässä osassa KALAA Joonakin olisi pysynyt hengissä koska tuo kala ajautui tuossa myrskyssä rantakaislikkoon makean veden äärelle ja sai siten sopivasti Joonalle sekä happea ilmasta että makeaa vettä juotavaksi että kaisloja tyynyksi, sillä välimerellä kasvaa kaisloja rannassa vain jokien suistoissa joten kertomus Joonasta kalan, siis kalan vatsassa ei ole mitenkään epäuskottava kunhan vain tietää nämä mainitsemani faktat."
Juu, ei mitenkään epäuskottava. Kyllä tuon sepostuksen joku kolmevuotiais saattaisi uskoa, hetken.- Halasvai
Taikauskonnoton kirjoitti:
Siin on vaan se, ettei ihminen todellakaan mahtuisi hain nieluun. Toinen ongelma on se, ettei hai pysy hengissa ellei se ui koko ajan.
Kreationistit keksivät tomppeleita satuja tukemaan tomppeleita satuja.Valaan vatsaan mahtuu kyllä.
Halasvai kirjoitti:
Valaan vatsaan mahtuu kyllä.
"Valaan vatsaan mahtuu kyllä."
Ja kauankos siellä pitäisi ihmisen sen tarun mukaan pysyä hengissä, lähes hapettomassa tilassa, mahahappojen syövyttäessä ihoa? Mikä estää ihmistä liukumasta syvemmälle ruuansulatuskanavassa?
Olisiko kyseessä samanlainen jumalainen ihme joka lopettaa eläinten muuntelun siinä vaihessa kun niistä meinaa tulla uusi eläinlaji? Samainen jumalainen ihme joka säästää suomalaiset tuhoisilta maanjäristyksiltä, mutta tappaa syntiset vääräuskoiset Tyynenmeren tulirenkaan tienoolla?- Jyririririrri
Siin on vaan se, ettei ihminen todellakaan mahtuisi hain nieluun. Toinen ongelma on se, ettei hai pysy hengissa ellei se ui koko ajan.
Kreationistit keksivät tomppeleita satuja tukemaan tomppeleita satuja.Tomppelievokki ei huomanut että Joonan kala oli erikoistilanteessa, se oli ajautunut rajussa myrkyssä matalaan rantaveteen niinkuin valaille usein käy.
Siis ihan tavallinen homma.
Vai etkös ole koskaan nähnyt kuvia rannalle ajautuneista valaista? Tyhmä.
Ajattelisit vähän itse ettei tarvitsisi koko ajan taluttaa.
Siinä tosin olis oikeassa että vaikka valashain suuhun, siis kitaan sopisi montakin Joonaa niin sen nielu on niin ahdas ettei siitä Joona olisi läpi sopinut ja niinpä kala sylkäisi Joonan rannalle juuri kuten Raamattu kertookin.
Kiitos että vahvistit tämän Raamatun kertomusken luotettavuutta. Niin sitä pitää. - Jyrirriririririri
bg-ope kirjoitti:
"tässä osassa KALAA Joonakin olisi pysynyt hengissä koska tuo kala ajautui tuossa myrskyssä rantakaislikkoon makean veden äärelle ja sai siten sopivasti Joonalle sekä happea ilmasta että makeaa vettä juotavaksi että kaisloja tyynyksi, sillä välimerellä kasvaa kaisloja rannassa vain jokien suistoissa joten kertomus Joonasta kalan, siis kalan vatsassa ei ole mitenkään epäuskottava kunhan vain tietää nämä mainitsemani faktat."
Juu, ei mitenkään epäuskottava. Kyllä tuon sepostuksen joku kolmevuotiais saattaisi uskoa, hetken.Niin, paitsi että bg-ope on kolmivuotiastakin tyhmempi kun ei osaa kertoa yhtään mitään sellaista joka tekisi kertomuksen epäluotettavaksi, joten hän päättii oman viisaustasonsa mukaisesti heittäytyä herjapuolelle kunnon perusevokin tapoja noudattaen.
Sen sijaan että käyttäytyisit koko ajan kelvottoman huonosti sinun kannattaisi lukea se Raamattu lävitse ja opetella sinulle ennentuntematonta korkeampitasoista elämäntapaa, siinä sivutuotteena pääsisit eroon myös tuosta varsin vahvasti pilkottavasta homouspiirteestäsi. - xfyyfx
Jyrirriririririri kirjoitti:
Niin, paitsi että bg-ope on kolmivuotiastakin tyhmempi kun ei osaa kertoa yhtään mitään sellaista joka tekisi kertomuksen epäluotettavaksi, joten hän päättii oman viisaustasonsa mukaisesti heittäytyä herjapuolelle kunnon perusevokin tapoja noudattaen.
Sen sijaan että käyttäytyisit koko ajan kelvottoman huonosti sinun kannattaisi lukea se Raamattu lävitse ja opetella sinulle ennentuntematonta korkeampitasoista elämäntapaa, siinä sivutuotteena pääsisit eroon myös tuosta varsin vahvasti pilkottavasta homouspiirteestäsi.Jos ihminen päätyisi valashain suuhun niin kala sylkäisisi sen heti pois. Ihminen ei myöskään voi päätyä valashain suuta pitemmälle, se on anatomisesti mahdotonta. Valashai ei selviä kolmea päivää ajautuneena rantaveteen.
http://www.smithsonianmag.com/smart-news/could-a-whale-accidentally-swallow-you-it-is-possible-26353362/?no-ist xfyyfx kirjoitti:
Jos ihminen päätyisi valashain suuhun niin kala sylkäisisi sen heti pois. Ihminen ei myöskään voi päätyä valashain suuta pitemmälle, se on anatomisesti mahdotonta. Valashai ei selviä kolmea päivää ajautuneena rantaveteen.
http://www.smithsonianmag.com/smart-news/could-a-whale-accidentally-swallow-you-it-is-possible-26353362/?no-istJyrri kuule ei tajuu biologiasta ees alkeita, turha sille selittää :D
- KunhanKysäisen
Montako niitä arkkeja sieltä onkaan jo löydetty?
- FixxuKretiini
Jos arkkeja on löydetty esimerkiksi kymmenen niin sehän todistaa kymmenkertaisesti taikatulvan todeksi.
Ei jää epäilystäkään. FixxuKretiini kirjoitti:
Jos arkkeja on löydetty esimerkiksi kymmenen niin sehän todistaa kymmenkertaisesti taikatulvan todeksi.
Ei jää epäilystäkään."Jos arkkeja on löydetty esimerkiksi kymmenen niin sehän todistaa kymmenkertaisesti taikatulvan todeksi.
Ei jää epäilystäkään."
Kas kumma ku raamattu ei kerro kymmenestä arkista yhtikäs mitään :D :D
- jyrtsinkultsuboy
heheh,tyhmä http://creation.com/special-report-amazing-ark-expose
- kuuma_alue
Tuskinpa sitä arkkia enää löytyy. Kyllä sen puuaines on jo lahonnut ja maatunut. Ja todennäköisesti osa puuaineksesta on käytetty polttoaineeenakin nuotioilla.
Eihän heti vedenpaisumuksen jälkeen ollut metsiäkään ja se puuaines jota oli löydettävissä oli pahasti kastunut.
Arkin sisärakenteissa oli paljon kuivaa puuta. Terve järki ohjaa päättelyä paremmin kuin pakkomielteiset uskomukset.
Ja olipahan rakennettava myös majoja asumista varten. Tämä tarvii myös puuta.
Tuolta Araratin seudulta ei olla löydetty vanhoja kivirakennuksia joten ihmiset asuivat enimmäkseen puurakennuksissa.
Ne löydetyt kivirakennelman jääneet ovat uudemmalta ajalta eikä liity lainkaan vedenpaisumuskertomukseen.
Ja suurta osaa tuota aluetta ei ole voitu edes tutkia koska se on poliittisesti herkkää aluetta. Alueen maat eivät salli laajoja arkeologisia tutkimuksia eikä joka paikkaan edes päästetä ulkomaisia tutkijoita.
Nyt Turkin, Syyrian, Iranin, Irakin ja Kaukasuksen raja-alueet ovat "kuumaa" aluetta joten tutkimuksia ei juuri voi tehdä.
Ja mistä edes tutkimusrahoitus järjestyisi?- Voi.jeesus
"Tuskinpa sitä arkkia enää löytyy ...."
Taatusti löytyisi jos olisi joskus edes ollut olemassa - vaan kun ei ole. Ihanko tosissasi olet niin typerä että uskot tuohon tulvasatuun? - jatkaa_etsintää
Voi.jeesus kirjoitti:
"Tuskinpa sitä arkkia enää löytyy ...."
Taatusti löytyisi jos olisi joskus edes ollut olemassa - vaan kun ei ole. Ihanko tosissasi olet niin typerä että uskot tuohon tulvasatuun?Ettehän te evoluutiouskovat ole edes löytäneet sen "alkusolun" fossiilia josta kaikki evoluutio käynnistyi.
Te itse olette omien harhojenne etsijöitä. Nämä arkinetsijät ovat omalla tavallaan omiin uskomuksiinsa harhautuneita.
Raamatun sanoma ei ole kiinni pyhäinjäännösten löytymisestä. Toki arkeologisilla löydöksillä voisi olla jotain merkitystä, mutta ne eivät ole ratkaisujen avaimia.
Usko on jotain suurempaa, se on vahvaa luottamusta Jumalaan.
Ja tämä usko ei tarvitse pyhäinjäännöksiä.
Etsikää te ihan rauhassa niitä fossiileja joita ette kumminkaan osaa selittää oikein. Teillä on jo päässä valmis ennakkoteoria kaikesta ja tämä estää kaiken terveen ajattelun.
Ettehän te ole edes löytäneet sitä apinajumala Hanumanin fossiiliakaan tuota evoluution tärkeintä fossiilia. - bua-ha-haa
jatkaa_etsintää kirjoitti:
Ettehän te evoluutiouskovat ole edes löytäneet sen "alkusolun" fossiilia josta kaikki evoluutio käynnistyi.
Te itse olette omien harhojenne etsijöitä. Nämä arkinetsijät ovat omalla tavallaan omiin uskomuksiinsa harhautuneita.
Raamatun sanoma ei ole kiinni pyhäinjäännösten löytymisestä. Toki arkeologisilla löydöksillä voisi olla jotain merkitystä, mutta ne eivät ole ratkaisujen avaimia.
Usko on jotain suurempaa, se on vahvaa luottamusta Jumalaan.
Ja tämä usko ei tarvitse pyhäinjäännöksiä.
Etsikää te ihan rauhassa niitä fossiileja joita ette kumminkaan osaa selittää oikein. Teillä on jo päässä valmis ennakkoteoria kaikesta ja tämä estää kaiken terveen ajattelun.
Ettehän te ole edes löytäneet sitä apinajumala Hanumanin fossiiliakaan tuota evoluution tärkeintä fossiilia."Ettehän te evoluutiouskovat ole edes löytäneet sen "alkusolun" fossiilia josta kaikki evoluutio käynnistyi."
Eikä kukaan ole löytänyt Jumalaa mielikuvituksensa ulkopuolelta.
Sokea usko ei tosiaan tarvitse muuta kuin sokeaa uskoa. Joillain sitä tuntuu riittävän. - Tietoonvalttiasanoijyri
bua-ha-haa kirjoitti:
"Ettehän te evoluutiouskovat ole edes löytäneet sen "alkusolun" fossiilia josta kaikki evoluutio käynnistyi."
Eikä kukaan ole löytänyt Jumalaa mielikuvituksensa ulkopuolelta.
Sokea usko ei tosiaan tarvitse muuta kuin sokeaa uskoa. Joillain sitä tuntuu riittävän.Niinpä, sokeaa on usko evoluutioon ja toki on olemassa paljon sokeaa uskoa myöskin Jeesukseen. (Hihulit, lessut ja ev.lut-evokit) .
Todellinen uskoksi Raamatussa määritelty tuntemus perustuu sen sijaan vankkaan hankittuun tietoon.
Kas tässä vähän siitä asiasta dataa joka on sinulle näemmä ihan vierasta: " Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
4 Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.
6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
7 Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta."
Siis huomaa sanat: "Nyt he TIETÄVÄT."
Siis ymmärsitkös että täytyy tietää mitä Jeesus oli puhunut jotta usko on todellista.
Niin että kipinkapin sinne kirjahyllyyn sen pölyisimmän nurkan luokse, siellä se todelliseen uskoon johtava datapankki piileskelee.
"Vantaan Laurista" ei sitä löydy eikä "Hyvä Sanoma" lehdistä joista ei tahdo millään löytyä sitä ainoatakaan Jeesuksen sanaa. - Jyri.on.tyhmä
Tietoonvalttiasanoijyri kirjoitti:
Niinpä, sokeaa on usko evoluutioon ja toki on olemassa paljon sokeaa uskoa myöskin Jeesukseen. (Hihulit, lessut ja ev.lut-evokit) .
Todellinen uskoksi Raamatussa määritelty tuntemus perustuu sen sijaan vankkaan hankittuun tietoon.
Kas tässä vähän siitä asiasta dataa joka on sinulle näemmä ihan vierasta: " Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
4 Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.
6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
7 Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta."
Siis huomaa sanat: "Nyt he TIETÄVÄT."
Siis ymmärsitkös että täytyy tietää mitä Jeesus oli puhunut jotta usko on todellista.
Niin että kipinkapin sinne kirjahyllyyn sen pölyisimmän nurkan luokse, siellä se todelliseen uskoon johtava datapankki piileskelee.
"Vantaan Laurista" ei sitä löydy eikä "Hyvä Sanoma" lehdistä joista ei tahdo millään löytyä sitä ainoatakaan Jeesuksen sanaa.Ja typeristä typerimmän ovat jyrin lailla jehovapörinäisiä jehovantodistajia, jotka silkkaa tyhmyyttään syytävät rahansa jenkeistä käsin johdetulle jehovantodistajien rahastusbisnekselle.
- Rapanhapakko
Tuohon Wyattin löytöön eivät usko enää uskovaisetkaan. Mitä nyt jotkut tosi herkkäuskoiset hörhöt :-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Durupınar_site- syvemmästä.merkityksestä
Raamatussa Nooan tarinasta välittyy rationaalinen vaikutelma, aivan kuin olisi kysymys oikeista historiallisista tapahtumista. Kuitenkin alkuperäisen tarinan taustalla on astroteologia, khemiittinen uskonto.
Arkin kerrotaan olleen 450 jalkaa pitkä. Vertailun vuoksi Khufun suuri pyramidi on 450 jalkaa korkea.
Tulvakertomuksessa ne pelastuivat, jotka tahtoivat kuunnella Nooan varoituksia.
Khemiittinen pelastus sensijaan oli mahdollista saavuttaa mysteerien kautta.
Nopea vilkaisu uskontojen nykytarjontaan paljastaa, että mysteeriopit voivat edelleen paksusti: lapsia vihmotaan vedellä, tehdään merkkejä ja eleitä, aikuisia tainnutetaan suggestiolla, sitten leijutaan hyvänolon tunteessa, uskontunnustuksia ja mantroja luetaan pelastumisen ja sisäisen valaistumisen toivossa.
Sanotaan mitä tahansa juutalaisuudesta, mutta se oli rohkea irtiottoyritys muinaisesta universaalista uskonnosta, joka oli levinnyt kaikille mantereille. - utti
syvemmästä.merkityksestä kirjoitti:
Raamatussa Nooan tarinasta välittyy rationaalinen vaikutelma, aivan kuin olisi kysymys oikeista historiallisista tapahtumista. Kuitenkin alkuperäisen tarinan taustalla on astroteologia, khemiittinen uskonto.
Arkin kerrotaan olleen 450 jalkaa pitkä. Vertailun vuoksi Khufun suuri pyramidi on 450 jalkaa korkea.
Tulvakertomuksessa ne pelastuivat, jotka tahtoivat kuunnella Nooan varoituksia.
Khemiittinen pelastus sensijaan oli mahdollista saavuttaa mysteerien kautta.
Nopea vilkaisu uskontojen nykytarjontaan paljastaa, että mysteeriopit voivat edelleen paksusti: lapsia vihmotaan vedellä, tehdään merkkejä ja eleitä, aikuisia tainnutetaan suggestiolla, sitten leijutaan hyvänolon tunteessa, uskontunnustuksia ja mantroja luetaan pelastumisen ja sisäisen valaistumisen toivossa.
Sanotaan mitä tahansa juutalaisuudesta, mutta se oli rohkea irtiottoyritys muinaisesta universaalista uskonnosta, joka oli levinnyt kaikille mantereille."Sanotaan mitä tahansa juutalaisuudesta, mutta se oli rohkea irtiottoyritys muinaisesta universaalista uskonnosta, joka oli levinnyt kaikille mantereille."
Mikä siinä nyt oli irtiottoa? Tuohan on täynnä tarinakopioita muista vastaavista varhaisemmista uskonnoista. Ja mikä ihmeen muinainen universaali uskonto? - syvemmästä.merkityksestä
" mikä ihmeen muinainen universaali uskonto?"
Kultti "käärmeestä".jonka uskottiin opettaneen muinaisille kansoille sivilisaatioon tarvittavat taidot.
Irtiottoa oli se, että Genesiksen tarinassa YHWH kirosi "käärmeen" syömään maan tomua, koska oli houkutellut ensimmäisen ihmisparin maistamaan "hyvän ja pahantiedon puusta" - Rapanhapakko
Hmmm. Ihmiskunnan alkuperäinen hengellisyys tai luontainen uskonto oli ( valistunut oletus) animismia kuten "luonnonkansoilla" vieläkin. Mutta harvemmin käärme mainittiin. Oli kyllä karhuja, korppeja, susia ja ukkosen jumalia, ja veden haltijoita sun muita kotitonttuja. Käärme taitaa olla aika rajoitetusti siellä. No Intiassa kyllä joo vaikka apina-Hanuman oli tärkeämpi ja norsu Ganesha. Ja Lehmät.. Ja sitten "Mooses ylensi käärmeen erämaassa" ja Salomon Tempelissäkin sanottiin olleen jumalien patsaiden mukana myös Nehustan-käärme. Käärmekultteja oli. Silti ei käärme yleensä mikään ykkössuosikki ollut animismissa tai panteismissa. Vähän kiire, en ehdi nootitaa linkein. Ehtikää ite!!
- Taikauskonnoton
Rapanhapakko kirjoitti:
Hmmm. Ihmiskunnan alkuperäinen hengellisyys tai luontainen uskonto oli ( valistunut oletus) animismia kuten "luonnonkansoilla" vieläkin. Mutta harvemmin käärme mainittiin. Oli kyllä karhuja, korppeja, susia ja ukkosen jumalia, ja veden haltijoita sun muita kotitonttuja. Käärme taitaa olla aika rajoitetusti siellä. No Intiassa kyllä joo vaikka apina-Hanuman oli tärkeämpi ja norsu Ganesha. Ja Lehmät.. Ja sitten "Mooses ylensi käärmeen erämaassa" ja Salomon Tempelissäkin sanottiin olleen jumalien patsaiden mukana myös Nehustan-käärme. Käärmekultteja oli. Silti ei käärme yleensä mikään ykkössuosikki ollut animismissa tai panteismissa. Vähän kiire, en ehdi nootitaa linkein. Ehtikää ite!!
Ehkäpä se käärmekin on napattu abrahamilaisiin uskontoihin hinduilta (tai oikeammin veda-kulttuurista), samoin kuin yksijumalisuus ja myöhemmin kolminaisuus.
Mikä kristinuskossa oikeastaan on omaa? Kaikki on lainaa vain vanhemmista uskonnoista. Tärkeimmät Raamatun tarutkin ovat lainatavaraa. - Jyritietää
utti kirjoitti:
"Sanotaan mitä tahansa juutalaisuudesta, mutta se oli rohkea irtiottoyritys muinaisesta universaalista uskonnosta, joka oli levinnyt kaikille mantereille."
Mikä siinä nyt oli irtiottoa? Tuohan on täynnä tarinakopioita muista vastaavista varhaisemmista uskonnoista. Ja mikä ihmeen muinainen universaali uskonto?Genesis on ainoa selväjärkinen muinainen luomiskertomus jossa ei ole mitään mystistä ei typerää gilgamesmaista höttöa siitä maapallo olisi kilpikonnan selässä ja jossa maa ja taivas syntyivöät kun joku jumalista halkaistiin kahtia.
Vain tosi ääliöevokki näkee noissa jotain yhtäläisyyttä niinpäin että Genesis olisi kopioitu Gilgamesista.
Homma on ihan selvästi niinpäin että Gilgamesin kirjoittajalla oli jotain perittyä tietoa niistä tapahtumista joista Ramattu kertoo selkeästi mutta Gilgamesissa kaikki esiintyy selvästi vääristyneenä tarumaisena muistumana.
Luoja tietenkin itse huolehti siitä että aito kertomus säilyi ihmiskunnalle Luojan hyväksymien ihmisten toimesta ja siksi meillä, eli käytännössä koko maailmalla on nyt selkeäsanainen Raamattu ulottuvillaan.
Vosiko Luojalta vähempää odottaakaan?
Kyllä se niin on että suuri enemmistö kaikkina aikoina eläneitä Raamatun lukeneita ihmisiä on osannut tehdä eron sen ja muinaistarujen kanssa sillä Raamattua on ollut painetussa muodossa jaossa kohta kuusi miljardia kappaletta tuhansilla kielillä. Se siis poikkeaa haluttavuutensa ja saatavuutensa vuoksi ylivoimaisesti mm. evouskonnon oppikirjasta Lajien Synnystä.
Vain tyhmä ja tietämätön höpöhöpöjä inttävä ateisti viitsii yrittää inttää että Raamatun voi samaistaa noihin muutaman sivun mittaisiin kuolleisiin tarukirjoihin. - ei_lainaa
Ehkäpä se käärmekin on napattu abrahamilaisiin uskontoihin hinduilta (tai oikeammin veda-kulttuurista), samoin kuin yksijumalisuus ja myöhemmin kolminaisuus.
Mikä kristinuskossa oikeastaan on omaa? Kaikki on lainaa vain vanhemmista uskonnoista. Tärkeimmät Raamatun tarutkin ovat lainatavaraa."Tärkeimmät Raamatun tarutkin ovat lainatavaraa."
Nyt taas teet omia sekoilevia päätelmiä. Yksijumalaisuus (monoteismi) ja monijumalaisuus ovat eläneeet rinnakkain pitkiä aikoja.
Raamattuhan kertoo selvästi siitä, että Abram lähti monijumalaisesta Kaldean Urista (Sumerista) ensin Harraniin joka on nykyisen Turkin ja Syyrian rajaseudulla ja sieltä edelleen nykyisen Israelin alueelle. Abramin eli Aabrahamin uskonto oli yksijumalaista mutta EI VIELÄ ollut juuri SITÄ mitä Mooseksen "lakiuskonto" oli. (Mooseksen laki tuli paljon myöhemmin)
Yksijumalaisessa ja monijumalaisessa kulttuurissa on omat uskonnolliset kertomuksensa eli ne erilaiset kertomukset ovat eläneet rinnakkain samaan aikaan.
Joten käsitys lainaamisesta on tolkuton ja väärä.
Te ateistit, evoluutiouskovat ja nihilistit olette tehneet tämä lainailupäätelmän omassa päässänne kun yritätte pönkittää omia teorioitanne uskontojen syntymisestä ja kehityksestä. - hissanmajakkajyri
syvemmästä.merkityksestä kirjoitti:
" mikä ihmeen muinainen universaali uskonto?"
Kultti "käärmeestä".jonka uskottiin opettaneen muinaisille kansoille sivilisaatioon tarvittavat taidot.
Irtiottoa oli se, että Genesiksen tarinassa YHWH kirosi "käärmeen" syömään maan tomua, koska oli houkutellut ensimmäisen ihmisparin maistamaan "hyvän ja pahantiedon puusta"Universaali muinaiuskonto on tosiaankin ollut olemassa kaikkialla maailmassa ja se koostuu muunnelmista joissa käsitellään paratiisia ja vedenpaisumusta ja usein myös syntiinlankeemusta ja Kainin ja Aabelin tapausta.
Yhtenevyydet näissä eri puolilta maailmaa löydetyissä n. 300:ssa muinaitarustoissa ova historioitsijoiden mielestä niin ilmeiset että niille on helppoa osoittaa yhteinen alkuperä. Ja homma on sikälikin hauska että mitä lähempänä mesopotamiaa ollaan niin sitä enemmän kertomus muistuttaa Raamatun Genesistä.
Googlaahan huviksesi flood legends, ja ihmettele suu ammollaan. - Jyriririiririri
hissanmajakkajyri kirjoitti:
Universaali muinaiuskonto on tosiaankin ollut olemassa kaikkialla maailmassa ja se koostuu muunnelmista joissa käsitellään paratiisia ja vedenpaisumusta ja usein myös syntiinlankeemusta ja Kainin ja Aabelin tapausta.
Yhtenevyydet näissä eri puolilta maailmaa löydetyissä n. 300:ssa muinaitarustoissa ova historioitsijoiden mielestä niin ilmeiset että niille on helppoa osoittaa yhteinen alkuperä. Ja homma on sikälikin hauska että mitä lähempänä mesopotamiaa ollaan niin sitä enemmän kertomus muistuttaa Raamatun Genesistä.
Googlaahan huviksesi flood legends, ja ihmettele suu ammollaan.Tässä vähän lisää historiallista hauskuutta.
https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=garden of eden legends - päänvaivaa_kretuille
ei_lainaa kirjoitti:
"Tärkeimmät Raamatun tarutkin ovat lainatavaraa."
Nyt taas teet omia sekoilevia päätelmiä. Yksijumalaisuus (monoteismi) ja monijumalaisuus ovat eläneeet rinnakkain pitkiä aikoja.
Raamattuhan kertoo selvästi siitä, että Abram lähti monijumalaisesta Kaldean Urista (Sumerista) ensin Harraniin joka on nykyisen Turkin ja Syyrian rajaseudulla ja sieltä edelleen nykyisen Israelin alueelle. Abramin eli Aabrahamin uskonto oli yksijumalaista mutta EI VIELÄ ollut juuri SITÄ mitä Mooseksen "lakiuskonto" oli. (Mooseksen laki tuli paljon myöhemmin)
Yksijumalaisessa ja monijumalaisessa kulttuurissa on omat uskonnolliset kertomuksensa eli ne erilaiset kertomukset ovat eläneet rinnakkain samaan aikaan.
Joten käsitys lainaamisesta on tolkuton ja väärä.
Te ateistit, evoluutiouskovat ja nihilistit olette tehneet tämä lainailupäätelmän omassa päässänne kun yritätte pönkittää omia teorioitanne uskontojen syntymisestä ja kehityksestä."Raamattuhan kertoo selvästi siitä, että Abram lähti monijumalaisesta Kaldean Urista (Sumerista)"
Sumeerien kulttuuri polyteismeineen kukoisti n. 5000 - 2000 eaa. Kretsujen mukaan Adam ja Eeva elivät noin 6000 - 5000 eaa.
Nyt kun yhdistät nämä tiedot, odotamme innolla yritystäsi selittää mesopotamian monijumalaisen uskonnon alkuperä. - utti
päänvaivaa_kretuille kirjoitti:
"Raamattuhan kertoo selvästi siitä, että Abram lähti monijumalaisesta Kaldean Urista (Sumerista)"
Sumeerien kulttuuri polyteismeineen kukoisti n. 5000 - 2000 eaa. Kretsujen mukaan Adam ja Eeva elivät noin 6000 - 5000 eaa.
Nyt kun yhdistät nämä tiedot, odotamme innolla yritystäsi selittää mesopotamian monijumalaisen uskonnon alkuperä.Eikös YEC-kretureikäpäät kuvittele Aatamin, Eevan ja puhuvan ison madon seikkailleen noin 4000 eaa?
Eli ehkä siellä oli sittenkin joukko mesopotamialaisia paikan päällä todistamassa kun yhden paimentolaiskansan psykopaattijumala "loi" omaa paratiisiaan. Ehkä sekin tarina on taikatulvan tavoin suuresti liioiteltu ja kertoo oikeasti vain jostain ahkerasta puutarhurista ;). Taikatulvan aikaanhan noissa muissa kulttuureissa jatkettiin elämää vanhaan malliin, kun jahvenkannattajat seikkailivat purtilollaan elukkalastissa.
Oikeasti, nyt eletään vuotta 2016 ja jotkut aikuiset ihmiset vieläkin uskoo jotain taikatulvatarinoita. Antaa aika synkän kuvan ihmiskunnan tilasta kaikesta kehityksestä huolimatta. - päänvaivaa_kretuillle
utti kirjoitti:
Eikös YEC-kretureikäpäät kuvittele Aatamin, Eevan ja puhuvan ison madon seikkailleen noin 4000 eaa?
Eli ehkä siellä oli sittenkin joukko mesopotamialaisia paikan päällä todistamassa kun yhden paimentolaiskansan psykopaattijumala "loi" omaa paratiisiaan. Ehkä sekin tarina on taikatulvan tavoin suuresti liioiteltu ja kertoo oikeasti vain jostain ahkerasta puutarhurista ;). Taikatulvan aikaanhan noissa muissa kulttuureissa jatkettiin elämää vanhaan malliin, kun jahvenkannattajat seikkailivat purtilollaan elukkalastissa.
Oikeasti, nyt eletään vuotta 2016 ja jotkut aikuiset ihmiset vieläkin uskoo jotain taikatulvatarinoita. Antaa aika synkän kuvan ihmiskunnan tilasta kaikesta kehityksestä huolimatta.Niin totta, tietysti 4000 eaa.
Nooan tulva puolestaan on ajoitettu kretsuasiantuntijoitten mukaan noin vuoteen 2000 eaa. Pyramidejaan rakentavilla egyptiläisillä on ollut ihmettelemistä kun taikalaiva purjehtii ohi taikatulvassa.
Maisemasta ei pidä unohtaa tulvaan hukkuvia dinosauruksia :-D
- IlkimyksenUutistoimisto
Ron Wyatt oli anestesiahoitaja, jonka "löytöjä" kanssakreationistitkin kilvan epäilivät. Mitä lienee hoitajana ollessaan impannut.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ronald_Wyatt> Mitä lienee hoitajana ollessaan impannut. <
Tuollaisiin saavutuksiin tarvitaan vähintään ketamiinia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ketamiini#P.C3.A4ihdek.C3.A4ytt.C3.B6
- Jyrinä
Toi kivimuodostelma ei kylläkään ollut Nooan arkki, mutta koska vedenpaisumuksen jälkeen ilmasto viileni välittömästi ja Araratin huiput peittyivät vähitellen ikijäähän niin tokihan se arkki on tuolla jään sisässä toistaiseksi löytymättömissä.
Ja jos tarkkoja ollaan niin arkin muoto oli tämä:
http://densmodelships.com/files/N.A.Store_Pics/Noahs_Ark_Water_Diorama.jpg
Sikäli hyvin erikoinen piirre Nooan kertomuksessa on että siinä aavikon beduiini osasi mieltää arkille pituuden leveyden ja korkeuden suhteet sellaisiksi joita nykyinen laivanrakennustekniikkakin käyttää. Se on jo pieni ihme, vai mitä? Sattumaako vai oliko paatin suunnittelija vähän ihmistä viisaampi?- Nooa.poloinen
"aavikon beduiini osasi mieltää arkille pituuden leveyden ja korkeuden suhteet sellaisiksi joita nykyinen laivanrakennustekniikkakin käyttää. Se on jo pieni ihme, vai mitä? "
Se, mitä aavikon beduiini ei ottanut huomioon maakrapuna, oli merenkäynti. Hänelle riitti,kun pisti isommaksi kuin naapurilla. Arkin esikuvana olivat ne kapeat ja pitkät jokiveneet, joita hän saattoi nähdä karavaanimatkoillaan Niilin ja Eufratin varsilla. Näillä aluksilla tavara kulki ylös-alas joenvartta satamiin ja satamista sisämaahan, mutta avomerelle ei niillä ollut asiaa. Siellä seilasivat aivan erinäköiset alukset, vantterat ja leveät.
Valistunut lukija muistaa miten kävi kiinan keisarille, kun hän varusti jokilaivat hyökätäkseen Japaniin: Jumalten Tuuli, Kamikaze, hukutti mokomat killuttimet.
Samoin olisi käynyt Nooan purrelle. Yksinkertaisesti kopher-honkapuusta tehty ylipitkä puualus ei olisi kestänyt murtumatta, ei vaikka US.Navy sitä testaisi ja vertaisi vastaavilla mitoilla lujuusteräksestä hitsattuun, teräslaipioilla vahvistettuun vastaavaan tekeleeseen.
- eipäs_hörhöillä
Arkki on voinut olla olemassa vaikka ei siitä nyt löytyisi mitään jälkiä. Ei meillä ole kaikista olemassaolevista jälkiä.
Ne pyhäinjäännökset ovat useimmin väärennöksiä.
Evoluutioteoriaan monet uskoo vaikka sitä ensimmäistä "alkusolua" ei olla löydetty fossiilina. Eikä sitä voikaan löytää koska sitä ei ainakaan ole ollut olemassa. Kosmologit olettaa singulariteetin olleen olemassa vaikka siitä ei ole mitään näyttöä.
Heidän mukaansa jokin sellainen räjähti ja laajeni vaikka sitä singulariteettia ei ole missään muualla kuin teoreettisissa ajatuksissa.
Arkki oli sentää vain kelluva puurakennelma. Ei mikään ihmealus.- arkkierkki
"Arkki on voinut olla olemassa vaikka ei siitä nyt löytyisi mitään jälkiä. Ei meillä ole kaikista olemassaolevista jälkiä."
Aivan yhtä hyvin voinut olla olematta,eikö?.
Raamattuunkin monet uskoo,vaikka oopuksen perustana on muualta lainatut tarinat. - itse_lainaatte
arkkierkki kirjoitti:
"Arkki on voinut olla olemassa vaikka ei siitä nyt löytyisi mitään jälkiä. Ei meillä ole kaikista olemassaolevista jälkiä."
Aivan yhtä hyvin voinut olla olematta,eikö?.
Raamattuunkin monet uskoo,vaikka oopuksen perustana on muualta lainatut tarinat.Tuo ajatus lainauksista on vain sinun kaltaisten omia ajatuksia. Lainailusta ei ole mitään todisteita.
Jos lainaamisesta puhutaan niin evoluutioteoria itse on hyvin suurta lainaa.
Tehän suoraan lainaatte vedalais-hindulaista uskontofilosofiaa jossa on apinajumala Hanuman.
Teidän teorian mukaan apinat ja ihmiset ovat haarautuneet joskus menneisyydessä ja ihmishaaran ensimmäinen otus oli jokin epämääräinen kädellinen puoliapina-ihminen joka opi kävelemään kahdella jalalla ja josta tuli sittemmin apinajumala Hanuman.
Te ette ole rehellisiä, ette voi myöntää tätä yhteistä apinoiden ja ihmisten taustaa.
Nyt teidän kaikki tieteellinen työ menee tuon menneisyyden otuksen luiden jäänteiden etsimiseen. Te etsitte yhä sitä yhteisen biologisen haarautuman esi-isää.
Te itse olette ajatusten lainailijoita. Teillä ei edes ole rohkeutta myöntää: tämä "ismimme" on vaan ajatuslainaa vanhasta uskonnosta. Te olette esi-isien palvelijoita. Vanhoissa uskonnoisa oli käsitys siitä, että kuolleet voivat nousta aina jumaluuteen asti. Te olette nostaneet hindujen tapaan apinan jumalalliseksi esi-isäksenne. Hinduthan uskoo jälleensyntymiseen eli heidän biologian mukaan eläimet ja ihmiset kuuluvat samaan kehityspuuhun joka seuraa karman lakia.
Karma voi määrittää sen, että synnytte uudestaan vaikka apinaksi eli palaatte biologista haarautumaa edeltävään tasoon. - ErkkiEiUsko
itse_lainaatte kirjoitti:
Tuo ajatus lainauksista on vain sinun kaltaisten omia ajatuksia. Lainailusta ei ole mitään todisteita.
Jos lainaamisesta puhutaan niin evoluutioteoria itse on hyvin suurta lainaa.
Tehän suoraan lainaatte vedalais-hindulaista uskontofilosofiaa jossa on apinajumala Hanuman.
Teidän teorian mukaan apinat ja ihmiset ovat haarautuneet joskus menneisyydessä ja ihmishaaran ensimmäinen otus oli jokin epämääräinen kädellinen puoliapina-ihminen joka opi kävelemään kahdella jalalla ja josta tuli sittemmin apinajumala Hanuman.
Te ette ole rehellisiä, ette voi myöntää tätä yhteistä apinoiden ja ihmisten taustaa.
Nyt teidän kaikki tieteellinen työ menee tuon menneisyyden otuksen luiden jäänteiden etsimiseen. Te etsitte yhä sitä yhteisen biologisen haarautuman esi-isää.
Te itse olette ajatusten lainailijoita. Teillä ei edes ole rohkeutta myöntää: tämä "ismimme" on vaan ajatuslainaa vanhasta uskonnosta. Te olette esi-isien palvelijoita. Vanhoissa uskonnoisa oli käsitys siitä, että kuolleet voivat nousta aina jumaluuteen asti. Te olette nostaneet hindujen tapaan apinan jumalalliseksi esi-isäksenne. Hinduthan uskoo jälleensyntymiseen eli heidän biologian mukaan eläimet ja ihmiset kuuluvat samaan kehityspuuhun joka seuraa karman lakia.
Karma voi määrittää sen, että synnytte uudestaan vaikka apinaksi eli palaatte biologista haarautumaa edeltävään tasoon.Tuossa oli jo niin monta asiavirhettä, että on pakko korjata:
"epämääräinen kädellinen puoliapina-ihminen joka opi kävelemään kahdella jalalla ja josta tuli sittemmin apinajumala Hanuman"
No ei sinne päinkään. Hanuman on useitten kirjoitusten mukaan Shivan inkarnaatio. Hanumanin puoliapinamuodon syy on hänen biologisessa äidissään Anjanassa, joka oli muuttunut kirouksen takia apinaksi.
"Hinduthan uskoo jälleensyntymiseen eli heidän biologian mukaan eläimet ja ihmiset kuuluvat samaan kehityspuuhun joka seuraa karman lakia"
Hindut uskovat tietenkin jälleensyntymiseen, mutta eivät kehitysoppiin. Ensimmäiset kansat polveutuivat jumalallisista rishoista, ja he elivät loistossa ja yltäkylläisyydessä. Ajatus evoluutiosta on ollut hinduille kauhistus.
"Karma voi määrittää sen, että synnytte uudestaan vaikka apinaksi eli palaatte biologista haarautumaa edeltävään tasoon"
Ei olisi hindulla karmassaan valittamista. Apina on heille toiseksi pyhin eläin (lehmän jälkeen).
Kannattaisi teidän kreationistien lukea muutakin tekstiä kuin niitä omia rakkaita satuja niin ette vaikuttaisi aina niin tyhmiltä ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html3935434Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html3633027- 762661
- 1022339
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M4952008MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/411709Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2351516Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku281489Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh2861464"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko351433