Itse erosin kirkosta 18-vuotiaana. Nyt olen 50-vuotias. Ja itseasiassa juuri nyt haluaisin kuulua kirkkoon.
Kaikkea ortodoksista ja katolista on tullut pohdittua mutta aivan pimeitähän ne on verrattuna kotoiseen luterilaisuuteen.
Tunnustan, että olen aina halunnut toimia juuri päinvastoin kuin kaikki muut. Aikoinaan oli siistiä ja hienoa olla ns "kirkosta eronnut".
Hyvä että saavutin edes jotain elämässä minäki ;D
Nyt kun maailma muuttuu ja islamisoituu, niin tunnen kummaa vetoa oman uskoni pariin. Toivon vain, ettei islam valtaa kotikirkkoani suvaitsevaisuuden varjolla.
Nyt näyttää todella pahalta.
Liity kirkkoon
24
255
Vastaukset
- Tyhjyyshumisee
Kirkko on näiden nykyihmisten ainut kapinoinnin kohde. Mitään muuta tahoa eivät keksi mitä vastaan osoittaa mieltä. Joten kaikki nautinto heille tästäkin.
;D- ghjgh
Ainut kapinoinnin kohde? Toki, jos vain tätä palstaa lukee.
- Havettaa
Tahtoisin liittyä uudelleen. Onko Kirkossa paperit tallessa mm rippikouluista jottei tarvitse uusiksi käydä.
Ovat ne.
Varmistus: Lähteekö pyhä henki isästä vaiko isästä ja pojasta? Ihan sillä varmistat, että valtionkirkkoja on kaksi, ja ethän halua maksaa veroja sille vääräoppiselle.- www.evl.fi
On tallessa kaikki tiedot. Seurakunnillahan on olemassa vanhat arkistot, jos on kyse vuosikymmenien takaisesta rippikoulun käymisestä. Tervetuloa takaisin. Liity kirkkoon http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/8438D1117EB147FFC225706C003CD2E9?OpenDocument&lang=FI
- 24689
Kirkon toiminta osoittaa sen vääryyden. Säälin aloittajaa ellei aloitus sitten ollut trolli. Lutikka kirkko ei ole oikea uskonto. Esim. viime sodan aikana kenttäpapit yllyttivät tappamaan surutta Venäläisiä. Oikean uskonnon edustajat eivät koskaan toimisi noin.
Samoin viime aikana Mäkisen myönteinen kanta homoihin osoittaa luterilaisen kirkon suuren mädännäisyyden. Ei tarvitse kovin paljon olla järkeä päässä kun huomaa miten eksyksissä ev.lut. kirkko on.
Valitettavasti aloittaja kuuluu ryhmään tyhmät kirkkoon kuulujat.- Epäjumalienkieltäjä
Aloitus on selvä trolli. Yritetään "fiksusti" peloitella islamisaatiolla ja tehdä kirkosta eroamisesta joku muoti-ilmiö. Paljastavaa on lopun sanavalinta "tunnen kummaa vetoa oman uskoni pariin". Jos ihmisellä on vahva oma usko, johon kirkon opetus sopii, niin miksi hän sitten on eronnut?
""tunnen kummaa vetoa oman uskoni pariin""
Tuo lause osui minunkin silmääni.
Vaikuttaa propagandalle koko kirjoitus, jossa kerrotaan hyvä ja paha.
Mutta vienovaraisesti.
- pimeepää
Sinne vaan sitte homoja ja matuja hyysää. Yleensä ihmiset haluu auttaa ensin omia kansalaisiaan, ainakin muis mais.. hyh hyh mitä juttua.
- totuuteen.uskova
Olen eronnut vuosikymmeniä sitten Luterilaisesta kirkosta, enkä ole koskaan eroamiseni jälkeen haikaillut takaisin. Luterilainen kirkko on luopunut monista Raamatun totuuksista.
- JCeitule
Samoin minä. Erosin 30 vuotta sitten parikymppisenä enkä ole päivääkään katunut eroa.
Koen uskonnot päivä päivältä yhä vastenmielisempinä. Erityisen vahingollista on lähetystyö
- Wapaus
Jokainen saakoon kuulua mihin uskonnolliseen yhteisöön haluaa tai olla kuulumatta. Ihan samoin kuin poliittiseen puolueeseen. Kunhan ei pakolla liitetä pikkulapsena, kuten nyt ev.lut.-kirkon osalta tehdään.
- 9-3
Oikeastaan pitäisi olla niin, että alle 18-vuotiaana ei kirkkoon saa kuulua. Vasta sen jälkeen täysi-ikäisenä voi päättää, haluaako liittyä johonkin kirkkoon vai ei.
- kirkosta.eronnut
9-3 kirjoitti:
Oikeastaan pitäisi olla niin, että alle 18-vuotiaana ei kirkkoon saa kuulua. Vasta sen jälkeen täysi-ikäisenä voi päättää, haluaako liittyä johonkin kirkkoon vai ei.
Nimenomaan annetaan lasten kasvaa aikuiseksi, ja itse päättää mihin kirkkoon haluavat kuulua. En tiedä pahempaa kuin sen, että ilman omaa lupaa liitetään kirkkoon.
Itse kapinoin aikuiseksi tultuani sitä, että minut tietämättäni liitettiin vauvana kirkkoon, niin sitten erosinkin kirkosta, koska en uskonut kirkon opettamalla tavalla. En hyväksy homo ja lesboliittoja.
- kaatuva_kirkko
Ennen liittymistä suosittelen lukemaan seurakunnan kokouspöytäkirjoja. Seurakuntaneuvoston ja kirkkovaltuuston pöytäkirjat ovat julkisia ja löytyvät yleensä seurakunnan kotisivuilta. Niistä näkyy mihin seurakunta käyttää rahaa ja voi miettiä haluaako itse olla rahoittamassa pappien hupimatkoja tai homeisen seurakuntakeskuksen kosmeettista pintaremonttia, kun samaan aikaan vähennetään diakonian antamaa apua.
- HereetikonMoka
Luterilaisuus on perisyntimanauksineen pelkkä saksalaisen teologin tuotekehitysmoka. Jokainen, joka vähänkin ymmärtää teologiaa, ymmärtää ettei Jumalan eteen ole mitään asiaa ilman puhdistautumista kiirastuulessa. Pahasti akoholisoitunut Luther kehitteli oppinsa lähinnä riitelemisen halusta. Uusi oppi miellytti pikkuaatelisia, kun Luther lupasi saarnata esivallan oikeutuksen olevan Jumalan asettama.
" Jokainen, joka vähänkin ymmärtää teologiaa"
Miten teologiaa ymmärretään edes vähän?
- Vuoden1989veteraani
Joo, 1980-luvun lopulla kirkosta eroaminen oli vielä omaperäinen ja kapinallinen ratkaisu. Varsinkin pienellä paikkakunnalla.
Nykyiset kirkosta eroajat ovat aivan nössöjä. Valtavirran mukana ajelehtijoita.
1980-luvulla eronneen ja 2010-luvulla eronneen välillä on samanlainen ero kuin sotaveteraanilla ja paintball-harrastajalla.- etytr
80-luvulla vielä Hgissäkin srk:ien virastotalossa, kuuluisalla Kolmannella Linjalla, kieltäydyttiin minua palvelemasta kun ilmoitin virkailijalle asiani, haluni erota kirkosta, pooistui paikaltaan tiskin takaa sanaa sanomatta eikä kukaan muukaan tullut palvelemaan. Piti mennä väestökeristeriin Hesperiankadulle täyttämään erolomake.
Nyt Hgin srk:t ovat muuten myymässä tuota massiivista rakennusta rahapulassaan. Saa nähdä meneekö kaupaksi ja mihin hintaan. - Uskovainen.juoppo
Tässäpä teille ihmeteltäväksi sotaveteraani ja paintballin harrrastaja samassa persoonassa, tai ehkäpä sitten olen jakaantunut persoonallisuus. 1980-luvulla tein ns. uskonratkaisun, menin uudestikasteelle baptisteihin ja erosin kirkosta kun liityin b-seurakuntaan. Vapaat suunnat tuli koluttua ehkä advareita ja vapista lukuunottamatta ja oppirahat maksettua ihmistekoisesta uskonnollisuudesta.
Liityin valtionverokirkkoon 90-luvun alussa. Totesin että olen kuitenkin kristitty enkä hyväksy liberaalikirkkoa, joten erosin 2. kerran kirkosta kun piispat intoutuivat siunailemaan homoliittoja kirkolliskokouksessa 2010.
Tuskin enää liityn takaisin juopottelevien liberaalien ateistipiispojen niin ikään juopottelevaan monikulttuurisuushomotusmatutusporttokirkkoon. Verot ja oppirahat on tällä erää maksettu, ainakin tässä keississä nimeltä uskonto...!
Evlut. Lähetyshiippakunnassa kokee tällainen kelvoton "lutsku"uskovainen olonsa kotoisaksi...!
- fukyuj
Erehdyit palstasta? Tää on Kirkosta eroaminen -palsta.
"Erehdyit palstasta? Tää on Kirkosta eroaminen -palsta. "
Ei erehtynyt.
Aloittajan kirjoitushan on selvää propagandaa.- voisentaan
kusettava_kirkko kirjoitti:
"Erehdyit palstasta? Tää on Kirkosta eroaminen -palsta. "
Ei erehtynyt.
Aloittajan kirjoitushan on selvää propagandaa.No mitäs muutakaan? Kuka kirjoittaa kirkosta eroamisestaan "Hyvä että saavutin edes jotain elämässä minäki ;D"
- averyll4
Älä vielä liity. Vasta sitten, kun alat aavistaa lopun olevan käsillä. Ettei mene liikaa rahaa turhaan piispojen viineihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti34038580Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s1037136Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos315540Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös214058Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi573242Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta673219Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D632410Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul182181En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk122154Trump on jo ihan seonnut...
Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.5012066