Kukahan on kirjoittanut Ilkan sivuille raideliikenteestä, nimeä ei näy, mutta sanoo olevansa Harry Wallinin kollega. Raimo Vistbacka jo sanoi, että älkää kirjoitelko vetoomuksia, käyttäkää junia. Syrjäseuduilla jonkinlainen uber-taksi-kimppakyytihomma olisi ihan toista ja muuta kuin juna. Kukaan ei pääse junalla ovelta ovelle, kyytiä tarvitaan molemmissa päissä. Miksi pitää yllä kallista junaliikennettä kun paljon halvempiakin vaitoehtoja on?
Raideliikenne on mennyttä aikaa
14
625
Vastaukset
- takseista
Uber-tyyppinen taksi yhdistettynä junaan on hyvä juttu. Toivottavasti kun kesällä takseilu vapautuu, aletaan nähdä myös juna-asemilla tarjontaa sellaisesta. Eli jostain nettipalvelusta varaa vaan auton noutamaan tai tuomaan asemalle, ja auto sitten tulee. Perinteisessä mallissa on pitänyt soittaa taksi paikalle, kun pienille asemille ei muuten mikään taksi eksy, ja taksi on voinut periä hirveän suuren lähtömaksun. Uudessa mallissa voi nettiin tehdä tarjouksen siitä, paljonko olisi valmis maksamaan autokyydistä, ja melkein kuka vaan voi siihen tarttua. Vaikka joku kanssamatkustajista voi ehkä jatkossa myydä laillisesti kyydin. Aiemmin tavis on saanut periä toiselta vain korkeintaan bensarahat, ei ottaa palkkiota.
- Kimppakyytejäjoskus
Ulkomailla ilmoitellaan netissä tyyliin menen 5.3.2018 Venetsiasta Roomaan. Tarjoan kyytiä neljälle. Sivustolla voi ilmoittautua mukaan ja jäljellä olevien paikkojen määrä päivittyy tilanteen mukaan. Onhan tässä monenlaisia vaaroja, mutta jos kuljettaja pystyy tekemään matkan yksin, pystyy kai myös kyytiläisten kanssa.
Joka tapauksessa raideliikenne ei voi olla edes pääasiallinen ratkaisu liikkumisongelmiin syrjäseuduilla, koska rataverkko on harva eivätkä junat kulje ovelta ovelle.
Joka päivä Ähtäristäkin ajellaan puolityhjillä autoilla Tampereelle, Seinäjoelle, Jyväskylään. Ehkä tämä muuttuu joskus. Bensa ei ole vielä tarpeeksi kallista. - totajoonii
Raideliikenne on pääasiassa pidemmän matkan liikenteen ratkaisu, joka tarvitsee tuekseen hyvät liityntäliikenneyhteydet joka pysäkille. Esimerkiksi Ähtärin ja Seinäjoen välille se on hyvä yhteys, samoin vaikka Ähtärin ja Rovaniemen välille. Mutta ei raiteilla matkoja loppuun välttämättä pääse, varsinkaan niihin kuntiin, joissa ei raiteita ole, vaan sitten pitää olla jatkoyhteydet junan pysäkiltä eteenpäin - samoin kuin pysäkille.
Yksikseen autolla ajelussa pidempiä matkoja ei ole järkeä. Kimppakyydit ovat yksin ajelua parempi vaihtoehto ja ympäristönkin kannalta parempi ratkaisu. Toivottavasti kesällä voimaan astuva uusi laki johtaa yhdessä ajelun yleistymiseen. Kimppakyydit voi yhdistää myös esim. junamatkoihin, jos kimppakyyti tulee juna-asemalla tai lähtee sieltä eteenpäin.
- Täydetnahkabussit
Tarjoan kyytejä naisille.
- Riekintakka
Näin juuri.Junaliikenne on aivan liian kankea tähänpäivään .Jos JKL-SJK junat olisi annettu aikanaan loppua kannattamattomana, meillä olisi hieno uusi valtatie 18 Seinäjoen ja Jyväskylän valillä. Enää on turha haikailla,onhan teillä se rautatie, sanovat päättäjät.
- Elävämuuttuu
Joo. Montakohan kertaa Ähtärin kansanedustaja tai Keskisen kyläkauppias ovat nousseet junaan Keskisen pysäkiltä tai Ähtäristä? Mikko kyllä esitti Haapamäen radan sähköistämistä tultuaan valituksi ensimmäisen kerran eduskuntaan, mutta on ollut sen jälkeen hiljaa. Miksihän?
Esim. Seinäjoki-Helsinki väli taas on erittäin toimiva ja tarpeellinen, siksihän Seinäjoen lentoasemakin oli vikainvestointi ja jouduttiin lopettamaan. Reilu kaksi ja puoli tuntia mukavassa junassa, suoraan keskustasta keskustaan. - satunnaisia-matkoja
Juu, tosin se rautatie on edelleen säännöllistä liikennettä ja kulkee aikataulussa.
Voi olettaa pääsevänsä päämäärään perille tiettynä aikana.
Nämä uberit ym. on lyhyen matkan tukiliikennettä, joka on vaihtoehto ellei muuten pääse, bussilla, junalla, omalla autolla. Vaateet samat kuin takseilla, tiettynä aikana tiettyyn paikkaan, varattava
ennakkoon.
Ei oikein ole uskottavaa että voisi luotttaa pääsevänsä jostain 300km päästä klo 21 Jyväskylään
joka toinen sunnuntai varmasti ja toistuvasti, muuten kuin sillä bussilla, junalla, tai omalla autolla.
Kimppakyydit on avustavaa ja tukevaa lähiliikennettä.
Niistäkin oli kokeiluja joskus v. 2000 jälkeen, mutta ei ole muuta kuulunut.
- HyväBerneriNäin
Tuosta uudesta taksisysteemistä yms ubereista..
Toimii varmaan jossain Rooma-Venice välillä, missä paljon ihmisiä. Mutta ei toimi Suomen harvaan asutuissa taajamissa. Ei kukaan rupea muutaman kympin tienestien takia kyttäämään jossain perähikiällä. Kaikki tämä on vain kuvitelmaa, vailla realismia.
Jossain Tampereen kokoisessa paikassa saattaa riittää asiakkaita, ja taksihommien kokeilijoita voi olla. Mutta Ähtärin kokoisessa paikassa, ei todellakaan. Tulevaisuudessa Ähtäri jää todennäköisesti kokonaan ilman taksipalvelua, koska velvoite poistuu. Lähimmät löytyy jatkossa Seinäjoelta, tosin niiden ei ole pakko lähteä Ähtäriin asti jos ei kiinnosta. Tämän huomaatte kun uusi taksilaki astuu voimaan.- Sujuvaaliikkumista
Etniset vähemmistöt tulevat hoitamaan taksiliikenteen, jos suomalaiset eivät hoida. Hevosmiehistäkin tulee taksimiehiä, hyvin sujuvasti.
Jokseenkin joka paikassa taksinkuljettajat ovat mamuja, mutta ei Suomessa, vielä. - HyväBerneriNäin
Sujuvaaliikkumista kirjoitti:
Etniset vähemmistöt tulevat hoitamaan taksiliikenteen, jos suomalaiset eivät hoida. Hevosmiehistäkin tulee taksimiehiä, hyvin sujuvasti.
Jokseenkin joka paikassa taksinkuljettajat ovat mamuja, mutta ei Suomessa, vielä.Toki näin, mutta ne etniset halpataksit parveilee vain isojen kaupunkien tuntumassa. Ei nekään niin tyhmiä ole, että rupeavat päivystämään Ähtärissä muutaman asiakkaan takia. Varsinkin kun Seinäjoella ja Tampereella on koko ajan tyrkyllä kymmeniä asiakkaita.
Taksit keskittyy sinne missä on ihmisiä. Hinnat halpenee isoissa kaupungeissa huomattavasti, kilpailun takia. Vastaavasti Ähtärin tapaisissa syrjäkylillä taksit katoaa kokonaan pois. Ellei joku ala hyväntekeväisyys mielessä taksia ajamaan. - takseilua
Ensi kesänä todennäköisesti osa-aikainen takseilu yleistyy, kun kuka tahansa voi ruveta taksikuskiksi. Eli esim. lomamatkallaan voi jatkossa toimia taksikuskina. Tai jos käy konsertissa, voi palatessaan ottaa enemmän kuin bensarahojen verran maksavia kyytiläisiä mukaan.
Veikkaan, että Ähtärissäkin osa-aikainen taksiyrittäjyys yleistyy. Johonkin aikaan vuodesta ja vuorokaudesta ei välttämättä ole jatkossa takseista lainkaan tarjontaa, kun taas vaikkapa eläinpuiston sesonkiaikana takseja voi olla moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna. Taksikuskina voi jatkossa toimia muiden töiden tai vaikka opintojen ohessa vaikka 50 tuntia vuodessa, ajoittaen toimintansa vain kaikkein tuottavimmille tunneille, joina olettaa palveluilleen olevan kysyntää.
Itse ainakin aion harkita sitä, hankkisiko oikeuden osa-aikaiseen takseiluun. Jos tekee taksihommia edes hiukan, saa kesästä 2018 lähtien ostaa uuden auton tuhansia euroja halvemmalla. autoverolla. Nykyisin tämä on ollut mahdollista vain taksiluvan haltijoille, mutta kun takseilu vapautuu, melkein kuka tahansa voi ruveta taksikuskiksi ja saada autonkin halvemmalla verolla. - periferinen-mielipide
HyväBerneriNäin kirjoitti:
Toki näin, mutta ne etniset halpataksit parveilee vain isojen kaupunkien tuntumassa. Ei nekään niin tyhmiä ole, että rupeavat päivystämään Ähtärissä muutaman asiakkaan takia. Varsinkin kun Seinäjoella ja Tampereella on koko ajan tyrkyllä kymmeniä asiakkaita.
Taksit keskittyy sinne missä on ihmisiä. Hinnat halpenee isoissa kaupungeissa huomattavasti, kilpailun takia. Vastaavasti Ähtärin tapaisissa syrjäkylillä taksit katoaa kokonaan pois. Ellei joku ala hyväntekeväisyys mielessä taksia ajamaan."Taksit keskittyy sinne missä on ihmisiä. Hinnat halpenee isoissa kaupungeissa huomattavasti, kilpailun takia. Vastaavasti Ähtärin tapaisissa syrjäkylillä taksit katoaa kokonaan pois."
Juu, samoista matkoista kilpailee suurempi joukko kyydin tarjoajia. Ei tarve välttämättä mihinkään muutu, eikä hintakilpailu juurikaan tuo enempää matkoja, ne ovat satunnaisia, mutta niistä kilpaillaan entistä enemmän.
Miten se tapahtuu, kännykällä, internetissä ? Onhan ne nykyisetkin taksit edelleen mukana ?
Keskusten ulkopuolella näitä osa-aikaisia voi olla, mutta todennäköistä on että siinäkin syntyy yhteenliittymiä ja kyytitarjonta keskittyy.
Hintakilpailu on sitä että kauempaa tuleva noutokyyti on hintavampaa ja saatavuuskin on vähäistä, joten miten tämä markkinoiden vapauttaminen toimii kyydin tarvitsijan kannalta ?
Toimii kaupungeissa mutta ei muualla ?
Ihan samoin kuin sote-uudistuksen visiot.
- RyhmäRämä7
Sehän kannattaa muistaa, että jos haluaa osa aikaisesti leikkiä taksia. Niin täytyy se taksilupa olla. Lisäksi pitää olla debit/credit vehkeet.
Toki nämä saa kohtuu helposti hankittua, mutta jonkin verran rahaa menee alkukustannuksiin. Eli aivan hetken mielijohteesta ei taksiksi muututa.
Jos minä asuisin esim Ähtärissä, ja laittaisin omaa rahaa tuohon alkupanostukseen. Niin lähtisin kyllä Seinäjoelle kyttäämään asiakkaita. Ei Ähtärissä pääse palkoille.
Tuonne Zoon junapysäkille tulee kesäajaksi ilmaisbussi, joten juna-taksi-asiakkaita ei tulla saamaan. Muutoin eläinpuistoon tullaan omilla autoilla sekä ryhmäbusseilla. Ei siitä takseille mitään jää. - Paljonpysyyennallaan
"Sehän kannattaa muistaa, että jos haluaa osa aikaisesti leikkiä taksia. Niin täytyy se taksilupa olla. Lisäksi pitää olla debit/credit vehkeet."
Pitääköhän, ei kai. Ei tarvitse leikkiä taksia, voi kuljettaa muuten vaan. Eikös se ole niin?
Maaseudulla nytkin suurin osa taksien ajoista taitaa olla kunnan, kelan, tms. viranomaistahon maksamia eivätkä ne siirry satunnaisille kuljettajille. Ne kilpailutetaan ja taksin pitää täyttää tietyt laatuvaatimukset. Ei koululais-, sairas- tai vammaiskuljetuksia voi epämääräinen harrastelija hoitaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661546eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1421526En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311262Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä611204- 421055
- 172948
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik100870Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60719Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42657Mikä siinä on, että kun Kokoomus on hallituksessa...
... niin talous menee ihan päin helvettiä? 1980-luku Holkeri, 1990-luku Viinanen, 2008 finansssikriisi Katainen ja nyt O94624