Elettiin vuotta 1985 ja tiedelehti Nature julkaisi keväällä raportin joka osoitti otsoniaukon olevan kammottavan iso, suurempi kuin Etelämanner. Syypäiksi luettiin mm. jääkaapit jotka sitten kaikilla vaihdatettiin. Mukava bisnes.
Myös deodoranttien ponnekaasut olivat aukon valtaisaan kokoon syypäitä vaikka intialaiset ja kiinalaiset eivät dödöjä käyttäneetkään.
Minä kuitenkin vähensin niiden käyttöä merkittävästi ja hups, aukko on pienentynyt merkittävästi tai mennyt kokonaan umpeen. Henkilökohtainen kansalaisaktiivisuuteni siis edesauttoi tämän ilmakehäämme uhkaavan katastrofin torjuntaan.
Aihetta käsittelee tämän päivän HS.
Minne otsoniaukko katosi?
7
102
Vastaukset
- löasklödfjjklfkl
Ilmastonmuutos kiihdyttää otsonikatoa sillä ilmakehän hiilidioksidin pitoisuuden kasvaessa alailmakehä lämpenee ja yläilmakehä jäähtyy.
Alailmakehän otsonipitoisuus kasvaa ihmisten toimien takia, pääasiassa fossiilisten polttoaineiden käytön seurauksena. Nämä lauseet ovat Ilmasto.orgin sivulta.
Mitä nyt pitäisi ajatella? Ensimmäinen lause toteaa että otsoni vähenee ja toinen että se lisääntyy! Selittäkää tyhmälle.- ttrtre
No selitetään.
Alailmakehä ja yläilmakehä ovat kaksi aivan eri paikkaa. Otsonin määrä voi hyvin lisääntyä yhdessä ja vähentyä toisessa, tai päinvastoin.
Otsonin määrään vaikuttaa myös lämpötila. Ihmiskunnan fossiilisten polttoaineiden käyttö lämmittää alailmakehää ja viilentää yläilmakehää.
Eli ei tässä ole mitään ihmeellistä. Paitsi ehkä keskivertokansalaiselle, jonka kyky ymmärtää tieteellisiä asioita on keskimäärin melkoisen huono.
- PyyhinPanamaPaperilla
"Prekariaatti" tempaistiin otsoniaukkoon, joka sulkeutui narahtaen eikä kummastakaan ole kuultu sen koommin.
- KivaAukko
Todellakin otsoniaukko on mystisesti hävinnyt eli umpeutunut. Jos se olisi vain jatkanut suurentumistaan niin tottakai sillä olisi yritetty rahastaa enemmän.
kai tuo ilmastonmuutos on niin hyvä rahantekoväline ettei muuta tarvita. - TimoXL
Ei kai se mihinkään o kadonnu?
Ennemminkin entisestään vaan laajentunu!?
Mut: Toimittajilla on nykyään paljon tärkeämpääkin tekemistä kun murehtia jostain muutamasta lisääntyneestä ihosyövästä per vuosi!
Suomen kaduilla kiertelee kuulemma miesporukoita mustat puserot päällä kävelemässä rasistisesti!!!! Tämä on heidän mielestään paljon paljon vakavampaa kuin jotkut reiät avaruudessa!- TimoXL
(Ja joo piti nyt sit oikee vähä tsekata)
Ja juu ... Eihän se mihkään o kadonnu!
Niinki vähän aikaa sit ku 2011 tää pohjosen pallonpuoliskon otsonireikä teki uuen kaikkien aikojen ennätyksen! 80 % kaikesta otsonista pohjoisnavan ympärillä tuhoutu!
Toisaalt toi näyttää oleva hyvin paljo siitä kii et kuin kylmiä talvet on, et nyt ku on ollu taas viime aikoina kohtalaisen leutoja talvia ni, nou hätä!
- Reikäpää
Mitä niistä reijistä nyt sitten pääsee karkuun? Luulisi että kaikki olisi jo mennyt aikapäiviä sitten kun nuinkin isoja ovat.
Koko reiät taitavat olla suuri vitsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 692088
- 452082