Olen kuullut,että työkyvyttömyys eläke olisi 70% palkasta, pitääkö paikkaansa?
ja mistä se lasketaan?
Viimeisten 10v tuloista?
itselläni ei ole viimeisen 10v aikana juuri tuloja suomessa, ne tulot on suurimmaksi osaksi ulkomailla työskentelystä.
viimeiset tulot suomessa ovat vuosina 2013-2014
työkyvyttömyys eläkkeen suuruus
25
5162
Vastaukset
Työkyvyttömyyseläke muodostuu työsuhteista ja yrittäjätoiminnasta karttuneesta eläkkeestä. Lisäksi eläkkeensaajalla on tulevan ajan eläkeoikeus, jos olet ansainnut työansioita vähintään työkyvyttömyyden alkamisvuotta edeltäneiden kymmenen kalenterivuoden aikana 17 254,08 euroa (v. 2016). Tuleva aika tarkoittaa aikaa työkyvyttömyyden alkamisvuoden alusta 63 vuoden ikään.
Oikeus työkyvyttömyyseläkkeeseen määräytyy kansallisten säännösten mukaan. Jokainen maa tekee oman eläkepäätöksen oman lainsäädäntönsä perusteella.- ffgjjj
Eikö aika olekaan enää 5 edellisvuotta ????
- eläkkeelle
eli...jos minun tulot vuosina 2013 ja 2014 ovat reilun 50000 euroa per vuosi,lasketaanko eläke näistä,koska minulle ei ole oikein muita tuloja 10 vuoden ajalta suomessa
- VESA123456
Siis hetkinen? Eikö työkyvyttömyyseläke ole sairaille?? Työkyvyttömyyseläkettä saavat myös ne jotka eivät ole olleet päivääkään töissä.
- Vakuutusneuvos
eläkkeelle kirjoitti:
eli...jos minun tulot vuosina 2013 ja 2014 ovat reilun 50000 euroa per vuosi,lasketaanko eläke näistä,koska minulle ei ole oikein muita tuloja 10 vuoden ajalta suomessa
Etk.fi löytyy laskuri jolla voi laskea eläkeen, siellä on laskuri myös työkyvyttömyyseläkkeelle.
Tuleva aika lasketaan siten että 5 viimeisen vuoden tulot lasketaan yhteen ja lasketaan keskiansio 5 vuoden ajalta.
- moni-pettyy
Nykyisin eläke lasketaan koko työhistorian mukaan ei viimeisten vuosien mukaan. Ei edes työkyvyttömyyseläkettä lasketa enään noin. Ainoastaan työtapaturmassa eläkkeelle päästessä lasketaan viimeisten vuosien tulot ja tuleva palkka. Itse töissä 32 vuotta koko ajan ei mitään välejä ja viimeisten vuosien tulot 41,700€ mutta koska laskettiin kokmo historia niin eläke on 1245€/kk
- eläkkeelle
tuota juuri ajoin takaa,että se eläke voikin olla sitten niin minimaallinen
Työkyvyttömyyseläkkeen määrä on koko työuralta karttuneen eläkkeen määrä.
- toivotonkurjuus
Mitä saan eläkettä,kun täytän 63 ja työkyvyttömyyseläke loppuu?Jos loppuisi tämä pienellä rahalla kituuttaminen?Saan nyt takuueläkkeen ja työeläkettä n.70e kk,kun tein nuorena hullunlailla hommia,ennenkuin eläkettä alkoi karttua,15-vuotiaana aloitin ja sitten 27-ikävuoden jälkeen alkoi pätkätyöt,kurssit ja yksi vuoden työ täydellä palkalla,sitten taas työttömäksi ja yrittäjäksi,josta ei tulojen vähyyden vuoksi voinut maksaa yrittäjäeläkemaksua,mutta töitä sai tehdä ilman palkkaa 10-15 vuotta. Ja jäin taas työttömäksi ja osapäivälle,josta ei edes saanut ansiosidonnaista. Sitten sanottiin,että on liian vanha. Sitten tuli sairaus ja tuomio,työkyvyttömyyseläke. Luulin,että tulot paranee,mutta saankin käteen vain n.730e/kk,no kohta alkaa oikea eläkeikä,eli saanko n.1750e/kk miinus verot?En koskaan ajatellut eläkeikää,mutta kun olen kokenut työkyvyttömyysajan ruhtinaallisen tulon kuukaudessa,niin 1750 eurolla elän tosi upeasti,kun olen kituuttanut nyt viitisen vuotta ja kaikki kodin laitteet pitäisi uusia,kun vanhat televisiot,mikrot,pesukoneet,sohvat ym. on jo loppuunkulutettuja 20-vuotta sitten hankittuja. Nyt,kun talous paranee,niin uudet kestääkin sitten jo lopun ikää.
- mistätonni
Mistä keksit tuon 1750 eur? Kertomasi mukaan et ole juuri tehnyt eläkettä kartuttavaa työtä Olet kai saanut eläkearviote silloin tällöin, tai käy tarkistamassa eläkeyhtiön sivuilta.
Nimimerkille "toivotonkurjuus":
Kirjoitit olevasi työkyvyttömyyseläkkeellä, joka sisältää työeläkkeen, (kansaneläkkeen) ja takuueläkkeen. Lähtökohtaisesti työkyvyttömyyseläkkeen ohella tehdystä työstä on voinut karttua eläkettä vasta 1.1.2005 alkaen.
Eläkkeen lisäys n. 750 e/kk tuohon 1750 e/kk vaatisi melkoisen tulonlisäyksen ja useimmiten tulisi myös tarkasteltavaksi, täyttyvätkö henkilön työkyvyttömyyden edellytykset eläkkeen jatkamiseksi. Jos et ole työskennellyt eläkkellä ollessasi (1.1.2005 alkaen), niin vain eläkkeen nimike muuttuu työkyvyttömyyseläkkeestä vanhuuseläkkeeksi; eläkkeen määrä pysyy samana.
Sinun kannattaa olla mitä pikimmiten yhteydessä työkyvyttömyyseläkettä maksavaan tahoon asian selvittämiseksi.- toivotonkurjuus
mistätonni,sinulle vastaan,että olen 15 vuotiaasta tehnyt palkkatyötä,sitten 27 vuotiaana firma lopetti,tuli ensimmäinen lama,työtön,työtön vain täytettiin,sitten perusrahalla kurssille,sitten vuoden hyvällä palkalla määräaikainen,sitten taas pitkä työtön,työtön ja lähdin yrittäjäksi,siinä vasta kituuttamista oli,kun ei ollut pääomaa,niin kaikki rahat meni toimitilavuokraan,sähköön,arvioveroon ja monen vuoden yrittäminen ei elättänyt,yrittäjäeläkekin jäi maksamatta,kun tulos näytti miinusta ja piti elääkseni tehdä 2-3 tuntia pätkätöitä aina,kun ehti. Sitten tuli 90-luvun lama ja taas kursseille päivärahalla,mutta ikinä ei kursseilta päässyt suoraan töihin,vaan aina työttömäksi. Talkoilla sai tehdä ja vapaaehtoistyössä,mutta niistä ei maksettu,kuin ruokapalkkaa ja sitten taas työvalmennukseen,kun menin hakeen töihin Nokian renkaille yksinkertaiseen liukuhihnatyöhön,niin sanottiin työvoimassa,että en sovellu ykstoikkoseen työhön ja kun on 5-vuorotyö?Sen takia hainkin,kun kuulin,että ylioppilaaksi valmistunut,kokematon tyttö sukulaisistakin on päässyt samaan työhön,palkka oli niin hyvä,että olisin mielelläni mennyt. Mutta työvoima hukkasi paperini,mitkä piti toimittaa työnantajalle ja pyysi minua aina soittamaan työvoimaan,että onko paikasta kuulunut mitään,toivossa oli hyvä elää. Aina vain luvattiin,että kuukauden päästä. Sitten yhtäkkiä sanottiin,että olen liian vanha,että täytyisi olla 25-35v,mutta työ opetetaan,ei tarvitse mitään koulutusta. No,ikää ei saanut takaperin ja soitin henkilöstöpäällikölle,joka oli lähes 60v,että miten minä olen vanha monen alan osaaja,mutta henkilöstöpäällikkö osaa vain yhden ammatin ja silti on töissä,sitä hänkin ihmetteli,miten työvoima karsi minut mappi ööhön,eikä puhunut minulle mitään. Sitten vain työnhakukurssia valmistumatta mihinkään. Mutta,se tonni 750e lisäksi,jonka nyt saan työkyvyttömyyseläkettä,saako sen nyt,kun 63v tulee täyteen,kun ei kai nyt loppuelämää olla työkyvyttömänä,vaan normaali eläkkeellä,enkä hae työtä enään työvoimasta eläkkeen lisäksi,kun olen työkyvytön. Tässä juuri yksi hyvänpäivän tuttu,joka oli 10v työkyvytön ja jäi nyt 63v normaalieläkkeelle,niin sanoi,että hän saa bruttona 1750e,josta verottaja vie 3-400e/kk,loput menee vuokraan 550-600 ja jää silti käteen n.800e? Minulle jää käteen 750e/kk vuokran jälkeen n.400e ja toimeentulotuesta sanottiin,että siitä pitää maksaa lääkäri,hammaslääkäri,sähkölasku,puhelin,vaatteet,lääkkeet ja lopulla rahalla juhlia ja sanottiin juopoksi,kun rahat ei riitä,sanoin kyllä virkailijalle,että kehtaatkin loukata ja leimata juopoksi,kun en juo alkoholia ollenkaan.. Siksi kysyinkin neuvoa eläketietäjältä,haenko jotain erityiseläkettä,vanhuseläkettä tai muuta,kun täytän 63v . Vai haenko eläkkeelle sopeutumisrahaa,kuten kansanedustajat ja pakolaiset
- euroja
Ólin työkyvyttömyyseläkkeellä 57 vuotiaasta ja siirryin sitten 63 vanhuuseläkkeen piiriin ja eläke on sama euromääräisesti mikä oli työkyvyttömyyseläke jota sain.
- euroja
Ei siinä mitään erikseen haeta kun 63 tulee täyteen siirryt automaattisesti vanhuuseläkkeelle näin. Se sama raha sinulle tulee vanhuuseläkkeenä minkä saat nyt työkyvyttömyyseläkkeenä. Tulojesi mukaisena olet saanut jo tuon työkyvyttömyyseläkkeesikin.
- NäinSeMenee
Semmosta se on, että jos ei ole maksettu vakuutusmaksuja, ei voi olettaa vakuutuksesta mitään myöskään saavansa. Eli jos et ole maksanut yrittäjäeläkemaksuja, et voi kuvitella saavasi yrittäjäeläkettä. Yleensä yrittäjillä on juuri se vika, että he ilmoittavat työtulonsa minimaalisiksi ja maksavat sen mukaan tai eivät ollenkaan vak.maksuja, mutta tästähän seuraa tietysti pieni eläke. Ei siinä seli-selittelyt auta. Ei kai kukaan hirveän mielellään vakuutusmaksuja maksa, mutta eipä sitten ole odotettavissa korvauksiakaan vahingon/eläketapahtuman sattuessa. Työeläke karttuu tehdystä työstä ja siitä maksetuista eläkevakuutusmaksuista.
- VähälläpärjännytEri
Yrittäjäeläke,koskas se tulikaan pakolliseksi?90-luvulla?Ja oli myös niin,että jos sivupalkkatyöstä maksettiin TEL-eläkettä,neuvottiin että se riittää.Päivä kerrallaan,kuukausi,vuosi kerrallaan,niin ihminen jaksaa,niinhän neuvotaankin.
- jfjsdfkjaksljdf
toivotonkurjuus kirjoitti:
mistätonni,sinulle vastaan,että olen 15 vuotiaasta tehnyt palkkatyötä,sitten 27 vuotiaana firma lopetti,tuli ensimmäinen lama,työtön,työtön vain täytettiin,sitten perusrahalla kurssille,sitten vuoden hyvällä palkalla määräaikainen,sitten taas pitkä työtön,työtön ja lähdin yrittäjäksi,siinä vasta kituuttamista oli,kun ei ollut pääomaa,niin kaikki rahat meni toimitilavuokraan,sähköön,arvioveroon ja monen vuoden yrittäminen ei elättänyt,yrittäjäeläkekin jäi maksamatta,kun tulos näytti miinusta ja piti elääkseni tehdä 2-3 tuntia pätkätöitä aina,kun ehti. Sitten tuli 90-luvun lama ja taas kursseille päivärahalla,mutta ikinä ei kursseilta päässyt suoraan töihin,vaan aina työttömäksi. Talkoilla sai tehdä ja vapaaehtoistyössä,mutta niistä ei maksettu,kuin ruokapalkkaa ja sitten taas työvalmennukseen,kun menin hakeen töihin Nokian renkaille yksinkertaiseen liukuhihnatyöhön,niin sanottiin työvoimassa,että en sovellu ykstoikkoseen työhön ja kun on 5-vuorotyö?Sen takia hainkin,kun kuulin,että ylioppilaaksi valmistunut,kokematon tyttö sukulaisistakin on päässyt samaan työhön,palkka oli niin hyvä,että olisin mielelläni mennyt. Mutta työvoima hukkasi paperini,mitkä piti toimittaa työnantajalle ja pyysi minua aina soittamaan työvoimaan,että onko paikasta kuulunut mitään,toivossa oli hyvä elää. Aina vain luvattiin,että kuukauden päästä. Sitten yhtäkkiä sanottiin,että olen liian vanha,että täytyisi olla 25-35v,mutta työ opetetaan,ei tarvitse mitään koulutusta. No,ikää ei saanut takaperin ja soitin henkilöstöpäällikölle,joka oli lähes 60v,että miten minä olen vanha monen alan osaaja,mutta henkilöstöpäällikkö osaa vain yhden ammatin ja silti on töissä,sitä hänkin ihmetteli,miten työvoima karsi minut mappi ööhön,eikä puhunut minulle mitään. Sitten vain työnhakukurssia valmistumatta mihinkään. Mutta,se tonni 750e lisäksi,jonka nyt saan työkyvyttömyyseläkettä,saako sen nyt,kun 63v tulee täyteen,kun ei kai nyt loppuelämää olla työkyvyttömänä,vaan normaali eläkkeellä,enkä hae työtä enään työvoimasta eläkkeen lisäksi,kun olen työkyvytön. Tässä juuri yksi hyvänpäivän tuttu,joka oli 10v työkyvytön ja jäi nyt 63v normaalieläkkeelle,niin sanoi,että hän saa bruttona 1750e,josta verottaja vie 3-400e/kk,loput menee vuokraan 550-600 ja jää silti käteen n.800e? Minulle jää käteen 750e/kk vuokran jälkeen n.400e ja toimeentulotuesta sanottiin,että siitä pitää maksaa lääkäri,hammaslääkäri,sähkölasku,puhelin,vaatteet,lääkkeet ja lopulla rahalla juhlia ja sanottiin juopoksi,kun rahat ei riitä,sanoin kyllä virkailijalle,että kehtaatkin loukata ja leimata juopoksi,kun en juo alkoholia ollenkaan.. Siksi kysyinkin neuvoa eläketietäjältä,haenko jotain erityiseläkettä,vanhuseläkettä tai muuta,kun täytän 63v . Vai haenko eläkkeelle sopeutumisrahaa,kuten kansanedustajat ja pakolaiset
Niin kuin ihmiset täällä ovat jo kertoneet, on tämä työkyvyttömyyseläkkeen määrä sama kuin tuleva vanhuuseläkkeesi. Vain nimi muuttuu, ei summa. Hyvänpäiväntuttu, josta mainitset, on ollut enemmän työelämässä sinä aikana, kun eläke on karttunut, hän on siis tienannut enemmän eläkettä kuin sinä. Eläkkeesi määrä ei siis tule muuttumaan, ei tule mistään mitään tonnia.
Silmään pisti tosin, että olet mitä todennäköisimmin oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen. Kelaan kannattaa olla yhteydessä asian tiimoilta. Tosin tuntuu oudolta, että sosiaalitoimisto ei tästä olisi sinulle jo maininnut. Kelan sivuilla on myös laskuri, jota voi itsekin katsella ja laittaa niitä omia tuloja ja menoja sinne. - Raukkamaista
toivotonkurjuus kirjoitti:
Sinunhan kannattaakin kadehtia pakolaisia... Uskomatonta! Nuorien kansanedustajien sopeutumiseläkettä eivät pakolaiset todellakaan ole oikeutettuja hakemaan eikä saamaan. Aika raukkamaista kadehtia vieläkin huonompiosaisia kuin itse kuvittelet olevasi. Pakolaiset eivät ole sun työuraasi eikä työkykyäsi kaventaneet missään vaiheessa. Katso peiliin!
- toivotonkurjuus
jfjsdfkjaksljdf kirjoitti:
Niin kuin ihmiset täällä ovat jo kertoneet, on tämä työkyvyttömyyseläkkeen määrä sama kuin tuleva vanhuuseläkkeesi. Vain nimi muuttuu, ei summa. Hyvänpäiväntuttu, josta mainitset, on ollut enemmän työelämässä sinä aikana, kun eläke on karttunut, hän on siis tienannut enemmän eläkettä kuin sinä. Eläkkeesi määrä ei siis tule muuttumaan, ei tule mistään mitään tonnia.
Silmään pisti tosin, että olet mitä todennäköisimmin oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen. Kelaan kannattaa olla yhteydessä asian tiimoilta. Tosin tuntuu oudolta, että sosiaalitoimisto ei tästä olisi sinulle jo maininnut. Kelan sivuilla on myös laskuri, jota voi itsekin katsella ja laittaa niitä omia tuloja ja menoja sinne.Kiitos,mutta saan eläkkeensaajan asumistukea ja omaosuuteni vuokrasta vähentää kuukausituloni alle minimin,eli saan käteen vuokran jälkeen noin 450e ja siitä maksan kaikki muut laskut: sähkön,netin n.14.00e,puhelin 18,00e/kk,lääkkeet,hammashoidon,lääkärin,kotivakuutuksen ja lehden. Jää noin 300e/kk syömiseen ja ulkomaanmatkoihin. Onko tosiaan haettava jotain lisäeläkettä 63-vuotiaana,kun en saa sopeutumisrahaa,vaikka kelassa on hakukaavakkeet siihen tai hommaan pakolaisstatuksen omaan maahani,niin saan kaiken ilmaiseksi ainakin viisi vuotta ja korotettua tukea kelasta ja sossusta
- auminenkokoelämä
Sossu sinulle on huijannut että sinun on itse mksettava lääkkeet, hammashoidon ja muut terveyskulut. Eli terveyskulujen, asumiskulujen (sis sähkö ja vesi) sinulle pitäisi jäädä noin 480 eur ruokaan, juomiin ja matkusteluun ym. Ehkä ne katsovat että sinulla on liian kallis asunto ja sen vuoksi joudut maksamaan osan siitä itse. Pääkaupunkiseudulla taitaa olla 600 eur rajana muualla vähemmän. Kannattaisi katsoa halvempi kämppä.
- näinnnn
Sossun mukaan elettävä,niin kannattaa muuttaa metsään telttaan, ei ole suuret vuokramaksut.Niitten normien mukaan ei saa sen hintaista asuntoa ,joutuu luopumaan puole omaisuudesta,jos kopiin joutuu asumaan.
- SuksiSuolle
auminenkokoelämä kirjoitti:
Sossu sinulle on huijannut että sinun on itse mksettava lääkkeet, hammashoidon ja muut terveyskulut. Eli terveyskulujen, asumiskulujen (sis sähkö ja vesi) sinulle pitäisi jäädä noin 480 eur ruokaan, juomiin ja matkusteluun ym. Ehkä ne katsovat että sinulla on liian kallis asunto ja sen vuoksi joudut maksamaan osan siitä itse. Pääkaupunkiseudulla taitaa olla 600 eur rajana muualla vähemmän. Kannattaisi katsoa halvempi kämppä.
Mitä horiset? Juomiin ja matkusteluun ei kuulukaan saada mistään mitään tukea! Jos on omaisuutta, se on realisoitava ennen kuin voi olettaaa sossusta mitään saavansa. Se on ihan oikea systeemi. Miksi pitäisi verovaroista maksaa sellaisen hlön menoja, jolla on mahdollisuus muuttaa omaisuutensa rahaksi. Kaikkea sitä kuuleekin!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- osavanhuuseläkeläinen
Mikä tuo 63v ikäraja on. Kunnallako? Valtiollako? Yksityisellä eläkkeelle pääsy ikä on 65vuotta.
Nykylainsäädännön mukaan yksityisllä puolella vanhuuseläkkeelle voit jäädä 63-68. 1.1.2017 tulee vomaan eläkeuudistus, jolloin vanhuuseläkeikä nousee. Uudet ikärajat koskevat vuonna 1955 tai sen jälkeen syntyneitä. Jukisella puolella (mm. kunta, valtio) on ammatillisia ja henkilökohtaisia eläkeikiä, jolloin eläkeikä voi olla jokin muu. eläkeikä.
Vastauksena nimimerkille "VESA123456" voi todeta, että työeläke karttuu työeläkevakuutetusta työstä ja yrittäjätoiminnasta. Työkyvyttömyyseläkettä ei voi saada työeläkelakien mukaan henkilö, jolla ei ole lainkaan työhistoriaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202283Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3051251- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31726Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33652