Huonoja ajotaitoja saa hämmästellä

VoiVteiänkanssa

..ihan päivittäin saa hämmästellä miten huonoilla ajotaidoilla liikenteessä liikutaan. On harmi ja muille haitta se että poliisin resurssit ei riitä valvomaan kuin jäävuoren huippua. Ei poliisillä ole aikaa kuin satunnaisesti poimia henkilöitä liikenteestä ja niitä mitkä pomppaa näytölle hoitamattomista auton asioista.

24

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sykoanalyysi

      Kuules nyt, kaikilla ajoluvan haltijoilla on oikeus olla liikenteessä, vaikka ajotaito olisi jonkun asiaa tarkemmin tuntevan mielestä huono.
      Hyvä kuljettaja ottaa huomioon nämäkin eikä aiheuta heille lisävaivaa. Ja hyvä kuljettaja ei koskaan joudu tilanteeseen, josta taitava saattaa selviytyä.
      Omasta mielestään taitavia kuljettajia nähdään usein nousevan tieltä suistuneista ajokeista, poliisiautoista ja omista kolhiutuneista kulkuvälineistään selvittämään rikkeitään.
      Minua alkoi aloituksen luettuani harmittaa myös se, että peruskoulusta päästetään läpi oppilaita, joiden kirjoitustaito on kyseenalainen. Saattaa olla myös niin, että sosiaaliset taidotkin ovat täysin nolla. Virheitä sattuu kaikille, sori siitä!

      • > Ja hyvä kuljettaja ei koskaan joudu tilanteeseen, josta taitava saattaa selviytyä.

        Tarkoitatko, että hyvän kuljettajan kylkeen ei koskaan kukaan meinaa tulla vaikkapa punaisia päin? Tai humalainen rysäytä perään kun seisotaan jonon viimeisenä? Tai useampikaistaisella tiellä kukaan ei koskaan meinaa vaihtaa kaistaa päälle?

        Väittäisin lisäksi, että (oma) turvallisuus ei ole ainut kriteeri liikenteessä. Niinpä hyvää kuskia mietittäessä pitää huomioida niitä muitakin. Esimerkiksi liikenteen sujuvuutta, yleistä turvallisuutta, ympäristön kuormitusta, ...


      • Liikennesika

        Aivan, minä olin hikari äidinkielen tunneilla peruskoulussa, opetin jopa opettajaa. Liikenteessä taasen niin vaikka osaankin ajaa hyvin niin ei tarvitse koska edellisen kaltaiset henkilöt joustaa aina ja huomioi nämä minun "puutteet". Voi ajella miten huvittaa.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        > Ja hyvä kuljettaja ei koskaan joudu tilanteeseen, josta taitava saattaa selviytyä.

        Tarkoitatko, että hyvän kuljettajan kylkeen ei koskaan kukaan meinaa tulla vaikkapa punaisia päin? Tai humalainen rysäytä perään kun seisotaan jonon viimeisenä? Tai useampikaistaisella tiellä kukaan ei koskaan meinaa vaihtaa kaistaa päälle?

        Väittäisin lisäksi, että (oma) turvallisuus ei ole ainut kriteeri liikenteessä. Niinpä hyvää kuskia mietittäessä pitää huomioida niitä muitakin. Esimerkiksi liikenteen sujuvuutta, yleistä turvallisuutta, ympäristön kuormitusta, ...

        " Niinpä hyvää kuskia mietittäessä pitää huomioida niitä muitakin. Esimerkiksi liikenteen sujuvuutta, yleistä turvallisuutta, ympäristön kuormitusta, ..."
        Miten se kannattamasi ylinopeus ja laisäädännön valikoiva noudattaminen soveltuu tähän mielipiteseen?


      • TheSquirrel kirjoitti:

        " Niinpä hyvää kuskia mietittäessä pitää huomioida niitä muitakin. Esimerkiksi liikenteen sujuvuutta, yleistä turvallisuutta, ympäristön kuormitusta, ..."
        Miten se kannattamasi ylinopeus ja laisäädännön valikoiva noudattaminen soveltuu tähän mielipiteseen?

        Oikein hyvin, kiitos kysymästä.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Oikein hyvin, kiitos kysymästä.

        Ymmärrän haluttomuutesi selittää mielipidettäsi tarkemmin. Jos joutuisit aiemassa keskustelussa kerrotusta poikkeamaan tässä selitettyä, olisit hankalassa tilanteessa. Muutaman epätoivoisen selitysyrityksen jälkeen keskustelu asiasta tyrehtyisi taholtasi täysin, kuten olemme aiemmin vastaavissa keskusteluissa todenneet.
        Jää toki kertomaan tulkintoitasi liikenteestä ylinopeuksineen ja lain soveltamisineen niin muilla on hauskempaa.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Ymmärrän haluttomuutesi selittää mielipidettäsi tarkemmin. Jos joutuisit aiemassa keskustelussa kerrotusta poikkeamaan tässä selitettyä, olisit hankalassa tilanteessa. Muutaman epätoivoisen selitysyrityksen jälkeen keskustelu asiasta tyrehtyisi taholtasi täysin, kuten olemme aiemmin vastaavissa keskusteluissa todenneet.
        Jää toki kertomaan tulkintoitasi liikenteestä ylinopeuksineen ja lain soveltamisineen niin muilla on hauskempaa.

        En taida jaksaa sinun kanssasi asiasta keskustella. On vähän kuin tuuleen huutaisi...

        Normaalit ihmiset lienevät jo ymmärtäneet asian.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        En taida jaksaa sinun kanssasi asiasta keskustella. On vähän kuin tuuleen huutaisi...

        Normaalit ihmiset lienevät jo ymmärtäneet asian.

        Johtuneeko keskusteluhaluttomuutesi siitä että esitän kannaltasi hankalia kysymyksiä?
        Määrittele normaali.


      • Siiv--Ari
        TheRat kirjoitti:

        En taida jaksaa sinun kanssasi asiasta keskustella. On vähän kuin tuuleen huutaisi...

        Normaalit ihmiset lienevät jo ymmärtäneet asian.

        Penis.


      • Hyvä-vai-huono
        TheRat kirjoitti:

        > Ja hyvä kuljettaja ei koskaan joudu tilanteeseen, josta taitava saattaa selviytyä.

        Tarkoitatko, että hyvän kuljettajan kylkeen ei koskaan kukaan meinaa tulla vaikkapa punaisia päin? Tai humalainen rysäytä perään kun seisotaan jonon viimeisenä? Tai useampikaistaisella tiellä kukaan ei koskaan meinaa vaihtaa kaistaa päälle?

        Väittäisin lisäksi, että (oma) turvallisuus ei ole ainut kriteeri liikenteessä. Niinpä hyvää kuskia mietittäessä pitää huomioida niitä muitakin. Esimerkiksi liikenteen sujuvuutta, yleistä turvallisuutta, ympäristön kuormitusta, ...

        Hyvä kuski ottaa huomioon mahdolliset piilevät vaaratilanteet.

        "Riskien tunnistamiskykyä voi ajatella janana. Janan toisessa päässä on henkilö, joka ei ajattele juuri muuta kuin sitä, mitä on suoraan nenän edessä.

        – Toisessa päässä on ihmistyyppi, joka jatkuvasti skannaa ympäristöään monipuolisilla keinoilla ja tilannevihjeitä käyttäen. Hän pyrkii aktiivisesti etsimään, mikä voi olla vaarallista ja mihin pitää varautua, kuvailee Lammi."


        Lähde: http://yle.fi/uutiset/kaikki_eivat_tajua_etta_mutkan_takaa_voi_tulla_joku__oletko_sokea_riskeille/8813782


      • tätämieltäolen

        Liian heikkotaitoisille ei pitäisi antaa sitä ajo-oikeutta ensinnäkään. Jokin vähimmäisstandardi pitäisi olla.


    • amispojanUhoaHehee

      No aloittaja on ilmiselvä amispoika jolla on kortti ollut ehkäpä jopa 1-2 vuotta ja nyt ollaan niin rattimiestä että. Se että hallitsee auton mielestään hyvin, ei tarkoita että pelisilmä liikenteessä olisi vielä kovinkaan hyvä. Minulle opetettiin jo autokoulussa, että kunnollisen liikennesilmän kehittymiseen menee viitisen vuotta jos aiaa säännöllisesti ja nyt jälkeenpäin voin olla samaa mieltä koulun kanssa. Minäkin luulin osaavani kaiken lähes heti, mutta läheltä piti ym. tilanteita sattui useasti, mutta nyt parinkymmenen vuoden kokemuksella niitä ei enää satu ja syynä on pelisilmän kehittyminen ja voin vielä lisätä ettei vauhtini ja perustyylini ole minkään tuhnuttajan tyyli, vaan reipas ja joustava.

      • Toisaalta, jos muut kuskit olisivat parempia, sille kehittyneelle liikennesilmälle olisi vähemmän tarvetta. Kyllähän sen ajolinjoista näkee, että joku suunnittelee kaistanvaihtoa, mutta niitä kokemattomampia kuljettajia varten olisi kiva pistää sellainen (yleensä) keltainen valo vilkkumaan sille puolelle autoa, jonnepäin aikoo kaistaa vaihtaa...

        Yritän tässä sanoa, että jos ihmiset ajaisivat paremmin, liikenne sujuvoituisi meidän muidenkin osalta. Nyt kun se kokematon kuski huomaa kaistanvaihdon viime hetkessä, kun joku valuu suoraan eteen moottoritien vasemmalla kaistalla, seuraa äkkijarrutus ja jonon haitariliike takanapäin. Siitä kärsii moni. Eikä toisaalta sitä liikennesilmää voida vaatia vasta kortin saaneilta. Tai oikein muiltakaan, valitettavasti.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Toisaalta, jos muut kuskit olisivat parempia, sille kehittyneelle liikennesilmälle olisi vähemmän tarvetta. Kyllähän sen ajolinjoista näkee, että joku suunnittelee kaistanvaihtoa, mutta niitä kokemattomampia kuljettajia varten olisi kiva pistää sellainen (yleensä) keltainen valo vilkkumaan sille puolelle autoa, jonnepäin aikoo kaistaa vaihtaa...

        Yritän tässä sanoa, että jos ihmiset ajaisivat paremmin, liikenne sujuvoituisi meidän muidenkin osalta. Nyt kun se kokematon kuski huomaa kaistanvaihdon viime hetkessä, kun joku valuu suoraan eteen moottoritien vasemmalla kaistalla, seuraa äkkijarrutus ja jonon haitariliike takanapäin. Siitä kärsii moni. Eikä toisaalta sitä liikennesilmää voida vaatia vasta kortin saaneilta. Tai oikein muiltakaan, valitettavasti.

        "Eikä toisaalta sitä liikennesilmää voida vaatia vasta kortin saaneilta. Tai oikein muiltakaan, valitettavasti." Sellaisen näet peiliin katsomalla.
        Kun olet vasemman kaistan vallannut, olisiko ylinopeudessa syy kun oikealta valutaan suoraan eteen?


    • Vauhdinsurmaaja

      Ja nää perässä ajajat. Vaikka kuinka hiljaa koitan jaa niin aina muut ajaa ihan puskurissani kiinni, ärsyttävää.

    • Res.kulj.au

      Olen aloittajan kanssa täsmälleen samaa mieltä.
      Enkä tarkoita ajotaidolla ajoneuvon hallintaa, vaan lähinnä liikennesääntöjen yms. osaamista ja noudattamista.

      Hyvin suuri osa autoilijoista ei ymmärrä liikennemerkkien tarkoitusta, eikä ajoratamerkintöjen merkitystä.
      Ryhmityssäännöt ja risteyksen jättäminen on aivan hukassa.
      Harva vaikuttaa edes tietävänsä ajamansa tieosuuden nopeusrajoitusta.
      Siitä esimerkkinä, tässä lähellä kaupunkialueella sijaitseva suora, leveä tie , jossa on 60 km/h nopeusrajoitus.
      Keskimäärin ajonopeus on 45 km/h ja ohittaminen aiheuttaa yleensä melkoisen valoshown.

      Esimerkkejä kaikista aiheista löytyisi lukemattomasti.
      Joskus tulee mieleen, että nykyään autokoulussa ei opeteta liikennesääntöjä ollenkaan, vaan kaikki tarmo keskitetään taloudelliseen ajoon ja muuhun turhanpäiväiseen.

      • pimpelipompelix

        Miksi kaikki pitää tehdä erilailla, joskus täälläkin kirjoittanut että varmaan jos voisi niin joku kääntäisi rattiakin päinvastoin mutta kun ei ne perkeleet tee sellaisia autoja missä auto kääntyisi oikealle kun kääntää vasemmalle. Että saisi senkin senkin tehtyä päinvastoin.

        Miksi liikennevaloissa pitää ajaa yli pysähtymispaikan, siis päin punaisia ja jopa puoliksi suojatien päälle, osalla takseista tuntuu ainakin olevan moinen tapa.
        Oikein kansan tapahan on ajaa aina suojatien päälle odottamaan pääsyä risteykseen vaikka olisi aivan hyvä näkyväisyys joka suuntaan niin kuin usein on. Suojatien yli voi ajaa jääden sen jälkeen odottamaan risteykseen pääsyä jos siellä on tilaa.

        Vielä tuohon suojatiehen niin sellainen liikennettä' sujuvoittava ja ennen kaikkea turvallisuutta lisäävä asia on että ruuhkaisemmassa jonossa ei kannata ajaa pysähdyksiin heti suojatien jälkeen. Vaan pysähdy ennen suojatietä ja jätä näkyvyyttää vastaan tulevalle liikenteelle koska autosi peittää näkyvyyttä suojatielle joka jää juuri taaksesi. Varsinkin mitä isompi ajoneuvo, niin sehän peittää kokonaan sen näkyvyyden, turhaa haittaa ainakin vastaantuleville koska pakkohan siinä on hiljentää sitten jos ei näe kaukaa että onko suojatiellä joku juuri tulossa.


      • Ihme--valitusta

        Kaikki itkevät jonkun ihmeen sujuvuuden perään. Jos autoilu tuntuu olevan noin vaikeaa ja epämiellyttävää, kannattaa sitten jättää se väliin.


    • juusaaihmetellä

      Varmaan vaan vahinko tämäkin.
      Vähän aikaa sitten, kehä II länsiväylälle länteen päin, jono pysähtyy ennen länsiväylää jonkin liikenne häiriön takia niin eikös takaa yksikin juntti lähtee painaa ohi yli valkosten sulkuviivojen. No sieltä tuli presidentin saattue pitkin länsiväylää että sinne vaan perseilee eteen, poliisi ilmeisesti liittymästä tulijoita pysäyttämässä.

      Aikaisemmin tänään turunväylää kehä jälkeen hesan suuntaan köröttää joku corsa kuski 80km/h satasen alueella ohituskaistalla, ketähän se on ohittamassa kun ei ketään ohitettavaa ollut. No mitä mö tuosta enempää murehdin, ajoin oikeaa kaistaa ohi, eipähän tarvinnut kaistaa vaihtaa ohituksen takia. Ehkä tuo vasen kaista sais olla köröttäjille ja aineissa ajavilla :)

    • VoiVteiänkanssa

      Osa vastaajista ei edes tiedä mistä keskustellaan mutta kyllä ne täällä selviää, nekin.
      Ihan lähtökohta on se että kykenisi NORMAALIIN ajamiseen, edes siihen. Ennen kuin alkaa keksiä omia liikennesääntöjä, omia ajotapoja jotka juontaa usein siitä että otetaan muista mallia liikenteessä ja siitä se sitten lähti, päin persettä ajaminen.

      Jotta voi oppia ajamaan paremmin niin pitäisi olla lähtökohtana se että osaa ajaa normaalisti. Jos näin ei ole niin se ajaminen menee vaan huonompaan suuntaan, vauhti kasvaa, kiire ja stressi kasvaa ja sitten kun ei oikein osata enää mitään kun ei niillä autokoulun opeillakaan mitään tee niin kaikki menee vaikeaksi. Pelkkä kaistanvaihtokin pitää tehdä niin että yllättää itsensä ja muut, toisinaan näistä luetaan jopa lehdissäkin että kuin on taas yllättetty ja oltu sporttisia ja 20 000 työmatkalaista seisoo kolari ruuhkassa.

      amispojanUhoaHehee... ehehehehehehehehehe yööööööh

      • guapo100

        kehä ykkösen sukkuloijat .mitä enemmän vaihdellaan kaistaa sitä hitaammin liikenne sujuu.muutenkin siellä voisi ajaa kovenpaa,kun ei jäädä ihmettelemään tienrakennuskoneita tai poliisia joka on pysäyttänyt jonkun kulkuneuvon.


      • fakta--on--tämä
        guapo100 kirjoitti:

        kehä ykkösen sukkuloijat .mitä enemmän vaihdellaan kaistaa sitä hitaammin liikenne sujuu.muutenkin siellä voisi ajaa kovenpaa,kun ei jäädä ihmettelemään tienrakennuskoneita tai poliisia joka on pysäyttänyt jonkun kulkuneuvon.

        Liikenne alkaa tökkimään, mitä lyhyemmillä turvaväleillä ajetaan. Tarpeeksi hajurakoa, niin homma sujuu paremmin.


    • poop__juri

      Terska

    • valitettavasti_näin_on

      Aloituksessa todettu "huonot ajotaidot" on syy miksi esim. nopeusrajoituksia ei voida nostaa, vaikka kenties autojen tekniikka moisen mahdollistaisikin. Liikaa kuskeja joiden ajotaidot ovat limiitillä jo 80 km/h vauhdissa eivätkä osaa perusjututkaan tarpeeksi hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8326
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe