VR:lle ei tarvita kilpailijoita

vrpiisaameille

VR riittää Suomessa yksinään junafirmaksi, ei tarvita muita. Miksi hommata muita kilpailevia junayhtiöitä kun VR toimii hyvin. Ei ainakaan henkilöliikenteeseen kaivata muita kuin vr:n junia ja miksi kukaan muilla menisi. Turha romuttaa hyvintoimivaa yhtiötä ja junaliikennettä kilpailulla.

21

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työn.orjat...nouskaa

      Eikö olisi hyvä, että myös junaliikenteen, kuten nyt näyttää siltä, että bussiliikenteessäjo tekee, voitot alkavat mennä Skotlantiin. Alkavat suomalaisen kapitalistin kassat tyhjetä.
      Saamme taas vappumarssilla huutaa kurkku suorana, "lisää riistoa, lisää riistoa".

    • Luulotautikilpailusta

      Liikenneministeriö luulee että ulkolaiset toimijat tulevat tänne ajamaan persnetolla tuppukylien välisiä vuoroja, joilla kulkee kourallinen väkeä.
      AInoat mitkä tälläisiä toimijoita kiinnostaa on nuo ruuhka-aikojen junat isojen taajamien välissä ja sehän ei onnistu ellei näille rataosuuksille tule tuplamäärää kiskopareja.

    • Olisihan se toki ikävää, jos palvelu paranisi, hinnat laskisivat ja junavuoroja tulisi lisää...

      • 363735753735

        Junavuorot nimenomaan vähentyisivät ainakin pääratojen sivussa missä matkustajamäärät eivät ole suuria. Yksityiset eivät satsaisi vähemmän liikennöityihin linjoihin (koska ei saa helposti voittoa) mutta he veisivät VRltä pääradoilta asiakkaat niin ettei VR:kään pystyisi liikennöimään vähemmän suosittuja linjoja.

        Eli kilpailun salliminen johtaisi siihen ettei junalla enää pääse kuin pääratojen varrella sijaitseviin kaupunkeihin. Miltä kuulostaisi että Helsingistä pääsee vain Tampereelle, Seinäjoelle, Turkuun ja Ouluun? Hyvin mahdollista jos avataan kilpalulle ja kaikki vähemmnä liikennöidyt osuudet suljetaan kun eivät ole kannattavia.

        Tämän takia kilpailua ei tulisi sallia vaan valtionyhtiön olisi varmistettava että junalla pääsee suurimpaan osaan Suomea. Suomi on niin harvaan asuttu maa ettei täällä toimi samat yksityistämismallit kuin keskieuroopassa.


      • HetkenIlo

        Onnibussikin on kokeillut joitakin reittejä ja lopettanut niiden ajamisen.
        Tuppaa olemaan niin, että jos jollekin reitille tulee kilpailua, niin jompikumpi sitten lopettaa sillä reitillä, kun useammalle firmalle ei riitä asiakkaita ja jäljelle jäänyt nostaa hintoja.


    • tättärää.pippijuu

      Kuka nyt junalla viitsii matkustaa, vielä vähemmän bussilla, kun omalla autolla pääsee pihasta pihaan. No, kerrottakoon tässä kiva muisto VR:n hyvästä asiakaspalvelusta neljän vuosikymmenen takaa. Tulimme vaimon kanssa kotikylään "lättähatulla" juhannusaattona. Kysyimme vähän vitsinä konnarilta, voisimmeko jäädä kyydistä pari kilometriä ennen asemaa olevalla, vuosia aiemmin lakkautetulla seisakkeella. Siihen hän sanoi, että "miksei, ei sieltä asemalta kuitenkaan ketään kyytiin tule", ja pysäytti junan haluamaamme paikkaan. Se oli palvelua parhaimmillaan.

      • TheSquirrel

        "Siihen hän sanoi, että "miksei, ei sieltä asemalta kuitenkaan ketään kyytiin tule"
        Tätä samaa tapaa VR harrastaa edelleen. Hinnoittelun sekavuus ja lipun hankkimisen hankaluus karsivat asiakkaita.

        Kaupalliset yritykset eivät harrasta hyväntekeväisyyttä hiljaisilla reiteillä.


      • nå pitkiä matkoja ei tosiaankaan kannata mut lähijunassa (pummilla) on tosi kätevää :D


    • Se on sitä thatcherismia mitä Kokoomus ajaa koko ajan. Eli tuloerot halutaan mahdollisimman suuriksi. Köyhät kyykkyyn.

    • aattelinvuon

      Se kilpailu teettää sitä kuten muillakin aloilla että verovaroja menee ulkomaille,
      sääntöjä laistetaan kaikin tavoin kuten työehtoja. Ammattitaitoa katoaa koska alalta lähtee ns kokemusta ja pitkänlinjan työntekijät, tilalle tulee keikkalaiset ja aina kun kilpailutus pudottaa jonkun markkinoilta niin taas on uuet kuviot ja uusi yrittäjä harjoittelemassa hommia ja menee pitkään ennen kuin hommat pelaa edes kohtuullisesti. No ehkä tälläiseen hommaan kuin junat ei varmaan kovin usein vaihdu yrittäjä kuitenkaan kun homma on sen verran iso kuvio.

      Hyvää voisi olla se että sitten olisi junissa thaimaalaisia muijia lipun tarkistajina :)
      Mutta toisi se myös muitakin kulttuureja että ei vain hyvää, samalla menisi kielitaitokin asiakaspalvelusta, maahanmuuttajahan pitää päästää läpi koulutuksesta vaikka se ei suomenkieltä osaisikaan.

      Vr tulisi kilpailija niin miten tuo sitten toteutettaisiin, olisiko kilpailijalla koko juna, useita kokonaisia junia vaan vain vaunuja, omat huoltopisteet.. kyllä siinä saa laskeskella että miten homman saa toimimaan kun raiteita ei tule sen

    • kenkääpomoille

      Turha pelko pois, tuskin saa kannattavaksi yksityinen, valtion hommia noi sosiaali palvelujen tuottamiset!

    • dippadappadaiii

      Äläs sano, muutaman vuoden kuluttua Onnibus.com on VR:n syrjäyttänyt liikennöitsijä. Sen verran fiksu on tuo sir Brian.

      • ämpäriteoria

        Onkohan niillä se taktiikka kuin MCdonalssilla ja lidl että 10 vuotta tehdään tappiota saadakseen vallattua markkinat, mäkkäri on tätä tehnyt suomessa jo kai ainakin 20 vuoden ajan. Toimii jos on varaa, varsinkin pienissä maissa kuten suomi, tänne vaan iso konserni ja hinnat -50% pienemmiksi kuin mitä paikallisilla toimijoilla ja kas markkinat on vallattu. PELKÄSTÄÄN se firma nimen mainostus voi riittää pienessä maassa että kannattaa toimia siellä tappiollakin, mainos maa.. Mainoksista joutuu aina maksamaan ja sitä sitten laskeskellaan että kannattaako.

        Meinaatteko että formula 1 liimattava 10x5cm kokoinen tarra jostain kiinnostaisi kovinkaan monia, kyllä se vaan saa nimeä kuitenkin koska miljoonaa siitä tarrasta ei huvikseen kannata maksaa. Eli Mcdonals, toimii suomessa 20 vuotta tehden joka vuosi tappiota, hyvin menee silti..

        Näin se onnibussikin saattaa vallata markkinat, jos sillä on pelimarkkoja tarpeeksi siihen, loppupeleissä se ei mitään muuta, kunhan kansalla keulii 10 vuotta että saatihin taas ämpäri ja halavala.


      • Sisäinenhinnoittelu
        ämpäriteoria kirjoitti:

        Onkohan niillä se taktiikka kuin MCdonalssilla ja lidl että 10 vuotta tehdään tappiota saadakseen vallattua markkinat, mäkkäri on tätä tehnyt suomessa jo kai ainakin 20 vuoden ajan. Toimii jos on varaa, varsinkin pienissä maissa kuten suomi, tänne vaan iso konserni ja hinnat -50% pienemmiksi kuin mitä paikallisilla toimijoilla ja kas markkinat on vallattu. PELKÄSTÄÄN se firma nimen mainostus voi riittää pienessä maassa että kannattaa toimia siellä tappiollakin, mainos maa.. Mainoksista joutuu aina maksamaan ja sitä sitten laskeskellaan että kannattaako.

        Meinaatteko että formula 1 liimattava 10x5cm kokoinen tarra jostain kiinnostaisi kovinkaan monia, kyllä se vaan saa nimeä kuitenkin koska miljoonaa siitä tarrasta ei huvikseen kannata maksaa. Eli Mcdonals, toimii suomessa 20 vuotta tehden joka vuosi tappiota, hyvin menee silti..

        Näin se onnibussikin saattaa vallata markkinat, jos sillä on pelimarkkoja tarpeeksi siihen, loppupeleissä se ei mitään muuta, kunhan kansalla keulii 10 vuotta että saatihin taas ämpäri ja halavala.

        Nämä ulkomaiset konsernit tekee tappiota/0-tulosta Suomessa ja siirtää eri keinoilla tuotot ulkomaille ja ehkä lopulta jonnekkin paratiisiin.


    • kalevijunallamenijä

      Mikä vr:n palvelussa sitten on huonoa? En ole koskaan ymmärtänyt miksi vr:ää parjataan niin kovasti? Olen aina luullut että nimenomaan rautateillä palvelu on parasta, junat lähtee minuuttiaikataululla ja konnarit ovat ystävällisiä vitsinikkareita ja junissa on tunnelmaa. Mutta ilmeisesti olen mielipiteineni aika yksin?

      • rullataanko_kiskot

        Olet tosiaankin yksin. VR on kankea, vanhanaikainen vasemmistolainen ay-linnake, jolle asiakaspalvelu on melko vieras käsite. Se on tähän asti saanut olla rauhassa kilpailulta demarien ja komukoiden varmistaessa monopolin jatkuvuuden. Nyt onneksi tilanne on muuttumassa ja markkinatalous saapuu rautateillekin. Kilpailu on järjestettävä siten, että kermankuorintaa ei mahdollisteta ja myös muut kuin VR saavat tasapuolisen kohtelun kilpailutuksissa.


      • Entinen_matkustaja

        Minä lopetin junan käytön silloin, kun tuli pakollinen paikanvaraus. Ei siinä paljon menopaluulippuja ostella, kun ei tiedä mihin junaan huomenillalla ennättää. Kuljen omalla autolla ja pääsen sinne minne haluan silloin kun on tarvis.


      • kiinanmallia

        Tästä oman ajan ostamisesta maksaa moni muukin ja ihan mielellään jopa.
        Oma auto lähtee siihen aikaan kun itselle on sopiva aika. Joutuu siitä ilosta maksamaan mutta me moni maksamme omasta vapaa-ajasta muussakin yhteyksissä, jopa paljonkin. Minäkin säästän aikaa ja vaivaa oman auton käytön kanssa työmatkoissa sen 2h joka työpäivä niin ei se enää ihan vähäpätöinen asia ole.

        Muut edut siihen päälle, sillä autolla saa vapautta muuhunkin pääsemiseen paikasta a paikkaan b.

        Pidetään me autoilijat yhtä, kritisoi hitaasti eteneviä tietöitä joista on haittaa jopa koko asuin alueen liikenteelle, kritisoi verotusta yksityisautoiluun, kritisoi sitä että liikennejärjstelyt ei toimi kunnolla ja lukemattomia muita asioita.

        Ei se voi ihan niinkään mennä että esimerkiksi pyöräilijä saa kaiken ihan ns ilmaiseksi, toki hän maksaa veroja mutta ei ollenkaan samassa suhteessa mitä autoilija. Hyvä muistaa sekin että miten paljon autoilija ylläpitää työpaikkoja jotka liittyy suoraan ja epäsuorasti liikenteeseen.

        Tästä ajatuksen siementä autoilijat niihin kommentteihin kun asia on tapetilla jossain. Hyvää kehitystä ei pidä jarruttaa mutta on hyvä huomata se että ollaanko menossa kiinan malliin jossa työntekijä orjuutetaan ja jolla ole mitään oikeuksia missään, kiina ei ole edes mikään ääripää esimerkki, kaukana siitä vielä.


      • EiTarvitseEi
        Entinen_matkustaja kirjoitti:

        Minä lopetin junan käytön silloin, kun tuli pakollinen paikanvaraus. Ei siinä paljon menopaluulippuja ostella, kun ei tiedä mihin junaan huomenillalla ennättää. Kuljen omalla autolla ja pääsen sinne minne haluan silloin kun on tarvis.

        Ei kuukausilippulaisen tarvitse mitään paikkoja varata..., IC ja Pendolino junissa on paikkoja varattu erikseen kk-lippulaisten käyttöön ja muuallakin voi istua, jos on tilaa. Ja ne paikat löytyy VRn netistä missä vaunuissa niitä on.


      • MättääSe

        VRn palvelussa on huonoa kun vilkkaalta asemalta poistaa juuri toistakymmentä IC-junan pysähdystä, jotta isomman naapurikaupungin matkalaiset pääsee muutaman minuutin nopeammin stadiin ja takaisin. Jos menet paikallisjunalla, niin se on puolisen tuntia hitaampi.

        Jossain Vaasa-Seinäjoki välillä sopiikin jättää pysähtymättä, koska asiakkaita ei oikein ole kuin aamuin illoin, muutoinkin vanhat pikajunakalusto on liian hidas, tuollaisella sähköistetyllä osuudella pitäisi olla oikea paikallisjuna, jos pysähdyksiä on taajaan, jotta kiihtyy ja pysähtyy ripeästi.


      • Näppäilyvirhe
        kiinanmallia kirjoitti:

        Tästä oman ajan ostamisesta maksaa moni muukin ja ihan mielellään jopa.
        Oma auto lähtee siihen aikaan kun itselle on sopiva aika. Joutuu siitä ilosta maksamaan mutta me moni maksamme omasta vapaa-ajasta muussakin yhteyksissä, jopa paljonkin. Minäkin säästän aikaa ja vaivaa oman auton käytön kanssa työmatkoissa sen 2h joka työpäivä niin ei se enää ihan vähäpätöinen asia ole.

        Muut edut siihen päälle, sillä autolla saa vapautta muuhunkin pääsemiseen paikasta a paikkaan b.

        Pidetään me autoilijat yhtä, kritisoi hitaasti eteneviä tietöitä joista on haittaa jopa koko asuin alueen liikenteelle, kritisoi verotusta yksityisautoiluun, kritisoi sitä että liikennejärjstelyt ei toimi kunnolla ja lukemattomia muita asioita.

        Ei se voi ihan niinkään mennä että esimerkiksi pyöräilijä saa kaiken ihan ns ilmaiseksi, toki hän maksaa veroja mutta ei ollenkaan samassa suhteessa mitä autoilija. Hyvä muistaa sekin että miten paljon autoilija ylläpitää työpaikkoja jotka liittyy suoraan ja epäsuorasti liikenteeseen.

        Tästä ajatuksen siementä autoilijat niihin kommentteihin kun asia on tapetilla jossain. Hyvää kehitystä ei pidä jarruttaa mutta on hyvä huomata se että ollaanko menossa kiinan malliin jossa työntekijä orjuutetaan ja jolla ole mitään oikeuksia missään, kiina ei ole edes mikään ääripää esimerkki, kaukana siitä vielä.

        Mistä Kiinan tähän keksit?
        Jalkakäytäviäkin rakennetaan vaikka mitään jalankulkuveroa ei ole. Jos et ole sattunut huomaamaan, kevyen liikenteen väyliä on vain taajama-alueella.
        Haluaisitko että jalankulkijat ja pyöräilijät olisivat autoliikenteen seassa? Erilliset väylät ovat kaikkien etu.
        Etkö ole miettinyt miksi sairaaloita ylläpidetään vaikket niitä tarvitse?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      304
      2755
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      105
      2148
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      81
      1631
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      183
      1502
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1318
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1215
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe