Tietokilpailukysymys.
Alla olevasta ilmenee Suomen ev.lut. kirkon jäsenosuuden kehitys (koko väestöstä laskettu %-osuus). Miksi 1960-luvulla kirkoon kuuluvus pysyi paikallaan kymmenen vuoden alku- ja loppulukemissa?
1950 95,0 %
1960 92,4 %
1970 92,4 %
1980 90,3 %
1990 97,8 %
2000 85,1 %
2010 78,3 %
2015 72,9 %
Mikä pysäytti kirkostaerojen kasvun 1960-luvulla
5
121
Vastaukset
- Pohjan.poikia
Ainakin 60-luvulla oli voimakas muuttoliike Ruotsiin. Olisiko pohjoisen työkansassa kirkosta eronneita niin paljon?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkollisvero
"Kirkollisvero perittiin erillisenä maksuna vuoteen 1959 saakka. Sen jälkeen vero on kuulunut ennakkoperinnän piiriin. Vuoden 1960 muutos oli periaatteessa vain tekninen, mutta käytännössä erittäin merkittävä: rästiin jääneiden verojen määrä putosi murto-osaan, ja samalla kirkosta eroaminen tyrehtyi niin, että eroajia oli vain aavistuksen enemmän kuin liittyjiä. Eroaminen kasvoi uudelleen 1969, mutta tämän muutoksen syy ei ollut verotus."Näinhän se on. Koko historia on sivulla http://eroakirkosta.fi/media/taustatietoa/erohistoria.txt
- Kysyn.vaaan
Kiitos. Hyvin vastattu. Ja taustatiedon historiakuvaus on mainio. Se myös kertoo, että tämä nkyinen systeemi ei ole todellakaan ikiaikainen, vaikka se onkin ollut ja on kirkon ylisuuren rahoituksen turvaamisen kannalta iki-ihana.
Systeemin turvin kirkko haukkaa kansantaloudellisesti aivan kohtuuttoman suuren siivun kansainvälisesti vertaillen paisuteltuun toimintaansa. Kysyn.vaaan kirjoitti:
Kiitos. Hyvin vastattu. Ja taustatiedon historiakuvaus on mainio. Se myös kertoo, että tämä nkyinen systeemi ei ole todellakaan ikiaikainen, vaikka se onkin ollut ja on kirkon ylisuuren rahoituksen turvaamisen kannalta iki-ihana.
Systeemin turvin kirkko haukkaa kansantaloudellisesti aivan kohtuuttoman suuren siivun kansainvälisesti vertaillen paisuteltuun toimintaansa.Voihan sen sanoa myös niin, että tämä nykysysteemi jossa saa erota kirkosta ei ole ikiaikainen. :=)
Vakavammin: Mihinkähän asti haluttaisiin palata historiassa? Sähköinen kirkosta eroaminen närästää vielä kirkkoa, tai ainakin eroakirkosta.fi-palvelu. Mutta ei sekään enää esitä paluuta henkilökohtaiseen käyntiin, saati sitten kirkkoonkuulumispakkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1942035
- 1331128
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21795- 58786
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34711ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522