Avståndet till BB ökar för varje år.Nu föds allt fler babysar på vägen till sjukhuset,eller hemma utan möjlighet att vårdas av en utbildad barnmorska.
Den nationella situationen kan jämföras med läget i Lappland på 1990talet.
Då stängde man alla små enheter,vilket betydde att fler föddes på väg till sjukhuset.Nu är vi jämställda men den här inge bra sak,skriver svenska yle.
Fler föds på landsvägen utan lämplig vård.
23
165
Vastaukset
- pellingbo
Flera landsvägsbabies blir det.Borgå BB ska stängas ,med över 800 födslar per år.
- ingenbabyboommera
Lojo BB hör väl också till stängningshotade.
- underveckoslutet
ingenbabyboommera kirjoitti:
Lojo BB hör väl också till stängningshotade.
Från Vanda skickdes det föderskor till Borgå när det var kö i Helsingfors.
- asdgfdsfgdfs
Pienissä yksiköissä on myös vaaransa, jos leikkaussalia ja taitavia lääkäreitä ei ole koko ajan saatavilla hätätapauksiin. Mikä on vaarallisinta ja kenelle?
- prövatpå
Redan nu skickas förlossningar som beräknas bli riskfyllda till de här stora sjukhusen.Att föda i tamburen eller på landsvägen är ändå oerhört traumatiskt för både mamman och babyn.
- korridorpatienter
prövatpå kirjoitti:
Redan nu skickas förlossningar som beräknas bli riskfyllda till de här stora sjukhusen.Att föda i tamburen eller på landsvägen är ändå oerhört traumatiskt för både mamman och babyn.
Det kommer att bli som i Sverige,när de stora sjukhusen bli överbelagda så skickas patienterna runt om det någonstans råkar finnas något sjukhus som kan ta emot dem.
- varsågodbara
Vädigt stor nytta har man inte av välutrustade sjukhus om det blir bråttom på en hal vinterväg i snöstorm och vägen är lång.
- somvanligt
varsågodbara kirjoitti:
Vädigt stor nytta har man inte av välutrustade sjukhus om det blir bråttom på en hal vinterväg i snöstorm och vägen är lång.
Det märks ju att våra gubbbeslutare inte har en aning om verkligheten.
- undrarbara
varsågodbara kirjoitti:
Vems ansvar är de sedan om mamman eller babyn eller rentav båda avlider på vägen ?
- orsaken
somvanligt kirjoitti:
Därför att gubbarna aldrig har fött barn.
somvanligt kirjoitti:
Håller helt med dig om den saken. Huruvida gummbeslutarna skulle vara bättre tvivlar jag på.
Tyvärr beger sig regering efter regering i Finland på unga familjer. Logiken har man svårt att se.prövatpå kirjoitti:
Kunde obligatoriska bastun i alla bostäder i Finland vara en lösning? Tillbaks till det glada 1700-talet?
- dotigababysar
Peppu-Reino kirjoitti:
Kunde obligatoriska bastun i alla bostäder i Finland vara en lösning? Tillbaks till det glada 1700-talet?
Litet mörkt kanske,var det inte rökbastur som var moderna på den tiden,
- serillut
Peppu-Reino kirjoitti:
Håller helt med dig om den saken. Huruvida gummbeslutarna skulle vara bättre tvivlar jag på.
Tyvärr beger sig regering efter regering i Finland på unga familjer. Logiken har man svårt att se.Ifjol föddes så litet barn som under hungersåren på 1800talet.
- korkenpå
serillut kirjoitti:
Ifjol föddes så litet barn som under hungersåren på 1800talet.
Det här året säkert ännu färre.
- västnyland
korridorpatienter kirjoitti:
Det kommer att bli som i Sverige,när de stora sjukhusen bli överbelagda så skickas patienterna runt om det någonstans råkar finnas något sjukhus som kan ta emot dem.
Ekenäs var ett utmärkt BB,dit kom patienter långt ifrån,men det måste förstås stängas.Nu skall det födas barn "på löpande band " istället.
Man måste vara tacksam för att barnfödandet är förbi. - lamf
korkenpå kirjoitti:
Det här året säkert ännu färre.
Ingen skaffar barn i dessa tider om man tänker litet längre än näsan är lång,vad är framtiden ?
lamf kirjoitti:
Ingen skaffar barn i dessa tider om man tänker litet längre än näsan är lång,vad är framtiden ?
Framtiden och nutiden är hur bra som helst. Man skall bara låta bli att spendera den i Finland för att förstå saken.
- Walldr
västnyland kirjoitti:
Ekenäs var ett utmärkt BB,dit kom patienter långt ifrån,men det måste förstås stängas.Nu skall det födas barn "på löpande band " istället.
Man måste vara tacksam för att barnfödandet är förbi.I Kristinestad hade man också BB som fick mycket beröm. Nu har man över 100km till Vasa sedan ambulansen väl kommit för att hämta mamman. Många flera föder "halvvägs". Jakobstad samma elände, trots att det där är litet säkrare med Karleby BB närmare.
Som pappa är jag bekymrad vilka risker kvinnorna utsätts för med de här långa transporterna. Dessutom strider det för mig emot att pappan skall vara med från första början. Någon måste ju sköta ruljansen hemma och med långa vägar till BB så blir det inte så mycket tid för besök och möjligheten dela och vara med.
Som man får jag mera känslan av att landets ledning tycker det är för dyrt med barn och att vi skall skaffa så få barn som möjligt. - trebarnsmamma
Walldr kirjoitti:
I Kristinestad hade man också BB som fick mycket beröm. Nu har man över 100km till Vasa sedan ambulansen väl kommit för att hämta mamman. Många flera föder "halvvägs". Jakobstad samma elände, trots att det där är litet säkrare med Karleby BB närmare.
Som pappa är jag bekymrad vilka risker kvinnorna utsätts för med de här långa transporterna. Dessutom strider det för mig emot att pappan skall vara med från första början. Någon måste ju sköta ruljansen hemma och med långa vägar till BB så blir det inte så mycket tid för besök och möjligheten dela och vara med.
Som man får jag mera känslan av att landets ledning tycker det är för dyrt med barn och att vi skall skaffa så få barn som möjligt.Ja,när mitt andra barn föddes så hann vi vara tio minuter på BB innan ungen var där,vi hade ungf. 35 min. väg till sjukhuset...till Helsingfors hade det nog blivit landsvägsbaby.Navelsträngen var ännu runt halsen.
- Walldr
trebarnsmamma kirjoitti:
Ja,när mitt andra barn föddes så hann vi vara tio minuter på BB innan ungen var där,vi hade ungf. 35 min. väg till sjukhuset...till Helsingfors hade det nog blivit landsvägsbaby.Navelsträngen var ännu runt halsen.
Nå man kan ju alltid se det så att ni inte tog upp plats på BB i förskott. -- Nej, jag gilla inte den här utveckligen. Jag är bekymrad som familjefar. Jag tycker det är säkrare att jag får en mamma hem med barnet om födseln sker närmare än när mamma och barn snart skall kuskas runt halva landet. Snart är det något ljushuvud innanför Ring III som har kommit på att det enda stället i landet där man kan föda säkert är i Helsingfors.
- skrämmande
Walldr kirjoitti:
Nå man kan ju alltid se det så att ni inte tog upp plats på BB i förskott. -- Nej, jag gilla inte den här utveckligen. Jag är bekymrad som familjefar. Jag tycker det är säkrare att jag får en mamma hem med barnet om födseln sker närmare än när mamma och barn snart skall kuskas runt halva landet. Snart är det något ljushuvud innanför Ring III som har kommit på att det enda stället i landet där man kan föda säkert är i Helsingfors.
En födsel är ju ett av de viktigaste händelserna i en kvinnas liv och nu ska det tydligen bara födas på löpande band utan trygghet, bara in och ut...nästa varsågod.
- Walldr
skrämmande kirjoitti:
En födsel är ju ett av de viktigaste händelserna i en kvinnas liv och nu ska det tydligen bara födas på löpande band utan trygghet, bara in och ut...nästa varsågod.
Det är den viktigaste händelsen i en pappas liv också och vi vill ha hem både mor och barn och att de skal behandlas med respekt och värdighet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veriteko Kajaanissa.
Nuorta naista epäillään puukotuksesta. Väkivaltaisuus lisääntyy, eihän ole kauan kun kyse oli samanlaisesta teosta.825623Anna vihje jonka vain te tiedätte
Tällä näkyy olevan monia etsijöitä ja kaipaajia. Otetaan ketju jossa voi antaa vihjeen. Kirjoittakaa jotain mitä muut e2273400Millaisiin naisiin miehet OIKEASTI hullaantuvat
Kerrotaanpa nyt muutamia tosiasioita, joita miehet eivät yleensä halua myöntää ja joihin naiset usein haluavat olla usko3053125- 192920
Jösses! Jutta ja Juha Larm eivät usko silmiään piharempan jälkeen: "Apua!" - Katso kuvat!
Jutta ja Juha Larmilla on vastavalmistunut mökki, mutta voimat ja ideat on lopahtaneet pihan suhteen. He saavat Huvila &211989- 141932
- 1091796
Mistä tietää, että toinen on kiinnostunut sinusta
Mitä merkkejä olette huomanneet tai mitä miten itse ilmennätte kiinnostusta?911478Kyllä mä sua rakastan mutta ei me voida olla me
On tuhat syytä miksei vaan voida olla. Pitää sunkin hyväksyä se . Parempi kun ei nähdäkään enää, sattuu liikaa. Naiselle1021336Raju auto-onnettomuus Kemijärvellä
Kuinka sitä noin hurjastellaan? Pykikö renkaat? Oliko liikaa vauhtia ja tie liukas? Ikävä juttu!191198