Miten nautit ehtoollista mieluiten?

Herramme Jeesus kehoitti seuraajiaan (Juudashan oli jo poistunut Pääsiäispöydästä kun viini ja leipä nautittiin) nauttimaan ehtoollista usein " Niin usein kun sen teette...." Hän antoi tämän kehoituksen ainostaan uskoville seuraajilleen. Alkuseurakunta kokoontui kodeissa ja nautti aina koolla ollessaan ehtoollista.
Näistä ajatuksista kysyn miten sinä suhtaudut omaan ehtoollisella käymiseesi ja ehtoolliseen.
- Onko sinulle merkitystä onko kaikki ehtoolliseen osallistuvat uskovia?
- Onko sinulle merkitystä kuka ehtoollisen tarjoaa, esim. uskova maallikko vai uskomaton pappi?
- Onko merkitystä paikalla missä ehtoollista nautit?

Ehtoolliskysymys on hyvin laaja siksi keskityn näihin muutamiin henkilökohtaisiin asioihin.

18

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina.kun.mahdollista

      Mieluiten nautin ehtoolllista uskovien seurassa osana Raamatunopetusta ja rukousta.

      • yhteiskristillinen

        Noinhan se nautittiin alkuseurakunnassakin. Vain uskovien kesken Apostolienteot 2:
        "46. Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
        47. kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen. "


    • tätämieltä

      Ehtoollinen tulisi nauttia uskovien kesken kuten Jeesus opetti.

      • Tuo on minunkin kantani koska jos ihmiset ovat ehtoollisella oikeista motiiveista heitä yhdistää usko ja Jeesukseen. Ei Jeesuskaan kutsunut ehtoolliselle kuin omansa.


    • niinkukaseoli

      Juu ja Jeesus EI opettanut ihmissyöntiä, kuten muutamat kuvittelevat!

      Jeesus sanoi mm,....niin usein kun te syötte...tehkää se MINUN MUISTOKSENI!

      Kuka on antanut luvan lisätä siihen jotain mystisiä elementtejä?

      • eipä.löydy

        Missähän kohtaan Raamattua ovat n u o Jeesuksen sanat?


      • TäältäLöydät
        eipä.löydy kirjoitti:

        Missähän kohtaan Raamattua ovat n u o Jeesuksen sanat?

        Luukas 22:19-20


      • eipä.löydy
        TäältäLöydät kirjoitti:

        Luukas 22:19-20

        "19 Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
        Ei tuossa sanota kuten väitit.


    • TakaisinAteriaksi

      Ei ole väliä missä ehtoollisen nauttii, kunhan sen tekee muistaakseen Jeesusta yhdessä muiden hänen seuraajiensa kassa. Alkuseurakunnissa ehtoollinen olikin yhteisateria jolle kristityt kokoontuivat muistamaan Jeesusta ja murtamaan leipää. Jos haluaa mennä alkuperäisen käytännönmukaan niin eikun kutsut kavereille matkaan, karista uuniin, välimerensalaattia kulhoon, viini kylmästä ja leipää pöytään. Lisäksi ei oikeastaan ole väliä onko ehtoollisen tarjoaako ehtoollista pappi vai maalikko, kun olivathan kaikki 84 opetuslasta itsekkin maalikkoja, pappisvirkaa taas alettiin muodostaa vasta 100 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen. Ehtoollinen on tarkoiteettu kaikille Jeesuksen seuraajille, kristityille, jotka haluavat muistaa rabbia ja hänen opetustaan. Erotusta ei kuitenkaan tehdä siitä onko kristitty vääräuskoinen vai oikeauskoinen vaan yksin usko Jeesukseen riittää.

      Ps. Raamatussa ei tarkkaan kerrota koska Kaifaan veljenpoika Juudas Iskariot poistui Jeesuksen seurueesta hakemaan temppelivartijoita osoittaakseen rbbinsa heille ja kavaltaakseen hänet syvimmällä kunnianosoituksella eli suudelmalla. Yhtä hyvin Juudas saattoi olla vielä paikalla kun Jeesus puhutteli Pietaria ja otti siitä herneen nenään.

      • uskova.mies.eikirj

        Hyvä kommentti, olen asiasta samaa mieltä.
        Jeesuksen muistoateriaa vietän läheisteni seurassa, heille yleensä ilmoitan hyvissä ajoin, mikä ateria on kysymyksessä.
        Joku laittoikin Luukkaan evankeliumissa paikan, jossa Jeesus muistoaterian asettaa;
        Luuk. 22: 15- 20.
        15. Ja hän sanoi heille: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin;
        16. sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa".
        17. Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
        18. Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."
        19. Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
        20. Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan. "
        Kerran pyysin hyvää ystävääni, eläkkeellä olevaa pappia viettämään tuota ateriaa kanssamme.
        Hän sanoi, että hän ei voi osallistua tuohon tilaisuuteen, mutta tehkää tämä keskenänne ja itse siunaat aterian.
        Mikäli tuo ystäväni osallistuisi kanssani tuolle aterialle ja tämä menisi tuomiokapitulin korviin, häneltä peruttaisiin pappisoikeudet.
        Siispä vietämme Jeesusksen muistoateriaa mahdollisuuksien mukaan, muutaman kerran vuodessa.
        Pyhä Henki on selvästi läsnä noilla aterioilla.


      • totisesti
        uskova.mies.eikirj kirjoitti:

        Hyvä kommentti, olen asiasta samaa mieltä.
        Jeesuksen muistoateriaa vietän läheisteni seurassa, heille yleensä ilmoitan hyvissä ajoin, mikä ateria on kysymyksessä.
        Joku laittoikin Luukkaan evankeliumissa paikan, jossa Jeesus muistoaterian asettaa;
        Luuk. 22: 15- 20.
        15. Ja hän sanoi heille: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin;
        16. sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa".
        17. Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
        18. Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."
        19. Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
        20. Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan. "
        Kerran pyysin hyvää ystävääni, eläkkeellä olevaa pappia viettämään tuota ateriaa kanssamme.
        Hän sanoi, että hän ei voi osallistua tuohon tilaisuuteen, mutta tehkää tämä keskenänne ja itse siunaat aterian.
        Mikäli tuo ystäväni osallistuisi kanssani tuolle aterialle ja tämä menisi tuomiokapitulin korviin, häneltä peruttaisiin pappisoikeudet.
        Siispä vietämme Jeesusksen muistoateriaa mahdollisuuksien mukaan, muutaman kerran vuodessa.
        Pyhä Henki on selvästi läsnä noilla aterioilla.

        Amen!


    • saaymmärtääkkinasian

      Jeeesus ei kehoita viettämään ehtoollista USEIN, vaikka sanoo että niin usein kuin ....

      siinä ei ole kyse määristä vaan jokaisesta kerrasta kun ehtoolllista vietetään!

      Jeesus olisi voinut sanoa yhtä hyvin mm, aina kun vietätte ehtoollista, tehkää se MINUN muistokseni...

      • PyhäAteria

        Usein tarkoittaa usein. Jos Jeesus ei olisi tarkoittanut usein miksi Hän käytti sanaa usein?
        Olisi sanonut: s i l l o i n kun te....
        Alkuseurakunta nautti ehtoollista päivittäin. Kukapa ksistitty ei haluaisi olla Vapahtajansa kanssa yhteydessä ehtoollisen kautta vaikkapa päivittäin?
        Mutta ehtoollisen nauttimiseen ei mitään pappeja tarvita kuten ei tarvittu silloinkaan. Uskovat keskenään nauttivat ehtoollista ja niin tulee tehdä nytkin.


      • lukutaitokinpyhää
        PyhäAteria kirjoitti:

        Usein tarkoittaa usein. Jos Jeesus ei olisi tarkoittanut usein miksi Hän käytti sanaa usein?
        Olisi sanonut: s i l l o i n kun te....
        Alkuseurakunta nautti ehtoollista päivittäin. Kukapa ksistitty ei haluaisi olla Vapahtajansa kanssa yhteydessä ehtoollisen kautta vaikkapa päivittäin?
        Mutta ehtoollisen nauttimiseen ei mitään pappeja tarvita kuten ei tarvittu silloinkaan. Uskovat keskenään nauttivat ehtoollista ja niin tulee tehdä nytkin.

        Etkö osaa lukea, NIIN usein kuin.... on aivan eri asia kuin se, että kehoitetaan viettämään usein!

        siinä on toteamus, että aina kun vietätte... se on samaa kuin niin usein...olkoonkin pyhä ateria, saa senkin sentään käsittää oikeinkin !


      • uskovien.yhteys
        lukutaitokinpyhää kirjoitti:

        Etkö osaa lukea, NIIN usein kuin.... on aivan eri asia kuin se, että kehoitetaan viettämään usein!

        siinä on toteamus, että aina kun vietätte... se on samaa kuin niin usein...olkoonkin pyhä ateria, saa senkin sentään käsittää oikeinkin !

        Alkuseurakunta nautti ehtoollista päivittäin. Koska päivittäin aterioidaan.
        Usein on parasta eikä siihen kirkkoa ja pappeja tarvita. Se on USKOVIEN yhteysateria. Eihän Jeesuskaan pyytänyt fariseuksia ja kirjanoppineita ehtoolista toimittamaan :D


    • kerubim
    • kaikkiuusi

      Minä taas mieluimmin en nauti ehtoollista millään tavallaan missään enkä kenenkään kanssa. Ajatuskin ihmisruumiin syömisestä ja veren juomisesta puistattaa. Koko rituaali perustuu antiikin aikaisiin käsityksiin uhraamisen tärkeydestä jumalien suosiollisena pitämiseksi.

      Ilman Jeesus-uhria koko kristinuskoa ei ehkä ole, mutta olisiko silti aika päästä jo tuollaisesta uhri-ajattelusta. Tarvittaisiin uusi ja perusteellisempi reformaatio. Ehtoollinen on poistettava messusta.

    • tehkääsemuistokseni

      Ehtoollisessa EI syödä Jeesusta, Hän Ei opeta ihmissyöntiä se nyt on kaikille selvä paitsi näille lutterissa ja paavissa riippuville harhaisille raahustajille!
      Ehtoollinen on MUISTOATERIA, eikö se selviä jo Jeesuksen sanoista..tehkää s eMINUN muistokseni... eikö tuon tajua jo viisvuotiaskin...no tajuaa jos saa terveen kristillisen opetuksen, muuta lestat ja lutterilaiset ei tajua ei sitten millään ei vaikka ratakiskosta vääntää mllin niin siinä riippuvat isien harhoissa kaksin käsin ja syövät ja juovat sntejän anteeksi huijui puistattaa koko touhunsa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      36
      3259
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      1975
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      193
      1571
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      129
      1453
    5. 80
      1105
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1084
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      258
      949
    8. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      879
    9. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      103
      826
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      67
      778
    Aihe