API GL-4 vs GL-5 vaihteistossa

stsrsghsr

Mikä olisi järkevämpi valinta etuvetoon (tasauspyörästö vaihteistoss)? Vaatimus on 75w-90 gl-4 tai 5 mutta joka paikasta saa lukea kuinka tuo gl-5 on niin pahaa synkroille. Suuren pintapaineenkeston takia synkrot ei lukkiudu helposti vaan sutivat ja kuluvat. Mutta tasauspyörästön takia taas suuresta GL-5 painenekestosta olisi hyötyä.

Moottorina 2.0 bensa 150hv joten ei ihan pikkukone kyseessä jos mietitään vaihteistoon välittyviä voimia. Mikä olisi pienempi haitta: gl-4 ja huono paineenkesto vai gl-5 ja luistavat synkrot?

Tiedän että monet valmistajat väittävät gl-5 öljyjään synkro-yhteensopiviksi mutta gl-5 paineenkesto on vain ristiriidassa sen kanssa. Ei ne mitenkään lukkiudu yhtä helposti paikoilleen.

14

6230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EliGL4

      Karkeasti: GL-5 on peräöljy ja GL-4 manuaalivaihteistoon.

      • 2343423

        Ongelmahan tässä oli että se "perä" eli tasauspyörästö on samoissa öljyissä kun puhutaan etuvedosta. Eli onko sellainen "total driveline" transaxle (=tasauspyörästö samassa) GL-5 öljy parempi kuin GL-4 joka on tarkoitettu pelkkää vaiheistoa varten?


      • Eiviitosta
        2343423 kirjoitti:

        Ongelmahan tässä oli että se "perä" eli tasauspyörästö on samoissa öljyissä kun puhutaan etuvedosta. Eli onko sellainen "total driveline" transaxle (=tasauspyörästö samassa) GL-5 öljy parempi kuin GL-4 joka on tarkoitettu pelkkää vaiheistoa varten?

        Kyllä se GL-4 on oikea valinta sinne vaihteistoon.


      • Anonyymi
        2343423 kirjoitti:

        Ongelmahan tässä oli että se "perä" eli tasauspyörästö on samoissa öljyissä kun puhutaan etuvedosta. Eli onko sellainen "total driveline" transaxle (=tasauspyörästö samassa) GL-5 öljy parempi kuin GL-4 joka on tarkoitettu pelkkää vaiheistoa varten?

        Redline 75W90NS olis just passelia. Nimenomaan toi NS-loppuinen.


    • jebujee

      "Vaatimus on 75w-90 gl-4 tai 5"
      -Jos kerta GL-4 on kelpoa, niin tuskin saat vaatimustenmukaisella öljyllä laatikkoa rikottua. Eli laita GL-4, se on riittävä.

      "Moottorina 2.0 bensa 150hv joten ei ihan pikkukone kyseessä jos mietitään vaihteistoon välittyviä voimia"
      -Vaihteiston osat siirtävät voimaa ja öljy voitelee. Isompi kone -> isompi vaihteisto osineen. Vaihteisto tehdään jo suunnittelusta lähtien kestämään sen kylkeen ajatellun moottorin kuormituksen. Öljyllä ei ole voimansiirrollisesti suoranaista merkitystä.

      • Anonyymi

        Vedäpä pikkuautolla kuomukärryä ja tule sitten kertomaan miten vaihteisto kesti.


    • Anonyymi

      Sellainen jossa lukee GL-4 ja 75W-80

      Tai jossa lukee GL-4 ja 75W

    • Anonyymi

      Aika monissa öljyissä on molemmat hyväksynnät eli GL-4/GL-5. Tuo on toiminut erinomaisesti Bemarin vaihteistossa myös kovilla pakkasilla. Red Linet eivät kestä pakkasta.

      Millers CRX 75w90 NT

      Saa ainakin Kaasutinexpertiltä.

      • Anonyymi

        Miten red linet ei kestä pakkasta? 100 tkm redlinet lootassa ajanut.


    • Anonyymi

      Katso niitä Red Linen data shettejä. Jähmepiste ei kovin hyvää lupaa. Tulee vaseliinia Suomen talvessa..

    • Anonyymi

      Kokemusta paksusta laatikkoöljystä ladan laatikossa(ehkä gl4? Tai jotain paksumpaa? ) jotka olivat siellä kun lada tuli pihaan, kesällä ok mutta talvella vaihteet ei päälle millään kylmänä ja vapaallakin auto nytkähti eteenpäin kun öljy pyöritti rattaita.
      Ongelma ohitettiin gl4/5 aka gl4 75w90 öljyllä joka on vieläkin ladan laatikossa vaikka kilometrejä näillä öljyillä jo 110 000tkm.
      Vaihteet toimii pakkasilla, helteillä joka kelillä vaikkakin 80 luvun lada onkin.
      Ja näillä öljyillä ei ole ollut ongelmaa synkrorenkkaittenkanssa vaikka samat öljyt ovat jo pyörineet toistasattaa tuhatta tuossa vehkeessä

    • Anonyymi

      Vanhaketju, mutta kannattaisiko tietoa hakea ihan jostain muualta, vaikka ihan oikeista autoharrastajien forumeilta?

      • Anonyymi

        Njaa! No mikä on maailman paras öljyntuntija?


    • Anonyymi

      Etuvetoisissa ei ole hypoidipyörästöä, joten ne eivät tarvitse GL-5 öljyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2351
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2260
    3. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2247
    4. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1512
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1446
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1402
    8. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1161
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1136
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1126
    Aihe