API GL-4 vs GL-5 vaihteistossa

stsrsghsr

Mikä olisi järkevämpi valinta etuvetoon (tasauspyörästö vaihteistoss)? Vaatimus on 75w-90 gl-4 tai 5 mutta joka paikasta saa lukea kuinka tuo gl-5 on niin pahaa synkroille. Suuren pintapaineenkeston takia synkrot ei lukkiudu helposti vaan sutivat ja kuluvat. Mutta tasauspyörästön takia taas suuresta GL-5 painenekestosta olisi hyötyä.

Moottorina 2.0 bensa 150hv joten ei ihan pikkukone kyseessä jos mietitään vaihteistoon välittyviä voimia. Mikä olisi pienempi haitta: gl-4 ja huono paineenkesto vai gl-5 ja luistavat synkrot?

Tiedän että monet valmistajat väittävät gl-5 öljyjään synkro-yhteensopiviksi mutta gl-5 paineenkesto on vain ristiriidassa sen kanssa. Ei ne mitenkään lukkiudu yhtä helposti paikoilleen.

14

6867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EliGL4

      Karkeasti: GL-5 on peräöljy ja GL-4 manuaalivaihteistoon.

      • 2343423

        Ongelmahan tässä oli että se "perä" eli tasauspyörästö on samoissa öljyissä kun puhutaan etuvedosta. Eli onko sellainen "total driveline" transaxle (=tasauspyörästö samassa) GL-5 öljy parempi kuin GL-4 joka on tarkoitettu pelkkää vaiheistoa varten?


      • Eiviitosta
        2343423 kirjoitti:

        Ongelmahan tässä oli että se "perä" eli tasauspyörästö on samoissa öljyissä kun puhutaan etuvedosta. Eli onko sellainen "total driveline" transaxle (=tasauspyörästö samassa) GL-5 öljy parempi kuin GL-4 joka on tarkoitettu pelkkää vaiheistoa varten?

        Kyllä se GL-4 on oikea valinta sinne vaihteistoon.


      • Anonyymi
        2343423 kirjoitti:

        Ongelmahan tässä oli että se "perä" eli tasauspyörästö on samoissa öljyissä kun puhutaan etuvedosta. Eli onko sellainen "total driveline" transaxle (=tasauspyörästö samassa) GL-5 öljy parempi kuin GL-4 joka on tarkoitettu pelkkää vaiheistoa varten?

        Redline 75W90NS olis just passelia. Nimenomaan toi NS-loppuinen.


    • jebujee

      "Vaatimus on 75w-90 gl-4 tai 5"
      -Jos kerta GL-4 on kelpoa, niin tuskin saat vaatimustenmukaisella öljyllä laatikkoa rikottua. Eli laita GL-4, se on riittävä.

      "Moottorina 2.0 bensa 150hv joten ei ihan pikkukone kyseessä jos mietitään vaihteistoon välittyviä voimia"
      -Vaihteiston osat siirtävät voimaa ja öljy voitelee. Isompi kone -> isompi vaihteisto osineen. Vaihteisto tehdään jo suunnittelusta lähtien kestämään sen kylkeen ajatellun moottorin kuormituksen. Öljyllä ei ole voimansiirrollisesti suoranaista merkitystä.

      • Anonyymi

        Vedäpä pikkuautolla kuomukärryä ja tule sitten kertomaan miten vaihteisto kesti.


    • Anonyymi

      Sellainen jossa lukee GL-4 ja 75W-80

      Tai jossa lukee GL-4 ja 75W

    • Anonyymi

      Aika monissa öljyissä on molemmat hyväksynnät eli GL-4/GL-5. Tuo on toiminut erinomaisesti Bemarin vaihteistossa myös kovilla pakkasilla. Red Linet eivät kestä pakkasta.

      Millers CRX 75w90 NT

      Saa ainakin Kaasutinexpertiltä.

      • Anonyymi

        Miten red linet ei kestä pakkasta? 100 tkm redlinet lootassa ajanut.


    • Anonyymi

      Katso niitä Red Linen data shettejä. Jähmepiste ei kovin hyvää lupaa. Tulee vaseliinia Suomen talvessa..

    • Anonyymi

      Kokemusta paksusta laatikkoöljystä ladan laatikossa(ehkä gl4? Tai jotain paksumpaa? ) jotka olivat siellä kun lada tuli pihaan, kesällä ok mutta talvella vaihteet ei päälle millään kylmänä ja vapaallakin auto nytkähti eteenpäin kun öljy pyöritti rattaita.
      Ongelma ohitettiin gl4/5 aka gl4 75w90 öljyllä joka on vieläkin ladan laatikossa vaikka kilometrejä näillä öljyillä jo 110 000tkm.
      Vaihteet toimii pakkasilla, helteillä joka kelillä vaikkakin 80 luvun lada onkin.
      Ja näillä öljyillä ei ole ollut ongelmaa synkrorenkkaittenkanssa vaikka samat öljyt ovat jo pyörineet toistasattaa tuhatta tuossa vehkeessä

    • Anonyymi

      Vanhaketju, mutta kannattaisiko tietoa hakea ihan jostain muualta, vaikka ihan oikeista autoharrastajien forumeilta?

      • Anonyymi

        Njaa! No mikä on maailman paras öljyntuntija?


    • Anonyymi

      Etuvetoisissa ei ole hypoidipyörästöä, joten ne eivät tarvitse GL-5 öljyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2224
    2. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      922
    3. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      904
    4. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      23
      874
    5. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      863
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      51
      821
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      117
      816
    8. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    9. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      743
    10. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      733
    Aihe