Kun elämässä kaiken menettää...

elämätakana

Nyt alkaa sitten olla kaikki mennyttä. Elämäni on ollut jyrkkää alamäkeä jo pari vuotta, mutta nyt on kaikki mennyttä. Ajoin itseni velkakierteeseen pikavipeillä ja se karkasi täysin käsistä. Velkaa on niin valtavasti, ettei siitä ole mitään mahdollisuutta päästä kuiville koskaan. Vireillä on ero, koti menossa myyntiin. Siitä jää käteen myynnin jälkeen murto-osa veloista. Luottotiedot palavat ensi viikolla, kun en pysty maksamaan silloin taka-rajana olevia laskuja. Mistä saan enää edes uutta kotia luottotiedottomana? Mitään en pysty uuteen kotiin hankkimaan, jos sellaisen jostain saan, eli nukun patjalla tai sillan alla vailla mitään omaisuutta. Laskin aiemmin, että elän ulosotossa seuraavat 15 vuotta, jos en pääse jossain vaiheessa velkajärjestelyyn. No, nyt menee sitten sekin mahdollisuus, kun selvisi että työpaikkani menee nurin ja työt loppuu, eli ei kohta enää edes tuloja. Pahinta tässä kaikessa on se, että kun olen ollut niin valtavissa rahavaikeuksissa, etten ole pystynyt maksamaan laskuja, niin myös liiton jäsenyyteni on irtisanottu, enkä saa ansiosidonnaista. Alkaa tuntua, että ainoa mahdollisuus nähdä valoa edessä on junarata ja lähestyvän junan valot. Olen täysin yksin ja kaiken menettänyt. Mistä tällaiseen tilanteeseen enää löytää voimaa jatkaa?

23

3063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei_tajuu

      No paljon sitä velkaa nyt on?

    • RikasJaRöyhkeä

      No mitä vittua sitä velkaa on pitänyt ottaa jos on persaukinen.

      • ainapa

        Tarkoitatko että expuoliso on viemässä kaikki huonekalut ym kun meinaat nukkua patjalla? Ei koskaan pitäis maksaa mieluummin pikavippiparoneille kuin kassan maksuja. Et ole liittynyt uudestaan kassaan kun kuitenkin on työtä vielä. Kämppää myymällä kai ainakin pääset asuntoveloista eroon Yritä löytää jostain uusi kämppä. Onko sinulla lapsia? Asuvatko ne sinun kanssa? Silloin ainakin saat helposti kunnan vuokra-asunnon.

        Ei sitten muuta kuin uutta työtä katsomaan ja jos ei löydy saathan Kelan tukea , asuntotukea ja sossusta puuttuvat. Ei se niin vaikeaa ole. Muutaman vuoden jälkeen voit hake velkjärjestelyä ja pääset ehkä nopeammin eroon veloista. Onhan paljon hauskaa mitä voi tehdä vaikkei ole paljon rahaa, kyllä se siitä


    • ex-velkavanki

      Hei, tuon saman kokeneena voin vakuuttaa, että kyllä tuosta selviää.

      Raskainta on, kun kaikki romahtanut, kerätä niitä voimavaroja asioiden hoitamiseen, mutta muuta tietä ei ole.

      Kipin kapin varaamaan aika velkaneuvojalle, jonot ovat pitkiä. Yksityisen velkasaneeraus kestää nyk vain 3 v ja sitten on mahd aloittaa puhtaalta pöydältä.
      Itselläni se oli 5 v ja päättyi vuosi sitten.

      Jos kunnassasi on asuntoneuvoja, niin sinne heti aika. Kunnalta saat asunnon. Sitä ennen sossuun jotta saat toimeentuloa ja kelalle työttömyyskorvaushakemus.

      Älä anna puh ja nettilaskujen mennä vanhaksi, kun luottotiedot menee niin joutuu maksamaan satoja euroja takuumaksuja uuden liittymän saamiseen.

      Nyt vaan täytyy pinnistellä ja hoitaa nuo asiat kuntoon ja virastoissa eteenpäin !!

      • ufyuyfyuuuveew

        "Kipin kapin varaamaan aika velkaneuvojalle, jonot ovat pitkiä. Yksityisen velkasaneeraus kestää nyk vain 3 v ja sitten on mahd aloittaa puhtaalta pöydältä."

        Velkajärjestelyn edellytykset ovat tiukat. Esim. piittaamattomuus velanotossa on velkajärjestelyn este.


    • joopajoojaniin

      pienet on ongelmat. Ap. on kuitenkin saanut parisuhteen ja voinut elää elämää joskus. Se vaan tässä on surullista, että teitä luottotietonsa polttaneita on niin paljon ja se vaikuttaa sit niin monen muun ulkopuolisen elämään...
      Mutta millon tämä järjestelmä muuttuu niin ettei ihmiset pystys polttaa tietojaan noin massiivisesti.... Vaikka se velkaantumislaki tulis sellaisenaan voimaan tänään, niin eihän se häpeää, myötähäpeää ja viattomien elämää pelasta enää ollenkaan ja vaikutus näkyy vasta sadan vuoden päästä....
      Mun mielestä tuo velkajärjestelylaki pitäs saada pois... se on maailman typerilaki, kun vika on järjestelmässä että ihmiset voi velkaantua ja esim. asuntoluototuksessa on suhteellisen vaatimattomat vakuusvaatimukset ja maksimilainamäärät. Esim. 250 000e asuntoon 25 000 ja loppuosa periaatteessa aivan liian pitkällä maksuajalla. Se on aivan käsittämätöntä, että otetaan 200 000e nettolaina ja sit puhutaan, että ajankanssa se tulee maksettua... Kyllä siinä maailman ihanin puoliso ja kiltein koira on pian kaikkee muuta...

      Ja mikä jännitä. Tätä palstaa ei lue pankeissa työssäolevat tai päättäjät. Tätä lukee vain velkansa muillamaksattavat jotka sitten vielä neuvoo toisia, että kyllä te selviätte kun teette niinjanäin. Tottakai te selviätte kun teidät pelastetaan... Nyt kyllä olis kyllä löylykauhamiehen sanoilla paikka... työntäkää se löylykauha perseeseen..... sillä perseellä te ne velkanne muutenkin maksatta.

      • Myötähäpeä

        Onpa ilkeä kirjoitus. Hanki jotakin mukavaa elämääsi, ettei tarvitse hakea mielihyvää lyötyjen lyömisestä.


    • joopajoojaniin

      Ei järjetön rahankäyttö ja siitä tuleva vararikko ole mitää lyöntiä. Se on lyödyksi tuloa jos kertakaikkiaan ei ole rahaa ja sitten kovalla pännäämisellä ja punaisella kynällä vedät onan elämän sellaiseksi että olet yksin ja elämä on täynnä salaisuuksia kun olet alistettu jne...
      Tällä palstalla on myös sellaisia kirjoituksia joissa on velkajärjestellylle annettu nimityksiä niinkuin se olisi paras kaveri... ja hyvin kevyt itsestäänselvä juttu joillekin hoitaa raha-asioitan.... Ensin otetaan helvetisti velkaa eikä ole tarkoituskaan maksaa niitä.... eletään komeeta elämää vuosia ja sitten haetaan itsensä järjestelyyn ja kuvitellaan, että kun se järjestely on ohi, niin kaikki on taas uudelleen alussa ja saadaan se kultainen luottokortti. Näinhän todellisuudessa ei ole, eikä saa olla...

      Itse olen hoitanut raha-asiani kaiketi aika kelvolliseti... olen myös hoitanut toistenkin asioita... pikkasen oli tilillä sit rahaa joka oli oikeasti senteillä kerätty, niin pankin pankkinauvoja sanoi että kun saat tietyn verran kasaan, niin saat ison asuntolainan.... Se oli parasta palautetta siitä, että sentinkin saa venymään....

      Mutta vika tässä ylivelkaantumisjutussa on se,että rahaa saa liaan helposti, ja rahoittajat eivät kaiketi näe asiakkaan todellista tilaa kun pankit suojelevat asiakkaan tietoja... Suojelu on sillon ok, jos asiakas hoitaa asiansa kelvollisesti, mutta jos asiakkaan tilanne on huono, niin sillon se pitäisi laittaa jonnekin pankkien keskeiseen vaihtotietokantaan ettei tämä asiakas mene sypistä koppiin velkaa ottamaan ja kertomaan omia tarinoitaankin.

      Mutta mikä on omituisinta. Aikanaan kun joka postinumeroalueella oli pankki ja kaikki tunti toisensa, niin henkilökohtaisellakin tasolla ei pankit katkaiseet ongelmaan ajaneen asiakkaan velkaantumista ennekuin vakuudet alkoivat paukkumaan päin seinää.... Ja kun taloudessa menee perseeleen, niin sit hajoo perheet ja tulee periytyviä rahaongelmia ja yksilö sit pahimmillaan tekee päätöksen että on yksin ennekuin ajaa ulkopuolisia kuseen omien taustojensa vuoksi jäämään yksin ennekuin paljastaa kaiken.... jne. jne..

      Olen joskus laittanut mailia istuville kansanedustajille ja kertonut oman tarinani. Viesteihin olen myös kirjoittanut toivomuksen, ettö kun toiset joutuu ottamaan toisten asiat hoitoon ja vastuuleen, niin suomeen saataisiin vihdoinkin tapa ett ihmiset ei ajautuis velkaongelmiin ja tuo velkajärjestelylaki saatain pois. Ei hyvälle vaan näytä, Suomessa on 370 000 merkintää, ja se vaikuttaa jollain tapaa jopa miljoonakin ihmisen elämään... Jos velkajärjestelylaista pääastäin eroon, niin nykyiset järkät olisi kuitenkin suoritettava lupauksen mukaan... ja se edellyttä, että pankeille tulisi asiaksasta kohtaan vakuusvaatimuksiin huomattavat tiukennukset ja kännykkävipit kiellettäisiin... Siis jos olet rahaton, niin olet oikesti rahaton... Mutta jos palattaisiin siihen, että enää ei järjestettäisi toisten lainoja, niin.... asiat olis kunnossa vuonna 2060?

      Ottakaa hyvät ihmiset nyt jårki käteen ja miettikää kun otatte velkaa jonka määrä on sellainen jota ette ymmärrä. Työntäkää korviamyödenvelkaantuneet se löylykauha perseeseenne ja miettikää vähän.

      Minullakin on paperilla miljoonasuunnitelmat, mutta olen jo vuosia sitten päättänyt, että 20v kestävään paperiin en nimeäni laita.

      • dlkjrejgklregreg

        Mikähän puolue kannattaisi velkajärjestelylain lakkauttamista? Ei kai mikään. Ei edes PS. Te joilla on vaikutusvaltaa, ettekö pysty vaikuttamaan kansanedustajiinne?


      • Pikavippivaltio
        dlkjrejgklregreg kirjoitti:

        Mikähän puolue kannattaisi velkajärjestelylain lakkauttamista? Ei kai mikään. Ei edes PS. Te joilla on vaikutusvaltaa, ettekö pysty vaikuttamaan kansanedustajiinne?

        Kaikki puolueet ovat hoidelleet ja hoitelevat valtion taloutta loputtomasti velkaa ottamalla. Ei siis ole mikään ihme, ettei vastuuta vaadita muualtakaan. Kukapa sitä löylykauhaa omaan silmäänsä tökkäisi.


    • minimituloilla

      Jos ei olis velkajärjestylä olis vielä enemmän apaattisia ikuisesti ulosotossa olevia. Työnteko ei kiinnosta, paitsi pimeät työt. Kun tuntuu että työnteko lihottaa vain voutilaista ei se oikein maita. Yhtiskunnan omaksi hyödyksi keksittiin velkajärjestly,

      Mutta noihin pikavippeihin pitäisi tehdä jotain. Orpo voisi nyt tehdä otain taas, kun edellinen laki vain pahhensi tilanten. Voisipa esim rajoittaa vipinmaksimäärä 500 euroon ja kieltää tuollaiset hulvattomat 100% koron jättivipit. Ja kouluihin ja kulutusneuvontaan (esim TV ohjelmat) pitäisi olla paljon enemmän infoa velanoton seurauksista.

    • osamaksu

      Minäkin olin veloissa. Sain 470,00 työttömyyskorvausta ja asuin äitini luona josta sain kaiken mitä tarvitsin. Vuokra-asunnot on keksitty ja niitä saa kun hakemuksen tekee ja häätö on; melkein heti. Parissa kk:ssa. Lisäksi minä säästän jättipulloon pientä omaisuutta. Veloista pääsin, kun otin mahdollisimman pitkän maksuajan ja pienet osamaksut pitkällä ajalla. Niitä sitten useita vuosia olen maksellut ja nyt tänä vuonna vapaudun melkein kaikista veloista. Velkaneuvoja on tietojeni mukaan sosiaalitoimessa, jonka kanssa voi velat järjestää ja perintätoimistoon voi soittaa ja kertoa tulot ja menot ja järjestää osamaksut. Lisäksi jos et saa mitään asuntoa niin osta ympäri vuoden asuttava teltta. Asunto tulee, kun et juhli. Se on useimmiten syynä ulosajoihin asunnoista.

    • elämäelämä

      Opettele uskoa tulevaisuuteen ja opettele säilyttämään mielen rauhasi, että et menetä mielesi terveyttä. Kun terveys ja järki pysyy, niin jotain mukavaa aina silloin tällöin tapahtuu. Usko kaiken luonaan ja se että pystyy pitämään oman elämän langat omissa käsissä, on tärkeää, vaikkapa velkajärjestelyin.

    • dfdggd

      Toki talous pitää saada kuntoon mutta ihan ensimmäiseksi varaisin ajan lääkärille/psykologille/kirkon diakonille tai johonkin tahoon missä saat tukea ja apua koska yksin et nyt jaksa, etkä jaksa juosta virastoissa. Henkinen puoli ja tuki ensin kuntoon. Sun pitää huolehtia itsestäsi, yritä syödä ravinteikasta ruokaa kaikesta huolimatta, itse tehtynä se ei ole niin kovin kallista. Ostat vaikka kananmunia proteiinin lähteeksi jos ei muuhun ole rahaa. Yritä nukkua, kävelylenkit ei maksa mitään, saat happea ja aurinkoa, se piristää.
      Sitten teet listan mitä pitää tehdä ja otat vaikka yhden asian hoidettavaksi per viikko. Älä edes yritä hoitaa koko elämää kerralla, vaan asia kerrallaan. Huomaat, että saat jotain tehdyksi.
      Nyt ei ole aikaa olla ylpeä tai hävetä, kerro läheisillesi tilanteestasi, todelliset ystävät auttavat minkä voivat, jos ei muuten niin kuuntelemalla ja tukemalla.
      Sinä selviät, se ei nyt tunnu siltä mutta selviät. Usko siihen ja jaksa taistella. Tsemppiä!

    • Reheda

      Mikäs tilanteesi on tällä hetkellä aloittaja?

    • Tuotamm

      Yhdyntä samaan mutta ilman naista ja vähän vaan velkoja

    • äläotasikavakavasti11111

      Vaikka joutuisitkin kodittomaksi niin ei se olisi loppusi. moni oppii elämään metikössä tai sillan alla yms..... siihekin pitäis järjestää jotain kursseja miten selvitä kodittomana luonnon ja päälle sylkijöiden armoilla.

    • hrssthjsrth

      "Onpa ilkeä kirjoitus. Hanki jotakin mukavaa elämääsi, ettei tarvitse hakea mielihyvää lyötyjen lyömisestä. "

      Ei noita pijä kenenkään kuunnella kun näitä väkäleukoja löytyy joka torpasta. Kukas ne valat otti sitten täh.

    • ymmärrätkö_tätä

      vaikka tänäpäivänä 11.10.2018 tulisi laki, että kaikki pankit tietävät kaikkien asiakkaitten velat ja takaisinmaksut yms. Ja vaikka tänää tulisi velkaa ottavan ihmisen vakaavaraisuusvaatimus, niin 20v takasinpäin asiansa sotkeneita se ei auta. Se ei auta nyt hyvin asiansahoitavia jos ongelmat tulee vaikka 2022. Se positiivinen luottorekisteri tai mikä sen, niin autaa nyt 15v ikäsiä jotka ottavat luottoa 10v päästä. Nyky tilianne kestää aina vuoteen 2040 kunnes tavalla tai toisella velat on lusittu. 1960 syntyneet on 80v, 1970 = 70 ja 1980v syntyneet kuuskymppisiä. Vielä pitkään nähdään suuria epäinhmimmillisiä kohtaloita, kun nyt 60v ikäiset joilla on paljon velkaa rypevät jne,

      Positiivinen luottorekisteri ja yksityinen luottokelpoisuusmääritelmä olisi pitänyt olla jo kaksikymmentä vuotta sitten. Ja siitä harhasta pitää päästä, että jos olet ollut velkajärjestelyssä, ja saanut paperit puhtaaksi että pääset taas alkamaan kaiken uudelleen alusta. Ei se näin saa olla. Kymmenien vuosien juhliminen, ulosotto, velkajärjestelyn haku, järjestely ja seurantajakson pitää opettaa ihmistä.

      Itse olen elänyt epäreilun elämän. Terveys johti yksinjäämiseen, maksoin velkani, olen tehnyt ilmaista duunia ja nähnyt taloudellista tuhoa ja päätöntä idiotismia, niin ei ole enää mitään saatavaa!

    • Anonyymi

      Oletko siellä? Kerrohan miten menee tänään.

    • Anonyymi

      Minä ole yksi noista kirjoittajista.
      Viimeinen maksusopimus käynnissä. Jäljellä 300 euroa.
      Maksan sitä pienestä eläkkeestäni. Päättyy vuoden vaihteessa.
      Samaan aikaan poistuu maksuhäiriömerkintä.
      No, eihän tämä kestänyt kuin 7 vuotta.

      • Anonyymi

        Ensi vuodenvaihteessa nollaantuu velat jotka on otettu vain sijoitusmielessä ja ei viiinaan eikä tupakaan vaan sijoitusasuntoihin ja osakkeisiin osingoilla maksan korot


    • Anonyymi

      Voimia. Mullakin vaikeaa ollut ja välillä täysin toivoton tilanne. Ihmiset tekee välillä virheitä. Joskus joku muu on johdatellut harhaan ja joskus itse on myös tehnyt vääriä valintoja tai ihan vaan myös vahingossa virheitä. Kyllä mun mielestä hankaluuksiin joutunutta ihmistä pitää auttaa tavalla tai toisella tsempata ylös kuopasta. <3 Onneksi apua voi löytyä jostain kunhan vaan itsee jaksaa olla aktiivinen ja puhua asioista.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 135
      3933
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      109
      3589
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2525
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      88
      1471
    Aihe