onko pakko hakea eläkettä nyt

mitäteen

täytän 63v. kesäkuussa . olen ns. putkessa . liitolta tuli ilmoitus että voin hakea eläkettä. mutta onko pakko ennen 65v. ikää . ? entä kun työeläke ei ole kuin 340e eihän sitä kannata ottaa kun liiton korvaus on 1050e -vero 25% käteen jää 790e . eli 50 e vähemmän kuin viime vuonna.
paljonko mun eläkeeni olisi entä vero? jos nyt hakisin eläkettä? entä millon seuraavankerran voin hakea?

9

595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläkeläinen60

      jos työeläke on noin pieni niin kela maksaa siihen lisäksi kansaneläkettä. Itsellä työeläke 620 ja Kela maksaa siihen 347. Lisäksi asumistukea 390. Eläkkeistäni ei mene veroa, kun niin pienet. Olen 60v eli työkyvyttömyyseläkkeellä tästä keväästä alkaen.

      Tietääkseni eläkettä ei ole pakko hakea.

      • totuutta

        Miten saat as.tukea noin paljon?


    • mitäteen

      mulla eri asia kun asun eläkellä olevan miehen kanssa en saa asumistukea en kai saa mitään muutakaan.

    • Ei ole vielä pakko hakea. Kuulin valinnan mahdollisuudesta liiton kassasta vasta, kun olin jo hakemassa varhaiseläkettä. Hain kuitenkin ja myönnettiin. Tämä on vähän semmoinen juttu, että kannattaa laskea tapauskohtaisesti. Työttömyysaikakin kartuttaa eläkettä vaikka vähänkin. Eläkekin kartuttaa, mutta menee jonnekin omaan kassaansa, jota aletaan maksaa ulos vasta 68 täytettyä, ja siinä on muutenkin joku oma kuvionsa.

      • toisaaltatoisaalta

        Ei ole pakko hakea mutta kun täytät 65 loppuu anssi. Eläkettä ei kerry anssista 63 vjälkeen. Seuraavasta kaavasta http://www.kela.fi/maara_kansanelakkeet-laskukaava voit laskea paljonko saisit Kelan eläkettä sun työeläkkeesi lisäksi. Se taitaakin jäädä niin pieneksi että saisit takuueläkkeen joka on 766 eur. Ansiosidonnaisella tienaat luultavasti paremmin vaikka siitä meneekin enemmän veroa. Mutta jos teillä on esim kotitalousvahennysmenoja saat ne verot takaisin.


    • Monet keskusteluketjuun osallistuneet ovatkin jo ottaneet kantaa nimimerkin ”mitäteen” kysymykseen. Eläkettä sinun ei tosiaankaan ole pakko hakea 63 vuoden iässä. Jos et eläkettä vielä hae, voi hakea sen missä vaiheessa tahansa. Ansiopäivärahaa voidaan edellytysten täyttyessä maksaa aina 65 vuoden ikään saakka. Ansiopäivärahoista eläkettä karttuu kuitenkin enintään 63 vuoden ikään saakka vaikka päivärahaa maksettaisiin pitempään.

      Jos sinulla on vaikea päättää mitä teet, niin selvitä ensin työeläkkeesi määrä omasta eläkelaitoksestasi ja mahdollinen kansaneläke ja takuueläke Kelasta. Vertaamalla kokonaiseläkettäsi saamaasi ansiopäivärahaan näet, kumpi vaihtoehto on sinulle kannattavampi.

      • 57v

        millä edellytyksillä 65v ikään saakka ? . ja mitä nm. penaL tarkoittaa eri kassalla ? ja miksi vasta 68v jälkeen aletaan maksaa ?


    • Työttömyyspäivärahaa voidaan maksaa 65 ikävuoteen saakka edellytysten täyttyessä. Alla olevasta linkistä löytyy mm. ns. lisäpäiväoikeuden saantiedellytykset.

      http://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/paivarahan_kesto/lisapaivat_ikaantyville/

      Oman tilanteesi kartoittamiseksi työttömyysturvasi osalta sinun kannattaa ottaa yhteyttä omaan työttömyyskassaasi ja jos et ole työttömyyskassan jäsen niin ole yhteydessä Kelaan.

      PelaL ilmeisemmin tarkoittaa tilannetta, jossa henkilö on hakenut eläkkeen maksuun ja tekee ansiotyötä eläkkeen rinnalla. Tämän vanhuuseläkkeen rinnalla karttuneen eläkkeen voi saada hakemuksesta maksuun aikaisintaan 68 iän täyttämisestä.

      Oman työeläkkeesi osalta mm. tulevan työeläkkeesi määrästä jne. antaa sinulle lisätietoa oma työeläkelaitoksesi, jossa olet työeläkevakuutettu.

      • Tämä oli hyvä tarkennus, kiitos. Olin selittänyt tuon vähän harhaanjohtavasti: "...jossa henkilö on hakenut eläkkeen maksuun ja tekee ansiotyötä eläkkeen rinnalla. Tämän vanhuuseläkkeen rinnalla karttuneen eläkkeen voi saada hakemuksesta maksuun aikaisintaan 68 iän täyttämisestä."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      187
      7436
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4322
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2135
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2059
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1889
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1681
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe