10 vuotias tyttö kuoli jäätyään linja-auton alle

Ennaltaehkäisevää

Vanhempia ei lohduta se, oliko tyttö tehnyt jotain yllättävää tai harkitsematonta kääntyessään auton eteen, ja onko kuskin kertomus luotettavaa kun ei ollut muita silminnäkijöitä. Vanhemmat surevat tyttöä huolimatta siitä onko hän syyllinen tai syytön tapahtumaan. Jokainen aikuinen tietää, että huolimatta liikennekasvatuksesta ja opastuksista, niin ne useasti lapsilta pakkaavat unohtumaan ja sillä saattaa olla kohtalokkaat seuraukset.
Tämä Haukiputaalla tapahtunut onnettomuus on esimerkki siitä miten lapset käyttäytyvät tai mahdollisesti muut liikeneteessä kulkevat käyttäytyvät ja kuinka näitä tapauksia pitäisi pyrkiä kaikin keinoin ennallta vähentämään. Vastaavat onnettomuudet ovat huomattavasti lisääntyneet viimme vuosina, ja usein syyllinen on ollut autoilijan käyttäytyminen.
Nyt huoli näistä Laasonportin alueelta kouluun kulkevista lapsista on suuri, sillä uusi lukio tulee lisäämään heidän turvallisuuttaan, sillä nuorten lukiolaisten ja Lempoisten koululaisten kulku tapahtuu ristiin ja lisää alueella kulkevia huomattavissa määrin.
Nuoruus on myös sitä, että ollaan ""kuolemattomia "" ja nuoruuden huumassa ei osta huomioida aina edes omaa turvallisuutta, ja vaara tilanteita syntyy heistä lähes jokaiselle, saati että he osaisivat ottaa huomioon pienempien arvaamattomat liikkeet liikenteessä.
Peräänkuulutan kunnan vastuuta alueen liikennejärjestelyistä ja merkittäviä parannuksia koululaisten turvallisuuteen, ja koululaisten kyydityksiä aina neljänteen luokkaan saakka.

17

512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Menkääpianhoitoon

      Älkää maalailko täällä kokoajan piruja seinille. Se onnettomuus voi sattua missä vaan oli koulukyyti tai omakyyti. Olen joskus nähnyt Valkeakosken keskustassa kun aikuinen nainen oli jäänyt soraauton alle tuhoisin seurauksin. Nyt pelätään että mukulat jää autojen alle heti Lempäälässäkin kun jossaipäin suomea on jäänyt ja se on valitettavaa.

    • EtteiKaduttaisi

      Pitää katsoa totuutta silmiin ja nähdä myös realiteetit, sekä muistaa miten tutkitusti onnettomuuksia voidaan ennalta vähentää. On olemassa tiettyjä riskejä joihin tulisi tarttua, eikä kuten usein tapahtuu, jossitella ja etsiä syyllisiä jälkeenpäin. Jokainen voi mennä itseensä ja miettiä omalta kohdaltaan ja omatuntonsa mukaan asioita, mutta kuntalaisten edustajina valtuutettujen ja päättävien elinten tulisi ensisijassa katsoa kuntalaisten turvallisuuutta.
      Liikenne- ja asemakaavoja suunniteltaessa tulisi lähtökohtana olla turvallisuus, ja tehdä tarvittavat toimenpiteet suhteutettuna liikenne- ja asukasmääriin, sekä oppilaitosten alueiden suunnittelussa huomioitavat suuret oppilasmäärät turvallisuuskysymyksineen.
      Aina voi tapahtua onnettomuuksia, mutta niitä voidaan myös ennalta vähentää, ja kun omatunto on puhdas, on itsensä kanssa helpompi elää.
      Laspena on tullut käännyttyä pyörällä mopon eteen, ja auto on tönäissyt takaapäin, mutta onni oli myötä ja selvisin naarmuilla, myös jalan ollessani ylittämässä suojatietä en osannut ennakoida riittävästi auton nopeutta ja jarrutuksesta huolimatta auto tönäisi, mutta olisiko sitten ollut suojelusenkelit mukana vai itse moukan tuuria, kun säästyin pahimmalta. Kotona en tietenkään kertonut tapahtuneista. Olinko sitten tyhmempi tapaus, varmaan, mutta ehkä siitä huolimatta elämä on ollut elämisen arvoista. Lapsuudessani liikenne oli rauhallisempaa ja nopeudet pienempiä, sekä mopoautot tulivat vasta jälkeenpäin, joten siinä huomattava osasyy selvitymiseeni . Siksi kerroin kokemuksestani kun kilttinä tyttönä näitä onnettomuuksia minulle sattui ja alueella oli kuitenkin pienempi aluenopeus, niin jotain pitäisi tehdä vaarallisilla alueilla, kun tiedän etten ole ainoa lapsi maailmassa joka ollut/ on " tyhmä" eikä kaikilla ole yhtä hyvää tuuria kuin itselläni on ollut.

    • suunnitelmista

      On se nyt kumma jos tehdään kalliita investointeja ja kouluihin sisätiloihin juoksuratoja jne., sekä investoidaan uuteen lukioon, niin ei missään mainita niiden vuoksi tehtävistä uusista liikenne-ja turvallisuushankkeista. Vai onko minulta jäänyt suunnitelmat huomaamatta ?

    • KuntaOnSairas

      Tuo lukioprojekti on järjettömyyden huippu. Mitään yhtä typerää ei tässä kunnassa ole tehty vuosikymmeniin. Kustannukset vuodessa ovat yli puoli miljoonaa, ja tämäkin menee pelkästään vuokrakuluihin, josta ei jää kunnalle mitään. Lainakorot ovat naurettavan halpoja ja Lempäälä saisi kyllä velkaa helpostikin, jolla pystyttäisiin maksamaan rakentamiskulut tai Kanavan koulun remontti. Lukio tulee siirtymään nykyistä huonompiin ja ahtaampiin tiloihin, sekä samalla kauemmas joukkoliikenteen varrelta ja tästä kunta haluaa maksaa vielä vuosittaista vuokraa. Teknisen toimen politiikka kunnan rakennuksien osalta hakee järjettömyydessään vertaista. Samankaltainen esimerkki on täysin tarpeettoman Lempäälä-talon rakennusprojekti ja Mainiemen purkaminen "torialueeksi". Tosiasiassa kunnalla on jo aukeita paikkoja useammassakin kohtaa ja mitään muuta niissä ei tapahdu sen lisäksi, että mopoautoilijat seisoskelevat iltaisin ringissä räkimässä ja tupakoimassa.

    • EiTodellista

      Joukkoliikenne on luvassa uudelle lukiolle, mutta 0-9lk.oppilaille ei ole järjestetty mahdollisuutta käyttää joukkoliikennettä, vaikka matkaa on Laasonportista kertynyt kouluun, rutkasti enemmän kuin lukiolaisille keskustasta tai asemalta tulee olemaan uudelle lukiolle.
      Onko siis asiat oikealla tolalla ja oikeassa arvojärjestyksessä.

    • LuottavisinOdotuksin

      Uskon vakaasti että päättäjiltä löytyy lopulta lujaa tahtoa sekä tekoja puuttua epäkohtiin ja liikenneturvallisuuteen. Kun päätöksiä uusista kohteista tehdään, niin huomiota tulee kiinnittää ennenkaikkea kohteiden vaikutuksista ympäristöön, turvallisuuteen ja uusiin tarpeellisiin liikennejärjestelyihin. Kun pienempiä kouluja lakkautetaan ja keskitetään enemmän oppilaita suureneviin yksiköihin, se vaatii osaltaan myös kiinnitämään huomiota oppilasmäärien kasvun aiheuttamiin seikkoihin ja järjestelyihin.
      Aikoinaan kouluja oli enemmän ja koulujen oppilasmäärät pienempiä, joka oli selkeä etu ruuhkien välttämiseksi.
      Jotain kertonee nykyajan ikävien tapausten lisääntyneestä määrästä, että jotain on pielessä, ja että jotain tarttis tehdä, puheet ei tässä auta, eikä puolustelemiset, vaan nyt olisi aika toimia ja tehdä tarvittavia asioita turvallisuuteen panostaen.

    • Mietimitälevittelet

      Väärää propakandaa , ei Lempäälässä ole jäänyt 10 v tyttö liniauton alle . Ympäri suomea jää jatkuvasti joku auton alle ,mutta ei lähiaikoina Lempäälässä.

    • AutoiljatHoi

      Aina se on surullista missä päin sitten tapahtuikin, mutta hyvä kuitenkin ettei Lempäälässä. Amppareissa oli jälleen tapaus jossa koulusta palaamassa ollut 14 vuotias tyttö oli jäänyt auton tönäisemäksi Säkylässä, mutta onneksi hänellä oli onni matkassa, ja sai vain pieniä ruhjeita. Nyt autoilija oli antanut tytölle käsimerkin mennä yli tien, ja kun tyttö oli ollut ylittämässä merkin saatuaan tietä, oli auto kuitenkin törmännyt hänen takapyöräänsä, jonka jälkeen autoilija oli poistunut välittömästi paikalta. Joskus voi tulla väärinkäsityksiä, mutta tuo karkuun lähteminen on outoa käytöstä. Lapsille kannattaa muistutella usein, että vaikka näyttäisikin auto jarruttavan ja antavan tietä, niin se ei välttämättä pysty pysähtymään, joten on parempi antaa autoilijan mennä ensin. Myös suuntavilkkujen käytössä on toivomisen varaa ja joskus harhauttaa kun käännytäänkin vasta myöhemmin. Pidetään mielessä että lapset liikenteessä on aina varoitusmerkki ja heillä ei aina ole kaikilta osin hallussa säännöt ja tekemiset, vaan heidän käytöksensä voi olla hyvin arvaamatonta. Valitettavasti autoilioissa on myös huomattavasti törttöiliöitä ja kaahareita jotka eivät huomioi riittävästi lapsia.
      Turvallista alkavaa kesää ja muistetaan ottaa enemmän huomioon lapset liikenteessä.

    • UseampiOnTehnytVirheen

      Pyöräilyn sääntöjä suojatiellä pitäisi kerrata kotona. Monesti näen kun koululainen ajaa suojatiellä pyörällä vaikka liikennesäännöt kieltävät sen. Ei ne säännöt ole kiusaksi tehty, jokin peruste niillä on.....

    • Yksyrittäjävaan

      Minä ainakin lopetin sponsoroimasta koululaisten liikennetyökirjojen hankintaa,kun liikennesäännöt on täysin hukassa. Ostakoot vanhemmat ne kirjat ja pitäköön huolen siitä että opiskellaan alkeellisemmatkin tienylitysliikennesäännöt.
      Joka vuosi yrittäjille soitetaan ja kerjätään rahaa että saataisi ostaa vielä ne puuttuvat kirjat että koululaiset voi opiskella liikennesääntöjä. Taitaa joutua värityskirjaksi nekin kirjat.

    • Hyväinvestoinninkohde

      Me ihmiset vaan olemme tämmöisiä ja siksi näitä onnettomuuksia sattuu, eli mitä isot edellä, sitä lapset perässä. Asenteissa olisi kaikilla petrattavaa, mutta se on faktaa että jatkuvasti näitä rikkeitä tehdään ja syyllistytään siihen ettei meille voi tapahtua mitään. Edellä mainittujen seikkojen vuoksi koulukyyditysten rajat tulisi säilyttää ennallaan pienemmillä koululaislla, sillä riski kasvaa matkan myötä ja varovaisuus sekä neuvot unohtuu, eikä heillä riitä valmius ja tilannetaju ymmärtää autojen nopeuksia eikä seurauksia. Merkillepantavaa on ollut näissä viimevuosien onnettomuuksissa, että kyseessä on ollut 9-11 vuotias koululainen ja liikkeellä polkupyörällä, joten siitä päätellen voisi ajatella ettei heilläkään ole vielä tarvittavaa kykyä huomioida kaikkea olennaista vaaraa liikenteessä.
      JA MERKITTÄVÄÄ ON, että autoilijat ajavat jatkuvasti ylinopeuksia ja heillä tuntuu olevan jatkuva kiire, vaikka olisi suositeltavaa lähteä matkaan 5 min aikaisemmin, jotta ehtisi ajoissa perille ilman kaahaamista.
      SEKÄ, Pyörät ovat yhä äänettömämpiä ja kevyempiä poljettavia joilla pääsee yllättävän lujaa ja se uhkaa myös turvallisuutta kevyenliikenteenväylillä.
      Pyöräillessä pieni väistöliike, ohittaminen ja kiilaaminen voi suistaa toisen pyöräilijän autokaistalle, ja pyörälläkin saattaa tulla rumaa jälkeä jalankulkijoille, joten suotavaa olisi välttää ruuhkia ja tehdä lisää kevyenliikenteen väyliä.
      Muistuipa mieleeni tapaus jossa kevyenliikenteenväylällä nuori mies jäi opiskelia-pyöräilijän murjomaksi ikävin seurauksin ja menehtyi muutaman tunnin kuluttua kotonaan, huolimatta että tapaus sattui aivan terveyskeskuksen läheisyydessä, jossa hän oli käynyt tarkastuksessa ja josta hänet kotiutettiin tarkastuksen jälkeen. Opiskelija sai tapauksen johdosta syytteen kuolemantuottamuksesta, mutta en muista ja tiedä tuomittiinko hänet. Mutta tapaus kertoo kuitenkin sen, että nuorimmat pitkämatkalaiset pienemmät tarvitsevat koulukyyditykset ja isommille koululaisille lukiolaisiin asti yhä enemmän asenne- ja liikennekasvatusta, sekä noiden lisäksi vanhempien toistuvia neuvoja, vaikka eri asia on sitten miten ne menee kaikkien kohdalla perille, sekä onko heillä valmiuksia ymmärtää ja omaksua vaaraa.
      MERKITTÄVIN turvallisuutta lisäävä seikka jää kuitenkin päättäjien vastuulle ja etenkin koululaisten käyttämillä reiteillä on perusteltua tehdä parannuksia laajalti. Nuo investoinnit ovat pitkässä juoksussa miittaamattoman tärkeitä ja tuo kuntaan arvostusta sekä lisää olennaisesti kuntalaisten turvallisuutta.

    • Selväätarvetta

      Lempäälässä lapsiperheiden määrät ovat kasvaneet huomattavasti kunnan asuntopolitiikan ja perheille kaavoitettujen asuinalueiden seurauksena. Tottakai se edellyttää samalla kunnalta toimia parantaa liikenneyhteyksiä ja väyliä, ja huomioida koulumatkojen aiheuttamat vaaratekijät.

    • OnneaTeille

      Kyllä on hieno juttu, että vanhemmat lähtivät puolustamaan lasten koulukyydityksiä. Hyvää huolenpitoa lapsista on nyky Suomessa liian vähän, ja lapsilta odotetaan ja vaaditaan liian paljon, ja liian aikaisin. Vanhemmilta vaaditaan töissä enemmän ja lapsilta kouluissa, ja koulumatkat uuvuttavat pienet koululaiset. Toivottavasti te vanhemmat jatkatte samaan malliin ja puolustatte lastenne oikeuksia ja turvallisuutta. Tsemppiä !

      • siirtomaameininki

        Onpa niitä vaaranpaikkoja monessa kohtaa Pirkkalantien varrellakin. Maakuntakaavatasoisesti meinataan määrätä Nurmen ja Säijän kylien välinen alue kallionmurskauksen eli maa-ainesten hankinnan alueeksi. Tarkoittaa 20-30 vuotta yhtäjaksoista täysperävaunullisten mahtirekkojen rallia eestaas, jotta Suur-Tampereen infraa saadaan rakennettua taajama-asujien hyväksi. Saamme lisäksi vastaanottaa rakennusjätettä murskattavaksi.
        Kevyenliikenteen väylää on muutama kilometri tehtynä Kuokkalasta Nurmelle, lopun Pirkkalantien osalta (mm. Säijän koulun kohta) ei "nähdä tarvetta"?


      • Ilmamuuta

        Totta ja kyllä pitää laittaa päättäjät koville, sillä kuka puolustaa lastasi, ellet sinä. Näitä surullisia tapahtumia ei aina voida kokonaan välttää, mutta kyllä sen pitää tehdä mikä pystytään ennaltaehkäiseviin toimiin, sillä jokainen estettävissä oleva vakava loukkaantuminen, kuolema ja läheltäpiti-tapaus on likaa.
        Isommille koululaisille parannuksia koulureiteille ja kaikkien pienempien koulukyyti tulisi järjestyä jos matka ylittää 3km.


    • IkäväKyllä

      12- vuotias tyttö on loukkaantunut tänään Huittisissa, jäätyään suojatiellä auton tönäisemäksi.
      Lukuisat viimmeaikojen onnettomuudet kertoo ikävällä tavalla liikenteen asennemuutoksesta, ja lisääntyneestä uhasta etenkin koululaisille.

    • VisaauttaPäättäjät

      Tyypillinen suojatiellä tapahtunut kuolemaan johtanut onnettomuus tänään, että toinen autoilija antaa tietä pyöräilijälle tai jalankulkijalle, mutta toinen auto tulee takaa ja ajaa suoraan uhrin päälle. Nyt lapsen sijasta kyseessä oli 1930 syntynyt henkilö.
      Pienemille yli 3km.pitkämatkalaisille koululaisille soisin koulukyyditykset edelleen. Sillä liikenteessä on monta vaaraa eessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      4978
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      3289
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      419
      2326
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      238
      1442
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1261
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1217
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      73
      1190
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1158
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      122
      1059
    Aihe