Voiko minulla olla alkava astma tai jokin muu?

OnkoSyytäHuolestua

Olen 20 -vuotias naispuolinen henkilö ja suvussani esiintyy aika paljon astmaa ja muita keuhko- ja sydänpräisiä sairauksia.

Pahimpia oireita tähän mennessä on olleet kamala limainen yskä kun puhuu kauemmin kuin normaalisti tai kun nauraa tai kun laulan muutaman minuutin ajan.
Minulla on myös todettu koivun siitepölyallergia ja nyt siitepölykautena tulee välillä sellainen olo ettei henki oikein kulje, vaikka otankin joka päivä allergialääkkeen.
Myös talvella kylmä ilma tekee saman ja kesällä kuuma sää.
Myös pölyisissä paikoissa menee henki ahtaalle.

Minun isän äidillä on astma ja perinnöllinen keuhkonahtauma (siis ei johdu tupakoinnista) ja isälläni on alkavia keuhkoahtauman oireita.
Pelkään hieman että itsekkin saatan sairastua keuhkonahtaumaan tai astmaan tulevaisuudessa.

2

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minttttu

Kävisin kyllä sinuna lääkärillä kertomassa oireistasi :) Saat varmuuden asialle ja mielenrauhan!

• Tutustutähän

Mikä on astma?

Astma on keuhkoputkien limakalvon tulehduksellinen sairaus. Astmaattinen tulehdus aiheuttaa limakalvon turvotusta ja limanerityksen lisääntymistä. Limakalvon tulehdus ja sitä seuraava keuhkoputkien ahtautuminen ovat puolustusreaktioita erilaisia ulkoisia ärsykkeitä vastaan. Supistumisen voivat laukaista mm. voimakkaat tuoksut, kylmä ilma, voimakas stressi sekä altistuminen eläin- tai siitepölylle.

Astmassa hengitysteiden pinnalla olevien tulehdussolujen määrä lisääntyy. Lisäksi keuhkoputkiston limakalvon värekarvamatto vaurioituu. Keuhkoputkien vaurioitunut pintakerros tekee keuhkoputkista erityisen herkän ulkoisille ärsykkeille. Kun ärsyttävät hiukkaset kohtaavat limakalvon, limaneritys lisääntyy, jotta värekarvamatto kuljettaisi hiukkaset pois hengitysteistä. Keuhkoputkia ympäröivä sileälihas supistuu mikä ahtauttaa putkia ja aiheuttaa ilmavirtauksen heikkenemisen etenkin uloshengityksen aikana. Pitkään jatkuessaan astmatulehdus aiheuttaa keuhkoputkien limakalvon alaista paksuuntumista, ja jos tulehdusta ei hoideta, seurauksena voi olla palautumattomiakin keuhkomuutoksia.

Astman yleisimmät oireet ovat yskä, hengenahdistus, limaisuus ja hengityksen vinkuna. Oireet ovat tyypillisesti vaihtelevia eri vuorokaudenaikoina (yö ja aamuoireet) ja voivat toisaalta liittyä eri tilanteisiin, kuten rasitukseen, kylmään ilmaan, hengitysilman allergeeneihin tai hengitystieinfektioon.

Toistaiseksi ei ole onnistuttu selvittämään, miksi joillekin ihmisille kehittyy astma. Astma on oireyhtymä, jonka taustalla on sekä perinnöllisiä syitä että ympäristöstä johtuvia tekijöitä. Atopiataipumus lisää astman todennäköisyyttä, mutta atopian ja astman geenit tunnetaan vielä huonosti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      286
      2963
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2343
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2017
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1751
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1709
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1385
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1327
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      61
      1283
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1213
    Aihe