Voiko minulla olla alkava astma tai jokin muu?

OnkoSyytäHuolestua

Olen 20 -vuotias naispuolinen henkilö ja suvussani esiintyy aika paljon astmaa ja muita keuhko- ja sydänpräisiä sairauksia.

Pahimpia oireita tähän mennessä on olleet kamala limainen yskä kun puhuu kauemmin kuin normaalisti tai kun nauraa tai kun laulan muutaman minuutin ajan.
Minulla on myös todettu koivun siitepölyallergia ja nyt siitepölykautena tulee välillä sellainen olo ettei henki oikein kulje, vaikka otankin joka päivä allergialääkkeen.
Myös talvella kylmä ilma tekee saman ja kesällä kuuma sää.
Myös pölyisissä paikoissa menee henki ahtaalle.

Minun isän äidillä on astma ja perinnöllinen keuhkonahtauma (siis ei johdu tupakoinnista) ja isälläni on alkavia keuhkoahtauman oireita.
Pelkään hieman että itsekkin saatan sairastua keuhkonahtaumaan tai astmaan tulevaisuudessa.

2

249

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minttttu

Kävisin kyllä sinuna lääkärillä kertomassa oireistasi :) Saat varmuuden asialle ja mielenrauhan!

• Tutustutähän

Mikä on astma?

Astma on keuhkoputkien limakalvon tulehduksellinen sairaus. Astmaattinen tulehdus aiheuttaa limakalvon turvotusta ja limanerityksen lisääntymistä. Limakalvon tulehdus ja sitä seuraava keuhkoputkien ahtautuminen ovat puolustusreaktioita erilaisia ulkoisia ärsykkeitä vastaan. Supistumisen voivat laukaista mm. voimakkaat tuoksut, kylmä ilma, voimakas stressi sekä altistuminen eläin- tai siitepölylle.

Astmassa hengitysteiden pinnalla olevien tulehdussolujen määrä lisääntyy. Lisäksi keuhkoputkiston limakalvon värekarvamatto vaurioituu. Keuhkoputkien vaurioitunut pintakerros tekee keuhkoputkista erityisen herkän ulkoisille ärsykkeille. Kun ärsyttävät hiukkaset kohtaavat limakalvon, limaneritys lisääntyy, jotta värekarvamatto kuljettaisi hiukkaset pois hengitysteistä. Keuhkoputkia ympäröivä sileälihas supistuu mikä ahtauttaa putkia ja aiheuttaa ilmavirtauksen heikkenemisen etenkin uloshengityksen aikana. Pitkään jatkuessaan astmatulehdus aiheuttaa keuhkoputkien limakalvon alaista paksuuntumista, ja jos tulehdusta ei hoideta, seurauksena voi olla palautumattomiakin keuhkomuutoksia.

Astman yleisimmät oireet ovat yskä, hengenahdistus, limaisuus ja hengityksen vinkuna. Oireet ovat tyypillisesti vaihtelevia eri vuorokaudenaikoina (yö ja aamuoireet) ja voivat toisaalta liittyä eri tilanteisiin, kuten rasitukseen, kylmään ilmaan, hengitysilman allergeeneihin tai hengitystieinfektioon.

Toistaiseksi ei ole onnistuttu selvittämään, miksi joillekin ihmisille kehittyy astma. Astma on oireyhtymä, jonka taustalla on sekä perinnöllisiä syitä että ympäristöstä johtuvia tekijöitä. Atopiataipumus lisää astman todennäköisyyttä, mutta atopian ja astman geenit tunnetaan vielä huonosti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2456
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2086
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      121
      1749
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      45
      1577
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1497
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1075
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      123
      1054
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      975
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      959
    Aihe