Voiko tuurijuopon kanssa olla elämää?

Surumieli

Haluaisin läheisten kokemuksia tuurijuopon/alkoholistin kanssa elämisestä... Olen seurustellut nyt kaksi vuotta sellaisen kanssa. Hän on koko ajan vähentänyt juomistaan... Tykkäämme toisistamme ja meillä on pääsääntöisesti hyvää elämää 1-2kk, mutta sitten hänen tarvitsee usein lähteä muualle/pois ja juoda enemmän, kokea kunnon humala ja kipeä kohmelo. Hänellä menee siinä usein viikko. Mikä "ajaa" juomaan? Miten tähän pitäisi suhtautua? Ottaa takaisin vai jättää hänet ns. oman elämänsä nojaan?Miten minun pitäisi käyttäytyä, että voisin auttaa, enkä mahdollistaa juomista? Tää on niin peestä... Meillä on niin hyvä arki ja sit tulee tää pask... omat tunteet ja ajatukset vuoristorataa??!! Kertokaa, joilla kokemusta!

10

1116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tukiverkostona

Aina voi ehdottaa, että mitä jos et jättäiskään mua yksin vaan yrittäisit sinnitellä selvin päin mun seurassa sen ryyppyhimon yli. Ryyppääminenhän on monella myöskin vain pinttynyt elämäntapa, jonka voi tietoisesti vaihtaa johonkin toiseen, jos herää halu ja tarve kokeilla jotain uutta. Parisuhteen alku on otollinen tila kokonaisvaltaisempaan elämänasenteen muutokseen. Ja jos se kokeilu onnistuis ja hänkin sen tajuais, niin siitä olis mahis syntyä uus tapa olla ja elää täysin ilman alkoholiakin.
      Mun tuttavapiirissä yks raitistui just sillä tyylillä rakastuttuaan ja nyt hän on onnellinen pienen muksun vanhempi, joka tietää ettei hän voi juoda korkillistakaan ja se on fakta, josta hän ei oo livennyt kertaakaan yli 7 vuoteen. Ei oo enää syytä juoda, koska elämällä on ihan uus suunta ja ympärillä ihmisiä, jotka tukee huononakin päivänä.
      Tässä maassa on monia kanavia, joiden kautta voi hakee apua jos omat voimat/usko ei meinaa riittää tai jos menneisyydessä on asioita, jotka pitää ensin käsitellä pois tieltä. Elämänkumppanin tuella on moni raitistunu, mut se tahto raitistumiseen täytyy tietysti syntyä itsessä, muutenhan sitä vaan feikkaa toisen takia, retkahtaa ja pettyy taas kerran itteensä.

• 6000-päivää

Keskeinen pointti on hänen oma suhtautumisensa asiaan. Kokeeko hän tilanteen ongelmallisena itsensä ja parisuhteenne kannalta? Haluaako hän lopettaa juomisen? Jos omaa tarvetta ja halua ei ole, juominen ei lopu. Jos on, keinoja löytyy ja niitä on käsitelty laajasti mm. tällä palstalla. "Virallisemmin" alkoholismia käsitellään Päihdelinkissä.

http://www.paihdelinkki.fi/fi/kohderyhma/laheisille

Tuurijuopon kanssa voi toki elää, lukemattomat ovat eläneet ja elävät, mutta kyllä tietoisuus juomisesta varjostaa elämää, aiheuttaa ongelmia, epätietoisuutta, häpeää ja pelkoja.

• Surumieli

Kiitos vastauksista! Asiallisia ja hyviä molemmat.

• Surumieli

Hän haluaisi muuttaa juomistaan, ainakin hän niin sanoo, mutta "omalla tavalla". Hän ei halua lähteä hakemaan ulkopuolista apua, en kuitenkaan usko, että hän yksin tuosta juomisesta selviää. Onko mitään ns. kotikonsteja? Kuinka minä ja muut läheiset voimme tukea tai auttaa? Onko siinä, että ne ns. isot juomiset tulevat "säännöllisin" väliajoin mitään tehtävissä? Onko se mitä hän puhuu siinä kohmelo vaiheessa muuttumisesta pelkkää sananhelinää? Tosin hänellä on ollut suunta parempaa tämän 2v. aikana. Mitä ovat ns. kokemusasiantuntijat? Miten sellaisen juttusille voisi päästä tai mikä olisi mahdollisimman matalan kynnyksen apu?

• faktaakehiin

Alkoholismi on riippuvuutta alkoholista. Riippuvuuksista ei pääse eroon vain vähentämällä aineen käyttöä. Käyttö on lopetettava kokonaan. Alkoholisti, eli ihminen jolle alkoholi on ongelma, ei voi juoda alkoholia ollenkaan. Moni on yrittänyt siirtyä juomisesta kohtuukäyttöön siinä onnistumatta, koska keho on jo tottunut alkoholiin ja vaatii sitä lisää. Siksi niitä ulkopuolisia ammattiauttajia tarvitaan, jotta koko ongelmavyyhti ja vanhat rutiinit saadaan poikki ja käsiteltyä. Helppoa se ei tule olemaa, niin kuin ei mistään riippuvuudesta eroon pääseminen.

• 6000-päivää

Surumieli kirjoittaa:
      "Hän haluaisi muuttaa juomistaan, ainakin hän niin sanoo, mutta "omalla tavalla"."

Tuurijuoppous eli dipsomania on alkoholismin muoto. Isäni oli sellainen. Näin läheltä juomisen pakonomaisuuden vuosien ja vuosikymmenien aikana. Oma alkoholismini oli toisenlaista.

Alkoholisti ei voi "muuttaa" juomistaan, hän voi vain jatkaa sitä tai lopettaa sen. Muita mahdollisuuksia ei ole. Hän voi uskoa itse mitä vain, että hän voi muuttua kohtuujuojaksi jne. mutta se on tietoista tai tiedostamatonta itsepetosta, jolla hän yrittää ylläpitää mahdollisuutta jatkaa juomista.

Läheisten ei kannata mennä mukaan tähän peliin. Jos he menevät, he tukevat juopon mahdollisuutta juomisen jatkamiseen. Juoppo on mestari manipuloimaan läheistensä tunteita.

Juopon läheiset voivat periodin jälkeen, kun hän on huolissaan juomisestaan, pelokas ja ehkä vielä krapulassakin, kertoa hänelle, kylmästi, rehellisesti ja kaunistelematta, millainen hän on ollut juovuksissa ja miten pahalta hänen juomisensa heistä, läheisistä, on tuntunut. Vain miten he ovat juopottelun kokeneet, omia tuntemuksiaan. Siten juopolle ei anneta mahdollisuutta puolustautua kertomalla juomisen tarvettaan tai muita motiivejaan.

• Parempaa.on.olemassa

Moro!
      Raitistuneena juoppona kerron,että otsikosta voit jättää tuon tuuri-sanan pois.
      Voiko olla elämää juopon kanssa? Ei voi olla sellaista elämää,jota kutsuisin normaaliksi elämäksi.
      Lähe lopullisesti toiseen suuntaan ja yritä löytää joku muu.
      Voi olla hankalaa löytää muita kuin juoppoja,koska tietyt ihmiset jostain syystä haluavat suhteeseen juuri juoppojen kanssa ja sitten hämmästellään miksi taas kävi niin.
      Miten lie Sinun kanssasi,toivottavasti osaat itse päättää.
      Tuossa lyhyesti ammattilaisen neuvot,kyynisen kuuloiset mutta rehelliset.

Realistina,paljon kokeneena ja kaiken nähneenä odotan monen kirjoittavan,ettei se noin ole eikä mene.Se kuuluu asiaan ennen kuin todellisuus hahmottuu.Kaikilla sitä hetkeä ei tule koskaan.

Tsemppiä ja realismia siihenkin.Elämä voi olla hyvää jos uskoo oikeita ihmisiä ja uskaltaa tehdä oikeita ratkaisuja.

• Surumieli

Kiitos kommmentista parempaa on olemassa. Haluatko kertoa mikä sinulla oli se "juttu" että halusit raitistua? Tai lähinnä sitä, että enkö voi mitenkään auttaa rakasta juoppoani raitistumaan. Meillä on aina joku kuukausi hyvää tavallista arkea, tosin olutta menee ns. janojuomana joku pll jokapäivä, mutta ei hän humalassa ole. Se ns.isot juonnit, mikloin mistäkin syystä.. häiritsee elämää eivätkä ole ns. normaalia elämää..

• Ole_rehellinen_itselle

Voi, mutta kannattaako? Aika harva tuurijuoppo tulee luopumaan harrastuksestaan, sinä saat sopeutua hänen harrastuksiinsa. Itse en suostuisi tähän - joku ja aika moni suostuu. Valitettavasti aika monen parisuhteen ongelmat juontavat alkoholista, kannattaa miettiä aika tarkkaan haluaako paristuhteen ilman alkoholiongelmia vai niiden kera. Itsekkäämpää ihmistä kuin alkoholisti ei ole maailmassa.

Pelkät puheet eivät riitä, siitä kannattaa lähteä. Mitä tahansa voi luvata, mutta teot ovat ne jotka näkyvät.

• Anonyymi

Itse olen ollut tuurijuoppo reilut 60 vuotta. Pisin juomaton kausi 1,4 vuotta ja pisin putki 3 viikkoa.
        Varmasti ollut huonoja hetkiä ja varmasti hyviäkin.

Kokemusasiantuntija nykänen vois tuumata 60% paskaa ja 40% mukavaa. Noin vanhalla kaavalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      6931
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      4606
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      54
      2596
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      4
      1949
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1018
    6. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      91
      1001
    7. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      138
      994
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      241
      827
    9. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      816
    10. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      176
      736
    Aihe