Liikennevalo ja liikennemerkit

Opluvalla

Liikennevalojen ollessa käytössä ne ohittavat stop- ja kärkikolmiomerkit.

Mutta mitenkäs vaikkapa vasemmalle kääntyminen kielletty tai U-käännös kielletty?

Eikä sitten arvailuja tai mutua. Laki- tai asetusviittaus tms.

3

1165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikennevalo

      Liikennevaloilla ei ole mitään vaikutusta muuhun kuin ajovuoroon. Tieliikenneasetuksen 22§ antaa luvan ohittaa pääopastin valon ollessa vihreänä, muttei vaikuta muuhun kuin ajovuoroon. Muut liikennemerkit ovat edelleen voimassa, lukuun ottamatta edellä mainittuja merkkejä 232. pakollinen pysäyttäminen ja 231. väistämisvelvollisuus risteyksessä, kuten tieliikennelain 4§ toinen momentti kertoo.

      ____________________________________

      Tieliikennelaki
      1 LUKU Yleisiä säännöksiä
      4 § Liikenteen ohjaus
      Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava poliisimiehen ja muun liikenteen ohjaajan antamaa merkkiä tai ohjetta.
      Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä. Jos liikennettä ohjataan liikennevaloin, valo-opastetta on noudatettava muulla ohjauslaitteella annetusta ohjeesta huolimatta.



      ____________________________________

      Tieliikenneasetus

      3 LUKU (29.4.1994/328) Liikennemerkit

      16 § (29.4.1994/328)
      Kieltoa tai rajoitusta osoittava merkki sijoitetaan tien tai ajoradan oikealle puolelle. Erityisestä syystä voidaan samanlainen merkki lisäksi sijoittaa ajoradalla olevalle korokkeelle, ajoradan vasemmalle puolelle tai ajoradan yläpuolelle. Merkit 311, 312 ja 331 voidaan sijoittaa myös yksinomaan tien tai sen osan sulkevaan laitteeseen. Merkit 332, 334, 342, 362, 364 ja 374 voidaan sijoittaa yksinomaan ajoradalla olevalle korokkeelle, ajoradan vasemmalle puolelle tai sen yläpuolelle. Merkit 351 ja 353 sijoitetaan tien tai ajoradan molemmille puolille. Merkki 361 voidaan sijoittaa yksinomaan ajokaistan yläpuolelle, jolloin sillä osoitetaan kyseisen ajokaistan ja ajokaistan viereisen pientareen nopeusrajoitus. Merkit 371, 372, 375, 376, 381 ja 382 sijoitetaan yksinomaan tien sille puolelle, jota kielto tai rajoitus koskee. (18.12.2008/961)
      Kielto- tai rajoitusmerkin tarkoittama kielto tai rajoitus alkaa merkin kohdalta, jollei lisäkilvellä ole toisin osoitettu. Kielto- ja rajoitusmerkkejä voidaan käyttää myös ennakkomerkkeinä merkeissä 611–616 ja 631–633.
      Kielto- tai rajoitusmerkin vaikutusalue ulottuu, jollei jäljempänä toisin säädetä tai lisäkilvellä muuta vaikutusaluetta osoiteta, merkissä osoitetun kiellon tai rajoituksen päättymistä osoittavaan taikka vastakkaista suuntaa varten asetettuun merkkiin.

      332. Vasemmalle kääntyminen kielletty
      Merkillä kielletään vasemmalle kääntyminen ja U-käännös risteyksessä tai liittymässä, jollei lisäkilvellä ole osoitettu muuta vaikutusaluetta.

      334. U-käännös kielletty
      Merkillä kielletään kääntyminen tulosuuntaan (U-käännös) seuraavassa risteyksessä ja ennen sitä.


      4 LUKU
      Liikennevalot
      22 § (15.11.2001/1011)
      Ohjattaessa liikennettä kiinteää valoa näyttävin opastimin merkitsevät valot seuraavaa:
      1) Punainen valo osoittaa, ettei ajoneuvo saa sivuuttaa jäljempänä 3 momentissa mainittua pääopastinta eikä pysäytysviivaa. Milloin punaisen valon ohella näytetään keltaista valoa, osoittaa tämä valon vaihtumisen vihreäksi olevan heti odotettavissa.
      2) Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.
      3) Keltainen valo yksinään osoittaa, että ajoneuvo ei saa sivuuttaa pääopastinta eikä pysäytysviivaa. Jos ajoneuvo kuitenkin on ehtinyt niin pitkälle, ettei sitä valon vaihtuessa vihreästä keltaiseksi voida vaaratta pysäyttää, saa se sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan.
      Jos vihreä valo on nuolenmuotoinen tai punaisessa tahi keltaisessa valossa on nuoli mustin ääriviivoin, on valoa noudatettava siten kuin 1 momentissa on säädetty ajettaessa nuolen osoittamaan suuntaan.
      Pääopastin on ennen risteystä ensimmäinen opastin oikealla puolella tai asianomaisen ajoradan osan yläpuolella. Jos tulosuunnan vasemmanpuoleisen ajokaistan tai vasemmanpuoleisten ajokaistojen liikennettä ohjataan liikennevaloilla tämän tulosuunnan muusta valo-ohjauksesta erillään, tämän liikenteen pääopastin on kuitenkin asianomaisen ajoradan osan vasemmalla puolella tai kaksisuuntaisen ajoradan keskikorokkeella taikka asianomaisen ajoradan osan yläpuolella.

      • Opluvalla

        Kiitos. Nuolivalo vasemmalle kumoaa vas. kääntymisen kiellon ymmärtääkseni.


      • Ruiseri
        Opluvalla kirjoitti:

        Kiitos. Nuolivalo vasemmalle kumoaa vas. kääntymisen kiellon ymmärtääkseni.

        Eipä ole vastaan tullut risteystä, jossa olisi kääntyminen jonnekin kielletty liikennemerkillä, mutta valot sallisivat kääntymisen. Jo pelkästään ryhmitysmerkkit pelkästään suoraan ja oikealle kieltävät kääntymisen vasemmalle, ilman kääntymiskieltoakin.

        Asian vierestä: joskus näkee risteyksiä joissa on erillinen nuolivalo kääntyjille, mutta pyöreällä n.s yleisvihreällä saa myös kääntyä ja nuoli on sammuksissa. Joskus niissä näkee tumpeloita tukkimassa kääntyjien kaistaa, odottelemassa sitä vihreää nuolta. Joko tietämättömiä, tai etenkin takavuosina venäläisiä ja virolaisia kuskeja, joitten kotomaissa sai kääntyä vain vihreällä nuolella. Suomessa saa kääntyä yleisvihreällä, ellei punaisella nuolella jotain suuntaa erikseen kielletä. Merkittävä ero löytyy siitä, että nuolivihreällä on "etuajo-oikeus" eli samaan aikaan ei voi olla risteävällä kadulla muuta liikennettä, kuten esim vihreää jalankulkuvaloa. Yleisvihreällä kääntyvän taas on varauduttava kääntyessään väistämään muita suoraan meneviä jalankulkijoita ja mahdollisesti kevyttä liikennettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2268
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1873
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1530
    4. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      23
      1517
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1244
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1184
    7. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1084
    9. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      932
    Aihe