Alamaisia vai yhdistystoimintaa?;

Opiskelin hallintotieteitä julkisen johtajuuden asioita parin lukuvuoden oppimäärän 2010 luvulla, -perus- ja aineopinnot yliopistossa muita lähelle liittyviä kursseja työmäärältään 70 opintopisteen verran.

Kokemusta on kertynyt elämän varrella lukuisista alaistaitoja vaativista työtehtävistä, sekä myös tulospanos yksikön hallinnollisisista, ostoista ja myynnistä vastaavana esimies-johtajana, sekä yli tusinasta luottamustehtäviä, (yhdistystoiminnassa; hengellisessä yhdistyksessä, sekä kunnallisessa hallinnossa, että suuren vuokrayhtiön asukasdemokratiassa) että myös T:mi muotoisesta ammattinharjoittaja toiminnasta.

Kokemukset eivät ole pitkiä, eikä niistä yksikään ole päättynyt nolosti, (vain yksi työsuhde joka päättyi uupumukseen päättyi jaksamisen loppumiseen monenlaisen liikarasituksen, ihmissuhdeasioiden epärationaalisuuden, uskonnollisten ristiriitojen aiheuttamiin) vastuuni olen kantanut 100% kaikessa tarvittavan ajan, mutta nuorempana monenalaisen asian kesto jäi lyhyemmillään n. 2 vuoden pituiseksi mistä mainitsen. Pätkätöitä kuitenkin oli 3 -6 kk mittaisia yhtyeen aikaan.

Vastuuni luottamustehtävissäni kannoin 100% joka päivä, kunnes vastuuni määräaika päättyi, tai sanoin vastuuni päättyneeksi itse.

Elämässäni en kaatunut edes viinaan koskaan, mutta naisiin sen sijaan ja ihmissuhdeasioihin olen aina poikkeuksetta kaatunut, ja uupumuksen aiheuttamaan, jos jostakin kaatunut ja kompastunut olen.

Olen miettinyt mitä merkitsee Raamatun "alamainen" ja todennut, että hebrean "bd;" tarkoittaa "työtekoa, palvelua, "orjatyötä" ja orajtyötä oli kahta eri laatua, nk. meillä on ollut renkejä ja piikoja, nämä saattoivat olla kuin perheenjäseniä ja kohdeltiin hyvin. Pakkotyö oli sitten toinen orjuuden muoto. Myös temppelissä- ja Jumalan palvelua.

"kbs;" -"alistaa, ottaa omaan käyttöönsä, myydä orjaksi, pakottaa, tehdä väkivaltaa."

"sm;" "kuulla, olla kuuliainen." "Misma;" "alamainen, alistettu kansa"-Näin erilaisissa asiayhteyksissä on käännetty hebreaa.

Kreikankielellä "hypotasso;" - "alamainen" -"alistaa jonkun vallan alle, olla jonkun alamainen, olla alistettu, kuuliainen."

Alamaisten pitäminen ole laillista puuhaa edes työsopimuksilla ja rahallakaan Suomessa tänään. Korkeintaan yhteistyöhön orientoituneita kumppaneita voi saada työsopimuksilla ja palkanmaksulla sopimuksen vastike-suorite perusteisten perustehtävien mukaan.

Sellaista viranhaltijan paikkaa ei missään ole, missä voisi subjektin ohittaa subjektia koskevassa asiassa ja päätöksenteossa. Toisen henkilökohtaisilla asioilla hyppääminen autoritaarisena hallitsijana ja vallitsijana, ilman tilivelvollisuutta puheistaan ja toimistaan ei ole laillista puuhaa sekään.

Yhdistystoiminnassa ja julkisten oikeushenkilöiden (järjestöt, yhtiöt) voi päätöksiä tehdä vain toimielin, johtokunta/ hallitus/lautakunta, ja tietenkin työnantaja.

Esimiehellä prätkähtää aina ensimmäiseksi mieleen tietenkin informaalisuus, sopimuksellisuus ja vuorovaikutus asiat kun ihmisten kanssa ollaan tekemisissä ja sopimuksissa. Kaikki mikä ei yhdistystoiminnassa ole toimielimen päätöstä on mielivaltaa. Toimielin voi tehdä vain sääntöjen mukaisia päätöksiä. Toimielimen jäsenet kantavat juridista, ja henkilökohtaista vastuuta ryhmän toiminnan päätöksien vaikuttavuuden tuloksista. Esimiestä toiselle ei ryhmässä ole. Jokaista koskee sama itsenäinen päätösvalta; äänestyslappu ryhmän päätöksenteossa. Puheenjohtajalla on joskus kaksi äänestyslappua, jos äänet menevät tasan, jos säännöt sanovat

että pj:n ääni ratkaisee. Pitää oppia kantamaan vastuutaan ja toimimaan toimielimen alaisuudessa. Esimiesasemassa suhteessa toiseen ihmiseen ei voi olla yhdistystoiminnassa. Esimieasema suhteessa toiseen ihmiseen kuuluu työelämään ja sopimuksissa on oltava uros- ja naaraskappaleet missä on sovittu osapuoleten kesken perustehtävät että toisella on työnantajan tai työnjohdollinen tehtävä, ja toinen osapuoli on orientoitunut sopimuksen mukaan vastiketta vastaan määrättyyn perustehtävään. Sopimuksessa lukee aina perustehtävä eli miksi joku maksaa rahapalkkaa.

Hengellisessä kansainvälisessä järjestössä on rakenteet demokratian mukaan, ja yhdessä sovitut säännöt. Korkeimman elimen puheenjohtaja, A-kirkossa Adventtikirkon presidentti käyttää oman itsenäisen toimivaltansa; äänestyslappunsa pääkonfrenssin päätöksenteossa. Puheenjohtaja johtaa puheen toimikautensa istuvana puheenjohtajana.

On tärkeätä ymmärtää toimielimen ryhmien jäsenien vastuu, sillä nämä ovat juridisessakin vastuussa ryhmän päätöksien tuloksista.

Pappis- pastorikunta on koulutettu teologissa tiedekunnissa. Teologiset tiedekunnat sisällyttävät tutkintoihinsa Raamatun teologian asioita, sekä erilaisia valmiuksia yhteensä kuudessa kielessä.

Mielivallalle mieluisaksi ei tarvitse orientoitua! -Aika on muuttunut -alamaisia ei ole olemassa.

Siunauksia

Jari Laurila

keskustelija

8

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisäys edelliseeni;

      Adventtikirkolle on tärkeätä pitää kirkon teologia kurssissa!
      Kirkolla on koulutettuja teologeja ja Raamatun tutkimus on korkealla tasolla- globaalisti korkeinta luokkaa ja -ja laatua.
      *Kirkko ansaitsee 10 pistettä asteikolla 1-10, siitä että on pitänyt kirkon teologian tiukasti Kristus kalliolla. Kirkon teologia ei hievahda koskaan maailman synnin puolelle teologiassa. Siitä olen varma.

      Ongelmana yksilöille on monet isot teologiat joiden ymmärtäminen vaatii pohjatiedoksi useidenkin isojen kokonaisuuksien tuntemista ensin.
      On tärkeätä osata ymmärtää ettei maailman korkeinta laatua oleva Raamatun hengellinen tutkimustyö ole uskon pelastusopin ehtojen opinkappaleita.
      Kaikilla ei ole aikaa istua nenä kirjoissa kiinni jatkuvasti.
      Kirkon opetuksen normit löytyvät täältä; https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa

      >> Usko Jeesukseen Kristukseen, sekä hengellinen elämä sellaisessa Kristus-missiossa että synnin määrä on jatkuvasti periaatepäätöksen mukaan alenevaa laatua, eikä synnin määrää lisäävää laatua, piisaa uskon ja jäsenyyden ehdoiksi mainiosti. <<< Pelastusopin ehdot eivät ole kenellekään liian vaikeat siis.
      Jumala/Kristus ei kenellekään ylivoimaisen vaikeita ehtoja aseta.

      Kulutin itse aikaa aikoinaan kaiken kirkon teologian tutkimiseen niin paljon, ettei minulla ole koskaan mitään vaikeuksia ymmärtää teologien kirjoituksia.
      >> On tärkeätä kirkolle ja hengellisen järjestön jäsenien hengellisen hyvinvoinnin laadulle, ja tiedolle, että kirkon teologia on kirkon koulutettujen hengellisten teologien hallinnassa kokonaan. Toimielin on teologiassakin päätöksentekijä; Hengellisen järjestön ylin toimielin.

      Moni haluaa tietää lisää teologiaa/ jumaluusoppia koko uskonelämänsä ajan Raamatusta. Kirkko ei jätä tiedon nälkäisiä vaille jatkuvaa lisätietoa-.
      Arvo-etujärjestön hengellisessä toiminnasa riittää tietoa tutkittavaksi ja opittavaksi.
      1 Tim 3:15, Ilm 19:10; "Profetian henki" on kaikki se mitä Jeesus opetti.


      Jumalan siunausta
      Jari Laurila
      keskustelija

      • Mun poika pääs tänää etlariin kun se kirjoitti ylioppilaaksi ! JEEEEEE ! ;)

        Revi siitä :D


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Mun poika pääs tänää etlariin kun se kirjoitti ylioppilaaksi ! JEEEEEE ! ;)

        Revi siitä :D

        Eilen siivottiin sen kirjahyllyjä ja myytiin kirjoja ja se tyrkkäs mulle tällasen monisteen missä on kaikenlaisia hienoja käsitteitä ja sanoi että sinä saatat vaikka näitä tarvita... :D
        Vastasin että nyt voin kirjoittaa oikein "viisaita" :D

        Vrt. esim:

        "OKSYMORON kahden näennäisesti vastakohtaisen käsitteen tai käsityksen yhdistäminen, kahden sanan paradoksi: vihaava rakkaus, pimeä kirkkaus, ks. paradoksi"


      • Exap
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Mun poika pääs tänää etlariin kun se kirjoitti ylioppilaaksi ! JEEEEEE ! ;)

        Revi siitä :D

        Onnittelut !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Mun poika pääs tänää etlariin kun se kirjoitti ylioppilaaksi ! JEEEEEE ! ;)

        Revi siitä :D

        Hienoa, -Onnea pojan elämään.

        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        Kurpan torpan sepän pojanpojanpojanpoika


    • IhanValmista

      Suljetun psykiatrisen osaston kamaa.
      Mene itse ennen kuin haetaan.

      • Profeetta.Jeshua666

        Täällä Niuvanniemessä on ihan kivaa. Nettiinkin pääsee kirjoitteleen.


    • iloinen_naurajaa

      Vittu. Uskonto sekoittaa pään. Se todella on mielisairaus, joka tarttuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      67
      2073
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      80
      1435
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      87
      1408
    4. Kieli pitkällä täällä odotan :D

      Pus pus :D
      Ikävä
      52
      1273
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1032
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1019
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      940
    8. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      908
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      901
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      893
    Aihe