Imperellin ja pa- suodattimien vaihtoaika

VPD6

Edellisissä veneissäni, joissa moottoreina VP 2003T ja TAMD31D tein huollot pääsääntöisesti itse. Vaihdoin mm. öljyt ja öljyn suodattimen syksyllä , glygoliajot yms. syyshuollon hommat. Impelleri pois syksyllä glygoliajon jälkeen. Mikäli siivissä ei murtumia, laitoin entisen takaisin keväällä. Uusinta n. kolmen kesän jälkeen. Pa- ja ilmansuodattimet sekä impelleri asennus vasta keväällä.
Nykyisen koneen VP D6 syyshuollon tekee VP huollon ammattilainen. On sen verran kallis ja monimutkaisempi mylly etten ole luottanut omaan ammattitaitoani. Huollossa vaihdetaan pa- ja öljyn suodattimet, kaikki öljyt yms. syyshuollon työt sekä joka toinen syksy Impelleri tosin huoltomies haluaisi vaihtaa varmuuden vuoksi impellerin joka syksy.
Onko mielestänne "saivartelua" jos pa- suodattimet ja impellerin vaihtaa vasta keväällä etenkin jos huollot tekee itse.
On sen verran kallista näiden uudempien veneiden ylläpito, että olen harkinnut palaavani takaisin 90- luvun yksinkertaisempaan akselivetoinen vene/moottori pakettiin.

14

375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dieseloraakkeli

      Keväällä nämä ipleri ja polttoainesuotimet, sekä ilmansuodatin pahimman siitepölykauden jälkeen, kun männyt ovat lopettaneet.

      Öljyt ja suotimet syksyllä!

    • MikähelpointaOn

      Konetta ei ole hyvä seisottaa vanhoilla öljyillä. Sillä ei ole väliä, mikä liemi suodattimissa seisoo koska se poistetaan kuitenkin eikä suodattimen runko tai patruuna kärsi.

      Impelleri kestää mainiosti kiinni koneessakin eikä sitä tarvitse poistaa, jos sitä ei aio vaihtaa. Toisaalta, jos sen ottaa pois, niin samalla sen vaihtaakin, se ei maksa paljoa.

      Ilmasuodattimen vaihdon voi tehdä koska vaan. Sinne ei kerry siitepölyä eikä muutakaan ellei kone käy. Ilamsuodatin ei mene tukkoon yhden kauden siitepölyistä, vaikka sitä olisi paljonkin.

      Itse tekisin kaikki yhdellä kertaa ja etenkin, jos huoltofirma tekee, niin parempi, että tehdään kerralla koska se on halvempaa. Mikään ei koneessa hajoa, jos hommat tehdään syksyn aikana. Suurinmaan osaan koneista tehdään huollot syksyllä eikä ne sen takia hajoa.

      On turhaa hifistelyä pitää impelleria kaapin päällä talven ajan. Sillä voi voittaa vuoden käyttöiässä, mutta joka tapauksessa se on fiksua vaihtaa ennen kuin eron avulla pitkitetty käyttöikä alkaa merkitsemään.

    • Merinorsu

      No mutta juuri noinhan kuuluukin tehdä! Mikset jatkossakin tee noita perushuoltoja itse ? vaikka moottorisi on isompi, kalliimpi ja uudempi, niin eipä nuo mainitsemasi hultohommat siitä mihinkään muutu.

    • VPD6

      Osan hommista voisin tehdäkin, mutta vetolaitteen öljynvaihdon ja glykoliajon teetän kuitenkin ammattilaisella ja samalla on vaihtuneet öljyt ja suodattimet siis syksyllä. Vetolaitteen suojakumin joka kolmas syksy. Hävyttömän kallista tuo vetolaitteen synteettinen öljy. Vaihto joka syksy minun tunneilla ehkä liiottelua, mutta, samalla huomaa jos öljy harmaata tai seassa jotakin ylimääräistä. Kirkasta ollut tähän saakka joka syksy.

      • eienääkusta

        Kusetetaanko suakin ammatti huollossa? Itseäni kusetettiin, kunnes aloin itse huoltamaan.

        Koneet 2 x kad44 260hp.

        Ja sitten se kusetus, aina laskuttivat öljyn 11 litraa per kone vaikka sieltä ei imemällä lähde, kuin 7-8 litraa pois on sitten ammattilainen tai amatööri. Öljyn laskutus 11€ litra siis reilusti yli 60€ kusetus.

        Yms...


      • VPD6
        eienääkusta kirjoitti:

        Kusetetaanko suakin ammatti huollossa? Itseäni kusetettiin, kunnes aloin itse huoltamaan.

        Koneet 2 x kad44 260hp.

        Ja sitten se kusetus, aina laskuttivat öljyn 11 litraa per kone vaikka sieltä ei imemällä lähde, kuin 7-8 litraa pois on sitten ammattilainen tai amatööri. Öljyn laskutus 11€ litra siis reilusti yli 60€ kusetus.

        Yms...

        Minusta minua ei kuseteta ainakaan öljyjen määrissä. Olen ollut kaksi kertaa vieressä katsomassa kun huoltomies tyhjensi imulaitteella moottorista vanhan öljyn. Kymmenen litraa mahtui laitteen säiliöön. Ensimmäinen tyhjennys kun säiliö oli aivan täynnä ja toinenkin säiliöllinen tuli lähes täyteen. Öljyä lähti lähes 19 litraa. Uutta öljyä kaatoi koneeseen aluksi n. 16 l , kone käyntiin jotta suodattimet täyttyivät. Vielä vähän lisää, öljy vähän tikun alarajan yläpuolella. Jätettiin siihen, koska D6 koneissa öljyn todellinen määrä näkyy tikussa vasta parin tunnin kuluttua moottorin sammutuksesta. Asiaa tietämätön voi helposti laittaa liikaa öljyä. Lisäsin itse seuraavana päivänä öljyä lähes tikun ylärajaan. Näin ollen 20 l purkkiin jäi vähän pohjalle. Vetolaitteesta valutti kaikki öljyt pois, alatulppa kiinni ja ylhäältä meni aluksi melkein 5 l purkillinen, potkuista pyörittämällä ilmat pois, tulppa kiinni, vetolaite alas ja takaisin ylös. Tulppa auki ja meni vielä vähän. Joten n. 4,7 l sinne meni. Maksoin moottoriöljyä 20 l ja vetolaitteen öljyä 5 l kannun.


      • D4suodatinvaihtaja
        VPD6 kirjoitti:

        Minusta minua ei kuseteta ainakaan öljyjen määrissä. Olen ollut kaksi kertaa vieressä katsomassa kun huoltomies tyhjensi imulaitteella moottorista vanhan öljyn. Kymmenen litraa mahtui laitteen säiliöön. Ensimmäinen tyhjennys kun säiliö oli aivan täynnä ja toinenkin säiliöllinen tuli lähes täyteen. Öljyä lähti lähes 19 litraa. Uutta öljyä kaatoi koneeseen aluksi n. 16 l , kone käyntiin jotta suodattimet täyttyivät. Vielä vähän lisää, öljy vähän tikun alarajan yläpuolella. Jätettiin siihen, koska D6 koneissa öljyn todellinen määrä näkyy tikussa vasta parin tunnin kuluttua moottorin sammutuksesta. Asiaa tietämätön voi helposti laittaa liikaa öljyä. Lisäsin itse seuraavana päivänä öljyä lähes tikun ylärajaan. Näin ollen 20 l purkkiin jäi vähän pohjalle. Vetolaitteesta valutti kaikki öljyt pois, alatulppa kiinni ja ylhäältä meni aluksi melkein 5 l purkillinen, potkuista pyörittämällä ilmat pois, tulppa kiinni, vetolaite alas ja takaisin ylös. Tulppa auki ja meni vielä vähän. Joten n. 4,7 l sinne meni. Maksoin moottoriöljyä 20 l ja vetolaitteen öljyä 5 l kannun.

        Itsellä D4- DPH ja pienin eroin teen samat hommat. Ainakaan merellä ilmansuodatinta ei tarvi vaihtaa joka vuosi, ei edes joka toinen.

        Alaöljyt katson värin, jos on hyvää niin annan valua vähän (2-3l) ja uutta päälle. Rauhassa kun täyttelee niin ei tarvitse kipata ylös-alas, täyttyy kipattunakin.

        Impelleri menee kolme vuotta, palkeet kai nyt yli suositellun 2 vuotta, kun mercussakin kerran 5 vuotta. 2 vuotta vissiin trooppisen auringin paahtaessa suoraan palkeeseen.

        kampikammion tuuletussuodatinta en ole vaihtanut koskaan, mutta sehän suojeleekin pilssiä eikä konetta.


    • ranks

      Ammattimiehet tekee kaikki huollot syksyllä. Siipipyörä kestää hyvin 3 vuotta (n. 300 h). Talveksi paikat glykolia täyteen.
      Hyvä idea vaihtaa akselivetoiseen. Paljon vähemmällä pääsee ja mihin siellä niin hirmu kiire on?

      • kumikumi

        http://www.scyr.org/stellablue/waterpump.html

        Katsokaa tuosta linkistä näkee, miksi suositellaan implerin pois ottamista tai vaihtoa uuteen. Talvikauden seisseenä kumit painuu eivätkä siivet palaudu entiselleen, eli pumppu ei pumppaa max tehollaan, ehkä kuitenkin riittäväsi. Jos taasen lämmönvaihdin ja muut paikat tukkoisia voi olla, että ylikuumenee?


      • Ipelleriharrastus
        kumikumi kirjoitti:

        http://www.scyr.org/stellablue/waterpump.html

        Katsokaa tuosta linkistä näkee, miksi suositellaan implerin pois ottamista tai vaihtoa uuteen. Talvikauden seisseenä kumit painuu eivätkä siivet palaudu entiselleen, eli pumppu ei pumppaa max tehollaan, ehkä kuitenkin riittäväsi. Jos taasen lämmönvaihdin ja muut paikat tukkoisia voi olla, että ylikuumenee?

        Loontoon murteella tuossa sanotaan, että jo muutaman kesän jälkeen impelleri menee huonoksi, jos sitä poista jokaisen käytön jälkeen ja rasvaa.

        Nythän on kuitenkin niin, että impelleri on tehty kestämään puristuksessa olemista. Epäilemättä koneen seisominen vaikuttaa sen muotoon, mutta vaikuttaa siihen myös pyörivä liike koneen käydessä.

        Jos impellerin vaihtaa vuosittain tai edes kahden vuoden välein, säästyy paljon vaivaa eikä koskaan tarvitse miettiä kestäisikö se kuusi vuotta neljän sijasta. En usko, että tuossa säästyy ainakaan rahaa koska siihen kuluu ainakin vähän voiteluainetta sekä yksi tiiviste.

        Mielestäni tuo on täysin turhaa koska se ei säästä rahaa tai aikaa, lisää turvallisuutta eikä pidennä moottorin käyttöikää verrattuna siihen, että impellerin vaihtaa parin vuoden välein.

        Jokaisella on kuitenkin oikeus harrastaa vaikka impellereitä.


    • Yanmarilla

      Voi olla, että se impelleri säilyisi koneessa paremmin, kuin kaapin päällä kuivumassa, olin kauan sitten flexopainokone hommissa, aina kesäloman alkaessa siveltiin kaikki painokoneen kumitelat glykoolilla, kuivumisen ehkäisemiseksi.

      • Drag

        Volvo Pentani käsikirja sanoo, että se pitää panna seisonta - ajaksi muovipussiin.


      • Selväse
        Drag kirjoitti:

        Volvo Pentani käsikirja sanoo, että se pitää panna seisonta - ajaksi muovipussiin.

        Volvo Pentan käsikirja säilyy parhaiten pussissa.


    • talveksi

      Imprelleri pitäisi poisoton jälkeen säilöä veteen ettei kuivu. Tähän oiva purkki on nämä tex mex lasiset purkit. Itse säilön näin. Nykyisessä veneessä on niin hankalassa paikassa että mietityttää kaivanko pois talveksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 166
      4616
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      118
      4207
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2770
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1615
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe