OY ja YEL, kuka maksaa mitä

Osakeyhtiöityvä

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta en saa tätä itselleni mitenkään selväksi, joten kokeillaan täältä:

Jos perustan osakeyhtiön, jonka omistan itse kokonaan, minun täytyy ottaa YEL-vakuutus, tämän ymmärrän. Samoin olen perehtynyt YEL-työtulon problematiikkaan.

MUTTA mitä tapahtuu, kun osakeyhtiöstä olen maksamassa palkkaa itselleni: Jos kerran olen eläkevakuutuksen hoitanut jo itse maksamalla YEL:n kautta, niin eihän palkanmaksuvaiheessa enää tule palkan yhteydessä maksettavaksi eläkemaksuja (työntekijän/työnantajan osuus)? Tai työttömyysvakuutusmaksuja?

Tilanne on tietysti toinen, jos minulla on palkattu työntekijä, silloin maksetaan TELlin mukaan muut sivukulut, mitä niitä onkaan. Mutta täytyyhän tilanteen olla erilainen itse yrittäjäitselleen palkkaa maksaessa?

Luulisi, että tämä asia tulee jokaisen mikro-OY-yrittäjän eteen, mutta mistään siitä ei ole mitään tietoa. Vai ajattelenko juttua liian monimutkaisesti?

6

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4753298

Oy maksaa yel-vakuutuksen ja nostat omistajan kk-palkkaa josta ei aiheudu enää sivukuluja.

• xfghjklkjhgfghjklkjhgf

joo noin, mutta lisäksi sotu-maksu palkasta 2.12%, jonka maksaa yritys henkilökohtainen vero% palkkasummasta.

• verokorttiii

"Oy maksaa yel-vakuutuksen ja nostat omistajan kk-palkkaa josta ei aiheudu enää sivukuluja. "

Pitäähän tietty maksaa henkikohtainen tulovero palkasta !

• Osakeyhtiöityvä

Kiitos! Jatkan osakeyhtiöitymistä.

• oikujyhtg

typerää touhua maksaa yelliä

• Yhtä_typerää
        oikujyhtg kirjoitti:

typerää touhua maksaa yelliä

On yrittäjän maksaa työntekijän tyelliä.
        Se vain että ne ovat lakisääteisiä maksuja.
        Yritystä perustettaessa tulee laskea kaikki pakolliset maksut mukaan kustannuksiin.
        Jos yritystoiminnan tulot eivät riitä niin se pitää silloin lopettaa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      126
      2668
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      56
      2137
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      24
      1721
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1528
    5. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1288
    6. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1283
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      71
      1210
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1055
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      979
    10. 128
      931
    Aihe