Anteeksi tyhmä kysymys, mutta en saa tätä itselleni mitenkään selväksi, joten kokeillaan täältä:
Jos perustan osakeyhtiön, jonka omistan itse kokonaan, minun täytyy ottaa YEL-vakuutus, tämän ymmärrän. Samoin olen perehtynyt YEL-työtulon problematiikkaan.
MUTTA mitä tapahtuu, kun osakeyhtiöstä olen maksamassa palkkaa itselleni: Jos kerran olen eläkevakuutuksen hoitanut jo itse maksamalla YEL:n kautta, niin eihän palkanmaksuvaiheessa enää tule palkan yhteydessä maksettavaksi eläkemaksuja (työntekijän/työnantajan osuus)? Tai työttömyysvakuutusmaksuja?
Tilanne on tietysti toinen, jos minulla on palkattu työntekijä, silloin maksetaan TELlin mukaan muut sivukulut, mitä niitä onkaan. Mutta täytyyhän tilanteen olla erilainen itse yrittäjäitselleen palkkaa maksaessa?
Luulisi, että tämä asia tulee jokaisen mikro-OY-yrittäjän eteen, mutta mistään siitä ei ole mitään tietoa. Vai ajattelenko juttua liian monimutkaisesti?
OY ja YEL, kuka maksaa mitä
6
273
Vastaukset 6
- 4753298
Oy maksaa yel-vakuutuksen ja nostat omistajan kk-palkkaa josta ei aiheudu enää sivukuluja.
- xfghjklkjhgfghjklkjhgf
joo noin, mutta lisäksi sotu-maksu palkasta 2.12%, jonka maksaa yritys henkilökohtainen vero% palkkasummasta.
- verokorttiii
"Oy maksaa yel-vakuutuksen ja nostat omistajan kk-palkkaa josta ei aiheudu enää sivukuluja. "
Pitäähän tietty maksaa henkikohtainen tulovero palkasta !
- Osakeyhtiöityvä
Kiitos! Jatkan osakeyhtiöitymistä.
- oikujyhtg
typerää touhua maksaa yelliä
- Yhtä_typerää
oikujyhtg kirjoitti:
typerää touhua maksaa yelliä
On yrittäjän maksaa työntekijän tyelliä.
Se vain että ne ovat lakisääteisiä maksuja.
Yritystä perustettaessa tulee laskea kaikki pakolliset maksut mukaan kustannuksiin.
Jos yritystoiminnan tulot eivät riitä niin se pitää silloin lopettaa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va651802Nainen, onko sinussa sitä aitoa feminiinisyyttä jäljellä
Vai onko se jäänyt meikkien, korujen, hameiden ym. alle peittoon? Onko naisellisuutesi aitoa vai opetettua? Jos teet nai3661199- 138973
Missäs se Miss Suomussalmi luuraa?
Jokin aika sitten eräs myyjätär tituleerasi itsensä Miss Suomussalmeksi. Asiakas oli kuulemma Tokmannin kassalla todennu15866Voisit nainen joskus vastata minulle
Ja antaa jotain itsestäsi. Pientä tunnistetta ja juttua itsestäsi ja meistä. Kannustan.63642- 81636
- 41628
Päälle hautaus?
Hautauksissa puhutaan päällehautauksista jos vaikka mies on kuollut ensin ja vaimo 20 vuotta myöhemmin! Todellisuudessa95603- 45528
- 47515