Anteeksi tyhmä kysymys, mutta en saa tätä itselleni mitenkään selväksi, joten kokeillaan täältä:
Jos perustan osakeyhtiön, jonka omistan itse kokonaan, minun täytyy ottaa YEL-vakuutus, tämän ymmärrän. Samoin olen perehtynyt YEL-työtulon problematiikkaan.
MUTTA mitä tapahtuu, kun osakeyhtiöstä olen maksamassa palkkaa itselleni: Jos kerran olen eläkevakuutuksen hoitanut jo itse maksamalla YEL:n kautta, niin eihän palkanmaksuvaiheessa enää tule palkan yhteydessä maksettavaksi eläkemaksuja (työntekijän/työnantajan osuus)? Tai työttömyysvakuutusmaksuja?
Tilanne on tietysti toinen, jos minulla on palkattu työntekijä, silloin maksetaan TELlin mukaan muut sivukulut, mitä niitä onkaan. Mutta täytyyhän tilanteen olla erilainen itse yrittäjäitselleen palkkaa maksaessa?
Luulisi, että tämä asia tulee jokaisen mikro-OY-yrittäjän eteen, mutta mistään siitä ei ole mitään tietoa. Vai ajattelenko juttua liian monimutkaisesti?
OY ja YEL, kuka maksaa mitä
6
224
Vastaukset
- 4753298
Oy maksaa yel-vakuutuksen ja nostat omistajan kk-palkkaa josta ei aiheudu enää sivukuluja.
- xfghjklkjhgfghjklkjhgf
joo noin, mutta lisäksi sotu-maksu palkasta 2.12%, jonka maksaa yritys henkilökohtainen vero% palkkasummasta.
- verokorttiii
"Oy maksaa yel-vakuutuksen ja nostat omistajan kk-palkkaa josta ei aiheudu enää sivukuluja. "
Pitäähän tietty maksaa henkikohtainen tulovero palkasta !
- Osakeyhtiöityvä
Kiitos! Jatkan osakeyhtiöitymistä.
- oikujyhtg
typerää touhua maksaa yelliä
- Yhtä_typerää
oikujyhtg kirjoitti:
typerää touhua maksaa yelliä
On yrittäjän maksaa työntekijän tyelliä.
Se vain että ne ovat lakisääteisiä maksuja.
Yritystä perustettaessa tulee laskea kaikki pakolliset maksut mukaan kustannuksiin.
Jos yritystoiminnan tulot eivät riitä niin se pitää silloin lopettaa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692723
- 632664
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 381233
- 441216
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197